Linuxille on monta eri distroa jotka on suunnattu eri käyttäjäryhmille. Jotkut on suunnattu yleiskäyttöön ja siis myös aloittelijoille ja sitten on pieniä distroja joita käyttää pieni joukko guruja jotka haluaa erottua massasta ja aloittelijoista. Arch on näitä jälkimmäisiä. Gurut ei tarvitse selkeää dokumentaatiota ja siksi niitä ei kirjoiteta näille gurujen suosimille distroille eikä massasta poikkeamaan haluavat gurut halua auttaa aloittelijoita. Aloittelijoitten kannattaisi pysyä suuren yleisön tunnetuissa distroissa joihin on dokumentaatiota ja niihin saa apua.
Täytyy kyllä todeta että olen aika erimieltä tästä. Arch ei ole mikään "pieni" distro (riippuu tietysti mihin vertaa) ja vaikka puutteita saattaakin rolling release mallista johtuen olla, on Arch wiki yksi parhaiten dokumentteja ja ohjeita tarjoavia sivuja mitä Linuxille löytyy.
Ja parasta tuossa on se, että ohjeet pätevät myös muihin distroihin, tosin joltain osin ei suoraan, mutta "pääpiirteittäin".
Näissä vaan kannattaa muiistaa, että jos käytät jotain Garudaa tms, Arch -
pohjaista distroa niin apua ei kannata mennä kyselemään Archin foorumilta/discordista/redditistä. Vaikka kyllä sieltäkin apuja varmasti löytyy niin se on kuitenkin "muokattu" Arch joka on käytössä ja ne muutokset voivat olla osasyy mahdolliselle ongelmalle.
Sitten löytyy näitä Arch-pohjaisia joilla on myös nyyppä-ystävällinen yhteisö josta saa helposti apua, ja vastaavasti löytyy myös sellaisia jossa sitä ei välttämättä ole.
Ei Archissa sinällään vikaa ole edes aloittelijalle, mutta silloin tulee vaan ymmärtää se, että jos apua haluaa niin pitää kyllä itse nähdä vaivaa myös esim logien kaivelussa jotta ne voi siihen tukipyyntöön sitten lisätä. Se on aika fakta, että jos kysymys on vaan "mun hiiri ei toimi" niin osaksi suoraan tuskin saa kovin avuliaita vastauksia.
Ja en minäkään kyllä Archia tai sen johdannaisia ihan suoraan ala aloittelijalle suosittelemaan, vaan kannattaa vaikka aloittaa Fedoralla joka on yllättävän lähellä Archin "rolling release" mallia esim kernelin ja tiettyjen pakettien osalta. Enka itsekään aja "puhdasta" Archia koska en jaksa säätää sitä pystyyn alusta, vaan käytän mieluusti "valmiiksi" konffattua alustaa jota voi sitten muokata.