Liittymät

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ano
  • Aloitettu Aloitettu
Ilmeisesti tulkitsevat tätä niin, että normaalihinta nousee ja määräaikainen alennus ei olekaan alennushinta vaan euromääräinen alennus. Aika mielenkiintoinen tulkinta Elisalta, sanoisin. Ei ainakaan omassa tilausvahvistuksessa, eikä missään muuallakaan, puhuta euromääräisestä alennuksesta, vaan ainoastaan "kuukausimaksut etukaudella". Ei kyllä ole vielä mitään korotusviestiäkään tullut, mutta olettaisin jotakuinkin samanmuotoisia olevan tilausvahvistuksien kautta linjan.
Tuosta sähköpostin lopussahan se heiden tulkintansa on, muutos on pieni, joten voivat sellaisen tehdä yleisten sopimusehtojen puitteissa. Eiköhän niitä korotus ilmoituksia tule muillekkin.
 
Jaaha, tämähän näyttää tutulta. En kyllä tykkää toimintatavasta, sanoisivat vaan että hinta nousee, koska voimme nostaa hintaa piste.

Ainakin joihinkin Elisan kiinteisiin yritysliittymiin tuli ihan vastaava juttu tässä kuukausi pari sitten. Liittymiin lisättiin DDoS suojaus, koska niitä nyt on ollut, ja Viestintävirasto mainittu ja kaikkea. Vähän niin kun annettiin ymmärtää että vaaditaan jne. Ja lopputulos, yllättäen hinta nousee, eikä tarvitse tehdä yhtään mitään 😂

Vähän veikkaan että Elisalla on ollut kyllä ihan omista intresseistä jonkinlaista DDoS suojausta omille ip-osoitteille ennenkin.
 
Itse näen asian myös niin, ettei tätä pidä hiljaa hyväksyä, koska se on varmaa, ettei tule siinä tapauksessa olemaan ainoa "lisäpalvelu". Nyt pelotellaan huijauksilla ja ratkaisu myydään samalla istumalla "liittymäturvana". Kuluttajat hyväksyy valittamatta ja hetken päästä kaupataan jotain uutta käärmeöljyä.

Annoin tasan kuukausi sitten siirtyä Elisalta Moille. Hylkäsin 12 kk wb-diilin, enkä ehtinyt numsissa kampanjaan, jolla sai 24 kk Elisalta. Silloin hieman harmitti - tämän farssin jälkeen harmittaa vähemmän. Onneksi vaihdoin.
Hyvä pointti. Näitä lisäpalvelujahan tulee ja menee sen mukaan miten suosittuja ovat kun ihmiset niitä ottaa käyttöön, nythän tämäkin on ratkaistu, sen kun laitetaan palvelut liittymälle jonkun meriselityksen kera ja kerätään eurot kuleksimasta.
 
Tuosta sähköpostin lopussahan se heiden tulkintansa on, muutos on pieni, joten voivat sellaisen tehdä yleisten sopimusehtojen puitteissa. Eiköhän niitä korotus ilmoituksia tule muillekkin.

Juu luin kyllä tuon yleisten sopimusehtojen kohdan. Tähän vetoaminen olisi täysin normaalia, kun korotetaan sitä toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen normaalihintaa. Määräaikaiseen etuhintaan koskeminen sen sijaan on vähän eri juttu.

10.1 Muutokset sopimusehtoihin, palveluihin
ja maksuihin

Teleyrityksellä on oikeus muuttaa sopimusehtoja, palvelun
ominaisuuksia ja maksuja siten, ettei muutos ole asiakkaan va-
hingoksi.
Teleyrityksellä on oikeus muuttaa palvelua koskevan toistaiseksi
voimassa olevan sopimuksen sopimusehtoja, palvelun omi-
naisuuksia ja maksuja asiakkaan vahingoksi siten, että sopimuk-
sen sisältö ei kokonaisuutena olennaisesti muutu, jos muutos
johtuu:

• sopimus-, hinnoittelu-, tai asiakaspalvelujärjestelyjen uudis-
tamisesta tai yhdenmukaistamisesta kuten yhtiö- tai liiketoi-
mintajärjestelyistä,
• merkityksellisten tuotantokustannusten tai -rakenteen
muuttumisesta,
• kolmansien osapuolten tuottamista palveluista johtuvista
muutoksista, kuten palvelusopimuksen päättymisestä tai
muuttamisesta,
• teleyrityksen palvelun tai sen ominaisuuden tuottamisen
lopettamisesta,
• yhdysliikennekäytännön muuttumisesta,
• palveluiden tai viestintäverkkojen kehittämisestä tai uudis-
tamisesta, kuten vanhentuneen tekniikan korvaamisesta
uudella,
• asiakkaan tai asiakasryhmien yksityisyyden suojan tai taloud-
ellisen turvallisuuden suojaamisesta tai kehittämisestä,
• teknisistä järjestelmäuudistuksista,

• merkityksellisestä, ennakoimattomasta liikenteen määrän tai
rakenteen muutoksesta,
• markkinatilanteen tai palvelun kysynnän olennaisesta ja py-
syväisluonteisesta muuttumisesta tai
• toiminnan jatkuvuuden ja palvelutason turvaamisesta, kuten
poikkeusoloista tai niihin varautumisesta tai tietosuojan
taikka tietoturvan ylläpitämisestä, kehittämisestä tai muut-
tamisesta.


Teleyritys voi tehdä muutoksen siihen sopimuksen kohtaan,
johon muutoksen perusteet joko suoraan tai välillisesti kohdis-
tuvat.

Teleyrityksellä on oikeus muuttaa sekä toistaiseksi voimassa
olevan että määräaikaisen palvelusopimuksen sopimusehtoja,
palvelun ominaisuuksia tai maksuja asiakkaan vahingoksi myös,
jos muutoksen taustalla on lainsäädännön muutos tai virano-
maisen päätös, esimerkiksi sovittuun hintaan vaikuttava verojen
tai muiden julkisten maksujen muutos.

Teleyrityksellä on lisäksi oikeus tehdä sopimusehtoihin, palve-
luihin ja maksuihin vähäisiä muutoksia, joilla ei ole vaikutusta
sopimuksen keskeiseen sisältöön. Tällaisia muutoksia voivat olla
esimerkiksi toimenpiteet, jotka vaikuttavat palveluiden tekniik-
kaan tai palvelun ulkoasuun.

Lisäksi teleyrityksellä on muun kuin viestintäpalvelun osalta
oikeus muuttaa toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen
ehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja asiakkaan vahingoksi
muusta erityisestä syystä olosuhteiden olennaisesti muututtua.
Asiakkaan irtisanomisoikeus, ks. kohta 12.

Spoilerissa olellinen boldattu ja alleviivattu. Jos tuo Elisan tulkinta pätee, niin nehän voi käytännössä nostaa sen hinnan ihan mihinkä lukemiin vaan ja milloin vaan, riippumatta mistään etukausien voimassaoloista. Voi ilmoittaa vaikka, että juuri tämän liittymätyypin uusi normaalihinta on nyt 99,99€/kk ja uusia saman nimisiä ei vaan enää myydä vaan on keksitty uusi nimi. Hyvin pääsee eroon kaikenlaisista 2,99€/6,99€ kuukausisopimuksista jos firmaa alkaa kaduttaa.
 
Juu luin kyllä tuon yleisten sopimusehtojen kohdan. Tähän vetoaminen olisi täysin normaalia, kun korotetaan sitä toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen normaalihintaa. Määräaikaiseen etuhintaan koskeminen sen sijaan on vähän eri juttu.

10.1 Muutokset sopimusehtoihin, palveluihin
ja maksuihin

Teleyrityksellä on oikeus muuttaa sopimusehtoja, palvelun
ominaisuuksia ja maksuja siten, ettei muutos ole asiakkaan va-
hingoksi.
Teleyrityksellä on oikeus muuttaa palvelua koskevan toistaiseksi
voimassa olevan sopimuksen sopimusehtoja, palvelun omi-
naisuuksia ja maksuja asiakkaan vahingoksi siten, että sopimuk-
sen sisältö ei kokonaisuutena olennaisesti muutu, jos muutos
johtuu:

• sopimus-, hinnoittelu-, tai asiakaspalvelujärjestelyjen uudis-
tamisesta tai yhdenmukaistamisesta kuten yhtiö- tai liiketoi-
mintajärjestelyistä,
• merkityksellisten tuotantokustannusten tai -rakenteen
muuttumisesta,
• kolmansien osapuolten tuottamista palveluista johtuvista
muutoksista, kuten palvelusopimuksen päättymisestä tai
muuttamisesta,
• teleyrityksen palvelun tai sen ominaisuuden tuottamisen
lopettamisesta,
• yhdysliikennekäytännön muuttumisesta,
• palveluiden tai viestintäverkkojen kehittämisestä tai uudis-
tamisesta, kuten vanhentuneen tekniikan korvaamisesta
uudella,
• asiakkaan tai asiakasryhmien yksityisyyden suojan tai taloud-
ellisen turvallisuuden suojaamisesta tai kehittämisestä,
• teknisistä järjestelmäuudistuksista,

• merkityksellisestä, ennakoimattomasta liikenteen määrän tai
rakenteen muutoksesta,
• markkinatilanteen tai palvelun kysynnän olennaisesta ja py-
syväisluonteisesta muuttumisesta tai
• toiminnan jatkuvuuden ja palvelutason turvaamisesta, kuten
poikkeusoloista tai niihin varautumisesta tai tietosuojan
taikka tietoturvan ylläpitämisestä, kehittämisestä tai muut-
tamisesta.


Teleyritys voi tehdä muutoksen siihen sopimuksen kohtaan,
johon muutoksen perusteet joko suoraan tai välillisesti kohdis-
tuvat.

Teleyrityksellä on oikeus muuttaa sekä toistaiseksi voimassa
olevan että määräaikaisen palvelusopimuksen sopimusehtoja,
palvelun ominaisuuksia tai maksuja asiakkaan vahingoksi myös,
jos muutoksen taustalla on lainsäädännön muutos tai virano-
maisen päätös, esimerkiksi sovittuun hintaan vaikuttava verojen
tai muiden julkisten maksujen muutos.

Teleyrityksellä on lisäksi oikeus tehdä sopimusehtoihin, palve-
luihin ja maksuihin vähäisiä muutoksia, joilla ei ole vaikutusta
sopimuksen keskeiseen sisältöön. Tällaisia muutoksia voivat olla
esimerkiksi toimenpiteet, jotka vaikuttavat palveluiden tekniik-
kaan tai palvelun ulkoasuun.

Lisäksi teleyrityksellä on muun kuin viestintäpalvelun osalta
oikeus muuttaa toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen
ehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja asiakkaan vahingoksi
muusta erityisestä syystä olosuhteiden olennaisesti muututtua.
Asiakkaan irtisanomisoikeus, ks. kohta 12.

Spoilerissa olellinen boldattu ja alleviivattu. Jos tuo Elisan tulkinta pätee, niin nehän voi käytännössä nostaa sen hinnan ihan mihinkä lukemiin vaan ja milloin vaan, riippumatta mistään etukausien voimassaoloista. Voi ilmoittaa vaikka, että juuri tämän liittymätyypin uusi normaalihinta on nyt 99,99€/kk ja uusia saman nimisiä ei vaan enää myydä vaan on keksitty uusi nimi. Hyvin pääsee eroon kaikenlaisista 2,99€/6,99€ kuukausisopimuksista jos firmaa alkaa kaduttaa.

Luin kyllä tuon kohdan 10 yleisistä sopimusehdoista jo eilen kun sain tuon sähköpostin. Tässähän nyt on tulkinnan varaista onko se tarjoushinta määräaikainen ja täten sitova operaattoria kohti vai onko se toistaiseksi voimassa oleva, jolloin voivat sitä halutessaan muuttaa. Näkisin, että tulkitsevat senkin olevan toistaiseksi voimassa oleva (kun sopimustyyppi on toistaikseksi voimassa oleva), joten muutos menee sopimusehtojen mukaan. En siis näe, että käsittelesivät sitä alennusta euromääräisenä alennuksena normaalihinnasta.
 
Tässähän nyt on tulkinnan varaista onko se tarjoushinta määräaikainen ja täten sitova operaattoria kohti vai onko se toistaiseksi voimassa oleva, jolloin voivat sitä halutessaan muuttaa.

Jos tarjouksessa on esitetty "hinta X euroa 12 kk (tai 24 kk) ajan" ja jokaisessa laskuerittelyssä lukee päivämäärä, johon asti tarjoushinta on voimassa, niin ei sellaista oikein toistaiseksi voimassa olevaksi voi tulkita.

Elisalla toki on olemassa myös liittymiä, joissa tuon alkuperäisen tarjouskauden jälkeen on voimassa jokin alennus, jonka kestoa ei välttämättä ole yksiselitteisesti määritelty. Tällöin toki on kyseessä toistaiseksi voimassa oleva.
 
Todennäköistä on, että tässä kokeillaan lähinnä kepillä jäätä. Ovela kiero taktiikka lähteä sorkkimaan "jo luvattuja alennuksia" pienellä ja aika yhdentekevällä summalla. Sitten joskus seuraavien ja isompien vedätyksien iskiessä kuluttajan hermoon ja kukkaroon, voidaan lakonisesti vain todeta kyseessä olevan vakiintunut tapa toimia tällä sopimuskentällä.

Ihan kuin Soneralla olisi ollut jotain periaatteeltaan vastaavaa ihan äskettäin menossa. Jotain sen suuntaista, että tarjousjakson jälkeen 4g liittymä muuttuu väkisin kaslliiksi 5g liittymäksi, eikä sille voinut siis mitään. Hämäräksi touhun tekee tuossa se, että sonera kyllä edelleen myy uusia 4g liittymiä niitä haluaville. Perustelut oli hyvin korkealentoista fantasiaa.

e. Ennen kuin iotechin matlockit ratkaisee tapauksen... On ihan perusteltua väittää että Suomessa kuluttaja on näissä tulkinnanvaraisissa ja (vakio)sopimusasioissa ollut lähes poikkeuksetta hyvin vahvoilla ja sopimuksen laatijan mielivallalta suojattu. Ja niissä poikkeustapauksissakin vastapelurina on lähes aina ollut valtio tai kunta (käytännössä verottaja tai pakkolunastaja :vihellys:).
 
Viimeksi muokattu:
Todennäköistä on, että tässä kokeillaan lähinnä kepillä jäätä. Ovela kiero taktiikka lähteä sorkkimaan "jo luvattuja alennuksia" pienellä ja aika yhdentekevällä summalla. Sitten joskus seuraavien ja isompien vedätyksien iskiessä kuluttajan hermoon ja kukkaroon, voidaan lakonisesti vain todeta kyseessä olevan vakiintunut tapa toimia tällä sopimuskentällä.

Ihan kuin Soneralla olisi ollut jotain periaatteeltaan vastaavaa ihan äskettäin menossa. Jotain sen suuntaista, että tarjousjakson jälkeen 4g liittymä muuttuu väkisin kaslliiksi 5g liittymäksi, eikä sille voinut siis mitään. Hämäräksi touhun tekee tuossa se, että sonera kyllä edelleen myy uusia 4g liittymiä niitä haluaville. Perustelut oli hyvin korkealentoista fantasiaa.
Jos noihin 2,99 liittymiinkin tuo korotus tulee niin se on yhtäkkiä vaan hinnan tuplaus, ei mitenkään pieni summa.
 
Jos tarjouksessa on esitetty "hinta X euroa 12 kk (tai 24 kk) ajan" ja jokaisessa laskuerittelyssä lukee päivämäärä, johon asti tarjoushinta on voimassa, niin ei sellaista oikein toistaiseksi voimassa olevaksi voi tulkita.

Elisalla toki on olemassa myös liittymiä, joissa tuon alkuperäisen tarjouskauden jälkeen on voimassa jokin alennus, jonka kestoa ei välttämättä ole yksiselitteisesti määritelty. Tällöin toki on kyseessä toistaiseksi voimassa oleva.
No niin voisi kuvitella, mutta sopimusvahvistuksessa kuitenkin lukee toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Veikkaan, että tuohon perustelevat. Jos kyseessä olisi määräaikainen, niin hintaahan ei saisi nostaa. Kuten sanoin aiemmin hyvin harjaanjohtavaa touhua Elisalta. Tuohonkin ajattelin itse rekkulassa vedota.
 
Jos noihin 2,99 liittymiinkin tuo korotus tulee niin se on yhtäkkiä vaan hinnan tuplaus, ei mitenkään pieni summa.
Tarkoitin että pieni summa isossa kuvassa. Kukaan ei joudu muuttamaan tai sossunluukulle tuon takia. Lisäksi kun tätä nyt junailee tuonkin kokoluokan vakiintunut yritys, niin voi olla aika varma että noita summia ei vedetä "toivotaan toivotaan" periaatteella hatusta. Jonkun työ on oikeasti selvittää ja laskea se optimaalinen €uro-määrä, jonka voi oletettavasti asiakkaan taskusta napata ilman näpäytystä sormille.

Vahvistaa myös käsityksen siitä, että tuossa (kuluttaja)busineksessä asiakastyytyväisyys ei ole ainakaan enää relevantti mittari tai asia johon pyrkiä. Tai toisinpäin ajateltuna; mainehaitalla ei ole mitään väliä ja jokainen operaattori saakin vapaasti vuorollaan koetella rajoja.
 
1745002213431.png


Itsellä tuollainen liittymä Elisalta ollut kuukauden. Ei vielä tullut hinnankorotusilmoitusta.

Jos tulee, niin toki siitä lähtee kuluttaja-asiamiehen avustuksella reklamaatio Elisalle ja siitä sitten edelleen Kuluttajariitalautakuntaan.

Jos tuhatkin vastaava Kuluttaja-asiamies ja Kuluttajariitalautakuntaan menevää juttua Elisalle tulee, niin riittää hommelia niillä siinä.

Ja tulevat muuten häviämään kaikki jutut noissa missä on tuollainen kiinteä hinta sovittuna 24 kuukautta tai lyhemmän ajan.

Itse en mitään noita "palveluita" tarvi ja niistä on lähinnä vain haittaa jos jonkun Elisan DNS tms. suodatuksen kautta alkavat nettiliikennettä kierrättää. Mobiilivarmenteelle ei ole mitään käyttöä kun toisen operaattorin sim-kortilla on se puhelimessa.
 
Olisiko ideaa, että tehtäisiin tänne oma ketju wiki-periaatteella, jonne tehtäisiin porukalla valmis kaavake täytettäväksi Elisan hinnankorotuksesta reklamoimiseen ja Kuluttajalautakuntaan valittamiseen?

Omat tiedot vain lisäilisi siihen ja pistäisi matkaan. Voisi olla vielä muutama kohta siinä, johon voisi omia perusteita lisäillä jokainen niiden lisäksi, niin työllistäisi maksimaalisesti Elisaa se, kun ei voisi samaa ränttäystä kaikille pistää vastineeksi vaan pitäisi jokainen vastine kirjoittaa yksilöllisesti.

Joskus valtiota vastaan oli tuollainen autoverotuksen tiimoilta. 30 tuhatta oikeudenkäyntiä tuli vireille sillä pohjalla Helsingin hallinto-oikeuteen ja joka arpa voitti. Niitä siellä kolmen tuomarin kokoonpanossa ratkoivat sitten. Koko paska romahti ja valtio sitten muutti lakia että ne käsitelläänkin eri hallinto-oikeuksissa ja kolme tuomaria vaihtui yhteen ja teki vielä valtio törkeästi takautuvan lainsäädännön, jolla ne palautettiin tulliin oikaisuvaatimuksiksi ja oikeudenkäyntikulut nollattiin samalla valtion toimesta. Vähän sama kuin jääkiekko-ottelussa tilanne on 9-0 peliajassa 59 min ja 40 sekuntta ja sitten tuomari päättää, että sääntöjä muutetaan niin nyt kesken pelin, että voittaja ja jatkoon menijä on se jolla on enemmän päästettyjä maaleja omiin.
 
1745002213431.png


Itsellä tuollainen liittymä Elisalta ollut kuukauden. Ei vielä tullut hinnankorotusilmoitusta.

Jos tulee, niin toki siitä lähtee kuluttaja-asiamiehen avustuksella reklamaatio Elisalle ja siitä sitten edelleen Kuluttajariitalautakuntaan.

Jos tuhatkin vastaava Kuluttaja-asiamies ja Kuluttajariitalautakuntaan menevää juttua Elisalle tulee, niin riittää hommelia niillä siinä.

Ja tulevat muuten häviämään kaikki jutut noissa missä on tuollainen kiinteä hinta sovittuna 24 kuukautta tai lyhemmän ajan.

Itse en mitään noita "palveluita" tarvi ja niistä on lähinnä vain haittaa jos jonkun Elisan DNS tms. suodatuksen kautta alkavat nettiliikennettä kierrättää. Mobiilivarmenteelle ei ole mitään käyttöä kun toisen operaattorin sim-kortilla on se puhelimessa.

Tein myös samankaltaiset 12 kk määräaikaiset liittymäsopimukset Elisalle (2 liittymää), mutta sinäpä sait tuon paljon edullisempaan hintaan. Ei taida DNA:n asiakkaat olla haluttuja Elisalla, no odottelen vielä vastatarjousta.
 
Tein myös samankaltaiset 12 kk määräaikaiset liittymäsopimukset Elisalle (2 liittymää), mutta sinäpä sait tuon paljon edullisempaan hintaan. Ei taida DNA:n asiakkaat olla haluttuja Elisalla, no odottelen vielä vastatarjousta.

Reilu kuukausi sitten oli Moin asiakkaille Elisalla tarjous 2 vuotta ja 3 euroa kuussa 100 megaisen netin puhelinliittymä ja puhelut erikseen sitten noin 7 senttiä minuutti. Sitten oli tuo toinen tarjous hintaan 7 euroa kuussa sisältäen myös kotimaan normaalihintaiset puhelut.

Otin tuon puhelut sisältävän, kun niitä ei montaa minuuttia normaalisti kuussa tule soiteltua, mutta jonain kuukausina voikin joutua tuntikausia soittelemaan kun jotain asioita hoitaa. Ja sitten voi olla 15 euroa se puheluiden osuus kuussa seuraavan kuukauden laskulla kun tulee.
 
1745002213431.png


Itsellä tuollainen liittymä Elisalta ollut kuukauden. Ei vielä tullut hinnankorotusilmoitusta.

Jos tulee, niin toki siitä lähtee kuluttaja-asiamiehen avustuksella reklamaatio Elisalle ja siitä sitten edelleen Kuluttajariitalautakuntaan.

Jos tuhatkin vastaava Kuluttaja-asiamies ja Kuluttajariitalautakuntaan menevää juttua Elisalle tulee, niin riittää hommelia niillä siinä.

Ja tulevat muuten häviämään kaikki jutut noissa missä on tuollainen kiinteä hinta sovittuna 24 kuukautta tai lyhemmän ajan.

Itse en mitään noita "palveluita" tarvi ja niistä on lähinnä vain haittaa jos jonkun Elisan DNS tms. suodatuksen kautta alkavat nettiliikennettä kierrättää. Mobiilivarmenteelle ei ole mitään käyttöä kun toisen operaattorin sim-kortilla on se puhelimessa.

Eiköhän se sieltä tule tässä lähitulevaisuudessa. Itsellä myös lukee sopparissa samoin 24kk alennettu hinta, mutta niin vaan nostavat hintaa. Tämä toki tehty jo yli vuosi sitten ja päättymässä olisi kuluvan vuoden loppuun.

Olisiko ideaa, että tehtäisiin tänne oma ketju wiki-periaatteella, jonne tehtäisiin porukalla valmis kaavake täytettäväksi Elisan hinnankorotuksesta reklamoimiseen ja Kuluttajalautakuntaan valittamiseen?

Omat tiedot vain lisäilisi siihen ja pistäisi matkaan. Voisi olla vielä muutama kohta siinä, johon voisi omia perusteita lisäillä jokainen niiden lisäksi, niin työllistäisi maksimaalisesti Elisaa se, kun ei voisi samaa ränttäystä kaikille pistää vastineeksi vaan pitäisi jokainen vastine kirjoittaa yksilöllisesti.

Joskus valtiota vastaan oli tuollainen autoverotuksen tiimoilta. 30 tuhatta oikeudenkäyntiä tuli vireille sillä pohjalla Helsingin hallinto-oikeuteen ja joka arpa voitti. Niitä siellä kolmen tuomarin kokoonpanossa ratkoivat sitten. Koko paska romahti ja valtio sitten muutti lakia että ne käsitelläänkin eri hallinto-oikeuksissa ja kolme tuomaria vaihtui yhteen ja teki vielä valtio törkeästi takautuvan lainsäädännön, jolla ne palautettiin tulliin oikaisuvaatimuksiksi ja oikeudenkäyntikulut nollattiin samalla valtion toimesta. Vähän sama kuin jääkiekko-ottelussa tilanne on 9-0 peliajassa 59 min ja 40 sekuntta ja sitten tuomari päättää, että sääntöjä muutetaan niin nyt kesken pelin, että voittaja ja jatkoon menijä on se jolla on enemmän päästettyjä maaleja omiin.
Oikein hyvä idea, niin tekisi reklamoimisen helpoksi. Ainakin näkisivät ettei kuluttajat tälläistä arvosta ja pääsisivät samalla sitten kunnolla Kuluttajalautakunnan listoille. Tästä vielä sitten joku juttuvinkki medialle, niin saavat vähän sitten huono julkisuuttakin. Kyllä tälläistä touhua pitää vastustaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, omalta osalta meni 19,22€/kk -> 21,22€/kk joten kahden kympin kipuraja meni rikki. Taidan laittaa kesäkuussa siirron Moin 22€/kk liittymään ja katsoa mitä Elisalta tarjotaan takaisin. Pahimmassa tapauksessa annan siirron mennä läpi ja odotan taas uusia Elisan "siirry Moilta meille" -tarjouksia.
 
Minusta tässä ei ole mitään tulkinnanvaraa ja uskallan väittää kuluttaja-asiamiehen olevan samoilla linjoilla. Vaikka osalla menee yli hilseen, niin suurin osa meistä tarjoushaukoista tietää tasan tarkkaan, että liittymäsoppari ei ole Elisalla määräaikainen, mutta hinta on. Sellaisena niitä liittymätarjouksia kaupitellaan ja sellaisena ne on helppo tulkita. Näin kerrotaan hyvin selkeästi sopparissa, liittymän tiedoissa ja laskuissa. Kaikissa lukee hinnan kohdalla 24kk, ei 2,3 tai 4kk Elisan mielen mukaan. Löytyy tarkka päivämäärä siitä, mihin asti hinta on voimassa. Ei tuossa ole mitään tulkinnanvaraa, vaan se on voimassa juuri siihen päivään asti, mikä joka paikassa mainitaan. Kun aletaan liittämään liittymiin joku ylimääräinen palvelu ja nostamaan hintaa, niin ihan selvästihän siinä rikotaan tehtyä määräaikaisen hinnan sopimusta. Ei nuo toistaiseksi voimassa olevien soppareiden ehdot noin vaan toimi tuollaisenaan juuri tämän määräaikaiseksi sovitun hinnan nostamisen kanssa. Jos tämä menee noin vaan läpi niin eihän mikään estäisi (asiakkaiden mahdollisen lähtemisen lisäksi) Elisaa tai mitään muutakaan palveluntarjoajaa rikkomasta sopimuksia jatkossakaan.

Otat esimerkiksi Viaplaylta tai Ruudusta vuoden tai kahden määräaikaiseksi sovitun hinnan Elisan tai jonku kautta, joka mahdollisesti sitä tarjoaa. Yhtäkkiä palveluntarjoava ilmottaisi, että pakettiin lisätään Zimbabwen vitosdivari ja hinta nousee 10€/kk.

Jos Elisa haluaa väkisin tukkia mukaan jonku mobiilivarmenteen niin silloin oikea tapa on tehdä se määräaikaisen hinnan loppumisen jälkeen tai vaihtoehtoisesti lisätä sen mukaan ilmaisena siihen asti jos on niin äärimmäisen tärkeää saada tuonne 4G- modeemissa kiinni olevaan liittymään mobiilivarmenne.

Ja joo, aivan varmasti lähtee reklamaatiota välittömästi jos hinta nousee tämän takia. Prosentuaalinen nousu olisi ihan älytön näissä 2,99€:n ja 6,99€:n liittymissä. Oma oletus kylläkin on, että Elisa ymmärtää tilanteen etukäteen tai viimeistään mekkalan seurauksena ja tässä vältytään isommalta taistelulta. Siispä turha kiivastua tässä vaiheessa, katotaan miten tilanne etenee.

En usko Elisalta niin idioottimaiseen toimintaan, että sieltä tulee viesti, että "Moro, lisäämme sovittuun 24kk 2,99€:n tarjousliittymääsi 2€/kk maksavan mobiilivarmenteen syystä x, uusi hinta on ensi kuusta lähtien 4,99€/kk. Mukavaa pääsiäistä, terveisin Elisa". Eiköhän siellä olla sen verran kartalla tilanteesta, että tuon aiheuttama lisätyö ja selvittely näiden halppisliittymien osalta aiheuttaa moninverroin enemmän kuluja ja vaivaa, kuin siitä mahdollisesti saatavat 2€:n kuukausimaksut tuottaisivat. Pitäisin todennäköisenä, että joutuvat lopulta korjaamaan laskuja jälkikäteen ja maksamaan takaisin näitä 2€:n veloituksia. Lisäksi Elisalta menee täysin uskottavuus jatkoa ajatellen näiden liittymäsopparien kanssa. Kivijalkaliikkeiden myyjien mainostamat tuhannet tai kymmenet tuhannet tarjousliittymät ovat myös 24kk määräaikasella tarjoushinnalla. Eihän nyt jumalauta tilanne voi olla se, että tehdään diili tietystä hinnasta ja tietystä palvelusta, mutta hetken päästä ilmoitetaan, että palvelu ei olekaan pelkästään se, jonka tilasit, vaan siihen tulee mukaan lisäominaisuus ja näin ollen hintakaan ei ole enää se, mikä sovittiin.
 
Samaa mieltä, ei Elisa voi noita tarjoushintoja nostaa kesken. Tänne ei ole tullut mitään sähköpostia asiasta.

Muistan kuitenkin 5v takaa kun Dna:lta soitettiin ja kerrottiin, että pitäisi nostaa kesken kauden nyt tätä 24kk määräaikaisen netin hintaa. Ilmoitin että ei tietenkään käy, vaan joko määräaikainen katkaistaan ilman sanktioita tai sitten ette nosta hintaa. Sanoi keskustelevansa esimiehen kanssa ja soittavansa takaisin. Soitti seuraavana päivänä ja kertoi että olivat "armollisia" tai mikä se sana olikaan, ja hintaa ei nosteta. Olin melko närkästynyt koko asenteesta mutta olin sen määräaikaisen loppuun. Sen jälkeen en ole ollut Dna:n asiakas.

Omaelisalla näyttää tältä. Siinä lukee melko selvästi mikä hinta minne saakka. Ei kai noita kesken voi alkaa yksipuolisesti säätelemään. Olen valmis ottamaan heti yhteyttä jonnekin jos yrittävät ..

omaelisaxxx.png
 
2,99€ tarjoisliittymät on 7v ja 10v lapsilla. Käyttäjien nimet ja syntymäajat on kirjattu Elisan järjestelmään sopimusta tehdessä.

Mitä tuon ikäiset lapset tekee Mobiilivarmenteella? Saavatko edes aktivoitua mitenkään. Pankkitunnuksia ei ole kummallakaan.

Tuossa on yksi perustelu reklamaatiolle jos korotusviesti tänne tulee.
 
2,99€ tarjoisliittymät on 7v ja 10v lapsilla. Käyttäjien nimet ja syntymäajat on kirjattu Elisan järjestelmään sopimusta tehdessä.

Mitä tuon ikäiset lapset tekee Mobiilivarmenteella? Saavatko edes aktivoitua mitenkään. Pankkitunnuksia ei ole kummallakaan.

Tuossa on yksi perustelu reklamaatiolle jos korotusviesti tänne tulee.

Toinen on myös vanhat, jotka ei osaa ees googleen mennä :D Mutta kiivetä vuorelle ja eräilylifestyleä kyllä. Eri tarpeet ja sitten pakkomyytäisiin tuubaa.

Tämän kuvaaja ei tiedä mikä on selain ja kuinka googleen pääsee, liittymänä on Elisa myös. Videon sain whatsapin kautta.

 
Soitti seuraavana päivänä ja kertoi että olivat "armollisia" tai mikä se sana olikaan, ja hintaa ei nosteta. Olin melko närkästynyt koko asenteesta mutta olin sen määräaikaisen loppuun. Sen jälkeen en ole ollut Dna:n asiakas.
Suomessa asiakaspalvelun ydinongelma on tämä, että syyllistetään asiakasta vaikka firma X lähtee itse tyrimään :D Kun voisi sanoa vaan yksinkertaisesti lässyttämättä että vanha hinta säilyy, kiitos asiakkuudestasi/on mukavaa että olet asiakkaamme. Suomessa ei ole asiakkaita, on vain aasiakkaita ja heitä tulee ukottaa.

Tuollaisen sanoilla leikittelyn kohdilla sanoisin suoraan luurissa että säästetään molempien aikaa, en välitä kuunnella sönkötystä ja 1kk hyvitystä kuukausimaksuista tämmöisen ajanhukan yms vatvomisen myötä kiitos. Vaihan ennemmin kalliimpaan diiliin kuin kuuntelen joutavia ja vatvon turhanpäiväisiä ja mitä todennäköisimmin lainvastaisia - Ollen ehdollistettuna tilanteeseen, jota ei pitäisi alunperinkään tapahtua. Mulla voi olla joo hieman kärkäs asenne näihin, mutta 11 kertaa kymmenestä yllättyy, kun ulkomailla asiat vaan soljuvat.
 
Suomessa asiakaspalvelun ydinongelma on tämä, että syyllistetään asiakasta vaikka firma X lähtee itse tyrimään :D Kun voisi sanoa vaan yksinkertaisesti lässyttämättä että vanha hinta säilyy, kiitos asiakkuudestasi. Suomessa ei ole asiakkaita, on vain aasiakkaita ja heitä tulee ukottaa.
Veikkaan että sen sanottiin olevan "kertaluonteinen hyvän tahdon ele", joka on tyypillinen asiakaspalvelijoiden käyttämä mahdollisimman neutraali termi. Ei toki erityisen suomalainen ilmaus vaan käytössä globaalisti.
 
2,99€ tarjoisliittymät on 7v ja 10v lapsilla. Käyttäjien nimet ja syntymäajat on kirjattu Elisan järjestelmään sopimusta tehdessä.

Mitä tuon ikäiset lapset tekee Mobiilivarmenteella? Saavatko edes aktivoitua mitenkään. Pankkitunnuksia ei ole kummallakaan.

Tuossa on yksi perustelu reklamaatiolle jos korotusviesti tänne tulee.
No jos nyt ensin paniikki pois ja odottelee, että tuleeko tuommoista koskaan. Eihän tuo sopimusteknisesti ole mahdollinen edes rajoitetun ajan tarjoushintaan. Eikä siinä voi sanoa, että no irtisano palvelu sitten. Jos on annettu tarjoushinta kahdeksi vuodeksi niin se on kahdeksi vuodeksi. Tuskinpa edes Elisa noita tarjousjaksojen päälle on laittamassa, vaan heti niiden perään joka on ihan ok sopimusteknisesti.
 
Minusta tässä ei ole mitään tulkinnanvaraa ja uskallan väittää kuluttaja-asiamiehen olevan samoilla linjoilla. Vaikka osalla menee yli hilseen, niin suurin osa meistä tarjoushaukoista tietää tasan tarkkaan, että liittymäsoppari ei ole Elisalla määräaikainen, mutta hinta on. Sellaisena niitä liittymätarjouksia kaupitellaan ja sellaisena ne on helppo tulkita. Näin kerrotaan hyvin selkeästi sopparissa, liittymän tiedoissa ja laskuissa. Kaikissa lukee hinnan kohdalla 24kk, ei 2,3 tai 4kk Elisan mielen mukaan. Löytyy tarkka päivämäärä siitä, mihin asti hinta on voimassa. Ei tuossa ole mitään tulkinnanvaraa, vaan se on voimassa juuri siihen päivään asti, mikä joka paikassa mainitaan. Kun aletaan liittämään liittymiin joku ylimääräinen palvelu ja nostamaan hintaa, niin ihan selvästihän siinä rikotaan tehtyä määräaikaisen hinnan sopimusta. Ei nuo toistaiseksi voimassa olevien soppareiden ehdot noin vaan toimi tuollaisenaan juuri tämän määräaikaiseksi sovitun hinnan nostamisen kanssa. Jos tämä menee noin vaan läpi niin eihän mikään estäisi (asiakkaiden mahdollisen lähtemisen lisäksi) Elisaa tai mitään muutakaan palveluntarjoajaa rikkomasta sopimuksia jatkossakaan.

Otat esimerkiksi Viaplaylta tai Ruudusta vuoden tai kahden määräaikaiseksi sovitun hinnan Elisan tai jonku kautta, joka mahdollisesti sitä tarjoaa. Yhtäkkiä palveluntarjoava ilmottaisi, että pakettiin lisätään Zimbabwen vitosdivari ja hinta nousee 10€/kk.

Jos Elisa haluaa väkisin tukkia mukaan jonku mobiilivarmenteen niin silloin oikea tapa on tehdä se määräaikaisen hinnan loppumisen jälkeen tai vaihtoehtoisesti lisätä sen mukaan ilmaisena siihen asti jos on niin äärimmäisen tärkeää saada tuonne 4G- modeemissa kiinni olevaan liittymään mobiilivarmenne.

Ja joo, aivan varmasti lähtee reklamaatiota välittömästi jos hinta nousee tämän takia. Prosentuaalinen nousu olisi ihan älytön näissä 2,99€:n ja 6,99€:n liittymissä. Oma oletus kylläkin on, että Elisa ymmärtää tilanteen etukäteen tai viimeistään mekkalan seurauksena ja tässä vältytään isommalta taistelulta. Siispä turha kiivastua tässä vaiheessa, katotaan miten tilanne etenee.

En usko Elisalta niin idioottimaiseen toimintaan, että sieltä tulee viesti, että "Moro, lisäämme sovittuun 24kk 2,99€:n tarjousliittymääsi 2€/kk maksavan mobiilivarmenteen syystä x, uusi hinta on ensi kuusta lähtien 4,99€/kk. Mukavaa pääsiäistä, terveisin Elisa". Eiköhän siellä olla sen verran kartalla tilanteesta, että tuon aiheuttama lisätyö ja selvittely näiden halppisliittymien osalta aiheuttaa moninverroin enemmän kuluja ja vaivaa, kuin siitä mahdollisesti saatavat 2€:n kuukausimaksut tuottaisivat. Pitäisin todennäköisenä, että joutuvat lopulta korjaamaan laskuja jälkikäteen ja maksamaan takaisin näitä 2€:n veloituksia. Lisäksi Elisalta menee täysin uskottavuus jatkoa ajatellen näiden liittymäsopparien kanssa. Kivijalkaliikkeiden myyjien mainostamat tuhannet tai kymmenet tuhannet tarjousliittymät ovat myös 24kk määräaikasella tarjoushinnalla. Eihän nyt jumalauta tilanne voi olla se, että tehdään diili tietystä hinnasta ja tietystä palvelusta, mutta hetken päästä ilmoitetaan, että palvelu ei olekaan pelkästään se, jonka tilasit, vaan siihen tulee mukaan lisäominaisuus ja näin ollen hintakaan ei ole enää se, mikä sovittiin.

Kyllähässä tässä ihan selkeästi on tulkinnanvaraa kun Elisa on tulkinnut niin ettei kyseessä ole määräaikainen. Jos tulkitaan määräaikaiseksi, niin sitten ei voi nostaa hintaa. Tuossahan juuri vetoavat niihin soppariehtoihin, että voivat toistaiseksi voimassa olevassa liittymässä nostaa hintaa.

Eiköhän ne ole Elisalla laskeneet sen varaan, että tälläinen hinnan nosto ei aiheuttaisi hirveätä myrskyä ja saisivat helposti muutoman euron lisää. Voi toki olla, että kokeilevat ensin osalla liittymistä minkälainen vastaanotto tuolle tulee. Halvimmissa liittymissähän tälläinen juuri käy eniten järkeen, koska niissä on huonoimmat katteet ja tuon hintaisia liittymiä ei taida käsittääkseni millään muulla operaattorilla olla.
 
No jos nyt ensin paniikki pois ja odottelee, että tuleeko tuommoista koskaan. Eihän tuo sopimusteknisesti ole mahdollinen edes rajoitetun ajan tarjoushintaan. Eikä siinä voi sanoa, että no irtisano palvelu sitten. Jos on annettu tarjoushinta kahdeksi vuodeksi niin se on kahdeksi vuodeksi. Tuskinpa edes Elisa noita tarjousjaksojen päälle on laittamassa, vaan heti niiden perään joka on ihan ok sopimusteknisesti.

No kyllähän Elisa on nostamassa kesken tarjousjakson. Tästä nyt on useampi esimerkki tässä keskutelussa. Itselläkin on tulossa kesken tarjouskauden tuo hinnan nosto. Olen tähän kesksuteluun laittanut tuon ilmoituksen sekä liittymän hinnat & mihin asti se tarjous on voimassa aiemmassa viestissä.
 
No kyllähän Elisa on nostamassa kesken tarjousjakson. Tästä nyt on useampi esimerkki tässä keskutelussa. Itselläkin on tulossa kesken tarjouskauden tuo hinnan nosto. Olen tähän kesksuteluun laittanut tuon ilmoituksen sekä liittymän hinnat & mihin asti se tarjous on voimassa aiemmassa viestissä.
Se tuli mieleen, että oliko tuo nykyinen sopimuksesi automaattinen (viestillä ilmoitettu) jatkotarjous edellisen kampanjan perään vaiko semmonen joka tosissaan myytiin sinulle ja jonka sopimusvahvistus sinun piti erikseen hyväksyä?

En tiedä enkä varsinaisesti usko että tuolla olisi asiakkaan oikeuksien kannalta väliä, mutta noita passiivisia jatkotarjouksia saattaa silti olla firmalta pienempi kynnys käpälöidä asiakkaan vahingoksi. Kunhan tässä spekuloin.
 
  • Tykkää
Reactions: Mco
Halvimmissa liittymissähän tälläinen juuri käy eniten järkeen, koska niissä on huonoimmat katteet ja tuon hintaisia liittymiä ei taida käsittääkseni millään muulla operaattorilla olla.

Tai sitten käy vähiten järkeen. 2,99€:n liittymään tulisi 67%:n korotus. Elisan omien ehtojen mukaan muutoksella sopimuksen sisältö ei saa muuttua olennaisesti ja tuolla hinnankorotuksella se muuttuisi hyvinkin olennaisesti. En usko, että edes Elisa olisi sitä mieltä, että muutos ei ole olennainen ja käsittääkseni ei ole raportoitukaan, että 2,99€:n liittymillä olisi hinta nousemassa.

Kyllähässä tässä ihan selkeästi on tulkinnanvaraa kun Elisa on tulkinnut niin ettei kyseessä ole määräaikainen. Jos tulkitaan määräaikaiseksi, niin sitten ei voi nostaa hintaa. Tuossahan juuri vetoavat niihin soppariehtoihin, että voivat toistaiseksi voimassa olevassa liittymässä nostaa hintaa.

En tietenkään tarkoittanut Elisan kantaa asiaan. Ei tuossa hinnan määräaikaisuudessa ole mitään tulkinnanvaraa ja Elisa on tuossa erittäin heikoilla jäillä. Liittymät ovat toistaiseksi voimassa olevia, siitä ei ole vastaväitteitä.

Noh, kuluttajansuojasta todetaan suht varmasti hinta määräaikaiseksi jos sinne asti joudutaan. Hintaa on mainostettu 24kk määräaikaisena, siitä (hinnasta) on tehty sopimus määräaikaisena ja jokaisella lukee omissa laskuissa ja tuotteissa kyseinen asia. Vaikea tuosta on löytää jotain tulkinnanvaraa.
 
Se tuli mieleen, että oliko tuo nykyinen sopimuksesi automaattinen (viestillä ilmoitettu) jatkotarjous edellisen kampanjan perään vaiko semmonen joka tosissaan myytiin sinulle ja jonka sopimusvahvistus sinun piti erikseen hyväksyä?


En tiedä enkä varsinaisesti usko että tuolla olisi asiakkaan oikeuksien kannalta väliä, mutta noita passiivisia jatkotarjouksia saattaa silti olla firmalta pienempi kynnys käpälöidä asiakkaan vahingoksi. Kunhan tässä spekuloin.

Numeronsiirron jälkeen tuo oli paras tarjous mitä irtosi itselle silloin, eli piti erikseen hyväksyä (kylkeen laittoivat vielä 70€ keskon lahjakortin). Ne ns. passiiviset on olleet itsellä aina niin huonoja etten ole niillä jatkanut vaan aina menty numeronsiirron kautta. Eli ei ollut passiivinen tarjous. Tästä on tosiaan sähköpostissa soppari jne.

Tai sitten käy vähiten järkeen. 2,99€:n liittymään tulisi 67%:n korotus. Elisan omien ehtojen mukaan muutoksella sopimuksen sisältö ei saa muuttua olennaisesti ja tuolla hinnankorotuksella se muuttuisi hyvinkin olennaisesti. En usko, että edes Elisa olisi sitä mieltä, että muutos ei ole olennainen ja käsittääkseni ei ole raportoitukaan, että 2,99€:n liittymillä olisi hinta nousemassa.
No noissa on huonoimmat katteet, niin niissä järkevin nostaa. Jos asiakkaat lähtee niin eivätpä juuri mitään menettäneet kuin nuo liittymät tuskin tuottaa mitään, ehkä jopa jäävät noissa tappiolle. Tämä siis liiketaloudellisesta näkökulmasta. Muutos hinnassa toki prosentteina iso.
En tietenkään tarkoittanut Elisan kantaa asiaan. Ei tuossa hinnan määräaikaisuudessa ole mitään tulkinnanvaraa ja Elisa on tuossa erittäin heikoilla jäillä. Liittymät ovat toistaiseksi voimassa olevia, siitä ei ole vastaväitteitä.
Tämä on sinun tulkintasi. Tälläisissä asioissa voi olla varma vasta kun KKO on linjannut mikä se oikea tulkinta on. Siihen asti sen voi tulkita kummin vaan. KKO asti tämä tuskin etenee. Kuten sanoin Elisalla on eri tulkinta ja luultavasti siellä asiaa on pohdittu tovi ennen näitä ilmoituksia.

Noh, kuluttajansuojasta todetaan suht varmasti hinta määräaikaiseksi jos sinne asti joudutaan. Hintaa on mainostettu 24kk määräaikaisena, siitä (hinnasta) on tehty sopimus määräaikaisena ja jokaisella lukee omissa laskuissa ja tuotteissa kyseinen asia. Vaikea tuosta on löytää jotain tulkinnanvaraa.

Ehkä tulkitaan tai ehkä ei. On siellä ennenkin tehty ihan ihmeellisiä ratkaisuja. Missään soppareissa ym. ei ole mainittu määräkaista, toki kesto on kerrottu, mutta tekeekö se nyt tarjouksesta automaattisesti määräaikaisen. Kuluttajariitalautakunta ei myöskään näistä voi päättää se antaa vain suosituksia. Esim. sähköyhtiöt ei näitä noudattaneet niiden kalliiden määräaikaisen kohtuullistamisessa.

Toki itsekin aion tästä rekkulan tehdä ja katsoa mitä vastaavat.
 
  • Tykkää
Reactions: Zat
Missään soppareissa ym. ei ole mainittu määräkaista, toki kesto on kerrottu, mutta tekeekö se nyt tarjouksesta automaattisesti määräaikaisen.

Jos tarjoushinnan kesto on sopparissa 24kk ja laskuissa ynnä muissa tiedoissa kerrotaan päivän tarkkuudella, että mihin asti tarjoushinta on voimassa niin mitä ihmettä se sitten mielestäsi tarkoittaa jos ei määräaikaista tarjoushintaa juuri tuohon päivään asti?
 
Jos tarjoushinnan kesto on sopparissa 24kk ja laskuissa ynnä muissa tiedoissa kerrotaan päivän tarkkuudella, että mihin asti tarjoushinta on voimassa niin mitä ihmettä se sitten mielestäsi tarkoittaa jos ei määräaikaista tarjoushintaa juuri tuohon päivään asti?
No sopimuksessa lukee, että sopimus on toistaiseksi voimassa oleva, joten mitä luulet sen tarkoittavan? Missään ei itsellä ainakaan lue määräaikainen, vaikka päivämäärät on. Kuten sanoin tämän tulkinta ei nyt ole ihan niin yksinkertaista kun voisi kuvitella. Jos olisi ei Elisa olisi lähtenyt tälle linjalle. Tässä nyt kokeilevat kepillä jäätä, mikäli tämä menee läpi, niin sitten kaikki tarjoukset joissa ei lue erikseen määräaikainen sopimus voi muuttua milloin vain.
 
Hauska ajatus että Elisa keinotekoisesti pyrkisi heikentämään MOI:n asemaa markkinoilla, käyttäen takaporttina tällaista venkoilua.

Sitten vaan tuumaavat että voi voi, tervemenoa muualle jos asiakas ei haluakaan jatkaa Elisalla. Mielenkiintoinen kokonaisuus, että onko tässä välillisesti rikottu lopulta jotain "markkinaoikeuslakia", mikälie sitten onkaan oikea termi - Tässä sabotaasin kohdistuessa MOI:hin.

 
  • Tykkää
Reactions: Zat
Lisäksihän noissa on sitten vielä ne avausmaksut. Jos kesken alennuskauden muutetaan niin sehän myös menee hukkaan ja joutuu yleensä noissa winback-kikkailuissakin maksamaan. 10e avausmaksu on vuoden sopparille 83snt/kk, jos puolivälissä nostetaan hintaa ja joutuu vaihtamaan operaattoria niin sehän tuplaantuu se avausmaksun merkitys per kk.
 
Hauska ajatus että Elisa keinotekoisesti pyrkisi heikentämään MOI:n asemaa markkinoilla, käyttäen takaporttina tällaista venkoilua.

Sitten vaan tuumaavat että voi voi, tervemenoa muualle jos asiakas ei haluakaan jatkaa Elisalla. Mielenkiintoinen kokonaisuus, että onko tässä välillisesti rikottu lopulta jotain "markkinaoikeuslakia", mikälie sitten onkaan oikea termi - Tässä sabotaasin kohdistuessa MOI:hin.

Ironistahan siinä on sekin, että luullakseni niitä 100M-liittymiä joita myytiin hintaan 2,99 €/kk olisi myyty lähes yhtä hyvin hintaan 4,99 €/kk. Sekin olisi ollut polkuhinta.

Sen sijaan nosto 2,99 -> 4,99 kampanjajakson aikana tarkoittaisi yksipuolista 67% hinnankorotusta, mikä olisi täysin älytön ja perusteeton veto ja mahdoton hyväksyä.
 
Missään ei itsellä ainakaan lue määräaikainen, vaikka päivämäärät on. Kuten sanoin tämän tulkinta ei nyt ole ihan niin yksinkertaista kun voisi kuvitella.

Siinä lukee päivämäärä, johon asti tarjoushinta on voimassa. Mielestäni hinnan voimassaoloaikaa ei voi enää tuon yksinkertaisemmin asiakkaalle kertoa. Tämä kerrotaan ennen sopparia, sopparissa ja sen jälkeen. Ei siinä tarvitse erikseen lukea sitä sanaa, vaan jokainen ymmärtää 24kk (tai 12kk) kestosta ja päivämäärästä, että hinta on voimassa sovitun ajanjakson verran. En ymmärrä alkuunkaan, että miten noin selkeistä asioista voi vetää johtopäätöksen, että ehkä se hinta ei olekaan voimassa tietyn aikaa (=määräaikainen), vaan toistaiseksi.

Alla vielä hyvin selvää sanastoa hinnan osalta:

Screenshot_20250419_221358_Firefox.jpg
 
Mielestäni hinnan voimassaoloaikaa ei voi enää tuon yksinkertaisemmin asiakkaalle kertoa.
Aivan lihavoituna se olennainen, tuo on vain sinun mielipide. Aikoinaan tuli koulussa oikeusoppia sen verran sivuttua, että en itse en pidä tälläisiä mitenkään itsestäänselvinä. Sopimuksien tulkinta ei ole mitenkään yksinkertaista. Sopimuksessa tyypiksi on merkitty toistaiseksi voimassaoleva. Kuten sanoin, jos olisi niin ei Elisa tälläiseen olisi lähtenyt. Sopimusasioissa voi varmuudella sanoa mikä se oikea tulkinta on sen jälkeen, kun korkeinoikeus on asiassa antanut ennakkopäätöksen. Siihen asti on ihan sama mieltä kuluttajaneuvonta tms on sanonut, Elisan ei ole pakko niitä noudattaa. Ihan kuten kävi niiden erittäin kalliiden sähkösopimusten kanssa. Kuluttaja-asiamies vei pari sähköyhtiötä oikeuteen ja niin vaan sähköyhtiöt voitti eikä tarvinnut kohtuullistaa. Sitten kun korkein oikeus antaa päätöksen sitä on noudatettava.

Itsekkään en siis hyväksy tuota korotusta, mutta empä lähtisi vielä näillä tiedoilla vetämään Elisaa oikeuteen kun en ole aivan varma tulkinnasta. Tämän takia itsellä on tarkoitus tehdä reklamaatio Elisalla tästä.
 
Eikä pelkästään tuo, että nostetaan hintaa, vaan lisätään siihen myös palvelu, jota kuluttaja ei edes tilannut.

Tässähän ei ole mitään uutta? Joka ikinen operaattori aikoinaan laittoi perus GSM liittymiin pakkonetin aikoinaan. En nähnyt että sitä olisi kukaan saanut kumottua. Itseä vitutti isosti maksaa kolmesta liittymästä pakkonettiä kun yhdessäkään kännykässä ei tehnyt mitään millään netillä. Mielestäni just Saunalahti oli se joka ekaksi tuon pakkonetin keksi lykätä kaikkiin liittymiin kun halusivat lisää rahaa.

Sitten kun vihdoin hommasin älypuhelimen niin eihän niitä enää ollut, kun olisi vihdoin ollut tarvetta. Siis tuollaiset vanhat pakkonetilliset liittymät maksoi lopussa jonkun 8-10 euroa. Nykyisin halvimmat netin omaavat tavalliset liittymät 15e. Globetel tarjoaa toki vielä 6+3. Ja ennen kuin Globetelilla oli tuota 3 euron nettipakettia, tuli heillekin pakkonetti, oliskohan ollut 8e.



Noi Elisan tarjousliittymät jota kovalla tohinalla juuri tuossa diilattiin maximit, niin toki ne on toistaiseksi voimassaolevia, mutta kun niiden piti olla (useimmilla) kahden vuoden ajan se alennushintainen. Niin mun mielestä siitä on turha puhua että ne on toistaiseksi voimassaolevia, koska Elisa haistattaa pitkät sille sovitulle tarjoushinnalle.
 
Ihan kuten kävi niiden erittäin kalliiden sähkösopimusten kanssa. Kuluttaja-asiamies vei pari sähköyhtiötä oikeuteen ja niin vaan sähköyhtiöt voitti eikä tarvinnut kohtuullistaa.
Tämäkö on KSS Energian tapaus? En ole nähnytkään, että siitä olisi tuomiota.
 
itsellä kanssa elisan rajaton 200M määräaikaisella tarjoushinnalla 18.21e/kk joka voimassa 31.5.2026 asti, silti tosiaan yrittävät hintaa pumpata ylös 2e/kk väkisin. Onhan tuo mobiilitunnistautuminen ollu nytkin mahdollista mutta maksullisuuden vuoksi en sitä ole käyttöön ottanut. nyt siis "pakottavat" tuon palvelun hintoineen. Vaikea kyllä nähdä miten voivat hintamuutoksen pakottaa näin käyttäjille.

Screenshot_20250420_130758_OmaElisa.jpg


Screenshot_20250420_131027_Gmail.jpg
 
Tässähän ei ole mitään uutta? Joka ikinen operaattori aikoinaan laittoi perus GSM liittymiin pakkonetin aikoinaan. En nähnyt että sitä olisi kukaan saanut kumottua. Itseä vitutti isosti maksaa kolmesta liittymästä pakkonettiä kun yhdessäkään kännykässä ei tehnyt mitään millään netillä. Mielestäni just Saunalahti oli se joka ekaksi tuon pakkonetin keksi lykätä kaikkiin liittymiin kun halusivat lisää rahaa.

Sitten kun vihdoin hommasin älypuhelimen niin eihän niitä enää ollut, kun olisi vihdoin ollut tarvetta. Siis tuollaiset vanhat pakkonetilliset liittymät maksoi lopussa jonkun 8-10 euroa. Nykyisin halvimmat netin omaavat tavalliset liittymät 15e. Globetel tarjoaa toki vielä 6+3. Ja ennen kuin Globetelilla oli tuota 3 euron nettipakettia, tuli heillekin pakkonetti, oliskohan ollut 8e.



Noi Elisan tarjousliittymät jota kovalla tohinalla juuri tuossa diilattiin maximit, niin toki ne on toistaiseksi voimassaolevia, mutta kun niiden piti olla (useimmilla) kahden vuoden ajan se alennushintainen. Niin mun mielestä siitä on turha puhua että ne on toistaiseksi voimassaolevia, koska Elisa haistattaa pitkät sille sovitulle tarjoushinnalle.
Joo muistan tämän. Siloin oli näitä pakettiliittymiä ja käytön mukaan ilman nettiä -liittymiä rinnakkain. Itsellä oli joku basic liittymä ja netti siinä lisäpalveluna, sitten nostettiin kuukausimaksua ja perusteltiin sitä 0,2Mbit/s datalla, vaikka liittymällä oli jo nopea netti :D Pikkuhiljalleen niistä käytön mukaan veloitettavista tehtiin käytännössä pakettiliittymiä, silloin katkesi vuosien saunalahti asiakkuus kun valinnanvara vietiin. Tämäkin on hullua miten näitä venkslataan. Tehdään vanhoista liittymistä kannattamattomia -> väitetään "asiakkaat haluaa hypermegapaketteja." MItään luonnollista siirtymää ei olisi tapahtunut, mutta ohjailemalla saatiin keino pakottaa käyttöön kalliimmat pakettiliittymät kaikille.
 
itsellä kanssa elisan rajaton 200M määräaikaisella tarjoushinnalla 18.21e/kk joka voimassa 31.5.2026 asti, silti tosiaan yrittävät hintaa pumpata ylös 2e/kk väkisin. Onhan tuo mobiilitunnistautuminen ollu nytkin mahdollista mutta maksullisuuden vuoksi en sitä ole käyttöön ottanut. nyt siis "pakottavat" tuon palvelun hintoineen. Vaikea kyllä nähdä miten voivat hintamuutoksen pakottaa näin käyttäjille.

Screenshot_20250420_130758_OmaElisa.jpg


Screenshot_20250420_131027_Gmail.jpg


REKLAMAATIO / HINNANKOROTUS KESKEN SOPIMUSKAUDEN


Arvoisa Elisa,


Olen asiakkaanne, ja minulla on käytössäni kampanjahintainen liittymä, jonka kuukausimaksun on ilmoitettu olevan 18,21 €/kk kampanjan loppuun 31.5.2026 saakka. Nyt saan ilmoituksen, että kesken kampanjakauden aiotte nostaa hinnan 20,21 euroon kuussa alkaen 1.6.2025, viitaten liittymään lisättäviin minulle täysin tarpeettomiin tietoturvaominaisuuksiin.


Tällainen hinnan korotus kesken kampanjan ilman asiakkaan suostumusta ei ole hyväksyttävää. Olen tehnyt sopimuksen tietyin ehdoin ja hinnoin, ja teidän tulee noudattaa niitä kampanja-ajan loppuun asti.


Koska ette selvästikään aio noudattaa alkuperäistä hinnoittelua, ilmoitan seuraavaa:


Alan tästä hetkestä lähtien vähentää teiltä 5 € kuukaudessa operaattorikusetuksen esto -maksua, joka kompensoi minulle yksipuolisesti rikottua sopimusta ja perusteettomasti lisättyä lisämaksua. Maksun vähennä jokaisen laskustanne, kunnes sopimus hinnoitteluineen palautetaan sovittuun.


Mikäli asiaan ei tule korjausta, olen valmis viemään asian kuluttajaviranomaisten käsittelyyn.


Ystävällisesti,
[Etunimi Sukunimi]
[Asiakastunnus tai puhelinnumero]
 
Elisalle kannattaa myös soitella noista korotuksista keskustella hyvin perusteellisesti vaikka tunnin verran niistä sopimusehtojen kohdista ja vaikka sopimusoikeuden yleisistä perusperiaatteista.

Jos asiakaspalvelun työtunti maksaa kaikkineen mahdollisine sivukuluineen 40 euroa, niin tunnin puhelun kustanus on Elisalle 40 euroa.

Voihan sitä soittaa seuraavalla viikolla uudelleen jos ei ihan kaikkea enää muista mitä viime viikolla keskusteltiinkaan ja taas diskuteerata tunti aiheesta. Taas meni se 40 euroa Elisalta siihen.

Kustanuksia tuosta tullut jo Elisalle enemmän mitä 40 kuukauden aikana saisi kerättyä 2 euron kk-hinnan korotuksella.

Sitten reklamoi perusteellisesti kirjallisesti. Luultavasti senkin käsittely maksaa.

Sitten kuluttaja-asiamies kenties soittelee sinne asiasta. Taas maksaa Elisalle se.

Sitten Kuluttajariitalautakuntaan hyvin perusteellinen valitus. Kenties siihen menee Elisan lakimieheltä 500 euron edestä työaikaa sivukuluineen.

Lopputuloksena maksaa Elisalle tuon yhden asiakkaan osalta jo tuhannen euron luokkaa kenties kaikkiaan. Eli enemmän mitä kymmenessä vuodessa saavat 2 euron kk-hinnan korotuksella rahaa asiakkaalta. Ja mikä parasta, niin lopputuloksena Kuluttajariitalautakunta kieltänee sen hinnan korotuksen kesken ilmoitetun kampanja-ajan.

EDIT: Lisäys. Itsellä tuo Elisan laskutusliittymä on eSIM kortilla. En oikein edes ymmärrä miten Elisalla sen Mobiilivarmenteen saa toimimaan siinä. Se on pelkkänä data-liittymänä. Sitten taas oma varsinainen numero ja "puhelin" liittymä on kuukausimaksuton latausliittymä, jota ei saa edes eSIM kortille. Hauska jos perustelevat hinnankorotustaan tuollaisella Mobiilivarmenne höpöhöpöllä, eivätkä voi edes toimittaa sitä palveluaan käytetylle sim-korttityypille.
 
Viimeksi muokattu:
Alan tästä hetkestä lähtien vähentää teiltä 5 € kuukaudessa operaattorikusetuksen esto -maksua, joka kompensoi minulle yksipuolisesti rikottua sopimusta ja perusteettomasti lisättyä lisämaksua. Maksun vähennä jokaisen laskustanne, kunnes sopimus hinnoitteluineen palautetaan sovittuun.

Reklamaatiossa kannattanee pysytellä asialinjalla. Voit ilmoittaa, ettet aio maksaa riidanalaista osuutta laskusta asian käsittelyn ollessa kesken.
 
Reklamaatiossa kannattanee pysytellä asialinjalla. Voit ilmoittaa, ettet aio maksaa riidanalaista osuutta laskusta asian käsittelyn ollessa kesken.

Tuollainen vitsihän tuo oli tuon osalta. Ei sitä toki omaa asiaansa kannata tuollaisella heikentää. Hyvä tosiaan ilmoittaa että pidättäytyy maksamasta sitä riidanalaista osaa.

Myös siitä asian selvittelyyn menneestä omasta ajasta voi vaatia hyvitystä.
reklamaatiossa voi aivan perustellusti vaatia kohtuullista hyvitystä tai vaivanpalkkiota virheellisestä laskutuksesta tai siitä aiheutuneesta ylimääräisestä vaivasta, kuten yhteydenotoista, selvittelyistä tai turhasta ajankäytöstä.

Tällainen vaatimus ei ole juridisesti automaattisesti sitova, mutta kuluttajansuojalain mukaan palveluntarjoajalla on velvollisuus korvata vahinko, jonka virheellinen toiminta on aiheuttanut. Tämä voi sisältää:

Ajanhukasta aiheutuneen kohtuullisen vaivanpalkan, jos joudut esimerkiksi käyttämään työaikaasi tai tekemään selvitystyötä.

Puhelin- ja matkakulut, jos olet joutunut asioimaan asiakaspalvelussa maksullisilla linjoilla tai myymälöissä.

Mahdolliset perintäkulut, jos lasku on virheellisesti päätynyt perintään.

"Lisäksi esitän vaatimuksen kohtuullisesta vaivanpalkkiosta, koska olen joutunut käyttämään omaa aikaani virheenne selvittämiseen, olemaan useaan otteeseen yhteydessä asiakaspalveluunne, sekä huolehtimaan virheellisen laskutuksen ja siihen liittyvän perinnän aiheuttamista epäselvyyksistä. Arvioin aiheutuneen ylimääräisen työn määrän ja haitan perusteella korvauksen määräksi XX euroa tunnilta ja tunnit sitten listata milloin sitä hoitanut."
 
On kyllä Elisa sen tason kusetusfirma, että ei oikein ole toista markkinoilla. Tuommoinen pakkomyynti lisäominaisuudesta/toiminnallisuudesta menee jo aprillipäivän pilaksi. Sama jos ostat kengät ja valmistajan mielestä voisit maksaa pari euroa kuussa siitä, että saat ylimääräiset nauhat joka kuukausi, tarvitset tai et.
 
Jos asiakaspalvelun työtunti maksaa kaikkineen mahdollisine sivukuluineen 40 euroa, niin tunnin puhelun kustanus on Elisalle 40 euroa.

Mikseipä tuo onnistuis jos oman vapaa-ajan arvoksi laskee 0€/h. Se tunti kuluu valitettavasti myös itseltä ja tuo on kuitenkin normaalien töiden lisäksi vähän niinku ylitöitä ja vapaa-aika on arvokasta.

Vaikka tässä nyt 2€/kk per liittymä uhkaa tulla lisää niin se on kahdella liittymälläkin 20kk aikana 80€. Kovin montaa tuntia tähän taisteluun ei viitsi huvikseen käyttää. Ihan perussetti eli reklamaatio sähköpostilla, kenties kuluttajasuojan pohjalla vielä perään ja that's it.
 
Kävin tarjousrumbaa läpi ja tässä historiankirjoihin tulokset atm:
Alkoi telia 5G 300 M 25e (12kk) rajaton + 50 e lidlin lahjakortti 20.2.25
Nyt aloin vaihtamaan, koska en 5G:tä tarvitse.
Moi 22e 4G 200 M rajaton + s-bonus + 9(?) e avaus
Telia tarjosi 23e 5G 200 M rajaton (12kk) + 30e lahjakortti LIDL. Ei kuulemma ollu väliä, että luki heidän ehdoissaan, että saa vain yhden lahjakortin per 12 kk.
Elisan asiakaspalvelupiste kaupassa tarjosi 20e 4G 200 M (12kk).
DNA soitti, koska jätin jonkin arvonnan yhteydessä luvan. Tarjosivat 20e 4G 200 M (12kk määräaika) + 50e jbl kuulokkeet + avausmaksu 9e. Kieltäydyin ja muuttivat 20e 4G 200 M (12kk) + 50e s-ryhmän liikkeisiin, ei avausmaksua (eli 15,80 jos niin haluaa laskea)

Tällästä. Kattellaan soittaako telia vielä ennen ku otan DNA:n käyttöön.
P.S Kuva. Elisan mainontaa, mutta telian kotimainen 5g mainos paskapuhetta. Toki Telia Towers Finland Oy maksoi veroja. Jopa 7 milj.
edit. Telia tarjosi 5G 200M ei 4G 200 M
1745329851226.webp
 
Viimeksi muokattu:
Tällästä. Kattellaan soittaako telia vielä ennen ku otan DNA:n käyttöön.
P.S Kuva. Elisan mainontaa, mutta telian kotimainen 5g mainos paskapuhetta. Toki Telia Towers Finland Oy maksoi veroja. Jopa 7 milj.
1745329851226.webp

Miten nää summat on näin pieniä? Oikeastiko esim. DNA:n liikevaihto on vain kymmeniä miljoona vuodessa?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
281 310
Viestejä
4 833 295
Jäsenet
78 232
Uusin jäsen
vuip

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom