Aika kevytmielistä on edes ehdottaa kylmää resetiä. Juurihan tässäkin ketjussa
@asentaja1'lta pimentyi muistitikku kylmäbootin yhteydessä.
Tuohon sen verran että juuri tällaisten takia minulla on tapana sekä Windowsissa että Linuxissa käydä muuttamassa power-asetuksia ainakin sen verran että power-nappulan painaminen ajaa shutdownin, ei sleep kuten molemmissa käyttiksissä tuntuu olevan oletuksena.
Windowsissa pitää tuon lisäksi käydä muuttamassa asetus ettei "Fast startup" tms. ole käytössä, eli että kun ajetaan shutdown, ajetaan oikeasti shutdown eikä se kummallinen pseudo-hibernate-tila mikä Windowsissa on oletuksena, joka ei ole todellinen shutdown.
Eli jos kaikki muu tuntuu epäonnistuvan eli ei näe koneessa juuri mitään eloa, ehkä hiiri liikkuu mutta Linuxiinkaan ei pääse ssh kautta (joko sshd on unohtunut laittaa päälle tai ei vain vastaa kun on niin jumissa, tai ei näe mistään mikä IP-osoite ko. koneella on että saisi yhteyden), ja Windowsiinkaan ei pääse edes sen vertaa, niin hallitun shutdownin ajaminen power-nappulaa painamalla on viimeinen oljenkorsi, ilman pelkoa että jäisi jotkut kirjoittelut tms. kesken ja tiedostojärjestelmä menisi solmuun. On auttanut minua todella monissa tilanteissa.
Toissaviikolla siskon mies soitti apuun kun ei saa vuodenvaihteen tilityksiä lähtemään firmastaan verottajalle koska Windows on jumissa eikä edes powerin painaminen auta, tulee aina pelkkä musta ruutu jossa liikkuu hiiriosoitin. Hän oli jo varma että kone on mennyt rikki ja pitää ostaa uusi, juuri kiireisimpään aikaan vuodesta.
Korjaukseksi riitti että Ctrl-Alt-Del kautta sain ajettua restartin koneelle, ja ongelma hävisi. Kävin tarkistamassa koneen power-asetukset ja kyllä, siellä oli määritelty että power-nappulan painaminen ajaa koneen sleep-tilaan, ei sammuta konetta. Kyseessä on vanha pöytäkone, ei akulla toimiva läppäri, joten koko sleep-tila on aika älytön mielestäni siinä.
Korjasin tuon että powerin asetuksissa:
- powerin painaminen ajaa shutdownin (ei sleep)
- varmistin ettei fast startup ole käytössä, eli että shutdown on ihan oikea shutdown eikä mikään typerä välitila missä päälläolevat ongelmat jäävät olemaan uudelleenkäynnistyksessä.
Jos nuo asetukset olisivat olleet valmiiksi noin, ei hänen olisi tarvinnut hälyttää minua apuun vaan ongelma olisi poistunut kun hän koitti painaa power-nappulaa, ilman pelkoa tiedostojärjestelmän menemisestä solmuun.