Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Nyt tuli nähtyä tuosta lentoturmatutkinnasta kyllä niin härö-jakso ettei mitään määrää.
Aeroflot flight 821.

Siis jakson perusteella koneen puikkoihin oli päässyt kaksi tyyppiä, joista kumpikaan ei osaa kyseisellä lentokoneella lentää eivätkä tajua mittareita.
Kannattaakohan sitä muutenkaan mennä ikinä venäläisten lentämään länsimaalaiseen koneeseen, koska keinohorisontti toimii päinvastoin kuin venäläisessä vastineessa ja on aina riski, että mittarilennossa korjaavat kallistuman kääntämällä lisää kallistuman puolelle.

Mutta siis moottoreissa oli reilu ero voimantuotossa ja se olisi pitänyt osata kompensoida, mutta lentäjä oli siinä täysi käsi. Oli reputtanut kyseisen virhetilanteen simulaattorissa ja sama tilanne oli kapteeninkin kohdalla. Matkalennolla automaattikaasu hoiti ongelmat, mutta kun alettiin laskeutumaan, niin automaatti meni pois päältä. Samoin autopilotti. Kone lähti sitten kaartamaan ja kallistumaan eikä lentäjä osannut korjata tilannetta.
Hädissään käski kapteenin ottamaan ohjat. Kapteeni vastasi ettei hänkään osaa. Käänsi kuitenkin reilusti kallistuman puolelle, kun ei osannut lukea keinohorisonttia ja sitten syöksyttiin maahan. Toki kapteeni oli vielä kännissäkin.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 139
Vähän vaikuttaa siltä, että tällä kertaa kävi todella hyvä tuuri, että oli tuollainen maissipelto lähellä jonne laskeutua, ja lisäksi kasvusto on niin pitkää tähän aikaan vuodesta että pehmensi varmaan mukavasti.

Jos toi pelto oli suoraan edessä, niin eihän tässä pilottien välttämättä tarvinnut tehdä juuri mitään muuta kuin pitää nokka ylhäällä laskeutumishetkellä...

Venäläismedian harjoittama vertaus vuoden 2009 Hudson-pakkolaskuun New Yorkissa ei ole reilu. Se tapahtui urbaanissa ympäristössä ja koneen saaminen kunnialla jokeen oli ihan eri luokan saavutus.

Videossa näkyy hyvin, miten nopeasti kone on tuohon pellolle pysähtynyt ja toisaalta miten paljon peltoa on ympäristössä ollut, eli tuskinpa on lentäjillä suuria ongelmia ollut pakkolaskupaikan löytämisessä...

Liveleak.com - Emergency landing of bird-hit Ural Airlines Airbus A321 in corn field
 
Viimeksi muokattu:

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Venäläismedian harjoittama vertaus vuoden 2009 Hudson-pakkolaskuun New Yorkissa ei ole reilu. Se tapahtui urbaanissa ympäristössä ja koneen saaminen kunnialla jokeen oli ihan eri luokan saavutus.
Niin, ulkomuistista lentoturmatutkinta taisi kertoa, että tuo oli yksi harvoista onnistuneista laskuista veteen. Se oli sentään joki, missä aallokko taisi olla kohtuullisen pientä. Mereen ei ole tainnut yksikään lasku onnistua. Aallokko niin suurta, että kone hajoaa palasiksi.
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
Videon perusteella ainakin toinen moottori oli käynnissä, joten ihmetyttää miksi piti laskeutua pellolle, eikä takaisin kentälle. Ehkä selviää myöhemmin.
 

druidi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.10.2017
Viestejä
271
Videon perusteella ainakin toinen moottori oli käynnissä, joten ihmetyttää miksi piti laskeutua pellolle, eikä takaisin kentälle. Ehkä selviää myöhemmin.
Eikös se käynyt kuin vanha romu ruohonleikkuri vähän huonosti ainakin äänen perusteella.
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
Eikös se käynyt kuin vanha romu ruohonleikkuri vähän huonosti ainakin äänen perusteella.
Tuon videon perusteella vaikuttaa, että juttu meni näin:

1. Kone nousee normaalisti, kunnes osuu lokkiparveen.
2. Automatiikka vähentää tehoa, koska tuulettimen lavat on vaurioituneet ja ahdin ei saa tarpeeksi ilmaa.
3. Pilotit nostaa tehoja, jolloin moottorit alkaa sakkaamaan.
4. Tehoa ei lasketa ja moottorit sakkaa, joten kone tulee alas itsestään.



Huvittaa kyllä taas uutisointi:

”Ihme Ramenskin yllä” – Venäläinen matkustajakone törmäsi lokkiparveen ja teki pakkolaskun maissipeltoon

"Venäjän ilmailuviranomaiset kertoivat, että koneen moottorit oli pakkolaskun sattuessa sammutettu ja laskutelineet nostettu ylös."

Videosta kuulee ihan selvästi, että moottorit oli kyllä käynnissä ihan loppuun asti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 722
Miksi tuota konetta ei käännetty pellon suuntaisesti vaan oli pakko vetää ojan yli? Miksi laskutelineitä ei laskettu (no olisivat kyllä menneet paskaksi tuossa ojassa), aikaahan olisi ollut?
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 139
Miksi tuota konetta ei käännetty pellon suuntaisesti vaan oli pakko vetää ojan yli? Miksi laskutelineitä ei laskettu (no olisivat kyllä menneet paskaksi tuossa ojassa), aikaahan olisi ollut?
Miksi olisi laskettu laskutelineet? Ymmärtääkseni protokollaan kuuluu, että heinikkoon tai veteen laskeudutaan ilman telineitä.. Tuollaisessa maastossa telineistä on vain haittaa ja ne voivat saada koneen pyörimään.
 

druidi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.10.2017
Viestejä
271
Luulisi rattaitten saattavan koneen äkkiä niin että olisi halki poikki tuollaisessa pellossa. Miksi sitten moottorit eivät sitä tehneet en tiedä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 722
Miksi olisi laskettu laskutelineet? Ymmärtääkseni protokollaan kuuluu, että heinikkoon tai veteen laskeudutaan ilman telineitä.. Tuollaisessa maastossa telineistä on vain haittaa ja ne voivat saada koneen pyörimään.
Se voi olla, oikeastihan tommoinen viljelty pelto kylvämisen jälkeen ennen kyntöä on kyllä "täysin" tasainen, sama kuin soratiellä ajaisi, mutta jos kuuluu protokollaan niin sitten kuuluu. Enää ei ihmetytä kuin että miksi oli pakko vetään noiden poikkiojien yli kun pienellä suunnanvaihdolla olisi päässyt lohkon suuntaisesti...
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 139
Se voi olla, oikeastihan tommoinen viljelty pelto kylvämisen jälkeen ennen kyntöä on kyllä "täysin" tasainen, sama kuin soratiellä ajaisi, mutta jos kuuluu protokollaan niin sitten kuuluu. Enää ei ihmetytä kuin että miksi oli pakko vetään noiden poikkiojien yli kun pienellä suunnanvaihdolla olisi päässyt lohkon suuntaisesti...
Ei sitä suuntaa niin vain muuteta noissa nopeuksissa ja korkeuksissa, siinä on aika ilmeinen sakkaamisen vaara.. Ja haitanneeko se oja sitten mitään loppujen lopuksi, näköjään ei. Tietysti ne sun laskutelineet olisi ainakin töksähtäneet siihen "kivasti".
 

druidi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.10.2017
Viestejä
271
Minä väitän että mentiin kyllä suoraan mutta moottorit veti kieroon.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tuon videon perusteella vaikuttaa, että juttu meni näin:

1. Kone nousee normaalisti, kunnes osuu lokkiparveen.
2. Automatiikka vähentää tehoa, koska tuulettimen lavat on vaurioituneet ja ahdin ei saa tarpeeksi ilmaa.
3. Pilotit nostaa tehoja, jolloin moottorit alkaa sakkaamaan.
4. Tehoa ei lasketa ja moottorit sakkaa, joten kone tulee alas itsestään.



Huvittaa kyllä taas uutisointi:

”Ihme Ramenskin yllä” – Venäläinen matkustajakone törmäsi lokkiparveen ja teki pakkolaskun maissipeltoon

"Venäjän ilmailuviranomaiset kertoivat, että koneen moottorit oli pakkolaskun sattuessa sammutettu ja laskutelineet nostettu ylös."

Videosta kuulee ihan selvästi, että moottorit oli kyllä käynnissä ihan loppuun asti.
Hienoa että pystyt sieltä näytön toiselta puolelta toteamaan että väärin laskeuduttu ja kuulemaan kuinka toinen moottori toimii täydellisesti. :tup:

Kannattaa oikeasti miettiä se oma perse siihen pilotin penkille kun summerit huutaa, sulla satoja matkustajia kyydissä että yritetäänkö lentää rampaa jonka yksi moottori ehkä toimii vai tehdäänkö hallittu hätälasku kerta tilaa on.
 
Liittynyt
14.03.2017
Viestejä
182
Miksi olisi laskettu laskutelineet?
APU Start
FLAPS Lever 2
VAPP Determine
SPOILERS ARM
LANDING GEAR DOWN by GRAVITY
BRACE
Touchdown at minimum VS

Toisaalta, kaverit kävi 500 jalan korkeudessa. Todennäköisesti aikaa mihinkään muuhun kuin sopivan trimmin ja pellon valitsemiseen ei ollut.
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
Hienoa että pystyt sieltä näytön toiselta puolelta toteamaan että väärin laskeuduttu ja kuulemaan kuinka toinen moottori toimii täydellisesti. :tup:

Kannattaa oikeasti miettiä se oma perse siihen pilotin penkille kun summerit huutaa, sulla satoja matkustajia kyydissä että yritetäänkö lentää rampaa jonka yksi moottori ehkä toimii vai tehdäänkö hallittu hätälasku kerta tilaa on.
Niin kaikki on tosiaan spekulointia tuon videon perusteella, ei voi tietää toimiko toinen moottori normaalisti, vai oliko molemmissa vikaa.

Tuntuu vaan venäläisillä olevan aina kiire tuoda kone tonttiin kun jokin vika ilmenee. Se taannoinen salama-iski-koneeseen-ja-meni-radio-pimeeksi -tapaus, missä kone sytty palamaan kiitoradalla, kun tultiin tonttiin liian painavalla koneella rajusti. Mikään pakko ei olisi ollut heti tehdä hätälaskua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
262
APU Start
FLAPS Lever 2
VAPP Determine
SPOILERS ARM
LANDING GEAR DOWN by GRAVITY
BRACE
Touchdown at minimum VS

Toisaalta, kaverit kävi 500 jalan korkeudessa. Todennäköisesti aikaa mihinkään muuhun kuin sopivan trimmin ja pellon valitsemiseen ei ollut.
Voisi kuvitella että laskutelineet kyntäisi aika syvällä pehmeässä pellossa, ja kaataisi koneen. Vaikka pelto onkin tasainen, niin tuskin siinä kauheasti kantavuutta on.
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
133
Voisi kuvitella että laskutelineet kyntäisi aika syvällä pehmeässä pellossa, ja kaataisi koneen. Vaikka pelto onkin tasainen, niin tuskin siinä kauheasti kantavuutta on.
Villi veikkaus, ja huom ihan maallikon veikkaus. Ne laskutelineet ei välttämättä kestä kovin paljon vääntöä tukipisteensä ympäri, vaan räsähtänee päreiksi aika äkkiä. Tarkoitus lienee vain pehmentää ensi tälliä tonttiin, minkä jälkeen saavat sitten tehdä mitä tekevät. Korjatkaa fiksummat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
262
Villi veikkaus, ja huom ihan maallikon veikkaus. Ne laskutelineet ei välttämättä kestä kovin paljon vääntöä tukipisteensä ympäri, vaan räsähtänee päreiksi aika äkkiä. Tarkoitus lienee vain pehmentää ensi tälliä tonttiin, minkä jälkeen saavat sitten tehdä mitä tekevät. Korjatkaa fiksummat.
Itse myöskin maallikkona voisin kuvitella tilanteen niin, että siinä vaiheessa kun takatelineet osuvat ja uppoavat peltoon, niin koneen nokka iskeytyy voimalla alas rikkoen koneen rungon.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 139
Mun mielestäni riski on aika ilmeinen, että laskutelineet toimii vipuvarsina ja saattavat vääntää konetta arvaamattomiin suuntiin laskeutumisessa. Lasku ilman telineitä pehmeään peltoon tuntuu fiksummalta.

Sitä paitsi laskutelineet hidastaa ilmassa vauhtia, jota muutenkaan ei tuossa vaiheessa ollut liiemmälti... Kone olisi saattanut sakata samantien kun telineet olisi tulleet ulos.
 
Liittynyt
14.03.2017
Viestejä
182
Voisi kuvitella että laskutelineet kyntäisi aika syvällä pehmeässä pellossa, ja kaataisi koneen. Vaikka pelto onkin tasainen, niin tuskin siinä kauheasti kantavuutta on.
"Syvällä kyntävät" tellingit on ihan hyvä juttu, koska ne imevät koneesta liike-energiaa.



Tuossakin kone laskeutui samankaltaiseen pehmeään peltoon.

Mutta, kaikki selvisivät Venäjällä hengissä ja ilman suurempia (?) vammoja. Mitäpä tuosta mitään muuttamaan. Haastava tilanne ohjaajille.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 139
^ Maissisato on ollut varmaan parin metrin korkuista tähän aikaan vuodesta, kun taas toi kiitoradan viheriö lienee aika matalaa. Että on noissa ainakin se ero.
 

druidi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.10.2017
Viestejä
271
Onkohan siellä ollut mahdollisesti kova vastatuuli? Silloinhan kone voi tulla huomattavasti hitaampaa nopeutta alas. Edelleenkin kysyn miksi nuo moottorit eivät repineet edes itseään irti?
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 139
Onkohan siellä ollut mahdollisesti kova vastatuuli? Silloinhan kone voi tulla huomattavasti hitaampaa nopeutta alas. Edelleenkin kysyn miksi nuo moottorit eivät repineet edes itseään irti?
Moottorit eivät ota ensimmäisenä maahan kiinni vaan koneen runko, ja moottorit ovat kyntäneet lähinnä maissisatoa eikä niinkään maapohjaa. Ei ne ihan niin pienestä irti repeä.
 

druidi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.10.2017
Viestejä
271
Moottorit eivät ota ensimmäisenä maahan kiinni vaan koneen runko, ja moottorit ovat kyntäneet lähinnä maissisatoa eikä niinkään maapohjaa. Ei ne ihan niin pienestä irti repeä.
Jaa no jos olisi tullut Boeing MAX -kone alas niin eikö siinä jouduttu telineitäkin muokkaamaan isommiksi tai siis pidemmiksi koska muuten moottorit olisivat raapineet maata.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 139
Jaa no jos olisi tullut Boeing MAX -kone alas niin eikö siinä jouduttu telineitäkin muokkaamaan isommiksi tai siis pidemmiksi koska muuten moottorit olisivat raapineet maata.
Ainakin itse moottorien alaosaa muutettiin tasaisemmaksi...

Anyways, pitkä maissisato on tässä tapauksessa varmaan ollut onni onnettomuudessa ja pehmentänyt pakkolaskua. Tuollaiseen parimetriseen maissipeltoon kun rysäyttää, niin sitähän voi lähinnä verrata että rysäyttäisi höyhenkasaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
262
"Syvällä kyntävät" tellingit on ihan hyvä juttu, koska ne imevät koneesta liike-energiaa.



Tuossakin kone laskeutui samankaltaiseen pehmeään peltoon.

Mutta, kaikki selvisivät Venäjällä hengissä ja ilman suurempia (?) vammoja. Mitäpä tuosta mitään muuttamaan. Haastava tilanne ohjaajille.
Joo voi olla että telineet auttaa, en tiedä, mutta tuossa sun kuvassa on ollut tarkoitus päästä asfaltille asti, ettäei oikein voi verrata..
 

druidi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.10.2017
Viestejä
271
Joo voi olla että telineet auttaa, en tiedä, mutta tuossa sun kuvassa on ollut tarkoitus päästä asfaltille asti, ettäei oikein voi verrata..
Tuossa tapauksessa lienee huono juttu. Asfalttihan on pinnassa ja pelto kyntää syvässä. Tulee vähän asfalttia repivä vaikutus hetkessä. Mutta nyt näytti liike olleen jo pysähtynyt peltoon....
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 722
Anyways, pitkä maissisato on tässä tapauksessa varmaan ollut onni onnettomuudessa ja pehmentänyt pakkolaskua. Tuollaiseen parimetriseen maissipeltoon kun rysäyttää, niin sitähän voi lähinnä verrata että rysäyttäisi höyhenkasaan...
Ei näissä vertauksissa ole kyllä mitään järkeä, koneen kannalta ihan yks lysti että oliko siinä maissia vai ei. Fillarilla puskaan ajaessa ja niillä massoilla pelattaessa jotain "iloa" tuosta maissista olisi voinut ollakin sarvien yli lentävälle kuskille.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 962
Se voi olla, oikeastihan tommoinen viljelty pelto kylvämisen jälkeen ennen kyntöä on kyllä "täysin" tasainen, sama kuin soratiellä ajaisi, mutta jos kuuluu protokollaan niin sitten kuuluu.
Tasainen varmaan joo, mutta pelto ei olisi kestänyt koneen painoa laskutelineet alhaalla. Voisin äkkiseltään veikata, että airbus a321:n yksi päälaskutelineen rengas kannattelee jotain 20 tonnia painoa, joten peltoon kohdistuva pintapaine olisi sitä luokkaa, että koneen renkaat voisivat upota siihen. Lopputulos olisi aika huono, jos päälaskutelineen toisen puolen renkaat sattuisivat uppoamaan syvemmälle kuin toisen ja kone kiepsahtaisi siipi maahan osuen tms.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Villi veikkaus, ja huom ihan maallikon veikkaus. Ne laskutelineet ei välttämättä kestä kovin paljon vääntöä tukipisteensä ympäri, vaan räsähtänee päreiksi aika äkkiä. Tarkoitus lienee vain pehmentää ensi tälliä tonttiin, minkä jälkeen saavat sitten tehdä mitä tekevät. Korjatkaa fiksummat.
Ne telineet kun kääntyy sinne alle, ne ei pehmennä, ne repii kaiken rikki ja pahimmillaan kone menee katki siitä kohtaan.
 
Liittynyt
10.02.2018
Viestejä
436
Venäläismedian harjoittama vertaus vuoden 2009 Hudson-pakkolaskuun New Yorkissa ei ole reilu. Se tapahtui urbaanissa ympäristössä ja koneen saaminen kunnialla jokeen oli ihan eri luokan saavutus.
No ei se nyt kamalan epäreilukaan ole. Veteen laskeutuminen on toki vaikeampi suoritus ja ympäristö urbaanimpi, mutta toisaalta Sullyllä ja kumppaneilla oli korkeutta 3000 jalkaa, venäläismiehistölle 750 jalkaa. Se, että pakkolasku peltoon onnistuu matkustajakoneella ilman kuolonuhreja edellyttää onnea ja asioiden tekemistä oikein.

Niin ja tietääkseni A321:n checklistin mukaan telineet otetaan maastolaskussa ulos.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 139
No ei se nyt kamalan epäreilukaan ole. Veteen laskeutuminen on toki vaikeampi suoritus ja ympäristö urbaanimpi, mutta toisaalta Sullyllä ja kumppaneilla oli korkeutta 3000 jalkaa, venäläismiehistölle 750 jalkaa. Se, että pakkolasku peltoon onnistuu matkustajakoneella ilman kuolonuhreja edellyttää onnea ja asioiden tekemistä oikein.
No siis alueella ei muuta ollutkaan kuin peltoa, eikä pilotit ihan hirveästi mitään ehtineet tehdä paitsi laskeutua suoraan edessä olevaan kohtaan. Ihan hyvä suoritus kyllä, ei siinä mitään, mutta ei millään tavalla verrannollinen Sullyn suoritukseen.

Ja vastaava on muuten sattunut Ruotsissakin 1990-luvulla, sielläkään kukaan ei kuollut...
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 256
"Syvällä kyntävät" tellingit on ihan hyvä juttu, koska ne imevät koneesta liike-energiaa.

Eipä kyllä näytä tuossa kuvassa kestäneet telineet pitkään vaan menneet päreiksi lähes saman tien töksähdettyään pehmeään maahan.
Nuo ulommat pitkät urathan ovat moottorien tekemät.


Ne telineet kun kääntyy sinne alle, ne ei pehmennä, ne repii kaiken rikki ja pahimmillaan kone menee katki siitä kohtaan.
Pahimmillaan toisen laskutelineen pettäminen kiepauttaisi toisen siiven maahan vauhdista.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Kannattaa oikeasti miettiä se oma perse siihen pilotin penkille kun summerit huutaa, sulla satoja matkustajia kyydissä että yritetäänkö lentää rampaa jonka yksi moottori ehkä toimii vai tehdäänkö hallittu hätälasku kerta tilaa on.
Näin. Lentäjillä on varmaankin ollut hyvin konkreettinen käsitys siitä, paljonko moottorit suostuivat voimaa tuottamaan. Yksi pata tyhjäkäynnillä, tjsp, ei juuri lämmitä, jos kasa rautaa pitäisi saada taivaalle.

Jäätävän hieno suoritus, jossa tavanomainen lentoonlähtö muuttui yhtäkkiä pakkolaskutilanteeksi. Lopputuloksen kannalta oleellista lienee ollut, että konetta lennettiin hallitusti loppuun asti. Toinen hyvä juttu varmaankin oli, että tehtiin maastolasku pellolle etusektorissa eikä yritetty palata jyrkällä kaarrolla takaisin kentälle.

Olikohan lentäjillä purjelentokokemusta? :D

Eipä kyllä näytä tuossa kuvassa kestäneet telineet pitkään vaan menneet päreiksi lähes saman tien töksähdettyään pehmeään maahan.
Nuo ulommat pitkät urathan ovat moottorien tekemät.

Pahimmillaan toisen laskutelineen pettäminen kiepauttaisi toisen siiven maahan vauhdista.
Laskutelineiden meno päreiksi ei tosiaan ole ihan harmiton tapahtuma lentokoneen muille rakenteille. Ne nyt kumminkin on yksiä koneen lujimmista osista. Tuossa 777:n laskussa telineet tulivat siivestä läpi ja joku matkustaja taisi saada vammojakin juuri laskutelineistä.

DC10/MD11:ssä laskuteline oli kiinnitetty jämäkästi siipisalon alle. Tämän varjopuolena oli, että todella kovassa laskussa meni toinen siipi poikki ja jäljellejäänyt siipi kiepautti koneen katolleen (esim. FedEx Naritassa).
 

druidi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.10.2017
Viestejä
271
Helsinki-Vantaan-lentoja on käännytetty varakentille

Hong Kongista tulossa ollut lento AY100 on kääntynyt varakentälle. Sen piti laskeutua aamulla kello 6 Helsinki-Vantaalle.
Syyskuun ensimmäinen päivä alkoi hyvin lämpimänä mutta sumuisena monin paikoin Suomessa. Tämä vaikeuttaa lentoliikennettä.

– Joitakin Helsinki-Vantaalle tulossa olleita lentoja on käännytetty sumun vuoksi varakentille sunnuntaiaamuna, Finavian viestinnästä vahvistetaan Ilta-Sanomille.

Ainakin nämä kääntyneet
Hong Kongista tulossa ollut lento AY100 on käännytetty varakentälle. Sen piti laskeutua aamulla kello 6 Helsinki-Vantaalle.

Finavian sivuilta selviää, että myös kello 8.30 Helsinki-Vantaalle laskeutuvaksi odotettu lento HO1607, AY3152 Shanghai Pudongista on kääntynyt.

Petri Turunen

Mikä tai missä se varakenttä on?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 456
Pudonneessa ukrainalaiskoneessa tapahtui ”jotakin katastrofaalista” – asiantuntija löytää turmasta outoja yksityiskohtia

Iranin turmaan liittyen suomalainen asiantuntemus taas huipussaan:

"Maahansyöksy tapahtui vain hieman sen jälkeen, kun Iran oli tehnyt ohjusiskuja Yhdysvaltojen sotilastukikohtiin Irakissa. Wright arvioi kuitenkin jo aiemmin keskiviikkona uutistoimisto AFP:lle, ettei kyse ole alasampumisesta. Mikään ei tällä hetkellä viittaa turman liittymisestä konfliktiin.

Professori korostaa, että onnettomuudesta on vain vähän aikaa, mutta joka tapauksessa se vaikuttaa jo nyt perin erikoiselta."

Mitä ihmeen järkeä on ns. asiantuntijan mennä tuo alasampumisen mahdollisuus suoralta kädeltä sivuuttamaan, kun niin kuin tuosta jutusta käy ilmi itsekin kuitenkin huomaa nuo selvät yhtäläisyydet jonkinlaisen räjähdyksen aiheuttamiin tapauksiin. :facepalm:
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Pudonneessa ukrainalaiskoneessa tapahtui ”jotakin katastrofaalista” – asiantuntija löytää turmasta outoja yksityiskohtia

Iranin turmaan liittyen suomalainen asiantuntemus taas huipussaan:

"Maahansyöksy tapahtui vain hieman sen jälkeen, kun Iran oli tehnyt ohjusiskuja Yhdysvaltojen sotilastukikohtiin Irakissa. Wright arvioi kuitenkin jo aiemmin keskiviikkona uutistoimisto AFP:lle, ettei kyse ole alasampumisesta. Mikään ei tällä hetkellä viittaa turman liittymisestä konfliktiin.

Professori korostaa, että onnettomuudesta on vain vähän aikaa, mutta joka tapauksessa se vaikuttaa jo nyt perin erikoiselta."

Mitä ihmeen järkeä on ns. asiantuntijan mennä tuo alasampumisen mahdollisuus suoralta kädeltä sivuuttamaan, kun niin kuin tuosta jutusta käy ilmi itsekin kuitenkin huomaa nuo selvät yhtäläisyydet jonkinlaisen räjähdyksen aiheuttamiin tapauksiin. :facepalm:
Ja nyt sitten vahvistetaan, että se oli ohjusisku.
Viranomaislähteet vahvistavat: Ukrainalaiskoneen pudotti ohjus – mediatietojen mukaan osuma oli vahinko

Sanoisin kyllä, että ihmiset ottavat ihan itse kovia riskejä, kun matkustelevat maailman paskastanioissa.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 895
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Ottamatta mitenkään kantaa oliko ohjusisku voi vaan todeta että voiko länsimaiset mediat todeta jotain muuta?
Mitä kantaa ottamattomuutta on vihjata, että väite ohjusiskusta on propagandaa ja länsimainen media on iranilais/venäläisvastainen propagandatorvi? Aivan, ei se ole kantaa ottamattomuutta.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Ottamatta mitenkään kantaa oliko ohjusisku vai ei. Voin vaan todeta että voiko länsimaiset mediat todeta jotain muuta?
Kyllä ne voi. Olen nähnyt monia juttuja lento-onnettomuuksista, joissa ei ole kerrottu syyn olleen ohjusisku.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 590
Viestejä
4 195 828
Jäsenet
70 753
Uusin jäsen
1lallu

Hinta.fi

Ylös Bottom