Lisävalot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Noz
  • Aloitettu Aloitettu
Hieman aiemmin linkkasin kaks Siriuksen normaalia halogen vaihtoehtoa, erot referensseissä. @Tctic joko olet saanut asennuksen tehtyä, joko näkyy eteenpäin muutakin kuin lähin auraviitta?
 
En ole saanut. Minun kädet eivät mahdu johtoliittimelle niin, että saisin sen irti umpiosta. Työkaveri soitteli paikalliselle Toyotan edustajalle ja he ottavat herätteen rosvoliittimellä umpion johtonipusta (kuten minäkin haluaisin) ja meinasivat, että umpio lähtee irti autosta kun tietää mitä tekee, ei ole kuin kahdella pultilla kiinni. Epätoivoon tuon kanssa vaipuu, mutta ei auta kuin yrittää tai sitten maksaa merkkihuollolle, että he laittavat herätteen kiinni. Luulisi olevan maksimissaan tunnin homma.
 
Ei se merkkihuoltoa kaipaa, paikallinen autosähköasentaja kyllä saa sen nätisti tehtyä.
 
En ole saanut. Minun kädet eivät mahdu johtoliittimelle niin, että saisin sen irti umpiosta. Työkaveri soitteli paikalliselle Toyotan edustajalle ja he ottavat herätteen rosvoliittimellä umpion johtonipusta (kuten minäkin haluaisin) ja meinasivat, että umpio lähtee irti autosta kun tietää mitä tekee, ei ole kuin kahdella pultilla kiinni. Epätoivoon tuon kanssa vaipuu, mutta ei auta kuin yrittää tai sitten maksaa merkkihuollolle, että he laittavat herätteen kiinni. Luulisi olevan maksimissaan tunnin homma.

Mikä malli ja vuosi jos löytyisi apuja liittimen irroitteluun täältä?
 
2012 Avensis xenoneilla. Ei täällä ole sellaista ylellisyyttä kuin autosähköasentaja.
 
Mikä paikkakunta?
e: Onhan siellä autohuoltoja, Ad autokorjaamo, Osaset, Bosch...?
 
Raahe. On täällä autohuoltoja, merkkihuollossa vain useimmiten tietävät mitä tekevät eikä mene aikaa ihmettelyyn. Joku autohuolto josta työkaveri kysyi oli laittamassa can-boksia (70€ + asennus pari tuntia). Toki homman saa silläkin hoidettua, mutta turhaa työtä sen asentaminen on. Kaikkein helpoin olisi ottaa heräte suoraan pitkien valojen sulakkeelta johdollisella sulakkeella, mutta en ole onnistunut löytämään 10A matalaa minisulaketta johon olisi kolvattu johto kiinni.

Yritän vielä saada umpion irti, jos se ei onnistu, niin luovutan. Parempi käyttää joku kymppi ammattilaisapuun kuin tuhota umpio.
 
Raahe. On täällä autohuoltoja, merkkihuollossa vain useimmiten tietävät mitä tekevät eikä mene aikaa ihmettelyyn. Joku autohuolto josta työkaveri kysyi oli laittamassa can-boksia (70€ + asennus pari tuntia). Toki homman saa silläkin hoidettua, mutta turhaa työtä sen asentaminen on. Kaikkein helpoin olisi ottaa heräte suoraan pitkien valojen sulakkeelta johdollisella sulakkeella, mutta en ole onnistunut löytämään 10A matalaa minisulaketta johon olisi kolvattu johto kiinni.

Yritän vielä saada umpion irti, jos se ei onnistu, niin luovutan. Parempi käyttää joku kymppi ammattilaisapuun kuin tuhota umpio.

Sulla on sulake tiedossa josta herätteen saa otettua? Biltemasta saa johdollisia sulakepitimiä: Sulakkeenpidin
Ja pitäisi noita löytyä ihan joka tarvikeliikkeestä.

Niin mikäs tuossa oli ettet saa herätettä otettua suoraan johtonipusta?
 
Viimeksi muokattu:
Sulake josta herätteen olisi saanut on tiedossa ja tuollainen on ostettuna:
Haaroitin sulakerasia mikro
Muuten hyvä, mutta ei mahdu sulakerasian kannen alle enkä halua rueta kantta pilkkomaan. Minäkin luulin, että ongelma oli ratkaistu tuollaisella.

Tuollainen mahtuisi, mutta saatavuus on ongelma:
STM Pigtail Fuses

En tiedä millä umpion johtonipun liitin on liimattu kiinni, mutta en ole onnistunut saamaan sitä useista yrityksistä huolimatta auki. Tuossa kuva kyseisestä liittimestä:
https://www.toyotaclubsweden.com/download/file.php?id=4130
 
Sulake josta herätteen olisi saanut on tiedossa ja tuollainen on ostettuna:
Haaroitin sulakerasia mikro
Muuten hyvä, mutta ei mahdu sulakerasian kannen alle enkä halua rueta kantta pilkkomaan. Minäkin luulin, että ongelma oli ratkaistu tuollaisella.

Tuollainen mahtuisi, mutta saatavuus on ongelma:
STM Pigtail Fuses

En tiedä millä umpion johtonipun liitin on liimattu kiinni, mutta en ole onnistunut saamaan sitä useista yrityksistä huolimatta auki. Tuossa kuva kyseisestä liittimestä:
https://www.toyotaclubsweden.com/download/file.php?id=4130

file.php

Tuossa kuvassahan näkyy rosvoliitin (punainen runko, sininen johto ohjaus releelle), samantapaisella otin omalle 12 Elitelle ohjauksen T6ssa. Suoraan tuosta johdosta vaan, kuori sen verran auki että sai ryöstäjän väliin.
 
Näkyy, mutta liitintä ei saa irti ja minun käsillä ei mahdu rosvoa kytkemään siihen liittimen ollessa paikallaan umpiossa. Nyt olisi tarvetta pienikätiselle autosähköasentajalle. :D
 
Mun mielestä nuo biltema-ratkaisut edusti lähinnä sitä aikaa kun keulalla piti ensinnäkin olla parillinen määrä valoja eikä kohtuuhintaiset ledit dominoineet markkinoita. Silloin myös parhaat xenon-kattilat makso useita satoja kappaleelta, joten joku keksi että halvemmallakin saa hyvää.
Sama koskien myös halogeenilisävaloja sellaisenaan. Kyllähän ne isot ja tehokkaat kalliit merkkivalot maksoivat alkaen lähemmäs satasen kappale, mikä esimerkiksi minusta kuulosti silloin paljolta. Vaihtoehtona oli totuttu pitämään halpoja ja helvetin huonoja valoja, jotka lähinnä kuormittivat laturia. Yhtäkkiä Biltemasta sai testissä menestyneen ison ämpärin halpisversion murto-osaan merkkituotteiden hinnasta. Todella pitkän kantaman valo oli kyseessä ja juuri sellaiset silloin halusin keulalle. Hyvät olivat. En kyllä enää juuri sellaisia kaipaisi vaan katselen nykyiseen ledipaneelia vähän eri estetiikalla ja mitoilla.

Nykyiset Biltemat ovat vähän eri näköisiä eli se alkuperäinen versio ei ole enää myynnissä. Muistelen, että hinta oli vielä halvempi kuin nykyinen 29 euroa kappale. :confused2:
 
Näkyy, mutta liitintä ei saa irti ja minun käsillä ei mahdu rosvoa kytkemään siihen liittimen ollessa paikallaan umpiossa. Nyt olisi tarvetta pienikätiselle autosähköasentajalle. :D

No sitten on vaikea autella jos kädet ei mahdu väliin. :D Sitä ei saa ryöstettyä mistään "ylempää" nipun varrelta?
 
Sama koskien myös halogeenilisävaloja sellaisenaan. Kyllähän ne isot ja tehokkaat kalliit merkkivalot maksoivat alkaen lähemmäs satasen kappale, mikä esimerkiksi minusta kuulosti silloin paljolta. Vaihtoehtona oli totuttu pitämään halpoja ja helvetin huonoja valoja, jotka lähinnä kuormittivat laturia. Yhtäkkiä Biltemasta sai testissä menestyneen ison ämpärin halpisversion murto-osaan merkkituotteiden hinnasta. Todella pitkän kantaman valo oli kyseessä ja juuri sellaiset silloin halusin keulalle. Hyvät olivat. En kyllä enää juuri sellaisia kaipaisi vaan katselen nykyiseen ledipaneelia vähän eri estetiikalla ja mitoilla.

Nykyiset Biltemat ovat vähän eri näköisiä eli se alkuperäinen versio ei ole enää myynnissä. Muistelen, että hinta oli vielä halvempi kuin nykyinen 29 euroa kappale. :confused2:

Mulla on vanhan Skodan keulalla noi nykyiset Bilteman 9" kannut ksenonsarjalla. Ballastit in lamppujen sisässä. Pieksevät ainakin Wlight Typhoon 590 mallin selvästi. Lisäetuna tietenkin se, että kannut saa suunnattua ojiin, yhtä suoraa ledivaloa ei saa. Mutta koska REF luku on 50 per lamppu:eek:, niin katsastukseen joutuu valot irrottamaan tai sitten johdot pois auton omilta pitkiltä. Ulkonäkö aika rallye, mutta hinta-laatusuhde on kerrassaan lyömätön. En kyllä minäköön mihinkään 2010 luvun kulkineeseen ehkä laittaisi..
 
Ulkonäkö aika rallye, mutta hinta-laatusuhde on kerrassaan lyömätön. En kyllä minäköön mihinkään 2010 luvun kulkineeseen ehkä laittaisi..
Joo. Hyvä tuote mutta luovutin ilmaiseksi romikselle. Ei vaan pysty uuteen autoon laittamaan ja traktoriin tai ruohonleikkuriin ei oikein tuollainen kilometrivalo käy.

Eri juttu jos saan jonkun mielenhäiriön tai keski-iän kriisin ja hommaan harrasteautoksi takavetovolvon. Sitten pitää taas ostaa noita, tällä kertaa kolme.
 
Sulake josta herätteen olisi saanut on tiedossa ja tuollainen on ostettuna:
Haaroitin sulakerasia mikro
Muuten hyvä, mutta ei mahdu sulakerasian kannen alle enkä halua rueta kantta pilkkomaan. Minäkin luulin, että ongelma oli ratkaistu tuollaisella.

Tuollainen mahtuisi, mutta saatavuus on ongelma:
STM Pigtail Fuses

En tiedä millä umpion johtonipun liitin on liimattu kiinni, mutta en ole onnistunut saamaan sitä useista yrityksistä huolimatta auki. Tuossa kuva kyseisestä liittimestä:
https://www.toyotaclubsweden.com/download/file.php?id=4130
Oliko tätä vielä linkattu tänne? Tuolla joku on taitellut itse kaljatölkistä haaroittimen sulakkeelle.
Sulakerasiahaaroittimet

Nykyiset Biltemat ovat vähän eri näköisiä eli se alkuperäinen versio ei ole enää myynnissä. Muistelen, että hinta oli vielä halvempi kuin nykyinen 29 euroa kappale. :confused2:
Se sinikehyksinen malli? Uudempikin taisi olla aluksi 19,90e, mutta täsmäinflaatio on iskenyt kovasti juuri tähän lamppuun. Vanhassa valokuvio on taskulamppumaisen pyöreä, mutta uudessa pystysuunnassa melko tarkkaan rajattu. Uudemmat ainakin on helppo suunnata, vanhemmista ei ole kokemusta.

Välillä tulee mieleen, mitä jos laittaisi nykyisten ledien lisäksi nuo bilteman pöntöt keulalle tuomaan lisää pituutta valokeilaan.
 
Se sinikehyksinen malli? Uudempikin taisi olla aluksi 19,90e, mutta täsmäinflaatio on iskenyt kovasti juuri tähän lamppuun. Vanhassa valokuvio on taskulamppumaisen pyöreä, mutta uudessa pystysuunnassa melko tarkkaan rajattu. Uudemmat ainakin on helppo suunnata, vanhemmista ei ole kokemusta.
Juuri se ja jotain sellaista muistelin, että neljällä kympillä olisi saanut silloin parin. Valokuvio tosiaan muistutti pitkän kantaman perinteisen mallista heijastintaskulamppua, vaikka spotti ei ihan niin tiukka ollutkaan. Hankalasti suunnattava mielestäni.

Eiköhän se sininen kehys ollut ylimääräistä suojalasia varten ja valoja olisi voinut käyttää ilmankin?
 
Mulla on bilteman 9" ämpärit ja niissä 70w xenonit. Olisiko x-vision genesis 600 parempi ku nuo biltemat? Ulkonäkö ainakin olisi inhimillisempi.
 
Ei toi DSM toimi kun ehkä maasturissa jos siinäkään. Ihan liian alhaalla...
Kyllä ovat aika huonot.
Pitäisi vielä koittaa kääntää ne ympäri jos auttaisi mutta epäilen.
Koitan räpsiä kuvan valoista joku ilta niin ette erehdy niitä ostamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on bilteman 9" ämpärit ja niissä 70w xenonit. Olisiko x-vision genesis 600 parempi ku nuo biltemat? Ulkonäkö ainakin olisi inhimillisempi.
Molemmat löytyy itseltä ja Biltemoilla näkee paremmin/kauemmas kunhan vaan kerkeävät kirkastumaan.
 
W-light wave tuli sitten tilattua. Onko asennuspaikalla miten paljon väliä? Mietin jos asentaisin puskuriin kiinni kuvan mukaisesti. Vai pitäisikö suosiolla asentaa kilven päälle?
nimetön.jpg
 
W-light wave tuli sitten tilattua. Onko asennuspaikalla miten paljon väliä? Mietin jos asentaisin puskuriin kiinni kuvan mukaisesti. Vai pitäisikö suosiolla asentaa kilven päälle?
nimetön.jpg

Mitä ylemmäs, sitä enemmän tiehen valoa, tai paremminkin tiestä takaisin heijastuvaa valoa.
 
W-light wave tuli sitten tilattua. Onko asennuspaikalla miten paljon väliä? Mietin jos asentaisin puskuriin kiinni kuvan mukaisesti. Vai pitäisikö suosiolla asentaa kilven päälle?
nimetön.jpg

Itse olen vastaaviin mk2/mk2.5 focuksiin asentanut kilven päälle, tarvi kyllä sen pidemmillä korvakkeilla olevan kilpitelineen commanderille.

Olen ymmärtänyt että tuossa wavessa on "kirkas valoverho" heti edessä, et suosittelen asentamaan kilven päälle niin kuvittelisi minimoivan vähän sitä etukirkkautta.
 
Kilven päällä ulos törröttäen on näkyvyys varmasti parempi, mutta ulkonäkö on mallia oksennus.
 
Yllättävän huomaamaton tuo kyseinen valo on jopa kilvenpäälle asennettuna. Eipä henkilöautoissa pahemmin oo mitään muutakaan järkevää ratkaisua, jos haluaa parhaan hyödyn irti. Ton ikäsessä autossa ulkonäkö ei varmaan muutenkaan oo enää ykkösprioriteetti, uudemmissa autoissa ymmärrän paremmin että täytyy näyttääkin hyvältä.
 
Itsekkin miettinyt että miten iso ero näillä Bilteman valoilla ja ~200€ led-lisävalopaneelilla on. Sattuisko olemaan jotain vertailukuvaa?

Vertailukuvaa ei ole mutta mulla oli 3 kpl noita Biltemalaisia edellisen auton keulalla ihan halogeeni polttimoin. Sittemmin olen kokeillut SAE Seeker Dual X ja nyt 2 x SAE Seeker 210. Jos noista pitää valita niin ehdottomasti Biltemalaiset. Niillä saa parhaan valojakauman ja aallonpituus sopii paremin auton omien valojen kanssa yhteen.
 
Työkaverin autossa 2x Hellan 3003 55W xenoneilla ja 70W ballasteilla näytti omasta mielestä paremmin kuin oma Striker 560+.
Taidankin laittaa itselle kaks kattilaa xenoneilla ja pistää myyntiin tuon Commanderin. Rumahan siitä tulee varmasti mutta sen verta pienillä teillä ajelen ja pimeässä ettei haittaa.
Viime talven Striker meni avovaimon auton keulaan ja niillä kilometreillä ihan riittävä parannus vrt auton omat.
 
Sen enempää koko ketjua selaamaan läpi tai haulla onnea koittamassa, mites noissa lisävaloissa nuo kytkentä määräykset menee? Pitääkö olla omien pitkien takana, että lisävalot sammuu kun pitkät sammuttaa vai saako olla erikseen omalla kytkimellä, riippumatta auton omien pitkistä?
 
Sen enempää koko ketjua selaamaan läpi tai haulla onnea koittamassa, mites noissa lisävaloissa nuo kytkentä määräykset menee? Pitääkö olla omien pitkien takana, että lisävalot sammuu kun pitkät sammuttaa vai saako olla erikseen omalla kytkimellä, riippumatta auton omien pitkistä?

Määräyksistä en tiedä, mutta pitäisi olla sanomattakin selvää että pitkät sammuu tilanteessa kuin tilanteessa silloin kun viiksestä vetäisee.

Kytkimen voi toki sitten asentaa, että saa valita polttaako auton omia pitkiä, lisäpitkiä vai molempia.

Siinä kohtaa jos tarvitsee alkaa härväämään jotain erillistä kytkintä lisäpitkät sammuttaakseen, on kyse täydesta piittaamattomuudesta vastaantulijan turvallisuutta kohtaan.
 
Määräyksistä en tiedä, mutta pitäisi olla sanomattakin selvää että pitkät sammuu tilanteessa kuin tilanteessa silloin kun viiksestä vetäisee.

Kytkimen voi toki sitten asentaa, että saa valita polttaako auton omia pitkiä, lisäpitkiä vai molempia.

Siinä kohtaa jos tarvitsee alkaa härväämään jotain erillistä kytkintä lisäpitkät sammuttaakseen, on kyse täydesta piittaamattomuudesta vastaantulijan turvallisuutta kohtaan.

Olisi tietenki tuohon voinut kirjoittaa vielä, et sellaset valot itsellä tulossa mitkä hajavaloa suuntaan ja toiseen enemmän antaa eteenpäin, eikä niinkään spotti lisäpitkiä, mitä metsäteillä yms lähinnä käyttäisin. Joten ei huolta että motarilla sohasen kavereita silmään :tup:
Pakolla mitään pitkiä tarvitsis käytellä, kun muutenkaan montaa sataa metriä suoran pätkiä ole, niin mahtaako katsastus miehet suuttua jos oma kytkin valolle, vai saako aina kerran vuoteen ottaa valon irti keulilta :btooth:
 
Vertailukuvaa ei ole mutta mulla oli 3 kpl noita Biltemalaisia edellisen auton keulalla ihan halogeeni polttimoin. Sittemmin olen kokeillut SAE Seeker Dual X ja nyt 2 x SAE Seeker 210. Jos noista pitää valita niin ehdottomasti Biltemalaiset. Niillä saa parhaan valojakauman ja aallonpituus sopii paremin auton omien valojen kanssa yhteen.

Itsellä oli edellisessä autossa n.5 vuotta sitten ne Bilteman valot, jossa oli siniset kehykset. Hyvin kyllä tuli niillä lisää valoa. Nykyinenkin kulkine kaipaisi lisävalot ja tässä yrittänyt nyt hahmotella että onko nuo LED-valot pajonkin paremmat kuin nuo Bilteman nykyiset valot tai vaikka jotkin Hellan lisävalot. Onhan nuo LED-lisävalopaneelit helpompia asentaa, siromman näköiset ja "muodikkaat" mutta jos nämä ominaisuudet sivuuttaa niin ei kai halogeenitkaan kauheasti häviä LED-valoille.
 
Pakolla mitään pitkiä tarvitsis käytellä, kun muutenkaan montaa sataa metriä suoran pätkiä ole, niin mahtaako katsastus miehet suuttua jos oma kytkin valolle, vai saako aina kerran vuoteen ottaa valon irti keulilta :btooth:
Taitaapi semmoset viritelmät, jossa autoon syttyy suuntaan tai toiseen kytkimestä jotain auton omista valoista riippumattomia valaisimia mennä kategoriaan työvalot. Työvalojahan ei saa henkilöautoihin asennella, mutta jos sulla sattuu esim lava-auto tai pakettiauto olemaan, niin niissä jos ei nyt suoraan sallita niin katsotaan kyllä sormien läpi ylimääräisiä valoja (ja monissa työautoissa ne on ihan välttämättömiäkin).
 
Itsellä oli edellisessä autossa n.5 vuotta sitten ne Bilteman valot, jossa oli siniset kehykset. Hyvin kyllä tuli niillä lisää valoa. Nykyinenkin kulkine kaipaisi lisävalot ja tässä yrittänyt nyt hahmotella että onko nuo LED-valot pajonkin paremmat kuin nuo Bilteman nykyiset valot tai vaikka jotkin Hellan lisävalot. Onhan nuo LED-lisävalopaneelit helpompia asentaa, siromman näköiset ja "muodikkaat" mutta jos nämä ominaisuudet sivuuttaa niin ei kai halogeenitkaan kauheasti häviä LED-valoille.

Jos vertaa suoraan lumenia niin

55w halogen ~1500
35w xenon ~3000
55w xenon ~4500

Noita sitten keulalle 2-3kpl

Ledit vaihtelee mallista riippuen 2000-20000lumenin välillä.

Eli suoraan ei voi sanoa kumpi on tehokkaampi. Omassa kakkosautossa on pienet hellan valot halogeeneilla ja toisessa x visionin genesis 600(8000lumen), niin onhan noilla eroa kuin yöllä ja päivällä.
 
Jos vertaa suoraan lumenia niin

55w halogen ~1500
35w xenon ~3000
55w xenon ~4500

Noita sitten keulalle 2-3kpl

Ledit vaihtelee mallista riippuen 2000-20000lumenin välillä.

Eli suoraan ei voi sanoa kumpi on tehokkaampi. Omassa kakkosautossa on pienet hellan valot halogeeneilla ja toisessa x visionin genesis 600(8000lumen), niin onhan noilla eroa kuin yöllä ja päivällä.

Joo, näinhän se on. Malleja ja merkkejä riittää ledeissä ja halogeeneissa ja se mikä milloinkin on paras riippuu siitä mitä ominaisuuksia/malleja vertaillaan.
 
Ja lähes varmasti paranee valot jos vertaa auton omiin. Jos ruma ulkonäkö pelottaa voi suurimpaan osaan autoista ostaa tarvikeritilän maskiin ja pilkkoa siihen sopiva aukko valoa varten. Kesäksi sitten alkuperäinen ritilä takaisin. Valon saa aika tukevasti monessa autossa keulan rakenteisiin.

Kesällä yhteen Kiaan asennettu valo:
http://imgur.com/a/BHZvFlq
 
Olisi tietenki tuohon voinut kirjoittaa vielä, et sellaset valot itsellä tulossa mitkä hajavaloa suuntaan ja toiseen enemmän antaa eteenpäin, eikä niinkään spotti lisäpitkiä, mitä metsäteillä yms lähinnä käyttäisin. Joten ei huolta että motarilla sohasen kavereita silmään :tup:
Pakolla mitään pitkiä tarvitsis käytellä, kun muutenkaan montaa sataa metriä suoran pätkiä ole, niin mahtaako katsastus miehet suuttua jos oma kytkin valolle, vai saako aina kerran vuoteen ottaa valon irti keulilta :btooth:

Aa, eli ikäänkuin työvalot. Työvalot voi olla ainakin pakuissa, mutta muistaakseni noissa on ehtona että saavat syttyä vain kun on käsijarru päällä.

Henkilöautojen osalta voi olla vaikeampi perustella katsurille työvaloja, ellei kyse ole selvästi työautosta esim. maasturi tms.
 
Ehdotelkaapas joku hyvä paneeli tollaseen vanhaan E12 Toyota Corollaan?
Missä olis paras hinta/laatusuhde ja antakaahan vinkkejä asennukseen, jos sellaisia löytyy! Ilmeisesti on ns. miinusohjatut valot, mistähän johdosta pitää heräte ottaa?
 
Ehdotelkaapas joku hyvä paneeli tollaseen vanhaan E12 Toyota Corollaan?
Missä olis paras hinta/laatusuhde ja antakaahan vinkkejä asennukseen, jos sellaisia löytyy! Ilmeisesti on ns. miinusohjatut valot, mistähän johdosta pitää heräte ottaa?
Itse laitoin Corollan keulaan Bilteman 9" pöntöt xenoneilla ja releelle herätteen otin konehuoneesta pitkien sulakkeelta sulakehaaroittimella.
 
Ehdotelkaapas joku hyvä paneeli tollaseen vanhaan E12 Toyota Corollaan?
Missä olis paras hinta/laatusuhde ja antakaahan vinkkejä asennukseen, jos sellaisia löytyy! Ilmeisesti on ns. miinusohjatut valot, mistähän johdosta pitää heräte ottaa?
Lisävalovertailu 2018 – 2019 | Jussinmäki.net Valovertailut

Tuolta etsimään mieluisa. Vakioehdotuksena Genesis 600, jonka saa jussimäeltä ja lumiselta bänneristä saatavan alekoodin kanssa alle 200 eurolla.
 
Jaa, näin kyllä pari päivää sitten pakun, jossa työvalot paloivat liikkeessä.

Pitäisi lukea tuo uusi tieliikenneasetuksen valoja koskeva kohta läpi tarkemmin, koska mutuilen että asia oli ainakin "ennen" niin, että ei saanut palaa työvalot liikkuessa. Voi olla että sittemmin asia on muuttunut ja onhan tuo katsuristakin kiinni.
 
Pitäisi lukea tuo uusi tieliikenneasetuksen valoja koskeva kohta läpi tarkemmin, koska mutuilen että asia oli ainakin "ennen" niin, että ei saanut palaa työvalot liikkuessa. Voi olla että sittemmin asia on muuttunut ja onhan tuo katsuristakin kiinni.
Tossahan toi pätkä, jos kiinnostaa ja sen perusteella työvalojen syttymisestä ei näytä olevan muuta vaatimusta kuin että niillä on oma kytkin.

@Marco_m Ton koko pätkän perusteella voi mun mielestä varautua ottamaan valot irti joka kerta kun menee katsastamaan, jos aikoo jotain erikseen syttyviä lamppuja tavalliseen henkilöautoon asennella.

5 KANSALLISESTI SÄÄDETYT MUUT VALAISIMET

5.1 Työ-ja apuvalaisin

Erikoistarkoitukseen käytettävään M-luokan ajoneuvoon sekä N-ja O-luokan ajoneuvoon kuormausta, purkua tai muuta käyttöä varten voidaan asentaa välttämättömät työ-ja apuvalaisimet. Työ-ja apuvalaisimet voidaan suunnata auton sivulle tai taakse, mutta ainoastaan perustellusta syystä myös eteen ajoneuvon erityiskäytöstä johtuen (esimerkiksi auton alustalle rakennetussa työkoneessa, jos työtehtävä sitä edellyttää). Työvalaisinta ei koske hyväksyntä-vaatimus. Työvalaisimen tulee lähettää valkoista valoa ja valaisin on oltava kytkettävissä päälle ja pois erikseen riippumatta ajoneuvon muista valaisimista tai toiminnoista.
 
Olisi tietenki tuohon voinut kirjoittaa vielä, et sellaset valot itsellä tulossa mitkä hajavaloa suuntaan ja toiseen enemmän antaa eteenpäin, eikä niinkään spotti lisäpitkiä, mitä metsäteillä yms lähinnä käyttäisin. Joten ei huolta että motarilla sohasen kavereita silmään :tup:
Pakolla mitään pitkiä tarvitsis käytellä, kun muutenkaan montaa sataa metriä suoran pätkiä ole, niin mahtaako katsastus miehet suuttua jos oma kytkin valolle, vai saako aina kerran vuoteen ottaa valon irti keulilta :btooth:
Toistan edellistä eli on törkeää asennella laittomalla kytkentätavalla henkilöautoon. Tuollainen on vaarallista. Autoa saattaa joskus ajaa joku muukin. Ihan verrattavissa sumuvalopelleihin.

Johan tuo on traktoreissakin tapana oikein asentaa: etutyövaloja voi käyttää ajovalojen kanssa pitkillä, mutta lähivaloille vaihdettaessa työvalot sammuvat. Niitä ei tietenkään saa käyttää normaalissa tieliikenteessä lisäpitkinä, mutta työkonekäytössä tietyin edellytyksin ja maastoajossa toki. Siispä on erittäin fiksua, että valot sammuvat kun vaihdetaan lähivaloille. Toisaalta työvalot menevät päälle myös, kun päävalokatkaisin on parkkiasennossa.

Henkilöautojen osalta voi olla vaikeampi perustella katsurille työvaloja, ellei kyse ole selvästi työautosta esim. maasturi tms.
Eiköhän se henkilöauton työvalotarve tule täytettyä magneettijalustoilla. Voi asentaa ihan samaan tapaan kuin yleensä taksikupu. Lamppu on siis nostettavissa pois hetkessä, ja johdotus voi tulla kiinteästi valmiiksi katolle eli ei tarvitse pitää mitään typeriä ikkunan välistä vedettyjä räpellyksiä.

Jaa, näin kyllä pari päivää sitten pakun, jossa työvalot paloivat liikkeessä.
En tiedä mikä on sääntö pakujen työvaloissa, mutta laittomat valoasennukset ovat yleisiä. Häiritsevät valoasennukset ovat vielä yleisempiä.

Onko muuten noissa 9" kannuissa xenon-hyväksyntä?
Saattaahan niissä olla, mutta ei se tee halogeenilisävaloista laillisia xenonkäyttöön.

Jälkiasennussarjat eivät ole hyväksyttyjä tieliikennekäyttöön, koska halogeenipolttimon kantaan sopivat xenonit eivät ole ja halpa kiinanelektroniikka ei ole. Jos taas käytetään jotain muita, asennus on niinikään laiton, koska valaisin on modifioitu eli vastaa omavalmistetta eikä tehdastekoista hyväksyttyä.
 
Viimeksi muokattu:
Saattaahan niissä olla, mutta ei se tee halogeenilisävaloista laillisia xenonkäyttöön.

Jälkiasennussarjat eivät ole hyväksyttyjä tieliikennekäyttöön, koska halogeenipolttimon kantaan sopivat xenonit eivät ole ja halpa kiinanelektroniikka ei ole. Jos taas käytetään jotain muita, asennus on niinikään laiton, koska valaisin on modifioitu eli vastaa omavalmistetta eikä tehdastekoista hyväksyttyä.

Siksi kysyinkin asiaa, moni asentaa ne ilman mitään mietteitä ja on tyytyväinen. Toiset taas tarkistaa että xenon-leima löytyy ja taputtaa itseään selkään vääntäessään xenonia ja ballastia kuoriin.

OT: Eilen tuli joku LED/Xenon-ihme vastaan, ledit lyhyissä ja xenonit pitkissä. Auto tietenkin vanha Volvon hoppana jossa umpiot parraat päivänsä nähny. :facepalm:
 
Mullakin tuli pari yötä sitten vastaan joku minirekka. Pitkät oli palkki katolla sekä rivi jotain alhaalla. Ajoneuvon kokoluokka oli semmonen että en usko että oli edes hiace mihin tuo rakennelma oli laitettu. Sen hetkinen liikennetilanne + se että se auto sokaisi mut niillä valoillaan ennen kuin laitto lyhyille aiheutti sen että en tiedä mitä siinä alla oli. Pitkiin se oli kytketty kun kaikki muut valot paitsi pari tuikkua katos kerralla.
 
Minulla on ennestään 2 x Lazer Triple R STD keulalla rekkaritelineellä. Minkähänlainen homma noiden vaihtaminen Genesiksen 1300:een on? Meneekö samalle rekkaritelineelle ja onko piuhojen suhteen vain plug&play-henkinen ratkaisu? Kiinnostaisi tuon Genesiksen huomattavasti leveämpi valokeila. Lazereilla tulee tuo älytön hotspotti keulan eteen.
 
Minulla on ennestään 2 x Lazer Triple R STD keulalla rekkaritelineellä. Minkähänlainen homma noiden vaihtaminen Genesiksen 1300:een on? Meneekö samalle rekkaritelineelle ja onko piuhojen suhteen vain plug&play-henkinen ratkaisu? Kiinnostaisi tuon Genesiksen huomattavasti leveämpi valokeila. Lazereilla tulee tuo älytön hotspotti keulan eteen.
Mikä auto kyseessä, kun tuo valo on 1,3 metriä leveä? Oon tuommosen kerran nähny liikenteessä ja se oli rekan katolla.

Lazerin valot käyttää erilaista liitintä kuin nuo Genesikset (amp vs dt2), joten ainakin liittimen joutuu vaihtamaan.
 
Meillä on tommoset isot Genesikset uusissa ambulansseissa. On erittäin miellyttävä valo ja ei tosiaan lainkaan hotspottia keulan edessä, vaan valo menee sinne missä sitä tarvitsee, eli pientareille ja pitkälle eteen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
254 045
Viestejä
4 417 740
Jäsenet
73 285
Uusin jäsen
Onni9001

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom