Linux Bazzite vs Windows 11 pelisuorituskyky (AMD, Intel & NVIDIA)

Oli taas mielenkiintoinen video ja eipä ollut näin paljon vielä Bazziteen tullut itse tutustuttua, kun ei omassa koneessa kiinnosta käyttää näitä SteamOS:stä väännettyjä versioita. Ehkä sitten kiinnostaa kun tulee se virallinen SteamOS julkaisu, jos tulee. Olin oikeastaan aika yllättynyt miten huonosti AMD ja Intelin näytönohjaimet testikokoonpanossa toimivat, kun oli itselle jäänyt kuva esim. Level1Techsistä (tai no Level1Linux) että suorituskyky pitäisi olla aika lähellä Windowsia. Toki muistaakseni Wendell teki osan testeistä Nobara Linuxissa ja jossain toisessa jota ei nyt tähän hätään muista. Mutta odottelen erittäin mielenkiinnolla sitä kannettavan Linux videota ja miten sen kanssa sitten käy. :D

Omassa koneessa siis Kubuntu 24.04 ja Nvidian GTX 1660 Super sekä aika pitkään meni, että tuli edes 570.X ajurit valittavaksi tuolta ajurien hallinnasta (kätevää vaan tökätä sopiva ajuri ja kone hoitaa loput, ei erikseen tarvitse niitä etsiä/hakea verkosta). Varmasti olisi saanut manuaalisesti härvättyä ne, mutta ei jaksa sellaista tehdä kun ei jakka niin ei jakka. Protonin versioiden vaihtelu on myös tuttua touhua ja helppoa valikosta tökätä uudempaa/vanhempaa. Reilu 9kk menty nyt omassa koneessa tällä aiemmin mainitulla Linuxilla.
 
Oli taas mielenkiintoinen video ja eipä ollut näin paljon vielä Bazziteen tullut itse tutustuttua, kun ei omassa koneessa kiinnosta käyttää näitä SteamOS:stä väännettyjä versioita. Ehkä sitten kiinnostaa kun tulee se virallinen SteamOS julkaisu, jos tulee. Olin oikeastaan aika yllättynyt miten huonosti AMD ja Intelin näytönohjaimet testikokoonpanossa toimivat, kun oli itselle jäänyt kuva esim. Level1Techsistä (tai no Level1Linux) että suorituskyky pitäisi olla aika lähellä Windowsia. Toki muistaakseni Wendell teki osan testeistä Nobara Linuxissa ja jossain toisessa jota ei nyt tähän hätään muista.
Linux ajurit tukee opengl kiihdytystä ja sitten Steamin proton kääntää directx koodit siihen sopivaksi. Onko se sitten ajureiden ongelmaa vai ton proton emulaattorin. Testi jollakin pelilläå mikä ei olisi vaatinut protonia siihen väliin (eli opengl kirjastoa käyttävä) olisi ollut tähän hyvä lisä.

Sitten Linuxissa ei taida tuo HDR ainakaan käyttiksessä olla vielä valmis vai oliko noissa testeissä HDR tila käytössä? Voitko @Sampsa varmistaa asian? Windowsissa varmaan ollut HDR tila päällä, jolloin Linux testit näyttävät liian hyviltä windowsiin verrattuna.
 
Linux ajurit tukee opengl kiihdytystä ja sitten Steamin proton kääntää directx koodit siihen sopivaksi. Onko se sitten ajureiden ongelmaa vai ton proton emulaattorin. Testi jollakin pelilläå mikä ei olisi vaatinut protonia siihen väliin (eli opengl kirjastoa käyttävä) olisi ollut tähän hyvä lisä.
Kuulostaa menevän sen verran mutuksi että pitää vähän oikoa.

Proton on Valven Winestä Steamia varten jalostama Windows-yhteensopivuuskerros. Sisältää VKD3D (DirectX 12) ja DXVK (DirectX <12) kirjastot DirectX tukeen, ja ne toimivat tekemällä DirectX -> Vulkan muunnoksen.

OpenGL ei ole ollut kovinkaan relevantti pitkään aikaan. Sitä käytetään lähinnä jos tarvitaan OpenGLää.. paitsi jos sekin muunnetaan Zinkillä Vulkaniksi.
 
Testi jollakin pelilläå mikä ei olisi vaatinut protonia siihen väliin (eli opengl kirjastoa käyttävä) olisi ollut tähän hyvä lisä.
Oman kokemuksen mukaan pelit toimii paremmin, kun käyttää Windows-versiota Protonilla, verrattuna natiivikäännöksiin. Tosin en jaksanut montaa kokeilla, sen jälkeen ei ole tullut edes katsottua olisiko jostain natiivia tarjolla. Se "yhteensopivuuskerros" on varsin ohut, eikä juurikaan lisää kuormitusta. Joidenkin lähteiden mukaan kuluttaa hieman enemmän muistia näytönohjaimella, mutta niin kauan kuin muisti riittää ei vaikuta suorituskykyyn. Suorituskykyero tulee lähinnä ajureista.

Hyvä video, varsin autenttisen kuvan antaa Linux-pelaamisesta. Yllättävän isot erot suorituskyvyssä oli, mutta taitaa nuo ajurit vain olla vielä raakileita.
 
Kuulostaa menevän sen verran mutuksi että pitää vähän oikoa.

Proton on Valven Winestä Steamia varten jalostama Windows-yhteensopivuuskerros. Sisältää VKD3D (DirectX 12) ja DXVK (DirectX <12) kirjastot DirectX tukeen, ja ne toimivat tekemällä DirectX -> Vulkan muunnoksen.

OpenGL ei ole ollut kovinkaan relevantti pitkään aikaan. Sitä käytetään lähinnä jos tarvitaan OpenGLää.. paitsi jos sekin muunnetaan Zinkillä Vulkaniksi.
Olin siinä uskossa että Vulcania käytetään opengl -kirjaton kautta. Mutta joka tapauksessa testi, jossa käytetäänkin vulcan rajapintaa eikä directx:ää poistaisi mahdolliset protonin vaikutukset välistä, ja saisi paremman kuvan varsinaisesti ajureiden tilasta. Kuten videollakin nähtiin, niin se protonin versio vaikuttaa asioihin ja se taas ei kuulu näytönohjain ajureihin.
 
Olin siinä uskossa että Vulcania käytetään opengl -kirjaton kautta. Mutta joka tapauksessa testi, jossa käytetäänkin vulcan rajapintaa eikä directx:ää poistaisi mahdolliset protonin vaikutukset välistä, ja saisi paremman kuvan varsinaisesti ajureiden tilasta. Kuten videollakin nähtiin, niin se protonin versio vaikuttaa asioihin ja se taas ei kuulu näytönohjain ajureihin.
Se protonin uudempi versio tuo lähinnä uusia ominaisuuksia käyttöön tai bugikorjauksia. Se enemmänkin korjaa, jos joku peli tai ominaisuus ei toimi lainkaan. Suorituskykyyn vaikutus on yleensä varsin vähäinen. Mutta siis kuvitteletko, että kun koko peli käännetään DirectX:n sijaan Vulkanille, niin se ei vaikuttaisi suorituskykyyn?
 
Se protonin uudempi versio tuo lähinnä uusia ominaisuuksia käyttöön tai bugikorjauksia. Se enemmänkin korjaa, jos joku peli tai ominaisuus ei toimi lainkaan. Suorituskykyyn vaikutus on yleensä varsin vähäinen. Mutta siis kuvitteletko, että kun koko peli käännetään DirectX:n sijaan Vulkanille, niin se ei vaikuttaisi suorituskykyyn?
Tästä voi ihan tehdä vastakysymyksen, että kuvitteletko että se muutos Vulcan -rajapinnalle vaikuttaa suorituskykyyn?

Mutta se on joka tapauksessa merkityksetöntä. Pitää verrata sekä Windowsissa että Linuxissa Vulcan rajapintaa käyttävää peliä, jotta saa suoran vertauksen käyttöjärjestelmän ja ajureiden vaikutuksesta. Näin vertaltaisiin enemmän omenoita keskenään ja ei olisi appelsiineja seassa.
 
Mutta se on joka tapauksessa merkityksetöntä. Pitää verrata sekä Windowsissa että Linuxissa Vulcan rajapintaa käyttävää peliä, jotta saa suoran vertauksen käyttöjärjestelmän ja ajureiden vaikutuksesta. Näin vertaltaisiin enemmän omenoita keskenään ja ei olisi appelsiineja seassa.
No nyt osuit naulan kantaan. Videon konteksti on kuitenkin "Linux-aloittelija testaa suosittuja tripla-A -pelejä uudella raudalla". Koko asetelma suosii Windowsia, eikä tässä mitään neutraalia asetelmaa edes taidettu hakea.

Tällaista vertailua on vaikea tehdä neutraalisti, sopivilla rauta- ja pelivalinnoilla saa kumman tahansa voittajaksi.
 
Tästä voi ihan tehdä vastakysymyksen, että kuvitteletko että se muutos Vulcan -rajapinnalle vaikuttaa suorituskykyyn?

Mutta se on joka tapauksessa merkityksetöntä. Pitää verrata sekä Windowsissa että Linuxissa Vulcan rajapintaa käyttävää peliä, jotta saa suoran vertauksen käyttöjärjestelmän ja ajureiden vaikutuksesta. Näin vertaltaisiin enemmän omenoita keskenään ja ei olisi appelsiineja seassa.
Lomien jälkeen ajelen uudella Doomilla ja Vulkanilla testit samalla setillä :tup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 736
Viestejä
4 827 324
Jäsenet
78 130
Uusin jäsen
Cele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom