Lämpötahnat

KiD83

Persu
Tukijäsen
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
1 021
Arctic mx-5 tuubi tuli korkattua. Onpa todella juoksevaa verrattuna aiempiin.

Onkos muut jo kokeilleet?
 
Liittynyt
05.04.2020
Viestejä
63
Yllä jo sivuttiin, mutta ilmeisesti on ihan ok laittaa sekä näytönohjaimen väliin, että CPU:lle samaa lämpötahnaa? Artic MX-5:llä pärjää vai onko joku "must" tahna, joka ajaa hyvin asiansa molemmissa käyttökohteissa?

Kuinka paljon grammoissa / millilitroissa yksi CPU/GPU tahnaus ottaa? Yritän miettiä myös minkä kokoisen tuubin ostaa. Esimerkiksi 8g kuulostaa aika paljolta, jääkö suurinosa kuitenkin tahnasta vuosiksi hyllyyn kuivumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
703
Täällä myös MX-5 kokeilussa ja mennyt sisään pariin kertaan prosessorin kaveriksi sekä näytönohjaimeen kertaalleen. Uskaltauduin siirtyä pois juuri loppuneisiin MX-4 ja NT-H1, kun ei löytynyt kummemmin pahaa sanaa tästä internetin syövereistä. Hintakaan ei ollut paha Jimm's:ltä, mutta vikaan mentiin omasta mielestäni.

Juokseva ja sulatetun juustonomainen venyvyys - siinä on adjektiivit, joka kuvailee vähän turhankin hyvin tätä tahnaa. On muuten todella ärsyttävää vaihtaa esim. tuoreet tahnat pois, kun ne eivät meinaa millään lähteä siitä pinnalta. Käytössä vanupuikot, talouspaperi ja isopropanoli.

Ei jatkoon - tänään hakemaan NT-H1.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
703
Kyllä ja kyllä. MX-5:ää mulla prossun sekä kahden näytönohjaimen kaverina.


Paha sanoa paljonko menee kerralla, mutta 4g tuubikin kestää pitkään ellei harrastuksena ole vaihdella prossuja/coolereita jatkuvasti (kuten esim. retrokamojen ylikellottelu itsellä).

Täällä myös MX-5 kokeilussa ja mennyt sisään pariin kertaan prosessorin kaveriksi sekä näytönohjaimeen kertaalleen. Uskaltauduin siirtyä pois juuri loppuneisiin MX-4 ja NT-H1, kun ei löytynyt kummemmin pahaa sanaa tästä internetin syövereistä. Hintakaan ei ollut paha Jimm's:ltä, mutta vikaan mentiin omasta mielestäni.

Juokseva ja sulatetun juustonomainen venyvyys - siinä on adjektiivit, joka kuvailee vähän turhankin hyvin tätä tahnaa. On muuten todella ärsyttävää vaihtaa esim. tuoreet tahnat pois, kun ne eivät meinaa millään lähteä siitä pinnalta ja venyvät jäähdyttimen mukana nostettaessa - siinä aika helposti lentelee tahnat ympäri emolevyä. Käytössä vanupuikot, talouspaperi ja isopropanoli. Näytönohjaimessa ei valittamista.

Ei jatkoon - tänään hakemaan NT-H1
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Itse laitoin juuri Jimmsiltä tilaukseen sekä Noctuan NT-H2:sta(kun H1:stä viimeiset yli 10v käyttänyt) ja täällä ketjussa mainittua Kryonauttia. Saa nähdä kumpaa laitan 10700K.n ja NH-D14;sta väliin, kunhan noita osia alkaa saapuilemaan.

Tähän asti H1 toiminut moitteetta 2700K/NH-D14:sta kanssa jo noin 10v.
 
Liittynyt
01.10.2017
Viestejä
257


Tech Ingredients -kanavan ukko on näemmä tuottanut lämpötahnan jonka tehokkuutta videolla (pituus yli 40 min kuten tällä kanavalla usein on) testataan ja verrataan kaupallisiin. Tulokset alla (kopsattu heidän omasta taulukostaan):

Tooth Paste31.0
Honey30.6
MX-430.5
Arctic Silver 530.1
Our Low Cost (DIY) Paste30.1
Noctura (typo, taisi olla Noctuan tahnaa)30.0
PK329.9
Dowsil30.0
Shin Etsu29.9
Our High Performance Paste29.8

Millilitrahinta näyttää heillä olevan n. 15 euroa, mutta jossain tulevassa videossa ilmeisesti käydään läpi kuinka kyseista tahnaa voi valmistaa itse. Veikkaan sen olevan melkoinen operaatio, ainakin aiemmassa videossa näytetty lämpöä johtavan epoksin rakenne oli hyvinkin eksoottinen timantteine ja nanohiukkasineen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Onko muuten esim 10700K edelleen se riisinjyvä-ohje oikea? Vai enemmän.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Eli mennään samalla kuin aiemmin 2700K:lle, katselin vaan kuin joihinkin amd:eihin laitetaan niin pirusti tahnaa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 628
Eli mennään samalla kuin aiemmin 2700K:lle, katselin vaan kuin joihinkin amd:eihin laitetaan niin pirusti tahnaa.
Riippuu 110% siitä käytetystä jäähystä. Jos jäähy on "direct heatpipe" tekniikan jäähy niin silloin sitä tahnaa ei koskaan voi olla liikaa, tuon tyypin jäähyissä kun tuppaa olemaan putkien välillä melkoiset kuopat jotka pitäisi saada täytettyä hyvää kontaktia varten.
EDIT: Lisäksi on vielä direct-die ratkaisut kuten näytönohjaimet, läppärit ja de-liddaukset. Nissä ei missään tapauksessa kannata jättää tahnan levittymistä jäähyn paineentuoton varaan vaan ihan käsipelillä levität sen tasaiseksi. Nestemetalli on tästä vielä pidemmälle menevä esimerkki, hajotat vaan koko koneen jos et levitä sitä käsipelillä ohueksi tasaiseksi kalvoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
495
Eli mennään samalla kuin aiemmin 2700K:lle, katselin vaan kuin joihinkin amd:eihin laitetaan niin pirusti tahnaa.
Kyllä, pienille prosessoreille ei tarvita sen enempää ja keskikokoisille prosessoreille (AM4, LGA20xx) riittää hieman suurempi 4-5 mm halkaisijaltaan oleva tippa. Sen sijaan noille isoille prosessoreille pitää laittaa reilummin tahnaa. Minulla on tässä NT-H1:n laatikko vieressä ja siinä ohjeistetaan laittamaan TR4- ja LGA3647-kantaisille prosessoreille 9 kpl 2 mm halkaisijaltaan olevia tippoja ja niiden lisäksi vielä 4 kpl 3-4 mm halkaisijaltaan olevia tippoja.
 
Liittynyt
13.02.2019
Viestejä
259
Levitteleekö kukaan täällä luottokortilla (tms.) tahnaa?

Muistan että tästä käytiin vähän lämmennyttä keskustelua (englanniksi) redditissä tai jossain. Itse kuulun sille kannalle, että kannattaa antaa paineen antaa passiivisesti levittää riisinjyvän kokoinen tahnatippa, sillä jos sen levittää käsin, voi väliin helpommin muodostua ilmakuplia. Toisaalta, muistaakseni gamersnexus oli saanut jotain pieniä eroja käsinlevittämisen eduksi (?).

Tahnan määrästä: muistaakseni aika monesti todetu, että liikaa tahnaa ei voi laittaa. Ongelmia voi tulla, jos tahna on sähköä johtavaa, ja tahnaa menee tietenkin hukkaan. Jäähdyttiminen asennuspaine saa liian tahnan kuitenkin tursuamaan raosta pois. En nyt kuitenkaan tarkoita, että tahnaa kannattaisi laittaa mitään hirveitä määriä - itse olen suosinut riisinjyvää, toki ottaen huomioon IHS:n ja varsinaisen ytimen koon ja säätänyt sen mukaan tarvittaessa vähän isommaksi.
 
Liittynyt
04.05.2021
Viestejä
28
Levitteleekö kukaan täällä luottokortilla (tms.) tahnaa?
Itse en ainakaan levittele lämpötahnaa. Laitan keskelle pienen herneen kokoisen tipan ja jäähdytin paikalleen. On levittynyt hyvin tällä tavalla.
Enimmäkseen käytän MX-2 ja joskus NT-H1.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Juu ainakin noctuat(esim NH-D14) kyllä puristaa sen hyvin prossun kuoren päälle.
 

mvkorpel

Tukijäsen
Liittynyt
07.11.2020
Viestejä
145
Levitteleekö kukaan täällä luottokortilla (tms.) tahnaa?
Yleensä olen antanut tahnakasan levitä vapaasti jäähdyttimen paineen alla, mutta suosin tavallisesti myös ohjeiden mukaista asennustapaa eri tilanteissa. Niinpä viimeksi käytin CPU-asennuksessa Prolimatech PK-3-tahnan levittämiseen sen mukana tullutta lastaa. Samalla lastalla levitin sitten myös GPU-blokin tahnan (EK:n vakiotahna), koska halusin ohjeen mukaisen lopputuloksen, vaikkei ohje ottanutkaan kantaa, miten siihen päästään: "The layer of the thermal compound must be thin and even over the entire surface of the IHS."
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 107
Onkos reilut 7 vuotta vanha gelid GC-extrmee vielä käypää tavaraa?

Kuinka monta prosessoria tuolla 1g Kryonaut putkella saa käsiteltyä?
 
Liittynyt
01.10.2017
Viestejä
257


Tech Ingredients -kanavan ukko on näemmä tuottanut lämpötahnan jonka tehokkuutta videolla (pituus yli 40 min kuten tällä kanavalla usein on) testataan ja verrataan kaupallisiin. Tulokset alla (kopsattu heidän omasta taulukostaan):

Tooth Paste31.0
Honey30.6
MX-430.5
Arctic Silver 530.1
Our Low Cost (DIY) Paste30.1
Noctura (typo, taisi olla Noctuan tahnaa)30.0
PK329.9
Dowsil30.0
Shin Etsu29.9
Our High Performance Paste29.8

Millilitrahinta näyttää heillä olevan n. 15 euroa, mutta jossain tulevassa videossa ilmeisesti käydään läpi kuinka kyseista tahnaa voi valmistaa itse. Veikkaan sen olevan melkoinen operaatio, ainakin aiemmassa videossa näytetty lämpöä johtavan epoksin rakenne oli hyvinkin eksoottinen timantteine ja nanohiukkasineen.
Tuo aiemmassa kokeessa ihan hyvin pärjännyt halpa ja helppo lämpötahna onkin yksinkertaista valmistaa, glyseriiniä ja hienoa alumiinijauhoa sekaisin. Hifimpi lämpötahna vaatiikin sitten useampia aineosia:

Cheap and EasyHigh Performance
4g of glycerin
14g of 5 micron aluminum powder
3.3g of 10cst silicone oil
1.75g of silane coated 20-30nm zinc oxide powder
3.5g of 0.3 micron aluminum powder
14.6g of 5 micron aluminum powder

Videolla käydään taas kaikki seikkaperäisesti läpi:
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 331
Kryonautin viskositeetti on korkea, ei ole mitenkään notkeaa. Itse levitin simkortin kehyksellä tasaisen kerroksen prossun päälle, olen aina noin tehnyt koska näin ei tule ikinä liian vähän tai liikaa joka sotkisi soketin ympärystän.
Lisäksi chipletti rusinoissa on lämmöntuotto sivussa keskikohdasta. Kannattaa tarkistaa että kontakti on hyvä tuossa "EN" tienoilla. Kovin kuperapohjaisilla jäähyillä(vanhemmat intel-aikakauden mallit) voi jäädä kontakti heikoksi ja niissä tapauksissa voi olla avuksi kiristää enempi chiplettipuolelta ja löysätä hieman vastapuolelta. 5800X on kaikista herkin kontaktille kun se ottaa 142W vakiona josta noin 120W dumpataan yhdelle pikkuruiselle chipletille. Jos ei kiinnosta tarkemmat säätelyt niin ainakin voisi laskea PPT:n vakiosta 120W tienoille. Suorituskyky ei useimmiten heikkene juurikaan.
Tuli vaihdettua hieman Noctuasta toiseen (NH-U12S -> NH-U12A), niin tuli nähtyä miten Kryonautti oli levittynyt. Olin laittanut n. pienehkön herneen kokoisen plöräyksen keskelle ja se oli levittynyt täydellisesti aivan koko alueelle. Minimaalinen määrä oli pursunnut yli ja sekin pieni määrä jäi käytännössä täysin jäähyyn kiinni. Itse en lähtisi levittelemään jos on tasapohjainen jäähy. Jotkut suorakosketuksessa olevat lämpöputkiviritykset ovat sitten eri asia ja GPU:t ilman lämmönlevittäjiä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
567
Näköjään gelid solutions GC-Extreme sisältöä on vaihdettu. Vanha tuubi on keltainen, uusi sininen. Voihan uusi kama olla parempaakin, mutta hieman epäilen.
Tilasin tuubin kun vanhaa vielä saa.

 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 107
Mitä lämpötahnaa kannattaa käyttää? Kokoonpanona on 5900x ja yksituulettiminen Fera 5.

1. 7 vuotta vanha Gelid GC-extreme.
2. Fera 5 mukana tullut Pactum PT-3
3. Tilaa jotain muuta? Mitä?
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Mitä lämpötahnaa kannattaa käyttää? Kokoonpanona on 5900x ja yksituulettiminen Fera 5.

1. 7 vuotta vanha Gelid GC-extreme.
2. Fera 5 mukana tullut Pactum PT-3
3. Tilaa jotain muuta? Mitä?
vaihtoehto 1. :kahvi:

Mikäli tulee tuubista ulos vaikkapa lämmittämällä sitä kuumalla vedellä, niin ei muuta ku lujaa ajoa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 683
Mä olen ekaa kertaa tähän aiheeseen perehtymässä. Mä otin tuon kuvan alunperin vitsinä, kysyäkseni että laitoinko liian vähän tahnaa...No nyt on selvinnyt että aika selvästi laitoin.

Mä laitoin tuon CPU mainaamaan PBO päällä, joskus sunnuntaina. Säädin lämpörajaksi 87 astetta, noi muut arvot laitoin "motherboard", ja sitten jonkun -7 tai -10 negative curve offset.
Olenko googlettanut oikein että vakiona tuo raja olisi 90 astetta? Noita ei tunnu mistään löytyvän edes epävirallisina spekseina, mutta mielestäni kyllä. Netissä oli paljon juttuja noista muista PBO rajoista, (motherboard/auto/manual), noi PPT/TDC/EDC rajat mutta noihan on kaikki EVVK jos se prossu boostaa lämpörajaan asti.( Mä laitoin tuohon viestiin yhden kuvan tuosta Ryzenmasterista, mutta ei tuolla nyt tässä ole vielä mitään merkitystä Kryptovaluuttojen louhintathreadi )

Toisaalta tuo jäähy minkä tuolle laitoin, ei välttämättä ole ihan täydellisen riittävä sille. Tuo on kompakti 5 lämpöputken viritys. Noctuan sivulla siinä lukee että se tarjoaa tuolle 5800X:lle vain alhaisen ylikellotuspotentiaalin. "low turbo/overclocking headroom". Toisaalta tässä ja nyt, tuossa CPU mainaamisessa ei tavoiteta maksimitehoja/suorituskykyä. CPU mainaus yleisellä tasolla on erittäin huonosti tuottavaa, eli sähkönkulutuksen osuus bruttotuotosta on korkea, jolloin ei yleensä ole mieltä tavoitella maksimisuorituskykyä, vaan enemmän optimoida energiankulutuksen suhteen. Mulla erityisti koska en saa mitään etua mistään turhasta sähkönkäytöstä.
Korkeat kellot vaativat jännitettä, se vaatii watteja, se taas kusee energiatehokkuutta. Luultavasti tällä hetkellä tuo on lähes optimaalisella tasolla jo valmiiksi. Ja jos joku miettii sitä paljonko tuollainen 5800X tuottaa CPU mainauksessa, puhutaan tällä hetkellä noin dollarista viikossa, sähkön jälkeen. Ja noi tuotot senkun laskee koko ajan.

1639207729393.png

Seuraavan kerran kun tuota räplään, ajattelin ensin kokeilla lisätä tahnaa reippaasti. Samalla siinä pitäisi nähdä miten hyvin tuo määrä oli levittäytynyt. Töpötin hieman myös jäähyn pohjaan tuollaisia mutta siihen en laittanut juurikaan tavaraa, tuossa kuvassa on suurin osa tahnasta.

Toinen asia mitä tuossa samalla havaitsin, tuo tahna itsessään. Vuosien saatossa enimmäkseen mä olen kierrättänyt niitä vanhoja savia mitä Intelin OEM/pakettikoneissa on ollut valmiina, koska mulla ei ole ollut kovin tehokkaita prossuja jotka olisivat vaatineet mitään sen enempää. Joskus noin 2015/2017 ostin erikseen tuubin tuota tahnaa, mutta mä olen aika varma että mä avasin sen vasta viime vuoden lopussa kun hommasin 9600K:n. Sitä ennen se on ollut mulla jossain kadoksissa enkä ole sitä melko varmaan käyttänyt. Nyt viime vuonna muuton yhteydessä olin sen löytänyt taas jostain ja laittanut sellaiseen kasaan missä on pienemmät ATK jutut ja pystyin käyttämään sitä.

Tuo 9600K mulla on CPU mainannut n. 66C ydinlämmöillä. Siihen varmaankin laitoin enemmän tahnaa, mutta se oli tuota samaa. Ja siinä on selvästi riittävän iso ja tehokas jäähy sille.

Siinä tuubissa luki alphacool thermal grease. Sillä ei oikein löytynyt mitään, mutta siinä oli sellainen wattia per jotain luku, joka tuntui hyvin alhaiselta verrattuna mihinkään muuhun kuin katselin. Lopulta ilmeni että se on sama kuin tämä: Alphacool Silver Grease lämpötahna, 0.5g - 1,30€

Sillä nimellä se mm. löytyykin tästä testistä viimeisenä. Best Thermal Paste for CPUs 2021: 90 Pastes Tested and Ranked Eli tuo on halvinta mahdollista bulkkia, varmaan sitä ostaessa se on ollut mulle hyvä valinta, mutta se ei ehkä enää riitä näille 5800X:lle tai tulevalle 12600K:lle. Ehkä myös 5600X ansaitsee parempaa. Toinen vertailu mitä katselin oli guru3D:n uudempi vertailu. Guru3D Thermal Paste Roundup - Round 2 (2021)



Mä yritin katsella noita testejä ja vertailla mitä on saatavilla Jimmsillä tai Verkkokaupassa(Raisio) suoraan hyllystä, tai järjellisellä aikataululla tilattavissa, ja hintoja.

Artic MX-5 on ilmeisesti kohtalaisen hyvää hintaisekseen? Toinen mikä toisessa testissä mikä mulla on tuolla toisen koneen selaimessa näyttää olevan tuo Alpenföhn permafrost 2. Se on hieman kalliimpaa mutta sitä saisi tilattua tietokonekauppa.fi kautta 13e per 3 grammaa. Tjaa, tuossa on joku ristiriita. Samalla EAN koodilla löytyy sama Datatronicilta, paitsi siellä lukee 12e 2 grammaa. Jos se oikeasti on 2 grammaa niin sitten se on vähän liian kallista. Sama EAN koodi pitäisi kai aina tarkoittaa samaa tuotetta, eli joko koodi on väärin tai grammat on väärin jommassakummassa paikassa.

Mitä muuta voisi katsella? Toi MX-5 on vahvoilla koska se on pärjännyt kohtalaisesti noissa molemmissa testeissä, se on hinnaltaan hyvin OK ja näyttää myös Jimmsillä olevan hyvin suosittu. Mutta mielellään valitsisi muutamasta hyvästä vaihtoehdosta yhden, eli onko muita suosituksia mitä löytyy ja suht järkevään hintaan. Ja ennen kaikkea haluaisin nähdä jotain testejä.

Mulla on kuitenkin ainakin 5800X, 5600X ja mahdollisesti myös 12600K, ja noita jäähyjä voisi joutua muutamaan kertaan vaihtaa kun en ole varma millainen riittää tuolle 5800X:lle. 5600X on tällä hetkellä vakiojäähyllään mutta se on tarkoitus päivittää paremmaksi. Ja 12600K myös odottaa.



Tässä ja nyt ajattelin ensin lisätä tuota halvan tahnan määrää tuohon prossuun ja katsoa miten se vaikuttaa lähinnä CB R23 tulokseen. Haluaako joku arvailla minkä verran tulos paranee, itse ajattelin että SC voisi nousta ehkä 5%, ja MC ehkä jopa 10% jos tuo tahnan määrä on selvästi riittämätön. Jos ne nousee vain hieman niin silloinhan tahnan määrä oli jo lähes täydellinen, vaikka se varmasti näyttää monen silmään hirvittävän kamalalta.

Tuolla määrällä tuo antoi SC 1579, MC 13916 pistettä. Noi ei musta ole kovin kaukana paremmista tuloksista. Ottaen huomioon siis että mulla on asetuksina PBO päällä, oleellinen limitti on 87C astetta, lisäksi laitoin jonkun -7 tai -10 negative curve offset, sitä ei näe kuin biosista ja tuo on etähallinnan kautta käytössä. Tai entä sitten parempi tahna riittävästi laitettuna? Arvelen että silloin SC voisi nousta korkeintaan 3% lisää(verrattuna kakkostestiin), ja MC ehkä vielä 5% lisää. Tarkoitus olisi noilla samoilla asetuksilla testata tuo läpi, niin näkee konkreettisemmin onko tälläisestä hifistelystä mitään oikeaa hyötyä, ja ennenkaikkea minkä verran.

Tässä on juu nyt lueskeltua tästä aiheesta enemmän sekä tätä ketjua että noita videoita tuossa sunnuntaina ja maanantaina.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Mä olen ekaa kertaa tähän aiheeseen perehtymässä. Mä otin tuon kuvan alunperin vitsinä, kysyäkseni että laitoinko liian vähän tahnaa...No nyt on selvinnyt että aika selvästi laitoin.

Mä laitoin tuon CPU mainaamaan PBO päällä, joskus sunnuntaina. Säädin lämpörajaksi 87 astetta, noi muut arvot laitoin "motherboard", ja sitten jonkun -7 tai -10 negative curve offset.
Olenko googlettanut oikein että vakiona tuo raja olisi 90 astetta? Noita ei tunnu mistään löytyvän edes epävirallisina spekseina, mutta mielestäni kyllä. Netissä oli paljon juttuja noista muista PBO rajoista, (motherboard/auto/manual), noi PPT/TDC/EDC rajat mutta noihan on kaikki EVVK jos se prossu boostaa lämpörajaan asti.( Mä laitoin tuohon viestiin yhden kuvan tuosta Ryzenmasterista, mutta ei tuolla nyt tässä ole vielä mitään merkitystä Kryptovaluuttojen louhintathreadi )

Toisaalta tuo jäähy minkä tuolle laitoin, ei välttämättä ole ihan täydellisen riittävä sille. Tuo on kompakti 5 lämpöputken viritys. Noctuan sivulla siinä lukee että se tarjoaa tuolle 5800X:lle vain alhaisen ylikellotuspotentiaalin. "low turbo/overclocking headroom". Toisaalta tässä ja nyt, tuossa CPU mainaamisessa ei tavoiteta maksimitehoja/suorituskykyä. CPU mainaus yleisellä tasolla on erittäin huonosti tuottavaa, eli sähkönkulutuksen osuus bruttotuotosta on korkea, jolloin ei yleensä ole mieltä tavoitella maksimisuorituskykyä, vaan enemmän optimoida energiankulutuksen suhteen. Mulla erityisti koska en saa mitään etua mistään turhasta sähkönkäytöstä.
Korkeat kellot vaativat jännitettä, se vaatii watteja, se taas kusee energiatehokkuutta. Luultavasti tällä hetkellä tuo on lähes optimaalisella tasolla jo valmiiksi. Ja jos joku miettii sitä paljonko tuollainen 5800X tuottaa CPU mainauksessa, puhutaan tällä hetkellä noin dollarista viikossa, sähkön jälkeen. Ja noi tuotot senkun laskee koko ajan.


Seuraavan kerran kun tuota räplään, ajattelin ensin kokeilla lisätä tahnaa reippaasti. Samalla siinä pitäisi nähdä miten hyvin tuo määrä oli levittäytynyt. Töpötin hieman myös jäähyn pohjaan tuollaisia mutta siihen en laittanut juurikaan tavaraa, tuossa kuvassa on suurin osa tahnasta.

Toinen asia mitä tuossa samalla havaitsin, tuo tahna itsessään. Vuosien saatossa enimmäkseen mä olen kierrättänyt niitä vanhoja savia mitä Intelin OEM/pakettikoneissa on ollut valmiina, koska mulla ei ole ollut kovin tehokkaita prossuja jotka olisivat vaatineet mitään sen enempää. Joskus noin 2015/2017 ostin erikseen tuubin tuota tahnaa, mutta mä olen aika varma että mä avasin sen vasta viime vuoden lopussa kun hommasin 9600K:n. Sitä ennen se on ollut mulla jossain kadoksissa enkä ole sitä melko varmaan käyttänyt. Nyt viime vuonna muuton yhteydessä olin sen löytänyt taas jostain ja laittanut sellaiseen kasaan missä on pienemmät ATK jutut ja pystyin käyttämään sitä.

Tuo 9600K mulla on CPU mainannut n. 66C ydinlämmöillä. Siihen varmaankin laitoin enemmän tahnaa, mutta se oli tuota samaa. Ja siinä on selvästi riittävän iso ja tehokas jäähy sille.

Siinä tuubissa luki alphacool thermal grease. Sillä ei oikein löytynyt mitään, mutta siinä oli sellainen wattia per jotain luku, joka tuntui hyvin alhaiselta verrattuna mihinkään muuhun kuin katselin. Lopulta ilmeni että se on sama kuin tämä: Alphacool Silver Grease lämpötahna, 0.5g - 1,30€

Sillä nimellä se mm. löytyykin tästä testistä viimeisenä. Best Thermal Paste for CPUs 2021: 90 Pastes Tested and Ranked Eli tuo on halvinta mahdollista bulkkia, varmaan sitä ostaessa se on ollut mulle hyvä valinta, mutta se ei ehkä enää riitä näille 5800X:lle tai tulevalle 12600K:lle. Ehkä myös 5600X ansaitsee parempaa. Toinen vertailu mitä katselin oli guru3D:n uudempi vertailu. Guru3D Thermal Paste Roundup - Round 2 (2021)



Mä yritin katsella noita testejä ja vertailla mitä on saatavilla Jimmsillä tai Verkkokaupassa(Raisio) suoraan hyllystä, tai järjellisellä aikataululla tilattavissa, ja hintoja.

Artic MX-5 on ilmeisesti kohtalaisen hyvää hintaisekseen? Toinen mikä toisessa testissä mikä mulla on tuolla toisen koneen selaimessa näyttää olevan tuo Alpenföhn permafrost 2. Se on hieman kalliimpaa mutta sitä saisi tilattua tietokonekauppa.fi kautta 13e per 3 grammaa. Tjaa, tuossa on joku ristiriita. Samalla EAN koodilla löytyy sama Datatronicilta, paitsi siellä lukee 12e 2 grammaa. Jos se oikeasti on 2 grammaa niin sitten se on vähän liian kallista. Sama EAN koodi pitäisi kai aina tarkoittaa samaa tuotetta, eli joko koodi on väärin tai grammat on väärin jommassakummassa paikassa.

Mitä muuta voisi katsella? Toi MX-5 on vahvoilla koska se on pärjännyt kohtalaisesti noissa molemmissa testeissä, se on hinnaltaan hyvin OK ja näyttää myös Jimmsillä olevan hyvin suosittu. Mutta mielellään valitsisi muutamasta hyvästä vaihtoehdosta yhden, eli onko muita suosituksia mitä löytyy ja suht järkevään hintaan. Ja ennen kaikkea haluaisin nähdä jotain testejä.

Mulla on kuitenkin ainakin 5800X, 5600X ja mahdollisesti myös 12600K, ja noita jäähyjä voisi joutua muutamaan kertaan vaihtaa kun en ole varma millainen riittää tuolle 5800X:lle. 5600X on tällä hetkellä vakiojäähyllään mutta se on tarkoitus päivittää paremmaksi. Ja 12600K myös odottaa.



Tässä ja nyt ajattelin ensin lisätä tuota halvan tahnan määrää tuohon prossuun ja katsoa miten se vaikuttaa lähinnä CB R23 tulokseen. Haluaako joku arvailla minkä verran tulos paranee, itse ajattelin että SC voisi nousta ehkä 5%, ja MC ehkä jopa 10% jos tuo tahnan määrä on selvästi riittämätön. Jos ne nousee vain hieman niin silloinhan tahnan määrä oli jo lähes täydellinen, vaikka se varmasti näyttää monen silmään hirvittävän kamalalta.

Tuolla määrällä tuo antoi SC 1579, MC 13916 pistettä. Noi ei musta ole kovin kaukana paremmista tuloksista. Ottaen huomioon siis että mulla on asetuksina PBO päällä, oleellinen limitti on 87C astetta, lisäksi laitoin jonkun -7 tai -10 negative curve offset, sitä ei näe kuin biosista ja tuo on etähallinnan kautta käytössä. Tai entä sitten parempi tahna riittävästi laitettuna? Arvelen että silloin SC voisi nousta korkeintaan 3% lisää(verrattuna kakkostestiin), ja MC ehkä vielä 5% lisää. Tarkoitus olisi noilla samoilla asetuksilla testata tuo läpi, niin näkee konkreettisemmin onko tälläisestä hifistelystä mitään oikeaa hyötyä, ja ennenkaikkea minkä verran.

Tässä on juu nyt lueskeltua tästä aiheesta enemmän sekä tätä ketjua että noita videoita tuossa sunnuntaina ja maanantaina.
En ymmärrä miksi tahanlevityksestä tulee tehdä noin hankalaa? :kahvi: Voitelee kuin leivän vain, paitsi nestemetallien kanssa oikea annostelu.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 107
Mikä on hyvä tökötti lämpötahnan poistamiseen ja mistä sitä saa helposti ja halvalla?
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Mikä on hyvä tökötti lämpötahnan poistamiseen ja mistä sitä saa helposti ja halvalla?
Paineilmajarrujen jäänesto, motonet alahyllyt, 5e litra.

100% IPA aka isopropyylialkoholi.


Tai apteekista tyyliin 10e/desi.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 107
Paineilmajarrujen jäänesto, motonet alahyllyt, 5e litra.

100% IPA aka isopropyylialkoholi.


Tai apteekista tyyliin 10e/desi.
Jos meinaat Aerol 100 Paineilmajarrujen jäänesto 1 l niin ei kyllä ole isopropyylialkoholia.

70-80% etanoli
15-25% Isopropanoli
~2% Metyylietyyliketoni

"Valmistettu vahvasti denaturoidusta etanolista. Sisältää voiteluainetta."

Erityisesti tuo voiteluaine tekee siitä aika epäilyttävän käyttää puhdistukseen.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Jos meinaat Aerol 100 Paineilmajarrujen jäänesto 1 l niin ei kyllä ole isopropyylialkoholia.

70-80% etanoli
15-25% Isopropanoli
~2% Metyylietyyliketoni

"Valmistettu vahvasti denaturoidusta etanolista. Sisältää voiteluainetta."

Erityisesti tuo voiteluaine tekee siitä aika epäilyttävän käyttää puhdistukseen.
Meinaan sellaista joka on 100%, tuotteita on lukuisia. Start tuon omani valmistaja. Se on sitten ihan omasta itestään kiinni mikäli ei viitsi ensimmäistä tuotetta pidemmälle tsekkaa. :kahvi:

Sieltä saa myös 15e/litra ipaa metallipurkissa. Ihan sama mitä maksaa, kuhan ei apteekin hintoja. Oon puhdistanut myös jotain vekkejä iholla tolla, sekä elektroniikkaa. :joy:
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 628
Meinaan sellaista joka on 100%, tuotteita on lukuisia. Start tuon omani valmistaja. Se on sitten ihan omasta itestään kiinni mikäli ei viitsi ensimmäistä tuotetta pidemmälle tsekkaa. :kahvi:

Sieltä saa myös 15e/litra ipaa metallipurkissa. Ihan sama mitä maksaa, kuhan ei apteekin hintoja. Oon puhdistanut myös jotain vekkejä iholla tolla, sekä elektroniikkaa. :joy:
Koronahärdellin takia osa noista "100% ipaa" litkuista on muuttunut "100% ihan muuta".
Eli tuoteselosteet kannattaa syynätä todella tarkkaan vaikka aikaisemmin olisikin ollut ipaa.
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
760
Tämän tapaisia olen käyttänyt puhdistukseen kun ilmaiseksi saa.Riittäviä omaan käyttöön.
 
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
495
Mikä on hyvä tökötti lämpötahnan poistamiseen ja mistä sitä saa helposti ja halvalla?
Apteekista voi kysyä isopropyylialkoholia. 100 ml maksaa muistaakseni reilut 7 € ja siitä riittää todella pitkäksi aikaa. Tämä on nestemäistä tavaraa lasipullossa ja siinä on helppo kostuttaa vaikka vanupuikkoa, jolla voi sitten kostuttaa vaikka vessapaperin palaa. Eli ei tarvitse hölvätä ylenmäärin. Enimmät tahnat kun pyyhkii pois sellaisenaan, niin tätä ei sitten tarvita lopulliseen puhdistukseen kuin muutamia tippoja.

Toinen vaihtoehto on CRC elektroniikan puhdistusspray, mutta sitä käyttäisin lähinnä pienien ja hankalasti puhdistettavien kolosien puhdistamiseen, koska se on spray. Tätä saa esimerkiksi Motonetistä hintaan 10 € / purkki. CRC Precision Cleaner PRO Elektroniikan puhdistusspray 250 ml | Motonet Oy

Nämä eivät välttämättä ole niitä halvimpia vaihtoehtoja, mutta nämä ovat hyviä aineita ja näillä homma onnistuu.
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
760
Tuli tilattua kokeeksi Kryonauttia.Ilmeisesti joku oli kokeillut pitää vähän aikaa lämpöisen veden alla koska tahna on kuulemma aika "jäykkää".Olen käyttänyt yleensä Noctuan tahnaa mikä on todella juoksevaa.Varmaan paras tapa on levittää tahna sillä mukana tulevalla levittimellä?Olen sen verran vanhan liiton mies et tahna pitää levittää kuin leipä konsanaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 168
Tuli tilattua kokeeksi Kryonauttia.Ilmeisesti joku oli kokeillut pitää vähän aikaa lämpöisen veden alla koska tahna on kuulemma aika "jäykkää".Olen käyttänyt yleensä Noctuan tahnaa mikä on todella juoksevaa.Varmaan paras tapa on levittää tahna sillä mukana tulevalla levittimellä?Olen sen verran vanhan liiton mies et tahna pitää levittää kuin leipä konsanaan.
Ei tarvitse levittää eikä lämmitellä. Oma juttu on pieni X muoto prossun päälle ja tosi hyvin leviää. On noita muitakin levitys tapoja, youtubesta löytyy. X jättää melko minimaaliset "ilmataskut" levitessään. Toki erot eri tavoissa on varmasti todella pienet jonkun heatspreaderin päällä joten ei se väärin ole jos haluat levittää kun siinä kryonautin mukanakin tulee semmoinen levitys suutin.
 
Liittynyt
20.08.2021
Viestejä
94
Itse käytän asetoonia kaikenlaiseen elektroniikan puhdistamiseen mm. fluxin poisto piirilevyistä juotosten jälkeen. Sulattaa tosin muovia, mutta jos ei aivan käsi ole, niin toimii ongelmitta. Myydään lähes joka kaupassa tokmanni, motonet jne., halvimmillaan taitaa olla biltemassa, jossa 6,50e litra.
Asetoni on aika rajua kamaa, suosittelen ostamaan apteekista isopropyylialkoholia pikkupullon!
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 683
Eikö tää nyt ole ihan riittävästi laitettu? Painoin jäähyn kiinni ja annoin levitä sen verran kun jäähyn omalla painolla levisi. Olin siis sitä alunperin levittänyt ympäriinsä sellaisella paperista taitetulla "siveltimellä".

Kuvat siis otettu sen jälkeen kun painoin jäähyn tuohon päälle, ilman varsinaista kiinnittämistä. Tuossakin jo hieman pursui jäähyn reunan yli tavaraa.

Tuossa vaan, prossu on siis 5800x, se on säädetty boostaamaan PBO:lla 87 asteeseen, ja se CPU mainaa 24/7. Ensin prossun ottamat watit nousi jotain 10W, mutta pari päivää myöhemmin ne on alkuperäisestä, liian vähäisestä tahmanmäärästä nousseet vain n. 7W. Noi tahnat on siis halvimmat mahdolliset, ja musta alkaa aika vahvasti vaikuttamaan että tuo jäähy yksinkertaisesti ei ole riittävä tuolle prossulle. Mulla on siis NH-U9S. Esim. tässä on paljon järeämpi NH-U12A ja silti CB saa samanlaisia lämpötiloja aikaan, toki oletettavasti reippaasti suuremmilla wateilla ja ainakin paljon paremmalla tuloksella. Mun CB23 MC tulos ei juuri yhtään parantunut, jotain 14333 pistettä sain irti. Ajattelin seuraavaksi kokeilla macho rev C:tä, noilla tahnoilla ei voi olla jotain 30W eroa.



cpu tahna 1.jpg
cpu tahna 2.jpg
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
220
Apteekista voi kysyä isopropyylialkoholia. 100 ml maksaa muistaakseni reilut 7 € ja siitä riittää todella pitkäksi aikaa. Tämä on nestemäistä tavaraa lasipullossa ja siinä on helppo kostuttaa vaikka vanupuikkoa, jolla voi sitten kostuttaa vaikka vessapaperin palaa. Eli ei tarvitse hölvätä ylenmäärin. Enimmät tahnat kun pyyhkii pois sellaisenaan, niin tätä ei sitten tarvita lopulliseen puhdistukseen kuin muutamia tippoja.

Toinen vaihtoehto on CRC elektroniikan puhdistusspray, mutta sitä käyttäisin lähinnä pienien ja hankalasti puhdistettavien kolosien puhdistamiseen, koska se on spray. Tätä saa esimerkiksi Motonetistä hintaan 10 € / purkki. CRC Precision Cleaner PRO Elektroniikan puhdistusspray 250 ml | Motonet Oy

Nämä eivät välttämättä ole niitä halvimpia vaihtoehtoja, mutta nämä ovat hyviä aineita ja näillä homma onnistuu.
Muistaakseni uraltonelta saa 1L putelin ipaa about 13€. Riittänee loppu elämän ajaksi tuo.
 
Liittynyt
06.08.2017
Viestejä
182
täällä varmaa joku tietäis mistä sais lämpötyynyt näyttikseen, tarvi 0.75mm paksusta.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
täällä varmaa joku tietäis mistä sais lämpötyynyt näyttikseen, tarvi 0.75mm paksusta.
ostat milliset?

jimmssi, kiina, ebay, yms

mutta osta kunnolliset eikä hinnat alkaen, kunnolliset = speksattu yli 10W/mK
 
Viimeksi muokattu:

Rudenorth

Tukijäsen
Liittynyt
14.06.2018
Viestejä
200
täällä varmaa joku tietäis mistä sais lämpötyynyt näyttikseen, tarvi 0.75mm paksusta.
Itse olen käyttänyt esim. Jimmsillä myytäviä Arcticin Thermal Padejä ja hyvin ovat toimineet. En tiedä löytyykö 0,75mm, mutta varmaan 1mm toimii ihan hyvin.
 
Liittynyt
29.11.2020
Viestejä
262
Tilasin juuri TG-PP-10 silikonikittiä (thermal Putty). Edessä on emon siirtyminen uuteen koteloon, jolloin putsaan samalla emon monoblokin ja näyttiksen blokit. Oikean paksuisten tyynyjen löytäminen on aina tosi työlästä, niin tämän pitääisi ajaa asia kerralla. Kitti kun mukautuu paineen alla juuri oikeaan korkoon.

Laitan vähän raporttia sitten tuloksista kun saan setin kasaan. Tietty lämmöt ennen ja jälkeen tulevat olemaan eri koteloissa, mutta blokit ovat samat. Tällä hetkellä on käytössä Thermal Crizzlyn lämpötyynyt. Toivottavasti lämmöt eivät ainakaan huonone. spekseiltään tuon TG-PP-10:n pitäisi olla vähän parempaa 10,00W/m-K kun Minus padit ovat 8W/m-k. Nyt vain odottelemaan kuukauden verran että uusi kotelo saapuu.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
906
Näköjään Rog ces 2022 striimissä julkaistiin uusi thermal grizzly conductonaut extreme. Pitäisi olla 20% parempi lämmönjohtavuus edelliseen conductonauttiin verrattuna. Ei tietoa koska tulee myyntiin, mutta Der8auer piti videossa kädessä tuubia logoilla joten mahdollisesti lähi tulevaisuudessa.



Edit: alkaa kohdassa 39 min.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.11.2020
Viestejä
262
Tilasin juuri TG-PP-10 silikonikittiä (thermal Putty). Edessä on emon siirtyminen uuteen koteloon, jolloin putsaan samalla emon monoblokin ja näyttiksen blokit. Oikean paksuisten tyynyjen löytäminen on aina tosi työlästä, niin tämän pitääisi ajaa asia kerralla. Kitti kun mukautuu paineen alla juuri oikeaan korkoon.

Laitan vähän raporttia sitten tuloksista kun saan setin kasaan. Tietty lämmöt ennen ja jälkeen tulevat olemaan eri koteloissa, mutta blokit ovat samat. Tällä hetkellä on käytössä Thermal Crizzlyn lämpötyynyt. Toivottavasti lämmöt eivät ainakaan huonone. spekseiltään tuon TG-PP-10:n pitäisi olla vähän parempaa 10,00W/m-K kun Minus padit ovat 8W/m-k. Nyt vain odottelemaan kuukauden verran että uusi kotelo saapuu.
TG-PP-10 testattu. VRM-lämpötilat 10 astetta pienemmät ja GPu -blokin muistien lämmöt usemman asteen alempana kuin ennen. Nyt VRM - maksimi on 44 astetta ja EVGA FTW3 3080 memory junction maksimi 60 astetta ja GPU - Hotspot 57.
Käytossä 10700K @ 5100 all core ja 3080 on 2100Mhz / 10500Mhz.

Yksi syy parempiin lämpöihin hyvän lämmönjohtavuuden lisäksi on varmasti se tuo kitti mukautuu. Tällöin ei tule ongelmaa liian ohuiden tai paksujen tyynyjen kanssa.
Vähän stuo tavara tarttuu sormiin, mutta on ehdottomasti vaivan väärti. Sitäpaitsi on paljon halvempaa kuin nuo paremman laatuiset lämpötyynyt. 50 gramman purkki maksaa Digikeyllä reilu 25 euroa plus rahdit. Ja tuosta riittää jo pariin kokoonpanoon.

Suosittelen lämpimästi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 464
Viestejä
4 162 933
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom