Kunnon epäasiantuntijana esitän seuraavan pohdinnan:
- Lintuparvi on osunut toiseen moottoriin, mutta pilotit ovat vahingossa tulkinneet tilannetta väärin ja ovat sammuttaneet ehjän moottorin
- Ensimmäisen ylösvedon jälkeen todettu, ettei koneessa riitä enää työntövoima ja on oltu pakotettuja tekemään johtopäätös, että kone on saatava maahan keinolla millä hyvänsä ja pian
- Hyvin lyhyestä aikaikkunasta johtuen piloteilla ei ole ollut aikaa ryhtyä käymään läpi varotoimenpiteitä, vaan on yksinomaan keskitytty vaan siihen, että kone saadaan maahan mahdollisimman pian
- Kaiken tämän ohessa ei ole tajuttu ja tai ehditty opiskella vaihtoehtoisia tapoja saada esim. laskutelineitä alas, vaan on vaan oletettu, että hydrauliikka paskana ja mennään sillä mitä on
- Kiireestä johtuen konetta ei ole saatu järkevästi asemoitua kiitoradalle ja lisäksi moottoriongelmien vuoksi on vaan päätetty tuoda kone alas, vaikka kiitorata on jo isolta osin ohitettu ja tullaan liian kovaa
- Kenties piloteille tullut jonkinlaisena yllätyksenä maaefekti tai sitten ei, mutta ovat varmasti koneen jo koskettaessa maata tajunneet, että nyt tullaan liian kovaa ja edessä siintää jo betonivalli, mihin ihan varmasti tullaan osumaan (siksi mahdollinen panikointi ikkunassa)
Päivitän tätä:
- Ensimmäisen laskeutumisyrityksen yhteydessä osuttu lintuparveen ja tehty ohjeiden mukainen päätös keskeyttää laskeutuminen ja ryhdytään valmistelemaan uutta kierrosta
- Syystä taikka toisesta vasen moottori sammuu tai sammutetaan, vaikka varsinainen lintuosuma on tapahtunut oikeaan moottoriin
- Koneen sammuminen tapahtuu ylösvedon yhteydessä, jolloin piloteilla on käytettävissään vain rikkoontunut oikea moottori, eikä lentokorkeutta ehditä kasvattamaan riittävästi
- Piloteilla on nyt tilanne, jossa heillä ei ole kumpaakaan moottoria tai ainoastaan yksi vajaatoiminen ja toteavat, että kone käytännössä enää liitää, mutta hydrauliikka toimii siinä määrin, että liitäminen onnistuu
- Lennonjohdolle tieto, että nyt tullaan samantien alas ja ei ole aikaa pitää konetta enää ilmassa
- Liitämällä laskeutuminen epäonnistuu siinä määrin, että ei päästä osumaan kentälle oikeassa kohdassa, vaan liidetään hieman pitkäksi
- Kun kone lopulta pääsee lähes kentän pintaan, iskee paniikki kun kone jää kellumaan maaefektiin ja kenttä alkaa loppua kesken
- Tässä viimeisessä vaiheessa ei ole tehtävissä enää mitään, kone hieroo maata, mutta ilman laskeutumistelineitä, spoilereita yms. kone käytännössä liukuu pulkkana kohti edessä siintävää antennia, eikä moottoreista ollut enää uuteen ylösvetoon
Oletan, että laskeutumistelineet olisivat olleet toimintakuntoisia, kenties vaan moottorien hydrauliikkamoottorit eivät toimineet, eikä piloteilla ollut aikaa käynnistää varavirtalähdettä. Kiireessä ja kuolemanpelossa ei koskaan ehditty miettiä mahdollista mekaanista telineiden vapauttamista, vaan on keskitytty liitämään kone kentälle.
Yhtä kaikki, kenties suurin epäonninen tilanne on syntynyt siinä yhteydessä kun oletettavasti ehjä moottori on sammutettu vahingossa tai sitten se on ihan aidosti vikaantunut ja kone on ollut täysin vailla työntövoimaa. Koska kone oli jo laskeutumassa, oli lentokorkeus valmiiksi jo niin alhainen, että pilottien toiminnasta huolimatta aikaa koneen hallittuun laskeutumiseen oli vaan liian vähän. Ei ehditty kunnolla käymään mitään checklistoja läpi, vaan keskityttiin koneen tuomiseksi maahan.
Jotenkin epäilen, että tuskin mitään valtavia muutoksia tullaan tekemään lentokenttien varoalueisiin, koska se olisi massiivisen kallista ja joissakin paikoissa kenties myös tekemätön paikka, mutta ainakin toivoisi (jos ei ole koulutuksessa huomioitu jo aiemmin), että miten vastaavassa tilanteessa tulisi toimia, missä aikaa on vain yksittäisiä minuutteja ja ei yksinkertaisesti ole aikaa käydä puolen tunnin checklistoja läpi. Toisin sanoen tilanteessa, jossa ollaan juuri nousemassa tai laskeutumassa, lentokorkeus on alhainen ja menetetään kummatkin moottorit. Käsittääkseni nämä ovat ne vaarallisimmat tilanteet ja niiden yhteydessä voi tulla tällainen tilanne, että asiat pitää saada hoitumaan ennemminkin sekunneissa kuin minuuteissa.