Litium-akut (Li-ion, LiPo, LiFePo) ja laturit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Grazer
  • Aloitettu Aloitettu
Hei. Täältä varmaan saa hyvää tietoa kysymyksiini. Tuli joskus hommattua aliexpressistä nokia bl-5c akkuja, käyttökohteena on siis pienet mikrokontrolleri- ja elektroniikka projektit. En tähän hätään muista mitä maksoivat, mutta alle kympillä kuitenkin 3kpl. Tuli sitä ennen tilattua myös samanlaisia ebay/alista jotka eivät koskaan tulleet perille. Jälkeenpäin tajusin, että näitä akkuja ei vissiin ulkomailta edes saisi tilailla mikäli olen oikein ymmärtänyt? Oliko tuo siis vain tuuria että tulivat perille?

Selailin äkkiseltään alin tarjontaa kyseisten akkujen suhteen ja siellä olisi tarjolla 4kpl alle 10€ tai 10kpl 20€ ja ilmaiset postitkin. Eivät ole mitään kovin suurikapasiteettisia akkuja mutta ei tuo 2€ akusta pahalta kuulosta. Vai kannattaako noista bl-5c akuista pysyä kaukana? Osaako joku suositella vaihtoehtoisesti jotain hyviä akkuja tällaiseen harrastekäyttöön, joita saisi mieluusti tusinan halvalla. Olisi siis pian tarvetta akuille, mutta mitähän kannattaisi tällaiseen käyttöön?

Mikähän olisi paras lataus ratkaisu
EB-BA405ABE (Samsung Galaxy A40 akku) lataamiseen ulkoisesti sen verran, että saisin tiedot talteen?

Tarkoitus olisi siis syöttää akulle virtaa suoraan akun flexliittimen napojen kautta niin, että siinä olisi lopulta 155–310 mAh lataus puhelimen käynnistämiseksi ja datan talteen ottamiseksi.

Tein aiheesta ketjunkin tänne, ja siellä ehdotettiin, että suojauspiiritön TP 4056 voisi toimia:

Ja tässä vielä kuva akusta, jota pitäisi ladata:
20250106_120016.jpg
20250106_120016.jpg

Mikähän olisi paras lataus ratkaisu
EB-BA405ABE (Samsung Galaxy A40 akku) lataamiseen ulkoisesti sen verran, että saisin tiedot talteen?

Tarkoitus olisi siis syöttää akulle virtaa suoraan akun flexliittimen napojen kautta niin, että siinä olisi lopulta 155–310 mAh lataus puhelimen käynnistämiseksi ja datan talteen ottamiseksi.

Tein aiheesta ketjunkin tänne, ja siellä ehdotettiin, että suojauspiiritön TP 4056 voisi toimia:

Ja tässä vielä kuva akusta, jota pitäisi ladata:
20250106_120016.jpg
20250106_120016.jpg
Itse olen lataillut ihan tuon liittimen kautta labravirtalähteellä noita.
Jänniterajoitus vain 4,2 Volttiin ja virtarajoitus akun mukaan MAX 1C virralle (eli 2000 mAh akulle esim 2A). Sitten pitää siinä esim neuloja jonkun 10 minuuttia liittimessä, niin se yleensä riittää..

Itse olen lataillut ihan tuon liittimen kautta labravirtalähteellä noita.
Jänniterajoitus vain 4,2 Volttiin ja virtarajoitus akun mukaan MAX 1C virralle (eli 2000 mAh akulle esim 2A). Sitten pitää siinä esim neuloja jonkun 10 minuuttia liittimessä, niin se yleensä riittää..
Mutta mikä neuvoksi, jos ei ole labravirtalähdettä? Perus 5V laturi + TP 4056 piiri johon juotettu alligaattori klipsit?

Mutta mikä neuvoksi, jos ei ole labravirtalähdettä? Perus 5V laturi + TP 4056 piiri johon juotettu alligaattori klipsit?
Viet luurin jollekulle , joka tekee asian TAI pistät siihen vaikka 4,7 ohmin vastuksen, lataat sen läpi js valvot mittarilla, jotta jännite ei nouse yli 4V2

Statistiikka

Viestiketjuista
263 907
Jäsenet
75 316
Uusin jäsen
SamFRA

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom