Joo, lapsi on saattanut kuulla joltan naapurin kälyn kakaralta etä laskettelu on tyhmää, vain pcn ääressä istumisessa on järkee.
Itse säädän siteen käytännön testillä. Minulle din-lukema antaa aivan liian jäykän siteen. Se on normioloissa turvallinen, ts. vauhdissa. Mutta jos esim hitaassa luisussa tumppaisi suksen nuoskalumikasaan ja alkaisi vääntää polvea niin ei taatusti aukeaisi. Ja taas muuten tullaan niihin pystyihin monoihin: aivan pystyssä oleva suora polvi, sitä kun kiertää niin ei paljoa tarvita kun jotain pettää. Mutta jos monossa kaltevuutta ja polvi on kunnon mutkalla, kierto ei rassaakaan polvea enää paljoakaan.
Käytännön laukeamistesti myös käryttää jos siteessä on sisällä edellisen omistajan ajan hiekat ja 600km maantiepölyt ja ruosteet jäykistämässä. Eli ensin siteet ruuvarilla löysimpää'n asetukseen, kliksutelllaan toimintaa. Monot jakaa ja aletaan kiristää takasiteen säätöä, nostelaan kantapätä, suomeksi painetaan polvea, ja lauotaan sidettä. Kun side aukeaa, muttei naama tule punaiseksi, ollaan aika liki ;-) Sitten etuside, se vielä löysimpänä, joten painetaan polvella ja kännetään sivusuunassa. Tässäkin tarkana ettei väännä suoraa jalkaa! Eli aina painetaan polvi ensin koukkuun kunnolla. Nyrkkisääntönä; itse pitää saada side laukeamaan, itsehän sen laukaisee kaatuessaankin.
Tämä testi, koska se tehdään iskutta, van nousevalla voimalla, se kattaa sen vaarallisen nuoskalumen. Muttei iskumaista tapahtumaa, joka voisi olla vaikka se kun kaveri potkaisee hieman monoosi, ja kas, etuiside aukesi!
Kaverini Ylläksellä kun oli 20cm tuoretta nuoskaa, hänellä aukesi suksi kaatuessa, ja ajatteli että perhana, side kovin löysä. Kiristi ja kaatui, meni polvi. No, puolessa vuodessa oli taas jannu laskukunnossa -siis henkisestikin, ei enää suuttunut kun sanoin että mähän sanoin ;-)
Tämä jannu tekee takasiteen testin oudosti -kyllä sen pitää rittää että painaa kunnolla polvella alas omaa painoa, sivutesti ok. En myöskään tuhoaisi kanttejani betoni?lattialla.
Itse säädän siteen käytännön testillä. Minulle din-lukema antaa aivan liian jäykän siteen. Se on normioloissa turvallinen, ts. vauhdissa. Mutta jos esim hitaassa luisussa tumppaisi suksen nuoskalumikasaan ja alkaisi vääntää polvea niin ei taatusti aukeaisi. Ja taas muuten tullaan niihin pystyihin monoihin: aivan pystyssä oleva suora polvi, sitä kun kiertää niin ei paljoa tarvita kun jotain pettää. Mutta jos monossa kaltevuutta ja polvi on kunnon mutkalla, kierto ei rassaakaan polvea enää paljoakaan.
Käytännön laukeamistesti myös käryttää jos siteessä on sisällä edellisen omistajan ajan hiekat ja 600km maantiepölyt ja ruosteet jäykistämässä. Eli ensin siteet ruuvarilla löysimpää'n asetukseen, kliksutelllaan toimintaa. Monot jakaa ja aletaan kiristää takasiteen säätöä, nostelaan kantapätä, suomeksi painetaan polvea, ja lauotaan sidettä. Kun side aukeaa, muttei naama tule punaiseksi, ollaan aika liki ;-) Sitten etuside, se vielä löysimpänä, joten painetaan polvella ja kännetään sivusuunassa. Tässäkin tarkana ettei väännä suoraa jalkaa! Eli aina painetaan polvi ensin koukkuun kunnolla. Nyrkkisääntönä; itse pitää saada side laukeamaan, itsehän sen laukaisee kaatuessaankin.
Tämä testi, koska se tehdään iskutta, van nousevalla voimalla, se kattaa sen vaarallisen nuoskalumen. Muttei iskumaista tapahtumaa, joka voisi olla vaikka se kun kaveri potkaisee hieman monoosi, ja kas, etuiside aukesi!
Kaverini Ylläksellä kun oli 20cm tuoretta nuoskaa, hänellä aukesi suksi kaatuessa, ja ajatteli että perhana, side kovin löysä. Kiristi ja kaatui, meni polvi. No, puolessa vuodessa oli taas jannu laskukunnossa -siis henkisestikin, ei enää suuttunut kun sanoin että mähän sanoin ;-)
Tämä jannu tekee takasiteen testin oudosti -kyllä sen pitää rittää että painaa kunnolla polvella alas omaa painoa, sivutesti ok. En myöskään tuhoaisi kanttejani betoni?lattialla.
Viimeksi muokattu: