Litium-akut (Li-ion, LiPo, LiFePo) ja laturit

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
904
Minkäs kokosia kennoja noissa akuissa yleensä on? Minusta ne on yleensä paksumpia ja pitempiä... En tosin oo purkanu kuin yhen NI-MH kennosen porakoneen akun jossa ol 18mm tai peräti vieläkin pakaumpia kennoja.
Ja joo reilu 12€ halvimmat postit tuolla nkonlla, joten sieltä pitäs ostaa repullinen noits kennoja että kannattaa.
Ja onkohan tässä toisaalta muutoinkaan järkeä elvyttää 20€ hammasharjaa uudella kennolla. Tosin eipä sitä tällä hetkellä saa tolla 20€ mistään li-ion kennolla harjaa, kun käsittääksein noi halvan pään Braunit ja muut on NI-MH kamaa?!
Meinasin ostaa muutama viikko sit Lidlistä uuden harjan, kun niitä oli siellä, mutta aattelin elvyttää vielä tän vanhan ku tähän on vielä vaihto harjojakin jälellä mitkä ei tohon uuteen käy...
Se alkuperäinen 14430 on 14mm halkaisijaltaan, 43mm pitkä ja viimeinen nolla tarkoittaa sylinterinmuotoista kennoa. 14500 vastaavasti on 50mm pitkä ja voimatyökaluissa kokona on useimmiten 18650.
Helpointa ja ehkä halvintakin on ostaa uusi harja, mutta useat ihmiset tykkäävät korjailla asioita ihan tekemisen ilosta etenkin tällaisella tekniikkapainotteisella foorumilla.
Mutta terveen ihmisen merkki on juurikin se, että kykenee tarkastelemaan omia projektejaan objektiivisesti ja toisinaan jopa kyseenalaistamaan niiden järkevyyden.
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
410
18650 akkujen tekohengitys.
Tulipa käsiini erä ns. kuolleita kennostoja. Kennot olivat menneet 0,2 - 0,3 V tilaan. Tein laturin kännykän 5 V ja 2 A laturista. Muokkaamalla USB johdosta esiin + ja - johtimet. Lataus per kenno tapahtui vastuksen 100 - 120 Ohm läpi. Ajassa n. 12 h kennon jännite nousi n. 3,2 V ... ja tämän jälkeen siirto oikeaan älykkääseen ao. laturiin ... jossa n. 8 h jälkeen täysi varaus 4,15 V.
Onkos tähän tarpeeseen jotain fiksumpaa menetelmää tarjolla ?
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 117
18650 akkujen tekohengitys.
Tulipa käsiini erä ns. kuolleita kennostoja. Kennot olivat menneet 0,2 - 0,3 V tilaan. Tein laturin kännykän 5 V ja 2 A laturista. Muokkaamalla USB johdosta esiin + ja - johtimet. Lataus per kenno tapahtui vastuksen 100 - 120 Ohm läpi. Ajassa n. 12 h kennon jännite nousi n. 3,2 V ... ja tämän jälkeen siirto oikeaan älykkääseen ao. laturiin ... jossa n. 8 h jälkeen täysi varaus 4,15 V.
Onkos tähän tarpeeseen jotain fiksumpaa menetelmää tarjolla ?
Säädettävä virtalähde (ns. bench power supply) ja kennopidike. Voi olla että on varta vasten tehtyjä laitteitakin mutta jos tietää mitä tekee niin tuolla setillä pitäis luonata eikä tartte vastusten kanssa pelata.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
522
Eipä aito laturikaan kukkaroa rasita:
Xtar MC1 - USB-Minilaturi yhdelle Li-Ion akulle

Tosin olen vähän skeptinen noiden elvytettyjen akkujen suhteen, ennen jatkokehittelyjä kannattaa mitata kapasiteetti ja Ri, ehkä myös itsepurkautuminen?

Tietysti jos on labrapoweri virranrajoituksella niin ok sekin.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
3 354
Eipä aito laturikaan kukkaroa rasita:
Xtar MC1 - USB-Minilaturi yhdelle Li-Ion akulle

Tosin olen vähän skeptinen noiden elvytettyjen akkujen suhteen, ennen jatkokehittelyjä kannattaa mitata kapasiteetti ja Ri, ehkä myös itsepurkautuminen?

Tietysti jos on labrapoweri virranrajoituksella niin ok sekin.
Ei ole kallis ei, mutta eipä tuolla ladata akkuja missä jännite on liian alhaiseksi mennyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
936
Ei ole kallis ei, mutta eipä tuolla ladata akkuja missä jännite on liian alhaiseksi mennyt.
VC4 lataa 100mA 0voltista alkaen ja 2,9V jälkeen täysi latausvirta. MC1 lataa alle 2,9V kennoa 70mA virralla. Että kyllä ne paremmat laturit yrittää herätellä 0volttia näyttävän kennon. Muuten ei täysin purettua suojapiirillistä akkua sais enää henkiin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 143
Laturi pitäisi saada AA ja AAA miksei joskus myös 18650 akuille.
Onko Nitecore i4 vielä ihan ok vai onko joku järkevämpi?
Oliko tuossa Nitecoressa tai jossain muussa joku akun "elvytys" ohjelma jolla pysty kokeilla elvyttää vanhoja akkuja taas käyttöön?

EDIT: Mitä eroa muuten Nitecore i4 ja d4 malleilla?
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
410
Eräs turvallinen elvytytapa sormiakuille on kytkeä täysin akku ja kuollut akku rinnakkain siten, että - navat yhteen ja + napojen väliin lankavastus 60 - 100 ohmia. Silloin latausvirta taikka jännite ei karkaa liian isoksi. Seurata tilannetta n 12 h ja jos kuolleen akun jännite nousee järkevästi, sitten vasta siirtää se oikeaan laturiin. Ne lankavastukset maksaa alle 10 centtiä kpl ja kiinnitys hoituu teipin pätkällä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
146
Onkos täällä kukaan itse kasaillut akkupaketteja 18650 kennoista?
Pitäs itselle hommata pistehitsi et pääsis itse tekemään noita kolme sähköfillaria olis vailla uutta akkua.
Onko näistä jollain jotain kokemusta?



Vai onko jotainmuuta mitä kannattaisi harkita?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 400

"2A 1A 0.5A charging current for your choice.
The charging current is selected automatically after checking the internal resistance. Max. Charging current 2 A on two waves or max. 1 A per charging slot."
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
3 354
Liittynyt
19.09.2017
Viestejä
285
Onkos täällä kukaan itse kasaillut akkupaketteja 18650 kennoista?
Pitäs itselle hommata pistehitsi et pääsis itse tekemään noita kolme sähköfillaria olis vailla uutta akkua.
Onko näistä jollain jotain kokemusta?



Vai onko jotainmuuta mitä kannattaisi harkita?
Vanhalla auton akulla ja tällä sarjalla hitsasin:

Toimii !
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 229
Mikä ois hyväks havaittu laturi jolla voi ladata ja purkaa li-ion akkuja?
Ilmeisesti LiitoKala ollu joskuus hyvä merkki mutta mikä niistä kannattas hommata?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
617
Engineer Lii-500 on ihan toimivan oloinen. Maksoi Ebayssa 17 euroa tjs. ilman poweria (12V 2A hakkuri on optimaalinen, mutta itse käyttelen takataskusta löytyneellä 1,5 ampeerisella, koska en lataile maksimivirroilla.) Nyt maksaa hitusen enemmän, jos ei saavu heinäkuuhun mennessä.
Jos vähänkään harrastelee, niin noita powereita on yleensä nurkat täynnä. (Minulla hieman enempi, koska dyykkasin joskus hieman reilummin semilaadukkaita käyttämättömiä powereita. Eihän nuo leipää syö tuolla laatikossa, mutta oma hommansa kun käyttää niitä parin vuoden välein sähköissä, jotta elkot pysyy about kunnossa.

Tuon näyttää akun sisäisen vastuksenkin, mutta olen toistaiseksi hieman skeptinen tuon luotettavuuden suhteen. Saattaa esim. arpoa samalle akulle 20-50 mohm, kun irrottaa sen hetkeksi latauskontaktista. Liekö kauan käyttämättä olevien nikkelikennojen ominaisuus vai kuseeko mittaustapa. Eneloopeilla näyttää ihan järkeviä lukuja toistettavasti ja korkeaa arvoa näyttävät kennot voi siirtää johonkin turhaan käyttöön. Absoluuttista tarkkutta tuolta ei voi olettaakaan, mutta suuntaa-antavakin narauttaa totaalisen paskat kennot. Pitänee seurailla hieman tuota arpomista, jos keksisi sille jonkin logiikan.

Kapasiteetin mittaus tuntuu toimivan ihan ok ja lähinnä sen ja tuon vastusmittauksen takia hommailinkin, kun muissa latureissa ei ole riittävästi ominaisuuksia simppeliin testaukseen.


En tiedä kannattaako tuota hommata, mutta omat tarpeeni se on täyttänyt. Sen olen oppinut, että mitään vehjettä ei kannata suositella. Ottakoon ostaja itse vastuun mahdollisista puutteista tai muista epämiellyttävyyksistä.
Lifepoa tuo ei taida osata ladata oikein ja 4,35 voltin kennoille ei tietääkseni saa valittua maksimijännitettä. Tosin en haluaisikaan ladata semmoisia täyteen....
500-sarjasta on muistaakseni kaksi muutakin mallia, mutta niiden ominaisuuksista minulla ei ole muistikuvaa. 500s taisi olla toinen.

SkyRC MC3000 lienee jo ihan ok, mutta on hieman hintava.


Jos monipuolisempaa halpista kaipaa ja yhden kennon/akkupaketin lataus kerrallaan riittää niin iMax-kopio on ihan pätevä yleistyökalu.

Storage-lataus olisi litiumpaskoille ihan hyvä olla olemassa, joten toistaiseksi teen sen iMAX B6 kloonilla ja parilla muulla erillisellä nopeammin purkavalla kiinakuormalla.
iMaxilla ehkä kätevin purkaa työkalujen akut pidemmän säilytyksen ajaksi. (Järjellä suunniteltujen akkupakettien kyljessä on storage-painike, mutta tämmöisiä ei ilmeisesti ole olemassakaan, joten sitä järkeä saanee vielä hetken odotella.)
3,6V per kenno tuo taisi väittää katkaisujänniteeksi, mutta käytännössä ainakin viimeksi purki 3,7 volttiin ja kertoi sen itsekin ruudulla.
Tuolla nyt ei ole niin suurta merkitystä. Perus litiumpaskalle 3,6-3,8 volttia pitäisi olla ihan ok. Näin ainakin väittävät. Eksootisempien kemioiden varastointijännitteet toki erikseen.
Ikivanhassakin versiossa on valittavissa lipo-,life- ja lion-mode. Uudemmissa malleissa varmaan vielä kätevämpi "käyttis".
Aika pakollinen laitos, jos tykkää säätää eri kemioiden kanssa jatkuvasti, kuten itse.
Uusi 80 wattinen malli näyttää kustantavan 17 euroa ja poweriksi kelpaa vaikka läppärin poweri tai auton akku ym.
(Muutama euro kahteen tai kolmeen laatuelkoon, jos ei luota kiinaelkoihin. Tuossa vanhassa on ainakin hieman el cheapo-toteutus hakkurissa, joten mitään ylisuuria elkoja tuo ei siedä, mikäli niitä vaihtamaan alkaa. Puuttui joskus sopiva koko ja testasin hieman isommalla sillä lopputuloksella, että käynnistyminen oli tuurissaan ja poltin melkein fetin.)
Saa tuon ulostamaan loggerisoftaankin, mutten itse jaksa tehdä asioista liian monimutkaisia.

Suurin miinus lienee, ettei kykene kuin 6-kennoisten litiumpaskojen lataamiseen. Toistaiseksi ei ole ollut tarvettakaan, mutta 10 kennoisten pakettien testaaminen/purkaminen olisi ihan kiva lisä, jos erehtyy ostamaan joskus järeämpiä työkaluja. Tosin automaattisen storagepurkuihmelaitteen tekee tarvittaessa muutamasta halvasta komponentista.

1. Microprocessor controlled Delta top sensitivity.
2. Individual cell balancing Li-ion, LiPo and LiFe capable Ni-Cd and NiMH capable.
3. A wide range of charging current storage functions that allow safe storage of current.
4. Time limit function.
5. Input voltage monitoring. (Protect the car battery at the scene)
6. Data storage (Store up to 5 packs in memory).
7. Battery break in and cycling.
8. Support new generation system (LiFe) battery.

Description:
IMAX B6 80W is the new intelligent multifunction charger which can charge and discharge for Lion, LiPo, LiFe (A123), Pb, NiCd and NiMH batteries. It's all-powerful in a way.

Specifications:
Operating voltage range: DC11.0-18.0 volts / AC to DC adapter (DC11.0-18.0V/6A/5A)
Circuit power: maximum charging power 50W / 80W / Max.discharge power 5W
Charging current range: 50W 0.1-5.0A / 80W: 0.1-6.0A
Discharge current range: 50W 0.1-1.0A / 80W: 0.1-2.0A
Current consumption for balancing Li-po: 300mAH / cell
LiIon / LiPo / LiFe battery: 1-6 cell
NiCd / NiMH battery: 1-15series
Lead battery voltage: 2-20v
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
617
Onkos täällä kukaan itse kasaillut akkupaketteja 18650 kennoista?
Pitäs itselle hommata pistehitsi et pääsis itse tekemään noita kolme sähköfillaria olis vailla uutta akkua.
Onko näistä jollain jotain kokemusta?



Vai onko jotainmuuta mitä kannattaisi harkita?
Kuinkas paksua tavaraa tuo hitsailee luotettavasti?

Oma "rakennussarja" ei speksien mukaan kykene kuin 0,12 milliseen nikkeliin, mutta samaisen sivulla mainitaan tuon pystyvän 0,20 milliseenkin.
Ohjekirja kertoo, että miltei maksimiteholla pitäisi pelittää 0,2 millisen kanssakin. Pitänee etsiä jostain hylätystä akkupaketista pari palaa nollakakkosta testiin, jos niissä edes noin rajua käytetään.
Liekö tästä kaksi eri versiota ja minulla on vanha tai uusi. 0,15 tarttuu ainakin ihan ok, mutta tuolla ei kannattane kasailla ainakaan sähkömoottoripyörien akkupaketteja, jos kennoista revitään 30 ampeeriakin virtaa.


Halusin kompaktin kokoisen puoli-ilmaisen hitsausromun sekalaiseen kevyeen käyttöön ja melkein toimivan sainkin.

Takapaneelissa lukee maksimivirran olevan 15A ja niin luki myyntitiedoissakin, joten oletin C-käyrän nallin 16 ampeerin syötön perässä riittävän helposti.
No eipä riittänyt alkuunkaan. Lävähtää heti nalli, kun päälle laittaa, eli äärimmäisen pieni muuntaja (Hieman nyrkkiä isompi) ottaa aivan saatanallisen syöksyvirran käynnistyksessä vai voisiko triacin ohjaus tehdä jotain outoa. Tuskin.
Toistaiseksi olen käytellyt tuota kahden (parin nyrkin kokoisen) kuristimen perässä, jolloin homma toimii.

Pitää testata perinteistä soft starttia, jospa vaikka tuo tyristorin ohjaus osaisi starttailla muuntajan hieman pehmeämmin ensimmäisen käynnistyksen jälkeen.
Tai no ei tarvitse montaa sekuntia miettiä, kun tajuaa, että saman voi testata, kun ohittaa nuo megakuristimet ensimmäisen startin jälkeen.
Tekisi myös mieleni tehdä isohkoon 1100 watin mikroaaltomuuntajaan viiden voltin toisio hirmuisella letkulla, kun tuommoinenkin mahtuisi kotelon sisään, mutta sekin tarvitsisi sitä virtaa...

Tämä kiinalainen rakennussarja kustanti 90-100 euroa sen jälkeen kun reklamoin harhaanjohtavista tuotetiedoista. Tai kirjoitin yksinkertaisesti kaikille näkyviin palautteisiin, ettei toimi ainakaan 16 ampeerisen autonallin kanssa ja pyysivät poistamaan kommentin rahaa vastaan. Olin toki ostettavissa.
Olen ehkä vaativa, mutta mielestäni 2,8 kilowatille speksatun vehkeen pitäisi pelittää helposti 3600 watin rasiassa tuolla ilmoitetulla "15" ampeerin maksimivirrallakin. Kiinalaisena yksityiskohtana laitteen oma sulake on 20 ampeerinen ja muka nopea semmoinen.
Perinteisen nallin perässä saattaisi pelittää, mutta näköjään autonallisyötön pitänee olla 25 ampeeria, mitä ei ihan jokaisen kämpän seinästä ulostu.
D-käyräisen käyttäytymisestä en tiedä juuri mitään, enkä jaksa selvittää, että saako semmoista edes kerrostaloasuntoon asentaa.

Tokihan tiesin, että näissä on aina jotain modaamista, mutta eipä käynyt mielessä tämmöinen skenaario.
Kun tai jos saan starttaamisen kuntoon, niin pitää ainakin putsailla kunnolla nuo virtapuolen liitokset ja mulkoilla, että mitä komponenttaja vaihdetaan tällä kertaa parempiin, vaikkei tarvitsisikaan. Johtoja pitää myös niputtaa ja suojailla, mutta muuten aika valmiin oloinen kapistus. Tai no onhan tuossa se perinteinen maajohto löysällä, mutta sentään maadoittaa. Tiukemmalle ei saa, koska pultin toisella puolella oleva kumijalka painuu kasaan, joten yhden ylimääräisen reiän joutuu poraamaan.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
145
Motonetistä ostetusta akkutrimmeristä hajosi akku muutaman kesän käytön jälkeen. Akku hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen ja laturiin laitettaessa lataa, mutta väittää olevan parin minuutin päästä täynnä. Uusiakaan akkuja ei ollut enää saatavilla, joten aukaisin tuon vanhan.

Tuo kennomalli on ilmeisesti aika yleinen mitä tätä säiettä pikaiseen luin. Akkuja en ole koskaan kennottanut, mutta kolvaushommat kyllä luonnistuu, joten olisi pari kysymystä aiheeseen liittyen:

- Mistä tuohon kannattaisi kennot hankkia ja kannattaako ylipäätään? Ei tartte olla halvin paikka, toimitusnopeudellakin on merkitystä.
- Kannattaako / onko mahdollista samalla laittaa isompikapasiteettiset kennot tilalle?
- Kennot on näköjään sarjassa noilla metalliliuskoilla kytkettynä. Onko tuohon jotain vaihtoehtoista kytkemistapaa (juottaminen tms?) Tuollaista pistehitsivehjettä ei viitsi tuon yhden akun takia hommata.


IMG_0942.JPGIMG_0943.JPGIMG_0944.JPG
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
936
Eiköhän järkevintä ole ostaa lidlistä parkside 20V akku ja teurastaa siitä kennot. Irtokennojen kanssa tosiaan joutuu hitsaan tai juottaan. Näistä juottaminen ei ole kovin suositeltu tapa toimia. Ja irtokennot tulee helposti maksamaan enemmän kuin parksiden valmis paketti.

Jos lidlistä ei löydy niin täältä taitaa saada.
Vastaamme Lidl-ketjulle kulutustavaroita toimittavien saksalaisten tukkuliikkeiden jälkimarkkinoinnista. Yritys myös huolehtii päämiestensä Lidl:lle toimittamien ja sen edelleen loppukäyttäjille myymien laitteiden takuuhuollosta Suomessa.

Meidän kautta saatte tilattua alkuperäisiä varaosia ja tarvikkeita Lidlissä myytäviin tuotteisiin.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
145
Eiköhän järkevintä ole ostaa lidlistä parkside 20V akku ja teurastaa siitä kennot. Irtokennojen kanssa tosiaan joutuu hitsaan tai juottaan. Näistä juottaminen ei ole kovin suositeltu tapa toimia. Ja irtokennot tulee helposti maksamaan enemmän kuin parksiden valmis paketti.

Jos lidlistä ei löydy niin täältä taitaa saada.
Vastaamme Lidl-ketjulle kulutustavaroita toimittavien saksalaisten tukkuliikkeiden jälkimarkkinoinnista. Yritys myös huolehtii päämiestensä Lidl:lle toimittamien ja sen edelleen loppukäyttäjille myymien laitteiden takuuhuollosta Suomessa.

Meidän kautta saatte tilattua alkuperäisiä varaosia ja tarvikkeita Lidlissä myytäviin tuotteisiin.
Kiitos vinkistä. Enpä hoksannutkaan tuota, että noissa akuissa voisi olla samat kennot. Varmaan 5 kennoa noissakin, ainakin jännite osuu lähelle, että luulisi toimivan. (18V ja 20V)

Pitääpä tsekata kun käy seuraavan kerran lidlissä.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
3 354
Kiitos vinkistä. Enpä hoksannutkaan tuota, että noissa akuissa voisi olla samat kennot. Varmaan 5 kennoa noissakin, ainakin jännite osuu lähelle, että luulisi toimivan. (18V ja 20V)

Pitääpä tsekata kun käy seuraavan kerran lidlissä.
18v ja 20v akut ovat täysin samoja. Jos mittaat ladatun 18v akun niin sieltä tulee tuo 20v täytenä.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 400
Ei se ole mikään kemia ero. Se on valmistajien markkinointikikkailua ilmoittaa akun jännite.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
617
Mutta mistä se tulee? Miksei ilmoiteta 21 (5x4,2V) volttia? Myisi paremmin. Ja yhdessä juutuupi videossa mittasivat akkujen jännitteeksi 20,2 volttia, joten eikö niitä nykyisin ladata täyteen vai oliko se joku kusetus?
Pari kertaa yrittänyt selvittää asiaa, mutta ei ole tullut selväksi.
Tuo kusetus on toki aivan selviö, mutta silti moni luulee 20 volttista akkua tehokkaammaksi kuin 18 volttista vaikka sama asia kyseessä. Mutta eniten häiritsee tuo 20 volttia, kun en keksi, että mistä se on johdettu.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 400
Voihan se olla, että akkuja ei ladata täysin täyteen niiden eliniän maksimoimiseksi.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
904
Mutta mistä se tulee? Miksei ilmoiteta 21 (5x4,2V) volttia? Myisi paremmin. Ja yhdessä juutuupi videossa mittasivat akkujen jännitteeksi 20,2 volttia, joten eikö niitä nykyisin ladata täyteen vai oliko se joku kusetus?
Pari kertaa yrittänyt selvittää asiaa, mutta ei ole tullut selväksi.
Tuo kusetus on toki aivan selviö, mutta silti moni luulee 20 volttista akkua tehokkaammaksi kuin 18 volttista vaikka sama asia kyseessä. Mutta eniten häiritsee tuo 20 volttia, kun en keksi, että mistä se on johdettu.
Akkujen jännite ilmoitetaan nimellisjännitteenä joka on suurin piirtein 50% varauksen jännitetaso ja litium-ioneilla se on 3,7V. Eihän 12V lyijyakunkaan jännite täytenä ole kaksitoista volttia vaan paljon enemmän.
Noita 18-volttisia "20V" akkuja myydään nimenomaan markkinointimielessä koska isompi numero on kuluttajan mielestä parempi juttu vaikka mikään muu ei ole muuttunut kuin tarra akun kyljessä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
617
Niin ennen ja vielä nykyäänkin ilmoitetaan akkujännite tuolla 3,6 voltin kennojänitteellä, mikä on ihan selvä homma.
Jos haluaisin tehdä markkinointikusetuksen, niin käyttäisin 21 volttia tuon 18 voltin akun tapauksessa.

Muistaakseni esim. Dewalt on lähtenyt tuohon samaan hommaan. Siltä löytyy akkuja molemmilla jänniteillä.

Tämä ei vielä selitä sitä videon tapausta, missä täyden akun jännitteeksi mitattiin 20,2 volttia.
Tokihan se on erinomainen asia akun elinkaaren kannalta, mutta voisi luulla, että haluavat kilpailla akun käytännön kapasiteetillakin, mutta siihenkin riittänee se, että otetaan kennon spekseistä lukema, vaikka sitä ei täyteen ladattaisikaan.
Pitänee katsoa seuraavan kerran ladatessa, että mihin tuo uusin Fein latailee. Veikkaan, että täyteen.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 400
Voin kanssa omasta milwaukeesta tarkastaa, mikä jännite on täynnä.

EDIT: Juuri laturista otettu milwaukee M18 akku näyttää 20,72V
 
Viimeksi muokattu:

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
904
En ymmärrä mitä väliä tuolla millään on jos siellä akussa on kuitenkin se sama 5S li-ion 3,6-3,7V kennoilla.
20V on helpompi numero tavallisille pulliaisille kuin 18V tai 20,0278V joten eiköhän sitä käytetä siitä syystä.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
44
Itseasias Dewaltit taitaa kaikki Suomessa olla 18V tarralla kun taas jenkeissä ne tunnetaan "MAX 20V" akkuina. Ja samaa kaavaa tuntuu menevän muutenkin linjassa, euroopan markkinoilla tuo 18V on normimerkintä kun taas jenkkibrändeillä 20V.

Ja eikös kolmekennoisissa Bosch merkkaa akut 10.8V, Milkkari taas tuntee ne M12 akuiksi. Taisi Makitallakin ennen olla merkintä 10.8 tai 11V niissä kolmion muotoisissa, mutta kun päivittivät akut liukumallisiksi, tuli niistä 12V. Toisaalta tuoteperheen muuttuessa täysin yhteensopimattomaksi toi saattoi olla fiksu veto.

Mulla on muutaman merkkisiä akkukoneita, mutta M12 Milkkarit on ainoita mihin oon kinkkiakkuja ostanut. Tai sanotaan näin, että ei oo tullu mieleenkään ostaa muihin sen jälkeen kun noista sai käyttökokemusta. Akkuräikkä nyt pyörii niilläkin, mutta pikku ruuvinväännin on voimaton (virranantokyky olematon) ja jos yhdenkin 4x60 ruuvin nakuttaa pohjaan asti, koneen omasta neliledisestä jännitenäytöstä yks on jo sammunu. Eli piikkijännite ei laske vaan käytännössä romahtaa.

Meinasin niitä jo jossain vaiheessa kennottaa uusikskin, mutta ihan kivijalkakaupassa genuiinin bulkkiakun hinta oli sellainen, ettei ollut mitään järkeä. Sama Makitassa, 5Ah akkuja saa siihen hintaan ettei kannata. Pari valaisinta yms oonkin sit kennottanu uusiks ihan noilla Parksiden kennoilla ja johonkin tilannu akkulasta isolla kapasiteetilla olevia. Ilman sitä oisivat olleet serriä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
617
En ymmärrä mitä väliä tuolla millään on jos siellä akussa on kuitenkin se sama 5S li-ion 3,6-3,7V kennoilla.
20V on helpompi numero tavallisille pulliaisille kuin 18V tai 20,0278V joten eiköhän sitä käytetä siitä syystä.
Minä ymmärrän. Kiinnostaa mm. se, että ladataanko nuo täyteen vai ei .
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 146
Kyllä tuo 20V on ihan vaan markkinointikikka, kyllähän 20V vaikuttaa huomattavasti paremmalta kuin 18V.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
617

Olikin 20,4 volttia täyteen ladatun akun jännite, mutta 0,2 volttia sinna ja tänne...

Erinomaista, jos kaikki valmistajat ovat lähteneet akun elinkaarta säästävälle linjalle kapasiteetin kustannuksella.
Tai onhan tuo voinut ollakin osittain noin, mutta minulla on vain jotain Panasonicin paskoja ym.
Pitää yrittää tänään muistaa tutkia tuo Fein.

Tälläkin hetkellä 10 miljoonat litiumakut lahoavat täyteen ladattuna kaapissa, kun laitteelle ei ole käyttöä lähikuukausina. Täysi akku onneksi purkaa itsensä hieman tyhjää nopeammin, mutta silti.
Joskus vielä joku keksii akkuun napin, jota painamalla se purkaa itsensä säilytysjännitteeseen. Varsinkin kausivehkeisiin olisi ihan tervetullut ominaisuus.
Joskus.

Paljonko noissa Lidlin Parksideissa on napajännite paketista otettuna? Tutkailin paria yksilöä ja molemmat oli ainakin vuoden olleet kolmen palkin jännitteessä, mutta mitä se on käytännössä?
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
1 931
Tälläkin hetkellä 10 miljoonat litiumakut lahoavat täyteen ladattuna kaapissa, kun laitteelle ei ole käyttöä lähikuukausina. Täysi akku onneksi purkaa itsensä hieman tyhjää nopeammin, mutta silti.
Joskus vielä joku keksii akkuun napin, jota painamalla se purkaa itsensä säilytysjännitteeseen. Varsinkin kausivehkeisiin olisi ihan tervetullut ominaisuus.
Joskus.
...
DJI dronejen akut on tuon tehneet automaattisesti jo 4v ajan vai olikohan pitempäänkin. Jos seisovat käyttämättömänä x ajan niin purkavat itsensä "varastointi" lataukseen eli sinne 3.85v korville per kenno.

Toki olis muuallekin ihan tervetullut ominaisuus akkuihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
617
Feinin laturi näytti lataavan kennot 4,08 volttiin, eli ei onneksi täyteen asti. Eli 14,4 volttisen akun napajännite on latauksen jälkeen 16,32 volttia.
Tuo selittänee minulle riittävän hyvin "uuden" 20 voltin "standardin". 5-kennoinen on tuolla matematiikalla "täytenä" 20,4 volttia eli about 20 volttia.

Vanhahkon Panasonicin laturi raiskaakin sitten akkuja 4,17 voltilla per kenno, kuten muistelinkin. Nykyisissä lienee hieman akkuystävällisempi lataus. Kestää ne toki noinkin aikansa, mutta 4,1 volttia tai alle on parempi varsinkin ammattikäytössä, jossa akkuja ladataan päivittäin.
Joku ihmetteli, että mitä väliä sillä jännitteellä on. Lähinnä tuo akun elinkaaren maksimointi raskaassa käytössä ja vaikuttaa jonkin verran elinkaareen kevyessäkin käytössä jos raiskaa akkuja pitämällä ne aina täydessä latingissa.

Uusista kiinalaisista romuista ei mitään havaintoa, mutta joku romu tykkäsi latailla 4,25 voltilla per kenno eli laatukennoille luvattu absolut maxium.
Kiinakennojen laatukin on tainnut parantua jonkin verran ja jos malttavat säätää latausjännitteen kohtuulliseksi, niin kai nuokin jokusen vuoden kestää, jos ei säilytä pitkiä aikoja täytenä tai totaalisen tyhjänä.

Onko joku mitannut Lidlin akun jännitteen täytenä? 20 volttia lienee lähempänä totuutta kuin 21 volttia, kun 20 volttisena mainostavat?
Monta kertaa olen meinannut sortua ostamaan tuon puoli-ilmaisen laturi/akkusetin, mutta järki on onneksi sanonut, että noita ei kannata varastoon ostaa.

Tuli samalla opittua, että Feinin akkuja ei kannata oikosulkea millisekunniksikaan. Lipsahti leuka vinoon, kun en jaksanut hakea metrin päästä abiko-piuhoja ja noissa on sisällä jonkun saksalaisen insinöörin ideoima suojapiiri oikosululle, eli perinteinen (joku epästandardi) 50 ampeerin sulake. Paloi sen verran nätisti poikki, että tinalla sai kuntoon. Nyt siinä on ehkä 30-70 ampeerin sulake, joten eiköhän se toimi. Toisaalta voisi suolistaa nuo Samsungin kennot johonkin kiinapaskaan, kun kyseisiä akkuja sattuu olemaan neljä kappaletta ja ainakin pari niistä ehtii hapantua, ennen kuin ehdin porata ne loppuun asti.
 
Liittynyt
28.03.2019
Viestejä
107
Mietin ensi kesäksi robottiruohonleikkuriin isompaa akkua. Nyt 20V 2Ah (5kpl 18650 akkua). Akkukoteloon mahtusi hyvin 5kpl lisää noita. Sais sitten 5S2P tyyppisen huomattavasti isomman akun. Akun kutistemuovin alla oli bms pcb. Tietääkö joku onko ok vaan lyödä sinne rinnalle 5kpl isompi-kapasiteettisia akkuja? Vai pitääkö kaikkien olla saman kapasiteetin? Mietin siis että osaako bms hanskata sen.
 
Liittynyt
28.03.2019
Viestejä
107
:hmm: Kyllä kaikki samaa kapasiteettia, mieluiten myös samaa erää. Se 5S2P ei ole ongelma bms :lle. Jospa uusit kaikki kennot ja käytät vanhat kennot vaikka led-taskulampuissa.
Joo tohon päädyin pienen googlauksen jälkeen. Löytyis kyllä ylimääräinen 4Ah työkaluakku. Jos vaihtais siitä kennot tähän. Homma alkaa taas riistäytymään ja lisää tavaraa pitää hommata, spot welder, metalliliuskoja, wrappiä...
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
276
Mulle saapui Ebay ostoksena Kiinasta RF-scanneri, jossa on Li-Ion akku sisällä.
Tuossa paketissa oli laturi, joka ei sovi suomalaisiin pistorasioihin. Lisäksi epäilyttää Kiinalainen verkkovirtalaturi, koska Tukes on testannut niitä joskus, ja todennut paljon kelvottomaksi.

RF-scannerissa on latausliitin DCplug 3,5mm. Laitteen kiinalainen laturi tuottaa 1000 mA 5V.
Niinpä tilasin Ebaysta USB--> DC plug 3,5mm johdon, joka oli halpa.

Soveltuuko tietokoneen USB-liitäntä hyvin tuon RF-scannerin lataamiseen tuolla tilaamallani johdolla?
Vai pitääkö käyttää esim 12v tupakansytytin USB-muuntajaa joka antaa 1000 mA virtaa?
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 117
Mulle saapui Ebay ostoksena Kiinasta RF-scanneri, jossa on Li-Ion akku sisällä.
Tuossa paketissa oli laturi, joka ei sovi suomalaisiin pistorasioihin. Lisäksi epäilyttää Kiinalainen verkkovirtalaturi, koska Tukes on testannut niitä joskus, ja todennut paljon kelvottomaksi.

RF-scannerissa on latausliitin DCplug 3,5mm. Laitteen kiinalainen laturi tuottaa 1000 mA 5V.
Niinpä tilasin Ebaysta USB--> DC plug 3,5mm johdon, joka oli halpa.

Soveltuuko tietokoneen USB-liitäntä hyvin tuon RF-scannerin lataamiseen tuolla tilaamallani johdolla?
Vai pitääkö käyttää esim 12v tupakansytytin USB-muuntajaa joka antaa 1000 mA virtaa?
Kyllä koneen USB pitäisi toimia 5V on 5V, mutta jos laite yhtään epäilyttää niin laita suosiolla erillinen USB laturi väliin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
276
Kyllä koneen USB pitäisi toimia 5V on 5V, mutta jos laite yhtään epäilyttää niin laita suosiolla erillinen USB laturi väliin.
Juu, mutta lähinnä ajoin takaa sitä seikkaa, että tietokoneen USB antaa 500 mA virtaa. Eli pitääkö ehdottomasti käyttää sellaista USB muuntajaa joka antaa 1 A virtaa kuten alkuperäinen kiinalainen laturi? Vai onko sillä mitään väliä?
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 117
Juu, mutta lähinnä ajoin takaa sitä seikkaa, että tietokoneen USB antaa 500 mA virtaa. Eli pitääkö ehdottomasti käyttää sellaista USB muuntajaa joka antaa 1 A virtaa kuten alkuperäinen kiinalainen laturi? Vai onko sillä mitään väliä?
Riippuu koneesta, se 0.5A on vain USB 2 standardin minimi. USB3 porteissa 0.9A minimi. Joissain koneissa on puhelimen lataukseen tarkoitettuja portteja joissa on kovempi virransyöttö ja always on ominaisuus
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
148 978
Viestejä
2 823 763
Jäsenet
54 093
Uusin jäsen
Rebux

Hinta.fi

Ylös Bottom