Langattomat mesh -verkot: kokemuksia, kysymyksiä ja keskustelua

Liittynyt
16.06.2019
Viestejä
352
Huawein reititin ja Decon mesh käytössä. Tietokone on kaapelilla raitittimessä ja lataus on se 100 megaa mistä maksankin. Mutta puhelin kun on langattomassa verkossa lataa vain 15-20 -megaa. Syökä verkko noin paljon vai onko jotain pielessä? 2,5 ja 5 MHz molemmat käytössä reitittimessä. redmi Note 9 Pro osaa 5 MHz-taajuuden.
Saman olosta käytöstä decoilla huomannu, luurin pakottaminen 5GHz wlanille auttaa. Pakotus decon hallintasoftasta. Decojen välinen Roamauskin on vähä niin ja näin, ajoittain laitteet kiinni kauimmaisessa decossa ja likellä ois parempikin yhteys tarjolla. Muuten ollu kyllä m5 meshiin todella tyytyväinen. Jos nyt hommaisin uutta meshiä niin koittasin Deco x50 poe purkkeja niin sais satelliitit poe kytkimen kautta backhaulattua muuntajattomina(alempi topologia alla)
Screenshot_20230808_194211_Chrome.jpg

Edit: mä olen ton surkean wifi perffin huomannu kahdella eri luurilla, joissa molemmissa ollu snappi 888 prossu. Saattaa siis olla joku ton celluenginen ongelmakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
730
Puhelimien chipeissä on selkeästi jätetty 2,4GHz wlanit vähän heitteille. Itselle tuli yllätyksenä että Samsungin S22 Exynos piirisarjalle ei tue kuin 20MHz kaistaa 2,4G pändillä, en ole tuossa saanut irti yli 150Mbit/s linkkinopeuksia. 5GHz sitten tukee vaikka mitä.

Että, joo, 2,4GHz alkaa olla menneen talven lumia ja mobiililaitevalmistajat tukee tuota lähinnä lecasynä. Tuosta toinenkin esimerkki eli Cypressin CYW4345x sarjan wlanit, 5GHz tuki on hyvä ja sitten 2,4GHz puolelle maksimi on N/AC verkoissa 72Mbit/s kun ei ole modulaatiot tuettuna. Yllättäen näitä wlan puolen tarkkoja speksejä ei ole puhelimille missään, kerrotaan vain että wifi6 tai N/AC/AX/??. Missään ei sitten erotella mitä tuetaan 2,4G/5G puolilla.

Hyvä wifi-backhaul tarkoittaa nykyään kahta 5GHz radiota, 6GHz sitten lisäksi ja 2.4GHz vain jos on 2,4GHz only laitteita.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Onko decot reitittävässä tilassa vai tukiasemana?
Mikä lienee oletus, en ole muutanut enkä löytänyt moista.

Onko Decojen välillä piuhat vai langaton yhteys? Jos langaton niin miltä signaalin voimakkuudet näyttää Decojen välillä jos Decon app katsoo niitä.

Ei näytä Decon appi moista.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Saman olosta käytöstä decoilla huomannu, luurin pakottaminen 5GHz wlanille auttaa.

Poistin Huawein reitittimestä 2,4-taajuuden kähytästä ja Decon sovelluksesta valitsin vain 5 GHz. Annoin myös Decon sovcelluksen optimoida verkon, vahitoi ilmeisesti käytettävää kanavaa. Nopeus nyt kolmasosa siitä mitä langallinen yhteys tietokoneeseen on eli parannusta havaittavissa.:)

Mitäs tuo Elisa-juttu tässä tekee? DNA-yhteys minulla on? Enkä tästä taulukosta muutenkaan mitään ymmärrä.
1691588694815.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 142
Tuo elisamobi on sen reitittimen julistama nimi. Esim elisan putiikista ostetussa lukitsemattomassa reitittimessä oletusverkon nimi on elisa jotain
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
146
Minulla on yksi ongelma TP-Link X20 kanssa. Miksi laite merkkaa yhden langattomana? Johto menee kaikkiin purkkeihin reitittimeltä. Kuva selittää asian. Kaapelit toimii.
 

Liitteet

Liittynyt
16.06.2019
Viestejä
352
Minulla on yksi ongelma TP-Link X20 kanssa. Miksi laite merkkaa yhden langattomana? Johto menee kaikkiin purkkeihin reitittimeltä. Kuva selittää asian. Kaapelit toimii.
X20:ssä on kaksi verkkoliitäntää, sulla siis toinen sisään ja toinen menee ulkoselle reitittimelle ja siitä sit kahdelle decolle? Mulla vastaava kytkentä, mutta decojen välissä kytkin ja homma toimii.

Vai siis ensin ulkonen reititin ja siitä sit verkkokaapelit decoille? Sillon deco systeemi ei sais olla reitittävässä tilassa vaan access pointteina.
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
146
X20:ssä on kaksi verkkoliitäntää, sulla siis toinen sisään ja toinen menee ulkoselle reitittimelle ja siitä sit kahdelle decolle? Mulla vastaava kytkentä, mutta decojen välissä kytkin ja homma toimii.
Juuri samoin on minulla ja toimii. Ajattelin vain vasteajan ja nopeuden kannalta.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 221
Minulla on yksi ongelma TP-Link X20 kanssa. Miksi laite merkkaa yhden langattomana? Johto menee kaikkiin purkkeihin reitittimeltä. Kuva selittää asian. Kaapelit toimii.
Säätelin tossa omaa sisäverkkoa ja yhden tukarin piuha kävi hetken irti kytkimestä, niin TP-Link vaihtoi automaagisesti langattomaan. Paluu takaisin piuhalliseen yhteyteen tuntui feilaavan kun siitä aiheutui looppi... Disabloin asetuksista langattoman backupin ja käytin AP'n virtapiuhan irti niin tilanne korjautui.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 619
Nyt käytössä modeemina Huawein B818 4g, jonka perässä TP-link Archer X53-reititin access pointtina. Archerin kanssa erinäisiä jumiutumis- ja nopeuden putoamisongelmia, ja ei 18m pitkässä ok-talossa riitä toimimaan hyvin joka paikassa.

Ajattelin tilalle meshi systeemiä. Onko kokemuksia TP-Link Xe75 meshistä ? Näyttäisi olevan tarjouksessa Verkkiksessä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
54
Nyt käytössä modeemina Huawein B818 4g, jonka perässä TP-link Archer X53-reititin access pointtina. Archerin kanssa erinäisiä jumiutumis- ja nopeuden putoamisongelmia, ja ei 18m pitkässä ok-talossa riitä toimimaan hyvin joka paikassa.

Ajattelin tilalle meshi systeemiä. Onko kokemuksia TP-Link Xe75 meshistä ? Näyttäisi olevan tarjouksessa Verkkiksessä.
TP-link Deco M5 olleet käytössä pari vuotta ilman ongelmia.

Nyt tulossa kuituliittymä käyttöön joten tarvitsen upgraden nopeammille yhteyksille, tilasin tämän setin, kiitos tarjousvinkistä!

En usko että käyttökokemus muuttuu muuten kuin parantuu nopeuksien osalta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
513
Onko näissä mesh-vehkeissä tukea VLANeille?
Itsellä olisi tarve vehkeille, jossa olisi tuki ethernetille ja WIFIlle. Ja tietysti näiden VLANeille (4 kpl).
Ajatus olisi pistää taloon sisälle yksi, joka tulisi ethernetillä kiinni sisäiseen L3-kytkimeen. Vehkeessä tulisi olla ~4 ethernet -porttia ja WIFI. Tyyliin Asus RT-AX86U. Sitten on autotalli, johon myös menee ethernet. Tänne ehkä toinen samanlainen. Sitten viimeisenä pihavaja, joka säteilisi koko tontin alueelle. Tämän tulisi olla WIFIllä kiinni verkossa, mutta tässäkin tarvinnee ethernet-portteja.
Onko tietoa, hanskaako tuo Asus AI mesh VLANit, ja vielä joko ethernetin tai WIFIn yli? Eli siitä management-verkosta puhutaan tässä.

Edit: Ja tuossa Asuksen vehkeessäkin (tällä hetkellä yksi kappale ajossa) VLANit joutuu tekemään epävirallisen Asus-Merlinin kautta.
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
651
Onko näissä mesh-vehkeissä tukea VLANeille?
Itsellä olisi tarve vehkeille, jossa olisi tuki ethernetille ja WIFIlle. Ja tietysti näiden VLANeille (4 kpl).
Ajatus olisi pistää taloon sisälle yksi, joka tulisi ethernetillä kiinni sisäiseen L3-kytkimeen. Vehkeessä tulisi olla ~4 ethernet -porttia ja WIFI. Tyyliin Asus RT-AX86U. Sitten on autotalli, johon myös menee ethernet. Tänne ehkä toinen samanlainen. Sitten viimeisenä pihavaja, joka säteilisi koko tontin alueelle. Tämän tulisi olla WIFIllä kiinni verkossa, mutta tässäkin tarvinnee ethernet-portteja.
Onko tietoa, hanskaako tuo Asus AI mesh VLANit, ja vielä joko ethernetin tai WIFIn yli? Eli siitä management-verkosta puhutaan tässä.

Edit: Ja tuossa Asuksen vehkeessäkin (tällä hetkellä yksi kappale ajossa) VLANit joutuu tekemään epävirallisen Asus-Merlinin kautta.
TP-Linkin Omada-perhettä kannattaa vilkaista noihin tarpeisiin.
 
Liittynyt
25.08.2023
Viestejä
12
Tuli vaihdettua 5G gfastiin, ja nyt ihmettelen, miksei mikään purkki jaksa täyttä kaistaa wifin kautta iPhone 14 Pro:lle? Aiemmin oli käytössä ZTE MC888 5G modeemina ja reitittimenä, jonka kautta iPhone latasi helposti yli 600Mbit Speedtestillä, mutta nyt kun käytössä on 600M gfast, iPhone lataa maksimissaan 400-500M. Tuossa uudessa gfast modeemissa ei ole reititintä ollenkaan, joten laitoin ensin tuon ZTE:n reitittimeksi, mutta se jaksoi jopa RJ45-portteja pitkin tietokoneelle vain 300Mbit. Ei ole näköjään 5G modeemeita tehty reitittimiksi muusta suunnasta kuin 5G:n puolelta.

Nyt laitoin Huawei WA8021V5 purkin kiinni, jonka mainostetaan tukevan "DNA valokuitu 1Gbit plus -liittymää". Tämä kyllä jaksaa RJ45:n kautta täydet 600/200, mutta wifin kautta edelleen puhelimelle vain 400-500/180.

Olen kokeillut tuosta Huaweista eri säätöjä, olen kokeillut pelkästään sillattuna, tai valinnut dedikoidun wan-portin, millään ei vaikutusta. Kokeilin myös vaihdella wifi-kanavia, mutta kaikki muut paitsi automaattinen olivat hitaampia. Melkeinpä jokaisella kanavalla on muutama naapurin tukiasema, mutta eivät nämä häirinneet tuolla ZTE-purkilla.

Tuolta Huawein asetuksista näkee wifiin yhdistyneiden laitteiden nopeudet. Tuon mukaan tuo puhelin on koko ajan 800/700M nopeudella.

Lisäksi tuo speedtestin ping ladatessa heiluu puhelimella 20-80ms, kun tietokoneella se pysyy koko ajan 13ms. Eli tuo wifin kaista menee jostain syystä tukkoon, vaikka vain puolet käytössä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
442
TP-Link Deco BE85:ssä on joku suihkumoottorilta kuullostava tuuletin sisällä. 2.5G tai 10G portit kun on käytössä, alkaa välillä hirvittävä meteli. Kumma juttu, ettei tämän hintaluokan laitteeseen saada hiljaista tuuletinta. Olin tukeen yhteydessä ja kertoivat että on tosiaan joku surkea tuuletin siellä, joka menee päälle jos käy liian kuumana. Tein oman väliaikaisen patenttiratkaisun Noctuan hiljaisella tuulettimella, eikä sen jälkeen ole sisäinen tuuletin mennyt ollenkaan päälle. Täytyy tehdä joku kunnollinen alusta.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.02.2022
Viestejä
695
Korjatkaa jos olen väärässä: mesh purkeilla laite vaihtaa herkemmin aina lähimpään purkkiin vs. kaksi tai useampi access point? Jostain olen saanut tämmöisen mielikuvan.

Mulla siis aikalailla joka huoneessa ethernet- pistoke ja olen arponut kahden access pointin ja mesh- järjestelmän (wired backhaul) väliltä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
513
Mmmm, se on enemmänkin clientistä kiinni.
Sen voi ajatella niin, että sinulla on kolme huonetta, jotka ovat samalla etäisyydellä toisistaan. Kahdessa huoneessa (1 ja 2) on AP tukiasema. Nyt kun client menee huoneeseen 1, se on kaikkein lähimpänä tukiasemaa 1. Mesh-AP lähettää kontrollerille ja / tai muille AP:lle tiedon, että tämä client on lähimpänä minua, minä hoidan. Pelkällä AP:lla tämä kaikki jää clientin mietittäväksi. Jos huoneen 2 tukiasema kuuluu, niin siinä se pysyy. Jos kuitenkin signaali pätkii, niin client tajuaa vaihtaa huoneen 1 tukiasemaan.

Toisin sanoen, meshissä on "parviälyä" otettu pois clientiltä, missä puhtaassa AP-ympäristössä client tekee itse ratkaisut.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
826
TP-Link Deco BE85:ssä on joku suihkumoottorilta kuullostava tuuletin sisällä. 2.5G tai 10G portit kun on käytössä, alkaa välillä hirvittävä meteli. Kumma juttu, ettei tämän hintaluokan laitteeseen saada hiljaista tuuletinta. Olin tukeen yhteydessä ja kertoivat että on tosiaan joku surkea tuuletin siellä, joka menee päälle jos käy liian kuumana. Tein oman väliaikaisen patenttiratkaisun Noctuan hiljaisella tuulettimella, eikä sen jälkeen ole sisäinen tuuletin mennyt ollenkaan päälle. Täytyy tehdä joku kunnollinen alusta.
Kiitos tästä. Olen allerginen ylimääräisille äänille. Arvosteluissa on ollut mainintaa äänestä. Jos patenttiratkaisuja pitää alkaa keksimään, niin ei ole kyllä mikään pieni vaiva. Ehkäpä tuosta mallista tulee joku päivitetty versio vielä ensi kesään mennessä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 355
Onko juurikaan muita vaihtoehtoja kuin tuo BE85 jos Wifi 7 on mielessä?
Piti siirtää tuossa jokin aika sitten kaapelimodeemi (wlanilla) eri paikkaan niin nyt on vähän kuuluvuusongelmia. Kaksi ei-mesh AP:ta käytössä, mutta molemmat talon samassa laidassa ilman mahdollisuutta siirtää.
Voisi toki ostaa jotain halpaa ja myöhemmin lisääntyneiden vaihtoehtojen myötä halventuneen wifi 7 systeemin, mutta arponut tässä josko päivittäisi kerralla kuntoon :think:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
54
Nyt käytössä modeemina Huawein B818 4g, jonka perässä TP-link Archer X53-reititin access pointtina. Archerin kanssa erinäisiä jumiutumis- ja nopeuden putoamisongelmia, ja ei 18m pitkässä ok-talossa riitä toimimaan hyvin joka paikassa.

Ajattelin tilalle meshi systeemiä. Onko kokemuksia TP-Link Xe75 meshistä ? Näyttäisi olevan tarjouksessa Verkkiksessä.
Noooooh, nyt on kyllä pakko sanoa että vähän metsään mentiin tämän setin kanssa.

Suoraan paketista 2kpl purkkeja samoille paikoille jossa M5 aiemmin olivat, työkoneen yhteys antoi satunnaista packet lossia ja jitteri oli kohtuu suurta.

3. purkki työhuoneeseen ja kone siihen kiinni kaapelilla niin tämä ongelma kierrettiin.

Siviililäppäri 2m päässä tukarista, esteetön näkyvyys, selailu pätkii tämän tästä, ilmeisesti vaihtelee 2,4 ja 5 GHz välillä ja tästä syystä satunnaiset sivujen timeoutit. Enempi tämä haluaa hengailla siellä 2,4GHz taajuudessa muutenkin.

Ehkä kokeilen vielä vaihtaa purkkeja päikseen, jos nyt sattuisi olemaan viallinen yksilö, muuten en ainakaan ennen firmispäivityksiä näitä pysty varauksetta suosittelemaan.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 619
Noooooh, nyt on kyllä pakko sanoa että vähän metsään mentiin tämän setin kanssa.

Suoraan paketista 2kpl purkkeja samoille paikoille jossa M5 aiemmin olivat, työkoneen yhteys antoi satunnaista packet lossia ja jitteri oli kohtuu suurta.

3. purkki työhuoneeseen ja kone siihen kiinni kaapelilla niin tämä ongelma kierrettiin.

Siviililäppäri 2m päässä tukarista, esteetön näkyvyys, selailu pätkii tämän tästä, ilmeisesti vaihtelee 2,4 ja 5 GHz välillä ja tästä syystä satunnaiset sivujen timeoutit. Enempi tämä haluaa hengailla siellä 2,4GHz taajuudessa muutenkin.

Ehkä kokeilen vielä vaihtaa purkkeja päikseen, jos nyt sattuisi olemaan viallinen yksilö, muuten en ainakaan ennen firmispäivityksiä näitä pysty varauksetta suosittelemaan.
Itellä toiminut ongelmitta,ainoastaan yksi purkki välillä kadottaa ethernet backhaulin, mutta seinäpistoke jossa kyseinen purkki on, edellistenkin laitteiden kans toiminu huonosti.
 
Liittynyt
20.01.2023
Viestejä
9
Hei!

Noviisi kaipaa aapuuvaa...!

Eilen mulle asennettiin valokuidun päätelaite Genexis Fiber Twist XGS2120-2.5G. Valokuitu on kytketty ja se toimii. Päätelaite on kuulemma siltaavassa tilassa.

Sain netin toimimaan läppäriin verkkokaapelilla siten, että laitoin väliin kytkimen (TP-LINK TL-SG105 -5-porttinen kytkin)).

Haluaisin kuitenkin Genexikseen laittaa ensin kiinni purkin, joka on ostettu alunperin Elisalta (Huawei WA8021V5) eli siinä on Elisan ohjelmisto. Mulla on näitä purkkeja 3 kpl ja tarkoitus on laittaa ne kaikki verkkokaapeleiden päähän ympäri taloa, jotta WLAN pelittää mahdollisimman kuuluvasti.

Jostain syystä en saa Huawein WA8021V5:sta toimimaan. Palaa punainen valo ja väittää, että internet-yhteyttä ei ole. Resetointi ei auttanut ja asetuksista (192.168.100.1) en löytänyt sellaista paikkaa, jolla olis nettiyhteys tullut purkille asti. Kokeilin myös eri piuhoja ja eri portteja purkissa.

Johtuuko tämä Elisan ohjelmistosta? Eli pitääkö purkkiin ajaa uusi firmis, jossa se tunnistaisi valokuidun vai mitä tässä pitäisi tehdä?

Kiitos vastauksista etukäteen!

t. Tumppi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
81
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 362
TP-LINK Deco X50 Outdoor WiFi 6 -Mesh-tukiasema ulkokäyttöön 149,90


Kumpiko noista Deco M5 setin kaveriksi laajentamaan wifiä pihalle? X50 vissiin rokkais yksiin suoraan noiden M5 kanssa ja jatkaa verkon samalla SSID:llä jne?
"TP-LINK Omada EAP225 Dual-band -WiFi-tukiasema ei ole liitettävissä Deco meshiin." <- tuon takia laittaisin Deco M5 yhteensopivan purkin ulos.
 
