Lentoasemat josta olet matkustajana lentänyt, ja keskustelua lentoasemista sekä lentomatkustamisesta

Köpis on kyllä ihan perseestä, tunkkainen vanha kenttä ja ihme hidas avopallohärö-jono turvatarkastukseen. Metrokaan ei ole erityisen nopea, jos vertaa vaikka Arlandaan tai Wieniin. Toki jälkimmäisissä kokemus varmaan riippuu siitäkin millä koneella kentälle tulee, joillain yhtiöillä päätyy ihan perämetsän saapumisportille, jolloin matkaa tulee. Frankfurt on iso, mutta toimiva ja hyvät jatkoyhteydet (juna yms).
 
Köpis on kyllä ihan perseestä, tunkkainen vanha kenttä ja ihme hidas avopallohärö-jono turvatarkastukseen. Metrokaan ei ole erityisen nopea, jos vertaa vaikka Arlandaan tai Wieniin. Toki jälkimmäisissä kokemus varmaan riippuu siitäkin millä koneella kentälle tulee, joillain yhtiöillä päätyy ihan perämetsän saapumisportille, jolloin matkaa tulee. Frankfurt on iso, mutta toimiva ja hyvät jatkoyhteydet (juna yms).
Mitä ihmettä, Arlanda on ihan jeeran perseessä, ja kalliilla Arlanda Expressillä menee puoli tuntia silläkin. Köpiksen kentälle menee vartissa normaalilla metromaksulla tai Vesterbrosta jopa nopeammin junalla. Oikeasti vähissä on kentät mitkä on lähempänä keskustaa kuin Kööpenhamina, Tallinna ja Brysseli pääsevät lähelle. Sen verran toki täytyy myöntää että Köpiksessä tulee turvatarkastus ohitettua prioritynä, jossa odotusaikaa ei ole.

Wien on ihan ok, mutta ei sielläkään vartissa ehdi Mittelle.
 
Viimeksi muokattu:
Arlandahan on aivan perseestä verrattuna ainakin H-V:hen. Vanhanaikainen, ahdas ja ruuhkainen. Kaukana kaupungista. Junayhteys nopea mutta saatanan kallis. Taksilla kestää ruuhka-aikoina liian kauan. Köpiksessä en ole vielä käynyt mutta kohtapuolin sinnekin on mentävä, ei voi olla Arlandaa huonompi.
 
Yleisesti ottaen valtaosasta noista kentistä ei ole yhtään mitään muistikuvaa, ei ne mitään kokemuksia ole.

Tämä. Oon ihmetellyt tätä ketjua, koska tosiaan muistelemallakaan ei pystynyt muistamaan lentokentistä oikein mitään, pl. ne, missä on käynyt useita kertoja.
 
Oma lista, suunnilleen aikajärjestyksessä milloin noilla olen käynyt. Useimmissa olen käynyt vain kerran ja näistä ei tosiaan mitään mielikuvaa kentästä useinkaan ole jäänyt. Mitään katastrofeja en kentillä ole kohdannut, joten siksikään ei muistikuvia erityisesti ole. Lennot 100% turistissa ilman mitään prioriteetteja, vaikka osa onkin ollut firman piikkiin.

- Helsinki-Vantaa 1999 - 2020, perustoimiva mielestäni ollut aina kokoonsa nähden.
- Vaasa 1999 - 2008, ok pikkukenttä jossa parhaimmillaan sai kävellä sisäänkäynniltä lähes pysähtymättä koneeseen saakka.
- Seinäjoki 2008 - 2012, vielä pienempi, laukut jätettiin koneen luo kärryyn ulkona, josta henkilökunta nosti ne ruumaan. Nykyään sieltä ei taida enää reittilentoja olla.
- Malaga, 2012 - 2016, muistaakseni aika helppo ja selkeä. Lähijunalla hyvät yhteydet rannikkkoa pitkin.
- Lanzarote 2014, Wien 2014, ei mitään muistikuvaa kentistä.
- Bangkok BKK 2015, kentästä ei muistikuvia mutta tieliikenne kentältä lähtiessä kaoottista.
- Tukholma Bromma 2016, pieni ja nopea. Ilmeisesti pääosin päivä- / liikematkustajien käytössä, koska me olimme ainoat matkustajat joilla oli laukut ruumassa. Lentokenttähotellista oli mukana katsella nousevia ja laskevia koneita.
- Riika 2017, pienet sisätilat ja terminaalin ympäristössä isoja remontteja, joutui kiertelemään että pääsi ulos ja sisään.
- Vilna 2018, hieman sekavan tuntuinen niin pieneksi kentäksi.
- Berliini Tegel 2019, ympyränmuotoinen terminaalikäytävä oli hauska yksityiskohta. Mukavan nopea bussimatka kaupunkiin (Kudammin varrelle).
- Lontoo Heathrow 2020, ei muistikuvia muuta kuin, että siellä oli useampi erillinen terminaalirakennus ja pitkät yhdyskäytävät maan alla.
 
Mitä ihmettä, Arlanda on ihan jeeran perseessä, ja kalliilla Arlanda Expressillä menee puoli tuntia silläkin. Köpiksen kentälle menee vartissa normaalilla metromaksulla tai Vesterbrosta jopa nopeammin junalla. Oikeasti vähissä on kentät mitkä on lähempänä keskustaa kuin Kööpenhamina, Tallinna ja Brysseli pääsevät lähelle. Sen verran toki täytyy myöntää että Köpiksessä tulee turvatarkastus ohitettua prioritynä, jossa odotusaikaa ei ole.

Wien on ihan ok, mutta ei sielläkään vartissa ehdi Mittelle.
Pidemmältä se aika kuitenkin köpiksen kämyisissä vaunuissa seistessä tuntuu kuin CATissa tai AE:ssa mukavasti istuen. Paljon kun matkustaa niin mukavuus on huomattavasti oleellisempi tekijä kuin 10 minuuttia vähemmän matka-aikaa. Köpiksen metroilu tuntui kestävän ja kestävän. Hintaakaan en ole pohtinut, kun työmatkustuksessa se on toissijainen juttu. Monesti mennään taksilla, jos kaupunkiyhteys on huono. Turvatarkastuksesta minusta köpiksessä ei ollut mitään järkevää priorityä, samassa avopallossa kaikki ahtaassa käytävässä ilman selkeää jonotusratkaisua. Tiedä sitten oliko joku tilapäisratkaisu, mutta en ole kämyisempää ratkaisua juuri nähnyt.

Mut kukin saa tykätä mistä haluaa :)
 
Indira Gandhi International Ap Delhi 2019 (työmatka);
Suht kookas kompleksi jossa homma sujuu Intian malliin; leimoja lyödään dokumentteihin joka portilla ja tänään näin mutta huomenna sitten jo erilailla.
Armeijan ukot neppaili konepistooleiden kanssa joka puolella ja huolehti mm turvatarkastuksista.
Savusumu sattui olemaan ja näkyvyys noin 50m eli ulos ei viitsinyt nokkaa pistää kun oli vaan välietappi; seurueen röökimies sanoi että filtterin läpi oli puhtaampi ilma kuin ilman sitä :D
Viisumin tarkastuksessa tarkastaja teki heti tiettäväksi että nyt on herra isoherra kyseessä :)
Paluumatkalla kun turvatarkastuksesta pääsi lopulta läpi niin hyvät soffat oli loikoilla.
Kusella käydessä oli heti joku tarjoomassa paperia käsienpesun jälkeen ja rupioita vailla tyhmältä turistilta.
 
Pidemmältä se aika kuitenkin köpiksen kämyisissä vaunuissa seistessä tuntuu kuin CATissa tai AE:ssa mukavasti istuen. Paljon kun matkustaa niin mukavuus on huomattavasti oleellisempi tekijä kuin 10 minuuttia vähemmän matka-aikaa. Köpiksen metroilu tuntui kestävän ja kestävän. Hintaakaan en ole pohtinut, kun työmatkustuksessa se on toissijainen juttu. Monesti mennään taksilla, jos kaupunkiyhteys on huono. Turvatarkastuksesta minusta köpiksessä ei ollut mitään järkevää priorityä, samassa avopallossa kaikki ahtaassa käytävässä ilman selkeää jonotusratkaisua. Tiedä sitten oliko joku tilapäisratkaisu, mutta en ole kämyisempää ratkaisua juuri nähnyt.
On sattunut erikoiset tapaukset. Yleensä metro kulkee 14 minuutissa Kongens Nytorvilta muutaman minuutin välein, jos nyt ei jotain häiriötä ole. Samaten kentällä on erilliset jonot ja turvatarkastuspisteet prioritylle, näin 10 kerran kokemuksen perusteella.
 
On sattunut erikoiset tapaukset. Yleensä metro kulkee 14 minuutissa Kongens Nytorvilta muutaman minuutin välein, jos nyt ei jotain häiriötä ole. Samaten kentällä on erilliset jonot ja turvatarkastuspisteet prioritylle, näin 10 kerran kokemuksen perusteella.

vahvistan.
 
Pidemmältä se aika kuitenkin köpiksen kämyisissä vaunuissa seistessä tuntuu kuin CATissa tai AE:ssa mukavasti istuen. Paljon kun matkustaa niin mukavuus on huomattavasti oleellisempi tekijä kuin 10 minuuttia vähemmän matka-aikaa. Köpiksen metroilu tuntui kestävän ja kestävän. Hintaakaan en ole pohtinut, kun työmatkustuksessa se on toissijainen juttu. Monesti mennään taksilla, jos kaupunkiyhteys on huono. Turvatarkastuksesta minusta köpiksessä ei ollut mitään järkevää priorityä, samassa avopallossa kaikki ahtaassa käytävässä ilman selkeää jonotusratkaisua. Tiedä sitten oliko joku tilapäisratkaisu, mutta en ole kämyisempää ratkaisua juuri nähnyt.

Mut kukin saa tykätä mistä haluaa :)
Ei korreloi yhtään omien schengenin ulkopuolelta köpikseen lento-kokemusten kanssa.

Schengen-alueelta en ole köpikseen saapunut, niin en osaa sanoa.
 
Helsinki Vantaa: ei onglemia. Läpikävely
Turku: Joku vyönsolki tais olla liikaa virkailijalle.
BCN: Antaa mennä vaan.
Miami: No problemo...
 
Lentokenttäkokemus voi olla hyvinkin erilainen riippuen siitä onko schengen vai non-schengen lento. Ja myös siitä millä lentiöyhtiöllä lentää.

Esimerkiksi Wienin lentokenttä on euroopan lennoille hieno, moderni ja väljä. Kaikinpuolin sujuva kokemus.
non-schengen lennoille on oma erillinen terminaali Lufthansan (Austrian air) lennoille, vielä ihan ok. Mutta jos lentää jollain toisella lentoyhtiöllä, esim Emirates, sitten terminaalina on remontoimaton ja ahdas vanha terminaali jossa kokemus on lähinnä jonottamista erilliseen portin turvatarkastukseen (muissa terminaaleissa yhteinen turvatarkastus) ja sen jälkeen odotellaan ahtaassa karsinassa että koneeseen nousu alkaa.
 
Ei korreloi yhtään omien schengenin ulkopuolelta köpikseen lento-kokemusten kanssa.

Schengen-alueelta en ole köpikseen saapunut, niin en osaa sanoa.
Schengen alueella oltiin. Lähtevän puolen palvelut ja se turvatarkastus ihan perseestä. Olettaisin, että oli terminaali 2, vajaa kk sitten.
 
Oma kenttävierailulistani.
Ainut negatiivinen muistikuva on CDG:ltä, kun reilun 2 tunnin vaihtoaika ei riittänyt ja missasin lennon Helsinkiin. Onneksi kyseessä oli työmatka ja matka-aika palkallista, niin tappiot jäivät melko pieniksi.



Helsinki-Vantaa
Kemi-Tornio
Kuusamo
Rovaniemi
Tampere-Pirkkala

Amsterdam
Baku
Barcelona
Burgas
Frankfurt
Hannover
Kiova
Kööpenhamina
Lontoo, Heathrow & Gatwick
Malta
Milano
Oslo, Gardermoen
Pafos
Pariisi, Charles de Gaulle
Riika

Abu Dhabi
Bacolod–Silay
Bangkok, Suvarnabhumi
Bandar Seri Begawan
Colombo
Da Nang
Dalian
Denpasar
Dubai
Fukuoka
Ho Chi Minh City, Tan Son Nhat
Incheon
Katmandu
Manila
Moskova, Šeremetjevo
Peking, Capital
Penang
Phnom Penh
Phuket
Shanghai
Surabaya
Kuala Lumpur, KLIA
Mactan-Cebu
Samui
Singapore, Changi
Tokio, Narita
Vladivostok

Auckland
Christchurch
Melbourne
Nadi
Papeete
Sydney

Arlington
Miami
Montreal
New York, JFK
San Francisco
Toronto
Vancouver
West Palm Beach
 
Viimeksi muokattu:
Helsinki-Vantaalla eniten häiritsee (edelleen) koneesta poistuminen. Tehty transit matkustajille koska koko koneellinen tuupataan keskelle lähtevien tetminaaalia. Lisäksi opasteet mihin exittiin laukut tulevat ovat edelleen heikot. Toteutus on vain nykyisellään sysipaska.

Plussaa uudesta pikaparkista.

Edit,

Omaan kenttälistaukseen yksi lisää. Hania, pieni kenttä, hyvänä puolena avara lähtöhalli näkee joka paikasta kaikki lähtöportit. Isona miinuksena ettei ole yhtään tuubia koneeseen vaan kaikkiin koneisiin ja koneista viedään bussilla (en tiedä miten jos kone on lähellä terminaalia päästävätkö kävellen, luultavasti). Toinen miinus ettei ole automaatteja lähtöaulassa, juotavat koneeseen pitää ostaa kahvilasta.
 
Viimeksi muokattu:
Indira Gandhi International Ap Delhi 2019 (työmatka);
Suht kookas kompleksi jossa homma sujuu Intian malliin; leimoja lyödään dokumentteihin joka portilla ja tänään näin mutta huomenna sitten jo erilailla.
Armeijan ukot neppaili konepistooleiden kanssa joka puolella ja huolehti mm turvatarkastuksista.
Savusumu sattui olemaan ja näkyvyys noin 50m eli ulos ei viitsinyt nokkaa pistää kun oli vaan välietappi; seurueen röökimies sanoi että filtterin läpi oli puhtaampi ilma kuin ilman sitä :D
Viisumin tarkastuksessa tarkastaja teki heti tiettäväksi että nyt on herra isoherra kyseessä :)
Paluumatkalla kun turvatarkastuksesta pääsi lopulta läpi niin hyvät soffat oli loikoilla.
Kusella käydessä oli heti joku tarjoomassa paperia käsienpesun jälkeen ja rupioita vailla tyhmältä turistilta.
Kyseisellä kentällä muutama viikko sitten asioineena aika lailla samat fiilikset. Menomatkalla kaikki sujui hyvin, mutta paluumatkalla turvatarkastaja pisti kävelemään kolmeen kertaan metallinpaljastimen läpi ja kun se ei vieläkään suostunut piippaamaan piti tehdä tarkistus käsiskannerilla. Taisi olla v**utus maksimus kun mitään ei löytynyt... Turvatarkastuksia on Intiassa melkein joka paikassa terrorismiuhan takia, mutta jotenkin tuolla New Delhin kentällä virkailijat ovat aina olleet erityisen nihkeitä.

Ja vielä kommenttina saniteettitiloista: En ole kertaakaan törmännyt "reikä lattiassa" malliin vaan tilat ovat aina olleet tutun länsimaiset. Myöskään paperien jakelijoita ei näkynyt enää viime kerralla, lieneekö pandemian vaikutuksia?
 
Helsinki-Vantaalla eniten häiritsee (edelleen) koneesta poistuminen. Tehty transit matkustajille koska koko koneellinen tuupataan keskelle lähtevien tetminaaalia. Lisäksi opasteet mihin exittiin laukut tulevat ovat edelleen heikot. Toteutus on vain nykyisellään sysipaska.

Plussaa uudesta pikaparkista.

Nojaaa.. Laukut tulee poikkeuksetta lähimpään claimipisteeseen ja ramppiapinat lappaa laukut vieläpä vauhdikkaasti. Ei kyllä oikein ole mitään valitettavaa paitsi toki tunkkainen ykkösterminaali, mutta kukaan ei pakota lentää sieltä operoivilla yhtiöillä :D

Uudet futuristiset turvatarkastus tuubit on myös täyttä voittoa. Ei enää viidelle eri tarjottimelle elektroniikkojen levittelyä vaan laukut semmoisenaan läpivalaisuun. Ai että.
 
Kirjoitellaan vähän omia näkemyksiä, tärkeimpänä kriteerinä kentän toimivuus ja palvelut. Harkitsen vaan kenttiä mistä olen matkustanut useamman kerran ja eri tyyppisiä lentoja (kauko- ja lähilentoja) koska kokemukset vaihtelevat aika paljon saman kentän sisällä.

Top parhaat:

Hong Kong HKG

Tämä kenttä on benchmark miten isoa lentokenttää pitää suunnitella/operoida.
Kaikki vaan toimii: kentän layout, liikenneyhteydet (juna, metro, bussit) ja kentän toiminnot. Myös ongelmatilanteet (lento peruuntuu, vaihtolento myöhästyy yms) hoituvat rutiinilla ja matkustajan kannalta helposti. Sopivan iso että ei tunnu liian ruuhkaiselta ja löytyy ravintoloita joka hintaluokkaan.

Helsinki-Vantaa HEL
Mielestäni HEL on aina ollut hyvä kenttä, mutta varsinkin non-schengen puoli on nyt remonttien/laajennusten jälkeen ihan huippuluokkaa. Kunhan lentokentän uudistusprojekti saadaan kaikilta osin päätökseen on HEL kaikilta kriteereiltä yksi Euroopan parhaista kentistä.
(Jostain syystä suomalaisilla palstoilla tykätään mollata HELiä mutta ylläolevan mielipiteen jakavat ulkolaiset työkaverinikin, että HEL on paras reitti kaukoitään Euroopasta jos ei ole suoraa lentoa käytettävissä. Oli siis ennen nykytilannetta venäjän ylilentojen puuttuessa)

München MUC
Paras kenttä keskieuroopasta, plussaa todella sujuvat vaihdot. Isoksi kentäksi kompaktin oloinen tuntumatta liian ruuhkaiselta.


Top huonot:

Paris CDG

Ruuhkainen, likainen, turvattoman oloinen kodittomien ja konepistooli-poliisien vuoksi. Terminaalin vaihto todella työlästä ja hämmentävää, kuljetaan kaikenmaailman pikkukäytäviä ja ovia myöten aivan kuin menisi jonnekin henkilökuntatiloihin. Ihmettelen miksi ei ole rakennettu/remontoitu fiksumpaa kokonaisuutta tähän päivään mennessä.

Dubai DBX
Pintapuolisesti näyttävä ja ylellisen oloinen kenttä, mutta todellisuudessa matkustajamukavuuteen ei ole panostettu varsinkin lentojen vaihtoja varten. Penkit ja muut fasiliteetit ovat alimitoitettu pakottaen ihmiset vaeltamaan kaupoissa.

Lontoo Gatwick.
Ahdas ja aina tuntuu olevan ikuisuusremontissa. Yleiskokemus negatiivinen vaikka ei nyt ehkä ole niin huono kuin listan muut.
 
Paris CDG
Ruuhkainen, likainen, turvattoman oloinen kodittomien ja konepistooli-poliisien vuoksi. Terminaalin vaihto todella työlästä ja hämmentävää, kuljetaan kaikenmaailman pikkukäytäviä ja ovia myöten aivan kuin menisi jonnekin henkilökuntatiloihin. Ihmettelen miksi ei ole rakennettu/remontoitu fiksumpaa kokonaisuutta tähän päivään mennessä.
Tätähän on remontoitu, ja T2B-D -terminaalit yhdistää nyt täysin uusi rakennus. En nyt hirveän hyvin muista sitä vanhaa, mutta nyt tuo on kuin mikä tahansa moderni lentokenttä, ainakin noiden terminaalien osalta. Vielä sielä jotain sisätöitä on kesken, mutta se nyt ei ole sen kummempaa kuin Helsingissä tällä hetkellä.

 
Lisäksi opasteet mihin exittiin laukut tulevat ovat edelleen heikot. Toteutus on vain nykyisellään sysipaska.

Viime viikollakohan tuo nyt vihdoin muuttui, eli laukut tulevat yhteen paikkaan. T1 saapuvat sulkeutui.

Plussaa uudesta pikaparkista.

On vaan aika perkeleen pieni.
Noh, T1 taksiaseman paikat käsittääkseni tulevat muuttumaan nyt pikaparkiksi kun T1 lähtöaula pistettiin kiinni.
 
Viime viikollakohan tuo nyt vihdoin muuttui, eli laukut tulevat yhteen paikkaan. T1 saapuvat sulkeutui.
Oli muuten yllättävän hämäävää, kävelin normaalisti liukuportaille ja ne oli suljettu, ihmettelin ja meinasin lähteä kohti terminaali yhden matkatavara-aulaa, mutta onneksi sitten rupesin vielä katselemaan ympärilleni. Tosiaan nyt Oak Barrelin toiselta puolelta pääsee uuteen matkatavara-aulaan, ei aivan itsestään selvä reitti minusta, tai ehkä se on vain tottumus mikä hankaa vastaan.
 
Uudet futuristiset turvatarkastus tuubit on myös täyttä voittoa. Ei enää viidelle eri tarjottimelle elektroniikkojen levittelyä vaan laukut semmoisenaan läpivalaisuun. Ai että.
Joo paitti pääsiäisen aikaan, kun ne oli vasta otettu käyttöön oli kunnon jumitukset siellä kun laite heitti kotain timeoutteja ja se linja pysähteli.. Oisko jo säädetty kuntoon? ;)
Mutta muuten oli kyllä hieno ihan kuin olis johku avaruuslennolle menossa tms ;)

Olipas vaikea miettiä missä kaikkialla käynyt ja vielä vaikeampi muistaa lentokentistä mitään :).

Mutta tässä:

Helsinki-Vantaa
Constanta Romania
Hurghada Egypti
Praha Tsekki
Antalya Turkki
Hampuri Saksa
Phuket Thaimaa
Barcelona Espanja
Rooma Italia
Peking Kiina
Moskova Sheremetyevo Venäjä
Hanoi Vietnam
Pariisi CDG Ranska
Ho Chi Minh City (Saigon) Vietnam
Can Tho Vietnam
Amsterdam Hollanti
Seattle USA
Kalispell USA
Arkhangelsk Venäjä
Varsova Puola
Arlanda Ruotsi
Moskova Domodedovo Venäjä
Kirov Venäjä
Heraklion Kreikka
Doha Qatar
Auckland Uusi-Seelanti
Nelson Uusi-Seelanti
London Heathrow
Vancouver Kanada
Madrid Espanja
Bilbao Espanja
Frankfurt Saksa
Munchen Saksa
Marseille Ranska
Nizza Ranska
Kööpenhamina Tanska
Toronto Kanada
North Bay Kanada
Riika Latvia
Kamloops Kanada

Siinä about aikajärjestyksessä

Huonoimpia kokemuksia ollut Pariisi CDG. Kerran oli vaihto Vietnamiin siellä ja ei ollut mitään transfer palvelua. Jossain service tiskillä oli ensin jonoa missä kysyttiin minne pitäisi mennä että saa liput. No ohjeistettiin check in tiskille. Mentiin jonottamaan ja yhtäkkiä lähtivät vissiin kaikki tauolle tai jotain..
Siinä sitte ihmeteltiin varmaan tunti lennolle että mitäs nyt. Kysyttin joltain virkailijalta että mikä meininki, tarvittais liput. Sitte se vaan katteli meidän matkavaraus tietoja ja meni johku päätteelle ja printtas liput :)
Pari kertaa ettiny mestoja siellä aika kauan kun opasteet on vähän epäselviä.

Helsinki-Vantaa ollu ihan hyvä, mutta mielestäni menny sekavammaksi tässä vuosien aikana ja lisäksi matka viimeisille porteille alkaa olla jo aika pitkä nykyään.

Vancouverissa ollut aika ok saapua maahan, suht nopeesti päässyt tarkastuksista läpi.

Jenkkien pikkukentillä saanut välillä loistavaa palvelua. Kerran yksi mummo portilla printtas mun lentoliput ja kattoi että "oijoi onpas pitkä lento" ja kattoi paremmat istumapaikat jne.

Torontossa oli 5h välilasku ja siellä oli aika nopea ja kätevä se juna keskustaan että kerkes hyvin käydä Hockey Hall of Fame pyörähtää. Takasi kentällä meinasin syödä jotain ravintolassa missä olis voinu padilla pöydästä tilata ruuan, mutta eipä toiminu hommat vaikka kahta padia kokeilin :)
 
Vielä tälle vuodelle yksi lento tulee ja samalla uusi kenttä, elämäni ekaa kertaa Kanarialle joulun nurkilla :D

*edit* Pläh, tämähän sitten peruuntui sairastumisen johdosta...
 
Viimeksi muokattu:
Newark, New Jersey, yhteensä kuuden lennon kokemuksella ehta jenkkimeno kyttäyksineen, tylyine asiakaskohteluineen jne. Henkilökunta ystävällistä ja asiakaspalveluhenkistä kuin suomalaiset yökerhopoket 1990-luvulla.

Samoihin reissuihin liittyen New Orleans, Oslo ja Reykjavik todella toimivia sekä mukavia kenttiä. Reykjavikissa nauratti kun Newarkin asenäyttelyn jälkeen turvatyöntekijät oli Halloween-maskeissa ja ”hassutteli” menemään. Stadissa luonnollisesti sai kävellä koneesta ulos asti näkemättä ensimmäistäkään kyylästevaria.

Enkä voi mitenkään päin sanoa että Newarkin toiminnasta olisi kertaakaan jäänyt turvallinen fiilis.
 
Turku
Koneesta ulos ja viidessä minuutissa istumassa bussissa ja siitä kymmenen minuutin päästä kotona.

Oulu
Ei pitkiä kävelymatkoja ja asiat sujuu nopsaan.

Hki-vanhaa
Kaipaisi tosissaan oikoreittejä jatkoyhteyksille. Tyypillisesti joka kerta koneesta ulos tullessa ei ehdi juosta koko kentän läpi että pääsisi junaan/bussiin ajoissa ja seuraavaa saakin sitten odotella.
 
Taitaa 6-8 minuutin välein lähteä I tai P juna Hki-Vantaalta. About 10-15 minuuttia sitten vuoroväli jos haluaa nimenomaan jompaan kumpaan.
 
Taitaa 6-8 minuutin välein lähteä I tai P juna Hki-Vantaalta. About 10-15 minuuttia sitten vuoroväli jos haluaa nimenomaan jompaan kumpaan.
No itse metsästän tyypillisesti jatkoyhteyttä Turkuun. Jos Helsinki olisi määränpää niin sitten tuosta olisi hyötyä. Miltei joka kerta käy niin että olen ulkona koneesta 10min ennen jatkoyhteyttä ja seuraava lähtee 2-3 tunnin päästä. Viime viikolla kone Oulusta tuli vielä vartin etuajassa perille ja silti ei ehtinyt. Turun kentällä olisin tuon vartin aikana päätynyt kotiin asti.

Toisin sanoen pikkukentät on omasta mielestä parhaita, koska ajan käyttäminen siirtymissä kentällä ei ole kivaa. Matkustaessa haluaa vain päästä perille.
 
No itse metsästän tyypillisesti jatkoyhteyttä Turkuun. Jos Helsinki olisi määränpää niin sitten tuosta olisi hyötyä. Miltei joka kerta käy niin että olen ulkona koneesta 10min ennen jatkoyhteyttä ja seuraava lähtee 2-3 tunnin päästä. Viime viikolla kone Oulusta tuli vielä vartin etuajassa perille ja silti ei ehtinyt. Turun kentällä olisin tuon vartin aikana päätynyt kotiin asti.

Toisin sanoen pikkukentät on omasta mielestä parhaita, koska ajan käyttäminen siirtymissä kentällä ei ole kivaa. Matkustaessa haluaa vain päästä perille.
Oulun kentältä menee 30-40 min bussilla keskustaan + odotusaika kun vuoroväli on 20-30 min.
 
Oulun kentältä menee 30-40 min bussilla keskustaan + odotusaika kun vuoroväli on 20-30 min.
Jotain 20min taisi mennä taksilla kun kauppakeskus valkeesta menin taksilla Oulun kentälle.

Tuostakin plussa Turun kentälle, ei ole korvessa vaan vartin päässä keskustasta.
 
Vaikka Helsingin kenttä on itsellä lähin niin ei olisi mitään sitä vastaan että halpisyhtiöt lentäisivät enemmänkin lähtöjä maakuntakentiltä. Turku, Tampere ja Lappeenranta ovat vaan niin paljon nopeampia matkustajille.. Varsinkin jos Helsingissä tuloporttina on entisen terminaali 1:sen portit..
 
Tätähän on remontoitu, ja T2B-D -terminaalit yhdistää nyt täysin uusi rakennus. En nyt hirveän hyvin muista sitä vanhaa, mutta nyt tuo on kuin mikä tahansa moderni lentokenttä, ainakin noiden terminaalien osalta. Vielä sielä jotain sisätöitä on kesken, mutta se nyt ei ole sen kummempaa kuin Helsingissä tällä hetkellä.

Viime viikolla tuli tuolla kolmisen tuntia taasen kulutettua. Täytyy todeta että yhä uudistuksista huolimatta kuuluu ainakin minun inhokkikenttiin. Etenkin vaihtojen osalta pyrin tuota aina välttämään. Tällä kertaa tosin olin Pariisista tulossa joten ei oikein muuta vaihtoehtoa. Ruokatarjonta on myös käsittämättömän kökköä.
 
Edinburghin kentällä tuli syksyllä oltua ja heikoimpien kenttien joukkoon menee. Vanha, kulahtanut, paskat systeemit. En suosittele.
 
Itse en juuri koskaan lennellyt ennenkuin nyt kypsällä iällä työn puolesta, ja nytkin hyvin vähän.

Kentät:
Hki-Vantaa
Oulu
München
Frankfurt
Bremen
Amsterdam/Schipol
Cluj-Napoca (Romania)

Näistä Cluj-Napoca on ollut molemmilla lähtevillä lennoilla elämys. Ensimmäisellä kerralla marraskuu, loskaa ja räntää, ja pitivät jostain syystä kaikkia terminaalin ovia auki. Lämpötila terminaalissa sisällä noin viisi astetta, ja räntää lensi avoimista ovista koko ajan sisään. Pelkkiä teräspenkkejä, jotka olivat tuossa kohtaa varsin viileitä. Ja istumapaikkoja ehkä puolelle lentoja odottavista. Mutta halpaa olutta...

Toisella kerralla kesällä hellekaudella kaikki ovet kiinni, ei minkäänlaista ilmavirtaa, lämpötila 38-40 C. Jälleen istuimia noin puolelle odottavista, kylki kyljessä siellä sitten, kukaan ei käyttänyt maskeja korona-ajasta huolimatta. Mut hei, edelleen halpaa olutta.
 
Helsinki-Vantaalla oli varsin ankeaa odotella pari tuntia vaihtoa ilta-aikaan. Yhdeksältä perjantai-illalla ainoat avoimet ravintolat olivat joku räkäinen hodarikioski ja pääaulan food courtin tarjonta. Niistäkin kaksi ilmoitti ei-oota osalle menustaan. Aulasta piti palata uudelleen turvatarkastuksen läpi portteja kohti ja jostain syystä turvatäti oli kovasti kiinnostunut hupparini hupusta. Tiedä sitten mitä kuvitteli löytävänsä.
 
Luulisi, että tuon kokoiselta kentältä löytyy vaikka ja mitä. Minkä tyyppistä evästä tuolta jäi sitten uupumaan?
Niin sitä luulisi, vaan ei. Jokunen kioskintyyppinen jotka tarjoilivat lähinnä valmiiksi pakattua salaattia. Tuo minullekkin yllätys kun esim. Kööpenhaminan kentän ruokapuoli on varsin laadukasta ja vaihtoehtoja on suht. monta.
 
Helsinki-Vantaalla oli varsin ankeaa odotella pari tuntia vaihtoa ilta-aikaan. Yhdeksältä perjantai-illalla ainoat avoimet ravintolat olivat joku räkäinen hodarikioski ja pääaulan food courtin tarjonta. Niistäkin kaksi ilmoitti ei-oota osalle menustaan. Aulasta piti palata uudelleen turvatarkastuksen läpi portteja kohti ja jostain syystä turvatäti oli kovasti kiinnostunut hupparini hupusta. Tiedä sitten mitä kuvitteli löytävänsä.

Uus non-schengen puoli onkin paljon parempi kaikinpuolin. Iloisesti yllätyin kun siellä joutui lentoa viimeksi odottamaan.
 
Laitetaanpa tähän omakin listaus. Jotain voi puuttua, kun ei jaksa kaikkea muistaa.

Helsinki-Vantaa
Kemi-Tornio
Kajaani
Rovaniemi
Kuopio
Joensuu
Vaasa

Aarhus
Amsterdam
Ateena
Barcelona
Belgrad
Bratislava
Budapest
Bukarest
Burgas
Bryssel
Chania
Cork
Dublin
Dusseldorf
Edinburgh
Frankfurt
Gdansk
Göteborg
Istanbul
Kiova
Kööpenhamina
Lissabon
Lontoo, Heathrow & Gatwick
Ljubljana
Luulaja
Madrid
Manchester
Milano
Moskova
Munchen
Nizza
Pariisi, Charles de Gaulle
Praha
Pisa
Reykjavik
Riika
Reykjavik
Rodos
Rooma
Split
Tallinna
Tukholma, Bromma ja Arlanda
Vilna
Wien
Zagreb
Zurich
Östersund

Norja:
Bergen
Bodo
Oslo
Stavanger
Tromssa
Trondheim

Bangkok, Suvarnabhumi
Dammam
Denpasar
Goa
Guangzhou
Ho Chi Minh City
Hurghada
Incheon Korea
Kuwait
Luanda
Peking, Capital
Penang
Phuket
Shanghai
Surabaya
Kuala Lumpur, KLIA
Singapore, Changi
Shenzen Pudong

Atlanta
Chicago
Edmonton
Houston
Mexico
Montreal
New York, JFK
Santiago de Chile
San Jose, Costa Rica
Toronto
 
Helsinki-Vantaalla oli varsin ankeaa odotella pari tuntia vaihtoa ilta-aikaan. Yhdeksältä perjantai-illalla ainoat avoimet ravintolat olivat joku räkäinen hodarikioski ja pääaulan food courtin tarjonta. Niistäkin kaksi ilmoitti ei-oota osalle menustaan. Aulasta piti palata uudelleen turvatarkastuksen läpi portteja kohti ja jostain syystä turvatäti oli kovasti kiinnostunut hupparini hupusta. Tiedä sitten mitä kuvitteli löytävänsä.
Niin sitä luulisi, vaan ei. Jokunen kioskintyyppinen jotka tarjoilivat lähinnä valmiiksi pakattua salaattia. Tuo minullekkin yllätys kun esim. Kööpenhaminan kentän ruokapuoli on varsin laadukasta ja vaihtoehtoja on suht. monta.
Uus non-schengen puoli onkin paljon parempi kaikinpuolin. Iloisesti yllätyin kun siellä joutui lentoa viimeksi odottamaan.

Schengenin puolelle aletaan tekemään uutta ravintola maailmaa heti vuoden alusta. Valmista keväällä.
Tulikohan siihen jopa 5 erilaista mestaa.
 
Kerrankin joku meni "better than expected".

Työreissulla välilasku Schipholiin ja noin 45min vaihtoaika. Noh, ensin lähtöpäässä ei saatukaan käsimatkatavaroita mukaan koneeseen koska "liian täyttä". Olin 100% varma että ruumasta ne kamat ei ehdi siirtyä Damissa toiseen koneeseen kun vaihtoaika suht lyhyt ja siellä on jotkut vuosisadan ruuhkat kuulemma (en kyllä ole itse mitään huomannut).

Kone oli sitten noin 40min myöhässä ja välilaskulla saikin kävellä suoraan toiseen koneeseen sisään joka onneksi odotti. Saman tien oltiin ilmassa ja olin entistäkin varmempi että laukut tulee joskus ja jouluna.

No HKI päässä sitten oma bägi olikin jo heti hihnan kärkipäässä odottamassa ottajaansa kun sinne kyynisenä menin odottelemaan että mitä mahtaa olla lopputulemana.
Joskus näinkin.
 
Työreissulla välilasku Schipholiin ja noin 45min vaihtoaika. Noh, ensin lähtöpäässä ei saatukaan käsimatkatavaroita mukaan koneeseen koska "liian täyttä". Olin 100% varma että ruumasta ne kamat ei ehdi siirtyä Damissa toiseen koneeseen kun vaihtoaika suht lyhyt ja siellä on jotkut vuosisadan ruuhkat kuulemma (en kyllä ole itse mitään huomannut).
Kesällä tuo ainakin oli täydessä kaaoksessa tuo Amsterdamin kenttä. Turvatarkastuksiin massiiviset jonot, siis useita tunteja ulkona ennen kuin edes mahtuu terminaaliin; tuloaulassa kasat matkalaukkuja sikin sokin, kun maahenkilökunta niin vähissä että matkalaukun saaminen hihnalle kesti tunteja, ja ihmiset olivat luovuttaneet; sisällä kentällä ruokapaikoista iso osa kiinni, kun ei ilmeisesti riittävästi henkilökuntaa; kaikki vähän rempallaan oli kyse vessoista, vesipisteistä tai liukukäytävistä. Oli kyllä sellainen meno, että vannoin käyttäväni jotain muuta kenttää jatkossa, mutta toivottavasti tilanne on parantunut.
 
Kesällä tuo ainakin oli täydessä kaaoksessa tuo Amsterdamin kenttä. Turvatarkastuksiin massiiviset jonot, siis useita tunteja ulkona ennen kuin edes mahtuu terminaaliin; tuloaulassa kasat matkalaukkuja sikin sokin, kun maahenkilökunta niin vähissä että matkalaukun saaminen hihnalle kesti tunteja, ja ihmiset olivat luovuttaneet; sisällä kentällä ruokapaikoista iso osa kiinni, kun ei ilmeisesti riittävästi henkilökuntaa; kaikki vähän rempallaan oli kyse vessoista, vesipisteistä tai liukukäytävistä. Oli kyllä sellainen meno, että vannoin käyttäväni jotain muuta kenttää jatkossa, mutta toivottavasti tilanne on parantunut.

Tällaista oli aika monella kentällä ympäri euroopan, ellei maailman, kun koronasulut poistettiin.
Ja ihan syynä että ei henkilökuntaa. Muihin hommiin lähteneet.
Tänä päivänä tilanne lienee lähes normaali jo useammassakin paikkaa.
Joten en ns schipolin syyksi tuota laittaisi.
 
Tällaista oli aika monella kentällä ympäri euroopan, ellei maailman, kun koronasulut poistettiin.
Ja ihan syynä että ei henkilökuntaa. Muihin hommiin lähteneet.
Tänä päivänä tilanne lienee lähes normaali jo useammassakin paikkaa.
Joten en ns schipolin syyksi tuota laittaisi.


Ja schipolilla viime kesänäkin vaihtolennot sujuivat lähes ok. Suurin ongelma oli jonot lähtöselvityksiin ja turvatarkastukseen.
 
Kokeilenpa löytyykö tästä ketjusta apua kun omat pelimerkit alkavat olla loppu. Heinäkuussa Lufthansan lennot Munchenin kautta. 5h lento muuttui 16h matkaksi jossa välissä yö lentokentällä. Lufthansalta täysin luokatonta palvelua koko episodin ajan mitä en nyt tähän viestiin avaa kun selostusta tulee varmaan muutenkin ihan riittämiin itse pihvin ympärille.

Pistin samantien kompensaatiopyyntöä Lufthansalle 400e EU määrittelevän hyvityksen, 30e ruuasta ja 90e missatusta hotelliyöstä. Noin 4kk odottelua ja muutamien dokumenttien vaihdon jälkeen ilmoitus, että lentoa operoi Aruba Airlines eikä he. Pidin sitä selvänä virheenä, koska liput ostettu suoraan Lufthansan nettisivujen kautta, Lufthansan asiakaspalvelu hoiti korvaavan lennon Munchenissä, lentolipuissa lukee jokaisen lennon kohdalla "operated by Lufthansa" ja kuulen nyt ylipäätänsä koko Arubasta ensimmäistä kertaa. Muutaman aggressiivisen viestinvaihdon jälkeen lupasivat ottaa asian uuteen tutkintaan, mikä johti vain samaan vastaukseen Aruba Airlinesista.

Onko kellään vastaavia kokemuksia voiko tämä oikeasti pitää paikkansa? Arubaankin yhteydenotto tyssäsi heti alkuunsa kun en löytänyt asiakaspalvelua englanniksi eikä heidän sivuillaan olevat numerot vastaa. Lento oli LH2465.
 
.Onko kellään vastaavia kokemuksia voiko tämä oikeasti pitää paikkansa? Arubaankin yhteydenotto tyssäsi heti alkuunsa kun en löytänyt asiakaspalvelua englanniksi eikä heidän sivuillaan olevat numerot vastaa. Lento oli LH2465.

Tyttö taisteli muutaman kuukauden KLM kanssa päivänselvästä korvauskeissistä, milloin KLM vastasi syyksi koronan tai kiitoradan sulun, ei oikeutta korvaukseen.
Lentoapu.fi vai airhelp.fi lomakkeen täyttämiseen 10min, ja parissa päivässä KLM vastasi että tottakai olet oikeutettu 400€ vakiokorvaukseen. 30% palkkion jälkeen ihan hyvät massit vs loputon taistelu mitä ei voi voittaa.

Mä lähtisin helpoimman kautta.
 
Tyttö taisteli muutaman kuukauden KLM kanssa päivänselvästä korvauskeissistä, milloin KLM vastasi syyksi koronan tai kiitoradan sulun, ei oikeutta korvaukseen.
Lentoapu.fi vai airhelp.fi lomakkeen täyttämiseen 10min, ja parissa päivässä KLM vastasi että tottakai olet oikeutettu 400€ vakiokorvaukseen. 30% palkkion jälkeen ihan hyvät massit vs loputon taistelu mitä ei voi voittaa.

Mä lähtisin helpoimman kautta.
Aivan noihin itsekin meinaan kallistua. Harmittaa vaan kun hakevat vain tuon kiinteän korvauksen ja jää ateria ja hotelliyö korvaamatta. Erityisesti tuo lentokentän ateria sylettää ihan vietävästi, kun kentällä saimme korvaavan lentolipun yhteydessä aterialipukkeen Lufthansan asiakaspalvelusta 6h jonottamisen päätteeksi. No eihän sekään viivakoodi sitten toiminut raflassa kun oli maksun aika. Kovasti kentällä Lufthansan asiakaspalvelija lupaili että saamme sitten jälkeenpäin heiltä kuittia vastaan summan. Ja tämä on sitten totuus.
 
Aivan noihin itsekin meinaan kallistua. Harmittaa vaan kun hakevat vain tuon kiinteän korvauksen ja jää ateria ja hotelliyö korvaamatta.
Pahoittelut, en lukenut tarkasti alkuperäistä postausta. Mutta ainakin airhelp sivuillaan sanoo että kuittien/tositteiden avulla hakisi myös lakisääteisien kustannuksien lisäksi muitakin kuluja, muistelen että tytön tapauksessa noita pohdittiin mutta ne KLM korvasi jo aiemmin kiltisti. Niin kannattaa ainakin tutustua että jos hakisivat myös niitä (toki varmaan 30% kulut saattavat napata myös siitä summasta)
 
Kokeilenpa löytyykö tästä ketjusta apua kun omat pelimerkit alkavat olla loppu. Heinäkuussa Lufthansan lennot Munchenin kautta. 5h lento muuttui 16h matkaksi jossa välissä yö lentokentällä. Lufthansalta täysin luokatonta palvelua koko episodin ajan mitä en nyt tähän viestiin avaa kun selostusta tulee varmaan muutenkin ihan riittämiin itse pihvin ympärille.

Pistin samantien kompensaatiopyyntöä Lufthansalle 400e EU määrittelevän hyvityksen, 30e ruuasta ja 90e missatusta hotelliyöstä. Noin 4kk odottelua ja muutamien dokumenttien vaihdon jälkeen ilmoitus, että lentoa operoi Aruba Airlines eikä he. Pidin sitä selvänä virheenä, koska liput ostettu suoraan Lufthansan nettisivujen kautta, Lufthansan asiakaspalvelu hoiti korvaavan lennon Munchenissä, lentolipuissa lukee jokaisen lennon kohdalla "operated by Lufthansa" ja kuulen nyt ylipäätänsä koko Arubasta ensimmäistä kertaa. Muutaman aggressiivisen viestinvaihdon jälkeen lupasivat ottaa asian uuteen tutkintaan, mikä johti vain samaan vastaukseen Aruba Airlinesista.

Onko kellään vastaavia kokemuksia voiko tämä oikeasti pitää paikkansa? Arubaankin yhteydenotto tyssäsi heti alkuunsa kun en löytänyt asiakaspalvelua englanniksi eikä heidän sivuillaan olevat numerot vastaa. Lento oli LH2465.
Jatkampa tätä omaa tarinaa kun ei täällä ole muuta keskustelua mikä siitä häiriintyisi. Tosiaan Lufthansa pitäytyy kannassaan, että ei ole operoiva lentoyhtiö ja on mahdollista, että lippunumero on Lufthansan, mutta sitä operoi joku muu. Toki hienosti sivuuttaneet kokonaan sen että siinä lipussa lukee myös suoraan "operated by: Lufthansa" mitä yritin painottaa. Jos nyt oikein ymmärsin pienellä googletuksella, niin tästä toiminnasta käytetään termiä codeshare (Codeshare agreement - Wikipedia). Aruba Airlines yhtiötä ei ole edes listattu Lufthansa codeshare partneriksi heidän omilla sivuillaan: https://www.lufthansa.com/us/en/local-page/codeshare-partners

Lisäksi tässä lähteessä sanotaan Aruba Airlines | Book Flights and Save:
Aruba Airlines isn't a member of any airline alliance. It also doesn't have any codeshare or interline agreements.

Ja noin ihan yleisesti Aruba on Väli-Amerikassa on ja sen ympäristössä operoiva lentoyhtiö. Sillä on kaksi konetta, joista toinen Airbus mallinen saattaisi teoriassa olla mahdollisesti se kone jolla lensin. Toki en ollut kuullutkaan koko Aruba termistä aikaisemmin, joten ehkä nuo koneen printit olisivat jääneet mieleeni jos olisin noussut sellaiseen. Oli miten oli ei oikein käy järkeen että tuo niiden toinen kone olisi eksynyt Hki - Munchen reitille? Toki heinäkuussa lentomatkustus oli kaaoksessa, mutta ei kai niillä niin paha pula koneista ollut että olisi pitänyt tuollainen rahdata Amerikasta. Our Fleet | Aruba Airlines

Nämä kaikki faktat ovat varmasti olleet hyvin tiedossa Lufthansa asiakaspalvelijoilla ja tämä on siis ihan järjestelmällinen skämmi asiakkaan sumuttamiseksi. Vähän vielä ihmettelen miksi he ylipäätänsä valitsivat tuollaisen yhtiön peitteeksi, jolla on vain pari konetta, ei ole heidän partneri, eikä toimintaa Euroopassa. Luulisi tuolla valheella olevan lyhyet jäljet, vaikka toki itsekin sinisilmäisyyttäni aluksi nielin koukkua. Harmittaa vain että tässä ei yksittäisenä kuluttajana voi paljoa tehdä, kun asiakaspalvelusta tulee vain toteamus "Sisäisen tutkinnan perusteella se oli Aruba, ei ole meidän vastuulla".
 
Omat lennot lähivuosina rajoittuneet vain pohjoismaihin, mutta täytyy myöntää, että tuo Helsinki Vantaan uusi turvasysteemi on ihan kunkku. Laukut laitteeseen, ei tarvetta purkaa elektroniikkaa, kosmetiikla, lääkkeitä tai stripata. Sai jopa veden ja omenan viedä mukanaan. Periaattessa laukku läpi ja kävely ohi. Sanoin hlökunnalle että olipas näppärä ja totesivat vaan näkevänsä uusilla laitteilla kaiken. Näitä lisää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 703
Viestejä
4 544 663
Jäsenet
74 832
Uusin jäsen
Make1234

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom