Saapui se omakin kone viimeinkin Gigantista, ja kyllä mä jollain perverssillä tavalla tykkään tästä RGB-härpäkkeestä joka tuli ostettua, vaikka melkein nelikymppinen aikuinen mies olenkin, sen verran nörtti kuitenkin että vetoaa jollain tavalla. Ajattelin että kerrankos sitä elämässään sitte ostaa full retard RGB-vehkeen kun pöytäkoneen itselleen hankkii
Itse asiassa tämä on varsin asiallisen näköinen ja tuntuinen paketti kaikin puolin, rakenteenkin puolesta vaikuttaa tanakalta paketilta ja viimeistely on kohdallaan. Tuulettimien väriäkin saa sitten vaihdettua vähän hillitymmäksikin jos sateenkaariefekti alkaa jossain vaiheessa pännimään, kerkesinkin jo säätää pari rauhallisempaakin profiilia sinne valittavaksi. Näytönohjaimen valaistu teksti on aika kiva "final touch" koneen lookkiin.
Työpöytäkäytössä tuuletinmelu ihan olematonta, rasittamaan en ole vielä kerennyt kun vasta alkukonffaukset meneillään. Ilmanvaito varmaan ihan ok kun edessä 2x120mm ja takana ulostyöntävä + katto verkkoa. Prossutuuletin on kasvanut aikaisemmasta mm. Sampsan videoarvostelussa nähdystä ja on nyt aika vakuuttavan kokoinen ja näköinen. Toivottavasti myös tehokas, ainakin näyttää siltä.
Kone tuli valmiiksi Windows 11 kanssa eikä siitä ole tähän mennessä vielä mitään positiivista sanottavaa, kaikki muutokset mitkä olen huomannut verrattuna 10:iin on menneet huonompaan suuntaan... Jännityksellä odotan toimiiko kaikki softat tässä mitä tarttis asentaa vai pitääkö alkaa puuhaamaan downgradea mikä vissiin on sentään mahdollista jotenkin.
Tommonen se on, näyttää pimeässä aika hauskalta
Oma kone on se versio, jossa melko pieni 512 Gt SSD (M.2 PCIe NVMe). Kun latasin Forza Horizon 5:n, levy melkein täynnä ja lisätilaa pitää ostaa. Mitä 3,5"/2,5" SSD levyjä tai M.2 SSD levyjä olette koneisiinne ostaneet? Kiinnostaa kuulla suosituksia, jos joku toimiva merkki + malli löytynyt. Omat tiedot hieman ruosteessa eli pitää lueskella kuinka paljon nopeampia nuo M.2 levyt ovat, kun ne ilmeisesti kuuminta hottia. Amazon.de kautta tarkastettuna M.2 levyissä hintataso näyttää olevan 100e per TB.
Tuon toisen SSD M.2 paikan käyttö ilmeisesti vaatii näytönohjaimen irrotuksen, mutta tuskin se maailman vaikein homma on, jos backplate + prosessorin tuulettimen vaihto onnistui.
Kannattaa ladata Lenovon
manuaali mistä näkee komponenttien paikat, emolevyn kuva ja slotit näkyy sivulla 65 System board. Molemmat slotit on aika piilossa, mun koneessa asennettu levy on tuolla ylemmässä slotissa ja alempi on vapaana. Näytönohjain pitää varmaan ottaa irti jotta sinne pääsee käsiksi, mutta ei pitäis olla mikään paha rasti irroittaa sitä.
Kaikkien m.2 nvme-levyjen pitäis toimia, kannattaa etsiä testien perusteella sellainen jossa on hyvä hinta-laatu-suhde. Omassa koneessa esiasennuslevy näyttää olevan Samsungin PM981a-sarjaa (1TB, MZVLB1T0HBLR). Onhan noi älyttömän paljon nopeampia kuin SATA SSD:t tai HDD:t, eikä hintaeroa enää nykyään niin kamalasti ole. Teran nvme:n saa ihan järkevän noin reilulla satasella , alennuksesta voi bongata hyvän allekin.