Liittynyt
28.11.2020
Viestejä
19
Mulla on kodin reitittimenä Huawei b715. Haluan laajentaa siitä netin autotalliin, jonne vedin kaapelin. Ostin sinne Tplink Archer C6 reitittimen, jonka asetin "access point" tilaan. Vedin piuhan väliin Huawein lan-portista Tplinkin Internet-porttiin. Netti ei kuitenkaan toimi autotallissa.

Mitä asetuksia mun pitää muuttaa Huaweista, jotta netti toimii autotallissa? Haluan, että Huawein wifi toimii talossa normaalisti.
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
651
Mulla on kodin reitittimenä Huawei b715. Haluan laajentaa siitä netin autotalliin, jonne vedin kaapelin. Ostin sinne Tplink Archer C6 reitittimen, jonka asetin "access point" tilaan. Vedin piuhan väliin Huawein lan-portista Tplinkin Internet-porttiin. Netti ei kuitenkaan toimi autotallissa.

Mitä asetuksia mun pitää muuttaa Huaweista, jotta netti toimii autotallissa? Haluan, että Huawein wifi toimii talossa normaalisti.
Itse en reitittäisi Huaweillä, vaan siltaavaan tilaan ja perään esimerkiksi joku Mesh-reititinsetti langallisella toiminnalla.

Kuvaamasi kytkennän pitäisi toimia sinällään, koita vaikka vaihtaa Huawein IP-osoite jos ne ovat tehdasasetuksen samat 192.168.1.1 tms.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 389
Vedin piuhan väliin Huawein lan-portista Tplinkin Internet-porttiin. Netti ei kuitenkaan toimi autotallissa.
Testaa aluksi, että se piuha toimii ja että siitä pääsee vähintään Huawein hallintaan.

Tplink tekee access point -moodissa sillan ethernetin ja wlanin välille. Se muodostaa uuden wlan-verkon, joka kilpailee taajuuksista Huawein kanssa. Niiden laitteiden, jotka haluavat kytkeytyä Archerin wlaniin, pitää käyttää sen (Tplinkin) SSID:tä ja salasanaa. Nämä voi määritellä samaksi kuin Huaweissa on tällä hetkellä, mistä on sekä haittaa että hyötyä. Vaikka ne olisivat samat, niin asiakaslaitteet eivät roamaa kahden eri verkon välillä sujuvasti, vaan roikkuvat niin kauan nykyisessä, että yhteys katkeaa. Sen jälkeen on mahdollista, että ne valitsevat paremmin kuuluvan verkon. Tästä syystä eri SSID:n käyttö on jopa suositeltavampaa, koska tukiaseman voi valita helposti manuaalisesti.
Kuvaamasi kytkennän pitäisi toimia sinällään, koita vaikka vaihtaa Huawein IP-osoite jos ne ovat tehdasasetuksen samat 192.168.1.1 tms.
Kyllä, pitäisi toimia suoraan, tosin Archerin manuaalia kaivamatta suosittelisin sen LAN- eikä WAN-porttia ensimmäiseksi. IP-osoitteilla ei ole mitään väliä, paitsi siinä tapauksessa, että ne sattuvat menemään päällekkäin (eli ovat tasan samat), koska siinä tapauksessa address konfliktin takia pääsy sekä Huawein että Archerin hallintaan on epävarmaa, ja varmasti ei pääse jompaan kumpaan
 
Liittynyt
28.11.2020
Viestejä
19
Itse en reitittäisi Huaweillä, vaan siltaavaan tilaan ja perään esimerkiksi joku Mesh-reititinsetti langallisella toiminnalla.

Kuvaamasi kytkennän pitäisi toimia sinällään, koita vaikka vaihtaa Huawein IP-osoite jos ne ovat tehdasasetuksen samat 192.168.1.1 tms.
Menin Verkkokauppaan ostaakseni Mesh-purkkeja, mutta myyjä "väkisin" ehdotti ostamaan toisen reitittimen autotalliin ja liittämään sen kaapelin perään. Kuulemma aivan ehdoton ratkaisu. Ymmärtämättömänä otin suosituksen vastaan.

Miksi Huawei pitäisi laittaa siltaamaan? Eikö ne Mesh-purkit toimi ihan Huawein reititys-tilassa kaapelin perässä?

Testaa aluksi, että se piuha toimii ja että siitä pääsee vähintään Huawein hallintaan.

Tplink tekee access point -moodissa sillan ethernetin ja wlanin välille. Se muodostaa uuden wlan-verkon, joka kilpailee taajuuksista Huawein kanssa. Niiden laitteiden, jotka haluavat kytkeytyä Archerin wlaniin, pitää käyttää sen (Tplinkin) SSID:tä ja salasanaa. Nämä voi määritellä samaksi kuin Huaweissa on tällä hetkellä, mistä on sekä haittaa että hyötyä. Vaikka ne olisivat samat, niin asiakaslaitteet eivät roamaa kahden eri verkon välillä sujuvasti, vaan roikkuvat niin kauan nykyisessä, että yhteys katkeaa. Sen jälkeen on mahdollista, että ne valitsevat paremmin kuuluvan verkon. Tästä syystä eri SSID:n käyttö on jopa suositeltavampaa, koska tukiaseman voi valita helposti manuaalisesti.

Kyllä, pitäisi toimia suoraan, tosin Archerin manuaalia kaivamatta suosittelisin sen LAN- eikä WAN-porttia ensimmäiseksi. IP-osoitteilla ei ole mitään väliä, paitsi siinä tapauksessa, että ne sattuvat menemään päällekkäin (eli ovat tasan samat), koska siinä tapauksessa address konfliktin takia pääsy sekä Huawein että Archerin hallintaan on epävarmaa, ja varmasti ei pääse jompaan kumpaan
Kiitos kattavasta vastauksesta. Piuha toimii ja pääsen Huawein hallintaan.
Haussa on kyllä sujuva Wifi-verkko, joten tämä suunnitelma taisi olla alun alkaeenkin ns. tyhmä.
Ehkä olisi aika päästää heti Archerista irti ja hankkia vain se mesh-purnukka piuhan päähään? Välimatka reitittimeltä talliin noin 30 m.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 389
Ehkä olisi aika päästää heti Archerista irti ja hankkia vain se mesh-purnukka piuhan päähään? Välimatka reitittimeltä talliin noin 30 m.
Voithan vielä kokeilla, miten se toimii. Tuo välimatka on niin sopivan pitkä, että siirtymässä talosta talliin on melko todennäköistä, että Huawei-linkki tipahtaa. Tietystikään tuolla kahden toisistaan tietämättömän wifin ratkaisulla ei saa hyvää toimintaa esim. niiden väliin, ulos. Siihen vaadittaisiin se mesh tai ammattimaisempi wifi-kontrolleri + ainakin pari tukaria. Näissäkin toki laatu vaihtelee

E: Tuon ethernet-backhaulin ansiosta hyvän (ja halvan?) ratkaisun löytäminen helpottuu huomattavasti
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2020
Viestejä
19
E: Tuon ethernet-backhaulin ansiosta hyvän (ja halvan?) ratkaisun löytäminen helpottuu huomattavasti
Joo, totta. Sinä, kun tunnut näistä ymmärtävän, niin miksi Huawei pitäisi laittaa siltaavaksi Mesh-verkkoa käytettäessä vai onko sille tarvetta?
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 595
Mulla on kodin reitittimenä Huawei b715. Haluan laajentaa siitä netin autotalliin, jonne vedin kaapelin. Ostin sinne Tplink Archer C6 reitittimen, jonka asetin "access point" tilaan. Vedin piuhan väliin Huawein lan-portista Tplinkin Internet-porttiin. Netti ei kuitenkaan toimi autotallissa.
Jos palattais lähtöruutuun, resetoi TPlink jolloin se menee perus reitittävään tilaan.
Kytke 715 kaapeli tp wan porttiin ja laita päätelaitteen asetukset tp:n pohjassa oleviin arvoihin.

Wlan pitäis tämän jälkeen tiomia, se minkä menettää että tp:n hallintaan ei pääse ethernetin kautta.

Aliverkot ilmeisesti b713 192.168.100.x ja tp 192.168.0.1 ?

Jos lähtee tällä toimimaan sitten voi pohtia lisäsäätöjä.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 389
miksi Huawei pitäisi laittaa siltaavaksi Mesh-verkkoa käytettäessä vai onko sille tarvetta?
Mesh-laitteissa tulee lähes aina kylkiäisenä reititintoiminnallisuus. Yleensä jokainen laite voi toimia myös reitittimenä, jolloin ne äänestävät roolista keskenään.

Jos tuo mesh-reititin tuntuu paremmalta kuin tähänastinen, niin sen voi ottaa käyttöön. Silloin on (ehkä myös) parempi laittaa se ensimmäinen laite siltaavaksi, niin mesh-reititin on suoraan kiinni internetissä.

Jotkin mesh-laitteet toimivat ilmeisen huonosti pelkkinä access-pointeina tai niitä ei voi käyttää sellaisena lainkaan, joten jonkin verran perehtymistä vaatii siihen, mitä on hankkimassa.
 
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
790
Kokemusta: TP-LINK Deco XE75 -purkista? Meillä kaksi kerrosta ja neliöitä yhteensä 80.
Valokuitusen kuitu tulee alakerran työhuoneeseen ja tarkoitus olisi liittää tämä modeemiin jakaamaan wifi -yhteyttä.
Jaksaako tuo puskea sitä joka nurkkaan? Mesh -järjestelmä ei oikein onnistu, kun ei ole kaapeleita vedetty seinissä.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 619
Kokemusta: TP-LINK Deco XE75 -purkista? Meillä kaksi kerrosta ja neliöitä yhteensä 80.
Valokuitusen kuitu tulee alakerran työhuoneeseen ja tarkoitus olisi liittää tämä modeemiin jakaamaan wifi -yhteyttä.
Jaksaako tuo puskea sitä joka nurkkaan? Mesh -järjestelmä ei oikein onnistu, kun ei ole kaapeleita vedetty seinissä.
Itellä kolmen purkin meshi ja hyvin pelittää 170m2 1.krs ok-talossa. Ennen oli reititin access pointtina ja tuntui että siiinä oli parempi kantavuus kuin yhdessä meshi purkissa. Toki kun purkkeja useampi, niin kokonaisuusuudessan meshin kanssa parempi wifi.
Meshi systeemin voi tehdä myös ilman verkkokaapeliakin.
 
Liittynyt
28.11.2020
Viestejä
19
Jos palattais lähtöruutuun, resetoi TPlink jolloin se menee perus reitittävään tilaan.
Kytke 715 kaapeli tp wan porttiin ja laita päätelaitteen asetukset tp:n pohjassa oleviin arvoihin.
Hyvä on, ei luovuteta vielä. Testataan tätä illalla. Resetoinnin ja kaapelin vedon tajuan, mutta siis mitkä b715 asetukset laitan mihin Tp:n arvoihin?


Mesh-laitteissa tulee lähes aina kylkiäisenä reititintoiminnallisuus. Yleensä jokainen laite voi toimia myös reitittimenä, jolloin ne äänestävät roolista keskenään.

Jos tuo mesh-reititin tuntuu paremmalta kuin tähänastinen, niin sen voi ottaa käyttöön. Silloin on (ehkä myös) parempi laittaa se ensimmäinen laite siltaavaksi, niin mesh-reititin on suoraan kiinni internetissä.

Jotkin mesh-laitteet toimivat ilmeisen huonosti pelkkinä access-pointeina tai niitä ei voi käyttää sellaisena lainkaan, joten jonkin verran perehtymistä vaatii siihen, mitä on hankkimassa.
Kiitokset taas selvennyksestä. Saanko liitettyä Huaweihin sillattuna silti useampi kodin sisäverkon laitteita lan-portista vai toimiiko silloin vain yksi lan-liitetty laite?

Arvostan, että jaksatte auttaa. Sain Verkkokaupan myyjältä sellaisen kuvan, että idioottikin osaa laittaa tän homman pelaa, mutta ei se nyt ihan mennytkään niin.

M: tajusin juuri, että eipä sen niin väliä, jos Wifi ei pelaa täydellisesti rakennusten välillä. Aikuiset eivät kotona juuri wifiä käytä. Tallissa on omat kiinteät laitteet ja kodissa omat. Ei ne lapsetkaan nyt niin usein kodin ja tallin väliä kulje tabit kädessä. Joten jos tän alkuperäisen suunnitelman saisi toimimaan, niin ois bueno.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 595
Hyvä on, ei luovuteta vielä. Testataan tätä illalla. Resetoinnin ja kaapelin vedon tajuan, mutta siis mitkä b715 asetukset laitan mihin Tp:n arvoihin?
Jos kaikki menee kutn ajattelen niin b715 DHCP antaa osoitteen TP:lle ja TP:n DHCP antaa osoitteen esim kännykälle.

Eli ei tarvitse tehdä muuta kuin laittaa kännyyn SSID ja salasana.

Eiköhän me kaikki olla vähän idiootteja, joskus joutuu taistelemaan enemmän harvemmin tulee täälä myönnettyä ;)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 142
Mulla on kodin reitittimenä Huawei b715. Haluan laajentaa siitä netin autotalliin, jonne vedin kaapelin. Ostin sinne Tplink Archer C6 reitittimen, jonka asetin "access point" tilaan. Vedin piuhan väliin Huawein lan-portista Tplinkin Internet-porttiin. Netti ei kuitenkaan toimi autotallissa.

Mitä asetuksia mun pitää muuttaa Huaweista, jotta netti toimii autotallissa? Haluan, että Huawein wifi toimii talossa normaalisti.
Yleensä acces point moodissa pitää se tuleva johto vetää lan porttiin, ei wan/internet porttiin.

Kannattaa samalla tarkastella että siinä archerissa ei ole dhcp palvelu päällä, tai jos on niin toimii vain rele tilassa.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 595
Yleensä acces point moodissa pitää se tuleva johto vetää lan porttiin, ei wan/internet porttiin.
Tankkasin sen verran manuaalia että voi laittaa wan portiin.
Kannattaa samalla tarkastella että siinä archerissa ei ole dhcp palvelu päällä, tai jos on niin toimii vain rele tilassa.
Katotaan ensin miten toi mun ajatus toimii, varmaankin ap ongelma ollut ip avaruus?
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
651
Joo, totta. Sinä, kun tunnut näistä ymmärtävän, niin miksi Huawei pitäisi laittaa siltaavaksi Mesh-verkkoa käytettäessä vai onko sille tarvetta?
Huawei toimii tällöin vain putkena internetiin, ilman omia käytöstä poistuu palomuuri ja oma wifi mihin ei noissa joskus oikein paukut meinaa riittää. Antaa tällöin vain IP-osoitteen esim. Mesh-reitittimelle ja päällekkäisiä verkkoja ei synny.

Eipä sillä ip avaruudella pitäisi olla mitään merkitystä ap modessa
Periaatteessa ei, mutta esim. AP:n hallinta-IP:n ollessa sama kuin reitittimen niin joskus homma vain hajoaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 142
Periaatteessa ei, mutta esim. AP:n hallinta-IP:n ollessa sama kuin reitittimen niin joskus homma vain hajoaa.
Joo, tietysti ip konflikti aiheuttaa ongelmia, mutta tuo ei oikeastaan ole ip avaruutta koskeva ongelma, vaan vaan sovwltumaton ip osoite.
 
Liittynyt
28.11.2020
Viestejä
19
Vilkaisin vielä manuaalia voi olla että joudut laittamaan tp:lle wan puolelle "Dynamic IP"
Tein kuten ehdotit ja autotallin Wifissä ollaan. Kiitos. Valitsin suoraan tuon "Dynamic IP:n" ja en kopioinut MAC-osoitetta.

Laitteet oli vierekkäin ja TP alkoi toimimaan suoralla piuhakytkennällä. Sitten jätin Huawein kodin sisäverkon rasialle ja vein TP:n autotalliin -> ei toiminut. Piru.
Kytkin laitteet talon telekaapilta, tallin telekaappiin ja taas alkoivat toimimaan. Jotain hämärää sisäverkossa. On se ollut jo pari vuotta valmis, mutta ei siinä ole ollut laitteita ikinä kiinni. Täytyy selvitellä sitä seuraavaksi.

Hienoa, että sain avullanne tämän toimimaan :thumbsup:.

Kai me näillä asetuksilla mennään ja näitä ei tarvi enään muutella?
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
651
Tein kuten ehdotit ja autotallin Wifissä ollaan. Kiitos. Valitsin suoraan tuon "Dynamic IP:n" ja en kopioinut MAC-osoitetta.

Laitteet oli vierekkäin ja TP alkoi toimimaan suoralla piuhakytkennällä. Sitten jätin Huawein kodin sisäverkon rasialle ja vein TP:n autotalliin -> ei toiminut. Piru.
Kytkin laitteet talon telekaapilta, tallin telekaappiin ja taas alkoivat toimimaan. Jotain hämärää sisäverkossa. On se ollut jo pari vuotta valmis, mutta ei siinä ole ollut laitteita ikinä kiinni. Täytyy selvitellä sitä seuraavaksi.

Hienoa, että sain avullanne tämän toimimaan :thumbsup:.

Kai me näillä asetuksilla mennään ja näitä ei tarvi enään muutella?
Kunhan toimii, niin eihän siinä muuta tarvita. :)
 
Liittynyt
10.12.2018
Viestejä
124
Tänään asennettu Elisan kuitu (1000m) taloon ja haluaisin mahdollisimman hyvin hyödyntää tätä uutta nopeutta (aiempi 50m kupari). Kuitu tulee taloon alakertaan eteiseen ja yläkerrassa (käytännössä suoraan eteisen yläpuolella) on PC, jonka haluaisin piuhalla Wifin sijaan verkkoon. Talo kaksikerroksinen 110m2. Suoraan alakerrasta ei ole mahdollista vetää piuhaa koneeseen, joten pitäisi toisen purkin kautta saada mahdollisimman nopea ja vakaa yhteys. Millä laitteilla (varmaan mesh?) saisin koko taloon mahdollisimman hyvän ja varman verkon? Lueskelin vähän tätä ketjua, olisiko TP Link XE75 hyvä? Näyttäisi olevan Verkkiksessä sopivasti alennuksessakin.

e. Ostettu XE75 ja hyvä setti omiin tarpeisiini päivän testauksella!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.02.2022
Viestejä
695
Tilasin pari valkoista XT8 purkkia ("used - like new") hintaan 149€ + 18€ toimituskuluja Saksan Amazonista, myyjänä Asus eShop. Varmuuden vuoksi otin laskulla, koska myyjä ei ole Amazon ja hinta on vähän turhankin halpa, eli mitä sieltä tulee, ja tuleeko kaksi purkkia kuten tuotesivulla on. Laitoin asiasta jo kyselyä perään, katsotaan mitä myyjä vastaa. Toisaalta sama myyjä myy myös yksittäistä XT8 purkkia (musta & "used - like a new") hintaan 78€... Että jos vain myyjä on legit, niin kai se on uskottava...

*Edit* Myyjä käski lukemaan kuitin ja kuittihan sanoo kaksi purkkia... Katsotaan kuitenkin vielä mitä tulee, mutta jos tulee kaksi purkkia, niin aika hyvä diili IMO.

*Edit2* ”we can confirm that the two-piece set has been ordered.”

Vielä löytyy noita 148€ settejä: click!, mutta omalla vastuulla, kun ei ole Amazon myyjänä. Suomessa +300€.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 628
Viestejä
4 206 895
Jäsenet
70 927
Uusin jäsen
enigtastic

Hinta.fi

Ylös Bottom