LineageOS, Cyanogenmodin seuraaja

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 070

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Mainittakoon, että uusimpaan Android 11 versioon pohjautuva LOS 18.1 julkaistiin toissapäivänä lähes 60 tuetun laitteen voimin. Unofficial buildeja toki löytyy enemmänkin.
SafetyNet patchejä tosin ei vielä löydy valmiina toisin kuin esim. Havoc OS:stä.
Valitettavasti tuetut laitteet ihan paria poikkeusta lukuunottamatta ovat vuosien takaisia.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 070
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Eikös se ole ihan hyvä vaan, että vanhoille laitteille löytyy päivitettyä softaa custom ROMien muodossa? Uusien laitteiden kanssa menee aina hetki ennen kuin lähdekoodin tulevat jakoon jne. Alla listattuna XDA:n toimesta eri Android 11 custom ROMeja monille laitteille.
Onhan se, kun laitteen uusin Android-versio saattaa olla siellä 4-6 välissä eikä valmistaja ole tuonut päivityksiä enään vuosiin eli tässä mielessä saadaan laitteiden käyttöä jatkettua helposti vuosilla eteenpäin.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Itse ainakin LG G3:ni kanssa tyydyin LOS 14.1:een sillä uudemmat versiot karsi luurista ominaisuuksia joiden palauttamiseen piti käytellä kaikenlaisia ylimääräisiä ohjelmia. Kameran laatu myös tuntui huononevan joka kerta.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 070
Itse ainakin LG G3:ni kanssa tyydyin LOS 14.1:een sillä uudemmat versiot karsi luurista ominaisuuksia joiden palauttamiseen piti käytellä kaikenlaisia ylimääräisiä ohjelmia. Kameran laatu myös tuntui huononevan joka kerta.
Osittain ominaisuuksia on karsittu sen vuoksi, että Android tarjoaa vastaavan ominaisuuden vakiona (esm. Privacy Guard jäi pois LOS 17.1:ssä, kun Permission Hub korvasi sen). Henk. koht. olen jäänyt eniten kaipaamaan vanhaa teemaeditoria mutta se poistui jo CM -> LOS uudelleenbrändäyksessä. Substratum ja Android 10:n mukana tullut karsittu teemaeditori paikkaa kuitenkin jonkin verran.

Jos puhelimelle löytyy Gcam porttaus, niin suosittelen sellaisen asentamista. LOS:n kamerasofta on aina ollut aika raakile. Alla vertailua LOS:n Snap Cameran ja Gcamin välillä Redmi Note 4:llä.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Osittain ominaisuuksia on karsittu sen vuoksi, että Android tarjoaa vastaavan ominaisuuden vakiona (esm. Privacy Guard jäi pois LOS 17.1:ssä, kun Permission Hub korvasi sen). Henk. koht. olen jäänyt eniten kaipaamaan vanhaa teemaeditoria mutta se poistui jo CM -> LOS uudelleenbrändäyksessä. Substratum ja Android 10:n mukana tullut karsittu teemaeditori paikkaa kuitenkin jonkin verran.

Jos puhelimelle löytyy Gcam porttaus, niin suosittelen sellaisen asentamista. LOS:n kamerasofta on aina ollut aika raakile. Alla vertailua LOS:n Snap Cameran ja Gcamin välillä Redmi Note 4:llä.
G3:n kohdalla katosi esimerkiksi toimiva värinän tehokkuuden säätö. 14.1 jälkeisissä oli hyvin onneton teho eikä säätimellä itse suoraan asetusvalikosta että ADB:llä pakotettuna ollut mitään vaikutusta. Piti sitten kontrolloida sitä toisella ohjelmalla joka randomisti resetoi värinän ja aina kun puhelimen käynnisti uudelleen.

GCamia ei myöskään G3:lle ole portattu käsittääkseni, muuten olisi ollut käytössä jo ajat sitten.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
391
Jaahas, Mi 5:n tarina siis jatkuu! Puhelimen olen siirtänyt jo seuraavalle sukupolvelle, mutta kaikki toimii edelleen loistavasti ja periaatteessa voisin itse edelleen käyttää sitä. Akku lähes kuoli jossain vaiheessa, mutta tarvikeakku on ollut varsin pätevä.

Täytyypä lähipäivinä päivittää uusimpaan versioon.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 408
GCamia ei myöskään G3:lle ole portattu käsittääkseni, muuten olisi ollut käytössä jo ajat sitten.
Gcamista ei tarvi olla varsinaista porttausta, siitä on yleisversioita jotka toimii suurella osalla puhelimista kunhan on yhteensopiva Android-version kanssa. Jos ilmenee ongelma niin vaihto toiseen tai eri versioon samasta modista.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Gcamista ei tarvi olla varsinaista porttausta, siitä on yleisversioita jotka toimii suurella osalla puhelimista kunhan on yhteensopiva Android-version kanssa. Jos ilmenee ongelma niin vaihto toiseen tai eri versioon samasta modista.

Eipä suostu noistakaan mikään asentumaan. Tää on tällästä, mutta oma vikahan tuo on kun ei ole vaihtanut uuteen luuriin. Joskus sitten.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Eipä suostu noistakaan mikään asentumaan. Tää on tällästä, mutta oma vikahan tuo on kun ei ole vaihtanut uuteen luuriin. Joskus sitten.
Siis ei asennu ollenkaan? Vai kaatuu käynnistettäessä?
Kehittäjä asetuksista sallittu ulkopulisten ohjelmien asennus? Ja puhelimessa ei ole jo valmiiksi asennettu jotain gcamin versiota?
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Siis ei asennu ollenkaan? Vai kaatuu käynnistettäessä?
Kehittäjä asetuksista sallittu ulkopulisten ohjelmien asennus? Ja puhelimessa ei ole jo valmiiksi asennettu jotain gcamin versiota?
Ilmoitti asentaessa vain ettei ko. appi toimi puhelimessa. On salittu asennus tuntemattomista lähteistä ja sun muut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
Löytyykö Lineage OS 18.1:stä "kiinnitä" eli "pin", joka aiemmin ainakin löytyi suojaus-valikosta. Voisiko joku tarkistaa tuon ennen kuin päivitän?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Jatko uutisketjusta.

pistin myös "MindTheGapps" paketin sisään.
En tiedä onko uutisketju hyvä paikka kommentoida, mutta jatkot parempaan jos ei.
Tuosta voisi päätellä että Googlen palvelut puuttuu ja jotkit saa erikseen asennettua.

Tavikselle, vanhan luurin omistajalle tärkeitä asioita.
- Mitkä oleelliset Googlen palvelut puuttuu paketin asentamisen jälkeen.
- Onko laite eroja palveluiden toimivuuden osalta, siis jos NFC puuttuu, niin ei tietenkään Google Pay toimi, mutta jos siis palvelun vaativa rauta on, niin toimiiko ne kaikissa virallsiesti tuetuissa leitteissa.

-- Jos laite ei ole aluperin ollut Google laite niin vaikuttaako se asiaan (Kiinan vienti mallit), jos vaikuttaa joissain tapauksissa, niin onko virallisten tuettujen listalla sellaisia joissa vaikuttaa.

- Kamera ilmeisesri se vaativin kohde, jos laitteessa kovasti laitevalmistajakohtainen viritys ?


Googlen varmuuskopiot ilmeisesti toimii, mutta ne voi korvata uutisessa mainitulla palvelulla, mutta toimiiko se sitten Googlen virallisiin laitteisiin.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 070
@pulatunnus

Lineage OS ei sisällä oletuksena Googlen sovelluksia (Google apps = GAPPS). GAPPS-paketin voi kuitenkin asentaa puhelimeen flashauksen yhteydessä. GAPPS-paketteja on olemassa erilaisia ja esim. OpenGAPPS tarjoaa "stock" version, josta löytyy kaikki samat Googlen sovellukset kuin yleensäkin. Itse tosin käytän "pico" versiota, josta löytyy vain välttämättömät komponentit Play Kauppaa ja Play Palveluita varten. Lataan sitten tarvittavat sovellukset (Chrome, YouTube, Maps jne.) suoraan Play Kaupasta. Alla olevan linkin takaa löytyy vertailusta kaikki OpenGAPPS versiot.
OpenGAPPSin Android 11 versio on vielä beta tasolla, joten Lineage OS (LOS) suosittelee MindTheGappsiä. En ihan tarkkaan tiedä, mitä kaikkea MindTheGapps sisältää mutta Play Kaupan kautta voi tosiaan ladata haluamansa sovellukset.

Google Payn osalta pitää ottaa huomioon, että bootloaderin avaaminen rikkoo SafetyNet-tarkastuksen, joten se ei toimi. Siihen on olemassa kuitenkin erilaisia kikkoja kuten Magisk Hide Props Config, jolla SafetyNetin saa menemään läpi. Henk. koht. en tosin ole testannut Google Payn toimintaa, kun olen käyttänyt Pivoa lähimaksuun.

Jotkut custom ROMit (kuten Pixel Experience, ParanoidAndroid ja Havoc OS) sisältävät GAPPS-paketin ja SafetyNet patchit valmiina, jolloin SafetyNetiä tarvitsevat palvelut toimivat suoraan.

Jos puhelimeen asentaa GAPPSin niin siinä voi käyttää Googlen varmuuskopiointia. Varmuuskopiointi luonnollisesti toimii eri Google-laitteiden välillä. SeedVault on tietysti asia erikseen, kun vaatii integroinnin käyttöjärjestelmään.

Alla olevassa jutussa olen vähän avannut LOS 17.1:n asentamiseen liittyviä juttuja. Siellä on myös maininta Havoc OS:sta.
Lisäö infoa aiheesta:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
810
Katsoin pitkästä aikaa mitä XDA:ssa olisi tarjolla, ja sieltä löytyi mm. LineageOS 18.1 (beta) for Xperia SP. Pakkohan tuota on kokeilla, kun puhelin on edelleen ulkoisesti hienossa kunnossa. Ihan OK, että Sonyn 8 vuotta vanhalle mid-range laitteelle, joka siis julkaistiin aikanaan Android 4.1:llä, löytyy uusin Android 11. Toki varmaan jotain kompromisseja on täytynyt tehdä, mutta noin periaatteessa hienoa toimintaa kyllä. :joy:

Sonyhan voisi ottaa tuosta mallia ja ruveta tuomaan puhelimilleen sen ~8 versiopäivitystä. :rofl2:
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Kysäistään täällä, kun ei parempaakaan ketjua asialle ole:

Edellisen kerran kun olen Custom ROMien kanssa leikkinyt se taisi olla Galaxy S2:n kanssa joskus vuonna 2012, joten olen aika pihalla asiasta. Silloin kova sana oli CyanogenMod, joka on ilmeisesti kuollut, kuopattu ja herätetty henkiin LineageOS-muodossa?

"Potilas" olisi vanha kunnon Galaxy S4 Minin uudempi malli (GT-I9195I), eli missä on stockina Android 4.4.4 ja eri suoritin, kuin vanhemmassa GT-I9195-mallissa, eli vaatii eri softan. Onko tuohon olemassa toimivaa ja kunnollista ROMia, ja saako noilla toimimaan Pivon, MobilePayn, S-Mobiilin jne? Android 6.0 on vaatimuksena ainakin osalla noista, joten stockilla ei onnistu. Joskus olin lukevinani, että Custom ROMien kanssa olisi ongelmia noiden pankki- ja rahaliikennesoftien kanssa.

