Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Linux ajurit tukee opengl kiihdytystä ja sitten Steamin proton kääntää directx koodit siihen sopivaksi. Onko se sitten ajureiden ongelmaa vai ton proton emulaattorin. Testi jollakin pelilläå mikä ei olisi vaatinut protonia siihen väliin (eli opengl kirjastoa käyttävä) olisi ollut tähän hyvä lisä.Oli taas mielenkiintoinen video ja eipä ollut näin paljon vielä Bazziteen tullut itse tutustuttua, kun ei omassa koneessa kiinnosta käyttää näitä SteamOS:stä väännettyjä versioita. Ehkä sitten kiinnostaa kun tulee se virallinen SteamOS julkaisu, jos tulee. Olin oikeastaan aika yllättynyt miten huonosti AMD ja Intelin näytönohjaimet testikokoonpanossa toimivat, kun oli itselle jäänyt kuva esim. Level1Techsistä (tai no Level1Linux) että suorituskyky pitäisi olla aika lähellä Windowsia. Toki muistaakseni Wendell teki osan testeistä Nobara Linuxissa ja jossain toisessa jota ei nyt tähän hätään muista.
Kuulostaa menevän sen verran mutuksi että pitää vähän oikoa.Linux ajurit tukee opengl kiihdytystä ja sitten Steamin proton kääntää directx koodit siihen sopivaksi. Onko se sitten ajureiden ongelmaa vai ton proton emulaattorin. Testi jollakin pelilläå mikä ei olisi vaatinut protonia siihen väliin (eli opengl kirjastoa käyttävä) olisi ollut tähän hyvä lisä.
Oman kokemuksen mukaan pelit toimii paremmin, kun käyttää Windows-versiota Protonilla, verrattuna natiivikäännöksiin. Tosin en jaksanut montaa kokeilla, sen jälkeen ei ole tullut edes katsottua olisiko jostain natiivia tarjolla. Se "yhteensopivuuskerros" on varsin ohut, eikä juurikaan lisää kuormitusta. Joidenkin lähteiden mukaan kuluttaa hieman enemmän muistia näytönohjaimella, mutta niin kauan kuin muisti riittää ei vaikuta suorituskykyyn. Suorituskykyero tulee lähinnä ajureista.Testi jollakin pelilläå mikä ei olisi vaatinut protonia siihen väliin (eli opengl kirjastoa käyttävä) olisi ollut tähän hyvä lisä.
Olin siinä uskossa että Vulcania käytetään opengl -kirjaton kautta. Mutta joka tapauksessa testi, jossa käytetäänkin vulcan rajapintaa eikä directx:ää poistaisi mahdolliset protonin vaikutukset välistä, ja saisi paremman kuvan varsinaisesti ajureiden tilasta. Kuten videollakin nähtiin, niin se protonin versio vaikuttaa asioihin ja se taas ei kuulu näytönohjain ajureihin.Kuulostaa menevän sen verran mutuksi että pitää vähän oikoa.
Proton on Valven Winestä Steamia varten jalostama Windows-yhteensopivuuskerros. Sisältää VKD3D (DirectX 12) ja DXVK (DirectX <12) kirjastot DirectX tukeen, ja ne toimivat tekemällä DirectX -> Vulkan muunnoksen.
OpenGL ei ole ollut kovinkaan relevantti pitkään aikaan. Sitä käytetään lähinnä jos tarvitaan OpenGLää.. paitsi jos sekin muunnetaan Zinkillä Vulkaniksi.
Se protonin uudempi versio tuo lähinnä uusia ominaisuuksia käyttöön tai bugikorjauksia. Se enemmänkin korjaa, jos joku peli tai ominaisuus ei toimi lainkaan. Suorituskykyyn vaikutus on yleensä varsin vähäinen. Mutta siis kuvitteletko, että kun koko peli käännetään DirectX:n sijaan Vulkanille, niin se ei vaikuttaisi suorituskykyyn?Olin siinä uskossa että Vulcania käytetään opengl -kirjaton kautta. Mutta joka tapauksessa testi, jossa käytetäänkin vulcan rajapintaa eikä directx:ää poistaisi mahdolliset protonin vaikutukset välistä, ja saisi paremman kuvan varsinaisesti ajureiden tilasta. Kuten videollakin nähtiin, niin se protonin versio vaikuttaa asioihin ja se taas ei kuulu näytönohjain ajureihin.
Tästä voi ihan tehdä vastakysymyksen, että kuvitteletko että se muutos Vulcan -rajapinnalle vaikuttaa suorituskykyyn?Se protonin uudempi versio tuo lähinnä uusia ominaisuuksia käyttöön tai bugikorjauksia. Se enemmänkin korjaa, jos joku peli tai ominaisuus ei toimi lainkaan. Suorituskykyyn vaikutus on yleensä varsin vähäinen. Mutta siis kuvitteletko, että kun koko peli käännetään DirectX:n sijaan Vulkanille, niin se ei vaikuttaisi suorituskykyyn?
No nyt osuit naulan kantaan. Videon konteksti on kuitenkin "Linux-aloittelija testaa suosittuja tripla-A -pelejä uudella raudalla". Koko asetelma suosii Windowsia, eikä tässä mitään neutraalia asetelmaa edes taidettu hakea.Mutta se on joka tapauksessa merkityksetöntä. Pitää verrata sekä Windowsissa että Linuxissa Vulcan rajapintaa käyttävää peliä, jotta saa suoran vertauksen käyttöjärjestelmän ja ajureiden vaikutuksesta. Näin vertaltaisiin enemmän omenoita keskenään ja ei olisi appelsiineja seassa.
Lomien jälkeen ajelen uudella Doomilla ja Vulkanilla testit samalla setilläTästä voi ihan tehdä vastakysymyksen, että kuvitteletko että se muutos Vulcan -rajapinnalle vaikuttaa suorituskykyyn?
Mutta se on joka tapauksessa merkityksetöntä. Pitää verrata sekä Windowsissa että Linuxissa Vulcan rajapintaa käyttävää peliä, jotta saa suoran vertauksen käyttöjärjestelmän ja ajureiden vaikutuksesta. Näin vertaltaisiin enemmän omenoita keskenään ja ei olisi appelsiineja seassa.