Ja sillähän nyt ei ole yhtään mitään merkitystä että on kaikki mahdollinen "roska" käännetty kernel moduuleina mukaan. Ainut "ongelma" on että ne vie hiukan tallennustilaa.
Aivan samoin tehdään suurimmassa osassa distroja. Se vaan on hallittavuuden kannalta paljon helpompaa. Joskus on tullut nysvätty ja käännettyä kernelit itse ja natiivisti mukaan tasan tarkkaan se mitä rautaa koneessa on. Sekin on ihan fine jos jaksaa säätää mutta jos rauta vaihtuu useasti niin varsin työläs tapa.
Mitä sitten tulee module vs native niin suorituskyvyn suhteen käsittääkseni ei juurikaan ole eroa.
On toki totta että jos jaksaa nysvätä ja kääntää kernelin itse prossu optimointi vipujen kanssa niin saa lypsettyä hiukan suorituskykyä lisää, mutta tämä on työlästä ja kerneli on sitten taas lukittu siihen prossu geniin, saattaa toimia uudemmilla tai sitten ei. Phoronix joskus noita testasi ja ei ainakaan omasta mielestä tuonut niin paljoa suorituskykyä että olisi vaivan arvoista.
6.0 kerneli tulee tuomaan vauhtia lisää aika kivasti verrattuna 5.x kerneliin joten sitä odotellessa.
EDIT: niin ja en tosiaan ainakaan itse yöunia menetä sen takia että on ylimääräistä "roskaa"
Koodi:
du -sh /lib/modules/5.18.11-200.fc36.x86_64/
127M /lib/modules/5.18.11-200.fc36.x86_64/
127MB ei tänäpäivänä ole mitään.