• Klo 11 alkaen tietokanta-ajoon liittyvä ongelma, joka aiheuttaa palvelinvirhettä viestejä lähettäessä. Viestien kirjoittaminen pois käytöstä väliaikaisesti. Pyrimme saamaan ongelman korjattua mahdollisimman pian. Pahoittelut häiriöistä.

Langattomat mesh -verkot: kokemuksia, kysymyksiä ja keskustelua

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Ok, kiitos. Ehkä tuo tuleva RBK50 paketti oli ihan hyvä ostos.

Ähh, eipä sovikaan itselle :/
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Otinpa tuossa sit kiinteän yhteyden pöytäkoneesta pois ihan testin vuoksi ja ajattelin kokeilla parasta Asuksen Wi-Fi adapteria: PCE-AC88 | Verkkolaitteet | ASUS Suomi
Tämän ostin ihan muista syistä, mutta ongelma on se että data liikkuu yhtä hyvin nopeudellisesti, kuin kiinteällä kaapelilla, mutta PUBGia ei voi pelata siitä syystä, että kovalla kaapelilla
packet loss on 0 prosenttia, mutta langattomasti 25-60 prosenttia. Onko tämä vain niin, että langattomasti ei voi pelata ja että kova kaapeli on ainut ratkaisu? Tämän pitäisi käsittääkseni
olla laite jolla homma hoituu. Vasta päässä on Netgear Nighthawk R7800 reititin. Lähtevissä packet loss on 0 prossaa koko ajan
 
Liittynyt
12.06.2018
Viestejä
342
Otinpa tuossa sit kiinteän yhteyden pöytäkoneesta pois ihan testin vuoksi ja ajattelin kokeilla parasta Asuksen Wi-Fi adapteria: PCE-AC88 | Verkkolaitteet | ASUS Suomi
Tämän ostin ihan muista syistä, mutta ongelma on se että data liikkuu yhtä hyvin nopeudellisesti, kuin kiinteällä kaapelilla, mutta PUBGia ei voi pelata siitä syystä, että kovalla kaapelilla
packet loss on 0 prosenttia, mutta langattomasti 25-60 prosenttia. Onko tämä vain niin, että langattomasti ei voi pelata ja että kova kaapeli on ainut ratkaisu? Tämän pitäisi käsittääkseni
olla laite jolla homma hoituu. Vasta päässä on Netgear Nighthawk R7800 reititin. Lähtevissä packet loss on 0 prossaa koko ajan
Miltään osin tuo ei ole mesh, joten tämä on väärä viestiketju ongelmallesi. 20-60% packet loss ei varmaan kuulosta itsestäsikään normaalilta, joten se nyt varmaan kannattaa jotenkin koittaa ratkaista. Mutta jossain toisessa viestiketjussa jatkot, kiitos.
 
Liittynyt
21.01.2017
Viestejä
545
TP-Linkin M4 tuli ostettua alennuksesta (99 euroa) ja ei voi valittaa. Asennus oli helppo puheliman apilla. Pingit pysyy alle 10 ja vauhti on maksimi, mitä piuhallakin saa. Ainoa miinus on, ettei verkon asetuksia voi itse oikein säätää. Ei voi vaihtaa kanavaa tai tsekata vaikkapa sitä, mitä salausta verkko käyttää. No kaikkinensa ihan positiivinen kokemus. Kolme vuotta takuu, saa nähdä tuleeko ongelmia jatkossa.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
TP-Linkin M4 tuli ostettua alennuksesta (99 euroa) ja ei voi valittaa. Asennus oli helppo puheliman apilla. Pingit pysyy alle 10 ja vauhti on maksimi, mitä piuhallakin saa. Ainoa miinus on, ettei verkon asetuksia voi itse oikein säätää. Ei voi vaihtaa kanavaa tai tsekata vaikkapa sitä, mitä salausta verkko käyttää. No kaikkinensa ihan positiivinen kokemus. Kolme vuotta takuu, saa nähdä tuleeko ongelmia jatkossa.
Mistä tuohon hintaan? Suomen halvin hinta tälle hetkellä ~130e. Linkki
Itse olen katsonut tuota ratkaisuksi paikkaan, jossa ei ole kanavavilla väliä. Naapurin signaalit ei toisinsanoen häiritse. Toistimen saattaa vaatia silti pihan kauimpaan rakennuksen kulmaan.

Pitäisi saada katettua pihalle langaton verkko valvontakameroita varten. Verkon nopeus riittää varmasti, netti on nyt 50M nopeudella. Jos yhteyden nopeudeksi saa 150Mbps talon joka kulmaan, niin varmasti riittää. Kaapelilla kiinni, jos tarvetta esim siirtää Nassiin isompia tiedostoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.01.2017
Viestejä
545
Mistä tuohon hintaan? Suomen halvin hinta tälle hetkellä ~130e. Linkki
Itse olen katsonut tuota ratkaisuksi paikkaan, jossa ei ole kanavavilla väliä. Naapurin signaalit ei toisinsanoen häiritse. Toistimen saattaa vaatia silti pihan kauimpaan rakennuksen kulmaan.

Pitäisi saada katettua pihalle langaton verkko valvontakameroita varten. Verkon nopeus riittää varmasti, netti on nyt 50M nopeudella. Toisin sanoen jos yhteyden nopeudeksi saa 150Mbps talon joka kulmaan, niin varmasti riittää. Kaapelilla kiinni, jos tarvetta esim siirtää Nassiin isompia tiedostoja.
Gigantista kävin pari päivää sitten, liekö oli joku välipäivätarjous tjms.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
TP-Linkin M4 tuli ostettua alennuksesta (99 euroa) ja ei voi valittaa. Asennus oli helppo puheliman apilla. Pingit pysyy alle 10 ja vauhti on maksimi, mitä piuhallakin saa. Ainoa miinus on, ettei verkon asetuksia voi itse oikein säätää. Ei voi vaihtaa kanavaa tai tsekata vaikkapa sitä, mitä salausta verkko käyttää. No kaikkinensa ihan positiivinen kokemus. Kolme vuotta takuu, saa nähdä tuleeko ongelmia jatkossa.
Mulla on ollut sama systeemi käytössä nyt pari kuukautta. Toimii ihan hyvin. Samat huonot puolet havaittu. Jostain löytyi tieto, että mahdollisuus vaihtaa kanavaa olisi kehityslistalla, eli tulee ehkä joskus myöhemmin.

Mulla on ollut hiukan yhteysongelmia, ja diagnosointi on ollut välillä hiukan hankalaa, mutta vika on ilmeisesti sittenkin modeemissa.
 
Liittynyt
21.01.2017
Viestejä
545
Olisko kuitenkin ollut E4? Siitä näin tarjouksen tuolla hinnalla gigantissa... siis jos puhutaan kolmen purkin setistä.
hups, tosiaan E4 malli. Tutkailin specsejä niin taitaa olla maksimi tuo 100Mbps, tosin itselle passaa tuokin vauhti, kun netti on saman nopuksinen :). Saa nähdä pitääkö tilevaisuudessa päivittää parempaan...

EDIT: tosin Giganttiin vois noin vain palauttaa nuo ja tilata Verkkiksestä paremmat 30 euroa vain kalliimmalla. No pitää miettiä. Ei tarvitsisi nopeuksien takia ainakaan päivitellä.

EDIT2: no nyt on tilattu 1gb porteilla oleva M4 :). Kiitos korjauksesta. Mitään järkeä olla ostamatta 30 euroa kalliimpaa mallia tulevaisuutta ajatellen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
145
Onko näissä mesh-tukiasemissa jotain sellaista ominaisuutta mikä tekee niistä paremman vaihtoehdon kahden erillisen tukiaseman käyttöön verrattuna? Toimiiko roming paremmin? Tuota vanhaan tukariin juuttumista olen havainnut nykyisellä setupilla jossa on asuksen sekä buffalon reitittimet samalla SSID:llä.
Näissä mesh tukiasemissa SSID näyttää olevan sama sekä 2,4 että 5 gigahertzin verkossa. Onko jotain estettä miksei samalla tavalla voisi tehdä asuksen purkin kanssa? Tai onko siitä jotain haittaa?
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
hups, tosiaan E4 malli. Tutkailin specsejä niin taitaa olla maksimi tuo 100Mbps, tosin itselle passaa tuokin vauhti, kun netti on saman nopuksinen :). Saa nähdä pitääkö tilevaisuudessa päivittää parempaan...

EDIT: tosin Giganttiin vois noin vain palauttaa nuo ja tilata Verkkiksestä paremmat 30 euroa vain kalliimmalla. No pitää miettiä. Ei tarvitsisi nopeuksien takia ainakaan päivitellä.

EDIT2: no nyt on tilattu 1gb porteilla oleva M4 :). Kiitos korjauksesta. Mitään järkeä olla ostamatta 30 euroa kalliimpaa mallia tulevaisuutta ajatellen.
Kävin kanssa hakemassa Powerista, kun siellä oli samaan hintaan. Nopea konffata ja yhdisti helposti kaikkiin purkkeihin. Nopealla testillä ei eronnut Tp-linkin C7 reitittimestä.

Viikonloppuna pääsee kokeilemaan paremmin, kun olen oikeassa paikassa.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Onko näissä mesh-tukiasemissa jotain sellaista ominaisuutta mikä tekee niistä paremman vaihtoehdon kahden erillisen tukiaseman käyttöön verrattuna? Toimiiko roming paremmin? Tuota vanhaan tukariin juuttumista olen havainnut nykyisellä setupilla jossa on asuksen sekä buffalon reitittimet samalla SSID:llä.
Näissä mesh tukiasemissa SSID näyttää olevan sama sekä 2,4 että 5 gigahertzin verkossa. Onko jotain estettä miksei samalla tavalla voisi tehdä asuksen purkin kanssa? Tai onko siitä jotain haittaa?
Meshin sisällä liikkuminen ja tukiaseman vaihtaminen on mahdollista ilman yhteyden katkeamista. Eli yhteys säilyy, kun kävelet kämpän päästä päähän. Tuossa sun ratkaisussa olet kiinni tukiasemassa ja toiseen tukiasemaan liittyäkseen pitää katkaista yhteys ensimmäisen.
 

zig

Liittynyt
04.01.2019
Viestejä
181
Onko näissä mesh-tukiasemissa jotain sellaista ominaisuutta mikä tekee niistä paremman vaihtoehdon kahden erillisen tukiaseman käyttöön verrattuna? Toimiiko roming paremmin? Tuota vanhaan tukariin juuttumista olen havainnut nykyisellä setupilla jossa on asuksen sekä buffalon reitittimet samalla SSID:llä.
Näissä mesh tukiasemissa SSID näyttää olevan sama sekä 2,4 että 5 gigahertzin verkossa. Onko jotain estettä miksei samalla tavalla voisi tehdä asuksen purkin kanssa? Tai onko siitä jotain haittaa?
Mulla oli pari vuotta kolmella eri tukarilla DD-WRT:n firmiksillä tehty systeemi, jossa backhaul datasähkömokkuloilla.
Kyllästyin nopeusongelmiin ja otin testiin Googlen mesh-purkit. Ajattelin että palautan, jos eivät toimi paremmin.

Päivän jälkeen kärräsin vanhat tukarit serriin ja mesh-purkit jäivät käyttöön. Toimivat niin paljon nopeammin ja luotettavammin.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
145
Mulla oli pari vuotta kolmella eri tukarilla DD-WRT:n firmiksillä tehty systeemi, jossa backhaul datasähkömokkuloilla.
Kyllästyin nopeusongelmiin ja otin testiin Googlen mesh-purkit. Ajattelin että palautan, jos eivät toimi paremmin.

Päivän jälkeen kärräsin vanhat tukarit serriin ja mesh-purkit jäivät käyttöön. Toimivat niin paljon nopeammin ja luotettavammin.
Näin vähän ajattelinkin. Kai se on laitettava tuo Asus vain eläkkeelle ja hommattava tuollainen mesh tukiasemapaketti. Onkos näissä aina joku laitteista "pääyksikkö"?

Onkos jotain malleja suositella? Ethernet backhaul tarvisi olla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.01.2017
Viestejä
545
Näin vähän ajattelinkin. Kai se on laitettava tuo Asus vain eläkkeelle ja hommattava tuollainen mesh tukiasemapaketti. Onkos näissä aina joku laitteista "pääyksikkö"?

Onkos jotain malleja suositella? Ethernet backhaul tarvisi olla.
Ainoa oma kokemus on tuo TP-Linkin E4 ja tuleva M4 pitäs olla lähes identtinen. Eli M4 sisältää kolme mötikkää, joista kaikki samanlaisia tukiasemia kahdella ethernet portilla - portti kannattaa olla mahdollisimman nopea :). Tökkää minkä vain kolmesta mötikästä modeemiin kiinni kaapelilla, niin se luo wlan-verkon, johon voi halutessaan liittää sitten nuo kaksi muuta, tai enemmänkin laitteita. Liittämisen verkkoon voi tehdä joko kaapelilla tai langattomasti. Luulisi olevan lähes sama idea muidenkin tuotteissa.
 

zig

Liittynyt
04.01.2019
Viestejä
181
Onkos jotain malleja suositella? Ethernet backhaul tarvisi olla.
Omaa kokemusta ainoastaan Google WiFi:sta. Kaverilla sama setti ja molemmilla toiminut tosi hyvin. Ostaisin uudestaankin.
Osta jostain mihin saat helpolla palautettua, jos et ole tyytyväinen.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
145
Omaa kokemusta ainoastaan Google WiFi:sta. Kaverilla sama setti ja molemmilla toiminut tosi hyvin. Ostaisin uudestaankin.
Osta jostain mihin saat helpolla palautettua, jos et ole tyytyväinen.
Tuosta olen lueskellut myös mutta ilmeisesti purkin säätömahdollisuudet ovat varsin rajalliset. Samoin jostain syystä foliohattua on sen verran päässä että ehkä mieluummin jättäisin tuonne tiedot keräämättä. Sitä taitaa muutenkin kertyä sinne aivan riittävästi.

VLAN sekä guest-verkko tuosta olisi myös hyvä löytyä.

Ubiquiti AmpliFi HD WiFi -Mesh-järjestelmä:ssä nuo sähköverkkoon liitettävät satelliitit ovat ainakin ilmeisesti sellaisia että eivät tue ethernet backhaulia. Siitä varten tarvisi kait asentaa noita AmpliFi HD tukareita.

Asuksen AiMeshistä tuli luettua myös muutamia arvosteluita ja ei tuo kyllä suoraan sanottuna vakuuttanut. Tuo nykyinen reititinkin RT-AC68u taisi olla pitkän aikaa softan puolesta aivan kökkö. Nykyään tosin pysyy jo vaikka vuoden päällä yhtä soittoa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
809
VLAN taitaa olla melko harvinainen mesh-kapineissa.
Budjetista ja tarvittavasta nopeudesta riippuen sitten esimerkiksi Zyxel Multy tai Netgear Orbi. Jälkimmäinen aika monta vertailua voittaneena harvoin kunnon tarjouksissa. Raudan osalta ovat varsin lähellä toisiaan.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
408
Pystyykö Netgear Orbi RBK53S satelliitit keskustelemaan keskenään, vai meneekö langatonta backhaulia pitkin vain päälaitteelta satelliitille? Törmäsin tuollaiseen väitteeseen, että vain päälaite <-> satelliitti, mutta en nyt tiedä koskeeko se jotain vanhaa firmistä/bugia vai onko suunniteltukin toimimaan noin.

Edit. Netgear itse väittää, että sen laitteet kykenee "Daisy chainingiin", vaikka muuta väitettiin useammassa paikassa:

https://kb.netgear.com/000048458/What-is-daisy-chain-and-how-does-it-work-with-my-Orbi-WiFi-System
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Pystyykö Netgear Orbi RBK53S satelliitit keskustelemaan keskenään, vai meneekö langatonta backhaulia pitkin vain päälaitteelta satelliitille? Törmäsin tuollaiseen väitteeseen, että vain päälaite <-> satelliitti, mutta en nyt tiedä koskeeko se jotain vanhaa firmistä/bugia vai onko suunniteltukin toimimaan noin.

Edit. Netgear itse väittää, että sen laitteet kykenee "Daisy chainingiin", vaikka muuta väitettiin useammassa paikassa:

https://kb.netgear.com/000048458/What-is-daisy-chain-and-how-does-it-work-with-my-Orbi-WiFi-System
No jo valmistaja omalla sivuillaan mainostaa ominaisuutta niin eiköhän se siitä oikeasti myös löydy. Firmiksiä noihin on kuitenkin tullut uusia ja niiden mukana uusia ominaisuuksia. Aiemmin esim. sanottiin että backhaul ei toimi kuin langattomasti eli lankaa pitkin ei onnistu, mutta nykyään sekin toimii.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
809
Pystyykö Netgear Orbi RBK53S satelliitit keskustelemaan keskenään, vai meneekö langatonta backhaulia pitkin vain päälaitteelta satelliitille?
Kyllä pystyy, itsellä näyttäisi tälläkin hetkellä olevan näin.
Värkit tekevät omat automaattiset päätöksensä laitteiden optimaalisesta tavasta jutella keskenään. Näköjään kotona lähempi satelliitti on siirretty ketjun viimeiseksi (reitittimen ja satelliitti 1:n) välissä olevan vessan lisäeristysten myötä :)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 631
Vähän pettynyt olen Netgear Orbi RBK50 -setin toimintaan yhden illan testailujen perusteella, vaikka arvosteluissa hehkutus on ihan hillitöntä.

Tarkoitus oli korvata kiinteä piuha yhdessä kerroksessa olohuoneen ja makuuhuoneen välillä, mutta jostain syystä purkki haluaa väkisin pudottaa backhaulin 2.4Ghz -tilaan ja lopputuloksena mm. Netflix pykii satelliitin päässä satunnaisesti. Pari tuntia toimi ensin ihan ok, mutta sitten router päätti vaihtaa yhteystapaa ja nyt pätkii. Välimatkaa ei ole purkeilla kuin 8-10m, mutta suoraa näköyhteyttä ei ole ja ilmeisesti se laskee signaalitasoa sen verran, että buginen softa päättää vaihtaa radiota, vaikka todellisuudessa 5Ghz toimisi edelleen ihan hienosti. Luonnollisestikaan softasta ei löydy mahdollisuutta valita backhaulille mitään "5Ghz only" -tilaa. Lueskelin Netgearin foorumilta valitusta samasta, eli ihan yksin en ole tämän kanssa. Joku ropelihattu oli siellä onnistunut kikkailemaan telnetin kautta sen 2.4Ghz radion pois tuosta käytöstä, mutta moderaattorit olivat jostain syystä poistaneet ohjeet siihen.

Solved: Request: GUI option to turn off 2.4G backhaul - NETGEAR Communities
Disabled my Mesh Network Due to No Orbi 5GHz Backh... - NETGEAR Communities

Ei ole tämä tekniikka ihan valmista vielä ainakaan näillä purkeilla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Oletko kokeillut vaihtaa taajuksien käyttämää kanavaa manuaalisti? Ettei sotkeennu esim. naapurin wifin kanssa keskenään. Toinen voisi olla, että laskee 2,4GHz tajuuden lähetystehon voimakkuutta, jolloin 5GHz taajuudesta tulee voimakkaampi.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 107
Vähän pettynyt olen Netgear Orbi RBK50 -setin toimintaan yhden illan testailujen perusteella, vaikka arvosteluissa hehkutus on ihan hillitöntä.
Itse jättäisin nuo lelut suosiolla väliin ja hankkisin esim. muutamat Ubiquitin tukiasemat sen tilalle.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 631
Oletko kokeillut vaihtaa taajuksien käyttämää kanavaa manuaalisti? Ettei sotkeennu esim. naapurin wifin kanssa keskenään. Toinen voisi olla, että laskee 2,4GHz tajuuden lähetystehon voimakkuutta, jolloin 5GHz taajuudesta tulee voimakkaampi.
Joo, kattelin kyllä illalla Wifi analyzerillä mitä muuta ympäristössä kuuluu ja kokeilin muutella kanavia, mutta ei ollut vaikutusta. 5Ghz verkkoja ei muita itse asiassa edes näkynyt, mutta 2,4Ghz verkkoja oli joki muutama. Testaaminen on vähän tahmaista, kun tuo softa on niin hölmö että jokainen pienikin muutos pitää hyväksyä välittömästi ja siinä kestää joku 20-30s ja vielä suurempi ongelma on siinä, että vähänkin isomman isomman muutoksen jälkeen softa boottaa koko systeemin ja siinä kestää joku 5 minuuttia.

Nyt yön aikana tukiasemien välinen yhteys oli vaihtunut 5Ghz puolelle ja kaikki pelasi hienosti. Jos se illalla tippuu taas 2,4Ghz-yhteydeksi, niin joku ympäristötekijähän siinä todennäköisesti on vaikuttamassa. Minulle riittäisi, jos vain olisi mahdollista valita manuaalisesti mitä taajuutta haluaa tukarien välillä käyttää (yhteyden tasosta välittämättä), mutta kun ei niin ei. Noissa aiemmissa linkeissä juuri avataan hyvin sitä ongelmaa, kun tuo softa vaihtaa taajuutta aivan liian herkästi jollakin omalla logiikallaan.

