Tällaista ominaisuutta ei ole katsottu tarpeelliseksi lentokoneissa toistaiseksi, joten toiminto ei ole onnistunut tai epäonnistunut, koska toimintoa ei ole ollut olemassa.
Mutta nyt siis taas oli lentoturma, jossa toiminnosta olisi saattanut olla hyötyä. Joten ehkäpä sellainen siis voisi olla.
Ihmisen kannalta ongelmia lisää esimerkiksi se, että kaasu toimii viiveellä. Tietokone osaa ottaa tämän automaattisesti huomioon.
Historia on osoittanut, että lentäminen kaasukahvoilla on ihmiselle vaikeaa. Joten kuten on kentälle pari kertaa päästy, mutta lasku on mennyt aika pipariksi ja ruumiita on tullut paljon. Ja esimerkiksi Japanin tuhoisimmassa lento-onnettomuudessa ei päästy kentällekään vaan rysäytettiin vuoristoon ja yli 500 kuoli.
Etenkin lähestymisen ja laskeutumisen aikana asiat tapahtuu niin nopeasti, että on ihmiselle hyvin vaikeaa yrittää hallita kokonaisuutta parin viiveellä toimivan vivun avulla... Sen nyt sanoo jo järkikin. Mutta nähtävästi ei sun järki. Ihan joku perustason tietokoneratkaisukin pystynee parempaan, jos sellainen vaan halutaan ottaa käyttöön.
Mitenköhän onnistuisi edes auton ohjaaminen, jos ratti toimisi viiveellä.. Ja samalla vaikuttaisi vielä kaasuunkin.
Niin ja miksi viive olisi ihmisen kannalta joku ongelma? Kyky ennakoida on taas esimerkki asiasta, jossa ihmisillä on etu tietokoneisiin verrattuna. Etenkin verrattuna niihin yksinkertaisempiin ohjelmiin.
Kerta mainitsit JAL 123:n, niin se on hyvä esimerkki juurikin siitä, mitä mä tässä yritän sulle selittää. Noissa tilanteissa kyse ei ole siitä, että se kone olisi muuten jossain täysin steriilissä tilassa, ja tietokoneen pitää vain ja ainoastaan sitten säätää niitä kaasuja tilanteessa, joka on voitu hyvin ennustaa ja kirjoittaa osaksi niitä algoritmeja.
Vaan tuossa tilanteessa se sama asia, joka oli hajoittanut sen hydrauliikan, oli myös repinyt koneen sivuvakaimen irti. Lopputuloksena oli kone, joka jatkuvan ylös-alas phugoid liikkeen lisäksi oli jatkuvassa dutch rollissa, eli kone heitteli käytännössä kaikissa mahdollisissa suunta-akseleissa. Lisäksi koneen vaste noihin moottoreiden tehonsäätöihin muuttui sitä mukaa, kun lentäjät kokeilivat vaikuttaa lentoon eri asioilla (laskutelineiden laskeminen, läppien asennon muuttaminen).
Eli jotta voit tehdä sen tietokoneohjelman, joka pystyy hanskaamaan nuo tilanteet, sun pitää joko:
A) Simuloida aivan tolkuton määrä kaikensorttisia eri skenaarioita siitä, että miten se kone on voinut vaurioitua, ja laskea "oikea" tapa koneelle toimia jokaisessa noista eri skenaarioista. Lisäksi sulla pitäisi olla tapa tunnistaa se, että missä kyseisessä skenaariossa ollaan kullakin ajanhetkellä. Joka on aika hemmetin vaikeaa tehdä mitenkään.
B) Keksiä se yksi asia, jota ei vielä olla missään vaiheessa onnistuttu rakentamaan. Eli sellainen tietokoneohjelma, joka on kykenä ihmisen kaltaiseen luovaan ajatteluun. Ohjelma, joka voi ottaa tuollaisen ennennäkemättömän, jatkuvasti vaihtelevan, tilanteen ja kasan enemmän tai vähemmän epämääräistä tietoa ja sitten, käyttäen tilantajua ja yleistä tietoa fysiikasta, keksiä tuohon tilanteeseen sopiva luova ratkaisu. Jatkuvasti säätäen sitä ratkaisua sitä mukaa, kun tilanne elää.
Tuo on asia, jossa ihmiset vieläkin hakkaavat tietokoneet suht suvereenisti.
*edit*
Mutta joo, menee saman asian jankkaamiseksi, joten varmaan parempi jatkaa ketjun muista aiheista.