Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sen takiahan lentoliikenne on turvallista, että virheistä jauhetaan ja opitaan. Monen minuutin viivästys evakuoinnista palavasta koneesta olisi toisissa olosuhteissa voinut johtaa kaikkien matkustajien kuolemaan, joten on ihan syytäkin pohtia miten varmistetaan, että jatkossa homma toimii paremmin.Niin siina evakuinnissa ei kuollut kukaan ja siita nyt jauhetaan? Ei se nyt putkeen mennyt mutta kukapa nyt ei olisi virheita elaissaan tehnyt?
MLAT on maa tukiasemiin perustuva järjestelmä.
ehkä huono linkki
Sen takiahan lentoliikenne on turvallista, että virheistä jauhetaan ja opitaan. Monen minuutin viivästys evakuoinnista palavasta koneesta olisi toisissa olosuhteissa voinut johtaa kaikkien matkustajien kuolemaan, joten on ihan syytäkin pohtia miten varmistetaan, että jatkossa homma toimii paremmin.
Alaska Airlinesin 737 Max-9 on menetti paineistuksen ja osan seinää, yhtiön koko 737 Max 9 fleetti toistaiseksi maadoitettu tarkastuksia odottaen.
Ei ilmeisesti vakavia henkilövahinkoja. Vähän lienee tuuriakin mukana, kun ilmeisesti kukaan ei istunut reikää lähinnä olevalla ikkunapaikalla, ja porukalla vyöt kiinni.
Ilmeisesti irronneen paneelin kohdalla on paikka hätäuloskäynnille, mutta ei kuitenkaan hätäuloskäyntiä ko. yksilössä.
Uudenkarhea kone, joten valmistusvika nousee ensimmäisenä mieleen, toki tutkimuksissa selviää.
Uhkaava tilanne matkustajakoneessa USA:ssa – Lentoyhtiöltä iso varotoimi: 65 konetta jäihin
Yhdysvaltalaisen lentoyhtiön matkustajakone joutui tekemään hätälaskun pian nousun jälkeen.www.iltalehti.fi
Toi oli todella outoa, että seinä noin repeää. Tuli mieleen, että olis komposiittikone ja "liimaukset" pettäneet. Saa nähdä laitetaanko koneet maahan ympäri maapalloa?Alaska Airlinesin 737 Max-9 on menetti paineistuksen ja osan seinää, yhtiön koko 737 Max 9 fleetti toistaiseksi maadoitettu tarkastuksia odottaen.
Ei ilmeisesti vakavia henkilövahinkoja. Vähän lienee tuuriakin mukana, kun ilmeisesti kukaan ei istunut reikää lähinnä olevalla ikkunapaikalla, ja porukalla vyöt kiinni.
Ilmeisesti irronneen paneelin kohdalla on paikka hätäuloskäynnille, mutta ei kuitenkaan hätäuloskäyntiä ko. yksilössä.
Uudenkarhea kone, joten valmistusvika nousee ensimmäisenä mieleen, toki tutkimuksissa selviää.
Uhkaava tilanne matkustajakoneessa USA:ssa – Lentoyhtiöltä iso varotoimi: 65 konetta jäihin
Yhdysvaltalaisen lentoyhtiön matkustajakone joutui tekemään hätälaskun pian nousun jälkeen.www.iltalehti.fi
Toi oli todella outoa, että seinä noin repeää. Tuli mieleen, että olis komposiittikone ja "liimaukset" pettäneet. Saa nähdä laitetaanko koneet maahan ympäri maapalloa?
Ymmärsin, että toi lentoyhtiö ei noilla enää lennä. Onneksi tostakin selvittiin, ilman henkilövahinkoja.
Tuossa on valinnaisen hätäuloskäynnin paikka, aukon tulppaaminen on epäonnistunut tavalla tai toisella.
No kerrankos Boeing vähän optimoi koneidensa designiä ja unohtaa kertoa siitä kenellekään, MCASin lisäksi uusimmissa MAXeissa on siis PWIU (Panoramic Window Instant Upgrade)?"Kyseessä oli Boeing 737 Max 9 -kone. Yhdysvaltain Liittovaltion lentovirasto FAA määräsi lauantaina kaikki kyseisen mallin koneet väliaikaisee lentokieltoon ja niiden turvallisuuden tarkastettavaksi."Lentokoneesta irtosi palanen kesken lennon Yhdysvalloissa – FAA määrää Boeingin mallin väliaikaiseen lentokieltoon
Yhdysvalloissa Alaska Airlinesin matkustajat kokivat kauhunhetkiä, mutta kone teki onnistuneen hätälaskun eikä kukaan loukkaantunut.yle.fi
Noita on USA:ssa 171 ja kaikki lentokieltoon, joten eiköhön kohta euroopassakin? Kohtuu nopeaa toimintaa FAA:ta. Yllättävä ongelma tollanen ja aiemmin oli vielä se ohjelmistovikakin.
Pitää muistaa, että kiitoradalle siirtyminen (line-up runway) ja lupa lentoonlähtöön (cleared for takeoff) annetaan erikseen, ainakin täällä suunnalla. Näin ollen pidempikin tauko periaateessa kiitoradalla on mahdollinen, eikä välttämättä liity mitenkään itse lähtevään lentokoneen tekemisiin. Toisaalta lähtevän koneen ei pitäisi ilmoittaa olevansa valmis odotuspaikalla, mikäli se ei sitä oikeasti ole, koska silloin sen oletetaan tekevän lentoonlähdön viiveettä.Onhan hän voinut saasa lähtöluvan muutamia hetkiä aikaisemmin ja tekevät usein tarkistuksia vielä siinä seisoessaan, tai ainakin seisovat joskus Hesa-Vantaallakin.
Pitää muistaa, että kiitoradalle siirtyminen (line-up runway) ja lupa lentoonlähtöön (cleared for takeoff) annetaan erikseen, ainakin täällä suunnalla. Näin ollen pidempikin tauko periaateessa kiitoradalla on mahdollinen, eikä välttämättä liity mitenkään itse lähtevään lentokoneen tekemisiin. Toisaalta lähtevän koneen ei pitäisi ilmoittaa olevansa valmis odotuspaikalla, mikäli se ei sitä oikeasti ole, koska silloin sen oletetaan tekevän lentoonlähdön viiveettä.
Tässä on jo aikaa kun Hesa-Vantaa 22R nousuja olen seurannut, mutta muistelen tosiaan että olis kauemminkin (kuin 10s) siinä joskus odotelleet.Pitää muistaa, että kiitoradalle siirtyminen (line-up runway) ja lupa lentoonlähtöön (cleared for takeoff) annetaan erikseen, ainakin täällä suunnalla. Näin ollen pidempikin tauko periaateessa kiitoradalla on mahdollinen, eikä välttämättä liity mitenkään itse lähtevään lentokoneen tekemisiin. Toisaalta lähtevän koneen ei pitäisi ilmoittaa olevansa valmis odotuspaikalla, mikäli se ei sitä oikeasti ole, koska silloin sen oletetaan tekevän lentoonlähdön viiveettä.
Tässä on jo aikaa kun Hesa-Vantaa 22R nousuja olen seurannut, mutta muistelen tosiaan että olis kauemminkin (kuin 10s) siinä joskus odotelleet.
Eivät koneet siihen kohtaa kylläkään laskussa tule, ainakaan normaalisti, mutta onhan noilla koneilla korkeuttakin.
NTSB:n mukaan Boeing 737 MAX 9 (737-9) -koneen ovitulpan yläosan ohjainkiinnikkeet olivat murtuneet ja tulppa oli päässyt liikkumaan pystysuunnassa pois sitä runkoa vasten kiinni pitävistä kiinnikkeistä. Neljä ovitulpan pystysuuntaisen liikkeen estävää pulttia on edelleen kateissa, mikäli niitä oli edes asennettu paikalleen.
Venäjän ilmailuviranomaiset kertoivat sunnuntaina Reutersin mukaan, että Venäjälle rekisteröity lentokone katosi tutkasta Afganistanin yllä eilisiltana.
Tieto tuli sen jälkeen, kun paikalliset viranomaiset kertoivat saaneensa ilmoituksia pudonneesta koneesta.
Historiallinen toisen maailmansodan aikainen Supermarine Spitfire LF Mk IX -hävittäjä (MK356) on tuhoutunut maahansyöksyssä Ison-Britannian Lincolnshiressa 25. toukokuuta. Lentäjä menehtyi onnettomuudessa.
Tapauksesta mitään tietämättä tulee mieleen konetyyppiin littyvät aiemmat tapaukset. Yksi erikoisuus on, että potkuri(tai potkurit) on mahdollista lepuuttaa(voidaan pitää moottoria käynnissä maassa ilman että potkuri pyörii, eikä täten tarvita APU). Ohjaamoasettelun puolesta tyriminen voi olla suht helppoakin, kun luulee säätävänsä laskusiivekkeitä.Aika erikoinen pudotus Brasiliassa: Brazil latest updates: No survivors after passenger plane crashes in residential area of Sao Paulo ATR tulee tuollein flatspinnillä alas. Kaappaus? Jotenkin outoa, että matkustajakone tulisi alas noin, jos lentäjät on järjissään.
Olisiko tämä, kun kovin tavallinen tuo T-6 ei suomessa ole? Muistan nähneeni sen (SNJ-3 laivastoversio) kesällä 2021 stadin lentonäytöksessä. Tuo oli muuten hieno kesäpäivä!Pienkone syöksyi maahan Lopella. 2 (kummatkin kyydissä olleet) kuollut. Kone oli tyypiltään amerikkalaisvalmisteinen T-6 Texan eli ei ole ihan perus pienkone kyseessä. Onnettomuuden syystä ei ole vielä tietoa.
Kaksi ihmistä kuoli pienkoneen maahansyöksyssä Lopella – tämä onnettomuudesta tiedetään nyt
Pelastuslaitoksen mukaan lento-onnettomuus tapahtui noin kello 12, kun nousussa ollut pienlentokone putosi ja syttyi palamaan.yle.fi
Pelastuslaitos kertoo, että pienkone oli pudonnut nousussa ja syttynyt palamaan. Koneessa olleet kaksi henkilöä menehtyivät.
Pääsee siinä tapauksessa että käyttää moista varustetta. Ja yleensä, jos aikaa on, kannattaa mieluummin lentää ja laskeutua.Jos jotain veikkaisin, nii olisikohan lentonäytös-kuvioita harjoiteltu ja jotain menny pieleen? Mitää en näistä tiedä, mut kaipa tuostaki koneesta ulos pääsee laskuvarjon varaan, jos aikaa on?
Luonnollisesti tarkoitin tilannetta, jolloin laskuvarjoa syystä tai toisesta ylipäätään käytetään eikä laskeutuminen ole vaihtoehtoJa yleensä, jos aikaa on, kannattaa mieluummin lentää ja laskeutua.
Lieneekö noita Texaneita ollut Suomessa kuin Phil Lawtonilla ja Petteri Tarmalla (jonka Texan oli Stadissa 2021)?
Jep, eikä tarkoitukseni ole viisastella. Tarkoitan vain sanoa, että se on melko harvinaista että yleisilmailun hätätilanteessa hyppääminen olisi hyvä vaihtoehto. Se ei ole aina lentäjälle itselleen(saati matkustajille) turvallisempaa kuin vaikka mihin persläpeen laskeutuminen ja joskus se on varmuudella tappava valinta. Lisäksi siitä seuraava zombiekone on mahdollisesti sivullisille vaaraksi.Luonnollisesti tarkoitin tilannetta, jolloin laskuvarjoa syystä tai toisesta ylipäätään käytetään eikä laskeutuminen ole vaihtoehto
Ainakin kun laskuvarjotouhuissa olin vielä mukana niin sielä oli aina Cessnan lentäjällä hätävarjo selässä, en tiedä tarkemmin oliko vaatimus vai yleinen tapa tms.Jep, eikä tarkoitukseni ole viisastella. Tarkoitan vain sanoa, että se on melko harvinaista että yleisilmailun hätätilanteessa hyppääminen olisi hyvä vaihtoehto. Se ei ole aina lentäjälle itselleen(saati matkustajille) turvallisempaa kuin vaikka mihin persläpeen laskeutuminen ja joskus se on varmuudella tappava valinta. Lisäksi siitä seuraava zombiekone on mahdollisesti sivullisille vaaraksi.
Lähtötilanteena voisi olla annetuista tiedoista päätellen vaikkapa äkillinen vakava moottorivika lennon liian varhaisessa alkuvaiheessa. En ole sian tuntia mutta tiedän sen verran, että silloin sekunnit kannattaa hyppäämisyrityksen sijaan käyttää ilmassa pysymiseen, parhaan tai vähiten huonon laskeutumispaikan valintaan, laskeutumisen valmisteluun ja laskeutumiseen, ja lähettää samalla hätäviesti sikäli kun pystyy ja ehtii.
Tai sitten vielä paljon nopeammin kehittyvä tilanne nousussa, kun noste syystä tai toisesta vähenee hetkeksi liikaa eikä mikään enää auta ennen kuin maanpinta tulee vastaan. Ei siinäkään hypätä jos ei nyt laskeudutakaan. Lähinnä syöksytään maahan tavalla johon ehkä ehtii vaikuttaa vähän.
Varsin harvoin voi olla perusteita hyppäämiseen ja harvoin lentäjillä edes on hätävarjoa. Jonkun vanhan sotakoneen - jossa sellaisia alunperin käytettiin - tapauksessa ehkä useammin kuin jonkun Cessnan tapauksessa, mutta mutuilen että silti yleensä ei, ainakin jos ei ole kysymys mistään kilpailusta tai vastaavasta. Hätävarjo on ymmärtääkseni hyppykerhojen ilmahissikuskien suosiossa. Ja sitten on Trevor Jacob joka lentää täysikokoisen urheiluvarjon kanssa jauhesammutin puntissa.
Juuri tätä tarkoitinkin, vaikka tietysti amatöörinä ei tullut mieleen että se hyppykerhon konehan voi tietysti olla edellä yleisilmailukoneen esimerkkinä mainittua varsin yleistä merkkiä. En myöskään tiedä tai muista onko asiasta Suomessa jotain sääntöä lain tai edes kerhojen puolesta, mutta tällainen tapa ilmeisesti on. Jossain on käsittääkseni sääntönä, että ainakin jonkin tyyppisillä lennoilla kaikilla pitää olla laskuvarjo jos jollakin on.Ainakin kun laskuvarjotouhuissa olin vielä mukana niin sielä oli aina Cessnan lentäjällä hätävarjo selässä, en tiedä tarkemmin oliko vaatimus vai yleinen tapa tms.
Eipä nousussa ollut aikaa etsiä sopivaa laskeutumispaikkaa tai etsiä sitä laskuvarjoa.SILMINNÄKIJÄHAVAINTOJEN ja onnettomuuspaikan jälkien perusteella on melko varmaa, että Räyskälän turmakoneen moottori oli pysähdyksissä koneen syöksyessä maahan, kertoo Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) STT:lle.
Jos moista pitää etsiä ni homma on mennyt siltäkin osin reisille jo. Texanin hytis ei kyl oo varsinaisesti tilaa sitä hukatakaan.etsiä sitä laskuvarjoa.
Eiköhän se jonkin verran liidä, mutta tuollainen moottoriongelma lentoonlähdössä on hyvin vaarallinen tilanne siksi että lentokorkeutta/nopeutta ei juurikaan vielä ole saatu kerättyä joten liitomatkaa ja aikaa ratkaisujen tekemiseen ja laskeutumispaikan valintaan on todennäköisesti hyvin vähän vaikka koneen liitokerroin olisi hyväkin.Netissä osaa kokemusasiantuntijat kertoa että konstikas lennettävä(sen takia toisaalta ollutkin armeijoiden koulutuskone). Mutta eikös tuon ikäinen kone kuitenkin, ainakin jollain tarvittavalla nopeudella, myös liidä jonkin verran, ei kai kuitenkaan tule nykyhävittäjien tapaan suoraan alas(?)
"The airplane is harder to fly than a P-51. I've flown both now, and I never would have never thought that was true. Understand, it's nothing a competent pilot can't handle, but the aircraft is the consummate trainer; she demands constant attention to be flown well – just like the T-38 did."
Eivätkä nykyhävittäjätkään tule suoraan alas vaan liitävät ihan niin kuin kaikki muutkin lentokoneet, eivät vain niin pitkälle.
Vaikka toimisikin, niin ei se kriittisessä lentoonlähtövaiheessa paljon auta kun ei ole tarpeeksi korkeutta.Purjelennon lupakirjatarkkarilla esm. lennettiin oikaisuja epätavallisista lentotiloista, tarkkarilentäjä veti koneen ristiksi taivaalle ja sanoi "sinä ohjaat" - ei tarvinnut kuin pitää ohjaimista kiinni ja odottaa kunnes näkökentän sininen vaihtuu vihreäksi, ja vetää sauvasta niin homma oli hanskassa, mutta hävittäjällä homma ei välttämättä toimi ihan noin.
Pahassa vaiheessa kun kone hajoaa, niin pakkolaskupaikkaa pitää varmaan katsoa suoraan nokan edestä, ja jossei mitään ole kuin metsää, niin sitten tullaan alas metsään... Senkin voi toki tehdä enemmän tai vähemmän hallitusti, mutta lopputulos on toki huono joka tapauksessa. (Suihkuhävittäjästä toki hypätään heittoistuimella, mutta siis noin yleisesti ottaen.)
Juuri noin se pitäisi tehdä. Moottorihäiriö nousussa: sauvaa eteen ja lasku etusektoriin. JOS korkeutta riittävästi, voi yrittää takaisin kentälle.Joo, moottorihäiriö nousussa ja 180 kaarto takaisin radalle on tappanut melkoisen kasan pilotteja. Vaikka eikös noillakin pitäisi olla jossain ihan SOPissa joku korkeus, minkä alle kaputt tarkoittaa aina laskua etusektoriin? Se selkäydin-ensireaktio vedon katketessa ei ole mitenkään hyvä, kun matalalla ei tosiaan tekisi yhtään mieli survaista sauvaa eteen ja pudottaa nokkaa alas niin pitkäksi aikaa että nopeusmittari alkaa taas näyttää sivistyneitä lukemia, mutta jokainen sekunti nokka ylhäällä pahentaa tilannetta eksponentiaalisesti.
Eikös spitfiressäkin joku nainen saanut ratkaistua tuon kaasariongelman?Saakohan noissa moottorin sammutettua jos tökkää vähän negatiivista?
Jep, Beatrice Shilling. Mahtavasti otsikoitu wikipedia täällä:Eikös spitfiressäkin joku nainen saanut ratkaistua tuon kaasariongelman?
Se on kompassisuunta mutta kaksinumeroisena eli 10 asteen välein. Esim. 08L(80 astetta vasen puoli) on samaa kiitotietä kuin 26R(260 astetta oikea puoli) kun kiitotietä käytetään eri suuntiin.mitenhän nuo kiitotiet numeroidaan, pitäis olla kompassisuunta mutta noista en ota selvää
(mitenhän nuo kiitotiet numeroidaan, pitäis olla kompassisuunta mutta noista en ota selvää)
Luin muuten jostakin että Texanilla ei voi lähteä nousukiitoon täyskaasuilla koska pyörivän potkurin vääntömomentti on niin kova että kone ei millään mene kiitoradalla suoraan, joten sekään ei välttämättä ole edesauttanut selviytymistä.
Se on kompassisuunta mutta kaksinumeroisena eli 10 asteen välein. Esim. 08L(80 astetta vasen puoli) on samaa kiitotietä kuin 26R(260 astetta oikea puoli) kun kiitotietä käytetään eri suuntiin.
E: Ja siis tietysti normaalisesti niin, että 36 on pohjoinen, 09 itä ja 01 vähän koilliseen pohjoisen vieressä jne. L ja R vain jos on kaksi vierekkäistä. Usein ei ole vaan esimerkiksi kaksi risteävää yksittäistä kiitotietä.
Minä tarkoitin (luulisin ainakin, en ole edes itsekään varma ) sitä kohtaa ennen kun kone vielä on ilmassa, jossa pitää ohjata potkuria vastaan, kuten esim. tässä kuvattuna:Olettaisin, että tällä viitataan siihen ettei kaasua voi lyödä heti täysin auki vaan pitää odottaa vauhdin kiihtymistä, jotta peräsimen teho riittää. Tämä on ihan normaalia suuritehoisissa kannuspyöräkoneissa. Tämä koskee nimenomaan nousukiitoa eikä sinänsä pitäisi vaikuttaa siihen mitä lennon tuossa vaiheessa on tapahtunut.