Olen Netgearin purkkeja käytellyt aiemminkin ja joka kerta kironnut, kun niiden softat ovat niin typeriä ja rajoittuneita ja muutenkin enemmän sellaisia mitään mistään tietämättömille suunnattuja. Tätä settiä on kuitenkin kehuttu niin paljon, että otin optimistisesti riskin, mutta ei ehkä olisi kannattanut sittenkään.

Itse jättäisin nuo lelut suosiolla väliin ja hankkisin esim. muutamat Ubiquitin tukiasemat sen tilalle.
350€ lelu toiseen vastaavaan? Tuskin se ruoho on siellä yhtään sen vihreämpää.

Minulla on lisäksi vaatimuksena, että reitittimessä ja satelliiteissa pitää olla 3-4 fyysistä ethernet-liitäntää.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 107
350€ lelu toiseen vastaavaan? Tuskin se ruoho on siellä yhtään sen vihreämpää.

Minulla on lisäksi vaatimuksena, että reitittimessä ja satelliiteissa pitää olla 3-4 fyysistä ethernet-liitäntää.
En tarkoittanut toisia vastaavia, vaan ihan yritystasoisia tukiasemia. Yritystason tukiasemat koska monipuolliset säädöt ja luotettavuus.

Tarvittavia lisäportteja saa esim noin 20€:n kytkimellä.
 
Liittynyt
12.06.2018
Viestejä
342
Ei nyt taas aloiteta off-topiccina noita U-tukiasemahöpötyksiä. Perusta vaikka oma topic niille. Ne eivät edes mitenkään liity keskusteltuun tilanteeseen, jossa "Tarkoitus oli korvata kiinteä piuha yhdessä kerroksessa olohuoneen ja makuuhuoneen välillä" mesh:llä. Joten älä, kiitos, enää jatka niistä tässä ketjussa.

Mutta asiaan. Olipa aikamoisia vänkäreitä tuolla Orbin foorumilla :). Toi tyyppi käsittääkseni selkeästi osoitti backhaul-ongelman ja silti joku kieltää sen.

Omassa kotiverkossa nykyään ykkösenä wifi-troubleshoottaus-listalla on poistaa chromecastit verkosta. Useamman kerran ovat jo tukkineet koko verkon muilta laitteilta. Meshiä/Orbeja minulla ei vielä toki ole, joten aika "long shot"-arvaus tuohon orb-ongelmaan toki.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 631
Mutta asiaan. Olipa aikamoisia vänkäreitä tuolla Orbin foorumilla :). Toi tyyppi käsittääkseni selkeästi osoitti backhaul-ongelman ja silti joku kieltää sen.

Omassa kotiverkossa nykyään ykkösenä wifi-troubleshoottaus-listalla on poistaa chromecastit verkosta. Useamman kerran ovat jo tukkineet koko verkon muilta laitteilta. Meshiä/Orbeja minulla ei vielä toki ole, joten aika "long shot"-arvaus tuohon orb-ongelmaan toki.
Joo, jonkin tason aivovamma pitää olla että alkaa tuolla tasolla vänkäämään. Ja tosiaan moderaattorit olivat poistaneet sieltä ne ohjeet korjaavan toimenpiteen suorittamiseksi. Ihan sairasta touhua.

Viimeisimpien säätöjen jälkeen (lähinnä reitittimen hienovarainen suuntaus) satelliitti on pysynyt aamusta lähtien koko päivän yhteydessä satelliittiin 5 gigan taajuudella, mutta eipä se siltikään auttanut mm. siihen että Netflix lataa ohjelmaa 10x normaalia pidempään ja streami pätkii aika ajoin. Speedtestit eri laitteilla näyttävät ihan ok lukemia, eli jotenkin tuo Orbi vaan takkuilee eri palveluiden kanssa. Ei ole hyvä tämä. Pitää varmaan piikata lattia auki ja vetää sinne se kiinteä piuha.

Niin, ja niitä Chromecasteja ei meillä ole, joten siitä ei ole kyse.
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Ei nyt taas aloiteta off-topiccina noita U-tukiasemahöpötyksiä. Perusta vaikka oma topic niille. Ne eivät edes mitenkään liity keskusteltuun tilanteeseen, jossa "Tarkoitus oli korvata kiinteä piuha yhdessä kerroksessa olohuoneen ja makuuhuoneen välillä" mesh:llä. Joten älä, kiitos, enää jatka niistä tässä ketjussa.

Mutta asiaan. Olipa aikamoisia vänkäreitä tuolla Orbin foorumilla :). Toi tyyppi käsittääkseni selkeästi osoitti backhaul-ongelman ja silti joku kieltää sen.

Omassa kotiverkossa nykyään ykkösenä wifi-troubleshoottaus-listalla on poistaa chromecastit verkosta. Useamman kerran ovat jo tukkineet koko verkon muilta laitteilta. Meshiä/Orbeja minulla ei vielä toki ole, joten aika "long shot"-arvaus tuohon orb-ongelmaan toki.
Kenelle toi sun viesti on osoitettu?
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 107
Ei nyt taas aloiteta off-topiccina noita U-tukiasemahöpötyksiä. Perusta vaikka oma topic niille. Ne eivät edes mitenkään liity keskusteltuun tilanteeseen, jossa "Tarkoitus oli korvata kiinteä piuha yhdessä kerroksessa olohuoneen ja makuuhuoneen välillä" mesh:llä.
Silloin kun henkilö esittää kotikäyttöön tarkoitettujen mesh-laitteiden rajallisuudet, on täysin perusteltua suositella parempia laitteita jotka kyllä kuuluvat tämän ketjun aiheeseen. Ehdottamani laitteilla onnistuu vaikkapa mesh-toteutus, vaikka lähtökohtaisesti kyse ei olisikaan mesh-tuotteista.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 384
Esimerkiksi TP-Linkin tapauksessa hinnassa ei ole mitään eroa todella rajoittuneiden laitteiden ja sitten huomattavasti monipuolisempien välillä. Edelliset ovat varmasti helppokäyttöisempiä aloittelijoille tai jos verkon kanssa näpertely ei ole mielekästä ajankäyttöä. Tunnusmerkkinä VLAN-tuen puute tai korkeintaan yksi VLAN per radio.
 
Liittynyt
12.06.2018
Viestejä
342
Silloin kun henkilö esittää kotikäyttöön tarkoitettujen mesh-laitteiden rajallisuudet, on täysin perusteltua suositella parempia laitteita jotka kyllä kuuluvat tämän ketjun aiheeseen. Ehdottamani laitteilla onnistuu vaikkapa mesh-toteutus, vaikka lähtökohtaisesti kyse ei olisikaan mesh-tuotteista.
Hienoa! Jaathan toki meillekin kokemuksiasi kuinka hyvin langaton mesh toimii itselläsi noissa mainostamissasi purkeissa? Ihan tervetullutta tietoa kyllä on, jos sinulla sellaista tosiaan on :). Googletus "ubiquiti mesh wifi lag" ainakin kertoo samaa kuin muistakin mesheistä: monella toimii hienosti -ja sitten on niitä joilla ei. Miten sinulla?
 
Liittynyt
02.04.2019
Viestejä
381
Onko kellään kokemusta Asuksen reitittimien mesh-toiminnasta? Itsellä tilanne kuitukytkin->1G CAT->Asus alakerrassa ja pitäisi saada Wlania yläkerrassa/pihan puolella vähän paremmaksi. Kivitalo joten kaapelin veto ei oikein innosta.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 107
Hienoa! Jaathan toki meillekin kokemuksiasi kuinka hyvin langaton mesh toimii itselläsi noissa mainostamissasi purkeissa? Ihan tervetullutta tietoa kyllä on, jos sinulla sellaista tosiaan on :). Googletus "ubiquiti mesh wifi lag" ainakin kertoo samaa kuin muistakin mesheistä: monella toimii hienosti -ja sitten on niitä joilla ei. Miten sinulla?
Eipäs ryhdytä lapsellisiksi.

Pointtini oli suositella Ubiquitia monipuollisimpien säätöjen ja yhdistämismahdollisuuksien vuoksi. Kuten itsekin tiedät olen usein todennut meshin olevan se viimeinen vaihtoehto, jos tukiasemaa ei vain mitenkään ole mahdollista kytkeä kaapelilla. Ubiquitin kohdalla käyttäjällä on vapaus valita, käyttääkö kyseisiä tukareita piuhalla, vai meshina. Paremmista säätömahdollisuuksista puhumattakaan.

Jospa jatkossa kuitenkin keskityttäisiin tekniseen keskusteluun ja jätettäisiin ne turhat provoilut väliin. Raportoi-toiminto on olemassa, jos koet jonkun rikkoneen foorumin sääntöjä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 631
Pointtini oli suositella Ubiquitia monipuollisimpien säätöjen ja yhdistämismahdollisuuksien vuoksi. Kuten itsekin tiedät olen usein todennut meshin olevan se viimeinen vaihtoehto, jos tukiasemaa ei vain mitenkään ole mahdollista kytkeä kaapelilla. Ubiquitin kohdalla käyttäjällä on vapaus valita, käyttääkö kyseisiä tukareita piuhalla, vai meshina. Paremmista säätömahdollisuuksista puhumattakaan.
Sama onnistuu toki myös mm. tuolla Netgear Orbilla. Mutta jos se fyysinen piuha laitteiden välillä ylipäätään on vaihtoehto, niin en minä kyllä siinä tilanteessa rahojani tällaisiin virityksiin tuhlaisi, vaan käyttäisin kahta tavallista tukiasemaa, joista toinen toimii pelkkänä access pointina.

Ubiquitin laitteista ei ole kokemuksia, mutta jos yrityslaitteita tosiaan olisin valitsemassa, niin ehkä sitten katselisin ensimmäisenä jotain Ciscoa jne.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 384
...jos se fyysinen piuha laitteiden välillä ylipäätään on vaihtoehto, niin en minä kyllä siinä tilanteessa rahojani tällaisiin virityksiin tuhlaisi, vaan käyttäisin kahta tavallista tukiasemaa, joista toinen toimii pelkkänä access pointina.
Ei tuollainen setup toimi kovinkaan hyvin, ellei tukiasemat aktiivisesti karkoita liikkuvia clienteja parempaan ap:iin. Ja ns. tavallisethan ei tuota tee.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 631
Ei tuollainen setup toimi kovinkaan hyvin, ellei tukiasemat aktiivisesti karkoita liikkuvia clienteja parempaan ap:iin. Ja ns. tavallisethan ei tuota tee.
Riippuu vähän millainen se kuuluvuus laitteiden välillä olevalla alueella on. Ihan onnistuneesti olen itse tuollasta settiä käyttänyt viimeiset 10v. Reitittimenä toimi Netgear Nighthawk, jossa käyttiksenä DD-WRT ja piuhan päässä sitten access pointtina Asus RT-N56U. Tuo kombo ei ole nykytilanteessa enää toimiva, kun ei ole sitä piuhaa välissä, muuten en olisi siitä luopunut.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 384
Riippuu vähän millainen se kuuluvuus laitteiden välillä olevalla alueella on.
Nimenomaan. Mitä isompi katve tukiasemien välillä on, sitä nopeammin sen ylityksessä client vaihtaa ihan omatoimisesti. Tuossa katveessa vain ei toimi mikään tukiasema kunnolla
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 631
Nimenomaan. Mitä isompi katve tukiasemien välillä on, sitä nopeammin sen ylityksessä client vaihtaa ihan omatoimisesti. Tuossa katveessa vain ei toimi mikään tukiasema kunnolla
Totta, mutta eivät nuo mesh-härpäkkeet siihen automaattisesti mitään parannusta tuo. Se parannus tulee lähinnä siitä, että mesh-ratkaisussa tukiasemia tulisi olla enemmän ja niiden kuuluvuusalueiden pitääkin mennä päällekäin, kun taas perinteisesti ne eivät ole saaneet olla juurikaan päällekäin.
 
Liittynyt
12.06.2018
Viestejä
342
Eipäs ryhdytä lapsellisiksi.

Pointtini oli suositella Ubiquitia monipuollisimpien säätöjen ja yhdistämismahdollisuuksien vuoksi. Kuten itsekin tiedät olen usein todennut meshin olevan se viimeinen vaihtoehto, jos tukiasemaa ei vain mitenkään ole mahdollista kytkeä kaapelilla. Ubiquitin kohdalla käyttäjällä on vapaus valita, käyttääkö kyseisiä tukareita piuhalla, vai meshina. Paremmista säätömahdollisuuksista puhumattakaan.

Jospa jatkossa kuitenkin keskityttäisiin tekniseen keskusteluun ja jätettäisiin ne turhat provoilut väliin. Raportoi-toiminto on olemassa, jos koet jonkun rikkoneen foorumin sääntöjä.
Joo ei sun toki ole pakko jakaa kokemuksiasi. En ymmärrä miksi aloit tuolla tavalla tunteilla asiasta.

Tuolla on ainakin jotain aika nättiä kokemusta jaettu noista U:n mesheistä, ei toki mitään pidempiaikaista 24/7-se-toimii-aina ole kokeiltu:
How I finally fixed the dodgy wifi on my jet ski with Ubiquiti's UniFi Mesh
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 107
Joo ei sun toki ole pakko jakaa kokemuksiasi.
Mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta mesh-toteutuksista, koska (onneksi!) jokaisessa casessa jonka kanssa olin tekemisissä tukiaseman kytkeminen kaapelilla on ollut mahdollista. Alkuperäinen pointtini oli suositella laitteita jotka tapuvat niin meshiin, kuin yritystasoiseen tukiasema-rooliinkin.

Satunnaisten kokemusten kaivaminen netistä on vähän niin ja näin, koska ne joilla asiat toimii eivät välttämättä bloggaa asiasta. :) Tämä ei siis koske Ubiquitia, vaan mitä tahansa merkkiä. Testaamalla selviää ja silloin kun tekniset rajat tulee vastaan, on hyvä pohtia järeämpiä laitteita.

No hard feelings, indeed! :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
857
Mahtaisiko nämä olla hintansa arvoisia? Onko kellään kokemuksia kestääkö verkko kuormaa?
TP-LINK Deco M4

Ja sitten jos näihin päädyn niin kai nuo samassa sisäverkossa toimii jos noita ripottelen pitkin kämppää ja asennan sen "päälaitteen" modeemin/toisen reitittimen kytkimeen johon tulisi muutama laite verkkonarulla kiinni?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
857
Ei ole juuri elektroniikkaromua kummempia: 100 Mbit/s ethernet ja muutenkin karut ominaisuudet
Mitä en ymmärrä? ainakin tiedoissa mainitaan 2 Gigabit Ethernet Ports (WAN/LAN auto-sensing) per Deco unit.

Edit. En tietysti väitä etteikö olis parempaakin tarjolla ja etteikö silti ole romu, kun en näistä mitään ymmärrä. Mutta olisiko tuossa hintaluokassa sitten parempaa tarjota? mieluiten tietysti voisi olla myös se min. 4 paikkainen giganen kytkin samassa jota tuossa nyt ei ainakaan ole.
 
Liittynyt
21.01.2017
Viestejä
545
Mitä en ymmärrä? ainakin tiedoissa mainitaan 2 Gigabit Ethernet Ports (WAN/LAN auto-sensing) per Deco unit.

Edit. En tietysti väitä etteikö olis parempaakin tarjolla ja etteikö silti ole romu, kun en näistä mitään ymmärrä. Mutta olisiko tuossa hintaluokassa sitten parempaa tarjota? mieluiten tietysti voisi olla myös se min. 4 paikkainen giganen kytkin samassa jota tuossa nyt ei ainakaan ole.
Täältä kehut M4:lle. Löytyy tosiaan gigaset portit, siinä E4 versiossa on sataset, näyttää ihan samalta. Ainakin satasella netillä paukuttelee samaa vauhtia kuin piuhallakin. Ei ole vielä ollut mitään ongelmia ja asennus on helppo. Asettaa laitetta kohden automaattisesti joko 2,4 tai 5ghz verkon, kuten esim. vanhempi Chromecast pelittää vaikka asetuksista on 5ghz verkko päällä.

EDIT: siis tekee kummankin 2,4ghz ja 5ghz verkon samalla ssid:llä, eli ei tarvitse laitekohtaisesti valita kumpaa käyttää
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 351
Mahtaisiko nämä olla hintansa arvoisia? Onko kellään kokemuksia kestääkö verkko kuormaa?
TP-LINK Deco M4

Ja sitten jos näihin päädyn niin kai nuo samassa sisäverkossa toimii jos noita ripottelen pitkin kämppää ja asennan sen "päälaitteen" modeemin/toisen reitittimen kytkimeen johon tulisi muutama laite verkkonarulla kiinni?
Tuolla hinnalla aivan varmasti jos talossa neliöitä on enemmän ja ei tarvitse ihan älyttömästi ominaisuuksia. Maksoin omasta setistä 149e ja pidin alle 50e/kpl hintaa edullisena. Otin kaikki kolme käyttöön 123 neliön talossa ja totesin, että kahdellakin pärjää ja nostin yhden purkin kaappiin. Yhdelläkin olisi varmaan pärjännyt jos se olisi saanut sellaiseen paikkaan, että se olisi tarpeeksi keskeisellä paikalla. Mutta äärinurkkiin joutui asentamaan, niin kahdella mennään. En poistanut tuota yhtä tukiasemaa Decon hallinnasta ihan siitä syystä jos tulee tarve saada vaikkapa ulos vähän parempaa kantamaa, niin saan viriteltyä tuon nopeasti sinne ilman että sitä tarvitsee ottaa uudelleen käyttöön.

Access Point modessa tippuu aika paljon ominaisuuksia käytöstä, mutta itse en noita ko. ominaisuuksi tarvinnut. Tässä omia mietteitä viime syyskuulta:
TP-Link Deco M4 on itsellä kaikki samassa lähiverkossa langallisesti. Tuo ~200e tästä on vähän niin ja näin, muuta itse ostin Powerin 149e tarjouksesta tuon 3-packin ja siihen hintaan kyllä erittäin mainio laitos. 123m2 talossa täysi kattavuus ja aika hyvin pihallekin yltää. Varmaan olisi kyllä pärjännyt ihan vain kahdellakin tukiasemalla. En mitään sen kummempia Throughput testejä ole tehnyt, mutta 250/50M liittymän perässä antaa juuri samat nopeudet ja vasteajat kuin mitä 1Gb verkkokortilla varustettu pöytäkone.

Toki puolet näiden ominaisuuksista jää hyödyntämättä, kun vaihdoin ne samantien Router tilasta => Access Point tilaan. EdgerouterX hoitaa reitityksen.

Lisäksi olohuoneessa laitoin niin, että Decon toisen RJ45-portin perään tuli 8-porttinen tyhmä kytkin ja sen taakse mm. Sonyn älytelkkari, Elisa Viihde boksi yms. ja hyvin tuntuu pelaavan. Hetken aikaa oli myös PS4, mutta se siirtyi toiseen huoneeseen, muttei senkään kanssa ollut ongelmia.

Kyllä varmasti tehokkaampiakin purkkeja löytyy, mutta tuohon ~50e/kpl hintaan oikein hyvä valinta eikä tarvinnut säätää mitään ylimääräistä. Deco-appi vain puhelimeen ja eikun seurata ohjeita. Tulee niin paljon töiden puolesta säädettyä näitä hommia, ettei kotona enää kiinnosta. Ainut miinus mitä keksin tähän väliin sanoa, on se ettei näissä ole mitää web-gui:ta vaan kaikki hallinnointi tapahtuu tuolla Deco sovelluksella.

Ja yksi syy miksi päädyin näihin on ihan siisti ja huomaaton muotoilu. Ei välkkyviä valoja (no purkin päällä on pieni valaistu tp-link logo joka kertoo purkin statuksen, mutta ne saa kokonaan pois päältä jos tahtoo) ja näyttöjä eikä ulkoisia antenneja. Johonkin toiseen paikkaan tuollainen palovaroittimen näköinen kiekko olisi varmaan ollut parempi, mutta täällä ei olisi ihan helposti onnistunut sellaisten kattoon kiinnitys, joten pöydälle sijoitettavilla malleilla mennään.
Ihan älyttömässä rääkissä nämä ei ole itsellä ollut joten en kuorman kestävyydestä osaa sanoa, mutta aika huolettomat ovat olleet. Ei ole tarvinnut boottailla muuta kuin omien säätöjen vuoksi.

Näin jälkiviisaana olisi pitänyt omalle kohdalle valita VLAN:eja tukeva laite. Tai no, tukee tämä ilmeisesti Guest verkon osalta, mutta siinäpä se. Aloitin tekemään verkkoremonttia ja olisin halunnut IoT laitteet omaan VLAN:iin, mutta sepä ei nyt sitten onnistu ihan helposti.

Hintaansa nähden oikein hyvät laitteet ja aluksi en sen kummempia ominaisuuksia tarvinnut, mutta nyt säätömahdollisuuksia vähän kaipailisi. Toki nämä palvelee tarkoituksensa paremmin kuin hyvin tällä hetkellä, mutta silti säätäjä sisälläni tahtoisi päästä vähän nysväämään asetuksia :joy:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 584
Viestejä
4 191 454
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom