Linux Bazzite vs Windows 11 pelisuorituskyky (AMD, Intel & NVIDIA)

Oli taas mielenkiintoinen video ja eipä ollut näin paljon vielä Bazziteen tullut itse tutustuttua, kun ei omassa koneessa kiinnosta käyttää näitä SteamOS:stä väännettyjä versioita. Ehkä sitten kiinnostaa kun tulee se virallinen SteamOS julkaisu, jos tulee. Olin oikeastaan aika yllättynyt miten huonosti AMD ja Intelin näytönohjaimet testikokoonpanossa toimivat, kun oli itselle jäänyt kuva esim. Level1Techsistä (tai no Level1Linux) että suorituskyky pitäisi olla aika lähellä Windowsia. Toki muistaakseni Wendell teki osan testeistä Nobara Linuxissa ja jossain toisessa jota ei nyt tähän hätään muista. Mutta odottelen erittäin mielenkiinnolla sitä kannettavan Linux videota ja miten sen kanssa sitten käy. :D

Omassa koneessa siis Kubuntu 24.04 ja Nvidian GTX 1660 Super sekä aika pitkään meni, että tuli edes 570.X ajurit valittavaksi tuolta ajurien hallinnasta (kätevää vaan tökätä sopiva ajuri ja kone hoitaa loput, ei erikseen tarvitse niitä etsiä/hakea verkosta). Varmasti olisi saanut manuaalisesti härvättyä ne, mutta ei jaksa sellaista tehdä kun ei jakka niin ei jakka. Protonin versioiden vaihtelu on myös tuttua touhua ja helppoa valikosta tökätä uudempaa/vanhempaa. Reilu 9kk menty nyt omassa koneessa tällä aiemmin mainitulla Linuxilla.

Oli taas mielenkiintoinen video ja eipä ollut näin paljon vielä Bazziteen tullut itse tutustuttua, kun ei omassa koneessa kiinnosta käyttää näitä SteamOS:stä väännettyjä versioita. Ehkä sitten kiinnostaa kun tulee se virallinen SteamOS julkaisu, jos tulee. Olin oikeastaan aika yllättynyt miten huonosti AMD ja Intelin näytönohjaimet testikokoonpanossa toimivat, kun oli itselle jäänyt kuva esim. Level1Techsistä (tai no Level1Linux) että suorituskyky pitäisi olla aika lähellä Windowsia. Toki muistaakseni Wendell teki osan testeistä Nobara Linuxissa ja jossain toisessa jota ei nyt tähän hätään muista.
Linux ajurit tukee opengl kiihdytystä ja sitten Steamin proton kääntää directx koodit siihen sopivaksi. Onko se sitten ajureiden ongelmaa vai ton proton emulaattorin. Testi jollakin pelilläå mikä ei olisi vaatinut protonia siihen väliin (eli opengl kirjastoa käyttävä) olisi ollut tähän hyvä lisä.

Sitten Linuxissa ei taida tuo HDR ainakaan käyttiksessä olla vielä valmis vai oliko noissa testeissä HDR tila käytössä? Voitko @Sampsa varmistaa asian? Windowsissa varmaan ollut HDR tila päällä, jolloin Linux testit näyttävät liian hyviltä windowsiin verrattuna.

Statistiikka

Viestiketjuista
280 691
Jäsenet
78 130
Uusin jäsen
Amatööri76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom