Lentoasemat josta olet matkustajana lentänyt, ja keskustelua lentoasemista sekä lentomatkustamisesta

Eipä sitä paljoakaan ole lennetty, joten kenttiä on vain kolme välilaskukentät pois lukien: Helsinki-Vantaa (HEL), Orlando (MCO), Montevideo (MVD). Orlandossakin olin joskus 20 vuotta sitten hieman yli kymmenvuotiaana, joten ei juuri muistikuvia. Montevideosta tykkäsin, pieni kenttä mutta kaikki toimi nopeasti ja oli selkeää.

Eksoottisin kokemus osui silti juurikin tuomme Montevideon reissulle, eli neljän tunnin välilasku Madridiin (MAD) Helsingistä tullessa. Jatkolento lähti joskus yhden aikaan yöllä T4S:stä, ja koko terminaalissa ei ollut viimeiseen kahteen tuntiin muita kuin meidän lentomme matkustajia. Hieman vajaa kilometri terminaalia, yhtä porttia lukuunottamatta täysin tyhjää. Kaikki kaupat koko terminaalin pituudelta kuitenkin auki. Oli hieman erikoinen tunnelma vain kävellä ympäriinsä kun missään ei ole ketään.
 
Onko vielä välilaskullisia lentoja joissa osa matkustajista jää koneeseen ? (enkä tarkoita sairastapauksia yms).

Joskus 2000-luvun alkupuolella lennettiin työmatkalle Milanoon Sas:in koneella.. oli kohtuu tuskallista kun kone lensi normi reittimatkan Helsinki-Tukholma jossa osa matkustajista jäi pois ja osa jäi koneeseen.. Tukholmassa kone tankattiin ja otettiin uusia lisää matkustajia ja tämän jälkeen reittilento Tukholma-Milano. Silloin tuli vielä tupakoitua ja muutenkin ylimääräinen stoppi ahtaassa koneessa ei ollut kovin piristävää.. enään en muista miten lento takaisinpäin oliko samanlainen koukkaus.
 
Onko vielä välilaskullisia lentoja joissa osa matkustajista jää koneeseen ? (enkä tarkoita sairastapauksia yms).

Joskus 2000-luvun alkupuolella lennettiin työmatkalle Milanoon Sas:in koneella.. oli kohtuu tuskallista kun kone lensi normi reittimatkan Helsinki-Tukholma jossa osa matkustajista jäi pois ja osa jäi koneeseen.. Tukholmassa kone tankattiin ja otettiin uusia lisää matkustajia ja tämän jälkeen reittilento Tukholma-Milano. Silloin tuli vielä tupakoitua ja muutenkin ylimääräinen stoppi ahtaassa koneessa ei ollut kovin piristävää.. enään en muista miten lento takaisinpäin oliko samanlainen koukkaus.

On, tilauslennoilla viimeksi, sukua majailee kreikassa ja jouluksi kun ollaan sinne lennelty, niin rovaniemeltä tulee kone ja pysähtyy helsinki-vantaa ja jatkaa matkaa ateenaan. Ateenassa myös nopein vaihto, 15 min tosin matkatavarat jäi yllätys tulematta.

Surkein kenttä, berliini ehdottomasti

Mieleen jäänyt doha, jfk, moskova dmed bangkok bkk, ko samui joka oli tyyliin yks bambu maja, henkilökunta naureskeli kun oltiin 2h ennen lennolle lähtöä paikalla ja totesivat että menkää tohon edelliseen koneeseen joka on lähdössä just. Shanghain pvg kentällä ehkä nihkein maahantulotarkastus, ei uskonut millään että on oma passi ja tätä sitten selviteltiin tovi ilman yhteistä kieltä, kaksi konetuliasein varustautunutta setää mukama. Vinkki, valitse aina miespuolinen virkailija.

Muita ihmeellisiä rodos rho porukka lappaa sisään ja ulos miten sattuu, todella häröä toimintaa muutenkin tuolla.
 
Onko vielä välilaskullisia lentoja joissa osa matkustajista jää koneeseen ? (enkä tarkoita sairastapauksia yms).

Muutamina viime vuosina olen ollut parilla tuollaisella lennolla:
BNE-HKG, välilasku CNS
FRA-SCL, jäin pois Madridissa.
Ja kymmenisen vuotta sitten LHR-SYD, välilasku SIN
 
Yritän välttää lentämistä mikäli mahdollista mutta kyllä olen noiden pienten (TKU, HAU, ANX, SGD, ym) kenttien fani. Vaikka ei ole lounge tms. palveluja niin kaiken korvaa se että auto parkkiin ja 5 - 10 min niin olet jo portin vieressä istumassa.
 
Amsterdamin lentokenttä sopii hyvin vaihtoyhteyskentäksi, minusta nopea ja helppo kenttä liikkua. Sekä KLM paras lentoyhtiö kokemus, safkat ja juomat kuuluu turistillekkin olut tai viinillä ;)
 
Turun kenttä on kyllä mukava, sopivan kompakti. Vahinko ettei Ryanair lennä sieltä enää.. ihmettelen noit kenttävalintoja muutenkin, esim Norwegian sais ison kilpailuedun jos lentäis Turusta ja/tai Tampereelta suoria lentoja Eurooppaan. Tietty Helsingissä on yhtiöllä kaikki valmiina mut samalla se Helsinki on kallein kenttä lentää..
 
Sekä KLM paras lentoyhtiö kokemus, safkat ja juomat kuuluu turistillekkin olut tai viinillä ;)

Tuo KLM on kyllä mielestäni varsin ankea verrattuna moneen muuhun saman luokan lafkaan, pääosin vanhat koneet ja safkat keskinkertaisia, ja se A-tarvike tarjoilu löytyy monelta muultakin. Amsterdamin kenttä on kyllä muuten varsin hyvä ja sieltä on hyvät yhteydet vähän joka puolelle.
 
Mikä on kallis ? mitä Oslossa maksaa matkailijan perustarpeet eli kahvikuppi, patonginpalanen tai oluttuoppi ?
Olut on keskimäärin 9e tuoppi, muttei 15e ole mitenkään poikkeuksellinen.

Halpa take away kahvi on 3e. Normaalisti yli 4e.

Patongin palanen on liian epämääräinen määrittely. Miksi muutenkaan ostaisit patonkia Norjasta?
 
Olut on keskimäärin 9e tuoppi, muttei 15e ole mitenkään poikkeuksellinen.

Halpa take away kahvi on 3e. Normaalisti yli 4e.

Patongin palanen on liian epämääräinen määrittely. Miksi muutenkaan ostaisit patonkia Norjasta?

Patongin palasella tarkoitin lähinnä jotain sämpylää, täytettyä patonkia tai muuta siihen viittaavaa.. :D

Mutta ei noi hinnat nyt niin katastrofaalisen korkeita ole. Täytyy myöntää kokemattomuuteni, en ole Norjassa koskaan käynyt.. välillä tulee vaihtokenttä vaihtoehtona kun Norwegianilla tulee lennettyä jonkin verran.
 
Patongin palasella tarkoitin lähinnä jotain sämpylää, täytettyä patonkia tai muuta siihen viittaavaa.. :D

Mutta ei noi hinnat nyt niin katastrofaalisen korkeita ole. Täytyy myöntää kokemattomuuteni, en ole Norjassa koskaan käynyt.. välillä tulee vaihtokenttä vaihtoehtona kun Norwegianilla tulee lennettyä jonkin verran.
Nuo hinnat toki kaupungissa, ei kentällä.

Kentällä sitten ihan eri hinnat, jos vain vain vai ajattelet. Joskin ero on inhimillinen, ainakin air-side, verrattuna muihin kenttiin.
 
En tiedä onko tämä niinkään kenttä spesifistinen vai yleisesti lentämisestä...

Mutta joka tapauksessa 2008 tuli lennettyä Monterrey-JFK-Dusseldorf-Helsinki .

JFK (NYC) päästiin koneeseen no problem, vaikka kyselivät miks Mexikosta tulossa ja vain muutama tunti Amerikoissa (Mexico-NYC oli erillinen lippu). Kone tottakai oli sitten rikki ja venattiin 6 tuntia KENTÄLLÄ kun konetta korjattiin. Itsellä oli paikka suht edessä oven vieressä, jota pidettiin auki. Siinä oven suussa nojailin ja chillailin ja katselin useamman tunnin kun moottoria korjailtiin. Yhtiöllä (joku Lufthansan halpis sisaryhtiö) ei ollut varaosaa, mut jostain saatiin osa lainaan. Joku auton turboa muistuttava osa sinne vaihdettiin. Oli suht hyvät kuumotukset kun vihdoin vauhtiin päästiin. Mut hyvin se toimi.

Hieman vähemmän yllättäen olin (melkein) myöhässä jatkosta, vaikka siinä oli useamman tunnin väli. Juoksin koneesta ulos ja työntekijää hihasta kiinni et nyt on perkele kiire. Se päästi minut lasioven läpi Shengen puolelle ilman mitään tarkastuksia!

Noh, portille kun pääsin niin eiootahan siellä myytiin. Kone oli just lähtenyt. Ei auttanut kun lähteä etsimään tiskiä josta vaihtaa lento. Se tietty oli land side...

Lopulta uuteen koneeseen päästyä katselin kun laukkuja sisään pakattiin. Oman urheilukassin bongasin ja tyyppi sitä hetken tutki ja päätti nostaa takaisin autoon... Luultavasti koska en ollut virallisesti koskaan saapunut Eurooppaan, joten joku bitti oli vinossa. Tottakai henkilökunnalle siitä mainitsin mutta vastaus oli voivoi. Mitään ei voinut tehdä että se kyytiin saataisiin.

Suomeen saavuin muutaman tunnin myöhässä, ja kassi tuli taksin kyydissä koti ovelle pari päivää myöhemmin.

Sinällään kaikki toimi melkein ok, mutta olipahan reissu...
 
Mielenkiintoinen keskustelu :tup:

Tegelistä on nyt tullut kolme kertaa noustua ja onhan se ehdottomasti Euroopan paskimpia paikkoja kaupunkiin yleisesti suhteutettuna. Omissa silmissä jopa CDG:kin jää kakkoseksi. Viime Saksanreissulla tuli kokeiltua myös Tegelin lounge, joka vastasi hyvin kentän muuta tasoa: pieni ja kuuma koppi, jossa oli tarjolla kylmiä lihapullia, höttödonitsia, pullaleipää ja sipsejä. Oluttakin onneksi oli, mutta yleisesti paikka oli kaukana sellaisesta tasosta, jota loungelta odottaisi.

Parhaat: Oslo-Gardermoen. Homma toiminut aina loistavasti alusta loppuun ja sekä tilat että palvelutarjonta varsin hyvällä tasolla. Hyvänä kakkosena on HKI, mutta Oslo ehkä vie tämän kisan hiuksenhienolla erolla, koska ravintolatarjonta on ainakin minun kokemuksien perusteella parasta mitä lentokentältä löytyy. Onhan tuo myös varmaan kallein kenttä, mutta ero Helsinki-Vantaaseen, tai ylipäätään länsimaiden lentokenttätasoon, ei ole kovin suuri. Eikä niille muutenkaan ole tarkoitus asumaan jäädä, joten en anna hinnoille niin paljon painoarvoa.

Paskin kenttä kokonaisuudessaan: Samos International Airport, Kreikka. Helvetin kuuma peltihalli, jossa ei ollut käytännössä mitään palveluita.

Eksoottisin: Kona International Airport, Hawaji. Lentokentän infra oli käytännössä taivasalla, muutamia puuhökkeleitä ja niiden välille rakennettuja välikattoja lukuunottamatta. Varsin tunnelmallinen ja sympaattinen paikka.

Toivottavasti ei enää ikinä: London Heathrow Airport. Ruuhkaisin ja kaoottisin kenttä missä olen ollut. Vähän niinkuin olisi jossain Prisman pahimmassa jouluruuhkassa, mutta ostoskärryjen sijaan tynnettävänä on matkalaukku, kaikki vittuilee suomen sijaan englanniksi etkä itse saa vaikuttaa siihen koska lähdet pois. Etenkin kentän oma henkilökunta on varsin vittumaista porukkaa (joskin täytyy sanoa että niin olisin minäkin, jos tuolla joutuisi päivittäin olemaan) ja istumapaikkoja, latauspistokkeista puhumattakaan, hyvin rajallisesti. Ainut hyvä muisto tuolta on yksi patonki, joka oli muistaakseni hintaansa nähden varsin hyvä (jotain 3 puntaa). Yritän silti välttää jos vaan mitenkään mahdollista.

Mitä vittua?: Los Angeles International Airport ja ensimmäinen maahantulo. ESTA-jonossa seisoskellessa meidät ohjattiin kolmesti uuteen jonoon. Hyvin sattumanvaraisen oloisesti ja mitään perustelematta, epävarmoin ottein. Oli jo valmiiksi vittumaista odotella siellä vuoroansa, mutta vielä vittumaisempaa siitä teki nämä uudelleenohjaukset, jotka johtivat vähintään tunnin lisäodotteluun. Lopullinen jonomme nimittäin veti huomattavasti hitaammin, koska meidän jonoa oli käsittelemässä ainoastaan kaksi virkailijaa, joista toinen oli ns. haastavan tapauksen kanssa joka vei puolisen tuntia. Aikaisemmilla jonoilla oli neljä virkailijaa ja ne luonnollisesti tyhjenivät nopeammin.
 
Mielenkiintoinen keskustelu :tup:

Tegelistä on nyt tullut kolme kertaa noustua ja onhan se ehdottomasti Euroopan paskimpia paikkoja kaupunkiin yleisesti suhteutettuna. Omissa silmissä jopa CDG:kin jää kakkoseksi. Viime Saksanreissulla tuli kokeiltua myös Tegelin lounge, joka vastasi hyvin kentän muuta tasoa: pieni ja kuuma koppi, jossa oli tarjolla kylmiä lihapullia, höttödonitsia, pullaleipää ja sipsejä. Oluttakin onneksi oli, mutta yleisesti paikka oli kaukana sellaisesta tasosta, jota loungelta odottaisi.

Toivottavasti ei enää ikinä: London Heathrow Airport. Ruuhkaisin ja kaoottisin kenttä missä olen ollut. Vähän niinkuin olisi jossain Prisman pahimmassa jouluruuhkassa, mutta ostoskärryjen sijaan tynnettävänä on matkalaukku, kaikki vittuilee suomen sijaan englanniksi etkä itse saa vaikuttaa siihen koska lähdet pois. Etenkin kentän oma henkilökunta on varsin vittumaista porukkaa (joskin täytyy sanoa että niin olisin minäkin, jos tuolla joutuisi päivittäin olemaan) ja istumapaikkoja, latauspistokkeista puhumattakaan, hyvin rajallisesti. Ainut hyvä muisto tuolta on yksi patonki, joka oli muistaakseni hintaansa nähden varsin hyvä (jotain 3 puntaa). Yritän silti välttää jos vaan mitenkään mahdollista.

Tegelistä olen samaa mieltä, tosin kenttä odottaa kiinnimenoa jos saavat sen uuden kentän joskus auki.. Tegelistä huomaa että mihinkään ei enåå satsata. Tegelin plussana oli taksijärjestelmä, toimi hyvin ja taksi hotellille alle kakskymppiä.

Missäköhän Heathrown terminaalissa olin koska oma kokemus oli päinvastainen.. lähtiessä metrolla terminaaliin, lähes ilman jonotusta metrokortti rahaksi ja sen jälkeen terminaaliin jossa oli ihan ok valikoima kauppoja ja istumapaikkojakin löytyi ihan hyvin. Jollain tavalla terminaali tuntui jopa pieneltä ollakseen osa Euroopan suurinta kenttää.. :D

Lontooseen tullessa ruuhka oli kovempi, varsinkin Heathrow expressin junamatka keskustaan oli yhtä tuskaa ylitäydessä junassa missä ei mahtunut edes seisomaan. Kentälle metromatka oli taas ihan ok ilman suurempaa tungosta.
 
Jaah, nopea lista kentistä (siinä järjestyksessä mikä tulee mieleen)
- Kairo (ennen ja jälkeen uudistuksen)
- Sharm El Sheikh
- Tel Aviv
- Dubai
- Abu Dhabi
- New Delhi
- Darjeeling
- Singapore
- Krabi
- Koh Samui
- Phuket
- Phnom Phen
- Ho Chi Minh City
- Hong Kong
- Istanbul
- Arlanda ja Bromma
- Kööpenhamina
- Kreeta
- Ateena
- Praha
- Madrid
- Frankfurt
- Berlin (/Tegel)
- Pariisi (Charles De Gaulle)
- Malta
- Lissabon
- Madeira
- Heathrow
- NYC
- Columbus, OH
- San Diego
- Chicago
- Washington D.C
- Mexico City
- Cancun

Siinä nyt mitä nopeasti tuli mieleen ja listalata puuttuu varmaan yli 10.
Paras: Singapore, helppo ja selkeä sekä viihtyisä
Paskin: CDG, hyi helvetti. Ei ole liioittelua sanoa että sieltä matkustaessa aina on joku perseellään.
Mielenkiintoisin: Darjeeling - jo kentällä huomasi ettei olla tyypillisessä Intiassa.
 
Losin kenttä internationalin vastaanottorempan jälkeen on aika leppoisa itse asiassa. Se Tom Bradley tms. terminaali mihin saapuu Atlantilta tulevat lennot on nopea, moderni ja tehokas. Eniten kesti aikaan, kun yritti autoa löytää sieltä pois pääsemiseen ja ne Losin aivan helvetilliset ruuhkat. Kaikkiaan LAX on jenkkistandardeilla erittäin toimiva ja reipas kenttä mielestäni. Heathrow'n kenttä on varmaan näistä isoista Euroopan kentistä se oma suosikki. Itsellä ei koskaan ole ollut mitään ongelmia noin kokemuksena, paitti et toki aina tulee se "could you please come with me sir" ja ylimääräiseen turvatarkastukseen... Muutenhan terminaalien välillä operoi se paikallisjuna siellä, ruokamestoja on tarpeeksi, eikä tarvitse ressata mistään. Menee virran mukana, niin ei mitään ongelmaa.
 
Lontooseen tullessa ruuhka oli kovempi, varsinkin Heathrow expressin junamatka keskustaan oli yhtä tuskaa ylitäydessä junassa missä ei mahtunut edes seisomaan. Kentälle metromatka oli taas ihan ok ilman suurempaa tungosta.
Gatwickissa tykkäsin kyllä siitä, että vaikka sielläkin oli joku Express juna joka meni Victorian asemalle ja oli varsin nopea, niin vaihtoehtoa myös löytyi. Monet varmaan valitsee tuon Expressin, kun lippuja on helppo ostaa monesta paikasta. Päädyttiin kuitenkin menemään ihan normaalilla Thameslinkin junalla, joka on vähän hitaampi, mutta myös selvästi halvempi, kun se meni vielä St. Pancrasin asemalle, joka oli lähellä hotellia. Kun ei menty ihan yleiseen työmatka-aikaan niin ruuhkaa ei ollut käytännössä ollenkaan. Ainoa ongelma oli, että jostain syystä automaatista ei saanut lunastettua lippuja, mutta tiskiltä saatiin ne sitten ilman kovin pitkää jonotusta. Muutenkin Gatwick oli varsin kiva kenttä eikä kyllä ollut suurempaa valittamista mistään.
 
Chicago, ei voi sanoa että olisi pska koska se on paljon huonompi. Lentoyhtiöiden iloiset chekkaus naiset pelastaa hieman.

Jenkeistä täytyy nostaa Atlantan uusu kentän esiin. Uusi, avara, kaikki toimii hyvin ja muutenkin tosi jees.

Helsinki-vantaa on muuten jees mutta uudet parkkipaikka järjestelyt ja kilometrien kävely alkaa olla no no... Tekisivät terminaali 3.

Vaihtopaikoista suosin aina Damia ja Muncheniä. Frankkula menee myös.

Delhi ja muutkin Intian kentät. Ensimmäisen kerran check-in/varaus lappu näytetään jo ennen terminaalia ja viimeisen kerran koneen ovella. Ja leimaa tulee enemmän kuin laki sallii.

Singaporesta sellainen posi että maasta lähtö imigraatio hoidetaan automaatilla (passi ja sormenjälki). Turvatarkastus juuri ennen koneeseen meno on lävestä koska tällöin et vie mitään omaa juotavaa koneeseen.
 
Gatwickissa tykkäsin kyllä siitä, että vaikka sielläkin oli joku Express juna joka meni Victorian asemalle ja oli varsin nopea, niin vaihtoehtoa myös löytyi. Monet varmaan valitsee tuon Expressin, kun lippuja on helppo ostaa monesta paikasta. Päädyttiin kuitenkin menemään ihan normaalilla Thameslinkin junalla, joka on vähän hitaampi, mutta myös selvästi halvempi, kun se meni vielä St. Pancrasin asemalle, joka oli lähellä hotellia. Kun ei menty ihan yleiseen työmatka-aikaan niin ruuhkaa ei ollut käytännössä ollenkaan. Ainoa ongelma oli, että jostain syystä automaatista ei saanut lunastettua lippuja, mutta tiskiltä saatiin ne sitten ilman kovin pitkää jonotusta. Muutenkin Gatwick oli varsin kiva kenttä eikä kyllä ollut suurempaa valittamista mistään.

Heathrow Express on se nopein ja kallein vaihtoehto kentältä, sekin kulkee Victoria asemalle. En tiedä myyvätkö viikonlopuiksi niin paljon alennuslippuja vai mistä johtuu m8tta tunnelma oli kuin japanialaisessa ruuhkametrossa. Onneksi matka sentään oli kohtuu nopea.
 
Vielä yleisesti lentokenttien liikennejärjestelyistä, lähinnä julkisen liikenteen osalta.
Sen suhteen pohjoismaiden pääkaupunkien osalta Helsinki-Vantaa saa ylivoimaisen paskin kenttä -palkinnon. (toim. huom. Islannissa en ole käynyt, joten jätän sen huomioimatta).

Sitten pohjustusta palkinnon perusteista. Turisti tai liikematkailija arvostaa suuresti, jos kentältä pääsee helposti, nopeasti ja edullisesti junalla kaupungin keskustaan.

- Kastrup: Junalla pääsee helposti, vaivattomasti ja edullisesti keskustaan. Check. Ja pääseepä yhtä kivuttomasti Ruotsin puolellekin.
- Arlanda: Arlanda Expressillä pääsee Tukholman keskustaan 15 minuutissa. Nopea, vaivaton ja halpa, siis. Check. Vertailun vuoksi taksilla sama matka vie 45 min. jos ei ole ruuhkaa. Ja maksaa paljon.
- Gardemoen: Sama täällä, junayhteys toimii. Check.

Meanwhile in Finland.

- Helsinki-Vantaa: Muutama vuosi takaperin ainoat vaihtoehdot olivat bussi tai taksi = Vittu mitä paskaa. No, nyt ne sai tehtyä junaradan lentoasemalle, mutta tuokin piti perseillä oikein urakalla. Kun muissa pohjoismaissa dedikoitu juna vie joko non-stoppina tai lähes non-stoppina keskustaan, Suomessa nämä matkustajaparat saavat "nauttia" upeista Vantaan ja Helsingin lähiöistä joko 10 tai 13 välipysähdyksen verran!

On päivänselvää, että tätä junaratkaisua ei ole edes yritetty tehdä palvelemaan lentomatkustajien tarpeita.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en vieläkään tiedä että kumpaan suuntaan sitä HKI-Vantaan lähiörataa on tarkoitus mennä jos tarkoitus on päätyä mahdollisimman nopeasti Helsingin keskustaan kuten normaalit ihmiset :btooth: Jollain logiikalla päätös pitää tehdä nopeasti ja yleensä väsyneenä. Ei sitä varmasti ainakaan mitenkään ohjeistettu ole, mutta sinänsä molemmat päätyy joskus perille asti.
 
Ton lähiöradan suuri kysymys on riittäisikö matkustajia kannattavaan liikennöintiin jos lipun hinta olisi express junalla 15eur tai enemmän ? Ja mikä on tällä hetkellä keskimääräinen aika normi junalla keskustaan ?
 
Onko Arlanda Expressin 295Sek hinta halpa ?

Halvempi kuin taksi ja nopeampi. Mielestäni aika win-win tilanne. Ruotsissa tuo takseilu muutenkin vähän sellaista, että passaan ilomielin väliin sen perussomalin joka ei puhu ruotsia, englantia tai mitään muutakaan sivistysmaan kieltä.
 
Jos Arlanda express kestää sen 20min ja maksaa 295sek tai vaihtoehtona lentobussi maksaa 99sek ja kestää n 35-. 45min saa aika hyvän tuntipalkan käyttämällä bussia.. moi ajat yms otettu visitstockholm-sivulta.

AE on suunattu selkeästi työkseen matkustaville joiden ei tarvitse itse maksaa matkoja.. tälläinen tavantallaaja valitsee toisen vaihtoehdon.
 
Heahrow Express:ä ei kannata käyttää. Itse joskus ajelin perus junilla 4£ per suunta. Matka-aika 35min

Jos porukassa on 4 tai enemmän niin gatwick express lippujen hinnalla saa priva taksin joka kuskaa hotellin eteen.
 
Meillä maksoi Heathrow express weekend saver lipulla yht.16,50, 3 aikuista ja yks teini.
 
Mä en vieläkään tiedä että kumpaan suuntaan sitä HKI-Vantaan lähiörataa on tarkoitus mennä jos tarkoitus on päätyä mahdollisimman nopeasti Helsingin keskustaan kuten normaalit ihmiset :btooth: Jollain logiikalla päätös pitää tehdä nopeasti ja yleensä väsyneenä. Ei sitä varmasti ainakaan mitenkään ohjeistettu ole, mutta sinänsä molemmat päätyy joskus perille asti.
Ero matka-ajassa noin 5 minuuttia (P=29min, I=34min), joten ei kovin merkittävä ero lentoasemalta/lentoasemalle kuljettaessa. Nopeimmin on perillä sillä junalla, joka tulee ensin.
 
Mä en vieläkään tiedä että kumpaan suuntaan sitä HKI-Vantaan lähiörataa on tarkoitus mennä jos tarkoitus on päätyä mahdollisimman nopeasti Helsingin keskustaan kuten normaalit ihmiset :btooth: Jollain logiikalla päätös pitää tehdä nopeasti ja yleensä väsyneenä. Ei sitä varmasti ainakaan mitenkään ohjeistettu ole, mutta sinänsä molemmat päätyy joskus perille asti.
P juna on minuutin nopeampi. Kesti 15s katsoa reittiopas.fi.
 
Viimeksi muokattu:
Tegelistä olen samaa mieltä, tosin kenttä odottaa kiinnimenoa jos saavat sen uuden kentän joskus auki.. Tegelistä huomaa että mihinkään ei enåå satsata. Tegelin plussana oli taksijärjestelmä, toimi hyvin ja taksi hotellille alle kakskymppiä.

Missäköhän Heathrown terminaalissa olin koska oma kokemus oli päinvastainen.. lähtiessä metrolla terminaaliin, lähes ilman jonotusta metrokortti rahaksi ja sen jälkeen terminaaliin jossa oli ihan ok valikoima kauppoja ja istumapaikkojakin löytyi ihan hyvin. Jollain tavalla terminaali tuntui jopa pieneltä ollakseen osa Euroopan suurinta kenttää.. :D

Lontooseen tullessa ruuhka oli kovempi, varsinkin Heathrow expressin junamatka keskustaan oli yhtä tuskaa ylitäydessä junassa missä ei mahtunut edes seisomaan. Kentälle metromatka oli taas ihan ok ilman suurempaa tungosta.

Ehkä pitää sitten antaa tälle toinen mahdollisuus, jos tulee vastaan muuten parhaana vaihtoehtona. Oma kokemukseni on elokuun lopulta jossa Heathrow oli välipysäkkinä Losin ja Helsingin välillä, eli varmaan vuoden kiireisintä aikaa joulun jälkeen ja en pystynyt itse vaikuttamaan kentällä vietettyyn aikaan. Vaikutuksensa oli varmasti myös sillä, että 8,5h istuskelun jälkeen vitutuskerroin oli jo valmiiksi aika korkealla.
 
Joo onhan tuo Helsinki-Vantaalle kulkeva kehärata aika hidas. Mutta tosiasia lienee se, että päärata (siis tuo helsinki-tikkurila-riihimäki...) on niin ruuhkainen että noita "pikavuoroja" kentältä ei voi mahduttaa sinne väliin.
Ja päärataahaan koittavat vähän kerrallaan jotenkin laajentaa, mutta loppuu ns. maa alta Tikkurilan eteläpuolella, joten ei voi raiteita oikein tehdäkään.

Ja Helsinki-Vantaan parkkipaikathan ovat tällä hetkellä ihan solmussa näitten remonttien takia. Tällä viikolla alkavat räjäyttelemään P1 ja P2 maan tasalle.
Tosin lähivuosien aikana pitäisi tulla vähintään 5000 uutta parkkiruutua alueelle.

Keskiviikkona tosiaan Norwegianilla luvassa Helsinki-Gatwick-Chicago pätkä. Atlantin ylitystä en Norskilla ole vielä tehnytkään.
 
Viimeksi muokattu:
Keskiviikkona tosiaan Norwegianilla luvassa Helsinki-Gatwick-Chicago pätkä. Atlantin ylitystä en Norskilla ole vielä tehnytkään.

Ei se absoluuttisesti paras ole, mutta hintaansa nähden varmasti paras. Leffavalikoima jäi ainakin mieleen positiivisena asiana.
 
Shanghain pvg kentällä ehkä nihkein maahantulotarkastus, ei uskonut millään että on oma passi ja tätä sitten selviteltiin tovi ilman yhteistä kieltä, kaksi konetuliasein varustautunutta setää mukama. Vinkki, valitse aina miespuolinen virkailija.
Katselevatko ihmiset useinkin niitä viranomaisten aseita sillä tarkkuudella että vaihdinkaaviokin tarttuu mieleen? Ei ehkä ihme että joutuu vähän tarkempaan syyniin. :beye:
 
Heh, tekosyyhän se tuokin on.

Kummasti se muualla maailmassa onnistuu.
En kysy kiusallani vaan silkkaa maalaisuuttani. Missä muualla on vastaavia verkostoja, joissa keskeinen asema/asemat ovat pussinperällä umpikujassa syrjäisen niemen/saarien päälle rakentuneen kalastajakylän ahtaassa perslävessä? Kai sitä Lontoon kökköä katuverkostoakin voi sanoa tekosyyksi, kun maailmalla eli Pariisissa on ratkaistu purkamalla puoli kylää valtakatujen alta.
 
Heh, tekosyyhän se tuokin on.

Kummasti se muualla maailmassa onnistuu.

Tämähän se. Ja itse kehäratakin tehtiin vain kaksi raiteiseksi. Ei siihen pikavuoroja myöskään kovin helposti istuteta, kun osan junista on jokatapauksessa pysähdyttävä jokaisella pysäkillä.
Mutta onhan noilla paskoilla pläneillä työllistävä vaikutuskin, kun sitten korjaillaan/laajennetaan ajan mittaan :)
 
Katselevatko ihmiset useinkin niitä viranomaisten aseita sillä tarkkuudella että vaihdinkaaviokin tarttuu mieleen? Ei ehkä ihme että joutuu vähän tarkempaan syyniin. :beye:

Ensin pääsin syyniin ja vasta sen jälkeen tuli vartiat paikalle, ei siinä kauheasti muuta voinut odotellessa tehdä kuin katsella ympärillensä ja ihmetellä muiden pyssyjä.
 
Eipä ole pahemmin Euroopan ulkopuolelle eksytty mutta onhan noita joitain tullut nähtyä:

Lähtö:

Hesevantaa
Tampere

Transit:

Kööpenhamina
München
Stockholm-Arlanda
London-Heathrow
Amsterdam
Frankfurt-Main

Kohteet:

Ivalo
Riika
London-Gatwick
Humberside
Amsterdam
Düsseldorf-Rhein/Ruhr
Frankfurt-Main
Frankfurt-Hahn
Leipzig/Halle
Köln/Bonn
Stuttgart
Praha
Basel/Mulhouse-Euro
Rhodos
Malaga
Tenerife Sud
Las Palmas
Agadir-Inezgane
Agadir-Al Massira

Ja awardsit:

Eniten ongelmia - Düsseldorf. Monta vuotta joulukuun alussa tuli vuosittain lennettyä sitä kautta. Milloin oli lennot tuntikausia myöhässä lumisateen takia, milloin myöhästyttiin lennolta kun turvatarkastajat lakossa, milloin ei meinattu päästä kentälle kun junat lakossa näin ensialkuun. Sinänsä toimiva kenttä mutta suurin osa paskasta tuntui keskittyvän sinne juuri silloin kun sinne oli asiaa.

Paras ralli - Hesevantaa-Amsterdam-Humberside - Englannin kentät kiinni lumimyrskyn takia. Jumissa Amsterdamissa ja uutta jatkolentoa tarjolla parin päivän päähän. Ei kelpaa eikä tule KLM:ltä apuja joten helvetin hieno idea mennä junalla Rotterdamiin ja sieltä Uber Europoortiin. Taksin kyydissä kuset housussa puhelinvarausta P&O:lle puolet matkassa ja terminaalin edessä 40 minuuttia ennen check-inin sulkeutumista. Lentomatka vaihtui laivaan Pride of Rotterdam Europoort-Hull ja jumalauta että maistui olut hyvältä siinä kohtaa kun paatti liikkui. KLM maksoi lopulta koko episodin.

Säpsäyttävin herätys - Praha. Jouduin olosuhteiden pakosta menemään Pilsenistä Prahaan eri kyydillä muutama tunti ennen muuta matkaseuruetta helvetin aikaisin aamulla. Ei muuta kun nukkumaan landsiden sohvalle koska sattui olemaan muiden matkaliput itsellä. Seuraava asia minkä tunnistin oli vartijan kaulanauhassa roikkuva MP5. Ei tarvinut toista kertaa käskeä siirtymään.

Olosuhteisiin nähden toimivin kenttä - Amsterdam. Maksimit muita matkustajia ja transittia mutta homma pysyy silti läjässä ilman hirveää jonottamista. Junia pysähtyy kentällä ns. riittävästi.

Paskin lentoyhtiö ja ahdistavin kokemus - Sunways (Kymppi-Matkat) - Lennot hesevantaa-Agadir Al Massira-hesevantaa vuonna 1997 jollain tappiin asti ahdetulla 238-paikkaisella 752:lla ja siihen aikaan ei kuulkaas ollut Recaro Slimlinejä vielä keksitty. Menolento 17 h myöhässä, paluulento vähän vähemmän (5 h). Vähemmän yllättäen koko paska nurin samana vuonna. Emme jääneet kaipaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei itsekään ole Euroopan ulkopuolella tullut käytyä, jossain kuitenkin.

Aikuisiällä

Rooma
Barcelona
Riika

Lisäksi vauvana/lapsena

Tukholma
Göteborg

Epämukavin laskeutuminen oli Barcelonaan, tultiin omasta mielestä niin pirun lujaa tonttiin että oikeasti pelotti että mitä käy. En tiedä oliko syynä se, että kun päästiin terminaalista ulos niin ulkona oli aivan järkyttävän kova tuuli ja tästä syystä kone tuli näin maahan.
 
Vähän aikaa sitten Helsinki-Vantaalta tulin pois, ja ihmetyttää

1) Miksi saapuvat on suljettu yksityisautoilta? Vain bussit ja taksit pääsee sinne nyt. Tästäkään ei ollut infoa näkyvissä, vaan aikaa tuhlaantui törkeästi tuohon muutokseen, yritykseeen ja erehdykseen. Onko se nyt parempi että hakijat joutuvat hakemaan kakkoskerroksesta ja tulijat hisseilemään sinne?

2) tietöiden älytön määrä, mitään ei saada valmiiksi kohtuuaikataulussa

3) ulkoliukuportaat suljettu, miksi? Aiheuttaa lisää säätöä ja ruuhkaa hisseissä


Tämän voi siirtää Helsinki-Vantaa lenttokenttäthreadiin jos simmoinen on aktiivinen jossain vaiheeessa.
 
Vähän aikaa sitten Helsinki-Vantaalta tulin pois, ja ihmetyttää
1) Miksi saapuvat on suljettu yksityisautoilta? Vain bussit ja taksit pääsee sinne nyt. Tästäkään ei ollut infoa näkyvissä, vaan aikaa tuhlaantui törkeästi tuohon muutokseen, yritykseeen ja erehdykseen. Onko se nyt parempi että hakijat joutuvat hakemaan kakkoskerroksesta ja tulijat hisseilemään sinne?

Onko pikaparkkikin suljettu? Suurinosahan taitaa ajaa sinne ja mennä odottamaan kentälle. Onko tuo kakkoskerros ohjeistettu vai ainut mahdollisuus päästä hakemaan ilman parkkeerausta?

Kenttä taitaa nyt olla aika isossa remontissa laajennuksen takia. Luvassa varmati aika paljon härdelliä.
 
1) Miksi saapuvat on suljettu yksityisautoilta? Vain bussit ja taksit pääsee sinne nyt. Tästäkään ei ollut infoa näkyvissä, vaan aikaa tuhlaantui törkeästi tuohon muutokseen, yritykseeen ja erehdykseen. Onko se nyt parempi että hakijat joutuvat hakemaan kakkoskerroksesta ja tulijat hisseilemään sinne?

2) tietöiden älytön määrä, mitään ei saada valmiiksi kohtuuaikataulussa

3) ulkoliukuportaat suljettu, miksi? Aiheuttaa lisää säätöä ja ruuhkaa hisseissä

1. Aloittaneet rakentamaan sitä uuta lähtöporttialuetta, P1, P2 ja pikaparkki sen takia sulkeutuneet. Pikaparkki on muistaakseni nyt P3:ssa. Eli aikasta kaukana. Mutta lähempänä se ei tosiaan nyt voi ollakaan.

2. Kaikki nuo tietyöt koskettaa ihan lentokentän laajennusta, eli eivät ole ns. oikeita TIEtöitä

3. Tuntuvat olevan kokoajan rikki jostain kumman syystä. Olleet jo muutaman vuoden.

Tosiaan kenttä on aika pirunmoisessa rempassa tällä hetkellä, valmista pitäisi olla viimeistään 2022.
NonSchengenin Plaza-laajennus aukeaa tällä viikolla. T1 laajennus taitaa aueta toukokuussa.
 
Onko pikaparkkikin suljettu? Suurinosahan taitaa ajaa sinne ja mennä odottamaan kentälle. Onko tuo kakkoskerros ohjeistettu vai ainut mahdollisuus päästä hakemaan ilman parkkeerausta?

Kenttä taitaa nyt olla aika isossa remontissa laajennuksen takia. Luvassa varmati aika paljon härdelliä.
"Pikaparkki" on tosiaan P3:ssa eli pirun kaukana. Jos kaveri tulee hakemaan niin kannattaa ohjeistaa että jää kentän ulkopuolelle info tauluille odottamaan ja kutsusta hakee lähtevien edestä.

Kenenkähän vatipään idea oli rakentaa asema sinne "mailin" päähän?

Ulkona olevat liukuportaat on aina rikki koska siellä on lunta ja soraa ihan prkleesti.
 
"Pikaparkki" on tosiaan P3:ssa eli pirun kaukana. Jos kaveri tulee hakemaan niin kannattaa ohjeistaa että jää kentän ulkopuolelle info tauluille odottamaan ja kutsusta hakee lähtevien edestä.

Kenenkähän vatipään idea oli rakentaa asema sinne "mailin" päähän?

Ei se P3nen minusta nyt niin kaukana ole. Jos tuntuu siltä, niin ei ehkä kannata suunnata isommille kentille. Ja kyseessä on todennäköisesti väliaikainen järjestely remontin takia.

Mikä asema "mailin päästä" mistä?
 
Ei se P3nen minusta nyt niin kaukana ole. Jos tuntuu siltä, niin ei ehkä kannata suunnata isommille kentille. Ja kyseessä on todennäköisesti väliaikainen järjestely remontin takia.

Mikä asema "mailin päästä" mistä?

Kun vertaa aikaisempaan jossa pikaparkki oli 20m ovelta niin onhan se kaukana. Helsinki-Vantaan etu on ollut lyhyt matka joka paikkaan mutta nyt se muuttuu.

Juna-asema, se pitäisi olla terminaalin alla.
 
Kun vertaa aikaisempaan jossa pikaparkki oli 20m ovelta niin onhan se kaukana. Helsinki-Vantaan etu on ollut lyhyt matka joka paikkaan mutta nyt se muuttuu.
No nyt sitä kenttää laajennetaan kun on ahasta ja pitää sen takoa siirtää ainakin väliaikaisesti kauemmaksi. Oishan sen laajennuksen voinut tietysti jättää myös rakentamatta, niin ei olisi tarvinnut kävellä 20m pitemmälle. Ja nauttia siitä ahtaudesta...

Ainiin juna-asema. Jaaa, mitenkähän helposti se ois juuri sinne aseman alle onnistuttu rakentamaan
 
No nyt sitä kenttää laajennetaan kun on ahasta ja pitää sen takoa siirtää ainakin väliaikaisesti kauemmaksi. Oishan sen laajennuksen voinut tietysti jättää myös rakentamatta, niin ei olisi tarvinnut kävellä 20m pitemmälle. Ja nauttia siitä ahtaudesta...

Ainiin juna-asema. Jaaa, mitenkähän helposti se ois juuri sinne aseman alle onnistuttu rakentamaan

Oli suunnitelmat että eteläpuolelle tulisi uusi terminaali. Siellä on juna-asemalle varauskin tehty. Nyt siitä ajatuksesta on luovuttu ja rakennetaan yksi mörkö terminaali joka on ahdas klo 6-8 ja klo 14-17. Kaiken muun ajan ihmiset kävelee tyhjiä käytäviä pitkin.

Suomalaiset ei varmaan osaisi rakentaa alle mutta muut osaa kyllä.
 
Juna-asemalle muuten rakennetaan uutta sisäänkäyntiä, aikalailla T2 lähtevien kohdalta...
 
Onko Arlanda Expressin 295Sek hinta halpa ?
Ja Oslon nopeampi vaihtoehto (Flytoget) 160 NOK, vähän hitaampi paikallisjuna on 82 NOK per suunta.

Paskimmat kentät: Kiova (KBP) ja Tampere
Dublin saa puolestaan "kunniamaininnan" kälyisimmistä yhteyksistä kentältä kaupunkiin ainakin Eurooppalaisten pääkaupunkien sarjassa. Kiova "kunnostautui" tässäkin sarjassa aiemmin, mutta sinne on sittemmin saatu joku juna rakennettua.
 
Viimeksi muokattu:
Aihetta sivuten niin muuten lentorata ja kehärata olisi pitänyt rakentaa jo aikaa sitten. Suomessa on vain yksi todellinen kv-tason lentokenttä ja 4 miljoonaa ihmistä asuu muualla Suomessa, joten näin pk-seudun asukkina soisin heillekin yhtä sujuvat yhteydet, kuin itselleni.

Lentorata tullaan kyllä rakentamaan, mutta milloin, onkin se suuri kysymys.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 706
Viestejä
4 544 810
Jäsenet
74 834
Uusin jäsen
jrahkon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom