Ok. Johon itse laskemallakin osoitit, että siitä kysennetystäkin lihasta voi saada tarpeeksi c-vitamiinia, että keripukkia, eli puutostilaa ei pääse syntymään. Kerrotko, että mistä minä sitten saan c-vitamiinia, sillä olettamalla tietenkin, että en valehte, kun marjoja tai hedelmiä en ole kahteen vuoteen syönyt. Tämä ei tietkään sinulle siitä toisteeksi siitä, että siinä kypsennetyssä lihassa on c-vitamiinia, aikuisen miehen tarpeisiin, kun samaan aikaan ei syödä hiilihdraatteja. Haluat siis edelleen jatkaa.
Niin. Laskelmani on täysin hatusta otetuilla arvoilla vedetty. Et ole esittänyt mitään tutkimustitetoa siitä, paljonko c-vitamiinia on kypsennetyssä lihassa ja paljonko kypsentäminen sitä vähentää.
Miten niin mielestäni. Senhän osoitti tuo Sheffieldin koe. Siinä oli useampi henkilö 3,2 mg/vk yli sadan päivän ajan. Tutkijat esittävät vain niitä suosituksiaan edelleen. Ei niillä suosituksilla ole edeelleenkään mitään tekemistä ihmisen fysio- tai biologisen tarpeen kanssa. Ymmärrätkö? Ilmeisesti et?
Aaa, kun tutkijat tekevät c-vitamiinin saantisuosituksia tutkimukseen perustuen, niin niillä ei ole mitään tekemistä ihmisen todellisen tarpeen kanssa. Selvä.
Taas. En tiedä mikä sinulla on ja montako kertaa sinulle pitää sanoa, että suositusarvot ovat täysin eri asia kuin mitä ihmisen tarve on. Onko tämä niin vaikea ymmärtää.
Mistä ihminen voi tietää tarpeensa?
[Quotr]
Suoraan tuostakin tutkimuksesta:
"In the Sorby trial, researchers assigned participants to zero, 10 or 70 milligrams a day for an average of nine months."
"In the end, the Sorby researchers said 10 milligrams a day was enough to ward off signs of scurvy. Partly based on these findings, the WHO recommends 45 milligrams a day".
Eli tutkimuksessa mukana oli 0 mg, 10 mg ja 70 mg ryhmät jotka olivat näillä määrillä 9 kuukautta. Ja huomasivat, että 10 mg riittää pitämään keripukin poissa. Seuraavaksi alempi taso oli 0. Sheffieldin kokeessa alempi taso oli 3,2 mg ja silläkään määrällä ei tullut keripukkia. [/quote]
Niin, onko siis mielestäsi paras saanti C-vitamiinille se, millä keripukki pysyy juuri poissa? Jätit myös huomiotta, että noiden tutkimusten dataa on analysoitu uudestaan ja päädytty korkeampiin suosituksiin.
Missä kohti minä olen sanonut niihin luottavani? Sanoin vain, että olet itse omien laskelmiesikin perusteella tullut siihen päätelmään, että kypsäsät lihasta voi saada tarpeeksi c-vitamiinia.
Niin, täysin hatusta vedetyillä arvoilla. Tutkimustieto edelleen puuttuu, etkä sinä ole sellaista esittänyt, vaikka vaadit sitä minulta.
Mikäli sinä esität väitteen, että on olemassa jokin optimaalinen taso tälle c-vitamiinille plasmassa, niin silloin sinun pitää pystä määrittelemään mikä se optimaalinen taso on. Lisäksi pitää määritellä mitä se optimaalinen tarkoittaa ja mitä mitattavia hyötyjä tästä puutostilan ylitttävästä määrästä c-vitamiinia veren plasmassa terveelle oireettomalle ihmiselle seuraa. Mikäli et tätä pysty tekemään, niin puhut paskaa.
Yhtä optimaalista tasoa on mahdonton määritellä. Itse lähden siitä, että sellainen määrä C-vitamiinis, jonka yli keho ei sitä tarvitse. En tiedä mitä järkeä olisi saada sitä vähemmän.
Miksi olkiukkoilet? Milloin minä olen sanonut edes etäisesti jotain tuon suuntaista? Ei minua haittaa nuo suositukset. Sinä taas et edelleenkään näytä ymmärtävän ihmisen tarvetta ja suosituksen eroa.
Mistä sinä tiedät mikä sinun riittävä tarpeesi on esimerkiksi kollageenin tuotantoon? Millä mittarilla tiedät sen? Sitä ei voi tuntea mitenkään.
Luulisin, että mikäli en saisi ravinnosta tarpeeeksi c-vitamiinia olisi jotain oireita alkanut jo parin vuoden jälkeen ilmenemään. Oloni on edelleen mitä mainioin. En minä mitään c-vitamiinia pelkää. Mistä olet tälläisen kuvan saanut?
Lähinä hmetyttää tämä tarve saada c-vitamiinin tarve minimoitua vetämällä esiin tutkimuksia, joissa annoksilla vältettiin vakava puutostila (keripukki). Riittävän C-vitamiinin saannin luulisi olevan aika no-brainer millä tahansa ruokavaliolla. Kyseessä on kuitenkin vitamiini, jota on aika hankala saada liikaa. Olematon riski ja mahdollisesti suuri hyöty.
Viimeksi muokattu: