Linux-kysymyksiä & yleistä keskustelua Linuxista

Minusta vain tuntuu että suurin osa Linuxin kanssa tulevista ongelmista on juuri sellaisia joita ei ikikuuna päivänä ole windowsin kanssa sattunut tulemaan vastaan samoissa asioissa ongelmaa. Vaikka kyseessä kuinka olisi peruskäytön tilanteet järjestelmässä jossa muuten ei ole tehty isompia sorvauksia. Esimerkiksi päivitysten suhteen en edes muista koska olisi windowsin kanssa ongelmia ollut vaikka vuosikaudet on useampia windows koneita käyttänyt. Vastaavasti Linuxin kanssa useita kertoja ollut jos jonkinlaista ongelmaa päivitysten kanssa. Sitten kun on linuxin kanssa niin vitun käsi niin tuntuu että siinä vianselvityksessä saa monesti laitteen vaan enemmän solmuun kun löydetty ohje A toimi vain osittain ja löydetty ohje B vain osittain ja ohje C teki jotain mutta antoi taas tuuden virheen.

Edit: Älkää ymmärtäkö siis väärin. Arvostan täällä saamaani apua ja olen kiitollinen siitä. Tuo pingviinin kanssa yhteiselo tahtoo välillä nostaa vain verenpainetta ja turhauttaa. Helposti vielä googlettaessa tahtoo hukkua siihen tiedonpaljouteen. Hakutuloksia kyllä löytyy paljon, mutta ensin pitäisi löytää juuri omalle variaatiolle tarkoitettu ohje ja sitten vielä sellainen joka ei liian vanha ole, sillä oman kokemuksen mukaan yli pari vuotta vanhojen ohjeiden toimiminen on vähän niin ja näin monesti. Ja sitten kun ei ymmärrä täysin mitä kaikki komennot tekee eikä peruuttaa osaa niin jo vain ollaan solmussa.
Minä olen käyttänyt linuxia pääkäyttiksenä about 20v ja nyt kun rupesin yhtä konetta asentelemaan winkkarille niin täytyy sanoa että kun on linuxiin tottunut niin suunnilleen joka asia tuntuu haraavan vastaan. Tuo on siis ihan tottumuskysymys, molemmat toimivat aika eri tyylillä ja molemmissa on omat ongelmansa. Todennäköisesti pitäisin noita windowsin kiukutteluita ihan normaalina jos olisin sitä ajanut viimeiset 20v mutta linux-käyttäjänä pidän esimerkiksi hyvin outona että suunnilleen joka laitteen tai softan asennuksen jälkeen pitää bootata kone että se toimii oikein. samoin itselleni monet windowsin "ominaisuudet" ovat ihan käsittämättömiä, "Miksi tämä pitää tehdä näin? Eikö tätä saa komentoriviltä tehtyä helposti? Eikö nämä kirjastot/asiat asentuneetkaan automaattisesti? Miten tämä päivitys voi kestää näin v*tun kauan?" jne.

Minä olen käyttänyt linuxia pääkäyttiksenä about 20v ja nyt kun rupesin yhtä konetta asentelemaan winkkarille niin täytyy sanoa että kun on linuxiin tottunut niin suunnilleen joka asia tuntuu haraavan vastaan. Tuo on siis ihan tottumuskysymys, molemmat toimivat aika eri tyylillä ja molemmissa on omat ongelmansa. Todennäköisesti pitäisin noita windowsin kiukutteluita ihan normaalina jos olisin sitä ajanut viimeiset 20v mutta linux-käyttäjänä pidän esimerkiksi hyvin outona että suunnilleen joka laitteen tai softan asennuksen jälkeen pitää bootata kone että se toimii oikein. samoin itselleni monet windowsin "ominaisuudet" ovat ihan käsittämättömiä, "Miksi tämä pitää tehdä näin? Eikö tätä saa komentoriviltä tehtyä helposti? Eikö nämä kirjastot/asiat asentuneetkaan automaattisesti? Miten tämä päivitys voi kestää näin v*tun kauan?" jne.
Juuri näinhän se menee. Itsekin käyttänyt Linuxia 1996 vuodesta, (hitto ensi vuonna tulee 30-vuotta täyteen, ei se aika niinkään, vaan oma ikä), niin kyllähän se Windows tosiaan kummalliselta tuntuu. Nyt joutunut Windows 11 käyttämään parissa jutussa ja on se toki selkeästi eteenpäin mennyt. Viime vuosina työkäytössä (siis desktop/laptop) ollut vain Applea (serverit toki Linuxeja), niin kyllä se Apple sopii huomattavasti paremmin Linux ihmiselle Windowssiin verrattuna.

Eli jos jollekin EI tekniselle ihmiselle pitäisi suositella tietokonetta, niin kyllä oma suositus olisi nykyään M-prossulla varustettu MacBook. Kone käyntiin ja kovaa ajoa.

Miten tämä päivitys voi kestää näin v*tun kauan?" jne.
Linux-distroissakin on valtavia eroja päivitysten nopeudessa. Esim. Arch ja Alpine asentavat paketit paljon nopeammin kuin vaikkapa Fedora tai Debian. Tilanne on voinut Fedoran osalta muuttua, mutta ainakin pari vuotta sitten vielä oli näin. Tuossa on mittauksia eri pakettihallinnoista. Olen itse tehnyt distron rakentimia, jotka generoivat levykuvan CI/CD-putkessa ja nuo erot ovat ihan massiivisia.

Sitten on vielä se ero, että Arch ja Alpine tukevat sitä, että paketit saa asennettua pacstrapilla tai staattisella apk:lla käytännössä tyhjästä ja samalla kertaa voi antaa koko pakettilistan, kun esim. Debianissa debootstrapilla pääsee alkuun ja sitten aptilla pitää asentaa lisää, kun kaikkea ei saa kerrallaan ja tulee ihmeellisiä ongelmia syklisistä riippuvuuksista yms.

Sama juttu myös vaikka bootloadereissa. U-Boot, syslinux ja systemd-boot asentuvat nopeasti ja varsinkin debian-pohjaisissa on grubiin ihme kötöstyksiä, jotka kestävät. Myös initramfs-generoinnit voivat kestää yllättävän paljon ja samaan aikaan esim. 16-ytiminen Ryzen 5950X kääntää jo tmpfs:ssä melkein koko kernelin. Etuna vielä se, että tilantarve vähenee 90%.

Linux-distroissakin on valtavia eroja päivitysten nopeudessa. Esim. Arch ja Alpine asentavat paketit paljon nopeammin kuin vaikkapa Fedora tai Debian. Tilanne on voinut Fedoran osalta muuttua, mutta ainakin pari vuotta sitten vielä oli näin. Tuossa on mittauksia eri pakettihallinnoista. Olen itse tehnyt distron rakentimia, jotka generoivat levykuvan CI/CD-putkessa ja nuo erot ovat ihan massiivisia.
Sitten on toki vielä ihan oma lukunsa esimerkiksi Clear Linux OS:än swupd, jolla päivitysten nopeus perustuu binääri-deltoihin ja se Office päivittyy parhaimmillaan 10kt:n lataamisella koko binääri-paketin sijasta.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 289
Jäsenet
75 404
Uusin jäsen
MiikaK82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom