Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Niin siina evakuinnissa ei kuollut kukaan ja siita nyt jauhetaan? Ei se nyt putkeen mennyt mutta kukapa nyt ei olisi virheita elaissaan tehnyt?
 
Niin siina evakuinnissa ei kuollut kukaan ja siita nyt jauhetaan? Ei se nyt putkeen mennyt mutta kukapa nyt ei olisi virheita elaissaan tehnyt?
Sen takiahan lentoliikenne on turvallista, että virheistä jauhetaan ja opitaan. Monen minuutin viivästys evakuoinnista palavasta koneesta olisi toisissa olosuhteissa voinut johtaa kaikkien matkustajien kuolemaan, joten on ihan syytäkin pohtia miten varmistetaan, että jatkossa homma toimii paremmin.
 
MLAT on maa tukiasemiin perustuva järjestelmä.
ehkä huono linkki

Tuossa yhteydessä MLAT tarkoittaa tapaa, jolla Flightradar24 ym. palvelut kaappaavat koneiden sijaintitietoja koneiden transponderin lähettämän datan perusteella. Käsittääkseni kyse ei ole tukiasemista, vaan ihan vaan harrastelijoiden/aktiivien antenneista jotka keräävät dataa näiden nettisivujen käyttöön.

Jos tarkoitat, että Flightradarissa datalähde on MLAT, ei se tarkoita että koneessa olisi jokin MLAT-lähetin, vaan data perustuu ihan koneen normaalin toisiotutkavastaajan hyödyntämiseen ikäänkuin ulkopuolisena.
 
Sen takiahan lentoliikenne on turvallista, että virheistä jauhetaan ja opitaan. Monen minuutin viivästys evakuoinnista palavasta koneesta olisi toisissa olosuhteissa voinut johtaa kaikkien matkustajien kuolemaan, joten on ihan syytäkin pohtia miten varmistetaan, että jatkossa homma toimii paremmin.

Saati kuinka suuri merkitys evakuoinnissa myös aivan jokaisella matkustajalla on. Turvavöistä, happimaskeista ja evakuoinnin aikaisista tapahtumista tuskin on koskaan turha jauhaa liikaa.
 
Alaska Airlinesin 737 Max-9 on menetti paineistuksen ja osan seinää, yhtiön koko 737 Max 9 fleetti toistaiseksi maadoitettu tarkastuksia odottaen.

Ei ilmeisesti vakavia henkilövahinkoja. Vähän lienee tuuriakin mukana, kun ilmeisesti kukaan ei istunut reikää lähinnä olevalla ikkunapaikalla, ja porukalla vyöt kiinni.

Ilmeisesti irronneen paneelin kohdalla on paikka hätäuloskäynnille, mutta ei kuitenkaan hätäuloskäyntiä ko. yksilössä.

Uudenkarhea kone, joten valmistusvika nousee ensimmäisenä mieleen, toki tutkimuksissa selviää.

 
Viimeksi muokattu:
Alaska Airlinesin 737 Max-9 on menetti paineistuksen ja osan seinää, yhtiön koko 737 Max 9 fleetti toistaiseksi maadoitettu tarkastuksia odottaen.

Ei ilmeisesti vakavia henkilövahinkoja. Vähän lienee tuuriakin mukana, kun ilmeisesti kukaan ei istunut reikää lähinnä olevalla ikkunapaikalla, ja porukalla vyöt kiinni.

Ilmeisesti irronneen paneelin kohdalla on paikka hätäuloskäynnille, mutta ei kuitenkaan hätäuloskäyntiä ko. yksilössä.

Uudenkarhea kone, joten valmistusvika nousee ensimmäisenä mieleen, toki tutkimuksissa selviää.


Ei kyllä hyvin mene Boingilla noiden 737 Maxien kanssa…
 
Alaska Airlinesin 737 Max-9 on menetti paineistuksen ja osan seinää, yhtiön koko 737 Max 9 fleetti toistaiseksi maadoitettu tarkastuksia odottaen.

Ei ilmeisesti vakavia henkilövahinkoja. Vähän lienee tuuriakin mukana, kun ilmeisesti kukaan ei istunut reikää lähinnä olevalla ikkunapaikalla, ja porukalla vyöt kiinni.

Ilmeisesti irronneen paneelin kohdalla on paikka hätäuloskäynnille, mutta ei kuitenkaan hätäuloskäyntiä ko. yksilössä.

Uudenkarhea kone, joten valmistusvika nousee ensimmäisenä mieleen, toki tutkimuksissa selviää.

Toi oli todella outoa, että seinä noin repeää. Tuli mieleen, että olis komposiittikone ja "liimaukset" pettäneet. Saa nähdä laitetaanko koneet maahan ympäri maapalloa?
Ymmärsin, että toi lentoyhtiö ei noilla enää lennä. Onneksi tostakin selvittiin, ilman henkilövahinkoja.
 
Toi oli todella outoa, että seinä noin repeää. Tuli mieleen, että olis komposiittikone ja "liimaukset" pettäneet. Saa nähdä laitetaanko koneet maahan ympäri maapalloa?
Ymmärsin, että toi lentoyhtiö ei noilla enää lennä. Onneksi tostakin selvittiin, ilman henkilövahinkoja.

Tuossa on valinnaisen hätäuloskäynnin paikka, aukon tulppaaminen on epäonnistunut tavalla tai toisella.
 
Tuossa on valinnaisen hätäuloskäynnin paikka, aukon tulppaaminen on epäonnistunut tavalla tai toisella.
"Kyseessä oli Boeing 737 Max 9 -kone. Yhdysvaltain Liittovaltion lentovirasto FAA määräsi lauantaina kaikki kyseisen mallin koneet väliaikaisee lentokieltoon ja niiden turvallisuuden tarkastettavaksi."

Noita on USA:ssa 171 ja kaikki lentokieltoon, joten eiköhön kohta euroopassakin? Kohtuu nopeaa toimintaa FAA:ta. Yllättävä ongelma tollanen ja aiemmin oli vielä se ohjelmistovikakin.
 
"Kyseessä oli Boeing 737 Max 9 -kone. Yhdysvaltain Liittovaltion lentovirasto FAA määräsi lauantaina kaikki kyseisen mallin koneet väliaikaisee lentokieltoon ja niiden turvallisuuden tarkastettavaksi."

Noita on USA:ssa 171 ja kaikki lentokieltoon, joten eiköhön kohta euroopassakin? Kohtuu nopeaa toimintaa FAA:ta. Yllättävä ongelma tollanen ja aiemmin oli vielä se ohjelmistovikakin.
No kerrankos Boeing vähän optimoi koneidensa designiä ja unohtaa kertoa siitä kenellekään, MCASin lisäksi uusimmissa MAXeissa on siis PWIU (Panoramic Window Instant Upgrade)?

EU:n EASA otti myöskin käyttöön FAA:n tarkastusmääräyksen, mutta täällä noita tulpattuja ovia ei ole käytössä
 
Onhan hän voinut saasa lähtöluvan muutamia hetkiä aikaisemmin ja tekevät usein tarkistuksia vielä siinä seisoessaan, tai ainakin seisovat joskus Hesa-Vantaallakin.
Pitää muistaa, että kiitoradalle siirtyminen (line-up runway) ja lupa lentoonlähtöön (cleared for takeoff) annetaan erikseen, ainakin täällä suunnalla. Näin ollen pidempikin tauko periaateessa kiitoradalla on mahdollinen, eikä välttämättä liity mitenkään itse lähtevään lentokoneen tekemisiin. Toisaalta lähtevän koneen ei pitäisi ilmoittaa olevansa valmis odotuspaikalla, mikäli se ei sitä oikeasti ole, koska silloin sen oletetaan tekevän lentoonlähdön viiveettä.
 
Pitää muistaa, että kiitoradalle siirtyminen (line-up runway) ja lupa lentoonlähtöön (cleared for takeoff) annetaan erikseen, ainakin täällä suunnalla. Näin ollen pidempikin tauko periaateessa kiitoradalla on mahdollinen, eikä välttämättä liity mitenkään itse lähtevään lentokoneen tekemisiin. Toisaalta lähtevän koneen ei pitäisi ilmoittaa olevansa valmis odotuspaikalla, mikäli se ei sitä oikeasti ole, koska silloin sen oletetaan tekevän lentoonlähdön viiveettä.

Helsingissä on lisäksi vielä erillinen sääntö siitä, että koneen on lähdettävä liikkeelle kymmenen sekunnin sisällä siitä kun lentoonlähtölupa on annettu, joten siellä varsinkaan ei enää tehdä aikaavieväiä tarkastuksia.
 
Pitää muistaa, että kiitoradalle siirtyminen (line-up runway) ja lupa lentoonlähtöön (cleared for takeoff) annetaan erikseen, ainakin täällä suunnalla. Näin ollen pidempikin tauko periaateessa kiitoradalla on mahdollinen, eikä välttämättä liity mitenkään itse lähtevään lentokoneen tekemisiin. Toisaalta lähtevän koneen ei pitäisi ilmoittaa olevansa valmis odotuspaikalla, mikäli se ei sitä oikeasti ole, koska silloin sen oletetaan tekevän lentoonlähdön viiveettä.
Tässä on jo aikaa kun Hesa-Vantaa 22R nousuja olen seurannut, mutta muistelen tosiaan että olis kauemminkin (kuin 10s) siinä joskus odotelleet.
Eivät koneet siihen kohtaa kylläkään laskussa tule, ainakaan normaalisti, mutta onhan noilla koneilla korkeuttakin.
 
Tässä on jo aikaa kun Hesa-Vantaa 22R nousuja olen seurannut, mutta muistelen tosiaan että olis kauemminkin (kuin 10s) siinä joskus odotelleet.
Eivät koneet siihen kohtaa kylläkään laskussa tule, ainakaan normaalisti, mutta onhan noilla koneilla korkeuttakin.

Kiitotiellä voidaan odotella monestakin syystä. 22R useimmiten, että porrastus edellä lähteneeseen tulee täyteen. Aika riippuu siitä minkä kokoinen kone edellä on. Voi olla slottia ja talvisin run-up. Usein jos 22R on lentoonlähtöön käytössä niin laskut tulevat 22L tai 15.
 
Lentopostissa artikkeli oven irtoamisesta:
NTSB:n mukaan Boeing 737 MAX 9 (737-9) -koneen ovitulpan yläosan ohjainkiinnikkeet olivat murtuneet ja tulppa oli päässyt liikkumaan pystysuunnassa pois sitä runkoa vasten kiinni pitävistä kiinnikkeistä. Neljä ovitulpan pystysuuntaisen liikkeen estävää pulttia on edelleen kateissa, mikäli niitä oli edes asennettu paikalleen.
 


Juan Brownen Pakistan International Airlines 8303 onnettumuusraportin läpikäynti.

En tiedä miten tämän voisi tiivistää.. Käsittämätöntä toimintaa piloteilta.
 
Kun luin uutisen hätkähdin luulin olevani väärällä vuosisadalla:
Historiallinen toisen maailmansodan aikainen Supermarine Spitfire LF Mk IX -hävittäjä (MK356) on tuhoutunut maahansyöksyssä Ison-Britannian Lincolnshiressa 25. toukokuuta. Lentäjä menehtyi onnettomuudessa.

Ikävä tapaus.
 
Aika erikoinen pudotus Brasiliassa: Brazil latest updates: No survivors after passenger plane crashes in residential area of Sao Paulo ATR tulee tuollein flatspinnillä alas. Kaappaus? Jotenkin outoa, että matkustajakone tulisi alas noin, jos lentäjät on järjissään.
Tapauksesta mitään tietämättä tulee mieleen konetyyppiin littyvät aiemmat tapaukset. Yksi erikoisuus on, että potkuri(tai potkurit) on mahdollista lepuuttaa(voidaan pitää moottoria käynnissä maassa ilman että potkuri pyörii, eikä täten tarvita APU). Ohjaamoasettelun puolesta tyriminen voi olla suht helppoakin, kun luulee säätävänsä laskusiivekkeitä.

 

Statistiikka

Viestiketjut
253 864
Viestejä
4 411 984
Jäsenet
73 261
Uusin jäsen
johtajavuorio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom