Liharuoka vs. Kasviruoka ruuan terveellisyys ja muut näkökulmat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ATE
  • Aloitettu Aloitettu
Ihan mielenkiinnosta: löytyykö ketjusta yhtään sekasyöjää (ja sen pitämistä terveellisempänä, tai yhtä terveellisenä), joka olisi kokeillut kasvisruokavaliota pidempään kuin muutaman viikon? (Mielellään niin pitkään, että ruoanlaitosta sun muusta olisi tullut jo suht luontevaa.)
En tiedä löytyy
Sinä tuossa et hyväksynyt muiden eettisyyttä ja olit sitä mieltä että vain maku on oikea syy valita kasvikset. Miten sinulta on pois jos joku ei syö lihaa eettisistä syistä?

Eettiset syyt kun oli vastaus kysymykseen "Mitä järkeä siinä nyt on, että kukaan vaihtaisi hyvän, monipuolisen ruokavalionsa rajoittuneeseen ruokavalioon, joka ei edes maistu hyvältä?"
Missä kohti tuossa ei hyväksytä muiden eettisyyttä tai kielletään siitä keskustelu? Ei myöskään ole kielletty kasvisruuan syöntiä, vai onko? Minusta sekaruoka on vain paljon parempaa, eikä sinun eettisyytesi ole yhtään muiden eettisyyttä oikeampaa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja heti vedettiin esiin orjuus, eutanasia ja siviilipalvelus, jotka eivät liity mitenkään keskusteluun. Sitten väitteet eläinten kiduttamisesta ja orjuuttamisesta. Ei hyväksytty keskustelua kasvissyöjien lemmikkien pidosta ja kohtelusta, eli kaksinaismoralismia ollaan muka eettisiä, mutta sallitaan lemmikkieläinten vangitseminen ja lihansyönti tai kaltoinkohtelu syöttämällä kasviksia.
Ne liittyy etiikkaan. Ja erehdyit tuossa yllä väittämällä "Kukaan ei ole kannattanut täällä tai puhunut orjuudesta muut kuin sekaruuan syönnin kieltäjät.". Jos olisit lukenut viestit niin tietäisit että olen sekasyöjä ja siis vielä vähemmän kieltämässä sekasyöntiä.

Olen itsekin joskus puhunut lemmikkien pidon eettisyydestä. Etiikan kannalta myös villieläimien olot ovat mielenkiintoisia. Onko luonnollisuus aina eettistä? Jos eläin tulee kärsimään (oli se tuotanto-, lemmikki- tai villieläin) niin onko eettisesti parempi lopettaa se taikka estää lisääntymästä. Milloin lajin tulevaisuus on tärkeämpi kuin eläinyksilön olot? Mutta siihen ei kannata tässä ketjussa syvemmin mennä vaikka se mielenkiintoinen keskustelu olisikin.
 
Kasvisruoka on ihan hyvää jos sitä osaa tehdä. Itse en kyllä enään ikinä halua noihin ns. feikkilihoihin koskea (soijapapu, tofu yms.) En myöskään ymmärrä miksi joku alkaa kasvisruokailijaksi ja syö sitten "feikkilihapullia", jos lihapullia tekee mieli niin syöt lihapullia etkä mitään tofupullia, sama myös nakkien yms kanssa.
Hurskastelua, eettiset syyt sallivat sekaravinnon syönnin, ihminen on kautta historian ollut sekaravinnon syöjä.
Ei kovin vakuuttava perustelu edes tälläiselle sekasyöjälle. Ihminen on myös pitänyt orjia kautta historian. Onko hurskastelua kieltää orjuus tai ainakaan itse olla osallistumatta siihen. Entä siviilipalvelus tai totaali, eikö eettiset syyt voi olla syynä?

Voit olla sitä mieltä että sinulle eettisillä syillä ei ole painoarvoa, mutta monelle niillä on. Ihmisillä on myös erilainen moraalikäsitys ja jonkun mielestä on ok tappaa ja syödä eläimiä, toisen mielestä ei. Eutanasian suhteen ihmisten mielipiteet jakaantuvat vielä voimakkaammin. Suomessa kaikki eivät edes kannata pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa. Luulen että sinullekin eettiset syyt merkitsevät muissa yhteyksissä jolloin niihin voidaan vedota.

Minusta eettiset syyt ovat täysin validi syy valita kasvissyönti kunhan ei pakota muita samaan. Olen kuitenkin sen puolella että eläimiä täytyy kohdella kohtuullisen hyvin ja näin asia on hoidettukin Suomessa.
Nyt menee jo naurettavuuksiin, sieltä tulee kaikki kliseet, orjatkin vedetään mukaan, kas kun ei orjalaivojen terva. Siviilipalveluksessa eettiset syyt ovat, että ei hyväksy toisten ihmisten tappamista, mitä myös eutanasiakin on. Jos joku ei kannata pohjoismaista hyvinvointi yhteiskuntaa, niin hänellä on oikeus mielipiteeseensä. Siksi suoritin varusmiespalvelun, että täällä saa olla mitä mieltä haluaa ja mennä vaikka sivariksi, ei se minua haittaa. Vastustan kasvinsyöjien halua kieltää eläinperäisen ravinnon ja tuotteiden käyttöä, "elä ja anna toisten elää tavallaan".

Sitähän olen koko ajan yrittänyt sanoa, että "Ihmisillä on myös erilainen moraalikäsitys ja jonkun mielestä on ok tappaa ja syödä eläimiä, toisen mielestä ei."

Mikä sinä olet tai vegaanit ovat sanomaan mikä on oikeaa eettisyyttä ja mikä väärää.
Sinä tuossa et hyväksynyt muiden eettisyyttä ja olit sitä mieltä että vain maku on oikea syy valita kasvikset. Miten sinulta on pois jos joku ei syö lihaa eettisistä syistä?

Eettiset syyt kun oli vastaus kysymykseen "Mitä järkeä siinä nyt on, että kukaan vaihtaisi hyvän, monipuolisen ruokavalionsa rajoittuneeseen ruokavalioon, joka ei edes maistu hyvältä?"

Missä kohti tuossa ei hyväksytä muiden eettisyyttä tai kielletään siitä keskustelu? Ei myöskään ole kielletty kasvisruuan syöntiä, vai onko? Minusta sekaruoka on vain paljon parempaa, eikä sinun eettisyytesi ole yhtään muiden eettisyyttä oikeampaa.

Laitoin tuon edeltävän keskustelun lainaukset joten sinun on helpompi seurata mitä ollaan keskusteltu. Et ilmeisesti lukenut ollenkaan kirjoituksiani? Tuossa sinun lainauksessa jonka alleviivasin olen samaa mieltä. Tiiviistettynä: Kasvisyönnin valintaan eettiset syyt on hyväksyttävä syy, mutta on myös hyväksyttävää syödä lihaa. Naudanlihan suhteen ollaan enemmän harmaalla alueella ilmastovaikutusten suoksi mutta syön sitä silti.
 
Ihan mielenkiinnosta: löytyykö ketjusta yhtään sekasyöjää (ja sen pitämistä terveellisempänä, tai yhtä terveellisenä), joka olisi kokeillut kasvisruokavaliota pidempään kuin muutaman viikon? (Mielellään niin pitkään, että ruoanlaitosta sun muusta olisi tullut jo suht luontevaa.)
En ota siihen sen enempää kantaa mikä on terveellisempi ruokavalio, mutta itse osittain ollut kuvailemassasi tilanteessa. En osaa itse valmistaa kasvisruokia sen kummemmin, mutta söin pitkään aikaa pelkästään sitä. Osittain itse laittamana, mutta suurimmaksi osaksi naisystävän laittamana. On hyvää, ehkä enemmän totuttelukysymys. Enemmänkin jäi uupumaan se lihan koostumus sekä maku, josta voi päästä irti jos oikeasti haluaa. Ei ollut tarkoitus lopettaa kokonaan lihansyönnin, vaan lähinnä kokeilla miten pärjää ilman. Ja hyvin pärjää. Nykyään huomattavasti vähemmän lihaa omassa ruokavaliossa.
 
Ihan mielenkiinnosta: löytyykö ketjusta yhtään sekasyöjää (ja sen pitämistä terveellisempänä, tai yhtä terveellisenä), joka olisi kokeillut kasvisruokavaliota pidempään kuin muutaman viikon? (Mielellään niin pitkään, että ruoanlaitosta sun muusta olisi tullut jo suht luontevaa.)

Mä olen ollut kasvissyöjä (lakto-ovo) jo parisenkymmentä vuotta. En nyt sitten sano, onko tämä terveellisempää vai ei. Verikokeiden mukaan olen ihan kunnossa.
Ihan jees on mennyt, enkä aijo palata lihapatojen äärelle. Syyt pääosin eettiset.
 
Niin ja heti vedettiin esiin orjuus, eutanasia ja siviilipalvelus, jotka eivät liity mitenkään keskusteluun.
Orjuus tuotiin esiin hyvänä havainnollistavana esimerkkinä siitä, että luonnollisuus ei ole automaattisesti eettisesti oikein. Tämä tehtiin siksi, että perustelit eläinperäisen ruuan syönnin eettisyyttä sen luonnollisuudella.

Täysin aiheellinen pointti.
 
Mä olen ollut kasvissyöjä (lakto-ovo) jo parisenkymmentä vuotta. En nyt sitten sano, onko tämä terveellisempää vai ei. Verikokeiden mukaan olen ihan kunnossa.
Ihan jees on mennyt, enkä aijo palata lihapatojen äärelle. Syyt pääosin eettiset.
Mikä noissa maitotuotteissa ja kananmunissa sitten on eettistä?
 
Eikö se vankeudessa eläminen ole se eettisyydestä valittamisen aihe nimenomaan? Tuotantoeläimen kuolema on todella armollinen verraten mitä luonnossa tapahtuu.

Niin, onkohan noin ja mistäs tuon tiedät? Kuolema saattaa toki ollakin armollinen, mutta monesti se elämä voi olla lajityypillisesti kivempi siellä luonnossa. En tiedä, kun emme ymmärtääksemme ihan tarkalleen tiedä noista eläinten tunnemaailmoista.
Ihmiseltä, joka on ollut ikänsä kuolemansellissä voisi varmaan asiaa kysellä vähän ennen teloitusta.
 
Orjuus tuotiin esiin hyvänä havainnollistavana esimerkkinä siitä, että luonnollisuus ei ole automaattisesti eettisesti oikein. Tämä tehtiin siksi, että perustelit eläinperäisen ruuan syönnin eettisyyttä sen luonnollisuudella.

Täysin aiheellinen pointti.
Väitätkö, että sekaruuan syönti on luonnotonta? Orjuus on todella huono esimerkki, en ole väittänyt, että luonnollisuus on eettisesti oikein. Siis sinun mielestäsi orjuus on luonnollista.
 
Väitätkö, että sekaruuan syönti on luonnotonta?
En lainkaan.

Siis sinun mielestäsi orjuus on luonnollista.
Orjuus, murhat, varkaudet ja monet muut asiat jotka usein mielletään vääryyksiksi, ovat luonnollisia asioita - asioita, joita ihminen on kautta historian tehnyt.

en ole väittänyt, että luonnollisuus on eettisesti oikein
Saatoin ymmärtää väärin, mutta tästä sain sen kuvan, että sekaravinnonsyönti on sinun mielstäsi eettisesti hyväksyttävää, koska se on luonnollista:

eettiset syyt sallivat sekaravinnon syönnin, ihminen on kautta historian ollut sekaravinnon syöjä.
 
Mielenkiintoista, riisin hiilijalanjälki on yhtä suuri kuin sianlihan ja suurempi kuin broilerin, jos joku sellaisesta välittää. Mutta turha on näistä väitellä, en aio vähentää tai lopettaa lihan syöntiä ja tuskinpa yksikään vegaani kääntyy sekaruuan syöjäksi perusteli sitä miten tahansa. Missään muussa maassa ei taideta vouhottaa tuosta hiilidioksidin äärimmäisen pienestä vaikutuksesta ilmastoon kuin Suomessa.

Hillintä - Ilmasto-opas.fi
 
En lainkaan.
Orjuus, murhat, varkaudet ja monet muut asiat jotka usein mielletään vääryyksiksi, ovat luonnollisia asioita - asioita, joita ihminen on kautta historian tehnyt.

Saatoin ymmärtää väärin, mutta tästä sain sen kuvan, että sekaravinnonsyönti on sinun mielstäsi eettisesti hyväksyttävää, koska se on luonnollista:
Sinä ja pari muuta taas perustelette kasvisruokailua koska eläinperäisen ravinnon syönti on yhtä luonnollista kuin orjuus, murhat jne, aika erikoinen etiikka teillä.

Sekaravinnon syönti on eettisesti hyväksyttävää ja se on luonnollista, kuten myös kasvissyönti, ihminen etsii ravintonsa sieltä mistä sitä saa. Naudan kasvatus on keskittynyt Pohjois-Suomeen, koska viljanviljely ei ole siellä niin kannattavaa, heinä kasvaa ja sillä voidaan ruokkia nautoja, ympäristön resursseja hyödynnetään niin hyvin kuin mahdollista.
 
Mielenkiintoista, riisin hiilijalanjälki on yhtä suuri kuin sianlihan ja suurempi kuin broilerin, jos joku sellaisesta välittää. Mutta turha on näistä väitellä, en aio vähentää tai lopettaa lihan syöntiä ja tuskinpa yksikään vegaani kääntyy sekaruuan syöjäksi perusteli sitä miten tahansa. Missään muussa maassa ei taideta vouhottaa tuosta hiilidioksidin äärimmäisen pienestä vaikutuksesta ilmastoon kuin Suomessa.

Hillintä - Ilmasto-opas.fi
No jos kokonaisuutena lihansyönnin suurta hiilijalanjälkeä tilastoissa osoittavasta ja kasvissyönnin lisäämistä suosittelevasta artikkelista pystyy polleana irrottamaan yhden pienen omaa kantaa mahdollisesti puoltavan yksityiskohdan, niin ehkä silloin ei ole kovin kykenevä tarkastelemaan ja tarvittaessa muuttamaan omia mielipiteitään. Ei kuitenkaan tarkoita, että kaikkien kohdalla näin olisi.
 
No jos kokonaisuutena lihansyönnin suurta hiilijalanjälkeä tilastoissa osoittavasta ja kasvissyönnin lisäämistä suosittelevasta artikkelista pystyy polleana irrottamaan yhden pienen omaa kantaa mahdollisesti puoltavan yksityiskohdan, niin ehkä silloin ei ole kovin kykenevä tarkastelemaan ja tarvittaessa muuttamaan omia mielipiteitään. Ei kuitenkaan tarkoita, että kaikkien kohdalla näin olisi.

Jos viitsit tuota listaa tarkastella itse niin huomaat että ei riisi ole mikään ainoa kasvis joka tuossa menee broilerin yläpuolelle.
 
Sinä ja pari muuta taas perustelette kasvisruokailua koska eläinperäisen ravinnon syönti on yhtä luonnollista kuin orjuus, murhat jne, aika erikoinen etiikka teillä.
En ole tuollaista väittänyt. Huomautin ainoastaan, että asian luonnollisuus ei tee siitä eettisesti hyväksyttävää. Ei asian luonnollisuus tee siitä tuomittavaakaan - jotkut luonnolliset asiat, kuten vaikkapa hengittäminen ovat eettisesti ongelmattomia.
 
Ihan mielenkiinnosta: löytyykö ketjusta yhtään sekasyöjää (ja sen pitämistä terveellisempänä, tai yhtä terveellisenä), joka olisi kokeillut kasvisruokavaliota pidempään kuin muutaman viikon? (Mielellään niin pitkään, että ruoanlaitosta sun muusta olisi tullut jo suht luontevaa.)

Vuoden verran on kotikokkailut olleet selkeästi kasvispainotteiset, ja jos liharuokaa tekee, sisältää se useinmiten kalaa. Työpaikkalounaalla menee välillä kanaa ja punaista lihaa, mutta tässäkin on painotus kasvis- ja kalaruuissa. Paljon on ollut siitä kiinni, että on opetellut kokkaamaan oikeita kombinaatioita, koska omasta mielestä ruuan pitää olla aina maistuvaa. Ja en syö juuri lainkaan näitä "lihankorvikkeita", paitsi ehkä tofua erilaisten thai/intia-curryjen kanssa. Nytkin on illaksi jääkaapissa taco-seasoningilla maustettua kidneypapu-parsakaali-täytettä fajitaksia varten, nam.
 
Älä väistele, kuuluu erittäin oleellisesti, jos hurskastelee eläinten tappamisesta ja kiduttamisesta ei pidä pitää lemmikkeinä lihaa syöviä eläimiä tai kiduttaa niitä kasvisruualla, se on kaksi naamaista touhua. Onko joku kieltänyt eettisyydestä keskustelun, mielipiteiden arvostelu ei ole kieltämistä.
Tarkotin, että me keskustelimme vain siitä, voiko kasvissyöntiä perustella eettisistä syistä, mihin kommenttisi ei liittyny ollenkaan. Sulla vaan tuntuu olevan tarve laittaa joka viestiisi sekalaisia muitakin ajatuksiasi kasvissyönnistä. Olis helpompaa , jos keskityttäisiin vain käsillä olevaan asiaan.
 
Totuushan on täysin päinvastainen, jos katsotaan paikallista tuotantoa. Kummallakaan ei ole mahdollisuutta kuin tietyntyyppiseen elämään, mutta se ei ole mikään syy pitää tuotantoeläimen tai lemmikin elämää lähtökohtaisesti vähemmän arvokkaana tai kuten sinun tapauksessa, täysin arvottomana. Tuotantoeläin tai lemmikki kuolisi usein hyvin nopeasti luonnossa, koska jo niiden elämän edellytykset poikkeavat merkittävästi luonnonvaraisten eläinten odotuksista, ne tarvitsevat lämpöä ja huolenpitoa. Tuotantoeläinten hyvinvointia tutkitaan hyvinkin tarkkaan ja jos epäkohtia havaitaan niihin puututaan tarmokkaasti. Luonnonvaraisten eläinten kohdalla niiden hyvinvointia harvoin voidaan tai edes yritetään taata. Silloinkin lähinnä ihmisten tekemisiin puututaan. Ongelma siis ei ole kärsimys itsessään, vaan se, että sen aiheuttaja on ihminen. Et osoita kiinnostusta väitetyä ongelmaa kohtaan, vaan vain sen aiheuttajaa kohtaan.
Kun taas sinun periaatteesi on se, että jos muutenkin tapahtuu pahoja asioita, niin miksei myös mekin voitais niitä tehä.

Ja on hyvä, että sulla on unelma siitä, millaista tuotantoeläinten olot parhaimmillaan ovat. Ihanteellista olisi, että tuotantoeläimet eläisivät valvotuissa hyvissä oloissa siistin mukavan elämän ja kuolisivat kivuttomasti mutta tämmöisestä tilanteesta ollaan keskimäärin hyvin hyvin kaukana. Eikä tulla nykyisillä kulutus-ja tuotantomäärillä helpolla saavuttamaankaan. Nykymääriä ei voi tuottaa idyllisillä paikallistiloilla, eikä sielläkään aina niin idylliset olot ole, vaikka muuta luvataan.

Enkä tunne niin suurta halua pitää tuotantoeläinkuntaa väkisin varsinkaan suurissa määrin elossa, että sen pitäisi tapahtua aktiivisen kärsimyksenaiheuttamisen muodossa. Jos sen on pakko jatkua, niin sitten maailmanlaajuisesti huomattavasti pienemmässä määrin ja huomattavasti tiukemmassa valvonnassa. Tähän suuntaan esim vegaanius/kasvissyönti antaa hyvin vahvan viestin. Tosin muillakin tavoilla voi vaikuttaa.

Jos villieläinten kärsimyksen voisi poistaa, niin olisihan sekin kiva, mutta se on sitten kertaluokkia vaikeampaa ja ekosysteemisiltä seurauksiltaan niin tuhoisaa, ettei oikein realistinen vaihtoehto. Eläintuotannon vähittäinen alasajo kysynnän pienentyessä taas paljon realistisempi, tosin edelleen hyvin kaukainen.

Mutta olen samaa mieltä siitä, että omissa tunnekuohuissa vastapuolen fasistiseksi ja tunneperäiseksi ajattelijaksi syytteleminen on aina kivaa, harvoin tosin rakentavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kun taas sinun periaatteesi on se, että jos muutenkin tapahtuu pahoja asioita, niin miksei myös mekin voitais niitä tehä.

Ja on hyvä, että sulla on unelma siitä, millaista tuotantoeläinten olot parhaimmillaan ovat. Ihanteellista olisi, että tuotantoeläimet eläisivät valvotuissa hyvissä oloissa siistin mukavan elämän ja kuolisivat kivuttomasti mutta tämmöisestä tilanteesta ollaan keskimäärin hyvin hyvin kaukana. Eikä tulla nykyisillä kulutus-ja tuotantomäärillä helpolla saavuttamaankaan. Nykymääriä ei voi tuottaa idyllisillä paikallistiloilla, eikä sielläkään aina niin idylliset olot ole, vaikka muuta luvataan.
Kuinka kaukana kotimaisessa tuotannossa?
 
Mielenkiintoista, riisin hiilijalanjälki on yhtä suuri kuin sianlihan ja suurempi kuin broilerin, jos joku sellaisesta välittää. Mutta turha on näistä väitellä, en aio vähentää tai lopettaa lihan syöntiä ja tuskinpa yksikään vegaani kääntyy sekaruuan syöjäksi perusteli sitä miten tahansa. Missään muussa maassa ei taideta vouhottaa tuosta hiilidioksidin äärimmäisen pienestä vaikutuksesta ilmastoon kuin Suomessa.

Hillintä - Ilmasto-opas.fi
Yksittäisellä aterialla liha kuitenkin helposti muodostaa suurimman osan päästöistä, koska riisi turpoaa keittäessä ja isonkin miehen normaali annos on vain desi riisiä (kuivapaino 83 g) ja broileria tulee siihen kylkeen sitten noin 250g. Tuossa olisi 1,415 kg päästöt, joista 1 kg broilerista ja 0.415 kg riisistä.
 
Niin, onkohan noin ja mistäs tuon tiedät? Kuolema saattaa toki ollakin armollinen, mutta monesti se elämä voi olla lajityypillisesti kivempi siellä luonnossa. En tiedä, kun emme ymmärtääksemme ihan tarkalleen tiedä noista eläinten tunnemaailmoista.
Ihmiseltä, joka on ollut ikänsä kuolemansellissä voisi varmaan asiaa kysellä vähän ennen teloitusta.

Mistä minä tiedän mitä? Että sitä vankeudessa elämistä pidetään epäeettisenä, eikä niinkään kuolemaa? Itsehän toteat niin seuraavassa lauseessa! Tämä on toki vain oma oletukseni. Jos en ymmärtänyt niin ole hyvä ja selvennä.

Argumentit ovat aika epäkoherentteja:

Kana munii ja munat syödään, kana tapetaan ja haudataan maahan = eettistä
Kana munii ja munat syödään, kana tapetaan ja syödään = epäeettistä

Saa selventää ja pitää selventää.
 
En ole tuollaista väittänyt. Huomautin ainoastaan, että asian luonnollisuus ei tee siitä eettisesti hyväksyttävää. Ei asian luonnollisuus tee siitä tuomittavaakaan - jotkut luonnolliset asiat, kuten vaikkapa hengittäminen ovat eettisesti ongelmattomia.

No eikä ole, koska hengittäessä ilmaan pääsee hiilidioksidia.

Hiilidioksidivero on hengitysvero. Hengittäminen vaan päästökaupan piiriin.
 
Eikö se vankeudessa eläminen ole se eettisyydestä valittamisen aihe nimenomaan? Tuotantoeläimen kuolema on todella armollinen verraten mitä luonnossa tapahtuu.

Niin, onkohan noin ja mistäs tuon tiedät? Kuolema saattaa toki ollakin armollinen, mutta monesti se elämä voi olla lajityypillisesti kivempi siellä luonnossa. En tiedä, kun emme ymmärtääksemme ihan tarkalleen tiedä noista eläinten tunnemaailmoista.
Ihmiseltä, joka on ollut ikänsä kuolemansellissä voisi varmaan asiaa kysellä vähän ennen teloitusta.

Mistä minä tiedän mitä? Että sitä vankeudessa elämistä pidetään epäeettisenä, eikä niinkään kuolemaa? Itsehän toteat niin seuraavassa lauseessa! Tämä on toki vain oma oletukseni. Jos en ymmärtänyt niin ole hyvä ja selvennä.

Argumentit ovat aika epäkoherentteja:

Kana munii ja munat syödään, kana tapetaan ja haudataan maahan = eettistä
Kana munii ja munat syödään, kana tapetaan ja syödään = epäeettistä

Saa selventää ja pitää selventää.

Tiedustelin siis sitä mistä tiedät, että tuotantoeläimen kuolema todella armollinen vs luonnossa tapahtuva kuolema. Mielestäni kaikki eläimet eivät kuole luonnossa vaikkapa toisen eläimen toiminnan vuoksi. Osa jopa vanhuuteen. En tiedä oletko ollut koskaan teurastamolla katsomassa kun eläimiä teurastetaan? Kanalintujen teurastaminen on melkoisen rajua puuhaa ja osahan niistä selviää tainnutuksesta kohti kaulankatkaisua. Osa isommista eläimistä on todettu ymmärtävän, että jotain kamalaa tapahtuu. Luonnossa jotkin eläimet osaavat jopa varoa vihollisia/petoja, mutta ihmisen oikkuja ei niin helposti.

Käsitykset eettisyydestä ja etiikasta lienee yksilökohtaisia. Itse pidän eläimen kasvattamista esimerkiksi hyvin pienissä häkeissä, joissa ei pääse toteuttamaan lajityypillistä elämää, epäeettisenä. Lopettaminen voi usein tälläisessä tapauksessa olla se eettinen ratkaisu, jotta eläin pääsee mahdollisista kärsimyksistään. Eläinlääkärit taitavat olla mahdollisimman päteviä tekemään näitä ratkaisuja.

Saako esimerkkisi kana elää kanalle tyypillistä elämää ja kuolla vanhuuteen? Tottakai on järkevää syödä kana, kun se on kuollut. Eettistä tästä tekee nuo yllä esittämäni kohdat...
 
Kun taas sinun periaatteesi on se, että jos muutenkin tapahtuu pahoja asioita, niin miksei myös mekin voitais niitä tehä.

"Tuotanto- ja lemmikkieläimissä on se hyvä puoli, että näiden olosuhteita voidaan valvoa, pitää valvoa ja valvotaan, ja siten tehdä niiden elämä kärsimyksistä vapaaksi, toisin kuin villieläinten."

Kuulostaako sinusta todella siltä, että hyväksyn tuotantoeläinten pahoinvoinnin, koska syyt? Tuo ei ole mitään muuta kuin pahantahtoista leimaamista ideologisista syistä. Sitä samaa mitä tunnut harrastavan laajemmassakin mittakaavassa ulottaen värittyneet käsityksesi koko sekasyöjien laajaan joukkon.

Ja on hyvä, että sulla on unelma siitä, millaista tuotantoeläinten olot parhaimmillaan ovat. Ihanteellista olisi, että tuotantoeläimet eläisivät valvotuissa hyvissä oloissa siistin mukavan elämän ja kuolisivat kivuttomasti mutta tämmöisestä tilanteesta ollaan keskimäärin hyvin hyvin kaukana. Eikä tulla nykyisillä kulutus-ja tuotantomäärillä helpolla saavuttamaankaan. Nykymääriä ei voi tuottaa idyllisillä paikallistiloilla, eikä sielläkään aina niin idylliset olot ole, vaikka muuta luvataan.

Ei se ole mikään utopia, vaan todellisuus kotimaisessa maataloudessa. Tilanne ei tietenkään ole täydellinen, vaan yksittäisiä hyväksikäyttötapauksia esiintyy varsinkin eläintenpitäjän mielenterveyden pettäessä ja se on valitettavaa. Vältin väittämästä koko maailman olevan samassa tilassa, koska en tiedä siitä tarpeeksi ja epäilen vahvasti niin olevan, mutta sillä on hyvin vähän tekemistä suomalaisen lihansyöjän valintojen kanssa.

Mitä tekemistä idyllisyydellä tämän asian kanssa on? Puhe on eläinten kärsimyksistä, ei sinun käsityksistäsi eläinten oikeuksista. Onhan?

Enkä tunne niin suurta halua pitää tuotantoeläinkuntaa väkisin varsinkaan suurissa määrin elossa, että sen pitäisi tapahtua aktiivisen kärsimyksenaiheuttamisen muodossa. Jos sen on pakko jatkua, niin sitten maailmanlaajuisesti huomattavasti pienemmässä määrin ja huomattavasti tiukemmassa valvonnassa. Tähän suuntaan esim vegaanius/kasvissyönti antaa hyvin vahvan viestin. Tosin muillakin tavoilla voi vaikuttaa.

Nyt puhut taas aktiivisesta kärsimyksestä idyllisyyden sijaan. Päättäisit jo. Tuotantoeläimet Suomessa eivät elä "aktiivisessa kärsimyksessä". Sama valheellinen propaganda jatkuu. Miten sinun tai minun ruokavaliovalinnat vähentävät eläinten kärsimystä toisella puolella maapalloa?

Jos villieläinten kärsimyksen voisi poistaa, niin olisihan sekin kiva, mutta se on sitten kertaluokkia vaikeampaa ja ekosysteemisiltä seurauksiltaan niin tuhoisaa, ettei oikein realistinen vaihtoehto. Eläintuotannon vähittäinen alasajo kysynnän pienentyessä taas paljon realistisempi, tosin edelleen hyvin kaukainen.

Aivan. Tuotantoeläinten kärsimysten poisto on realistinen päämäärä ja todellisuutta monin paikoin, mutta sinä haluat päästä eroon tuotantoeläimistä, et kärsimyksestä. Siitä huolimatta väität päinvastaista.

Mutta olen samaa mieltä siitä, että omissa tunnekuohuissa vastapuolen fasistiseksi ja tunneperäiseksi ajattelijaksi syytteleminen on aina kivaa, harvoin tosin rakentavaa.

En ole tunteideni vallassa tässä asiassa. Toimintamalli jossa jokin asia pyritään tuhoamaan kokonaan ongelman ratkaisemisen sijaan (erityisesti keksittyjen syiden nojalla) on fasistinen ja anarkistinen. Johtuisiko siitä, että ensimmäinen pyrkii vaikuttamaan tunteisiin ja jälkimmäinen pohjautuu niihin. Se on eri asia ovatko asian kannattajat aktiivisesti fasistisia samoin kuin se ovatko muut asiasta samaa mieltä kanssani, mutta se on mielipiteeni. Minusta vaikuttaa, että suhtaudut asiaan tunteella juurikin tunneperäisen argumentaatiosi, epäjohdonmukaisuutesi ja leimaamisesi vuoksi. Missä suhteessa olet osoittanut käsitteleväsi asiaa rationaalisesti?
 
"Tuotanto- ja lemmikkieläimissä on se hyvä puoli, että näiden olosuhteita voidaan valvoa, pitää valvoa ja valvotaan, ja siten tehdä niiden elämä kärsimyksistä vapaaksi, toisin kuin villieläinten."

Kuulostaako sinusta todella siltä, että hyväksyn tuotantoeläinten pahoinvoinnin, koska syyt?
Onhan niissä se hyvä puoli, mutta se ei vaan realisoidu eikä ole realisoitumassa lähellekään. Sen sijaan kuitenkin tällaisen toiminnan tukematta jättäminen on susta se kauheampi fasistinen vaihtoehto, koska sitten meillä on kärsimyksen vähentämisen hinnalla vähemmän tuotantoeläimiä. Kärsimystä kun tapahtuu muutenkin.

Mitä tekemistä idyllisyydellä tämän asian kanssa on? Puhe on eläinten kärsimyksistä, ei sinun käsityksistäsi eläinten oikeuksista. Onhan?
....
Nyt puhut taas aktiivisesta kärsimyksestä idyllisyyden sijaan. Päättäisit jo. Tuotantoeläimet Suomessa eivät elä "aktiivisessa kärsimyksessä"
Idyllinen-hassuttelulla tarkoitin oloja, jossa eläimet voivat hyvissä isoissa oloissa liikkua vapaasti lajityypilliseen tapaansa. Oletusarvoisesti näkökulmastani vapaaksi syntyvä eläin elää paremman elämän kuin tuotantoeläimeksi syntyvä. Erityisesti maailmalla, mutta myös Suomessa.

Ja kun puhun aktiivisesta kärsimyksen tuottamisesta, niin tarkoitan meidän itse tekemiämme valintoja, jolla saatamme eläimiä huonoihin oloihin.

Aivan. Tuotantoeläinten kärsimysten poisto on realistinen päämäärä ja todellisuutta monin paikoin, mutta sinä haluat päästä eroon tuotantoeläimistä, et kärsimyksestä. Siitä huolimatta väität päinvastaista....
Miten sinun tai minun ruokavaliovalinnat vähentävät eläinten kärsimystä toisella puolella maapalloa?
Realistinen ja realistinen. Ei missään nimessä nykykulutuksella maailman mittakaavassa. Jotta se voisi olla realistinen, niin tarvittaisiin huomattavasti vähemmän tuotantoa, ja jotta asian eettisyydestä voitaisiin olla edes jotenkuten varmoja, niin huomattavasti enemmän valvontaa (ja mahdolliseksi säädöksiä). Ja kaikki maailmanlaajuiset liikkeet alkaa pienestä. Tuo on sama kuin valittaisi ympäristön kannalta hyvien päätösten tekemisen turhuudesta "koska mitä meillä täällä suomessa nyt on väliä".


Toimintamalli jossa jokin asia pyritään tuhoamaan kokonaan ongelman ratkaisemisen sijaan (erityisesti keksittyjen syiden nojalla) on fasistinen ja anarkistinen
Ongelma ei ratkea sillä, että haihatellen toivotaan kaikkien tuotantoeläinten voivan hyvin. Tila maapallolla ei yksinkertaisesti riitä nykyiselle tuotantoeläinmäärälle, jos halutaan niiden elävän ei-kärsimyksellistä edes vähänkään lajityypillistä elämää.

En ole tunteideni vallassa tässä asiassa.
...
Minusta vaikuttaa, että suhtaudut asiaan tunteella juurikin tunneperäisen argumentaatiosi, epäjohdonmukaisuutesi ja leimaamisesi vuoksi.
Niinpä.

Se on aina se helkkarin tunteellinen vastapuoli. Ehkä voi jättää ne tunteellisetanarkistifasistisyytökset vaikka vähän pidemmälle keskustelussa, eikä ihan kuitenkaan heti julistaa ensimmäisen vastapuolen viestin luettuaan olevansa se kultainen rationaalisuuden ääni tässä kisassa.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan niissä se hyvä puoli, mutta se ei vaan realisoidu eikä ole realisoitumassa lähellekään. Sen sijaan kuitenkin tällaisen toiminnan tukematta jättäminen on susta se kauheampi fasistinen vaihtoehto, koska sitten meillä on kärsimyksen vähentämisen hinnalla vähemmän tuotantoeläimiä.

Kysehän ei ollut siitä oletko tukemassa järjestelmää vaan siitä, että lopettasit koko järjestelmän jos voisit. Tuntuu, että joka toisessa kappaleessa sanot yhtä ja joka toisessa toista. Minusta on täysin hyväksyttävää olla tukematta eläintaloutta, samoin kuin on täysin hyväksyttävää olla tukemassa sitä. Hyväksyttävää ei ole pakottaa omia valintoja kaikille.

Idyllinen-hassuttelulla tarkoitin oloja, jossa eläimet voivat hyvissä isoissa oloissa liikkua vapaasti lajityypilliseen tapaansa. Oletusarvoisesti näkökulmastani vapaaksi syntyvä eläin elää paremman elämän kuin tuotantoeläimeksi syntyvä. Erityisesti maailmalla, mutta myös Suomessa.

Vähän vaikea seurata viestiesi johto-ajatustaa, kun yhdessä kappaleessa puhut kärsimyksestä, toisessa surkeasta kohtalosta kolmannessa hassuttelet sanoilla ja neljännessä kirjoitat paremmasta elämästä. Kaikissa kuitenkin puhut ikäänkuin samasta asiasta.

Ja kun puhun aktiivisesta kärsimyksen tuottamisesta, niin tarkoitan meidän itse tekemiämme valintoja, jolla saatamme eläimiä huonoihin oloihin.

Mitä valintoja? Tuotantoeläimen elämä ei ole lähtökohtaisesti kärsimystä.

Realistinen ja realistinen. Ei missään nimessä nykykulutuksella maailman mittakaavassa. Jotta se voisi olla realistinen, niin tarvittaisiin huomattavasti vähemmän tuotantoa, ja jotta asian eettisyydestä voitaisiin olla edes jotenkuten varmoja, niin huomattavasti enemmän valvontaa (ja mahdolliseksi säädöksiä). Ja kaikki maailmanlaajuiset liikkeet alkaa pienestä. Tuo on sama kuin valittaisi ympäristön kannalta hyvien päätösten tekemisen turhuudesta "koska mitä meillä täällä suomessa nyt on väliä".

Miksi omat valinnat pitäisi olla koko maailman kattavia. Riittää, että ne omista valinnoista kumpuavat kulutushyödykkeet tuotetaan eettisesti.

Ongelma ei ratkea sillä, että haihatellen toivotaan kaikkien tuotantoeläinten voivan hyvin. Tila maapallolla ei yksinkertaisesti riitä nykyiselle tuotantoeläinmäärälle, jos halutaan niiden elävän ei-kärsimyksellistä edes vähänkään lajityypillistä elämää.

Ongelma ei ratkea silläkään, että haihatellaan kaikkien tuotantoeläinten elämän päättämisellä.

Tila riittää ihan hyvin. Tuotantoeläimet eivät ole villieläimiä jotka menestyisivät parhaiten luonnossa, vaan ne ovat pitkälle ihmisen jalostamia lajeja jotka eivät siellä pärjää. Siksi tuotanto- ja kotieläinten olosuhteiden vertaaminen luonnoneläinten olosuhteisiin on jo lähtökohtaisestikin väärin. Eläinten hyvinvointiin pitää puuttua aktiivisesti, mutta niiden elämä ei ole kärsimystä vaikka ne eivät voi haahuilla vapaana luonnossa. Elämä sisätiloissa on täysin normaalia ja hyväksyttävää (usein pakollistakin) tuotantoeläimille, mutta kaikkiin väärinkäytöksiin pitää puuttua kärsimysten välttämiseksi.

Niinpä.

Se on aina se helkkarin tunteellinen vastapuoli. Ehkä voi jättää ne tunteellisetanarkistifasistisyytökset vaikka vähän pidemmälle keskustelussa, eikä ihan kuitenkaan heti julistaa ensimmäisen vastapuolen viestin luettuaan olevansa se kultainen rationaalisuuden ääni tässä kisassa. Koska yleensä keskustelut alkavat niin, ettei ymmärrä juuri ollenkaan toisten pointteja.

Hankala ymmärtää pointtejasi, kun niihin vastaamisesta seuraa yhä uusien "pointtien" (tai hassuttelujen, miten vain) keksiminen edellisten pointtien jäädessä tulkinnanvaraisiksi tai ilman vastausta. Onko kyse eläinten kärsimyksestä, surkeasta kohtalosta vai ihan hassuttelusta, vai tuotantoeläinten kokonaisvaltaisesta vastustamisesta riippumatta niiden kärsimyksistä. Jos kyse on ensimmäisestä, niin kantasi ei ole johdonmukainen ja jos kyse on jälkimmäisestä on se tunnepohjainen, koska tuotantoeläimiä voidaan pitää ja pidetään ilman niiden kärsimystä.
 
Ihan mielenkiinnosta: löytyykö ketjusta yhtään sekasyöjää (ja sen pitämistä terveellisempänä, tai yhtä terveellisenä), joka olisi kokeillut kasvisruokavaliota pidempään kuin muutaman viikon? (Mielellään niin pitkään, että ruoanlaitosta sun muusta olisi tullut jo suht luontevaa.)


Viikon olen kyennyt pelkkää kasvista mässyttämään. Ihan maittavaahan se on, pavut etenkin. Viikossa tosin suolisto ei kerkeä tottua. :D Olisi mielenkiintoista muutama kuukausi elää rehulla mutta ei suatana kun olen itse liian pinttynyt lihaan, vaikka en sitä paljoa syökkään.
 
Kysehän ei ollut siitä oletko tukemassa järjestelmää vaan siitä, että lopettasit koko järjestelmän jos voisit. Tuntuu, että joka toisessa kappaleessa sanot yhtä ja joka toisessa toista. Minusta on täysin hyväksyttävää olla tukematta eläintaloutta, samoin kuin on täysin hyväksyttävää olla tukemassa sitä. Hyväksyttävää ei ole pakottaa omia valintoja kaikille.
Sitten voit vielä näyttää, missä näin olen pakottanut. Tuntuu, että liität liikaa omia odotuksiasi sanomisiini ja sitten yllätyt ja luulet minun muuttaneen mieltäni, kun korjaan niitä odotuksia.

Jos ei halua tukea jotain toimintaa, niin sillon on monesti johdonmukaista toivoa, että se toiminta loppuisi kokonaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että nyt väkisin pitäisi kaikki tuotantoeläimet tappaa ja/tai alistaa ihmiset olemaan enää tuottamatta eläimiä ruuaksi. Minulle ei tule tunnontuskia siitä, että toiveeni johdosta miljardeja sikoja, kanoja ja nautaeläimiä muiden muassa ei olisikaan enää olemassa keskimäärin erittäin huonoissa oloissa. Koska vaikka tuotantoeläimen elämä ei lähtökohtaisesti ole kärsimystä, niin sitä se liian monesti reaalimaailmassa on. Tämän olemassaolemattomuuden (tai ainakin hyyvin suuren määrän vähentämisen) valintahan alunperin oli pointtini, joka sitten laajeni eri suuntiin ihan omien kysymystesi ja ihmettelyjesi pohjalta.

Kun puhun kärsimyksestä, surkeista/idyllisistä oloista ja paremmasta elämästä, niin ei mielestäni kovin suuri kynnys kyetä liittämään niitä yhteen niin, että ymmärtää koko ajan puhuttavan eläinten hyvinvoinnista ja sen kääntöpuolesta eli kärsimyksestä. Sulla on selvästi eri kriteerit sille, milloin tuotantoeläimen olot on hyväksyttäviä. Minä en ole tyytyväinen siihenkään mitä ne edes Suomessa keskimäärin ovat, puhumattakaan maailmasta. Ja ei, tuotantoeläin ei vaadi villieläimen monien neliökilometrien maastoa voidakseen hyvin, mutta ei todellakaan mielestäni riitä se, mitä se keskimäärin tuotantoeläimillä on.
 
Ei se nyt ihan näin mene. Ei ole olemassa mitään korkeampaa voimaa joka määrittelisi että jonkun "moraalikäsitys tai jokin asia olisi oikein tai väärin". Se että orjuus on väärin on vain ja ainoastaan meidän nykyinen moraalikäsityksemme asiasta.

Väärin. Ei siihen mitään korkeampaa voimaa tarvi että tajuaa että esimerkiksi orjuus, ISIS terrorismi tai sarjamurhaaminen on väärin. Ikävä kyllä ihmisten käsitys etiikasta ja sen aiheuttajista on usein erittäin puutteellinen, joten ne uskoo että etiikkaan tarvii jotain korkeampaa voimaa, tai että moraali on täysin subjektiivista/mielivaltaista.
 
Väärin. Ei siihen mitään korkeampaa voimaa tarvi että tajuaa että esimerkiksi orjuus, ISIS terrorismi tai sarjamurhaaminen on väärin. Ikävä kyllä ihmisten käsitys etiikasta ja sen aiheuttajista on usein erittäin puutteellinen, joten ne uskoo että etiikkaan tarvii jotain korkeampaa voimaa, tai että moraali on täysin subjektiivista/mielivaltaista.

Ne ovat väärin koska meidän moraalikäsityksemme asiasta sanoo että ne ovat väärin. Ei mikään muu voima tai taho niitä määrittele vääräksi. Voit toki perustella etikkalla niitä miksi ne ovat väärin mutta siltikin lopputulema on että se on vain meidän moraalikäsityksemme asiasta joka ne julistaa vääräksi.

Ei siihen tarvita kuin joku Linkola perustelemaan että ihmisten sarjamurhaaminen on itseasiassa ihan hieno juttu koska se estää enemmän kuolemia jne.
 
Jos muuten tiedetään, että maailmassa on tällä hetkellä elossa noin kaksi(2) miljardia nautaa, niin montakohan nautaa on teurastettu ravinnoksemme tässä sanotaanko viimeisen 100 vuoden aikana? Hmmmmmm.... Entäpä viimeisen 20 vuoden...

Entäpä seuraavan 50 vuoden aikana, jos käyrä jatkuu samalla kaavalla?

Kyllähän me puhutaan ihan käsittämättömistä määristä. Sitten kun mietitään, että mitä niiden lehmien ravitseminen, nesteytys ja siirtely ja käsittely vaatii, puhumattakaan näiden ilmakehään päästämistä suolistokaasuista, puhumattakaan sitten antibioottien käytöstä juontuvista superbakteereista yms.

Eihän hommassa mitään järkeä ole, jos vaihtoehtojakin on.
 
Viimeksi muokattu:
Väärin. Ei siihen mitään korkeampaa voimaa tarvi että tajuaa että esimerkiksi orjuus, ISIS terrorismi tai sarjamurhaaminen on väärin. Ikävä kyllä ihmisten käsitys etiikasta ja sen aiheuttajista on usein erittäin puutteellinen, joten ne uskoo että etiikkaan tarvii jotain korkeampaa voimaa, tai että moraali on täysin subjektiivista/mielivaltaista.
No jos kokonaisuutena lihansyönnin suurta hiilijalanjälkeä tilastoissa osoittavasta ja kasvissyönnin lisäämistä suosittelevasta artikkelista pystyy polleana irrottamaan yhden pienen omaa kantaa mahdollisesti puoltavan yksityiskohdan, niin ehkä silloin ei ole kovin kykenevä tarkastelemaan ja tarvittaessa muuttamaan omia mielipiteitään. Ei kuitenkaan tarkoita, että kaikkien kohdalla näin olisi.
Niin ja riisihän on maailman tärkein viljalaji, sillä ruokitaan miljardeja ihmisiä.

"Polleana", voi jumalauta, yritä edes, se oli vain esimerkki. Miksi muuttaisin omaa kantaani, lihan on hyvää ja ravitsevaa sen syönillä on mitätön vaikutus ilmaston muutoksiin. Etpä sinäkään vaikuta että olisit "kovin kykenevä tarkastelemaan ja tarvittaessa muuttamaan omia mielipiteitään".
.
 
Jos muuten tiedetään, että maailmassa on tällä hetkellä elossa noin kaksi(2) miljardia nautaa, niin montakohan nautaa on teurastettu ravinnoksemme tässä sanotaanko viimeisen 100 vuoden aikana? Hmmmmmm.... Entäpä viimeisen 20 vuoden...

Entäpä seuraavan 50 vuoden aikana, jos käyrä jatkuu samalla kaavalla?

Kyllähän me puhutaan ihan käsittämättömistä määristä. Sitten kun mietitään, että mitä niiden lehmien ravitseminen, nesteytys ja siirtely ja käsittely vaatii, puhumattakaan näiden ilmakehään päästämistä suolistokaasuista, puhumattakaan sitten antibioottien käytöstä juontuvista superbakteereista yms.

Eihän hommassa mitään järkeä ole, jos vaihtoehtojakin on.
Niin, tällä hetkellä eläinperäiselle lihalle ei ole vaihtoehtoja, ehkä tulevaisuudessa lihaa kasvatetaan laboratoriotehtaissa, syökö ihmiset sellaista on sen ajan murhe. Suomessa antiobioottien käyttöä eläinten kasvatuksessa valvotaan aika tarkasti. Taas tuo naurettava lehmien pieru argumentti, sillä ei ole suurtakaan merkitystä, kyllä nekin päästöt palautuvat kiertoon.

Edelleen ylivoimaisesti suurin ongelma on väestönkasvu ja sen takia tarvittava ruuan tuotannon lisäys. Pohjoisisa oloissa lihantuotanto on järkevää, koska vilja kasvaa huonosti ja heinää siksi riittää.

Tuli vaan mieleen tuosta jossittelusta, "Wenn das wenn nicht wäre, so fliegen die Kühe auch."
 
Ei ole vaihtoehtoja? Missähän maailmassa oikein elät?

Juurikin. Ongelmana on se miten väestön lisääntyessä ravinto saadaan riittämään kaikille siten, että ekologinen kuormitus ympäristölle saadaan pidettyä samalla aisoissa. Lihantuotannosta tähän ei ole.
Lihaa on kahta sorttia: eläinperäistä ja laboratoriossa kasvatettua(kantasoluista tms. En tunne keinolihan kasvatusta). Laboratoriolihasta ei ole vielä korvaamaan eläinperäistä.

Väestömäärä ei pohjoisessa kasvaisi ilman pakolaisten istuttamista tänne.
 
"Polleana", voi jumalauta, yritä edes, se oli vain esimerkki.
Tuskin kovinkaan monelle kokonaisuuksia ja tilastollista vaihtelua edes vähän ymmärtävälle tulee järkytyksenä, että vaikka kasvisruoka kokonaisuutena on vähäpäästöisempää, niin se ei tarkoita, että välttämättä jokaikinen kasviperäinen tuote on vähäpäästöisempää kuin jokaikinen eläinperäinen tuote. Tuo on vähä sama kuin väitteeseen/keskusteluun tupakoinnin aiheuttamasta keuhkosyövän riskin lisääntymisestä poimisi kiinnostavaksi vastaesimerkiksi yksittäisen tupakoivan terveen henkilön ja tupakoimattoman keuhkosyöpää sairastavan henkilön, ja sitten pohtisi että tuskinpa faktoillakaan voi ihmisten mieliä muuttaa.
 
Tähän se pakkotyperyys johtaa:

Kasvisruokapäivä lisäsi ruokahävikkiä Hämeenlinnan kouluissa – Koululaisilta yäk-reaktioita pavuista

"Hämeenlinnan koulujen ruokahävikki on nykyisin noin 16 prosenttia ja päiväkotien 17 prosenttia. Lounaita Kaurialan keskuskeittiöllä tehdään 8 000 päivässä.

Hävikki saatiin painettua jo 14 prosenttiin, mutta sitten kaupunki teki uuden linjauksen: Kaikilla kouluilla tarjotaan kerran viikossa kasvisruokaa.

Se nosti hävikin nykylukuihin.
.

Ja tämä luku tiedetään tarkasti, sillä Hämeenlinnassa on seurattu hävikkiä jo vuosia. Koulujen ja päiväkotien kaikki ruoka tehdään yhdessä keskuskeittiössä, joka on viritetty täysin hävikittömäksi. Ruokaa tehdään täsmälleen sen verran kuin sitä kouluihin tilataan. Lisäksi jokaisessa koulun keittiössä hävikki punnitaan joka päivä, jokaisesta ruokalajista erikseen."
Kasvisruokapäivä lisäsi ruokahävikkiä Hämeenlinnan kouluissa – Koululaisilta yäk-reaktioita pavuista

Hups! :kahvi:
 
Tuskin kovinkaan monelle kokonaisuuksia ja tilastollista vaihtelua edes vähän ymmärtävälle tulee järkytyksenä, että vaikka kasvisruoka kokonaisuutena on vähäpäästöisempää, niin se ei tarkoita, että välttämättä jokaikinen kasviperäinen tuote on vähäpäästöisempää kuin jokaikinen eläinperäinen tuote. Tuo on vähä sama kuin väitteeseen/keskusteluun tupakoinnin aiheuttamasta keuhkosyövän riskin lisääntymisestä poimisi kiinnostavaksi vastaesimerkiksi yksittäisen tupakoivan terveen henkilön ja tupakoimattoman keuhkosyöpää sairastavan henkilön, ja sitten pohtisi että tuskinpa faktoillakaan voi ihmisten mieliä muuttaa.

Nyt on kyllä paska vertaus. Ei tuo ole lainkaan sama asia. Tupakkaa polttava terve henkilö on altistunut ihan samalle riskille kuten sairaskin henkilö. Vähäpäästöiset eläinkunnan tuotteet sen sijaan ei millään vertailulla ole huono asia ellei niitä sitten ala niputtaa isopäästöisten eläinperäisten tuotteiden kanssa samaan mikä on täysin teennäinen ryhmittely.

Paljon järkevämpää ne ruokatuotteet olisi ryhmitellä iso ja pienipäästöisiin eikä johonkin eläin ja kasvituotteisiin jos siis ne päästöt on ongelma eikä joillekkin se "eläinten orjuutus" tms.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän se pakkotyperyys johtaa:

Kasvisruokapäivä lisäsi ruokahävikkiä Hämeenlinnan kouluissa – Koululaisilta yäk-reaktioita pavuista

"Hämeenlinnan koulujen ruokahävikki on nykyisin noin 16 prosenttia ja päiväkotien 17 prosenttia. Lounaita Kaurialan keskuskeittiöllä tehdään 8 000 päivässä.

Hävikki saatiin painettua jo 14 prosenttiin, mutta sitten kaupunki teki uuden linjauksen: Kaikilla kouluilla tarjotaan kerran viikossa kasvisruokaa.

Se nosti hävikin nykylukuihin.
.

Ja tämä luku tiedetään tarkasti, sillä Hämeenlinnassa on seurattu hävikkiä jo vuosia. Koulujen ja päiväkotien kaikki ruoka tehdään yhdessä keskuskeittiössä, joka on viritetty täysin hävikittömäksi. Ruokaa tehdään täsmälleen sen verran kuin sitä kouluihin tilataan. Lisäksi jokaisessa koulun keittiössä hävikki punnitaan joka päivä, jokaisesta ruokalajista erikseen."
Kasvisruokapäivä lisäsi ruokahävikkiä Hämeenlinnan kouluissa – Koululaisilta yäk-reaktioita pavuista

Hups! :kahvi:

Pian joku kertoo että "Lapset on väärässä kasviruoka on hyvää ja asenteissa vika".
 
No, niinhän se osittain onkin. Jos kasvisruokaa syövät eivät valita laadusta, mutta sekasyöjien reaktio on automaattisesti "yäk", kyllä se jostain kertoo. Etenkin siitä ettei näille lapsukaisille ole selkeästikään syötetty kasvisruokaa, ja sitä on luultavasti kotonakin aina väheksytty. Ennakkoasenteet periytyvät aika helposti sieltä.

Eikö tuo ole vähän ketjun sekasyöjienkin oletusreaktio? :cigar2:

Se ei ole mitenkään mahdollista että ne pavut ovat paskan makuisia?
 
No, niinhän se osittain onkin. Jos kasvisruokaa syövät eivät valita laadusta, mutta sekasyöjien reaktio on automaattisesti "yäk", kyllä se jostain kertoo. Etenkin siitä ettei näille lapsukaisille ole selkeästikään syötetty kasvisruokaa, ja sitä on luultavasti kotonakin aina väheksytty. Ennakkoasenteet periytyvät aika helposti sieltä.

Eikö tuo ole vähän ketjun sekasyöjienkin oletusreaktio? :cigar2:
Se asenneongelma on niillä, jotka kuvittelevat olevansa oikeutettuja puuttumaan kouluruokailuun ja lasten ruokavalioon millään lailla kasvissyönnin tuputtamisen nimissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 112
Viestejä
4 469 390
Jäsenet
73 894
Uusin jäsen
sampo_af

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom