Miksi näin ajattelet? Itse olen käyttänyt macOS:ää 2016 vuodesta asti, enkä ole kyllä itse huomannut tämän suuntaista kehitystä.
Tämä. Kokeilin itse tätä polkua ja vaihdoin Mäkistä Linuxiin. Nyt ostin jälleen mäkin. Linuxista saa tuon köyhän miehen MacOS:n tehtyä mutta samalla tasolla se ei ole.
Apple käyttää lukemattomia tunteja aikaa kulmatapausten hieromiseen mitä muut valmistajat eivät vain tee eikä sitä varsinkaan tehdä Linuxissa. Pelkästään Trackpad on tarpeeksi hyvä syy ostaa Mac.
Alkuperäisessä viestissä tiivistin taustani, hieman tarkempi versio:
Siirryin Mac OS X käyttöjärjestelmään kun Apple julkaisi 10.2 Jaguarin. Kaikki meni vuosia hyvin ja Apple lisäsi käyttöjärjestelmään käteviä toimintoja. Poikkeus oli 10.7 Lion joka oli käsittämättömän buginen. Seuraava ongelma oli yhtä buginen 10.10 Yosemite. Tässä vaiheessa mietin muita käyttöjärjestelmiä ja testasin Ubuntun. En nähnyt silloin vaihtamista järkeväksi.
Vähän myöhemmin kuulin Applen kehittelevän uutta tiedostojärjestelmää APFS ja se vaikutti hyvältä. Olen käyttänyt sitä 10.14 Mojavesta alkaen, mutta häiritsee ettei Apple ei ole vieläkään dokumentoinut sitä kokonaan. Jouduin asentamaan pari vuotta sitten macOS Big Surrin päätteellä, koska järjestelmäasetukset ei pystynyt hakemaan asentajaa kokonaan ja inhoan komentoriviä. Englanninkielisten keskustelupalstojen perusteella ongelma ei ole harvinainen. Sokerina pohjalla Apple ei enää tue Mac Miniäni ja uudemman käyttöjärjestelmän asentaminen onnistuisi vain vippaskonsteilla, esim. OpenCore Legacy Patcher
Apple on Mojaven jälkeen Apple on lätkinyt jokaiseen uuteen versioon enemmän iOS toimintoja miettimättä toimivatko ne eri käyttöliittymällä tai ovatko ne tarpeellisia. Voin jättää ne käyttämättä, mutta niiden olemassaolo tekee käyttöjärjestelmän monimutkaisemmaksi ja lisää bugien todennäköisyyttä. Ehkä arvasitte etten käytä iPhonea?
Testasin kaupassa uusinta macOS 14 Sonomaa ja ensimmäinen mieleen tullut asia oli ”Käytänkö iPadiä vai tietokonetta?” iOS on selvästi Applen mielestä tulevaisuus ja en katso hyvällä aikaisempien käyttöliittymäratkaisujen heittämistä roskakoriin, toimintojen piilottamista käyttäjältä eri ohjelmissa ja Macin lukitsemista turvallisuuden nimissä. Kokonaisuutena Applen näkemys macOS käyttöjärjestelmästä poikkeaa nykyisin radikaalisti tarpeistani, Mac on Applen tärkeysjärjestyksessä viimeisenä ja Linux vaikuttaa Virtualbox testauksen perusteella lupaavimmalta vaihtoehdolta. Olen töissä käyttänyt Windowsia, mutta en ole koskaan pitänyt siitä.
Mäkissä oli paljon hyvää itsellekin, mutta kun ohjelmien vanhempien versioiden tuki pikkuhiljaa huononi jokaisen macOS:n version myötä luovuin Applen koneista. Täysin toimivat ohjelmat lakkasivat toimimasta jos halusi päivittää käyttöjärjestelmän. Ikävä tuli iMovieta, GarageBandiä ja Auromatoria / Appleskriptejä, mutta oppinut sittemmin elämään ilmankin. Linuxissa ei niin intutiivisesti tai yhtenäisesti toimi käyttöliittymä läpi eri ohjelmien kuin mäkeissä. Joten enemmän ollut opettelemista ja kokeilemista, että löytyi mleuisia ohjelmia korvaamaan niitä joita käytin macOS:ssä.
Jonkin aikaa kesti aluksi itselle sisäistää tuota, että tää ei ole Apple, että pitää nyt vain jaksaa opetella tämä uusi käyttöjärjestelmä ja tuunata sen ehdoilla sitä itselle mieluisammaksi. Ja jaksaa kokeilla useita ohjemia, että mikä itselle on toimivin tai loogisin / helpoin.
Samoilla linjoilla kuin @topiv tuossa ylempänä, että kannattaa valita noita suosituimpia jakeiluita kokeiluun. Ja valita niistä se mikä eniten miellyttää tai vähiten tökkii. Niissä varmempaa pitkäaikainen olemassaolo ja tuki (niin kehittäjiltä kuin käyttäjiltä) sekä parempi testaus ja maltillisemmat muutokset kun käyttöjärjestelmäversio päivittyy uudempaan.
Minä päädyin aikoinani korvaaman mäkin Linux Mintillä. Windowsmaisena heti suht intuitiivinen kulkea valikoissa ja hakemistoissa ym. (koska koulussa ja töissä on Winukkaa aina joutunut käyttämään). Asetukset monipuoliset ja loogiset sekä jättäen tilaa helpolle muokkaamiselle ja omien kikkareiden lisäämiselle.
2. QuickLook vastine:
En ole syvemmin perehtynyt, mutta jokaisella distrolla on omat filemanagerit, joihin leivottu erinäisiä toiminnallisuuksia, mutta rinnalle voi asentaa jonkun toisenkin filemanagerin, jos oletus-filemanagerista ei toivottua toimintoa löydy. Oletus-filemanageria en kuitenkaan suosittele poistamaan, sillä siihen voi olla leivottu jotain toiminnallisuuksia, joita distro hyödyntää muuallakin kuin tiedostojenhallinnassa.
5. Automator korvaaja:
Bash scripteillä olen saanut viriteltyä samanlaisia kikkareita kuin AppleScriptillä - ei toki niin helppoa kuin Automatorilla poimia valmiita "makroja", mutta kun Bash scriptiä vähän oppi, niin ne ovat monipuolisia käyttää. Voi laittaa ajettavaksi käynnistymisen tai kirjautumisen yhteydessä, työpöytäkuvakkeiksi tai "dockiin" sovelmiksi (pienoisohjelmiksi) - tai vaikka työpöydällekin käynnistyskuvakkeiksi. Bash on vieläpä niin käytetty, että ei-koodarina olen netistä löytänyt kikkareisiini ratkaisut, tai vähintääkin kiertotiet haluamani automatisointien / sovelmien toteuttamiseksi.
Alustavan testauksen perusteella Debian johdannaiset vaikuttavat sopivimmilta. Fedoraa on monessa paikassa suositeltu mutta se päivittyy turhan nopeasti.
Kiitos vinkistä, täytyy katsoa Bash scriptejä tarkemmin.
Löysin melko hyvin korvaavat ohjelmat, ainoat poikkeukset ovat listassani. Ulkonäköä enemmän painotan tällä hetkellä toiminnallisuutta, harmillisesti Linux kehittäjillä näyttää olevan liian monta näkemystä hyvästä käyttöliittymästä ja käyttäjän näkökulmasta on haastavaa koska eri ohjelmat toimivat erilaisilla logiikoilla. Olen tyytyväinen jos onnistun ratkaisemaan puolet listasta.
Testasin Virtualboxissa Dolphinin asentamista XFCE:n päälle, se onnistui mutta Plasman paketteja tuli mukana aikamoinen pino ja käytännössä pelkistetyn Plasman asennus olisi luultavasti helpompi vaihtohto. Tätä täytyy harkita tarkemmin, ehkä jätän QuickLook toiminnon väliin vaikka se harmittaa. Yllätyin ettei yksikään ympäristö ole lisännyt näin kätevää toimintoa oletukseksi?
Älä huoli. Minusta postauksesi oli todella mielenkiintoinen vaikka en osaa kunnolla vastatakaan. Google-haullahan löytyy juttua linux-jakeluista, joissa työpöydän saa ulkoasultaan muistuttamaan Applea. Ei kuitenkaan löytynyt yhtäkään, joka olisi pohtinut ja kokeillut asioita yhtä hyvin kuin kysymyksessäsi on tehty.
4. Näppäinoikotiet.
Liittyen Kintoon ja sen turvallisuuteen, yleisesti olen miettinyt softan riskiä katsomalla Githubissa tilastoja. Kintolla on 3900 tähteä ja 200 forkkia. Vaikka projekti on kohtuullisen hiljainen ollut viimeiset kaksi vuotta, on siinä kuitenkin muutamia uudempia committeja. Ja vieläpä uusin commit on projektin omistajalta ja ihan tuore. Itse uskaltaisin ajaa Kintoa (uusin release, ei master-haaran kärki)
Yleisesti varoisin Github-projekteja kolmesta eri syystä: 1. projekti on uusi, 2. projektilla on kovin vähän tähtiä ja 3. projekti on ollut pitkään kuollut ja sitten ohjakset on ottanut joku uusi tekijä.
5. Automator:
Sama mielipide kuin yllä (@iltakampa) . Nuo luettelemasi Linux-puolen työkalut voivat olla turhan raskaita. Bashiä opettelen itsekin ja myös Pythonilla on kätevä automatisoida monenlaisia operaatioita. Ymmärrän kyllä, että nämä eivät vastaa UI-pohjaista työkalua Macillä. Jos on aina välttänyt komentoriviä, on suurin kynnys ehdottomasti päästä alkuun sen kanssa. Alun jälkeen helpottuu.
Kiitos tiedosta, näppäinoikoteiden muuttaminen sopiviksi on iso harppaus eteenpäin!
Tutustun ensin Bashiin, en ole vielä varma tarvitsenko Pythonia.