- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 18 411
Mistä lähtien on toimittu noin?Kyllä. Hydraulijärjestelmä on aina todella haavoittuvainen ja korkean paineen vuoksi altis vuodoille. Ei ole mitenkään tavatonta että järjestelmät katoavat kokonaan. Lentokoneet suunnitellaan siten, että kone on lennettävissä ilman hydrauliikkaa. Olisi liian riksialtista suunnitella mitään vitaalia järjestelmää pelkän hydrauliikan varaan. Esimerkiksi Ratin varapumppu ei auta mitään siinä vaiheessa kun kaikki nesteet on ammuttu taivaalle.
Meinaan historia tuntee kuitenkin useampia tapauksia, joissa kone on menettänyt kaikki hydrauliikkapaineet ja sen seurauksena ne koneiden ohjaimet eivät enää toimi. Tai siis ainakaan valtaosa niistä ei toimi. Toki nuo ovat tapahtuneet vähän vanhemmille koneille kuten A300, DC-10 ja 747. Tosin siinä viimeisimmässä tiedossa (oletetusti) olevassa tapauksesasa kone oli E190, joten tältä vuosituhannelta.
Ainakin perinteisesti se lähestymistapa koneiden suunnittelussa hydrauliikan osalta on ollut minimoida mahdollisuus sille, että se hydrauliikka menetetään. Tuon takia on ne kolme erillistä hydrauliikka järjestelmää, joista kaikki voivat ohjata niitä tärkeimpiä ohjauspintoja. Sitten on erilaisia hydraulisia "sulakkeita", jotka tunnistavat jos järjestelmään tulee vuoto ja sulkevat sen vuotavan osan järjestelmää ilman, että koko järjestelmä menetetään. Neljä muistamaani onnettomuutta, joissa kaiken hydrauliikan menetys johti ohjauspintojen täydelliseen (tai lähes täydelliseen) menetykseen, ovat kaikki erittäin katastrofaalisia tapahtumia ennen sitä hydrauliikan menetystä. Kaksi, joissa koneeseen osui IT-ohjus, yksi, jossa koneen takapaineseinä kärsi äkillisen paineen menetyksen ja repi puolen koneen peräsimestä palasiksi ja sitten viimeisessä DC-10:n perämoottori hajosi räjähdysmäisesti juuri siltä kohtaa, missä kaikki kolme hydrauliikkajärjestelmää olivat vierekkäin.