LineageOS:n sivuilta en löytänyt mitään S4 Minille, ainoastaan jonkun infosivun että kehitys lopetettu, ja sekin oli tuolle "iittömälle" mallille.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Kysäistään täällä, kun ei parempaakaan ketjua asialle ole:

Edellisen kerran kun olen Custom ROMien kanssa leikkinyt se taisi olla Galaxy S2:n kanssa joskus vuonna 2012, joten olen aika pihalla asiasta. Silloin kova sana oli CyanogenMod, joka on ilmeisesti kuollut, kuopattu ja herätetty henkiin LineageOS-muodossa?

"Potilas" olisi vanha kunnon Galaxy S4 Minin uudempi malli (GT-I9195I), eli missä on stockina Android 4.4.4 ja eri suoritin, kuin vanhemmassa GT-I9195-mallissa, eli vaatii eri softan. Onko tuohon olemassa toimivaa ja kunnollista ROMia, ja saako noilla toimimaan Pivon, MobilePayn, S-Mobiilin jne? Android 6.0 on vaatimuksena ainakin osalla noista, joten stockilla ei onnistu. Joskus olin lukevinani, että Custom ROMien kanssa olisi ongelmia noiden pankki- ja rahaliikennesoftien kanssa.

LineageOS:n sivuilta en löytänyt mitään S4 Minille, ainoastaan jonkun infosivun että kehitys lopetettu, ja sekin oli tuolle "iittömälle" mallille.
XDA-Forumista löytynee, ainakin tuolla näyttäisi olevan tarjontaa ihan mukavasti (virallisia ei aina ole, joten joudut jonkun ylläpitämään epäviralliseen versioon luottamaan). Tietenkin tarkkana sitten niiden mallien kanssa.

Pankkiohjelmien kanssa taisteleminen onkin sitten oma juttunsa, kunhan saat ensin valittua ja asennettua uudemman ROMin, niin sitten kannattaa tarvittaessa vaikka tuolta kysellä:

Itse juuri viikko sitten asensin vanhaan Samsung Tab A6 (2016) uusimman LineageOS 19.1 ROMin ja kyllähän tuolla surffaa ja kattelee videoita vielä tarvittaessa.
 
Viimeksi muokattu:

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 070
Kysäistään täällä, kun ei parempaakaan ketjua asialle ole:

Edellisen kerran kun olen Custom ROMien kanssa leikkinyt se taisi olla Galaxy S2:n kanssa joskus vuonna 2012, joten olen aika pihalla asiasta. Silloin kova sana oli CyanogenMod, joka on ilmeisesti kuollut, kuopattu ja herätetty henkiin LineageOS-muodossa?

"Potilas" olisi vanha kunnon Galaxy S4 Minin uudempi malli (GT-I9195I), eli missä on stockina Android 4.4.4 ja eri suoritin, kuin vanhemmassa GT-I9195-mallissa, eli vaatii eri softan. Onko tuohon olemassa toimivaa ja kunnollista ROMia, ja saako noilla toimimaan Pivon, MobilePayn, S-Mobiilin jne? Android 6.0 on vaatimuksena ainakin osalla noista, joten stockilla ei onnistu. Joskus olin lukevinani, että Custom ROMien kanssa olisi ongelmia noiden pankki- ja rahaliikennesoftien kanssa.

LineageOS:n sivuilta en löytänyt mitään S4 Minille, ainoastaan jonkun infosivun että kehitys lopetettu, ja sekin oli tuolle "iittömälle" mallille.
Löytyyhän tuolle uusinta Android 12 versiota betana ja Android 11 stablena custom ROM puolelta.
Eli kyseessä on unofficial versio Lineage OS:sta. Käytännössä yksittäinen kehittäjä on siis luonut kyseisen ROM:n ja päivittelee sitä oman aikataulun mukaan.

Lineage OS:ssa ei ole SafetyPatcheja valmiina (toisin kuin joissain muissa ROMeissa), niin osa sovelluksista saattaa vaatia erikseen patchien asennukset. Alla esimerkki Xperia XZ1 Compactin kanssa:
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Löytyyhän tuolle uusinta Android 12 versiota betana ja Android 11 stablena custom ROM puolelta.
Eli kyseessä on unofficial versio Lineage OS:sta. Käytännössä yksittäinen kehittäjä on siis luonut kyseisen ROM:n ja päivittelee sitä oman aikataulun mukaan.

Lineage OS:ssa ei ole SafetyPatcheja valmiina (toisin kuin joissain muissa ROMeissa), niin osa sovelluksista saattaa vaatia erikseen patchien asennukset. Alla esimerkki Xperia XZ1 Compactin kanssa:
Tämän stablen heitin sisään ja kyllähän tuo lopulta vanhasta muistista kivuttomasti meni (Odinilla TWRP sisään, sitten vaan ROM- ja gappsizippien siirto puhelimeen ja asennus recoveryssä). Käyttökokemus oli vähän kaksijakoinen, alkuwizardi kaatuili jatkuvasti ja vaati vähän tuuriakin että työpöydälle asti päästiin, olin jo valmis heittämään pyyhkeen kehään ja puhelimen SER-laatikkoon mutta taistelin kuitenkin läpi ja käyttökokemus itsessään (nopealla testillä) vaikutti varsin mukiinmenevältä.

Testasin pikaisesti nuo S-Mobiilin, Pivon ja MobilePayn asennuksen ja niinhän se meni kuin pelkäsinkin: S-Mobiili ulisi roottauksesta, Pivo Developer Modesta ja MobilePayssä en päässyt ensimmäisestä ruudusta eteenpäin. Mitään noista ei saanut käyttöön. Lisäksi Play Kauppa sanoo, ettei laitetta ole sertifioitu. Onkos mitään konstia näihin kohtiin ? Silmäilin nopeasti tuon yo. viestissä olevan linkin mutta alkoi olla aika munkkilatinaa minun nollatason linux-kokemukselleni.

Eihän tässä tuhraamisessa oikein järkeä ole, mutta himottaisi jos saisi vielä tällaisen oikeasti pienikokoisen luurin jolla voisi nämä nykypäivän pakolliset (WhatsApp, pankki, rahaliikenne) hoidettua. Facebookit ja instarammarit tai videoiden katselu ei tarvitse luonnistua.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 070
Tämän stablen heitin sisään ja kyllähän tuo lopulta vanhasta muistista kivuttomasti meni (Odinilla TWRP sisään, sitten vaan ROM- ja gappsizippien siirto puhelimeen ja asennus recoveryssä). Käyttökokemus oli vähän kaksijakoinen, alkuwizardi kaatuili jatkuvasti ja vaati vähän tuuriakin että työpöydälle asti päästiin, olin jo valmis heittämään pyyhkeen kehään ja puhelimen SER-laatikkoon mutta taistelin kuitenkin läpi ja käyttökokemus itsessään (nopealla testillä) vaikutti varsin mukiinmenevältä.

Testasin pikaisesti nuo S-Mobiilin, Pivon ja MobilePayn asennuksen ja niinhän se meni kuin pelkäsinkin: S-Mobiili ulisi roottauksesta, Pivo Developer Modesta ja MobilePayssä en päässyt ensimmäisestä ruudusta eteenpäin. Mitään noista ei saanut käyttöön. Lisäksi Play Kauppa sanoo, ettei laitetta ole sertifioitu. Onkos mitään konstia näihin kohtiin ? Silmäilin nopeasti tuon yo. viestissä olevan linkin mutta alkoi olla aika munkkilatinaa minun nollatason linux-kokemukselleni.

Eihän tässä tuhraamisessa oikein järkeä ole, mutta himottaisi jos saisi vielä tällaisen oikeasti pienikokoisen luurin jolla voisi nämä nykypäivän pakolliset (WhatsApp, pankki, rahaliikenne) hoidettua. Facebookit ja instarammarit tai videoiden katselu ei tarvitse luonnistua.
Kunhan vaan saat SafetyNet testin menemään läpi, niin ainakin MobilePay (ja suurin osa sovelluksista) pitäisi toimia suoraan. Se onnistuu siis tuolla MagiskHide Props Configilla. Voit myös kokeilla helpompaa Universal SafetyNet Fixiä mutta vanhemmilla laitteilla MagiskHide Props Config käsittääkseni vaaditaan.
This module works around hardware attestation and recent updates to SafetyNet CTS profile checks. You must already be able to pass basic CTS profile attestation, which requires a valid combination of device and model names, build fingerprints, and security patch levels.

If you still have trouble passing SafetyNet with this module, use MagiskHide Props Config to spoof a certified device profile. This is a common issue on old devices, custom ROMs, and stock ROMs without GMS certification (e.g. Chinese ROMs).
Pivoa varten täytynee sitten laittaa sovellus Magisk DenyListille, kuten olen tehnyt alla. Toisessa viestissä vielä juttua, miten sain Play sertifioinnin toimimaan.
Kyseisessä ketjussa on muutenkin paljon juttua näistä sovelluksien toimivuudesta custom ROMeilla/rootin kanssa. S-Mobiilista esim. ollut paljon raportteja viime aikoina ja miten sen saa toimimaan (vaatii Shelterillä kikkailua).
Eli vaatii aika paljon kikkailua. Jos luurille olisi saatavilla esim. Havoc OS custom ROM niin (lähes) kaikki pitäisi toimia suoraan. Lineage OS on siinä mielessä vähän haastava.
Asensin testimielessä LOS:n tilalle Havoc OS v3.8 (Android 10) custom ROM:n, sillä Havoc OS:sta on saatavilla GAPPSit ja Magisk Hide Props Configin valmiiksi sisältävä versio. Testasin, että SafetyNet menee läpi suoraan out-of-box ja mm. OP Mobiili toimii ilman kikkailuja. Eli käytännössä kaikki LOS:n asentamisen negatiiviset puolet on taklattu pois (tai no takuu tietty menetetään). Havoc OS on hyvä vaihtoehto, jos haluaa yksinkertaisen vaihtoehdon.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Kunhan vaan saat SafetyNet testin menemään läpi, niin ainakin MobilePay (ja suurin osa sovelluksista) pitäisi toimia suoraan. Se onnistuu siis tuolla MagiskHide Props Configilla. Voit myös kokeilla helpompaa Universal SafetyNet Fixiä mutta vanhemmilla laitteilla MagiskHide Props Config käsittääkseni vaaditaan.

Pivoa varten täytynee sitten laittaa sovellus Magisk DenyListille, kuten olen tehnyt alla. Toisessa viestissä vielä juttua, miten sain Play sertifioinnin toimimaan.
Kyseisessä ketjussa on muutenkin paljon juttua näistä sovelluksien toimivuudesta custom ROMeilla/rootin kanssa. S-Mobiilista esim. ollut paljon raportteja viime aikoina ja miten sen saa toimimaan (vaatii Shelterillä kikkailua).
Eli vaatii aika paljon kikkailua. Jos luurille olisi saatavilla esim. Havoc OS custom ROM niin (lähes) kaikki pitäisi toimia suoraan. Lineage OS on siinä mielessä vähän haastava.
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta :) pitää perehtyä joko hiljaisena työpäivänä tai ensi viikonloppuna taas tuohon.

On kyllä ollut virkistävä tuulahdus menneisyydestä ihan jo pidellä kädessä tuota luuria, jopa tämä iPhone SE 2020 tuntuu isolta mohlolta kädessä tuon jälkeen :D olisi kyllä kiva saada tuosta S4 Ministä päivittäiseen käyttöön luuri, on vieläpä varaosia tallella kaverin hajonneesta luurista (toinen akku, USB-portti sekä takakuori).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Tosiaan, kyllä näillä CustomROMeilla saa hyvin lisää käyttöikää vanhaankin laitteeseen ja perushommat onnistuu mukavasti, mutta jos pitää saada nuo pankki sun muut viralliset sovellukset toimimaan, jotka vaatii sitä tietoturvaa, niin sitten saattaa mennä vaikeaksi. Ja tulevaisuus on epävarmaa, että milloin napsahtaa uudestaan, että lakkaa toimimasta jälleen ja vaatii taas uudet kikkailut. Jotkut jaksaa säätää, jotkut taasen ei, valintojahan nämä aina ovat. Ikäväähän se on SER romukoppaan hyviä laitteita heittää.

Kyllähän sitä ymmärtää, että etenkin pankkisovellukset vaatii sitä tietoturvaa ihan syystäkin...
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Tosiaan, kyllä näillä CustomROMeilla saa hyvin lisää käyttöikää vanhaankin laitteeseen ja perushommat onnistuu mukavasti, mutta jos pitää saada nuo pankki sun muut viralliset sovellukset toimimaan, jotka vaatii sitä tietoturvaa, niin sitten saattaa mennä vaikeaksi. Ja tulevaisuus on epävarmaa, että milloin napsahtaa uudestaan, että lakkaa toimimasta jälleen ja vaatii taas uudet kikkailut. Jotkut jaksaa säätää, jotkut taasen ei, valintojahan nämä aina ovat. Ikäväähän se on SER romukoppaan hyviä laitteita heittää.

Kyllähän sitä ymmärtää, että etenkin pankkisovellukset vaatii sitä tietoturvaa ihan syystäkin...
Näinpä juuri, ja tuokin uhkakuva, että jos hirveällä rikittämisellä ja vääntämisellä saakin kaiken toimimaan ja seuraavana päivänä tulee johonkin sovellukseen pakollinen päivitys, joka särkee taas hommat, niin voi olla aivoverenkiertohäiriö lähellä. Noh, ajan kuluksi jos sitä.. :comp:
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 070
Näinpä juuri, ja tuokin uhkakuva, että jos hirveällä rikittämisellä ja vääntämisellä saakin kaiken toimimaan ja seuraavana päivänä tulee johonkin sovellukseen pakollinen päivitys, joka särkee taas hommat, niin voi olla aivoverenkiertohäiriö lähellä. Noh, ajan kuluksi jos sitä.. :comp:
Onneksi ns. tavalliset sovellukset eivät yleensä edes välitä custom ROM:sta tai rootista. Suurimman osan hanttiin laittavista sovelluksista saa puolestaan toimimaan sillä, että SafetyNet menee läpi. Lähinnä pankkisovellukset aiheuttavat harmaita hiuksia mutta DanskeBank ei taida edes valittaa mistään ja esim. OP:n ja Nordean saa toimimaan aika helposti Magiskin DenyListillä rootattuna. S-Mobiili on tällä hetkellä se eniten ärsytystä tässä suhteessa aiheuttava sovellus.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Mjooh, tuli tuossa viikonloppu taas sepitettyä S4 miniä ja custom romeja ja kokeiltua kaikenlaista, lopputulemana flashasin stockki-KitKatin takaisin ja käytän tuota nyt toistaiseksi hetken aikaa. Häkellyttävää, miten käytännössä kaikkien appien tuki on pitänyt tappaa, WhatsApp ja Steam tuossa vielä toimii, samoin Spotify ja Gmail. Chromesta myös versio 82 näköjään uusin mitä sai. Fonecta Callerista löysin vanhemman APK:n ja koitin asentaa, mutta serverin puolelta näköjään pätkäisty piuhat poikki kun ei suostu kirjautumaan eikä luomaan tiliä. Onhan toi myös aivan järkyttävän tahmainen iPhonen jäljiltä, mutta enpä muuta odottanutkaan :D
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 430
Viestejä
4 161 390
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom