Itse laitoin sähköpostia että poistaisivat Mun Moi -tilin, koska en enää ole heidän asiakas. Veikkaan että ovat aika nihkeitä poistamaan poislähteneiden asiakkaiden tietoja.
Ei kait nykypäivänä voi paljoa vastaan väittää, jos joku pyytää tietojensa poistamista asiakassuhteen päätyttyä? Viivettä siinä saattaa olla mutta GDPR:n takia ne pitää poistaa. Puhelinoperaattorilla tuskin on kuitenkaan mitään pätevää syytä kieltäytyä, toisin kuin vaikka terveydenhuollon puolella.
Kuinka tavanomaista on että veloitetaan jostain olemattomista viesteistä tai puheluista? Viimeisellä laskullani oli veloitettu 0.22€ neljästä SMS-viestistä, joita en ole lähettänyt. En jaksa valittaa noin pienestä summasta, mutta aika outoa toimintaa tommonen.
Kuinka tavanomaista on että veloitetaan jostain olemattomista viesteistä tai puheluista? Viimeisellä laskullani oli veloitettu 0.22€ neljästä SMS-viestistä, joita en ole lähettänyt. En jaksa valittaa noin pienestä summasta, mutta aika outoa toimintaa tommonen.
Kuinka tavanomaista on että veloitetaan jostain olemattomista viesteistä tai puheluista? Viimeisellä laskullani oli veloitettu 0.22€ neljästä SMS-viestistä, joita en ole lähettänyt. En jaksa valittaa noin pienestä summasta, mutta aika outoa toimintaa tommonen.
Onko kukaan onnistunut siirtämään Saunalahden/Elisan numeroa Elisan Latausliittymäksi ilman operaattorian vaihto kikkailua?
Tuossa yritin yhdellä varaliittymälle, tuloksetta.
Onko kukaan onnistunut siirtämään Saunalahden/Elisan numeroa Elisan Latausliittymäksi ilman operaattorian vaihto kikkailua?
Tuossa yritin yhdellä varaliittymälle, tuloksetta.
Onko kukaan onnistunut siirtämään Saunalahden/Elisan numeroa Elisan Latausliittymäksi ilman operaattorian vaihto kikkailua?
Tuossa yritin yhdellä varaliittymälle, tuloksetta.
"Perinteisistä Prepaid-liittymistä sopimukselliset Latausliittymät poikkeavat esimerkiksi siten, että voit siirtää niihin numerosi toiselta operaattorilta. Sen sijaan Saunalahden normaalista laskutusliittymästä tai Prepaid-liittymästä ei toistaiseksi voi vaihtaa sopimukselliseen Saunalahti Latausliittymään niin että liittymänumero säilyisi. Latausliittymästä ei voi myöskään vaihtaa Saunalahden normaaliin laskutusliittymään liittymänumeron säilyttäen." Elisa - Verkkokauppa
Varmaankin fiksuinta koukata yllä mainitun Telia Dotin kautta tuohon latausliittymään. Siinähän ei taida olla avauskuluja tai muuta, jolloin tuossa menee lähinnä aikaa muttei tule sentään kuluja. Muiden laskutusliittymien kautta, esim. Moi, joudut maksamaan avausmaksut/postit ja niitä ei hyvitetä takaisin vaikka lähtisit pois operaattorilta 14vrk sisällä (numeron siirtymistä muualle ei lasketa irtisanomiseksi).
Mitä siellä vertailtiin liittymien osalta ja miten? Hintoja, kuuluvuuksia, valikoimaa, liittymien sisältöä..? Mikä oli testin lopputulos? Lyhyt sisällön referointi olisi avulias heille, ketkä eivät lehteen pääse käsiksi.
Ei ollut hirveän haastavaa arvata, että kyseessä on melko huuhaa testi. Ainakin siis tämän ketjun väelle, kun tuolla on luonnollisesti katsottu listahintoja ja arvotettu tärkeiksi kriteereiksi kaikkea epäoleellista. Tosin olisi luullut Moin pärjänneen tuon listahinnoittelun ansiosta hyvin, kun tarjoustoiminnan poisjättämisen pitäisi avittaa Moita melkoisesti.
Testissä on arvioitu näköjään pelkästään "keskivertosuomalaisen käytöllä, johon sisältyy 125 minuuttia puheluita ja 13 tekstiviestiä". Mielestäni fiksumpaa olisi ollut toteuttaa testi kolmella käyttäjäprofiililla, eli keskiarvon oheen ne pienen ja suuren käytön ääripäät. Netin kulutukselle ei sitten taidettu ottaa edes mitään gigamääräisiä keskiarvoja vaan vedettiin mutkat kunnolla suoriksi: "netti pisteytettiin vertaamalla, kuinka monta gigatavua kuukausihintaan sisältyy" eli testi suosii käytännössä vain datarajattomia liittymiä ja Moin halvin liittymä ottaa tuossa kuokkaan. Netin toimivuutta tarkasteltiin ilmeisesti jollain "VTT:n mittaaman 85 kunnan keskinopeudella", yksittäisen kuluttajan kannalta tuollainen on ihan turhaa, kun ne todelliset nopeudet pitää kuitenkin aina selvittää itse omalta elinalueelta. (Eihän tuota voi oikein muutoin testissä tehdäkään mutta epäilen siis, että eivät muistuttaneet lukijaa tästä seikasta.)
Hirveän iso fokus muutenkin 5G:ssä ja noissa lisäpalveluissa, ulkomaan käytössä (mm. sisältyvät gigamäärät ja lisägigojen hinta) sekä aspan vastausnopeudessa (kertooko tuo yksinään paljoakaan palvelutasosta?). Aika harvalla nuo taitavat vaikuttaa liittymää valitessa. EU-dataa on jo niin runsaasti lähes kaikissa liittymissä, että sillä pärjää kunhan ei reissussa katso niitä kuuluisia kissavideoita roaming datalla. Montahan kertaa keskivertoasiakas on muutenkaan yhteydessä asiakaspalveluun vuoden aikana? Entä missä itsepalvelukanavien (OmaElisa, Mun Moi jne.) arviointi on? Tämäkin jotenkin huvitti: "Asiakastyytyväisyys arvioitiin suhteuttamalla kuluttajariitalautakunnan vuosina 2017–2019 käsittelemät riita-asiat operaattoreiden matkaviestinverkon liittymien markkinaosuuksiin." Kertooko tuo nyt sitten oikeasti asiakastyytyväisyydestä vai siitä, kenelle nyt sattui asiakasruletissa ne vmäisimmät yksilöt?
Loppukaneettina siis todettava, että aika hyödytön testi yksittäistä kuluttajaa varten. Jäi myös hieman mietityttämään, että miten Moita oikein käsiteltiin tuossa testissä, kun mikään heidän tietonsa ei ilmeisesti ollut vertailukelpoista. Lisäksi nopeimman 4G-liittymän voitti Telia Dot vaikka hieman aiemmin IS totesi DNA/Moi akselin voittaneen 5G:tä painottamattoman nettitestin..? Käytännössä testin tuloksena taisi olla se, että maksamalla enemmän saa parempaa ja se on leimattu suoraan hyväksi asiaksi miettimättä tuoko lisäkustannus todellista lisäarvoa. Eli ei olla ilmeisesti hirveämmin pohdittu esimerkiksi 300M 5G netin tai rajattoman datan tarvetta matkapuhelimessa. Hieman siis tylsä ja ennalta-arvattava lopputulos testiin.
Sama täällä. Ajattelin odottaa kunnes seuraavan laskutuskausi olisi pitänyt alkaa. Kerkisihän sitä 18€/kk maksusta käyttää viisi päivää ennen kuin vaihtui Elisaan joten jotain luulisi tulevan takaisin.
Odota ihan rauhassa se kuukausi, että tosiaan laskutuskausi pyörähtää kerran läpi, sitten ne katsoo noi aina läpi ja palauttelee rahoja. Itsekin kun yritin siirtää tuossa winback tarkoituksessa ja lopetin siirron, eli sieltä pitäisi tulla takaisin ne 5e avausmaksut. Edellisellä kerralla oli sama juttu ja reilun kuukauden päästä ne sitten tuli takas ku automatiikka siellä pyörähtää...
Onko käytössä Applen puhelin? iMessagen (vai facetimen?) aktivointiviesti on maksullinen. Puhelin lähettää tuon aktivointiviestin automaattisesti, jos haluaa ottaa ne käyttöön. Ilmoittaa kyllä sitä ennen että viesti voi olla maksullinen.
Onko käytössä Applen puhelin? iMessagen (vai facetimen?) aktivointiviesti on maksullinen. Puhelin lähettää tuon aktivointiviestin automaattisesti, jos haluaa ottaa ne käyttöön. Ilmoittaa kyllä sitä ennen että viesti voi olla maksullinen.
Onko kukaan onnistunut siirtämään Saunalahden/Elisan numeroa Elisan Latausliittymäksi ilman operaattorian vaihto kikkailua?
Tuossa yritin yhdellä varaliittymälle, tuloksetta.
Dotin kautta täälläkin on menossa. Ei avausmaksua ja oliko se kaksi viikkoa ilman mitään maksuja. Saat jopa soitella ja käyttää nettiä. Ja sitä dotti appia voi pyörittää toisella puhelimella, jos numero on peruspuhelimeen.
Jaa ei, nyt kun aamulla laitoin uuden simmin peruspuhelimeen niin siihen tuli joku sim estetty ilmoitus. Ei toimi siinä. En tiedä liittyykö että sen jälkeen kun uusi liittymä oli kytketty, painoin jotain ota liittymä käyttöön siinä dot sovelluksessa. Ehkä se jotenkin lukitsi kyseisen älypuhelimen siihen liittymään. Ehkä ilman sitä se olisi voinut toimia. En tiedä, ajaa asiansa tuollakin tavalla.
Siis mistä tällainen tieto? Eihän siinä olisi mitään järkeä, että nykyinen operaattorini näkisi millaisen liittymän sain tulevalta operaattorilta. Mitä kautta tuollainen tieto edes välittyisi? Numpacin kautta nykyiselle operaattorille tulee tieto käynnistyneestä numeronsiirrosta ja tulevasta kohdeoperaattorista ja siihen sen pitäisi jäädä.
Siis mistä tällainen tieto? Eihän siinä olisi mitään järkeä, että nykyinen operaattorini näkisi millaisen liittymän sain tulevalta operaattorilta. Mitä kautta tuollainen tieto edes välittyisi.
Soitin Elisalle ja kertoivat että mulla on vetämässä siirto Dottiin, mikä piti paikkaansa. Ja tarjosivat sitä nykyistä 10 euron liittymää 0.2 megan netillä peräti 5 eurolla, no eipä tullut kauppoja.
Soitin Elisalle ja kertoivat että mulla on vetämässä siirto Dottiin, mikä piti paikkaansa. Ja tarjosivat sitä nykyistä 10 euron liittymää 0.2 megan netillä peräti 5 eurolla, no eipä tullut kauppoja.
Dot varmaan näkyy sitten operaattorille eri tavalla kuin Telian muu tarjonta. Sillä lienee siis jostain syystä eri teleyritystunniste eli se esiintyisi tavallaan omana erillisenä operaattorinaan. Tuollainen Dotin käsittely Telian "alioperaattorina" voisi olla ihan järkevääkin ja johtua siitä miten erilainen tuo liittymä on. Siinä on kuitenkin oma sovelluksensa, laskutustapa on eri, hinnoittelu poikkeuksellinen jne. eli eroaa verkkoa lukuunottamatta kaikin puolin muusta Telian tarjonnasta. Jos otat sieltä perinteisemmän laskutusliittymän niin eivät kyllä osaa sanoa onko 1000M 5G, 150M 4G tai jotain muuta. Operaattori näkee teleyritystunnisteen ja siihen sen pitäisikin jäädä (sama tieto katsottavissa tämänhetkisestä operaattorista täältä: Siirrettyjen numeroiden tiedotuspalvelu).
Täälläkin odotellut hyvityksiä kahdesta Moi-liittymästä jotka siirtyivät elisalle. Eilen 29. päivä oli laskutuskausien viimeinen päivä. Tänään hetki sitten tuli uusi lasku jossa tälläinen uusi veloitus:
Datapaketin käyttö 1 Gb 30.09.2020 - 29.10.2020 1,50 €
WTF?! Eikö "kuuden gigan simmiin" kuulu ollenkaan dataa? Kun katson Moin nettisivuilta viime laskutuskauden kulutusta niin siellä kaikki mittarit ovat nollassa. Eilen just katsoin samaa sivua ja siellä oli n. 0,12 gigan kulutus ja yksi tekstiviesti 0,06e(?), nyt kaikki nollattu! Varokaapa moita!!
WTF?! Eikö "kuuden gigan simmiin" kuulu ollenkaan dataa? Kun katson Moin nettisivuilta viime laskutuskauden kulutusta niin siellä kaikki mittarit ovat nollassa. Eilen just katsoin samaa sivua ja siellä oli n. 0,12 gigan kulutus ja yksi tekstiviesti 0,06e(?), nyt kaikki nollattu! Varokaapa moita!!
Kuinkahan paljon yleisesti firmat oikeasti tekevät tätä tahallista "virhelaskutusta", ei ole ensimmäinen kerta kun on aivan hatusta vedetty lisäveloituksia. Huomasin, että nyt oli muuten liittymät kadonneet moin sivuilta, se varmaan selittää sen miksi kulutusmittarit näyttävät nollaa. Moin laskussa ei ole mitään merkintää siitä, että olisivat hyvittäneet jotain kuukausimaksuissa vaikka kahdesta liittymästä näin pitäisi olla. Vaikuttaa tahalliselta. Jos ei asiakas tajua kysyä hyvitysten perään niin niitä ei laiteta, ja vielä yritetään veloittaa lisää, ihan pikkiriikkinen summa jotta kukaan ei huomaisi tai ei jaksaisi reklamoida. Moin chättikin on aivan rampa, siellä ei voi käsitellä mitään liittymäasioita.
Moin omilta sivuilta kun avasi chätin niin siellä ei kukaan vastannut vaikka odotin kymmeniä minuutteja. Heikkoa touhua.
Laskutus-sivulta "kulujen erittely"-nappia painamalla selain lataa jonkun ".xlsx" tiedoston joka on täynnä html:ää ja javascriptiä (vilaisin vähän liian nopeasti) javan virheulostusta*, otsikko "HTTP Status 500 – Internal Server Error". Hyvin toimii, hyvä moi.
*
<h1>HTTP Status 500 – Internal Server Error</h1><hr class="line" /><p><b>Type</b> Exception Report</p><p><b>Message</b> Request processing failed; nested exception is java.lang.Exception: Failed on fetching excel with exception: </p><p><b>Description</b> The server encountered an unexpected condition that prevented it from fulfilling the request.
Kuinkahan paljon yleisesti firmat oikeasti tekevät tätä tahallista "virhelaskutusta", ei ole ensimmäinen kerta kun on aivan hatusta vedetty lisäveloituksia. Huomasin, että nyt oli muuten liittymät kadonneet moin sivuilta, se varmaan selittää sen miksi kulutusmittarit näyttävät nollaa. Moin laskussa ei ole mitään merkintää siitä, että olisivat hyvittäneet jotain kuukausimaksuissa vaikka kahdesta liittymästä näin pitäisi olla. Vaikuttaa tahalliselta. Jos ei asiakas tajua kysyä hyvitysten perään niin niitä ei laiteta, ja vielä yritetään veloittaa lisää, ihan pikkiriikkinen summa jotta kukaan ei huomaisi tai ei jaksaisi reklamoida. Moin chättikin on aivan rampa, siellä ei voi käsitellä mitään liittymäasioita.
Puoliksi aiheesta poiketen esim Tokmannilla on aika paljon viikko tarjouksia joita manuaalisesti pitää korjata ja viikosta toiseen..
Melkonen lisätienesti firmalle jos vaikka 3€ etu jää korjaamatta useilta asiakkailta.
Että jos vaikka vain 10kpl/myymälä/viikko jää korjaamatta niin onhan se n. 4000€ lisätienestiä, ja kyllä nyt oon niin skeptinen että ihan varmasti osittain strategisiin suunnitelmiin laitettu
Kuinkahan paljon yleisesti firmat oikeasti tekevät tätä tahallista "virhelaskutusta", ei ole ensimmäinen kerta kun on aivan hatusta vedetty lisäveloituksia. Huomasin, että nyt oli muuten liittymät kadonneet moin sivuilta, se varmaan selittää sen miksi kulutusmittarit näyttävät nollaa. Moin laskussa ei ole mitään merkintää siitä, että olisivat hyvittäneet jotain kuukausimaksuissa vaikka kahdesta liittymästä näin pitäisi olla. Vaikuttaa tahalliselta. Jos ei asiakas tajua kysyä hyvitysten perään niin niitä ei laiteta, ja vielä yritetään veloittaa lisää, ihan pikkiriikkinen summa jotta kukaan ei huomaisi tai ei jaksaisi reklamoida.
Menee melko foliohattuiluksi. Tuollaisesta jäisi varmaan melkoisen helposti kiinni ja kiinnijäämisen seuraamukset ovat varmasti paljon suuremmat kuin mitä tuollaisesta toiminnasta saatava hyöty voisi olla. Itse olen ainakin monta kertaa koukannut Moin kautta ja hyvitykset on tulleet oikein kyselemättä. Kauan olit siellä Moilla? Voiko tuo uusi lasku perustua siihen kauan liittymä kerkesi olemaan laskutuskaudesta voimassa ja sitten aiemmasta laskusta tulee perästä täysi hyvitys? Eiköhän se hyvityslasku tule itsestään tässä lyhyen ajan sisään. Katsotaan tilanne loppuun ennenkuin hypätään pahimman ääripään johtopäätöksiin.
Itselleni on ainakin jäänyt mielikuva, että tuo Moin chat on suunnattu lähinnä heille ketkä eivät osaa itse etsiä tietoa Moin nettisivuilta tai käyttää Mun Moita. Mitään toimenpiteitä eivät kait tuolla pysty tekemään vaan lähinnä vastaavat niihin asiakkaiden "hölmöihin" kysymyksiin. Luokkaa "mikä on asiakaspalvelun puhelinnumero?"/"liittymän nopeus on?"/"toimiiko tämä 4G-liittymä mun 10-vuotta vanhassa Nokiassa?".
Tuollaisesta jäisi varmaan melkoisen helposti kiinni ja kiinnijäämisen seuraamukset ovat varmasti paljon suuremmat kuin mitä tuollaisesta toiminnasta saatava hyöty voisi olla.
Millä lailla siitä voisi jäädä kiinni oikeasti? Jos vaikka tietyin väliajoin otetaan 1/1000 asiakkaista ja laitetaan heille joku pieni "palveluhinnaston mukainen veloitus". Niille jotka reklamoivat pyydetään anteeksi ja hyvitetään veloitus. Jos asia ylittää uutiskynnyksen, pahoitellaan "systeemivirhettä joka kohdistui vain osaan asiakkaista" ja painotetaan, että "pyrimme toimimaan jatkossa niin ettei tällaisia tapauksia tapahtuisi". En yllättyisi yhtään vaikka tällaista tehtäisiin. Ihmiskunnalla on kuitenkin kaksi määräävää ominaisuutta, ahneus ja verenhimo.. paljon pahempiakin tapauksia ahneudesta on olemasssa pilvinpimein.
EDIT: Aikoinaan kun olin Nordean asiakkaana, niin he yrittivät 2 tai 3 eri kertaa vuosien aikana tuollaista pientä palveluveloitusta jolle ei asian reklamoinnissa selvinnyt yhtään mitään syytä. Muistan kuinka kerran asiakaspalvelija yritti väittää aluksi kivenkovaan, että kyllä sinä olet varmaan jonkun jutun tehnyt josta on veloitettu "palveluhinnaston mukainen veloitus". Yritin kysellä, että mistä se on tullut, heidän pitää se kertoa. Ei pystynyt. Lopulta hyvittivät. Yhdellä kerralla sama tapahtui samaan aikaan yhden tutun kanssa, häneltäkään ei löytynyt mitään syytä veloitukseen.
Käsittääkseni siirrosta tullut 5e maksu palautetaan kokonaan, koska sitä liittymää ei ole otettu käyttöön. Taasen tuo uuden 5e avausmaksua ei palauteta ja sitten siitä 9e kk-maksusta palautetaan osa riippuen, kuinka pitkään uusi oli auki.
Tuo outo datapaketti laskutus on mielenkiintoinen, jos kerta se on laskutettu vielä lisää. Satuitko käyttämään tuota Moin korttia puhelimessa?
Kävin itse tarkistamassa ja mitään outoja lisälaskuja ei ainakaan omalla kohdalla näy, ainoastaan muutamat aloitusmaksut ja parit 9e laskut uusista liittymistä. Noista pitäisi ensikuun aikana alkaa palautuu osa.
Avausmaksuja ei hyvitetä koska molemmat liittymät ovat aktivoitu/otettu käyttöön. Se joka siirtyi moille, otin elisan tarjouksen n. tunnin päästä siirrosta ja 2 viikkoa meni sitten ennen kuin siirtyi elisalle takaisin. Kuukausimaksuista molemmista pitäisi tulla hyvitystä. Kuten kirjoitin, molempien liittymien yhteinen käytetty data oli n. 0,12 gigaa + yksi tekstiviestiveloitus (nämä tulivat ainoastaan toisesta (siirretystä) liittymästä, toista ei missään vaiheessa laitettu mihinkään laitteeseen). En todellakaan tiedä mistä lisädataveloitus tulisi.
Vähän näyttää siltä, että kun liittymät poistuvat moin järjestelmästä, niin kaikki vanhat kulutusdatat häviävät (tai eivät näy kuluttajan käyttöliittymässä enää), lisäksi laskutuspuolelta "kulujen erittely" antaa virheilmoituksen koska niitä tietoja poistuneista liittymistä ei enää ole tai ei ole jostain syystä saatavilla kuluttajalle enää.
Millä lailla siitä voisi jäädä kiinni oikeasti? Jos vaikka tietyin väliajoin otetaan 1/1000 asiakkaista ja laitetaan heille joku pieni "palveluhinnaston mukainen veloitus". Niille jotka reklamoivat pyydetään anteeksi ja hyvitetään veloitus. Jos asia ylittää uutiskynnyksen, pahoitellaan "systeemivirhettä joka kohdistui vain osaan asiakkaista" ja painotetaan, että "pyrimme toimimaan jatkossa niin ettei tällaisia tapauksia tapahtuisi". En yllättyisi yhtään vaikka tällaista tehtäisiin. Ihmiskunnalla on kuitenkin kaksi määräävää ominaisuutta, ahneus ja verenhimo.. paljon pahempiakin tapauksia ahneudesta on olemasssa pilvinpimein.
Viimeistään tuossa kohtaa kun asia ylittää uutiskynnyksen, alkavat ihmiset syynäämään niitä laskuja tarkemmin ja raportoimaan virheellisiä asioita entistä aktiivisemmin eteenpäin. Eikä tuo tarvitse kuin sen yhden kuluttajan, joka ottaa asiakseen saattaa tuon touhun päivänvaloon. Tai yhden työntekijän firman sisältä, joka saa tietää tällaisesta toimintatavasta. Tekemällä tuota liikaa jäät herkemmin kiinni ja sitten taas tekemällä tuota pienessä mittakaavassa et saa juuri mitään rahaa siitä mutta otat silti sen pienen riskin kiinnijäämisestä. Moin omistaa DNA, jonka omistaa nykyään Telenor ja tämän liikevaihto on sellaiset 10 miljardia euroa vuodessa. Meinaatko että tällaista firmaa kiinnostaa muutaman euron takia ottaa riski kiinnijäämisen seuraamuksista vaikka kuvitteellinen todennäköisyys kiinnijäämiselle olisi samaa luokkaa kuin voittaminen lotossa? Firmat voivat toteuttaa sitä "ahneuttaan" kyllä laillisinkin keinoin, joten nämä salaliittoteoriat voisi jättää suosiolla pois.
Eikä siitä siis tarvitse jäädä edes virallisesti viranomaisille kiinni vaan pelkkä mainehaitta epäilysten levitessä voi aiheuttaa jo suuremmat seuraamukset kuin mitä tuosta hyötyisi. Jos yksikin ihminen jättää tuon viestisi perusteella Moin liittymän hankkimatta niin Moille tämä sinulle tehty laskutushomma aiheutti pelkkää tappiota, oli se sitten tahaton tai tahallinen ylimääräinen laskutus. Saati sitten jos tulisi tuollainen uutinen, kuinkahan moni sen perusteella jättäisi Moin valitsematta kun ei siellä mene edes laskutus oikein. Tuollainen virhe voi suppealla tarkastelulla ja lyhyellä tähtäimellä tuoda jotain hyvää mutta harvemmin ne ovat pitkässä juoksussa ja isossa mittakaavassa erittäin mielekkäitä sen yrityksenkään kannalta.
EDIT: Aikoinaan kun olin Nordean asiakkaana, niin he yrittivät 2 tai 3 eri kertaa vuosien aikana tuollaista pientä palveluveloitusta jolle ei asian reklamoinnissa selvinnyt yhtään mitään syytä. Muistan kuinka kerran asiakaspalvelija yritti väittää aluksi kivenkovaan, että kyllä sinä olet varmaan jonkun jutun tehnyt josta on veloitettu "palveluhinnaston mukainen veloitus". Yritin kysellä, että mistä se on tullut, heidän pitää se kertoa. Ei pystynyt. Lopulta hyvittivät. Yhdellä kerralla sama tapahtui samaan aikaan yhden tutun kanssa, häneltäkään ei löytynyt mitään syytä veloitukseen.
Et ilmeisesti enää ole Nordean asiakkaana? Lieneekö osasyynä ongelmat laskutuksen kanssa? Kumpi olisi ollut rahallisesti Nordealle parempi, veloituksista saatu pieni rahasumma vai asiakassuhteen jatkuminen edelleen?
Oletko muuten koskaan ollut töissä kuluttaja-asiakaspalvelussa? Valtaosa "virhetapauksista"/valituksista on sellaisia, joissa kuluttaja on itse loppujen lopuksi aiheuttanut tilanteen mutta syyttää siitä yritystä. On vaikka unohdettu joku asia, tehty se vahingossa, ei osata tai on ymmärretty itse väärin jne. Pankin tapauksessa tyyliin nostettu konttorilta rahaa ja unohdettu se/ei olla ymmärretty, että se maksaa ja sitten reklamoidaan saadusta laskusta. Tai operaattorin tapauksessa asiakas on pistänyt data-asetuksista kiellot ja ihmettelee kun liittymä ei toimi tai yllättyy siitä, kun käyttöveloitteisessa liittymässä ei ollutkaan puhepakettia. En siis koita aspaa puolustella, olisihan tuossa pitänyt selvittää sitä tilannetta eikä väittää vastaan, mutta on kumminkin helppo ymmärtää mistä tuo aspan asenne kumpuaa.
Taitaa olla ihmisten "asiakasuskollisuus" ja laiskuus sellaista, että tuollaiset jatkuvatkaan häiriöt eivät isossa kuvassa vaikuta oikeasti asiakasmäärään merkittävästi. Tiedän paljon ihmisiä jotka ovat valittaneet kauankin esim. Nordeasta mutta kun olen esittänyt useampaankin kertaan (käytännössä) ilmaisen vaihtoehdon (S-Pankki) niin ei vaan mitään tapahdu, edelleen jatkavat Nordean asiakkaina.
En siis koita aspaa puolustella, olisihan tuossa pitänyt selvittää sitä tilannetta eikä väittää vastaan, mutta on kumminkin helppo ymmärtää mistä tuo aspan asenne kumpuaa.
Olen kyllä itsekin melko varma että nämä mainitut pari tapausta sekä Moin että Nordean osalta eivät ole mitään tahallista kepulipeliä vaan joko aitoja laskutusvahinkoja tai käyttäjän virheitä. Sikäli kyllä jutustelun sävy on nyt vähän outoa, ikään kuin tuollaiset olisi firmoilta tavallista ja odotettua toimintaa.
Pitäkää kuluttajan oikeuksistanne kiinni ja vaatikaa aina oikaisu virheisiin.
No enhän puolustellut. Totesin aika selvällä suomenkielellä, että ymmärrän mistä aspan mentaliteetti kumpuaa mutta väärin hän toimi silti. Mielestäsikö ei voi samaan aikaan todeta jonkun olevan väärässä ja silti ymmärtää häntä?
EDIT: Hyvin todennäköistä on, että se aspa oletti sinun tehneen jonkun maksullisen palvelujutun koska hänen kokemuksensa perusteella tämä pitää valtaosassa tapauksista paikkaansa. Hyvin epätodennäköistä on, että hän väitti näin peitelläkseen Nordean tahallisia ylimääräisiä laskuja. Aspa hyppäsi suoraan johtopäätökseen, tässä tapauksessa virheelliseen, ja hoiti työnsä samalla huonosti. Toisaalta hypättiinhän tässä asiassakin nyt suoraan aikas vakavaan johtopäätökseen tuon Moin virhelaskun kanssa. Tahalliset ylimääräiset laskut ovat valelaskuja ja valelaskujen lähettäminen on rikos.
Juuri sitähän tuo oli. Heitetään ketjussa ilmoille täysin absurdeja teorioita ja sitten kun ne todetaan sellaisiksi, skipataan viestin pääpointti ja tarrataan ainoastaan tällaisiin epäolennaisuuksiin. Ota toki kantaa niihin viestin pääpointteihin, kumoa ne jollain vasta-argumentilla ja kerro miksi olen väärässä.
Olen kyllä itsekin melko varma että nämä mainitut pari tapausta sekä Moin että Nordean osalta eivät ole mitään tahallista kepulipeliä vaan joko aitoja laskutusvahinkoja tai käyttäjän virheitä.
Tämä on ihan ok, eri mieltä saa olla. Itsellä on pieni epäily tällaisesta toiminnasta. Sitä voisi kunnioittaa eikä lähteä itkemään mistään salaliittoteorioista (tämä viimeinen ei siis ollut sinulle Zat tarkoitettu).
Heitetään ketjussa ilmoille täysin absurdeja teorioita ja sitten kun ne todetaan sellaisiksi, skipataan viestin pääpointti ja tarrataan ainoastaan tällaisiin epäolennaisuuksiin.
Sinä voit oman mielipiteesi kertoa. Siihen ei ollut minulla kommentoitavaa. Mutta on epämiellyttävää lähteä kommentoimaan toisia tietyillä leimaavilla sanoilla, sitä kommentoin.
Onhan näitä korjaamojakin jotka esim vaihtavat kytkinpaketin autoon mutta korkeintaan putsaavat ja laskuttavat joka pennin, se pointti että satojen tuhansien eurojen lisätulo voi kummasti lain harmaalle puolelle houkutella, itketään sitten kun alkaa paljastua. Omakohtaisesti jälkikäteen ajateltuna yhteen autoon tekivät juurikin näin että putsasivat huolella mutta jättivät moottoritiivisteet vaihtamatta (laskuttivat kuitenkin)
Finnair oli päässyt kuluttajariitalautakunnan mustalle listalle kun eivät suostuneet korvausvaatimuksiin (muistelen että useita tuhansia olisi pitänyt takaisin maksaa)
Autolle comin mainos valehteli puhelitse meille myydyn 10k€ BMW:n kuntotarkastusraportin kyllä 100/0. Oli ihan kuva katsastusraportista rekkari kanssa joten väärennöstä epäilen.
Ihan vaan esimerkkinä että raha pyörittää.
Salmonella tapauksiakin aika tiuhaan tuntuu vain Lidlin rotutiloilla vaikka muilla ei ainakaan uutisiin asti ole kovin päässyt. Kustannustehokkuus liian kova tavoite?
OT riittää mutta toivon että ette ihan noin sinisilmäisesti usko ja luota kaikkeen.
E: yritti oma työnantajakin huijata rahakkaita etuja, mutta liitto oli omalla puolella onneksi.
Puoliksi aiheesta poiketen esim Tokmannilla on aika paljon viikko tarjouksia joita manuaalisesti pitää korjata ja viikosta toiseen..
Melkonen lisätienesti firmalle jos vaikka 3€ etu jää korjaamatta useilta asiakkailta.
Että jos vaikka vain 10kpl/myymälä/viikko jää korjaamatta niin onhan se n. 4000€ lisätienestiä, ja kyllä nyt oon niin skeptinen että ihan varmasti osittain strategisiin suunnitelmiin laitettu
Tämähän ei ole mitään salaliitto teoriaa tarkistat kuitin joka kerta ja huomaat missä kaupoissa on eniten virheitä tarjous tuotteissa.
Pohjanmaalla minimanissa ja citarissa on yllättävän paljon. miksi sitä en voi varmasti sanoa
Sattumaa ehkä ja sattuu vai omalle kohdalle kun syynään kuitin
Tuskin saa tuollaisilla spekseillä halvemmalla. Jos taas saa karsia netin nopeutta tai ottaa puh/txt pois sekä katsoa myös muilta operaattoreilta niin sitten ehkä. Mielestäni kuitenkin varsin hyvä tarjous "rajaton kaikki" liittymäksi, etenkin jos saa @khaimera mainitsemaksi 2 vuodeksi.
Eiköhän ne parhaat tarjoukset Elisalla tule jatkossakin Moin kautta. En oikein näe miksi antaisivat Telialle siirtyessä parempia kuin Moille, parhaimmillaankin tulisi samat tarjoukset. Mitä tulee hintaan niin se Huoleton 10M maksoi aiemmin 9,90€/kk. Jos siis on netin nopeudesta valmis karsimaan niin tuolla voi päästä alle 15€/kk mutta ei välttämättä enää Moin hinnannoston myötä tarjota tuohon 9,90€/kk hintaan. Jos nyt siis saa enää ollenkaan, kun nuo kirjekampanjatkin päättyivät.
Nämä siis menneet jo umpeen mutta nuo kertovat silti jotain kovempien tarjousten hintatasosta ja Elisan tarjousvalikoimasta. Tarkkaa voinee saada jatkossa 8,90€/kk. Tuo Huoleton 10M on hyvä, jos saa tuohon hintaan tai euron-pari kalliimmalla. Tuollaisesta "rajaton kaikki" liittymästä nopeammalla netillä sellainen 15-18€/kk on melko hyvä hinta, tyypillisesti noista on pyydetty se n. 20€/kk.
Miltähän operaattorilta saisi järkevimpään hintaan liittymän missä hyvä netti. Minimi varmaan 40-100mb. Kesä / heinäkuussa käyttö hotspotin takia 20-50gt/kk, koko muu vuosi menee 1-4gt/kk.
Puheluita ja txt menee hyvin vähäsesti.
Tällä hetkellä dna 4g rajaton 2v shopparilla joka taisi päättyä 4/2021.
Miltähän operaattorilta saisi järkevimpään hintaan liittymän missä hyvä netti. Minimi varmaan 40-100mb. Kesä / heinäkuussa käyttö hotspotin takia 20-50gt/kk, koko muu vuosi menee 1-4gt/kk.
Puheluita ja txt menee hyvin vähäsesti.
Tällä hetkellä dna 4g rajaton 2v shopparilla joka taisi päättyä 4/2021.
Miltähän operaattorilta saisi järkevimpään hintaan liittymän missä hyvä netti. Minimi varmaan 40-100mb. Kesä / heinäkuussa käyttö hotspotin takia 20-50gt/kk, koko muu vuosi menee 1-4gt/kk.
Puheluita ja txt menee hyvin vähäsesti.
Tällä hetkellä dna 4g rajaton 2v shopparilla joka taisi päättyä 4/2021.
Kävisikö tuo Moi? Vaihdat kesäisin Mun Moista siihen rajattoman datan 18€/kk liittymään ja muun ajan vuodesta pidät sitä 9€/kk 6GB/kk liittymää. Teoreettinen maksiminopeus molemmissa se 100M ja käyttää DNA:n verkkoa eli netin toimivuus samaa kuin nyt. Sitten voi välillä seurata tekeekö Elisa uusia Moi-tarjouskierroksia ja miettiä niiden hyödyntämistä (jos Elisan verkko pelittää siellä).
Riippuu paljon käytöstä mutta siihen tulee normaalissa puhelinkäytössä todella paljon piilokuluja. Päiväkohtainen aloitusmaksu on 0,20€ ja tuo siis tulee heti ensimmäisestä puhelusta/tekstarista/nettiyhteyden aukeamisesta. Lisäksi minimilaskutus 15€/3kk, ennen tätä tosin sovellettiin vain uutena numerona Dottiin avattaviin liittymiin mutta en tiedä meneekö nykyään kaikista. Dot on ihan hyvä jos käytät liittymää vain muutamana päivänä viikossa mutta jos normaalimpaan tapaan käytät liittymää vähän päivittäin niin se ei välttämättä ole fiksuin vaihtoehto. Kannattaa tutustua tarkkaan Dotin hinnoitteluun ennen sen tilaamista, se on todella monimutkainen ja siellä on paljon sudenkuoppia.
Elisan latausliittymässä (Elisa - Verkkokauppa) on monia Dotin hyviä ominaisuuksia (esim. 0,66€/pvä kattohinta datalle, Dotissa on euron) mutta hinnoittelu on paljon selkeämpi ja nuo aloitusmaksut sekä minimiveloitukset jäisivät pois. Uskoisin tuon Moin kumminkin olevan fiksuin, siinä tulee tuo rajaton data halvimmaksi ja rajoitettu datapakettikin ilmeisesti riittää käyttöösi sekä sitä voi sitten käyttää vapaasti vähän kerrallaan milloin haluaa.
Onko joku saanut moilta kuukausimaksun käyttämättömistä päivistä hyvitystä? Muistelen lukeneeni jotain sellaista täällä. Aspa väittää nyt, että eivät sellaisia hyvityksiä anna.