Noniin. Laitetaanpas vähän tekstiä alle niin saa porukka jotain selkoa tähän hommaan kun on niin ristiriitaista viestintää elisan puolelta. Olen käynyt kaikki viestit läpi viimeisen parin viikon aikana ja myös ottanut monesti yhteyttä elisaan ja kerran myös moin asiakaspalveluun. Eikä ole pelkästään eri asiakaspalvelioista kyse vaan eri kanavien kautta on eri menetelmiä käytössä. Esimerkiksi chat palvelja ei välttämättä pysty tekemään samaa kuin puhelun välityksellä eivätkä kumpikaan saa tehtyä kaikkea mitä paikan päällä myymälässä pystyy. Mutta itse asiaan:
Elisalla on tällä hetkellä melkeinpä ennenkuulumaton tarjous käynnissä MOI:n asiakkaille.
- 4G Perus 100M 2,99€/kk
- 4G Rajaton 100M 6,99€/kk
- 4G Rajaton 300M 14,99€/kk
Mielestäni parhaat tarjoukset ovat 100M:n liittymät. Rajaton tarkoittaa siis rajatonta määrää dataa, puheluita ja viestejä kun taas Perus liittymään kuuluu pelkästään rajaton määrä dataa. Puhelut ja viestit ovat 0,079€/min/kpl (ei enimmäismaksua mitä esim MOI:lla käytössä). Eli semmoiselle joka käy puhelut ja viestittelyt netin välityksellä niin perus liittymällä saa halvalla nopean Elisan netin käyttöönsä, muussa tapauksessa suosittelen 4G Rajaton 100M:n liittymää.
Helmikuun loppuun asti nämä kaikki tarjoukset olivat 24kk:n sopimuksella ja ilman avaus/siirtomaksua sekä ilman määräaikaisuutta.
Tämän jälkeen tätä vaihtoehtoa on vain joillekin tarjottu. Useammille on annettu 12kk:n sopimukset johon vaadittu vielä 10€:n avausmaksu. En ole varma pitääkö se maksaa per liittymä, jos avaa useamman yhdellä kertaa.
Nyt näköjään joillekin on tullut ihan paperikirjeenä kotiin tarjous henkilökohtaisella koodilla, jossa on alkuperäinen 24kk:n sopimus ilman avausmaksua, mutta sen lisäksi vielä tarjottu 20-40€ lahjakorttia (riippuen sopimuksesta) K-kauppaan.
Elisalta useast asiakapalvelijat eivät ole pystyneet/suostuneet kertomaaan tarjouksen voimassaoloaikaa, mutta näissä kotiin tulleissa tarjouksissa annettaan viimeiseksi päiväksi 16.03.2025 joten voidaan olettaa että nämä tarjoukset ovat voimassa seuraavat 10 päivää.
Eli miten saada tarjous käyttöön:
Tarjous on voimassa vain MOI:lta siirtyviltä asiakkailta.
Nopein tapa saada tarjous voimaan on avata uusi liittymä MOI:lta ja siirtää se Elisalle VASTA aktivoimisen jälkeen (jotkut ovat sanoneet että se onnistuu myös ennen aktivointa, mutta monet ovat varoittaneet että siirto peruuntuu varmasti vaikka tilausvahvistuksen saisi elisalta). Liittymän avaaminen on helppoa Moi:n kautta, mutta sieltä annetaan vain lista numeroista mistä saa valittua mieluisen, mutta ne ovat aika sekavia/monimutkaisia numeroita (045- alkuisia ja 11 numeroisia). Avausmaksu on 5€ huolimatta siitä monta numeroa avaa kerralla. Moi liittymän aktivointi onnistuu seuraavana päivänä ja siirto Elisalle chatin tai puhelun kautta. Uskon ettei tarvi kovin monenkaan henkilön kautta jutella että saa sen 24kk:n tarjouksen ilman avausmaksua. (Itselle se onnistui tänään 05.03 ensimäisellä kerralla). Kun tämän yhden liittymän siirtää Moi:lta Elisalle, niin kannattaa kysyä mahdollisuutta avata lisää liittymiä samalla tarjouksella, melkein kaikille on tätä mahdollisuutta tarjottu. Tässä tapauksessa et itse pysty valitsemaan uusia numeroita Elisalle vaan he antavat seuraavan vapaan 045- alkuisen (mutta normaalin 10-merkkisen) numeron.
Toinen vaihtoehto on siirtää oma tuttu numero Moi:lle, missä valitettavasti kestää yllättävän pitkään, ainakin verrattuna numeron siirron Elisalle (omalla kohdallani kesti 12 päivää, Telia -> Moi 21.02 ja liittymä käytössä vasta 05.03). Eli tänään sain tehtyä siirron Elisalle.
Otin aikaisemmin esille Elisan asiakapalveluhinnastosta löytyvän kohdan “Numeron vaihto” ja kerroin että se tarkoittaa että 15,90€ hinnalla onnistuisi numeron vaihto omaan tuttuun numeroon. Tästä siis Elisan asiakaspalvelijat ovat eri mieltä ja näin minulle kerrottiin ensimmäisen kerran puhelimessa. Mutta tämä tosiaan tarkoittaa sitä että jos numero halutaan vaihtaa esim häirösoittajien vuoksi niin Elisa voi antaa sulle uuden numeron, mutta silloin he arpovat seuraavan vapaan 045-alkuisen numeron eli et voi ottaa käyttöön vanhaa numeroa.
Otan tämän seuraavan tilanteen esille koska asiakaspalvelija vakuutti sen onnistuvan, mutta en pysty vahvistamaan väitetttä.
Jos avaat uuden liittymän moi:lla ja siirrät elisalle niin voit tämän numeron vaihtaa johonkin toiseen niin kauan kuin tämä siirto on kesken. Ehtona tietenkin se että tämä toinen haluttu numero on Moi:n liittymänä käytösässi.
Esim teit siirron Telia -> Moi 24.02 ja samalla avasit random liittymän Moille. Siirrät heti seuravaana päivänä 25.02 aktivoidun liittymän Elisalle ja siirto on valmis 05.03. Niin kauan kuin siirto on kesken niin voit pyytä numeron vaihtoa sille. Eli jos Telialta siiretty numero menee Moille ennen 05.03 niin voit pyytää tämän numeron käyttöösi aikaisemman Moin tarjoaman random numeron sijaan.
Mielestäni sen verran hyviä tarjouksia ettei kannata missata vain sen takia ettei välttämättä saa omaa tuttua numeroa käyttöönsä.