Liittymät

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ano
  • Aloitettu Aloitettu
Alkaa olla kyllä ihan uskomatonta paskaa tää Elisan kotiliittymmän nopeus. 50M joku halpaliittymä käytössä. Voiko sen QCI-arvon tarkastastaa jostain? PItää kyllä varmaan kokeilla vaihtaa operaattoria tai sitten ottaa nopeinta mitä saa, jos vaikka ruuhka-aikaankin toimisi netti nopeasti.

Äsken testailin, niin 1.7Mbps oli nopeus.
 
Alkaa olla kyllä ihan uskomatonta paskaa tää Elisan kotiliittymmän nopeus. 50M joku halpaliittymä käytössä. Voiko sen QCI-arvon tarkastastaa jostain? PItää kyllä varmaan kokeilla vaihtaa operaattoria tai sitten ottaa nopeinta mitä saa, jos vaikka ruuhka-aikaankin toimisi netti nopeasti.

Äsken testailin, niin 1.7Mbps oli nopeus.

Missä teillä o tukiasema?
Mulla on Elisalta 200M liittymä luurissa. Huonoimpina hetkinä mm. heidän oma nopeustesti näyttää 2-3Mbps. Ikkunat itä-länsi suunnassa, ja tukiasemat tottakai pohjoisessa ja etelässä. Hetkellisesti tilanne paranee kun rekisteröidyt uudelleen verkkoon ts.uudelleenkäynnistät luurin. Eikä tartte olla edes ruuhka-aika.

Sen verran sain Elisan vikapalvelusta dataa, että piikkikuormitus oli täällä meilläpäin n. klo 19 (ne seittemän uutisetko lie). Mutta omalla kohdalla hidastelu ei kellonaikaa katso. Työpaikalla taas ei mitään ongelmaa, mennään +100 Mbps ajankohdasta riippumatta.

ps. terveiset Kuopiosta ;)
 
Terve =) Tukiasema on 200m päässä vesitornin huipulla, jonka näkee ikkunasta. Ei-ruuhka-aikaan data tulee ihan kivasti, mutta alkaa kyllä pikkasen nyppii nää loma-ajankohdat sekä toisinaan illat. Pitää tosiaan koittaa vaihtaa liittymää johonkin suuntaan.
 
Aikaisemmin kirjoittelin siitä, että Elisa ei tarjouksia antanut chatin kautta kun kyselin mitä heillä on tarjota Moi asiakkaalle. Soitto suoraan Elisan myyntipalveluun tuotti tulokseksi 8,9€/kk 100mbs rajattoman liittymän. Moi soitteli ja tarjosi winbackina 5,9€/kk rajattoman 300mbs data liittymän vuodeksi eteenpäin. Jätin kyseisen liittymän Moille ja siirrän kyllä omat elisatkin sinne jos ei Elisa pistä paremmaksi kun omat huolettomat sopparit menee umpeen.
 
Ajattelin nyt kokeilla siirtää tuon yhden Elisan törkeän hintainen 10 euroa ja joku 0.2 megaa liittymän Dotille. Elisan hinnat muutenkin ovat todella ufot. Liittymä ilman edes mitään pakkonettia, 8 euroa? Kuka näitä keksii. Tai toi on just että satunnaisille 5 oikein lottovoittajille tarjotaan liian halpoja liittymiä, ja muilta sitten revitään kaikki.

Mulla ei ole siihen liittymään kuin peruspuhelin mutta kai se sitten toimii ilman tuota appsiakin. Ainakin siirron saa vetämään kunhan on DOT appi jossain.
 
Ajattelin nyt kokeilla siirtää tuon yhden Elisan törkeän hintainen 10 euroa ja joku 0.2 megaa liittymän Dotille. Elisan hinnat muutenkin ovat todella ufot. Liittymä ilman edes mitään pakkonettia, 8 euroa? Kuka näitä keksii. Tai toi on just että satunnaisille 5 oikein lottovoittajille tarjotaan liian halpoja liittymiä, ja muilta sitten revitään kaikki.

Mulla ei ole siihen liittymään kuin peruspuhelin mutta kai se sitten toimii ilman tuota appsiakin. Ainakin siirron saa vetämään kunhan on DOT appi jossain.
Jos sulla vaan on peruspuhelin, etkä dataa tarvii yhtään, niin Elisan Lataus liittymä varmaan hyvä myöskin, kannattaa pitää mielessä, jos tuo Dot on surkea, niin saa helposti sitten siirrettyä tuohon Lataus liittymään. Jos tosiaan ei myöskään puhu paljoa, niin tuo tulee todella halvaksi (ei kk maksua).
Latausliittymä on matkapuhelinliittymä, jonka käytöstä maksat etukäteen. Kotimaan normaalihintaiset puhelut/viestit alk. 0,066€/min/viesti, rajaton 4G-netti (maks. 50 Mbit/s) 0,066€/Mt ja korkeintaan 0,66€/käyttöpäivä. Latausliittymään voit siirtää numerosi toiselta operaattorilta.
 
Jos sulla vaan on peruspuhelin, etkä dataa tarvii yhtään, niin Elisan Lataus liittymä varmaan hyvä myöskin, kannattaa pitää mielessä, jos tuo Dot on surkea, niin saa helposti sitten siirrettyä tuohon Lataus liittymään. Jos tosiaan ei myöskään puhu paljoa, niin tuo tulee todella halvaksi.

Joo tiedän heh, alkuperäiseen viestiin olin kirjoittanut kolmanteen kappaleeseen että jos tuosta DOT:sta tulee oikea lasku(joskus aiemmin juttua että ne eivät veloita sitä minimimaksua), että vaihdan sitten latausliittymään jos näin käy. Mutta ajattelin poistaa turhaa rimpsua viestistä ja poistin sen osuuden. Joka tapauksessa kun suoraan latausliittymään ei voi vaihtaa.
 
Perjantaina tuli voimaan tuo Elisa Tarkka 100M 5.90€ liittymä itsellä. Testaillut nyt kolmessa eri käyttöpaikassa, ja kaikkialla toiminta ala-arvoista. Välillä voi tulla yksittäisiä koviakin tuloksia nopeustesteistä, esim 90 megaa tolpan juurella, mut sit käytännön kokemus surffaillessa on et välillä tökkii. Alin nopeustestin tulos oli 1.5 mega.

Tiedä sit onko tää tarkoituksellista et halvalla hinnalla saa paskan toimivuuden ja kalliimmat yritysliittymät toimii vakaasti ja nopeasti, mut ei tää ainakaan hyvää kuvaa anna Elisasta.

Tekisi mieli vaihtaa heti takaisin Telialle, mut siellä ei taida olla nyt mitään järkeviä diilejä niin odotellaas 11.11.2020 sinkkupäivää
 
Perjantaina tuli voimaan tuo Elisa Tarkka 100M 5.90€ liittymä itsellä. Testaillut nyt kolmessa eri käyttöpaikassa, ja kaikkialla toiminta ala-arvoista. Välillä voi tulla yksittäisiä koviakin tuloksia nopeustesteistä, esim 90 megaa tolpan juurella, mut sit käytännön kokemus surffaillessa on et välillä tökkii. Alin nopeustestin tulos oli 1.5 mega.

Tiedä sit onko tää tarkoituksellista et halvalla hinnalla saa paskan toimivuuden ja kalliimmat yritysliittymät toimii vakaasti ja nopeasti, mut ei tää ainakaan hyvää kuvaa anna Elisasta.

Tekisi mieli vaihtaa heti takaisin Telialle, mut siellä ei taida olla nyt mitään järkeviä diilejä niin odotellaas 11.11.2020 sinkkupäivää
Normaalia.

Äidilläni oli kauttani Elisan halppis 9,90e kk 4G 50 Mb huawei 300 megan kotimodeemissa. Arvaa toimivuus?

Muutama huippunopeus 40-50 Mbps ja loppupäivä arpapeliä 7-21 megaa. Kokeiltiin eri osoitteessakin ja sama juttu. Ei se halpa hinta, vaan se miten toimii...

Vuoden käytimme ja sitten käveltiin mokoman kanssa DNA:n myymälässä saatesanoin "netti on ihan surkee".

Kysyi, kenen? Elisan!

Ei mennyt aikaakan kun tarjosi 15 eurolla kk 150 mb netin 24 kk ajaksi ja se toimii kotona 125-150 mbps aamusta iltaan.

Oman Elisa Tarkka 100 Mb 5,90 sanoin tuon takia, en siis sanonut, vaan peruin siirron kun dna:lta tuli parmepitarjous 9,90 50M kaikki rajatonta.
Jos myydään halpa nettiä niin täytyy myös varmistaa että kaistaa riittää! Siinä Elisalle oppitunti...
 
Normaalia.

Äidilläni oli kauttani Elisan halppis 9,90e kk 4G 50 Mb huawei 300 megan kotimodeemissa. Arvaa toimivuus?

Muutama huippunopeus 40-50 Mbps ja loppupäivä arpapeliä 7-21 megaa. Kokeiltiin eri osoitteessakin ja sama juttu. Ei se halpa hinta, vaan se miten toimii...

Vuoden käytimme ja sitten käveltiin mokoman kanssa DNA:n myymälässä saatesanoin "netti on ihan surkee".

Kysyi, kenen? Elisan!

Ei mennyt aikaakan kun tarjosi 15 eurolla kk 150 mb netin 24 kk ajaksi ja se toimii kotona 125-150 mbps aamusta iltaan.

Oman Elisa Tarkka 100 Mb 5,90 sanoin tuon takia, en siis sanonut, vaan peruin siirron kun dna:lta tuli parmepitarjous 9,90 50M kaikki rajatonta.
Jos myydään halpa nettiä niin täytyy myös varmistaa että kaistaa riittää! Siinä Elisalle oppitunti...

Näissähän on sen takia vaihteluvälit ilmoitettu, ja myydyt nopeudet (yleensä) toimivat teoreettisina maksimeina, millaisia nopeuksia liittymällä voi saada. Tuo 7-21 megaa sisältyy Elisan 5-50mb/s väliin.
Tottakai tähän vaikuttaa ulkoisia tekijöitä (esim. päätelaite, signaalin voimakkuus ja käytetyn tukiaseman taajuudet), eli ei voi olettaa, että liittymällä saa huippunopeuksia kaikkialla koko ajan.
Tämän takia kannattaakin tutkia eri operaattorien nopeuksia vaikkapa prepaideilla, ja näiden pohjalta tehdä havainnot.
 
Näissähän on sen takia vaihteluvälit ilmoitettu, ja myydyt nopeudet (yleensä) toimivat teoreettisina maksimeina, millaisia nopeuksia liittymällä voi saada. Tuo 7-21 megaa sisältyy Elisan 5-50mb/s väliin.
Tottakai tähän vaikuttaa ulkoisia tekijöitä (esim. päätelaite, signaalin voimakkuus ja käytetyn tukiaseman taajuudet), eli ei voi olettaa, että liittymällä saa huippunopeuksia kaikkialla koko ajan.
Tämän takia kannattaakin tutkia eri operaattorien nopeuksia vaikkapa prepaideilla, ja näiden pohjalta tehdä havainnot.
Ei se minusta silti poista Elisalta vastuun pitää verkot kapasiteetiltaan kunnossa.

Jos halutaan myydä 6e ja 10e rajattomia nopeita liittymiä 50 tai 100 mb, myykää -- mutta ei asiakkaita kiusaamalla olemattomilla nopeuksilla.

Tuohan ylittää merkittävästi, 2 megalla upeimmillaan minimin.

Onneksi soppari sulkeutuu viikon päästä, koska noissa oli vielä 2 vrk irtisanomis aika. Korvauksia ei saa.
Vielä pitää äidin hetken malttaa maksaa turhasta.
 
Ei se minusta silti poista Elisalta vastuun pitää verkot kapasiteetiltaan kunnossa.

Jos halutaan myydä 6e ja 10e rajattomia nopeita liittymiä 50 tai 100 mb, myykää -- mutta ei asiakkaita kiusaamalla olemattomilla nopeuksilla.

Tuohan ylittää merkittävästi, 2 megalla upeimmillaan minimin.

Onneksi soppari sulkeutuu viikon päästä, koska noissa oli vielä 2 vrk irtisanomis aika. Korvauksia ei saa.
Vielä pitää äidin hetken malttaa maksaa turhasta.
Yleensä ainoa lupaus minkä operaattori tekee mobiiliyhteyttä toimittaessa on se, että liittymän keskimääräinen miniminopeus verkossa x on y.
Mielestäni on epärealistista olettaa, että 5,9€/kk hintaan saisi liittymän, joka toimisi 100mb/s nopeudella kaikkialla kellon ympäri, varsinkin kun ymmärtää, että mobiili on jaettua kaistaa (muut muuttujat mukaan lukien).

Operaattorit tekevät tätä siksi, että mobiililiittymien kate on todella suuri: riittää että asiakas saa sen vaihteluvälin miniminopeuden ja sen jälkeen voidaan vedota vaihteluväliin sopimuksessa. Loppu onkin sitten pelkkää bonusta. Elisa ei esimerkiksi tarjoa vanhempieni osoitteeseen ADSL:ää enää, vaikka heillä se 10 vuotta sitten olikin. Ainoastaan mobiiliyhteyttä tarjotaan. Syy? Kustannukset.

Tällä sitten (osittain) rahoitetaan se kilpailijakampitus (esim. em. 5.9€/kk -liittymät).
Bisnestä? Parasta. Eettistä? Mikäli nopeudet jäävät merkittävästi luvatusta maksiminopeudesta, niin mielestäni ei.
 
Mulla Elisan 50M tarjousliittymä kellottaa 24/7 sen maksimin mitä luvattu. Samoin teki DNA:n vastaava. Helsingin kantakaupungissa ja vieressä paljon toimistojakin. Telia taass vaihteli vuorokauden aikana todella paljon. Eilen kokeilin Moin 6€/100M nopeutta sen vähän mitä rajallisella uskalsin ja 80M näytti tulevan, eli ihan hyvä. Ylihuomena siirtyy Moi Elisan tarkka 100M liittymäksi. Saa nähdä tuplaantuuko datakäyttöni ja 1T/kk menee jo rikki :devilish: Multakaan ei hirveästi löydy sympatiaa yhtäkään teleoperaattoria kohtaan.

Moiset väärinkäyttäjät tulisi laittaa saunan taakse. Maan kautta kyllä jokainen saa liittymän eikä tuhlata sitä ilmateitse kulkevaa kaistaa.
:love:
 
Yleensä ainoa lupaus minkä operaattori tekee mobiiliyhteyttä toimittaessa on se, että liittymän keskimääräinen miniminopeus verkossa x on y.
Mielestäni on epärealistista olettaa, että 5,9€/kk hintaan saisi liittymän, joka toimisi 100mb/s nopeudella kaikkialla kellon ympäri, varsinkin kun ymmärtää, että mobiili on jaettua kaistaa (muut muuttujat mukaan lukien).

Operaattorit tekevät tätä siksi, että mobiililiittymien kate on todella suuri: riittää että asiakas saa sen vaihteluvälin miniminopeuden ja sen jälkeen voidaan vedota vaihteluväliin sopimuksessa. Loppu onkin sitten pelkkää bonusta. Elisa ei esimerkiksi tarjoa vanhempieni osoitteeseen ADSL:ää enää, vaikka heillä se 10 vuotta sitten olikin. Ainoastaan mobiiliyhteyttä tarjotaan. Syy? Kustannukset.

Se on juurikin näin. Kyllähän tätä on yritetty teroittaa ihmisille monilta tahoilta, tosin ei varmasti mobiilioperaattoreiden toimesta...
Ihan normaalia että nopeudet heittelee ylös alas verkonkuormituksen, sään, puidenlehtien, verkkouudistusten, radiokelien yms johdosta.
Välillä tulee paria megaa, välillä liittymän maksimia.

Jos haluaa taatumpaa kaistaa, niin sitten on hankittava kiinteä yhteys, optimitilanteessa kuitu.
 
Miten toi on mahdollista? Pyöriikö sulla useampi 1080p streami 24/7 :confused:
Tällaiset pitäisi päästä verkkoa kuormittamasta.

Ajatella 5,90 kk vaikka Tarkka 100M, toisella 1 Gt, kolmannella 100 Gt (kohtuullinen) ja yhdellä sankarilla 1 000 Gt. Kaikilla sama 5,90 e kk...

1 Gt kk gigatavu maksaa 5,90 kk, 100 Gt kk gigatavu maksaa 0,059 ja 1 000 Gt kk gigatavu maksaa 0,0059.

Datarajat tai tehokäyttäjät pois niin saadaan me oikeasti dataa tarvitsevat kunnon nettejä.
 
Mulla Elisan 50M tarjousliittymä kellottaa 24/7 sen maksimin mitä luvattu. Samoin teki DNA:n vastaava. Helsingin kantakaupungissa ja vieressä paljon toimistojakin. Telia taass vaihteli vuorokauden aikana todella paljon. Eilen kokeilin Moin 6€/100M nopeutta sen vähän mitä rajallisella uskalsin ja 80M näytti tulevan, eli ihan hyvä. Ylihuomena siirtyy Moi Elisan tarkka 100M liittymäksi. Saa nähdä tuplaantuuko datakäyttöni ja 1T/kk menee jo rikki :devilish: Multakaan ei hirveästi löydy sympatiaa yhtäkään teleoperaattoria kohtaan.

Mistä tämä yleinen teleoperaattoriviha kumpuaa? Ja uteliaisuudesta, oliko tuohon mobiiliyhteyden käyttöön tässä tapauksessa jokin muukin syy kuin naurettavan halpa hinta? Luulisi ainakin Helsingin kantakaupunkiin saavan myös valokuitua kohtuuhintaan. Toisaalta jos kaistaa tulee kokoajan maksimit niin eihän tuo tietysti keneltäkään tässä tapauksessa syö pois, kun kapasiteettia riittää selkeästi tarpeeksi.

Miten toi on mahdollista? Pyöriikö sulla useampi 1080p streami 24/7 :confused:

Periaatteessahan 5h päivässä 4K Netflixiä ylittää kait jo tuon teran rajan kuukaudessa. Onhan tuo silti ihan käsittämätön määrä tiedonsiirtoa (ja Netflixiä, jos sen datan kuluttaa yksinään noin).

Tällaiset pitäisi päästä verkkoa kuormittamasta.

Ajatella 5,90 kk vaikka Tarkka 100M, toisella 1 Gt, kolmannella 100 Gt (kohtuullinen) ja yhdellä sankarilla 1 000 Gt. Kaikilla sama 5,90 e kk...

1 Gt kk gigatavu maksaa 5,90 kk, 100 Gt kk gigatavu maksaa 0,059 ja 1 000 Gt kk gigatavu maksaa 0,0059.

Datarajat tai tehokäyttäjät pois niin saadaan me oikeasti dataa tarvitsevat kunnon nettejä.

Eiköhän siellä sopparissa ole jossain kohtaa mainittu, että operaattori voi rajoittaa datanopeutta tai tehdä jotain muita toimenpiteitä, mikäli rajatonta liittymää käytetään aivan kohtuuton määrä. Operaattorin oma päätös sitten mitä tekevät. Jos tuolla tulee täydet kaistat kokoajan niin kapasiteettia kyllä riittää. Hitailla alueilla taas syöpötkin saa pääsääntöisesti samaa hidasta dataa (huomioimatta mahdolliset priorisoinnit).

Tuollaisen samanlaisen euroa/yksikkö päättelyn voi suorittaa mihin vain kuukausimaksulliseen palveluun. Kuukausihintaisella matkakortilla usein matkaava vie matkatilaa ja istumapaikkoja, buffetissa toiset syö kolminkertaisen annoksen ja kuntosalilla se sama jannu saattaa olla laitteissa joka päivä ja viedä ne harvoin käyvien käytöstä. Millä määritetään kuka oikeasti tarvitsee ja kenen käyttötapa on oikeellisempi? Turhaa syyttää asiakkaita, jotka vain hyödyntävät heille tarjottua palvelua ja sen oleellista ominaisuutta (rajaton käyttö kausihinnalla).
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tämä yleinen teleoperaattoriviha kumpuaa? Ja uteliaisuudesta, oliko tuohon mobiiliyhteyden käyttöön tässä tapauksessa jokin muukin syy kuin naurettavan halpa hinta? Luulisi ainakin Helsingin kantakaupunkiin saavan myös valokuitua kohtuuhintaan. Toisaalta jos kaistaa tulee kokoajan maksimit niin eihän tuo tietysti keneltäkään tässä tapauksessa syö pois, kun kapasiteettia riittää selkeästi tarpeeksi.



Periaatteessahan 5h päivässä 4K Netflixiä ylittää kait jo tuon teran rajan kuukaudessa. Onhan tuo silti ihan käsittämätön määrä tiedonsiirtoa (ja Netflixiä, jos sen datan kuluttaa yksinään noin).



Eiköhän siellä sopparissa ole jossain kohtaa mainittu, että operaattori voi rajoittaa datanopeutta tai tehdä jotain muita toimenpiteitä, mikäli rajatonta liittymää käytetään aivan kohtuuton määrä. Operaattorin oma päätös sitten mitä tekevät. Jos tuolla tulee täydet kaistat kokoajan niin kapasiteettia kyllä riittää. Hitailla alueilla taas syöpötkin saa pääsääntöisesti samaa hidasta dataa (huomioimatta mahdolliset priorisoinnit).

Tuollaisen samanlaisen euroa/yksikkö päättelyn voi suorittaa mihin vain kuukausimaksulliseen palveluun. Kuukausihintaisella matkakortilla usein matkaava vie matkatilaa ja istumapaikkoja, buffetissa toiset syö kolminkertaisen annoksen ja kuntosalilla se sama jannu saattaa olla laitteissa joka päivä ja viedä ne harvoin käyvien käytöstä. Millä määritetään kuka oikeasti tarvitsee ja kenen käyttötapa on oikeellisempi? Turhaa syyttää asiakkaita, jotka vain hyödyntävät heille tarjottua palvelua ja sen oleellista ominaisuutta (rajaton käyttö kausihinnalla).
Ratkaisu ei olekaan asiakkaiden syyllistys vaan vaihtoehtojen tarjoaminen. Rajattomuutta saa tarjota ja siitä maksaa, mutta esim. 1 Gt saisi olla kaupan 2,90 eurolla kk. Näin saisi mistä oikeasti maksaisi.

Nyt 1 Gt voi olla pahimmillaan 7-14 euroa.

Sama kuntosaleissa, 4 krt kk käynti 14 e kk, sen sijaan että maksaa 29e kk siitä että pääsee rajattomasti ja kuitenkin käy sen 4 krt.
 
Rajattomuutta saa tarjota ja siitä maksaa, mutta esim. 1 Gt saisi olla kaupan 2,90 eurolla kk.
Ongelmana on että niin moni peruskäyttäjä pärjäisi tolla et kohta olisi kyseinen lahka konkurssissa. Esim äidilläni iPhone 7, lukee perus iltalehdet, katsoo facebookit, juttelee whatsappissa. Hyvä että edes giga tulee kuussa täyteen hänellä.
 
Ratkaisu ei olekaan asiakkaiden syyllistys vaan vaihtoehtojen tarjoaminen. Rajattomuutta saa tarjota ja siitä maksaa, mutta esim. 1 Gt saisi olla kaupan 2,90 eurolla kk. Näin saisi mistä oikeasti maksaisi.

Jos tuollainen olisi operaattorille kannattavaa niin kyllähän sellaista tarjottaisiin. Esimerkiksi Elisalla maksaa jo 7,90€/kk pelkkä käyttöveloitteinen liittymä, mikä ei sisällä yhtään mitään. Tuollaisella 1Gt/kk liittymällähän periaatteessa hoitaisi WhatsAppin kauttakin jo kaikki tekstarit tai puhelut, joita varten "ennen vanhaan" hankittiin erikseen paketit. Jos perinteiset puhelut ja tekstiviestit olisivat edelleen se pääsääntöinen rahakanava niin tuo olisi mahdollista mutta ei se enää ole tänä päivänä. Tuo, että operaattori toisi datarajoitteisia liittymiä nykyisiä liittymiä halvemmalla hinnalla ei vain ole mitenkään liiketoiminnan kannalta järkevää. Suurkuluttajat pysyisivät rajattomissa, pienkuluttajat siirtyisivät rajallisiin ja tätä kautta tuossa ei tapahdu liiketoiminnalle muuta kuin rahanmenetystä. Ymmärrän toiveen mutta se ei tule toteutumaan, ei ainakaan niin että nuo datarajalliset liittymät tulisivat reilusti nykyhintojen alle.

Kukaan isoista operaattoreista ei selkeästi aidosti halua alle 10€/kk laskuilla selviäviä asiakkaita, kun tuolla hintaa ei oikein saa mitään ostettua (winbackit ja prepaidit poissuljettuina). Moi aiheutti reaktioita mutta nämäkin tulivat winbackien kautta, eivät Moita peilaavana liittymätarjontana. Ei asiakkaita kannata hinnalla millä hyvänsä huolia, jossain se raja menee operaattoreillakin milloin on kannattavampaa sanoa "ei kiitos" asiakassuhteelle. Jos muutenkin mietitään asiaa, niin äärimmäisen ksinkertaistettuna jokaista vaikka 20€/kk maksavasta liittymästä tuollaiseen siirtyvää asiakasta kohden vaadittaisiin 6 uutta asiakasta, että rahaa tulee taloon kokonaisuudessaan sama summa kuin aiemmin. Ja yksi 20€/kk maksava asiakas on käytännössä aina kannattavampi kuin 7kpl 2,90€/kk (=20,30€/kk) asiakkaita jo ihan puhtaasti hallinnollisista syistä.

Edit: Mahtaako liittymän käyttäminen varsinaisesti edes aiheuttaa operaattorille kuluja? Kaikille asiakkaille voidaan varmasti kohdistaa jokin kiinteä hallinnollinen kulu mutta onko esim. 100GB/kk dataa käyttävä asiakas yhtään sen kalliimpi operaattorille kuin 10GB/kk tai 0,01GB/kk käyttävä? EU-alueen dataroaming nyt varmaan poikkeus mutta muutoin veikkaisin kaikkien asiakkaiden maksavan oman verkkonsa omistavalle operaattorille aika liki saman käytöstä riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla menee Elisan 100M Mobiililaajakaistalla (josta maksan 9,90€/kk) liikennettä säännöllisesti yli tera kuussa. Elokuu näkyy olleen isoin, 1917 Gt.

Suunnilleen samaan malliin käytin myös 50 megan yhteyttä, joka mulla oli edelliset kaks vuotta huhtikuuhun 2020 asti, mutta varmaan tämä korona-ajan sulkeutuneisuus on vielä kasvattanut hieman käyttöä.
 
Mulla menee Elisan 100M Mobiililaajakaistalla (josta maksan 9,90€/kk) liikennettä säännöllisesti yli tera kuussa. Elokuu näkyy olleen isoin, 1917 Gt.

Suunnilleen samaan malliin käytin myös 50 megan yhteyttä, joka mulla oli edelliset kaks vuotta huhtikuuhun 2020 asti.
oho..
perhana alkaa tuntua ,että moi olisi toiminut paremmin koska samassa tv mastossa on yhteisverkon lähetin....
 
Ei se olekaan varmaan enää kannattavaa, mutta niin vain esim. 2011 laskutus kuului hintaan paperina, ja sitten vielä se tosiseikka että liittymänkin sai puhetta varten 67 sentillä.

Ja silloin se vasta olikin kallista, kun piti tarjoilla joka puolelle 3G:tä ja 4G alkoi rakentumaan sitten vuosia myöhemmin. Ja silti oli lähes ilmaisia puheliittymiä juurikin puheeseen.

Silloin sai myös dataa 3 gigaa 10 eurolla, ja mukana oli paketteja, 200 min ja 200 sms.

Vaikea kuvitella mikä olisi vuosissa muuttunut, että yhtäkkiä laskuttaminen ei enää mahdukaan palvelun hintaan paperilla ja että täytyy olla kaikki rajatonta järjettömillä nopeuksilla.
Promille asiakkaista kuluttaa enemmistön mobiiliverkon datasta.
 
Itse olen ollut laiska mitään kilpailuttamaan, ja tietenkin minua on siitä viimeisen päälle härskisti rokotettu. Äskettäin kilpailutin ensimmäisen kerran sähkösopimuksen, jolloin sähköenergian hinta tippui puoleen entisestä!!! Tämäkin vain soittamalla nykyiselle sähköenergian toimittajalle...

Sama juttu on ollut mobiililiittymissä, mutta aikomus on nekin vihdoin ensi vuoden puolella sopimusten umpeutuessa kilpailuttaa. Mihin hintaan oheiset DNA:n liittymät olisi mahdollista kilpailuttamalla saada? Sinänsä DNA:n yhteydet ovat toimineet luotettavasti ja minulle riittävällä nopeudella 30..50M, yöllä tuplastikin näihin nähden. Puhelinta tulee nykyään vähän käytettyä, ehkä 100 min/kk ja muutama tekstiviesti. Suurin osa viestinnästä tapahtuu tabletilla.

iPhone rajaton 1 M:n netti, puhelut 200 min ja tekstiviestit 200 kpl 9,90 €/kk
Yhdistelmä kodin rajaton mobiilinetti 150 M ja iPad rajaton 50 M 29,90 €/kk

Äkkiä vilaisten tämä mobiiliyhteyksien kilpailutustilanne tuntuu oudolta, kun markkinoinnin perusopetuksiin kuuluu, että vanhan asiakassuhteen säilyttäminen on X kertaa halvempaa kuin uuden asiakassuhteen hankkiminen. Nykytilanteessa kuitenkin meitä luotettavia vanhoja asiakkaita rahastetaan härskisti, kun taas operaattorien vaihtajia suositaan hinnoittelussa. Milloinhan joku operaattoreista uskaltaisi lähteä kohtuulinjalle vanhojen asiakkaiden kohtelussa, pitämään heidät asiakkainaan ja samaa vakautta tarjoamaan uusille asiakkaille, kun suuri osa heistä arvostaa tätä kohtuullisuutta eikä viitsi lähteä jatkuvan kilpailutuksen kierteeseen?
 
Ei se olekaan varmaan enää kannattavaa, mutta niin vain esim. 2011 laskutus kuului hintaan paperina, ja sitten vielä se tosiseikka että liittymänkin sai puhetta varten 67 sentillä.

Ja silloin se vasta olikin kallista, kun piti tarjoilla joka puolelle 3G:tä ja 4G alkoi rakentumaan sitten vuosia myöhemmin. Ja silti oli lähes ilmaisia puheliittymiä juurikin puheeseen.

Silloin sai myös dataa 3 gigaa 10 eurolla, ja mukana oli paketteja, 200 min ja 200 sms.

Vaikea kuvitella mikä olisi vuosissa muuttunut, että yhtäkkiä laskuttaminen ei enää mahdukaan palvelun hintaan paperilla ja että täytyy olla kaikki rajatonta järjettömillä nopeuksilla.
Promille asiakkaista kuluttaa enemmistön mobiiliverkon datasta.

Ihanko oikeasti kaivataan jotain kivikautista paperilaskua vuonna 2020? Hyvä vaan, että tuollaisesta veloitetaan erikseen kun niiden lähettäminen on oletettavasti suhteellisen kallista, ne eivät tuota mitään ja niitä vasta kaipaakin vain pieni osa asiakkaista. Sen liittymänkin sait 67 sentillä, koska silloin sillä oli oikeasti pakko tehdä maksullisia puheluita ja tekstareita tai liittymä oli täysin turhake. Nyt tuolla 67 sentin liittymällä voi periaatteessa hoitaa kaiken WLANin varassa ihan soitoista ja viesteistä lähtien. Ei se käyttöveloitteinen liittymä todellakaan ollut läheskään ilmainen, jos sitä käytti yhtään siihen puheeseen. Mailmassa on kyllä tapahtunut aika paljon kaikkea tässä 10 vuoden aikana, joka selittää sen miksi nykyään nopeat netit ovat tärkeitä ja hitailla epävarmoilla 3G yhteyksillä ei enää pärjätä.

EDIT: Ja tässä on puheeseen edelleen kuukausimaksujen muodossa ilmainen liittymä: Elisa - Verkkokauppa

EDIT2: Silloin aikanaan tosiaan piti myös ostaa erikseen puhepaketti, tekstiviestipaketti ja nettipaketti, koska kaikkia käytettiin eri tarkoituksiin. Nykyään taas moni hoitaa sillä nettipaketilla sen, mitä varten ennen olisi pitänyt ostaa nuo kaikki kolme pakettia. Ihan luonnollista siis, että homma ei voi toimia niinkuin "ennen vanhaan". Ennen min/txt oli se pakollinen osuus ja netti mukava lisä, nyt tilanne on kääntynyt päinvastoin ja menee kokoajan entistä rajummaksi. Rehellisesti sanottuna itse en varmaan edes huomaisi vaikka puhelimellani ei saisi enää soitettua perinteisiä puheluita tai lähetettyä perinteisiä viestejä vaikka tekstiviestejä meni ihan tuhottomasti vielä tuolloin 2011.
 
Viimeksi muokattu:
Paperipostin postittamisen kulut on todelliset ja kasvavat koko ajan, ja yhä harvempi asiakas paperilaskuja kaipaakaan. Kyllä se siis oli perusteltua muuttaa maksulliseksi lisäpalveluksi niille harvoille jotka niitä vielä haluavat.

Sähköinen lasku (joko pdf emailiin tai e-laskusopimus) lienee nykyaikaiselle käyttäjälle muutenkin aina helppokäyttöisempi ja luotettavampi kuin paperilasku.
 
Mulla menee Elisan 100M Mobiililaajakaistalla (josta maksan 9,90€/kk) liikennettä säännöllisesti yli tera kuussa. Elokuu näkyy olleen isoin, 1917 Gt.

Suunnilleen samaan malliin käytin myös 50 megan yhteyttä, joka mulla oli edelliset kaks vuotta huhtikuuhun 2020 asti, mutta varmaan tämä korona-ajan sulkeutuneisuus on vielä kasvattanut hieman käyttöä.
Suunnilleen saman verran liikennettä meikäläiselläkin ja sama liittymäkin. Hinta tosin on 14,20 euroa kuukaudessa. Nopeudet ovat olleet mielestäni huippuluokkaa ja harvoin jäävät latausnopeudet alle 100 megan. Mastolle on matkaa 200 metriä ja sieltä löytyvät Elisalla lähes kaikki taajuudet.
 

Liitteet

  • kuva.png
    kuva.png
    18 KB · Luettu: 38
Ihanko oikeasti kaivataan jotain kivikautista paperilaskua vuonna 2020? Hyvä vaan, että tuollaisesta veloitetaan erikseen kun niiden lähettäminen on oletettavasti suhteellisen kallista, ne eivät tuota mitään ja niitä vasta kaipaakin vain pieni osa asiakkaista. Sen liittymänkin sait 67 sentillä, koska silloin sillä oli oikeasti pakko tehdä maksullisia puheluita ja tekstareita tai liittymä oli täysin turhake. Nyt tuolla 67 sentin liittymällä voi periaatteessa hoitaa kaiken WLANin varassa ihan soitoista ja viesteistä lähtien. Ei se käyttöveloitteinen liittymä todellakaan ollut läheskään ilmainen, jos sitä käytti yhtään siihen puheeseen. Mailmassa on kyllä tapahtunut aika paljon kaikkea tässä 10 vuoden aikana, joka selittää sen miksi nykyään nopeat netit ovat tärkeitä ja hitailla epävarmoilla 3G yhteyksillä ei enää pärjätä.

EDIT: Ja tässä on puheeseen edelleen kuukausimaksujen muodossa ilmainen liittymä: Elisa - Verkkokauppa
Laskutuskulu on varmasti noussut siihen malliin, että edes kirjeitä ei lähetetä kuluttajina, mutta sitten ihmetellään miten noin on ettei postilla ole töitä ja sanotaan irti?

Nykymallia kun katsoo niin noissa hinnoissa on aika reilusti ilmaa.

Täälläkin joka päivä tulee noita 9,90 diilejä, 5,90 diilejä ja sitten vielä 6,90 diilejä ja 20 eurolla 5G kuukaudessa.

Silti operaattorit tekevät voittoa ja kamalasti tekevätkin. Milloin herätään? Ja osataan vaatia mitä meille kuuluu, kukkaroystävällisiä hintoja!

Jotkut eivät kilpailiuta, koska heitä masentaaa, eikä jaksa tietkö alkaa kilpailuttamaan. Toiset eivät tiedä koko asiasta mitään ja kolmannet eivät lähde ajanpuutteen vuoksi.

Yksi sanoi että "se on vaan euroja". Tästäkin käy hyvin ilmi, että miten moni jättää kilpailuttamatta.

7 euron veloitus simmistä jolla kirjaimellisesti ei tee mitään on riistoa, ja kertoo teletoimijoiden ahneuden pääpiirteissään, kun ei edes sitä etanadataa enää kuuluu halvimpaan liittymään. Joka aiemmin olikin siinä juuri "kun peruspuhelimellakin voi päästä nettiin". Nytpä ei, maksamatta vielä enemmän. Ei siitä asiakkaita voi syyttää jos ei ole varaa valita, ja numeron säilyttäminen voi olla kova prosessi.
 
Äkkiä vilaisten tämä mobiiliyhteyksien kilpailutustilanne tuntuu oudolta, kun markkinoinnin perusopetuksiin kuuluu, että vanhan asiakassuhteen säilyttäminen on X kertaa halvempaa kuin uuden asiakassuhteen hankkiminen. Nykytilanteessa kuitenkin meitä luotettavia vanhoja asiakkaita rahastetaan härskisti, kun taas operaattorien vaihtajia suositaan hinnoittelussa. Milloinhan joku operaattoreista uskaltaisi lähteä kohtuulinjalle vanhojen asiakkaiden kohtelussa, pitämään heidät asiakkainaan ja samaa vakautta tarjoamaan uusille asiakkaille, kun suuri osa heistä arvostaa tätä kohtuullisuutta eikä viitsi lähteä jatkuvan kilpailutuksen kierteeseen?

Moi ja Globetelhan ovat juuri tätä? Hinnat on samat kaikille uusille asiakkaille ja ne löytyvät netistä. Joskin jonkun verran ovat myös Moilla joutuneet lähtemään winback-toimintaan Elisan tarjousten vuoksi mutta homma on ihan eri tasoa kuin muilla. Soneralla oli aikanaan jotain erikoisetuja kanta-asiakkaille mutta nämäkin päättyivät aikanaan. Kyllä ne operaattorit tietävät mitä tekevät ja se homma on optimoitu juuri niin, että tuottoa tulee maksimit. Luulen, että valtaosa niistä vanhoista asiakassuhteista säilyy näinkin ja bonuksena kuoritaan oikein ekstrahinnat nykyasiakkailta, kun suurin osa on niin operaattoriuskollisia, laiskoja tai muuten vain ymmärtämättömiä etteivät edes tiedä paremmasta tai välitä siitä. Hyvin harva asiakkaista tietää edes koko kilpailutushommasta, tämä foorumi varmaan edustaa sitä valistuneinta prosenttia kuluttajista.

Nykymallia kun katsoo niin noissa hinnoissa on aika reilusti ilmaa.

Täälläkin joka päivä tulee noita 9,90 diilejä, 5,90 diilejä ja sitten vielä 6,90 diilejä ja 20 eurolla 5G kuukaudessa.

Silti operaattorit tekevät voittoa ja kamalasti tekevätkin. Milloin herätään? Ja osataan vaatia mitä meille kuuluu, kukkaroystävällisiä hintoja!

Pidä nyt oikeasti mielessä se, että täällä on ihan poikkeuksellinen kuluttajapiiri ja valtaosa keskustelijoista täällä ei todellakaan edusta keskivertokuluttajaa. Se, että noita tarjouksia annetaan yhdelle sadasta tai tuhannesta asiakkaasta ei tarkoita todellakaan sitä, että sitä olisi varaa tehdä kaikille. Nuo voi mennä tappiolla ja kulut kohdistetaan sitten markkinointiin sekä asiakashankintaan, sillä toiveella että asiakas pysyy operaattorilla tarjousajan jälkeenkin ja kenties tällöin normihinnalla tai vaihtoehtoisesti ottaa muita palveluita operaattorilta todettuaan tämän hyväksi. Sitä ilmaa kutsutaan usein myös katteeksi ja yritys saa ihan itse päättää sen suuruuden. Onneksi mikään ei velvoita ketään asioimaan yhdenkään operaattorin kanssa ja halutessaan kaikki palvelut voi sulkea. Millä ihmeen logiikalla on jokin kansalaisoikeus saada yrityksen palveluita puoli-ilmaiseksi? Kannattaa hieman avartaa maailmaansa, jos kuvittelee tämän alan palvelut kalliiksi tässä maassa. Esimerkiksi Jenkkilässä maksaisit AT&T:llä 4GB simistä 50 dollaria, sisältää toki rajattoman puheen ja tekstarit mutta ei varmaan hirveästi lohduta.
 
Viimeksi muokattu:
Moi ja Globetelhan ovat juuri tätä? Hinnat on samat kaikille uusille asiakkaille ja ne löytyvät netistä. Joskin jonkun verran ovat myös Moilla joutuneet lähtemään winback-toimintaan Elisan tarjousten vuoksi mutta homma on ihan eri tasoa kuin muilla. Soneralla oli aikanaan jotain erikoisetuja kanta-asiakkaille mutta nämäkin päättyivät aikanaan. Kyllä ne operaattorit tietävät mitä tekevät ja se homma on optimoitu juuri niin, että tuottoa tulee maksimit. Luulen, että valtaosa niistä vanhoista asiakassuhteista säilyy näinkin ja bonuksena kuoritaan oikein ekstrahinnat nykyasiakkailta, kun suurin osa on niin operaattoriuskollisia, laiskoja tai muuten vain ymmärtämättömiä etteivät edes tiedä paremmasta tai välitä siitä. Hyvin harva asiakkaista tietää edes koko kilpailutushommasta, tämä foorumi varmaan edustaa sitä valistuneinta prosenttia kuluttajista.



Pidä nyt oikeasti mielessä se, että täällä on ihan poikkeuksellinen kuluttajapiiri ja valtaosa keskustelijoista täällä ei todellakaan edusta keskivertokuluttajaa. Se, että noita tarjouksia annetaan yhdelle sadasta tai tuhannesta asiakkaasta ei tarkoita todellakaan sitä, että sitä olisi varaa tehdä kaikille. Nuo voi mennä tappiolla ja kulut kohdistetaan sitten markkinointiin sekä asiakashankintaan, sillä toiveella että asiakas pysyy operaattorilla tarjousajan jälkeenkin ja kenties tällöin normihinnalla tai vaihtoehtoisesti ottaa muita palveluita operaattorilta todettuaan tämän hyväksi. Sitä ilmaa kutsutaan usein myös katteeksi ja yritys saa ihan itse päättää sen suuruuden. Onneksi mikään ei velvoita ketään asioimaan yhdenkään operaattorin kanssa ja halutessaan kaikki palvelut voi sulkea. Millä ihmeen logiikalla on jokin kansalaisoikeus saada yrityksen palveluita puoli-ilmaiseksi? Kannattaa hieman avartaa maailmaansa, jos kuvittelee tämän alan palvelut kalliiksi tässä maassa.
Ei ne kalliita ole, mutta jos Elisankin tapauksissa suurin osa liittymistä on kalliimpia 5G-liittymiä, ja vain niistä saa enää bonustakin niin mihin tässä enää mennään?

Laskuttaja voi hinnoitella itsensä niin että saa asiakkaita, joiden ei tarvitse lähteä kilpailutuskierrokselle, tai numeronsiirtoon tai laskuttaja voi hinnoitella itsensä pihalle ja asiakas lähtee kilpailijalle. Tuollainen ei ainakaan ympäristöä palvele, että käytetään paljon energiaa ja laitetaan sim-kortteja roskiin että saadaan järkevään hintaan jotain. Asiakas voi hyvin jättää tuotteen ostamatta, olet oikeassa.

Mutta tuollaista asiakasta on sitten myöhäistä kalastaa takaisin, kun joutuvat sitten nostamaan hintoja lisää saadakseen menetyksen.

Operaattoritoimintaa ei pidä tehdä ilmaiseksi, mutta ei sitä pidä tehdä niinkään, että se tehdään asiakkaiden sijasta osakkeenomistajille jotka nauravat partaansa että kauppa käy ja korotukset niellään.

"Koska täällä on kuitenkin halpaa, mitä sä valitat".

Ei tarvitse nyt hirveän kauaksi suksia kuitenkaan niin saa liittymiä järkihintaan, Viroon nimittäin. Luntakin on jo pian maassa.
 
Täälläkin joka päivä tulee noita 9,90 diilejä, 5,90 diilejä ja sitten vielä 6,90 diilejä ja 20 eurolla 5G kuukaudessa.

Silti operaattorit tekevät voittoa ja kamalasti tekevätkin. Milloin herätään? Ja osataan vaatia mitä meille kuuluu, kukkaroystävällisiä hintoja!

Jotkut eivät kilpailiuta, koska heitä masentaaa, eikä jaksa tietkö alkaa kilpailuttamaan. Toiset eivät tiedä koko asiasta mitään ja kolmannet eivät lähde ajanpuutteen vuoksi.

Yksi sanoi että "se on vaan euroja". Tästäkin käy hyvin ilmi, että miten moni jättää kilpailuttamatta.

7 euron veloitus simmistä jolla kirjaimellisesti ei tee mitään on riistoa, ja kertoo teletoimijoiden ahneuden pääpiirteissään, kun ei edes sitä etanadataa enää kuuluu halvimpaan liittymään. Joka aiemmin olikin siinä juuri "kun peruspuhelimellakin voi päästä nettiin". Nytpä ei, maksamatta vielä enemmän. Ei siitä asiakkaita voi syyttää jos ei ole varaa valita, ja numeron säilyttäminen voi olla kova prosessi.
Mikäs se myydyn liittymän kate on? SIM-kortti postitse (+5,9€ max.?) tai sitten ständiltä tai kaupasta kouraan, ja luvataan asiakkaalle, että sopimuksessa mainittu miniminopeus toteutuu. Loppuhan on melkolailla puhdasta katetta operaattoreille.

Veikkaan, että loppupeleissä kauhean moni ei tätä winback-rumbaa harjoita (yrityskäyttäjille ei tarjota tällaisia?), joten veikkaan tämän olevan melko pienehkö menoerä operaattorille. Voin toki olla väärässä...
Ja vaikka liittymien perushinnat (~30€/kk, rajaton kaikki kohtuullisen nopealla netillä, ja turhan isolla EU-datalla) ovatkin korkeita suhteessa winback-hintoihin, niin kannattaa tutkia, millaista tarjonta on muualla maailmassa:
Ruotsi, Telia tai Norja, Telenor tai vaikkapa USA, ATT
 
Mikäs se myydyn liittymän kate on? SIM-kortti postitse (+5,9€ max.?) tai sitten ständiltä tai kaupasta kouraan, ja luvataan asiakkaalle, että sopimuksessa mainittu miniminopeus toteutuu. Loppuhan on melkolailla puhdasta katetta operaattoreille.

Veikkaan, että loppupeleissä kauhean moni ei tätä winback-rumbaa harjoita (yrityskäyttäjille ei tarjota tällaisia?), joten veikkaan tämän olevan melko pienehkö menoerä operaattorille. Voin toki olla väärässä...
Ja vaikka liittymien perushinnat (~30€/kk, rajaton kaikki kohtuullisen nopealla netillä, ja turhan isolla EU-datalla) ovatkin korkeita suhteessa winback-hintoihin, niin kannattaa tutkia, millaista tarjonta on muualla maailmassa:
Ruotsi, Telia tai Norja, Telenor tai vaikkapa USA, ATT
Tai sitten kurkkaa tuonne Viron Elisan sivuille ja miten halpaa siellä on.


Kympillä kuussa normaalihintaan saa täysin riittävän liittymän 90% asiakkaista. On nettiä, eudataa, lähes rajatonta puhetta ja viestiä.
 
Tai sitten kurkkaa tuonne Viron Elisan sivuille ja miten halpaa siellä on.


Kympillä kuussa normaalihintaan saa täysin riittävän liittymän 90% asiakkaista.

Ei tuo minusta ole käytännössä edullisempi kuin Moin normaali 9 €/kk liittymä 6 gigan datalla, jossa puhelut ja viestit voivat kasvattaa hintaa korkeintaan +4 €/kk.

Toki Moin entinen 6 €:n liittymä oli vielä parempi tai sopivampi melkein kelle tahansa.
 
Tai sitten kurkkaa tuonne Viron Elisan sivuille ja miten halpaa siellä on.


Kympillä kuussa normaalihintaan saa täysin riittävän liittymän 90% asiakkaista.
Tottahan tuo, sopisi itsellekin hyvin. Toisaalta, eipä tuo minusta nyt niin erityisen halpa ole, vrt. MOI tai winbackit.
 
Jotkut eivät kilpailiuta, koska heitä masentaaa, eikä jaksa tietkö alkaa kilpailuttamaan. Toiset eivät tiedä koko asiasta mitään ja kolmannet eivät lähde ajanpuutteen vuoksi.

Tähänhän se koko kilpailutuksen idea perustuu, jos kaikki tekisi sitä niin ei se olisi mahdollista. Liiketoiminta mukautetaan aina vallitseviin olosuhteisiin.

Operaattoritoimintaa ei pidä tehdä ilmaiseksi, mutta ei sitä pidä tehdä niinkään, että se tehdään asiakkaiden sijasta osakkeenomistajille jotka nauravat partaansa että kauppa käy ja korotukset niellään.

Ainakin omasta mielestäni Elisa on pörssiyhtiö ja muistelisin, että pörssiyhtiön ensisijainen tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen eikä tehdä hyväntekeväisyyttä asiakkailleen.

"Koska täällä on kuitenkin halpaa, mitä sä valitat".

Ei atrvitse mennä hirveän kauaksi niin saa liittymiä järkihintaan, Viroon nimittäin.

"Viron vero- ja tullihallinnon mukaan maan mediaanipalkka oli vuoden 2019 huhti-kesäkuussa 1115 euroa kuukaudessa. Tilastokeskus ilmoittaa saman jakson keskipalkaksi 1419 euroa." (Lähde: Keskipalkka ja mediaanipalkka – Viron palkkatason vaihtoehtoiset totuudet (2019) | Estofennia)
Suomen mediaanipalkka oli 2019 n. 3140€/kk (Palkat ja työvoimakustannukset) ja 2015 keskipalkka n. 3400€/kk (Euroopan kärkimaassa yli 6000 euron keskipalkka – näin Suomi sijoittuu kansainvälisessä vertailussa).

Onhan tuo Viron hintataso suomalaisen tuloilla ollut aina halpaa mutta ei se ole kovin halpaa paikalliselle. Esimerkiksi Viron Telialla maksaa tuollainen 1GB liittymä 5€/kk ja 5GB liittymä 12€/kk mutta palkkataso on kolmanneksen. Siis meidän Moi on edullisempi kuin virolainen liittymä vaikka maiden palkka- ja hintatasot yleisesti ovat täysin eri kastissa.

EDIT:

Tai sitten kurkkaa tuonne Viron Elisan sivuille ja miten halpaa siellä on.


Kympillä kuussa normaalihintaan saa täysin riittävän liittymän 90% asiakkaista. On nettiä, eudataa, lähes rajatonta puhetta ja viestiä.

Niin siis tuossa saat 10€ hinnalla 4000min/txt + 5GB dataa kun Moilla saat 9€/kk 6GB dataa ja rajattomalla puhumisella/tekstailulla tuokin on maksimissaan 13€/kk. Hinta on siis Virossa huiman neljänneksen halvempi mutta samaan aikaan mediaanipalkka on kolmanneksen. Kumpi tässä nyt olikaan kallis, maksetaanko mieluummin 3000€/kk mediaanipalkalla 13€/kk vai 10€/kk tuollaisella 1000€/kk mediaanipalkalla? (En ota kantaa siihen tienaatko mediaanin vai reilusti sen yli tai alle mutta karkeasti ottaen tienaisit kuitenkin Virossa samoilla asetelmilla n. 40% nykyisestä palkastasi. Virossa on toki matalahko 20% tasavero mutta ostovoima jää tässä tapauksessa silti heikommaksi.)
 
Viimeksi muokattu:
Ei ne kalliita ole, mutta jos Elisankin tapauksissa suurin osa liittymistä on kalliimpia 5G-liittymiä, ja vain niistä saa enää bonustakin niin mihin tässä enää mennään?

Laskuttaja voi hinnoitella itsensä niin että saa asiakkaita, joiden ei tarvitse lähteä kilpailutuskierrokselle, tai numeronsiirtoon tai laskuttaja voi hinnoitella itsensä pihalle ja asiakas lähtee kilpailijalle. Tuollainen ei ainakaan ympäristöä palvele, että käytetään paljon energiaa ja laitetaan sim-kortteja roskiin että saadaan järkevään hintaan jotain. Asiakas voi hyvin jättää tuotteen ostamatta, olet oikeassa.

Mutta tuollaista asiakasta on sitten myöhäistä kalastaa takaisin, kun joutuvat sitten nostamaan hintoja lisää saadakseen menetyksen.

Operaattoritoimintaa ei pidä tehdä ilmaiseksi, mutta ei sitä pidä tehdä niinkään, että se tehdään asiakkaiden sijasta osakkeenomistajille jotka nauravat partaansa että kauppa käy ja korotukset niellään.

"Koska täällä on kuitenkin halpaa, mitä sä valitat".

Ei tarvitse nyt hirveän kauaksi suksia kuitenkaan niin saa liittymiä järkihintaan, Viroon nimittäin. Luntakin on jo pian maassa.
muuten kokeilin tarkkaa 3g mokkulassa ja sain parhaan nopeuden viron telia tallinna serveriltä---12mps ja 4.5mps
 
Tähänhän se koko kilpailutuksen idea perustuu, jos kaikki tekisi sitä niin ei se olisi mahdollista. Liiketoiminta mukautetaan aina vallitseviin olosuhteisiin.



Ainakin omasta mielestäni Elisa on pörssiyhtiö ja muistelisin, että pörssiyhtiön ensisijainen tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen eikä tehdä hyväntekeväisyyttä asiakkailleen.



"Viron vero- ja tullihallinnon mukaan maan mediaanipalkka oli vuoden 2019 huhti-kesäkuussa 1115 euroa kuukaudessa. Tilastokeskus ilmoittaa saman jakson keskipalkaksi 1419 euroa." (Lähde: Keskipalkka ja mediaanipalkka – Viron palkkatason vaihtoehtoiset totuudet (2019) | Estofennia)
Suomen mediaanipalkka oli 2019 n. 3140€/kk (Palkat ja työvoimakustannukset) ja 2015 keskipalkka n. 3400€/kk (Euroopan kärkimaassa yli 6000 euron keskipalkka – näin Suomi sijoittuu kansainvälisessä vertailussa).

Onhan tuo Viron hintataso suomalaisen tuloilla ollut aina halpaa mutta ei se ole kovin halpaa paikalliselle. Esimerkiksi Viron Telialla maksaa tuollainen 1GB liittymä 5€/kk ja 5GB liittymä 12€/kk mutta palkkataso on kolmanneksen. Siis meidän Moi on edullisempi kuin virolainen liittymä vaikka maiden palkka- ja hintatasot yleisesti ovat täysin eri kastissa.

EDIT:



Niin siis tuossa saat 10€ hinnalla 4000min/txt + 5GB dataa kun Moilla saat 9€/kk 6GB dataa ja rajattomalla puhumisella/tekstailulla tuokin on maksimissaan 13€/kk. Hinta on siis Virossa huiman neljänneksen halvempi mutta samaan aikaan mediaanipalkka on kolmanneksen. Kumpi tässä nyt olikaan kallis, maksetaanko mieluummin 3000€/kk mediaanipalkalla 13€/kk vai 10€/kk tuollaisella 1000€/kk mediaanipalkalla? (En ota kantaa siihen tienaatko mediaanin vai reilusti sen yli tai alle mutta karkeasti ottaen tienaisit kuitenkin Virossa samoilla asetelmilla n. 40% nykyisestä palkastasi. Virossa on toki matalahko 20% tasavero mutta ostovoima jää tässä tapauksessa silti heikommaksi.)
Niin? Mutta jos puhuu paljon ja data 5 Gt, niin tuo Eestin hinta on kova ja vielä normaalihintainen ja kiinteä.

Se että Suomessa tuon alle kilpailuttamalla ei muuta sitä, että muualla ei tarvitse edes kilpailuttaa, että on halpa.a.
 
Niin? Mutta jos puhuu paljon ja data 5 Gt, niin tuo Eestin hinta on kova ja vielä normaalihintainen ja kiinteä.

Se että Suomessa tuon alle kilpailuttamalla ei muuta sitä, että muualla ei tarvitse edes kilpailuttaa, että on halpa.a.

Onko nyt vaikeuksia lukemisessa vai ymmärtämisessä? Se on sinulle kova mutta virolaiselle ei. Vai olisiko mielestäsi siis oikeasti nykytilannetta parempi se, että saisit palkkaa vain 40% tämänhetkisestä palkastasi ja voisit ostaa tuon mainitsemasi liittymän? Moi ei käsittääkseni muutenkaan ole kilpailuttamista ja senkin hinta on hyvinkin normaali sekä kiinteä (liikkuu välillä 9-13€ riippuen puhemäärästä ja viesteistä). Sehän on siis melkein tasan 1:1 liittymä mainitsemasi Viron liittymän kanssa. Tuo Viron liittymä on suoraan sanottuna ihan pirun kallis sille keskiverrolle virolaiselle ihmiselle. Sitten taas rajaton liittymä tuolla onkin näköjään jo 39€/kk, en tosin tiedä millainen netti siellä on. Meidän Elisalta saa kuitenkin listahintaan 29,90€/kk Huoleton 150M ja Moilta rajattoman 100M 18€-22€/kk (riippuen taas puheista/viesteistä).

Kun vertailet kahden eri maan hintatasoa niin pitää aina huomioida myös maiden tulotasot. Suomen mediaanipalkalla ostaa 241kpl Moin 13€/kk (listahintaisia) liittymiä ja Viron mediaanipalkalla ostaa 111kpl noita Viron liittymiä (palkat bruttona ja Moi on 6GB+rajaton min/txt vs. Viro 5GB+4000yksikköä). Suomen korkeatuloisten korkea progressiivinen verotus kaventaa tuota eroa hieman mutta ei kyllä silti olla edes lähellekään samassa tasossa. Toisaalta Viron verotus taas pahentaa tuota tilannetta entisestään matalilla palkoilla verratessa, koska tuollainen 20% tasavero kurittaa erityisesti huonotuloisia. Kyllä minäkin ottaisin mielelläni Viron hintatason Suomen palkkatasolla mutta on aika päivänselvä homma ettei tämä toimi niin. Suomessa on todella halvat liittymät kun huomioidaan tulotaso (tämä selviää lukuisista tutkimuksista) ja on itsestäänselvää, että köyhemmissä maissa asiat voivat maksaa vähemmän mutta myös käyttörahaa on paljon vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla menee Elisan 100M Mobiililaajakaistalla (josta maksan 9,90€/kk) liikennettä säännöllisesti yli tera kuussa. Elokuu näkyy olleen isoin, 1917 Gt.

Suunnilleen samaan malliin käytin myös 50 megan yhteyttä, joka mulla oli edelliset kaks vuotta huhtikuuhun 2020 asti, mutta varmaan tämä korona-ajan sulkeutuneisuus on vielä kasvattanut hieman käyttöä.

Kova määrä kyllä. Piti itse kattoa niin +300Gt kuukausia pukkaa olemaan. Lähes kaikki tv:stä streamattuna.
 
Tänään tuli sitten jatkotarjous ensi kuussa päättyvään Elisan Huoleton 4G (9,90€) liittymään. Kiitoksena hyvästä asiakkuudesta hinta oli 14,90 vuodeksi.
Ei tullut 11,90 tarjousta, vaikka tälläkin palstalla niitä on saanut vielä viime kuussa.
Datan käytöstä se ei ainakaan ole kiinni, kun sitä kuluu noin 1Gb kuussa. Puhetta 250 min. Noilla spekseillä valikoitui tuo Moin kuuden gigan liittymä. Saa nähdä minkälaista winback tarjousta laittavat.
 
Tänään tuli sitten jatkotarjous ensi kuussa päättyvään Elisan Huoleton 4G (9,90€) liittymään. Kiitoksena hyvästä asiakkuudesta hinta oli 14,90 vuodeksi.
Ei tullut 11,90 tarjousta, vaikka tälläkin palstalla niitä on saanut vielä viime kuussa.
Datan käytöstä se ei ainakaan ole kiinni, kun sitä kuluu noin 1Gb kuussa. Puhetta 250 min. Noilla spekseillä valikoitui tuo Moin kuuden gigan liittymä. Saa nähdä minkälaista winback tarjousta laittavat.

Tuskin mitään koska maksat tuolla moille reilut 20 euroa kuussa.
 
Tänään tuli sitten jatkotarjous ensi kuussa päättyvään Elisan Huoleton 4G (9,90€) liittymään. Kiitoksena hyvästä asiakkuudesta hinta oli 14,90 vuodeksi.
Ei tullut 11,90 tarjousta, vaikka tälläkin palstalla niitä on saanut vielä viime kuussa.
Datan käytöstä se ei ainakaan ole kiinni, kun sitä kuluu noin 1Gb kuussa. Puhetta 250 min. Noilla spekseillä valikoitui tuo Moin kuuden gigan liittymä. Saa nähdä minkälaista winback tarjousta laittavat.

Tuollaisella data- ja puhekäytöllä et taida kyllä saada Elisalta järkevämpää kuin tuo heidän tarjoamansa 14,90€/kk Huoleton 4G, paitsi ehkä uhraamalla nettinopeutta. Parhaat Moi-tarjouksethan olivat Tarkka 100M 5,90€/kk, Huoleton 10M 9,90€/kk ja Huoleton 100M 16,90€/kk mutta ei näitäkään todennäköisesti enää anneta. Tuo Huoleton 10M siis olisi ollut noista ainoa sulle sopiva, joten eipä tuossa tietysti mitään menetä jos kyselet sen perään. Omasta mielestäni anna liittymän mennä vain Moille saakka käytön ollessa tuota luokkaa. Sen 4€ puhe/txt-hintakaton ansiosta tuolla liittymällä on kuukausilaskut välillä 9-13€/kk, jos saat pidettyä datan tuossa alle 6GB/kk.

Edit: Tuollainen käyttö osuu siis aika täydellisesti Moin kohderyhmään ja on esimerkki tapauksesta, joka oikeasti myös hyötyy Moin liittymäuudistuksesta. Nyt saa 13€/kk hinnalla nuo puhelut + 6GB/kk dataa, eli vanhaan 6€ simiin verrattuna säästää euron kuussa ja saa myös varalle 2GB/kk enemmän dataa.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli sitten jatkotarjous ensi kuussa päättyvään Elisan Huoleton 4G (9,90€) liittymään. Kiitoksena hyvästä asiakkuudesta hinta oli 14,90 vuodeksi.
Ei tullut 11,90 tarjousta, vaikka tälläkin palstalla niitä on saanut vielä viime kuussa.
Datan käytöstä se ei ainakaan ole kiinni, kun sitä kuluu noin 1Gb kuussa. Puhetta 250 min. Noilla spekseillä valikoitui tuo Moin kuuden gigan liittymä. Saa nähdä minkälaista winback tarjousta laittavat.
Mulle tuli toissapäivänä tuo 11.90 tarjous tekstarilla, kunhan ensin olin torjunut chatissä ja puhelussa 19.90e tarjouksen.
 
Tuli Elisalta viesti, kun oma Saunalahti Tarkka Premium 4,90€/kk päättyy 5.11.
"Hei. Puhelinliittymäsi xxx etuhinta on päättymässä, mutta saat kiitoksena asiakkuudestasi kk-maksun 12kk ajaksi 9,90€/kk (norm. 24,90€/kk). Sinun ei tarvitse tehdä blabla blablablaaa...".

Eipä itselläni nappaa.
Pitänee tehdä perinteinen vekslaaminen mitä todennäköisesti Moille, jotta saisi ehkä hitusen parempaa.
 
Tuli Elisalta viesti, kun oma Saunalahti Tarkka Premium 4,90€/kk päättyy 5.11.
"Hei. Puhelinliittymäsi xxx etuhinta on päättymässä, mutta saat kiitoksena asiakkuudestasi kk-maksun 12kk ajaksi 9,90€/kk (norm. 24,90€/kk). Sinun ei tarvitse tehdä blabla blablablaaa...".

Eipä itselläni nappaa.
Pitänee tehdä perinteinen vekslaaminen mitä todennäköisesti Moille, jotta saisi ehkä hitusen parempaa.
Tällä hetkellä taitaa paras tarjous olla 8,90e/kk siitä 100megasesta tarkasta, että tuskinpa säästät juuri mitään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 580
Viestejä
4 558 667
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom