Olen lähinnä käynyt firman matkoilla, omalla matkalla käynyt vain Roomassa. Seuraavilla kentillä on tullut käytyä:
Hong Kong (HKG), Guangzhou (CAN), Shanghai (PVG), New Delhi (DEL), Helsinki-Vantaa (HEL), Kuopio (KUO), Rooma (FCO), Amsterdam (AMS), Heathrow (LHR), Durham Tees Valley (MME), Manchester (MAN), Krakova (KRK), Varsova (WAW), Frankfurt (FRA), San Francisco (SFO), Las Vegas (LAS)
Mitään kovin kummallista ei ole käynyt, laukku ei ole koskaan jäänyt tulematta ja kerran vain myöhästynyt jatkolennolta hätälaskeutumisen takia. Muuten lähin tapaus oli päälle vuosi sitten Kuopio - Helsinki - Delhi lennolla, Kuopion kone oli yli 3h myöhässä mutta myös Delhin kone oli myöhässä, joten juoksulla kerkesi lennolle. Korottivat kummankin suunnan lennot bisnekseen, joten loppupeleissä homma hoitui hyvin.
Passintarkastuksessa on välillä kestänyt, San Franciscossa ja Guangzhoussa mennyt yli tunti. Guangzhoussa tonokki virkailija yritti jostain syystä laittaa economyn perälle keskipaikalle, vaikka paikka oli jo economy comfortissa ikkunapaikalla. Halusivat lisärahaa jo maksetusta paikasta, mutta lopulta pääsin sinne minne pitikin.
Delhi - Helsinki lennolla 2v sitten oli erikoinen tapaus kun jonkun perheen jäsen oli sen verran huonossa hapessa, että kone joutui tekemään laskun Kazakstaniin Aktoben kentälle (Afganistanin yllä alkoi kuulutukset lääkäreistä koneessa). Aika nopeasti tultiin alas, sitten istuskelun jälkeen karvahattumiehet kantoi henkilön ulos koneesta lanssiin. Oli ilmeisesti käynyt jossain sydänleikkauksessa joitain viikkoja aiemmin. Muu perhe ei päässyt maahan ja jatkettiin sitten tankkauksen jälkeen matkaa. Koko episodi kesti n. 3h, jonka takia jäätiin Kuopion lennolta, mutta Finnair kustansi taksin Varkauteen. Voi olla hapokasta jäädä tuollein itekseen keskelle korpea sairaalaan, miten lie kävi lopulta.
Delhissä kävi myös episodi turvatarkastuksessa kun joku jannu kiilasi jonon ohi minun edelle, heitti muutamat kamansa minun kamojen päälle laatikkoon ja meni portista läpi. Siinä kun ne sitä tarkasteli niin otin sen kamat ja viskasin sinne viimeiseen tyhjään laatikkoon hihnan perälle. Siinäpä jäi pelle odottelemaan. En ota riskiä että tuollainen vie siitä minun laatikosta jotain muutakin kuin sen oman puhelimensa ja vyön...
Paras kenttä: Hong Kong. Siisti kenttä, homma toimii ja Cathay Pacificin The Wing lounge on erinomainen.
Huonoin kenttä: New Delhi. Jotta pääsee kentän ulko-ovelta koneeseen, passia ja lentolippua pitää vilauttaa 5-6 kertaa eri viiksimiehille. Hidas ja sekava turvatarkastus, joutuu tarkkaan katsomaan kamojen perään että ei lähde jonkun muun mukaan siinä sähläämisessä. WC:t on paskaisia, varsinkin ne reiät lattiassa. Lounget huonoja, ei löydy oikein mitään kunnon tarjoiluja. Jos kentälle haluaa ylipäänsä ulko-ovea pidemmälle sisään, ovella seisovalle viiksimiehelle pitää olla näyttää tulostettu lentovaraus.
Ahtain kenttä: Ylivoimaisesti Helsinki-Vantaa. Puolet kaupoista voisi heivata muualle tai sitten asemaa pitäisi leventää varsinkin gatejen ~20-30 väliltä. Aamulla ja myöhään iltapäivästä ruuhka on kauhea, porukka kävelee oikealla ja vasemmalle joka suuntaan, jotkut jää keskelle käytävää jumimaan jne. Myös gaten 22 lounge on monesti aivan täynnä.
Nopein turvatarkastus: Las Vegas. Economy puolen tarkastuksessa oli aika pitkät jonot, mutta reunalla olevassa "First Class" jonossa ei ollut ketään. No ainahan sitä pitää testata pääseekö tuosta omalla lipulla ja pääsihän siitä (Oneworld Sapphire / Finnair Gold kortti). Muutama minuutti vs. arviolta 20min. Aina näistä ei pääse, monilla kentillä First Class jonot on varattu vain ylimmälle kortille tai lennolle.
Paras passintarkastaja: Shanghai Pudong. Lensin Delhistä Shanghaihin yöllä, perillä olin joskus viideltä aamulla ja ruuhkaa ei todellakaan ollut. Tarkastaja alkoi jotain kysellä siinä tiskillä, ensin en tajunnut mitä se haluaa mutta alkoi sitten kehua passia että miten tämä näin hieno on (just olin uusinut passin, Suomi 100 versio). Toivotteli vielä hyvät matkat lopuksi.