Langattomat mesh -verkot: kokemuksia, kysymyksiä ja keskustelua

Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 132
Ihan arjen juttuja. Nopeammat laitteiden päivitykset, pilvipalvelulataukset yms. 100M nopeus kotiverkossa olisi kärsimystä, vaikka pieni viive toki on vielä tätäkin tärkeämpi.

Hintaeron ollessa yksittäisiä euroja kuukaudessa kuituliittymässä 200M ja 1000M välillä, miksi kärsiä?

Wifi 7 päivitys odottaa itsellä vielä itseään, mutta vajaa 800M/800M 6E:llä tyydyttää kyllä.
Ei ole arjen juttuja. Jos sulla on joku winkkarin päivitys pari kertaa vuodessa, sulla valuu kamaa sisään muutaman minuutin maksimissaan. Vuorokaudessa on 24 tuntia, tunnissa on 60 minuuttia. Viikossa on seitsemän päivää ja viikkoja on vuodessa n. 52. Jos sun netti on latauksen aikaa hetken tukossa, se on silti yli 52 viikkoa vuodessa käytännössä idlenä.

Eikä se latausnopeus ole edes suoraan verrannollinen sun liittymän nopeuteen. Ihan sama, mitä sun netti vetää, kun vastapään serverit lagaa. Et voita edes viittä minuuttia vuodessa, vaikka sulla olis teran netti.
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
745
Ei ole arjen juttuja. Jos sulla on joku winkkarin päivitys pari kertaa vuodessa, sulla valuu kamaa sisään muutaman minuutin maksimissaan. Vuorokaudessa on 24 tuntia, tunnissa on 60 minuuttia. Viikossa on seitsemän päivää ja viikkoja on vuodessa n. 52. Jos sun netti on latauksen aikaa hetken tukossa, se on silti yli 52 viikkoa vuodessa käytännössä idlenä.

Eikä se latausnopeus ole edes suoraan verrannollinen sun liittymän nopeuteen. Ihan sama, mitä sun netti vetää, kun vastapään serverit lagaa. Et voita edes viittä minuuttia vuodessa, vaikka sulla olis teran netti.
Haluan silti parasta, vaikka voittaisin sillä 5 sekuntia vuodessa tiedän että parempaa ei ole.

En minä kännykkäliittymässäkään tarvitse rajattomia puheluita, mutta silti tykkään rajattomasta liittymästä 1000M nopeudella. Siinä ne nopeudet vasta teoreettisia onkin.

Ei minulla mitään sitä vastaan ole, että joku toinen haluaa säästää näissä jonkun kympin kuussa ja optimoida. Minä tykkään 10 gigan kotiverkosta ja 2:lla mobiililiittymällä varmennetussa kuidusta.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 132
Haluan silti parasta, vaikka voittaisin sillä 5 sekuntia vuodessa tiedän että parempaa ei ole.

En minä kännykkäliittymässäkään tarvitse rajattomia puheluita, mutta silti tykkään rajattomasta liittymästä 1000M nopeudella. Siinä ne nopeudet vasta teoreettisia onkin.

Ei minulla mitään sitä vastaan ole, että joku toinen haluaa säästää näissä jonkun kympin kuussa ja optimoida. Minä tykkään 10 gigan kotiverkosta ja 2:lla mobiililiittymällä varmennetussa kuidusta.
Enkä mä ole sitä vastaan, jos joku haluaa varta vasten maksaa siitä hetken hurmasta, kunhan tietää mitä tekee. Ihan oma valinta, jos tietää realiteetit. Mutta se hymyilyttää, jos joku leuhottaa gigan netillään ymmärtämättä yhtään, että luultavasti maksaa täysin turhasta. Enkä nyt todellakaan tarkoita erikseen tällä ketään tätä keskustelua seuraavaa. Mikä mä olen muita arvostelemaan. Mutta mä maksan mieluummin järkevästä kapasiteetista kuin overkillistä. Nyt mulla ei ole vaihtoehtoa. Taloyhtiöön saa joko 10 M nuhapumpun vastikkeen mukana, tai sitten maksaa 150 M downloadista, ellei halutessaan jopa nopeammasta. Tai ehkä nopeampi on väärä termi. Kuvaavampi olisi "teoreettisesta nopeudesta, jota ei käytännössä tarvitse yhtään mihinkään". Harvoin se netti nopeutuu kaistan kasvaessa kriittisen rajan yläpuolelle. Mulle kustannustehokkain netti olisi 50 M download. Kunhan vain on vakaa, niin paljon katsotaan suoratoistoja. Mutta kun ei saa sellaista, mennään sitten alimmalla riittävällä, joka onkin tässä taloudessa overkill.

Se on sitten taas oma tarinansa, jos kuitufirma ei tarjoa muuta kuin sitä gigaa. Sitten se otetaan, kun ei ole fiksumpaa vaihtoehtoa tarjolla. Mä en vaan uhraisi sekuntiakaan optimoida koko sisäverkkoa matchaamaan teoreettisen nopeuden kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
267
Ei ole arjen juttuja. Jos sulla on joku winkkarin päivitys pari kertaa vuodessa, sulla valuu kamaa sisään muutaman minuutin maksimissaan. Vuorokaudessa on 24 tuntia, tunnissa on 60 minuuttia. Viikossa on seitsemän päivää ja viikkoja on vuodessa n. 52. Jos sun netti on latauksen aikaa hetken tukossa, se on silti yli 52 viikkoa vuodessa käytännössä idlenä.

Eikä se latausnopeus ole edes suoraan verrannollinen sun liittymän nopeuteen. Ihan sama, mitä sun netti vetää, kun vastapään serverit lagaa. Et voita edes viittä minuuttia vuodessa, vaikka sulla olis teran netti.
Monet tekee nykyään täysin etänä töitä kotoa. Vähän riippuu minkälaisia töitä mutta esim. siinä vaiheessa kun pitää siirtää esim. isoja kymmenien gigojen tiedostoja oman työaseman ja jonkun toisen palvelimen välillä 100 MB yhteydellä. On se aika tuskallista.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 132
Monet tekee nykyään täysin etänä töitä kotoa. Vähän riippuu minkälaisia töitä mutta esim. siinä vaiheessa kun pitää siirtää esim. isoja kymmenien gigojen tiedostoja oman työaseman ja jonkun toisen palvelimen välillä 100 MB yhteydellä. On se aika tuskallista.
Mä teen yli puolet etänä. En ole ikinä edes nähnyt kymmenien gigojen filejä. Ja veikkaan, että se filen fyysinen sijainti rajoittaa enemmän siirtonopeutta kuin se oma nettiliittymä. Olet kuitenkin VPN:n takana ja toisessa päässä ei ole mitään 10 G liittymää vastassa. Tuska tulee ihan muualta. Jos pysyttäisiin faktoissa eikä fantasiassa.

Ja jos olisitkin konttorilla, siellä olisi 99 % varmuudella hitaammat ja/tai ruuhkaisemmat yhteydet. Ja silloinkin se lagi tulee enemmän tcp/ip:stä kuin kaistasta. Trust me. Kymmeniä kertoja noita nuuskinut.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 778
Monet tekee nykyään täysin etänä töitä kotoa. Vähän riippuu minkälaisia töitä mutta esim. siinä vaiheessa kun pitää siirtää esim. isoja kymmenien gigojen tiedostoja oman työaseman ja jonkun toisen palvelimen välillä 100 MB yhteydellä. On se aika tuskallista.
Kyllä jokaisen täytyy tietää omat tarpeensa.
Mutta se ole oikein että operaattori tuputtaa gigan 5G liittymää perusteella että 4k ei näy noh niinpä mulla on 4g ja pääosin 100M sisäverkko.

Voitaisiin kuitenkin siirtyä keskustelemaan näistä mesh verkoista, eikö?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 673
Viestejä
4 400 080
Jäsenet
73 029
Uusin jäsen
Wilco

Hinta.fi

Ylös Bottom