Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Eikö tuossa kuolleet kaikki osalliset? Poliisin tutkinta täyttä resurssien haaskausta koska esitutkinta tullaan lopettamaan viimeistään ns. syytevaiheessa osallisten kuoleman vuoksi.
Näinhän se on toisaalta myös vastaavat auto onnettomuudet tutkitaan, toiminevatko sitten varoituksena en tiedä.
Otkes tutkii syytä, ei etsi rikollisia.
 
Eikö tuossa kuolleet kaikki osalliset? Poliisin tutkinta täyttä resurssien haaskausta koska esitutkinta tullaan lopettamaan viimeistään ns. syytevaiheessa osallisten kuoleman vuoksi.

Otkes/ilmailututkinta kuitenkin täysin erillinen poliisitutkinnasta. Krp voisi käyttää resurssinsa vaikka polkupyöriä varastavien narkkien etsintään.
Sulla ilmeisesti tietoa kuinka perusteellisesti asiaa tutkitaan?
 
Air Indian kone Lontooseen on pudonnut Intiassa Ahmedabadin kaupungissa lähellä lentokenttää. Kyydissä yli 240 matkustajaa. Ei vielä tietoa uhreista.

Britannian yleisradioyhtiö BBC:n mukaan Flightradar ilmoittaa sosiaalisessa mediassa, että koneesta saatiin viimeinen signaali vain hetki nousun jälkeen.


 
Erikoisen näköisesti tulee alas, aivan kuin moottorit eivät toimisi, tai antaisi riittävästi tehoa. Tulipallo kyllä kertoo, että polttoainetta oli. Lisäksi ilmaankin on päästy, eikä vaan vedetty kiitorataa pitkäksi.
 
Auts, ihme jos tuosta elossa selviää... Tuo tosiaan matkalla Lontooseen, eli oli varmaan täynnä polttoainetta.
 
Laskutelineet ainakin alhaalla ja vissiin laskusiivekkeet ylhäällä. Olisiko konfiguraatiovirhe syynä?

Lähtenyt vahingossa ilman fläpsejä ja yritti nostaa korkeutta normaalissa kulmassa => sakkaus => kaboom ?

Mistä tuleekin mieleen että pitäiskö täyteen lastatulla koneella kuitenkin päästä ilmaan ja pysymään ilmassa vaikka fläpsit olis sisällä. Äkkiseltään vois arvata että pitäis pystyä, mutta ei vaan sitten pysty nouseen yhtä jyrkässä kulmassa?
 
Eikös lentoturmatutkinnassa ole ollut joissain jaksoissa sanottu ettei onnistu(?) Ainakin siis joissain keisseissä kun päädytty tuohon tulokseen syystä.
 
Lähtenyt vahingossa ilman fläpsejä ja yritti nostaa korkeutta normaalissa kulmassa => sakkaus => kaboom ?

Mistä tuleekin mieleen että pitäiskö täyteen lastatulla koneella kuitenkin päästä ilmaan ja pysymään ilmassa vaikka fläpsit olis sisällä. Äkkiseltään vois arvata että pitäis pystyä, mutta ei vaan sitten pysty nouseen yhtä jyrkässä kulmassa?

Tai sitten nousussa vedetty ylös fläpsit laskutelineiden sijaan? Näin on käynyt ennenkin.
 
Jos ei ole isoa kasaa lintuja lentänyt molempiin pönttöihin, niin eiköhän tuo sitten muuten ole aikalailla varmasti lentäjien virhe. Nokka pystyssä sakkausnopeudessa vatsa edeltä tonttiin, aika usein tätä näkee, vaikka noissa tilanteissa tehot täysille ja kylmästi ohjaimia eteen niin paljon kuin uskaltaa olisi ainoa (ehkä) toimiva ratkaisu
 
Jos pitäs veikata, niin moottorivika, molemmista tehot pois. Sit yritetty laskeutua nätisti, hienostihan toi liitää tonttiin, ei vaan ollut tasaista baanaa.
 
Jos ei ole isoa kasaa lintuja lentänyt molempiin pönttöihin, niin eiköhän tuo sitten muuten ole aikalailla varmasti lentäjien virhe. Nokka pystyssä sakkausnopeudessa vatsa edeltä tonttiin, aika usein tätä näkee, vaikka noissa tilanteissa tehot täysille ja kylmästi ohjaimia eteen niin paljon kuin uskaltaa olisi ainoa (ehkä) toimiva ratkaisu
Toki toimivan autopilotin/taustalla toimivan turvasysteemin pitäisi uusissa koneissa aika pitkälti nuo estää?
 
Jos pitäs veikata, niin moottorivika, molemmista tehot pois. Sit yritetty laskeutua nätisti, hienostihan toi liitää tonttiin, ei vaan ollut tasaista baanaa.
Juuri näin, nimenomaan näyttää liitävän, aivan kuin tehot olisi yhtäkkiä vain kadonneet.
 
Laskutelineet ainakin alhaalla ja vissiin laskusiivekkeet ylhäällä. Olisiko konfiguraatiovirhe syynä?
Katsoin samaa, että ihan kuin laipat olisivat ylhäällä. Kaivoin Youtubesta vertailun vuoksi muutaman videon 787-8:n noususta, ja eivät laipat nyt kovin paljoa alhaalla normaalissa lentoonlähdössä ole, mutta vaikea varmuudella sanoa tuosta huonosta videosta. Jos laipat tosiaan ovat ylhäällä, on siinä ihan hyvä selitys putoamiselle. Uutisten 242 ihmistä on kuitenkin teknisten tietojen mukaan - sisustuksesta riippuen - aika lähellä maksimia, ja pitkän reitin takia on myös polttoainetta ollut paljon. Kone ei isolla kuormalla kovin kauaa ilmassa pysy väärässä konfiguraatiossa, vaikka sillä ilmaan saattaa päästäkin. On näitä sattunut.


Mistä tuleekin mieleen että pitäiskö täyteen lastatulla koneella kuitenkin päästä ilmaan ja pysymään ilmassa vaikka fläpsit olis sisällä. Äkkiseltään vois arvata että pitäis pystyä, mutta ei vaan sitten pysty nouseen yhtä jyrkässä kulmassa?
Riippuu koneesta, kuormasta, kiitotiestä ja olosuhteista, mutta kyllä ne laipat ihan syystä ovat. Ilman niitä nopeutta tarvitaan paljon enemmän, ja se ei yleensä onnistu.
 
Juuri näin, nimenomaan näyttää liitävän, aivan kuin tehot olisi yhtäkkiä vain kadonneet.
Toiseen moottoriin tullut vika, yritetty sammuttaa polttoaineen syöttö sille, laitettukin vahingossa ainoa toimiva moottori sammuksiin, sit ihmetelty että mitäs hittoa, no ei muuta ku hätälaskuun.
 
”Pelastushenkilöstöt kantavat paarilla ihmisiä pois paikalta”
Eli kone ei oo täysin tulessa ja suurella toivolla kyseiset uhrit olisivat elossa?
 
”Pelastushenkilöstöt kantavat paarilla ihmisiä pois paikalta”
Eli kone ei oo täysin tulessa ja suurella toivolla kyseiset uhrit olisivat elossa?
Enemmän on todennäköistä että ruumiita tuossa kannettu, hätälasku sisältäen räjähtämisen tarkoittaa käytännössä hengenlähtöä, toki parilla matkustajalla voinut käydä hyvä tuuri. Tai kuten yllä sanottu niin kärrätty ”ei matkustajia”.
 
”Pelastushenkilöstöt kantavat paarilla ihmisiä pois paikalta”
Eli kone ei oo täysin tulessa ja suurella toivolla kyseiset uhrit olisivat elossa?
Näytti iltapaskan videossa olevan hytti/etupää ehjänä jonkun talon katolla. Liekö lentäjät ainakin selviytyneet hengissä.

Edit: Vissiin ei. Aikamoinen mahalaskuhan tuo näytti olevan, joten täräys lienee vieneen sitten hengen vaikka hyttiosio (n. Eka 5-10m koneesta) näytti fyysisesti suhtkoht ehjältä. Muualla koneessa ei liene ollut mitään mahdollisuuksia tankit täynnä polttoainetta.
 
Viimeksi muokattu:
Kaipa tässä on monenlaisia mahdollisuuksia mikä on mennyt vikaan, kuten vaikka se, että on laskettu koneen lähtöpaino/konfiguraatio ja V1-nopeus väärin ja noustu liian aikaisin..? Joka tapauksessa painavasta koneesta on siis ollut kysymys.
 
Kaipa tässä on monenlaisia mahdollisuuksia mikä on mennyt vikaan, kuten vaikka se, että on laskettu koneen lähtöpaino/konfiguraatio ja V1-nopeus väärin ja noustu liian aikaisin..? Joka tapauksessa painavasta koneesta on siis ollut kysymys.
V1-nopeus on viimeinen hetki keskeyttää nousukiito. Tarkoitat varmaan VR-nopeutta? Ihmettelin samaa kuin muutama muukin, että laipat näyttää olevan sisällä mutta laskutelineet alhaalla. Toki tiedä sitten mistä kohtaa tuo video on, että onko otettu laskutelineet uudestaan alas pakkolaskua varten
 
V1-nopeus on viimeinen hetki keskeyttää nousukiito. Tarkoitat varmaan VR-nopeutta? Ihmettelin samaa kuin muutama muukin, että laipat näyttää olevan sisällä mutta laskutelineet alhaalla. Toki tiedä sitten mistä kohtaa tuo video on, että onko otettu laskutelineet uudestaan alas pakkolaskua varten
Just se.

Aika tarkka näkö teillä on jos videon perusteella näette että laipat on sisällä, mutta jos näin on, niin se voi olla aika ilmeinen selitys onnettomuudelle.

Mutta eikö nykykoneet varoita jo lentoonlähdössä, jos konfiguraatiossa on vikaa?
 
Lähtenyt vahingossa ilman fläpsejä ja yritti nostaa korkeutta normaalissa kulmassa => sakkaus => kaboom ?
Tämä ei ole mahdollista, kaikissa matkustajakoneissa on esto mikä ei mahdollista koneen nousua väärässä konfiguraatiossa.

Tai sitten nousussa vedetty ylös fläpsit laskutelineiden sijaan? Näin on käynyt ennenkin.

Tämä ei ole mahdollista, tai väärästä vivusta voit vetää mutta mitään ei tapahdu. Noissa koneissa on sellaiseen suojaukset eikä laipat liiku ennen kuin on kiihdytetty riittävästi.
Uutisten 242 ihmistä on kuitenkin teknisten tietojen mukaan - sisustuksesta riippuen - aika lähellä maksimia, ja pitkän reitin takia on myös polttoainetta ollut paljon. Kone ei isolla kuormalla kovin kauaa ilmassa pysy väärässä konfiguraatiossa, vaikka sillä ilmaan saattaa päästäkin. On näitä sattunut.
Tämäkään ei voi aiheuttaa koneen putoamista yksinään. Koneen oikea konfiguraatio lasketaan siten, että koneelle saadaan maksimaalinen nousukyky yhdellä moottorilla. Mikäli koneessa on kaksi ehjää moottoria, ei täysin poskellakaan oleva konfiguraatio tee muuta kuin laskentoja heikomman nousukyvyn. Sellainen ei pudota konetta. Yksimoottorisenakin voi ihan rauhassa laittaa koneen parempaan nousukykyyn ja korjailla konfiguraatiota.
 
Tämä ei ole mahdollista, tai väärästä vivusta voit vetää mutta mitään ei tapahdu. Noissa koneissa on sellaiseen suojaukset eikä laipat liiku ennen kuin on kiihdytetty riittävästi.

.

Ei ole mahdollista on aina kova väite, koska tiedetään väärässä konfiguraatiossa lähdetyn liikkeelle, vaikka teknologian olisi se pitänyt estää.

Boeing 787:ssä ei ole mitään estoa sille, etteikö laippoja voi vetää sisälle alhaisissa nopeuksissa. Liian suuressa nopeudessa suojaus on.
 
Ei ole mahdollista on aina kova väite, koska tiedetään väärässä konfiguraatiossa lähdetyn liikkeelle, vaikka teknologian olisi se pitänyt estää.
Väärä konfiguraatio ei kuitenkaan pudota ehjää konetta. Jos kiitotie on riittänyt ilmaan pääsyyn, väärä laippa-asetus voi olla haitallinen lähinnä yksimoottoritilanteessa. Kaksi moottoria takaa vähintään kaksinkertaisen työntövoiman siihen nähden mitä tarvitaan normaalilla konfiguraatiolla (plus kaikki varmuuskertoimet). Riippuu rahdin määrästä, onko kone edes ollut lähellä maksimi lentoonlähtömassaa jolloin yhdellä moottorilla tarvitaan oikeaa laippa-asetusta.

Boeing 787:ssä ei ole mitään estoa sille, etteikö laippoja voi vetää sisälle alhaisissa nopeuksissa. Liian suuressa nopeudessa suojaus on.

Tä onkin uutta. Todella mielenkiintoista, että noin uudessa koneessa ei moista ole rakennettu.
 
Väärä konfiguraatio ei kuitenkaan pudota ehjää konetta. Jos kiitotie on riittänyt ilmaan pääsyyn, väärä laippa-asetus voi olla haitallinen lähinnä yksimoottoritilanteessa. Kaksi moottoria takaa vähintään kaksinkertaisen työntövoiman siihen nähden mitä tarvitaan normaalilla konfiguraatiolla (plus kaikki varmuuskertoimet). Riippuu rahdin määrästä, onko kone edes ollut lähellä maksimi lentoonlähtömassaa jolloin yhdellä moottorilla tarvitaan oikeaa laippa-asetusta.

Totta, ilmaan on päästy. Mutta jos sitten on vedettykin laipat sisään sen sijaan, että olisi nostettu laskutelineet? Tosin tässä vaiheessa kukaan ei tietysti tiedä.



Tä onkin uutta. Todella mielenkiintoista, että noin uudessa koneessa ei moista ole rakennettu.

Ei Boeingin koneissa ole sellaista järjestelmää, joka estäisi laippojen sisäänvedon alhaisissa nopeuksissa.
 
Nähdyssä videossa pilotti nostaa keulaa joka ehkä on aiheuttanut sakkauksen?
Suoraan lentämällä nopeutta olisi varmaan saanut lisää, perussyy tietysti avoin.
 
Totta, ilmaan on päästy. Mutta jos sitten on vedettykin laipat sisään sen sijaan, että olisi nostettu laskutelineet?

Tuollainen ei tee muuta kuin hidastaa koneen nousua. Tuolla ei ole edes korkeaa maastoa, joten se ei suurta ongelmaa aiheuta.

Onnettoomuskone liitää videolla nätisti ja näyttää kuin moottorit ovat tyhjäkäynnillä tai sammutettuna. Teoriat laippavioista tai vääristä laippavalinnoista eivät yksinkertaisesti voi tehdä tuollaista jos molemmat moottorit käyvät, tuskin edes yksimoottoriselle.
 
Nähdyssä videossa pilotti nostaa keulaa joka ehkä on aiheuttanut sakkauksen?
Suoraan lentämällä nopeutta olisi varmaan saanut lisää, perussyy tietysti avoin.
Jos moottoreista ei ole tullut työntövoimaa ja etusektorissa on vain asutusta niin tuossa videon tilanteessa on saatettu vaan yrittää hidastaa koneen lentonopeutta mahdollisimman paljon ennen törmäystä. Toivottavasti musta laatikko löytyy ehjänä ja tapahtumien kulku saadaan selvitettyä. Hyvin harmittava onnettomuus joka tapauksessa.
 
Tuollainen ei tee muuta kuin hidastaa koneen nousua. Tuolla ei ole edes korkeaa maastoa, joten se ei suurta ongelmaa aiheuta.

Onnettoomuskone liitää videolla nätisti ja näyttää kuin moottorit ovat tyhjäkäynnillä tai sammutettuna. Teoriat laippavioista tai vääristä laippavalinnoista eivät yksinkertaisesti voi tehdä tuollaista jos molemmat moottorit käyvät, tuskin edes yksimoottoriselle.

Kyllä laippojen sisäänveto alhaisissa nopeudessa ja laskutelineet alhaalla aiheuttaa aika paljon ongelmia, jos sitä ei havaita ja korjata. Mutta ei se välttämättä ole tämän onnettomuuden syy.
 
Jos moottoreista ei ole tullut työntövoimaa ja etusektorissa on vain asutusta niin tuossa videon tilanteessa on saatettu vaan yrittää hidastaa koneen lentonopeutta mahdollisimman paljon ennen törmäystä.

Juurikin tämä. Hallittu lasku toi on eikä videolla edes tapahdu näkyvää sakkausta, vaan nokan nosto maakosketusta ennen.
Kyllä laippojen sisäänveto alhaisissa nopeudessa ja laskutelineet alhaalla aiheuttaa aika paljon ongelmia, jos sitä ei havaita ja korjata. Mutta ei se välttämättä ole tämän onnettomuuden syy.

Voit toki spekuloida paljonkin, mutta tässä ei mikään vaikuta sille että uskomuksesi laipoista olisi syynä koneen alastuloon. Tämä "paljon ongelmia" ei aiheuta kuitenkaan mitään suurta vaaraa ja kone kykenee edelleen lentämään. Lisäksi asia ei jää lentäjiltä huomaamatta, kun normaalisti noussut kone alkaa nousta tavanomaista hitaammin. Laskutelineet jätetään/otetaan alas jos tullaan pakkolaskuun, joten siinäkään ei ole mitään poikkeavaa.

Iltaroskat ovat lainanneet jostain epämääräisestä lähteestä havaintoja siitä, että kone on törmännyt lintuparveen ja molemmat moottorit olisivat olleet siksi poissa pelistä. Yksi varteenotettava teoria.
 
Veikkaan, että kone kuormattu väärin ja nousussa rahti lähtenyt liikkeelle. Kone sakannut liian jyrkän AOA:n takia, pilotti yrittänyt laskea nokkaa ja tästä kohtaa alkaa video. Yrittää vetää vielä nokkaa ylös, mutta kone sakkaa ja putoaa.
 
Voit toki spekuloida paljonkin, mutta tässä ei mikään vaikuta sille että uskomuksesi laipoista olisi syynä koneen alastuloon. Tämä "paljon ongelmia" ei aiheuta kuitenkaan mitään suurta vaaraa ja kone kykenee edelleen lentämään. Lisäksi asia ei jää lentäjiltä huomaamatta, kun normaalisti noussut kone alkaa nousta tavanomaista hitaammin. Laskutelineet jätetään/otetaan alas jos tullaan pakkolaskuun, joten siinäkään ei ole mitään poikkeavaa.

Iltaroskat ovat lainanneet jostain epämääräisestä lähteestä havaintoja siitä, että kone on törmännyt lintuparveen ja molemmat moottorit olisivat olleet siksi poissa pelistä. Yksi varteenotettava teoria.

Kukaan ei voi muuta kuin spekuloida. Kyllä laippojen sisäänvetäminen alhaisella nopeudella, matalalla ja laskutelineet alhaalla aiheuttaa ongelmia ja vakavia onnettomuuksia. Nostovoima voi kadota ja kone sakata.Esim. Spanair 5022 ja Northwest 255 ovat onnettomuuksia, joissa laipat asetettu väärin.

Toki lentäjien pitäisi tämä huomata, vaan kummallisempaakin on sattunut. Tiedossa ei tietysti ole, ovatko laskutelineet olleet koko lennon ajan alhaalla, vai onko ne laskettu tarkoituksella.

Yhdellä moottorilla 787 pitäisi pystyä lentämään täysin normaalisti, joten molempien moottoreiden pitäisi varmaan olla poissa pelistä, jotta kone ei pystyisi lentämään.
 
Kukaan ei voi muuta kuin spekuloida. Kyllä laippojen sisäänvetäminen alhaisella nopeudella, matalalla ja laskutelineet alhaalla aiheuttaa ongelmia ja vakavia onnettomuuksia. Nostovoima voi kadota ja kone sakata.Esim. Spanair 5022 ja Northwest 255 ovat onnettomuuksia, joissa laipat asetettu väärin.

Toki lentäjien pitäisi tämä huomata, vaan kummallisempaakin on sattunut. Tiedossa ei tietysti ole, ovatko laskutelineet olleet koko lennon ajan alhaalla, vai onko ne laskettu tarkoituksella.

Yhdellä moottorilla 787 pitäisi pystyä lentämään täysin normaalisti, joten molempien moottoreiden pitäisi varmaan olla poissa pelistä, jotta kone ei pystyisi lentämään.

Voi toki teoriassa aiheuttaa ongelmia, mutta ei kuvatun kaltaista tapahtumaa yksinään. Ongelmat väärillä laipoilla kumuloituvat täsmän tapauksen kaltaisessa tilanteessa vasta sitten jos toinen moottori hajoaa tai tehdään jotain muuta tyhmää (esim. moottorit tyhjäkäynnille).

Toi "koko lento" kesti ainoastaan sekunteja. Siksi siinä ei ole mitään suurempia tapahtumaketjuja päässyt syntymään. Videon perusteella vaikuttaa selkeältä ettei kone sakkaa, joten sellaisetkin teoriat boi unohtaa.

Aika vahvasti näyttää videoiden perusteella siltä että koneesta loppuu jostain syystä työntövoima heti (normaalin?) lentoonlähdön jälkeen. Konetta kuitenkin lennetään hyvin hallitun näköisesti loppuun saakka.
 
Niin uskomatonta kun se onkin, niin yksi matkustaja on selvinnyt hengissä.


Hän on 40-vuotias Britannian kansalainen Vishwash Kumar Ramesh, joka hoidetaan sairaalassa.

Hengissä selvinnyt matkustaja Vishwash Kumar Ramesh kertoo Hindustan Timesille, että vain puoli minuuttia nousun jälkeen hän kuuli kovan pamauksen ja sen jälkeen kone törmäsi johonkin. Hän oli veljensä kanssa sukuloimassa Intiassa ja matkalla kotiin.

– Kaikkialla ympärilläni oli ruumiita. Olin peloissani. Juoksin, ja kaikkialla oli koneen osia. Joku tarrasi minuun ja pisti minut ambulanssiin, Vishwash kertoo lehdessä.
 
Onnettoomuskone liitää videolla nätisti ja näyttää kuin moottorit ovat tyhjäkäynnillä tai sammutettuna. Teoriat laippavioista tai vääristä laippavalinnoista eivät yksinkertaisesti voi tehdä tuollaista jos molemmat moottorit käyvät, tuskin edes yksimoottoriselle.
Ensivilkaisulla katsoin, että laskeutumassa telineet alhaalla ihan nätisti. Toisella vilkaisulla huomasin, että laipat eivät ole alhaalla. Sitten näkyikin tulipallo.

Sanoisin että tehoja ei ollut syystä tai toisesta. Tehoa on ollut, kun ilmaankin päästy, mutta miksi heti sen jälkeen tulee nätissä laskuasennossa ilman laippoja tonttiin? No tutkijat tutkii ja tuskinpa jää mysteeriksi.
 
Voi toki teoriassa aiheuttaa ongelmia, mutta ei kuvatun kaltaista tapahtumaa yksinään. Ongelmat väärillä laipoilla kumuloituvat täsmän tapauksen kaltaisessa tilanteessa vasta sitten jos toinen moottori hajoaa tai tehdään jotain muuta tyhmää (esim. moottorit tyhjäkäynnille).

Toi "koko lento" kesti ainoastaan sekunteja. Siksi siinä ei ole mitään suurempia tapahtumaketjuja päässyt syntymään. Videon perusteella vaikuttaa selkeältä ettei kone sakkaa, joten sellaisetkin teoriat boi unohtaa.

Aika vahvasti näyttää videoiden perusteella siltä että koneesta loppuu jostain syystä työntövoima heti (normaalin?) lentoonlähdön jälkeen. Konetta kuitenkin lennetään hyvin hallitun näköisesti loppuun saakka.

Miten niin teoriassa? Spanairin lennolla oli työntövoimaa kyllä riittävästi, mutta ilman laippoja koneella ei ollut riittävästi nostovoimaa. Ja se pääsi ilmaan asti, mutta ei kyennyt pitämään lentokorkeutta. Ei se ole mitään teoriaa, vaan näin tapahtui ihan käytännössä.

Voi siis aivan hyvin olla, että onnettomuuden syy on ihan jokin muu, mutta väite, ettei laippojen väärä asento voi aiheuttaa onnettomuutta, on ihan höpöhöpöä, koska käytännössä tällaisia onnettomuuksia on jo nähty.
 
Viimeksi muokattu:
Niin uskomatonta kun se onkin, niin yksi matkustaja on selvinnyt hengissä.
MV5BZWNmMGYwMDQtNGIxMS00MzMzLTlhNmItYzllN2M2M2EwMTZmXkEyXkFqcGc@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg


Tämä Britannian intialainen unbreakable oli istumapaikalla 11A. Onkohan siinä jokin sopivasti auennut koneen osa tai hätäuloskäynti ollut vieressä, ei tuossa ole voinut olla montaa sekuntia ylimääräistä aikaa...
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
279 674
Viestejä
4 808 018
Jäsenet
77 969
Uusin jäsen
Acedith

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom