Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jjjjussi, 23.10.2016.

  1. jjjjussi

    jjjjussi pelinjohtaja Team Intel Team Android

    Viestejä:
    2 020
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Air France flight 447 kaikilla varmasti muistissa. Ja tämä yksi Malesiassa tykkänään hävinnyt kone ilmeisesti vieläkin teillä tietämättömillä?

    Nykäisen nyt pakan taakse ja odotan vähintään yhtä legandaarista keskustelua jatkossakin.
     
  2. Verity

    Verity Mitä häh? Tukijäsen

    Viestejä:
    204
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
  3. Cereal killah

    Cereal killah

    Viestejä:
    2 689
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Malesian kone taitaa olla tuhannen pillun päreinä eri puolilla Afrikan rannikkoa, mutta mikä se paras arvaus on siitä mitä siellä oikein tapahtui? Tulipalo/lentäjän laajennettu itsari/jokumuumikä?
     
  4. yero

    yero

    Viestejä:
    308
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Paras arvaus on ufosieppaus. Toiseksi paras on lentäjän itsari.
     
  5. Jayman666

    Jayman666

    Viestejä:
    21
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    En aikanani murossa lukenut alkuperäistä keskustelua, joten en tiedä mitä kaikkea on jo analysoitu. Air francen 447 on kyllä yksi pelottavimmista onnettomuuksista, koska käytössä moderni kone ja maineikas lentoyhtiö. Ja se olisi ollut todella helposti estettävissä
     
  6. jjjjussi

    jjjjussi pelinjohtaja Team Intel Team Android

    Viestejä:
    2 020
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos tosiaan et ole lukenut mitään tuosta. Niin luettavaa riittää.
     
  7. Henriquez

    Henriquez SER OMISTAJA

    Viestejä:
    680
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Maineikas kyllä koskien ongelmia. Air Francen pilottilaadussa on paljon sanomista asiantuntijoiden mukaan ja huonoja tapoja koskien henkilöstöhallintaa.
     
  8. Jayman666

    Jayman666

    Viestejä:
    21
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Pitääpä ehkä käydä joku kerta lukaisemassa kun on sopivaa luppoaikaa
     
  9. Sukke

    Sukke

    Viestejä:
    168
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  10. Lallijuoppo

    Lallijuoppo

    Viestejä:
    4 991
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Minähän olen tainnut katsoa kaikki jaksot Foxin lentoturmatutkinnasta. Sinänsä huonosti tehdyt ohjelmatiedot, kun pitäisi muistaa ulkoa kaikki onnettomuudet, että tajuaisi, jos sieltä tulee uusia jaksoja.

    Mutta kyllä niitä lentsikoita välillä saadaan alas ihan uskomattomilla tempuilla ja syillä. Välillä lentsikan johonkin hydrauliikkasylinteriin tulee sellainen vika, että oikealla käännettäsessä käännytään vasemmalle. Sitä voi miettiä, että miten mahtaisi autonkaan hallinta onnistua, jos yhtäkkiä renkaat kääntyvät eri suuntaan kuin mitä kääntää. Täysin mahdoton tilanne ottaa haltuun. Sitten taas jokin lentäjä on saanut koulutuksensa Venäjälle ja sielläpäin keinohorisontti toimii ihan eri tavalla. Missä tulee sitten taas väärinkäsitys, että lentäjä luulee koneen kallistuneen vasemmalle ja korjaa oikealle, vaikka kallistuminen on juuri oikealle.

    Sitten taas vastapainoksi jotkut lentäjät onnistuvat laskeutumaan täysin lentokelvottomalla koneella tai tekemään laskun niin vaikeaan paikkaan, että jälkikäteen kyseisen tempun toistaminen simulaattorilla ei onnistu, vaikka yritetään yhä uudestaan.
     
  11. Henriquez

    Henriquez SER OMISTAJA

    Viestejä:
    680
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tuo viimeinen kohta, eli laskeutuminen. ;elkoinen tapaus, kun se italialaissyntyinen (kö?) puolisokea kapteeni vetäisi koneen tonttiin johonkin rannikon tuntumaan pienelle maapalalle.
     
  12. Lallijuoppo

    Lallijuoppo

    Viestejä:
    4 991
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Mä muistan noista laskeutumistempuista sen, kun kapteeni laskeutui johonkin vanhalle käytöstä poistetulle lentokentälle, jossa taisi olla samaan aikaan jotkut kiihdytyskilpailut menossa. En muista mikä vika koneessa oli, mutta kuitenkin ei ollut mahdollisuuksia kuin yhteen yritykseen. Kapteeni oli jokin entinen purjelentäjä ja se laittoi ison matkustajakoneen ns. sivuluisuun eli se kulki ilmassa kylki edellä, jokin purjelentäjien kikka, jota kukaan ei ole ennen edes yrittänyt matkustajakoneella. Tolla tavalla saatiin muistaakseni nopeutta pienennettyä, jotta laskeutuminen onnistuisi lyhyemmällä matkalla. Lentokenttä taisi myös olla ihan liian lyhyt eli oli pakko osua just eikä melkein ihan kiitoradan alkuun. Samalla kun kone laskeutui, niin joku kiihdytysajaja kiihdytti sopivasti koneen edestä pakoon.

    Ja noista älyttömistä koneen tiputtamisista tulikin just yksi jakso, joka oli jäänyt multa näköjään väliin. Joku lentäjä oli saanut koulutuksensa aikana jonkun naurettavan pelkotilan jättöpyörteistä ja koulutuksessa oli ollut erittäin epärealistinen simulaatio, jossa kone keikahtaa 90 astetta kyljelleen ja se pitää kääntää tempoilemalla pyrstöperäsintä oikealle ja vasemmalle. Käytännössä tuollaista ei voi edes tapahtua, mutta lentäjä oli kuitenkin tuosta simulaatiosta saanut itselleen kammon jättöpyörteistä. Sitten se lensi tuollaiseen jättöpyörteeseen ja tempoi oikealle ja vasemmalle paniikissa ja hajoitti peräsimen. Lentokone syöksyi maahan ja kaikki kuolivat.
     
  13. tmtl

    tmtl

    Viestejä:
    12
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Itse muistan katsoneeni jakson jossa koneen peräsimestä meni joku tappi / sokka poikki ja se aikeutti koneen tippumisen. Tuntuu hurjalta kun on miljoonien kone ja sitten muutaman dollarin arvoinen osa pudottaa koko koneen.
     
  14. Chekkit

    Chekkit

    Viestejä:
    283
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    "Hauskaa" air France 447:ssa oli se, että olimme vaimon kanssa juuri jenkeissä kun kone tippui. Pari päivää siitä ja raskaana oleva vaimo piti suostutella lennolle, no kyllä se sinne tuli mutta vähän laimensi tunnelmaa.

    Lentoturmatutkinnasta jäi mieleen jakso jossa Japanilainen kapteeni ei puhunut sanaakaan Englantia, ja perämies ei halunnut kertoa että polttoaine on loppu vaan kaunisteli asiaa kertomalla sen olevan "vähissä", hetken päästä radiokeskustelun jälkeen kone tipahti Kanadan metsiin.
     
  15. Lallijuoppo

    Lallijuoppo

    Viestejä:
    4 991
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tota mä en muista, mutta joku ihan jenkkikone jenkkimiehistöllä kierteli kentän ympärillä, kun koneessa oli jokin pieni häikkä ja kapteeni halusi keskittyä sen korjaamiseen. Yksi miehistön jäsen ilmoitteli polttoainetilanteesta, mutta ei kuitenkaan missään vaiheessa tainnut suoraan sanoa, että nyt on laskeuduttava, ei riitä enää yhteenkään kierrokseen. Ei edes siinä vaiheessa, kun kapteeni määräsi taas yhden kierroksen. Siihen aikaan kapu oli ylin auktoriteetti ja muulla miehistöllä ei ollut lupa ajatella itse, vaan vain informoida kapteenia, jonka sitten pitäisi tehdä päätös. Ja noita onnettomuuksia on sattunut paljon, jossa miehistön jäsen ei uskalla haastaa kapteenin auktoriteettiä, ei edes silloin kun tajuaa, että seuraavaksi rysähtää. Nykyään sitten miehistön pitäisi olla tiimi, jossa kuka tahansa voi ottaa ohjat, jos huomaa uhkaavan vaaratilanteen.

    Japanilaisista muistan sellaisen onnettomuuden, jossa miehistö huomasi välittömästi, että kone ei ole enää heidän hallussaan. Oikeastaan ainoa asia, mitä he pystyivät tekemään, oli yrittää pitää se ilmassa mahdollisimman kauan. Siitä huolimatta kapteeni ei halunnut edes lähettää hätäviestiä, kun se taisi olla kasvojen menettämisen paikka tai jotain. Lentetelivät sitten ilmassa ohjauskyvyttömällä koneella kunnes polttoaine loppui ja sitten rysähtivät maahan.

    Hieman erilaista toimintaa kuin jossain jenkkionnettomuudessa, jossa joku koneen asiantuntija yrittää antaa ohjeita mitä voisi yrittää tehdä ja pelastusryhmä valmikstautuu pahimman varalle.
     
  16. calysto

    calysto

    Viestejä:
    101
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Lentoturmatutkintaa tulee mielellään seurattua.

    United Airlines Flight 173. Oikea laskuteline laskeutui viasta johtuen vapaasti, mikä rikkoi joitain osaa jolloin lukittumisvalo ei syttynyt, vaikka laskeutumisteline lukittui. Kapteeni keskittyi vian etsimiseen/korjaamiseen eikä ollut pokkaa laskeutua. Polttoaine loppui kierrellessä ja tipahti Portlandiin.

    Reeve Aleutian Airways Flight 8. Porkuri lähti omille teilleen kesken lennon ja teki reiän runkoon tehden koneesta lähes ohjauskelvottoman. Saivat kuitenkin tuotua koneen turvallisesti maihin.
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2016
  17. Siffo

    Siffo

    Viestejä:
    13
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Saattoi sitten käydä aika samanlainen skenaario tuossa Kolumbian lentoturmassa.

    Varmaan oli aika jännät paikat ohjaamossa...
     
  18. Meking Delta

    Meking Delta

    Viestejä:
    72
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tohon pitäisi olla joku sakko, jos kone lasketuu liian vähällä polttoaineella. Niin iso, että kannattaa ennemmin tehdä välilasku kuin ottaa se sakko.
     
  19. Lallijuoppo

    Lallijuoppo

    Viestejä:
    4 991
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ei voi kuin ihmetellä. Itse tankkaa autoonkin aina bensaa, jos joku matka on vähän sellainen, että menee tiukille.
    Tosin tämä on ihan kokemuksen tuomaa viisautta, koska ei ole kauhean kivaa ajaa tankki lähes tyhjänä ja toivoa, että joku bensa-asema tulisi äkkiä vastaan. On sitä joskus joutunut kanisterilla hakemaankin lisää polttoainetta.

    Sitä nyt kuvittelisi, että lentäjän ei pitäisi oppia tuota kantapään kautta.
     
  20. Nurffe

    Nurffe

    Viestejä:
    304
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No ei todellakaan lennetä tankki tyhjänä. Kyllä siellä ihan selvät reservit on joiden minimit on määrätty. Toki ei siellä nyt ylimääräsiä tonneja mukana lennetä vaan lennolle arvioitu kulutus + reservi. Tuossa tapauksessa nyt ei vaan taas ole välitetty mistään mitään dollarinkuvat silmissä
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 25.06.2018
    barkhorn tykkää tästä.
  21. Cereal killah

    Cereal killah

    Viestejä:
    2 689
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No tuossa se olennaisin pointti oli se, että pilotti = omistaja, eli varmaan aika vitunmoinen pikkufirma tai muuten vaan epäilyttävä. Pilotti/omistaja isolla egollaan ja vastuuttomuudellaan kuvitteli, että hän on 100% oikeassa omassa perstuntumassaan siitä että paljonko on bensaa jäljellä, ja vituiksi meni.

    Toivottavasti alalla laitetaan painetta siihen, että vastaavat urheiluseurat yms. irtisanovat sopparinsa tuollaisten firmojen kanssa joissa omistaja on pilotti. Äärimmäisen epäluotettavaa.
     
  22. jjjjussi

    jjjjussi pelinjohtaja Team Intel Team Android

    Viestejä:
    2 020
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itsellä sattui kerran loppumaan löpö auton tankista. Kerran oli todella lähellä, ja joutui hetkuttelemaan autoa päästäkseen perille. Ensimmäinen tapaus sattui ennen jälkimmäistä. Sen jälkeen löpö on riittänyt. Ja kyseessä automobiili.
     
  23. Jayman666

    Jayman666

    Viestejä:
    21
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jaahas, Pakistanissa tullut kone alas. Tuleeko kenellekkään muulle tällainen epäkorrekti ajatus mieleen kun näette uutisen tippuneesta lentokoneesta?: "Jes, uusi jakso lentoturmatutkintoihin!"
     
  24. calysto

    calysto

    Viestejä:
    101
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Joka kerta.
     
  25. Cereal killah

    Cereal killah

    Viestejä:
    2 689
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuleeko jokaisesta random pakistanilaiskoneesta uusi jakso?
     
  26. Lallijuoppo

    Lallijuoppo

    Viestejä:
    4 991
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Itse pidän jaksoissa, joissa todella on tapahtunut jotain todella erikoista ja että lentäjät saavat vielä ainakin suurimmaksi osaksi matkustajat pelastettua.
    Vaikkapa vähän aikaa sitten tullut jakso siitä kun se jättikokoisen Airbussin yksi moottori räjähti ja hajoitti samalla koneen kaikki systeemit oli aika mielenkiintoinen. No, itse vika oli yksinkertainen eli että pirun kalliiseen koneeseen onnistutaan asentamaan vialliset öljyputket, missä seinämavahvuus on jotain 0,3 milliä. Sitten vielä kun onnettomuuden jälkeen tarkastettiin muiden lentokoneiden putket, niin vastaavia putkia löytyi vaikka kuinka paljon ja olivat vain odottamassa hajoamistaan. Sitä kun kuvittelisi, että putket kävisi lävitse jonkun tarkastuksen. Tuollaisen vianhan pitäisi asentajakin huomata, jos on silmät auki.

    Mutta siis mielenkiintoiseksi sen homman teki kuinka lentäjät vain rauhallisesti kävivät läpi kaikki tietokoneen ilmoittavat viat yksi kerrallaan ja miettivät mitä pitäisi tehdä. Sitä nyt kuvittelisi, että pitäisi heti tehdä jotain, mutta ne vain siellä lentelivät eteenpäin ja miettivät. Sitten lopulta päättivät kääntyä takaisin ja laskeutua. Ja kukaan ei tehnyt mitään hätiköityä, kaikki tiesivät tehtävänsä ja hoitivat oman hommansa just niinkuin pitikin. Kyllä se on hienoa katsoa kuinka todelliset ammattilaiset pitävät koneen ilmassa eivätkä sählää kuten niin monessa muussa lentoturmajaksossa. Aikamoista tuuria oli siinä, että moottori räjähti heti nousun jälkeen. Ei sillä koneella varmaan oltaisi mitään satoja kilsoja lennelty.

    Kyseisellä lennolla oli myös yhtiön vuosittainen tarkastus, jossa muistaakseni kapteeni oli tarkastuksen kohteena. Se jäi ohjelmassa mainitsematta, mutta luulisin, että tarkastajat olivat tyytyväisiä näkemäänsä.
     
    Mongolian presidentti ja Unna tykkäävät tästä.
  27. Jayman666

    Jayman666

    Viestejä:
    21
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tykkään samoin jaksoista missä koneeseen tulee jokin paha tekninen vika, mutta silti ainakin osa matkustajista pelastuu. Niissä yleensä selviytyminen on pienistä marginaaleista kiinni.

    Vaikka aluksi tuntuu oudolta, että lentäjät eivät heti reagoi johonkin rajuun tekniseen vikaan, niin monessa jaksossa on käynyt ilmi että hätäily olisi voinut tuhota koko koneen. Vaatii kyllä kylmiä hermoja!
     
  28. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 554
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Lentokoneeseen kun tulee jokin vika niin ensin täytyy saada kone hallintaan ja turvattua turvallinen lento. Sitten kun kone on jotenkin lentäjän hallinassa aletaan tutkia hieman tarkemmin mikä ongelmana ja koittamaan mihin kone ragoi ja mihin ei. Yleensä vain ongelmat on niin pahoja että koneen lentäminen muuttuu mahdottomaksi ja nopeudet niin suuria että sieltä ei tarvitse kuin nyrkin kokoinen pala lähteä ja sekun jysähtää siipeen tai runkoon niin läpi menee että humahtaa ja se kun osuu vielä sopivasti väärään paikkaan niin puoli konetta pimeänä ja pahimmillaan menee koko koneen ohjaus.

    En muuten tiedä onko nykyisissä koneissa mitään apujärjestelmää jos hydrauliikka pettää? Sähkömoottori tms. ei varmaan jaksais liikutella lentopintoja?

    Sitten on taas näitä tapauksia kun yksinkertaisen ongelman takia tuodaan ehjä kone alas kun ei vain tajuta lentämisen perussääntöjä (Air France flight 447). Ylipäätänsä suurin osa lopullisesti tonttiin tulemisista on pilotin aiheuttama sakkaus, niinkin yksinkertainen asia kun nopeuden valvonta ei tarkeimällä hetkellä onnistu.

    Mitä olisikaan tapahtunut kun lennon US Airways Flight 1549 pilotti olisi sakkauttanut koneen ja rysäyttänyt koneen New York:n keskustaan...
     
  29. Lifeless

    Lifeless

    Viestejä:
    852
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  30. Merkava

    Merkava מרכבה

    Viestejä:
    589
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Gimli glider ja Turning point on hienoja caseja miten pilotit pelastaa homman.
     
  31. Käykö Keuhko

    Käykö Keuhko

    Viestejä:
    333
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Koska Putolev, kyseessä on ehkä enemmänkin ominaisuus kuin vika ku (on tapahtunu) ennenki. Jo 2011 Putin (korjaus, se olikin Medvedev) oli ilmeisesti sen verran vetänyt tsajut sieraimeen Kiljushinien ja Putolevien tontteilusta että oli kuulemma uhonnut vaihdattaa kaluston länsimaiseen ellei ryhdistäytymistä tapahdu.
    http://m.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/venajalla-synkat-lento-onnettomuustilastot/2229174
     
    Viimeksi muokattu: 25.12.2016
  32. barkhorn

    barkhorn

    Viestejä:
    680
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Se pn vähän niin että Aviate, Navigate, Communicate! Tuo 1549 tapaus malliesimerkki kuinka hyvällä lentotaidolla, kovilla hermoilla ja hyvällä tilannetajulla voidaan selviytyä varmalta onnettomuudelta. Mitä vähän nyt kastu vaatteet.

    Tuossa äijät käy läpi tilannetta, tuo Jeffrey Skiles olisi hyvä stand-up koomikko! Ovat siis tuon US Airways Flight 1549 ohjaamomiehistö. Neljä osaa, kannattaa katsoa:



    etenkin kakkososassa hyvää settiä:







    Tässä on tuo onnettomuus hyvin tiivistettynä:

     
    Viimeksi muokattu: 25.12.2016
  33. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen

    Viestejä:
    3 193
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei taida Venäjällä olla tuo lentokaluston huolto oikein voimissaan, kun noita tuntuu tippuvan vähän väliä.
     
  34. barkhorn

    barkhorn

    Viestejä:
    680
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei voi vielä tietää, voi olla kysymys myös esim. linnuista. Se ei vaan menny ihan yhtä putkeen kuin Sullenbergerillä ja Skilesillä. Tekninen vika tietysti edelleen mahdollinen.

    Ajohan ne Suomessakin aikoinaan Ilmavoimien DC-3:sen Juurusveteen, täysin lentokelpoinen kone, toinen moottori hajosi mutta se ei ole fataalia. Lentäjä panikoi, kaikki kuoli.
     
  35. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen

    Viestejä:
    3 193
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Väittivät lentäjällä olleen 3000 tuntia alla eli ei varmasti tee tuollaisia amatöörivirheitä
     
  36. Messmaker

    Messmaker

    Viestejä:
    473
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Syyriaan tuo oli menossa, juhlavieraita ym. Kortit on terrorin puolella, vaikkakin Tupolev...
     
  37. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen

    Viestejä:
    3 193
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Veikkaan Putoilevin hoitaneen homman ilman terojakin. Noillakin taitaa ikää olla, tekniikan laatu on mitä on ja huolto ei sekään ole aina ihan toivotulla tasolla.
     
  38. Messmaker

    Messmaker

    Viestejä:
    473
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    BBC
     
  39. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen

    Viestejä:
    3 193
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Venäläisen median riippumattomuuden ja painotuksen huomioon ottaen, tuo väite kannattaa ottaa aika lailla suolan kanssa.
     
  40. Messmaker

    Messmaker

    Viestejä:
    473
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Samapa se mulle mitä mieltä olet, vaan eipä tuolla terrori-iskut niin harvinaisia ole. Ja jos on vielä mahdollisuus iskeä Syyriaan menevään bile-porukkaan.

    E:
    Ja eihän ne kiellä teknistä vikaa, se on lähtökohta:
     
    Viimeksi muokattu: 25.12.2016
  41. Lallijuoppo

    Lallijuoppo

    Viestejä:
    4 991
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Miten muuten Venäjällä yleensä tuo onnettomuustutkinta hoituu; totuus kaivetaan esiin ja julkaistaan vai kun totuus ei sovi poliittisiin suhdanteisiin, niin keksitään parempi totuus?

    Länsimaiden tutkinnoissa minulla ainakin on kova luotto siihen, että kovankaan painostuksen alla ei julkaista mitään muuta kuin ehdoton totuus. Välillä totuudeksi jää, että ei pystytä varmasti osoittamaan syytä onnettomuudelle.

    Sehän on koko ilmailun turvallisuuden perusta ja sen luottamuksen menettää aika äkkiä, jos alkaa paljastumaan sävellettyjä tutkimuksia.
     
  42. Cereal killah

    Cereal killah

    Viestejä:
    2 689
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Minäkin olen lentänyt ja lennän jatkossakin monen kehitysmaan sisäisillä pilipalikoneilla, mutta jossain se raja menee ja noihin venäläisiin koneisiin (mitä nyt joskus Aeroflotia) en kyllä astu ellei ole joku ihan erittäin olennainen motiivi. Venäjä ja Keski-Afrikka, siinä se raja suunnilleen menee että päänsisäinen riskianalyysi menee punaiselle.
     
  43. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 119
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyseinen malli ollut mukana yli sadassa onnettomuudessa.. ja wikipedian mukaan niitä on tehty tuhat kappaletta, ja vikipedian mukaan 66 olisi tuhoutunut, kaipa ne muut sata onnettumuutta on sisältänyt pienempiä juttuja..

    http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/201612252200045381_ul.shtml

    Lähetetty minun Samsung Galaxy Note 7 laitteesta Tapatalkilla
     
  44. blurris

    blurris BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    2 235
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Kuulostaa ihan lentoyhtiö Ryanairin toiminnalta.
     
  45. Käykö Keuhko

    Käykö Keuhko

    Viestejä:
    333
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Se Kolumbian tapaus (jos kyseessä siis oli pihtailu polttoainetäydennyksen suhteen) vetää kyllä edelleenkin täysin sanattomaksi.

    Esim. missä tahansa uhkapelissä suuren riskin ottaminen voi olla jotenkin ymmärrettävissä jos kenenkään henki ei ole kyseessä vaan pelkästään fyrkat ja voiton sattuessa kohdalle pottikerroin on ollut niin valtaisa että kaikki tai ei mitään ratkaisu voi olla perusteltavissa.
    Sitten jos kyseessä on uhkapeli ihmisten hengillä (mikä ei siis kuulu asialliseen lentotoimintaan millään tavalla) ja ihmiset eivät edes ole tietoisia siitä että heidän hengellään pelataan järjetöntä mahdollisesti letaalia uhkapeliä, kyseessä on pahimmanlaatuinen roistomainen ja piittaamaton toiminta.
    Ilmeisesti lähes olemattoman mahdollisen taloudellisen voiton (jota siis ei tullut) takia riskeerattiin ja siis menetettiin lähes koko koneellinen ihmisiä.
    Jos kapteeni olisi kesken lennon ehdottanut että tehdäänpä pieni gallup siitä että kuinka moni matkustaja haluaa että jätetään tankkaus väliin ja jokainen saa pienen alennuksen lentolippunsa hinnasta mutta haittapuolena tosin on merkittävä riski siitä että kuollaan kaikki jos kerosiini loppuu kesken, kuinkahan moni olisi kannattanut uhkapeliä? Tai ainakin pitänyt sitä jonkinlaisena vitsinä koska eihän tuollaista oikeasti voi tapahtua. Vaikka siis näköjään voi.

    Ihan yhtä hyvin lentäjät olisivat voineet hoitaa tankkauksen asianmukaisesti mutta esim. pelata venäläistä rulettia jonkun tuhannen peson palkkiota vastaan lennon aikana jos jostain jotakuinkin pikkurahasta kuitenkin oli kyse ihmishenkien hintaan nähden. Kuten joku tutkija sanoikin, onnettomuudessa (tai eihän se ollut oikeastaan onnettomuus vaan tuottamuksellista toimintaa) kuolleiden henkien hinta oli alhainen.
     
  46. Cereal killah

    Cereal killah

    Viestejä:
    2 689
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sen pystyy jollain loogisella tasolla ymmärtämään, että pilotti/firman osaomistaja skippasi Bogotan välilaskun (vaikka se vastoin normeja olikin). Hommahan meni vituiksi siinä, kun sattumalta toinen kone ilmoitti "hätätilanteesta" jonka seurauksena tämän turmakoneen piti jäädä pyörimään Medellinin ilmatilaan ja siinä kohtaa homma meni vituiksi. Kaikilla loogisilla ja inhimillisillä tavoilla käsittämättömintä on tämä, että tässä kohtaa pilotti ei tehnyt lennonjohdolle selväksi että nyt on vittu pakko laskeutua sinne kentälle. Kyllähän sieltä tilaa olisi löytynyt kunhan vähän vaivautuu avaamaan suutaan.
     
    Seppo77 tykkää tästä.
  47. Käykö Keuhko

    Käykö Keuhko

    Viestejä:
    333
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Totta. Syy oli varmaan se että pilotti olisi tunkemalla väliin samalla joutunut käytännössä paljastamaan tuon kikkailunsa koska pilotiltahan olisi kysytty viimeistään jälkikäteen että mikä ihme se hätätilanne oli ja se oli ilmeisesti ajatuksena vastenmielisempi kuin tapattaa lähes koko koneellinen.
    Ihmisen toiminta on joskus melko järjetöntä.
    Varmaankin jonkinlainen samantyyppinen logiikaltaan vinksahtanut ajattelutapa kuin eläimellä joka tappaa poikasensa tai Vietnamin sodan aikaisella upseerilla joka totesi että pelastaaksemme kylän meidän oli tuhottava se.

    Täysin mahdollista on myös se että pilotti on voinut tajuta jo paljon aiemmin että voi olla hengenlähtö lähellä ja oli jo niin kylmä rinki takapuolen alla eli paniikissa ettei pystynyt ajattelemaan enää selkeästi.
     
    Viimeksi muokattu: 28.12.2016
    Seppo77 tykkää tästä.
  48. Käykö Keuhko

    Käykö Keuhko

    Viestejä:
    333
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Putolevin tapaus taisi olla siivekkeet kuten joku taisi arvellakin.
    http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201612282200046382_ul.shtml
     
  49. Lallijuoppo

    Lallijuoppo

    Viestejä:
    4 991
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tota mä en olekeen vielä mistään lukenut. Eli siis pottoaine olisi riittänyt kentälle, mutta ei saatu heti laskeutumislupaa? No, onhan niitä vuosien saatossa ollut useampiakin rysähdyksiä ihan vain siksi, koska muut lentäjät eivät ole uskaltaneet sanoa mitään kapteenille tai vaihtoehtoisesti jonkun asian sanominen olisi ollut noloa, joten ennemmin sitten tiputaan maahan. Toki on sekin mahdollisuus, että polttoainemittari ei näyttänyt oikein ja lentäjä luuli voivansa vielä kierrellä pari kierrosta.

    Oli sekin aika uskomaton kun tuli vähän aikaa sitten taas tossa lenturmissa, kun lentäjä laittoi väärän suuntiman ja lähti länteen, kun piti lähteä pohjoiseen. Piti käsittääkseni olla myös ihan tuttu reitti ja lentäjäjien luulisi osaavan sellaiset perusjutut, että jos lentää aurinkoa päin, niin ollaa matkalla länteen. Pari matkustajaakin huomasi, että nyt lennetään ihan vika suuntaan ja kertoivat lentoemännille, jotka jostain syystä eivät kuitenkaan kertoneet lentäjille.

    Käsittämätöntä kämmäilyä ihan jokaiselta, joka lentoon jotenkin olisi voinut vaikuttaa eikä kenellekään tullut missään vaiheessa mieleen, että jokin on pielessä.
     
  50. Lallijuoppo

    Lallijuoppo

    Viestejä:
    4 991
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ei tosta nyt saa kyllä itse selville, että kävikö niin, että tuli vedettyä väärästä vivusta vai että vaikkapa vain toinen puoli toimi ja kone kellahti vaikka kyljelleen, kun nostovoima siipien välillä oli eri.

    Elikkäs oliko lentäjän vai koneen vika.
     
  51. Käykö Keuhko

    Käykö Keuhko

    Viestejä:
    333
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vähän OT eli ei siis mikään varsinainen onnettomuus vaan ehkä pieni lentosuunnitelman poikkeama, mutta kuitenkin pikkuinen tekninen moottorin häiriö :):
    http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201701062200050233_ul.shtml

    No sikshän niitä moottoreita varmaan on kahdeksan että jos jokunen tipahtaa tonttiin niin vielä on muutama toimiva jäljellä.
     
    Viimeksi muokattu: 06.01.2017
  52. Itse T.

    Itse T.

    Viestejä:
    95
    Rekisteröitynyt:
    20.11.2016
    MH370:n etsinnät on lopetettu. Tietääkö joku, millaisella tekniikalla etsintöjä tehdään? Onko mahdollista, että koneen yli on ajettu, mutta sitä ei ole havaittu?
     
  53. Lifeless

    Lifeless

    Viestejä:
    852
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kaikuluotaus kai siina on lahinna kaytossa.

    Tuskinpa siella edes mitaan konetta on. Eikohan se ole niin silppuna, ettei koskaan loydy vaikka vieressa seisois.