Minusta tässä ei ole mitään tulkinnanvaraa ja uskallan väittää kuluttaja-asiamiehen olevan samoilla linjoilla. Vaikka osalla menee yli hilseen, niin suurin osa meistä tarjoushaukoista tietää tasan tarkkaan, että liittymäsoppari ei ole Elisalla määräaikainen, mutta hinta on. Sellaisena niitä liittymätarjouksia kaupitellaan ja sellaisena ne on helppo tulkita. Näin kerrotaan hyvin selkeästi sopparissa, liittymän tiedoissa ja laskuissa. Kaikissa lukee hinnan kohdalla 24kk, ei 2,3 tai 4kk Elisan mielen mukaan. Löytyy tarkka päivämäärä siitä, mihin asti hinta on voimassa. Ei tuossa ole mitään tulkinnanvaraa, vaan se on voimassa juuri siihen päivään asti, mikä joka paikassa mainitaan. Kun aletaan liittämään liittymiin joku ylimääräinen palvelu ja nostamaan hintaa, niin ihan selvästihän siinä rikotaan tehtyä määräaikaisen hinnan sopimusta. Ei nuo toistaiseksi voimassa olevien soppareiden ehdot noin vaan toimi tuollaisenaan juuri tämän määräaikaiseksi sovitun hinnan nostamisen kanssa. Jos tämä menee noin vaan läpi niin eihän mikään estäisi (asiakkaiden mahdollisen lähtemisen lisäksi) Elisaa tai mitään muutakaan palveluntarjoajaa rikkomasta sopimuksia jatkossakaan.
Otat esimerkiksi Viaplaylta tai Ruudusta vuoden tai kahden määräaikaiseksi sovitun hinnan Elisan tai jonku kautta, joka mahdollisesti sitä tarjoaa. Yhtäkkiä palveluntarjoava ilmottaisi, että pakettiin lisätään Zimbabwen vitosdivari ja hinta nousee 10€/kk.
Jos Elisa haluaa väkisin tukkia mukaan jonku mobiilivarmenteen niin silloin oikea tapa on tehdä se määräaikaisen hinnan loppumisen jälkeen tai vaihtoehtoisesti lisätä sen mukaan ilmaisena siihen asti jos on niin äärimmäisen tärkeää saada tuonne 4G- modeemissa kiinni olevaan liittymään mobiilivarmenne.
Ja joo, aivan varmasti lähtee reklamaatiota välittömästi jos hinta nousee tämän takia. Prosentuaalinen nousu olisi ihan älytön näissä 2,99€:n ja 6,99€:n liittymissä. Oma oletus kylläkin on, että Elisa ymmärtää tilanteen etukäteen tai viimeistään mekkalan seurauksena ja tässä vältytään isommalta taistelulta. Siispä turha kiivastua tässä vaiheessa, katotaan miten tilanne etenee.
En usko Elisalta niin idioottimaiseen toimintaan, että sieltä tulee viesti, että "Moro, lisäämme sovittuun 24kk 2,99€:n tarjousliittymääsi 2€/kk maksavan mobiilivarmenteen syystä x, uusi hinta on ensi kuusta lähtien 4,99€/kk. Mukavaa pääsiäistä, terveisin Elisa". Eiköhän siellä olla sen verran kartalla tilanteesta, että tuon aiheuttama lisätyö ja selvittely näiden halppisliittymien osalta aiheuttaa moninverroin enemmän kuluja ja vaivaa, kuin siitä mahdollisesti saatavat 2€:n kuukausimaksut tuottaisivat. Pitäisin todennäköisenä, että joutuvat lopulta korjaamaan laskuja jälkikäteen ja maksamaan takaisin näitä 2€:n veloituksia. Lisäksi Elisalta menee täysin uskottavuus jatkoa ajatellen näiden liittymäsopparien kanssa. Kivijalkaliikkeiden myyjien mainostamat tuhannet tai kymmenet tuhannet tarjousliittymät ovat myös 24kk määräaikasella tarjoushinnalla. Eihän nyt jumalauta tilanne voi olla se, että tehdään diili tietystä hinnasta ja tietystä palvelusta, mutta hetken päästä ilmoitetaan, että palvelu ei olekaan pelkästään se, jonka tilasit, vaan siihen tulee mukaan lisäominaisuus ja näin ollen hintakaan ei ole enää se, mikä sovittiin.