Lisävaloissa on parkkivalotoiminto, jonka sain hienosti haaroitettua päiväajovalojen 20 ampeerin sulakkeelta.
Miksi muuten tämä kytketään? Näönkö vuoksi? Minuahan ei yhtään häiritse se, että kytkentä on(tai ainakin aikanaan oli) laiton koska... no, se ei haittaa mitään.
Itse kytkisin ehkä sen takia, että auttaa autosta ja asennuksesta riippuen heijastuksesta näkemään, miten lähelle seinää voi ajaa. Toki vain silloin kun lisävalot kasvattavat auton ulkomittoja eli ulottuvat kauemmas kuin puskuri. Tätähän yritetään kompakteissa valoissa nykyään välttää ja itsekin yrittäisin. Vanhoissa ämpärisoihduissa nelosgolffissa ulkomitta kasvoi, mikä ärsytti minua. Toisaalta valojen yläreunat olivat suoraan näkyvillä joten "tupakka-askitoleranssilla" seinää päin ajaminen helpottui silti jopa ilman lisävaloparkkeja. On se ulkoneva valaisinasennus silti jonkinasteinen vaurioriski etenkin kun autoa joskus ajaa joku muu, joka saattaisi ryömintävauhdilla nojata esteeseen.
Ongelmaksi kuitenkin muodostui haaroittimen koko pitkien herätettä ryöstettäessä. Joka puolella on isot niput johtoja ja liittimiä, eikä haaroittimen idioottimainen design taivu tuonne tilaan sitten millään.
Ikävä skenaario. Ehkä lähtisin itse tätä ratkaisemaan sepittämällä niitä sulakerosvoja siten, että lähtö tulee suoraan ylöspäin. Melkoisella harkinnalla ja tarkkuudella toki, ettei kyrvähdä koko pirssi.
Nyt kun on ikävä kyllä joutunut ajamaan paljon ja pitkiä matkoja iltaisin/öisin niin on tuo kyllä sellainen villilänsi noiden valojen kanssa, että en yhtään ihmettele miksi Suomessa kaikki kielletään.
Muutama vittumainen häikäisevä laiton xenonasennus tuli tänäänkin vastaan. Vittu!
Junnuna kyllä minäkin kokeilin niitä saatanoita mainitun Golfin reflektorivaloihin. Muutossarjan laatukin oli onneksi ihan paska, ja huomasihan siinä että toisen lyhdyn sammuessa yhdellä näki paljon paremmin kuin auton vakiovaloilla. Onneksi huomasin myös hyvin pian, että taitaa asennus häikäistä vastaantulijoita. Mistään aitaa vasten testaamisesta sitä ei havainnut, kuviohan oli olevinaan selkeästi rajattu.
Lyhyille kun vaihtaa, niin lähivalot tuntuu hetken onnettomilta. Ja onhan ne varmasti sitäkin. Ei vaan viitsisi led-polttimoita noihin vaihdella.
Ei kannata kovasti toivoa led-retrofitin parantavan lähivaloja. Edelleen on melkoinen ihme jos niin kävisi.
Saahan sitä lisätehoa toki joillakin muutossarjoilla, mutta valot eivät
parane. Etenkin xenon-muunnoksilla saa lisätehoa. Halogeenivalojakin voi rajallisesti tehostaa jo relesarjalla tai johdotuksen parantamisella tai ylitehoisilla laittomilla polttimoilla.
Perinteiset isot H4-lyhdyt jotka eivät heti sula, jopa paranevat ihan selvästi kun watteja vähän lisää. Vanhoihin isoihin takavetovolvoihin sopii 130/100 W H4 oikein hyvin. Geometria täysin vakio, kuvio sama. Todennäköisesti selvästi parempi kuin marketin hyllystä valitulla huonoimmalla laillisella halpispolttimolla.
H18 H7-polttimon tilanne viilattuna ei sekään näistä keskusteluista saamani käsityksen mukaan ole mikään huono modi. En toki ole kokeillut tai laajemmin tutkinut, joten tämähän on mutua. Nykykalustossa ei ole H7-ajovaloja, vaan mennään HB2- ja H4-lampuilla. H7-kaarrevaloa ei ole syytä lähteä puukottamaan.
Tarkoitin siis koko korin asennon säätöä. Nuo lisävalot kun ei ainakaan omissa asennuksissani tottele ajovalojen trimmiä.
Ei kai edes vakiokaukovalot mene välttämättä(yleensä?) valojen korkeussäädön mukana, jos on erilliset lähi- ja kaukovalot.