Laadukkaat kuulokkeet?

Laiton tilaukseen "Hyvät tarjoukset" keskustelusta Philips Fidelio X3, kun asialliseen hintaan sai. Mutta katsoin erään arvostelun:


Koko "värittynyt" monien tykkäämä Fidelio sound latistettu.

Taitaa mennä palautukseen.
 
Fidelio X3 arvosteluita nyt lukenut/katsonut enemmän. Varmaankin nätin kuuloiset kuulokkeet, vertailuissa verrataan kalliimpiin kuulokkeisiin mitä nyt tarjoushinta 250Eur. X2 tykkäsin nimenomaan nätistä korostuneesta bassosta, mitä X3 ei tarjoa.
 
Vastamelutoiminto ei pärjää Sonylle. Ei voi puhua siitä edes samana päivänä. Esimerkiksi kova tuuli on liikaa. Jos haaveena on täydellinen hiljaisuus esim junassa tai lennoilla, niin nämä ei ole oikeat luurit siihen. Valtaosa taustahälystä poistuu, mutta oikein kuuntelemalla huomaa istuvansa junassa. (Lentelyt on nuhahössötyksen takia jäänyt lentämättä) Myös omaan makuun Sonyn äänimaailma on parempi, mutta kaikkea ei voi saada samassa paketissa.

Mutta sitten puheluissa nämä on aivan omaa luokkaansa. Kuten jossain arvostelussa luin, että äänenlaatu on vähintään yhtä hyvä kuin puhelimen omassa mikrofonissa. Ei ole kukaan valittanut misään yhteydessä, että olisi ollut vaikeuksia kuulla puhetta. Myös vastapuolen puhe kuuluu erinomaisesti. Tämä oli itselleni suurin valintakriteeri ja olen tyytyväinen. Ja vaikkei äänimaailma olekaan Sonyn veroinen, niin ei se silti huono ole. Nuo odotusajan IdeaPlayt ja Taotronicsit on kuulokkeiden pilkkaa näihin verrattuna.

Itse jätin Jabran pois laskuista jo alkuvaiheessa., kun Bosen luurit oli arvioitu parissa arvostelussa paremmaksi. Tässä yksi esimerkkivideo:

Itse testaamatta, arvostelujen perusteella, tuo 700 pitäisi olla hyvä valinta. QC35 II oli itsellä käytössä vähän vastaavaan, ja vähän vielä parempia puheluja kaipasin. Väittävät, että olisi parannettu selvästi tuossa 700:ssa ja olisin ne ostanut, mutta nykyisessä työssä vähemmän puheluja, niin tilasin juuri Surface 2:t mielenkiintoisen säätömekanismin vuoksi. Todennäköisesti häviää kaikissa muissa asioissa, mutta tuleepahan kokeiltua.

Ja onhan Boset hyvät, vaikka eivät parhaat. QC35:ssa joutui tuulessa kyllä vaihtamaan moodia, edellisen viestin tästä välissä ladattuani.

Kävin Bose 700:t Gigantista. Olisihan se ollut kiva uteliaisuudesta kokea, miltä tämän hetken paras vastamelu kuulostaa (tai siis miltä ei kuulosta), siihen olisi pitänyt ostaa Sony. Sen verran karuja kommentteja löytyi mm. redditistä, että etenkin Teams/Zoom/Skype ym. käytössä Sony on jossain surkean ja käyttökelvottoman välillä jos yhtään enemmän käyttää, joten eipä noita tarvinnut sitten omaan käyttööni harkita. Tänään on nyt Bosen kanssa mennyt kaksi tuntia neuvottelupuhelussa ja siihen päälle tunti normaaleja puheluja, hyvin kuuluu eikä minkäänlaista kommenttia muilta tullut, että oma puheeni kuuluisi millään tavalla huonosti. Lyhyellä testillä äänenlaatukin on omasta mielestäni oikein hyvä suoraan vakioasetuksilla. Päänvaivaa ei aiheutunut kuulokkeiden parittamisesta muutaman laitteen kanssa. Multipoint bt toimii luontevasti ja bt-yhteys ei katko tai pätki. Firmispäivitys upposi sisään ongelmitta, käyttöliittymä on tarpeeksi kätevä ja hipaisutoiminnot toimii just niin kuin pitääkin. Vastamelutoiminnosta en osaa sanoa sen kummempaa, kun en ole sen tehoa testannut missään kunnolla. Mutta kun QC15 oli jo sekin riittävän hyvä matkustaessa, niin kaipa tämä jotain 3 sukupolvea uudempi laite vielä paremmin toimii. Eli tyytyväinen ostaja olen.

Sen voi vielä lisätä, että Bose 700 on todella mukava päässä. Kolmisen tuntia oli luurit korvalla yhtäjaksoisesti, ei puristanut, hiostanut tai ahdistanut. Unohdin lopulta, että ovat päässä, kunnes tuli sattumalta mieleen että voisi nuo nyt kuitenkin ottaa pois akkuvirran säästämiseksi. Akku voisi olla tietenkin kyllä parempi, jos jotain moitetta pitää keksiä.

Se on vaan jännä, että Sony, joka osaa tehdä erinomaisia kuulokkeita, jättää hommat vähän puolitiehen. Tekivät maailman parhaat langattomat vastamelunappikuulokkeet, mutta kuitenkin sellaiset, jotka eivät kestä kosteutta lähtökohtaisesti yhtään. Voi olla että Bosen uunituore nappikuulokejulkistus on nyt aavistuksen parempi, ainakin kunnes Sonylta tulee varmaan pian uusi malli. Sonyn erinomaiset 1000MX3-kuulokkeet surkeat puheluissa, eikä ollut multipoint bluetoothia. Nyt on uudemmissa tuo multipoint, mutta puheluissa kuitenkin olisi paljon parantamisen varaa. Mutta varmasti Sonytkin ovat erinomaisia ja joissain asioissa markkinoiden kärkeä, jos nuo mainitut puutteet eivät käyttöä haittaa.
 
Jos joskus tässä lähivuosina investoisi vaikka max. pari tonnia kuulokekuuntelupisteeseen (näen päässäni löhötuolin, pienen sivupöydän, viskilasin ja hämärän huoneen illlala kun perhe on jo unilla) niin minkälaisen laitekombinaation rakentaisitte? Nojatuolin, pöydän ja viskin löytänen itsekin, mutta miten äänilähde, vahvistin ja kuulokkeet?
 
Jos joskus tässä lähivuosina investoisi vaikka max. pari tonnia kuulokekuuntelupisteeseen (näen päässäni löhötuolin, pienen sivupöydän, viskilasin ja hämärän huoneen illlala kun perhe on jo unilla) niin minkälaisen laitekombinaation rakentaisitte? Nojatuolin, pöydän ja viskin löytänen itsekin, mutta miten äänilähde, vahvistin ja kuulokkeet?
focal elear
 
Jos joskus tässä lähivuosina investoisi vaikka max. pari tonnia kuulokekuuntelupisteeseen (näen päässäni löhötuolin, pienen sivupöydän, viskilasin ja hämärän huoneen illlala kun perhe on jo unilla) niin minkälaisen laitekombinaation rakentaisitte? Nojatuolin, pöydän ja viskin löytänen itsekin, mutta miten äänilähde, vahvistin ja kuulokkeet?
Hyvän lineaarisen vahvistimen ja DACin saa reilusti alta 500€ (esim. Topping L30 + E30). Ennemmin panostaisin useampiin kuulokkeisiin, joita voi sitten fiiliksen ja musiikin mukaan vaihdella. Kuulokkeita on vaikea suositella tietämättä mieltymyksistä. Käy kuuntelemassa liikkeissä / koita arvosteluiden perusteella kartoittaa mieluisia.
 
Tonnilla ja kahdella saa jo huippu planarit ja niille soivan dacin ja vahvistimen.
 
LCD-2C itellä ~1,5v käytössä ja loistava valinta, jos hakee rentoa, lämmintä ääntä loistavalla bassontoistolla ja hyvällä keskialueella. Ei rasita kuunnella tuntikausia ja genretki menee aika hyvin kaikki. Siihen kylkeen joku perus 200-400€ dac-amp-stack.
 
Juuri tällaisia vinkkejä kaipasinkin, että pääsee jostain päästä alkuun. Pitää ehdottomasti pyörähtää paikalliset liikkeet läpi koekuuntelemassa. Muutenkin tuntuu, että tällaisia vehkeitä on mukavampi ostaa kivijalasta eikä säästää ihan viimeistä penniä.

Millaisia ajatuksia äänilähteestä? Hyllyistäni ei löydy yhtään fyysistä levyä ja haluaisin jatkaa 100% digitaalisella linjalla. Nykyään musiikit soivat Spotifystä, mutta se on varmaan puristi-hifistille äänenlaadullisesti täysin sietämätön ajatus tonnin kuulokkeiden pariksi? :hmm:
 
Juuri tällaisia vinkkejä kaipasinkin, että pääsee jostain päästä alkuun. Pitää ehdottomasti pyörähtää paikalliset liikkeet läpi koekuuntelemassa. Muutenkin tuntuu, että tällaisia vehkeitä on mukavampi ostaa kivijalasta eikä säästää ihan viimeistä penniä.

Millaisia ajatuksia äänilähteestä? Hyllyistäni ei löydy yhtään fyysistä levyä ja haluaisin jatkaa 100% digitaalisella linjalla. Nykyään musiikit soivat Spotifystä, mutta se on varmaan puristi-hifistille äänenlaadullisesti täysin sietämätön ajatus tonnin kuulokkeiden pariksi? :hmm:

Ihan hyvä se on minusta, jos haluaa hifistellä niin sitten Tidal.
 
Kutsukaa vain puukorvaksi jos haluatte mutta Spotify Premiumin mp3:n ja Tidalin flaccien välillä ei mielestäni edes ole mitään merkittävää eroa? Joskus kelasin niiden ja ihan kiinteiden levyjenkin välillä ja yhdeksässä tapauksessa kymmenestä en onnistunut löytämään mitään hiusten halkomisen arvoista ja sillä yhdelläkin kerralla saatoin kuvitella omiani. Tidalin "MQA:t" yms. sitten taas ovat melko lailla puhdasta skämmiä.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyvä se on minusta, jos haluaa hifistellä niin sitten Tidal.
Jos oikein käsitin, jos haluaa hifistellä Amazon Music HD lienee Tidaliakin laadukkaampi. Se kuinka moni oikeasti kuulee noiden eroja jopa Spotify mukaan lukien, on taas toinen asia.

Pientä vertailua teoreettisten laatujen osalta:

1603395437199.png

 
Juuri tällaisia vinkkejä kaipasinkin, että pääsee jostain päästä alkuun. Pitää ehdottomasti pyörähtää paikalliset liikkeet läpi koekuuntelemassa. Muutenkin tuntuu, että tällaisia vehkeitä on mukavampi ostaa kivijalasta eikä säästää ihan viimeistä penniä.

Millaisia ajatuksia äänilähteestä? Hyllyistäni ei löydy yhtään fyysistä levyä ja haluaisin jatkaa 100% digitaalisella linjalla. Nykyään musiikit soivat Spotifystä, mutta se on varmaan puristi-hifistille äänenlaadullisesti täysin sietämätön ajatus tonnin kuulokkeiden pariksi? :hmm:
Todellakin kannattaa käydä koekuuntelees. Niin makukysymyksiä nämä asiat. Kaikista pinnalla ja kehutuista kuulokkeista et varmastikkaan tykkää. Esim ite en pitänyt yhtään hifiman sunandroista ja hifiman anandat oli jo ihan ok mut focal elearit vei voiton. Lcd2:set taas omaan makuun ihan liian tummat ääneltään, ei mitenkään sopinut mun hyvin vaihtelevaan musiikkimakuun.
 
Nyt kun streamauspalveluista oli puhe, niin kysymys: joko Tidal osaa toistaa albumit aukottomasti?

Viimeksi kun tähän asiaan törmäsin (netissä, omissa ja kaverin testeissä) muutama kuukausi sitten (<12kk), niin edelleen Spotify oli ainoa suoratoistopalvelu joka ei lisää pientä pakotettua taukoa / crossfadea saman albumin eri kappaleiden väliin.

Jos haluaa puristi olla, ja varmistaa oikean äänenlaadun, niin perinteinen CD lienee "oikea" referenssiäänite, koska siihen masteroija on yleensä nykyään pyrkinyt (uudet ja re-print vinyylitkin tehdään monesti siitä, tosin en kyllä ole sitä mieltäkään että vinyyli toisi jotain parannusta äänenlaatuun muutenkaan).

High-def audiostreamaus sitten asia erikseen, mutta koska se tuli nyt tässä ketjussa (taas kerran) mainittua, huomautan että monien ammattilaistenkin mielestä >44.1kHz, >16bit on vähän kyseenalainen tapa siirtää / toistaa musiikkiäänitteitä (saattaa olla että tuo enemmän ongelmia kuin hyötyä), mutta asia ei ole ihan yksiselitteinen ja siitä kannattaisi ehkä jatkaa omassa keskustelussa, tai vanhassa säikeessä jos sellainen on jo valmiina. Sama toki koskee muutenkin ehkä musiikin välitysmediasta keskustelua (ei ehkä syvemmin kuulu tähän ketjuun?).

Tärkeintä tietenkin että nauttii musiikista ja itse sisällöstä, ihan sama mitä muusta on mieltä :cool:
 
Ihan hyvä se on minusta, jos haluaa hifistellä niin sitten Tidal.
Kuka ihme hankkii tonnin - parin tonnin vehkeet, jos ei halua hifistellä? :kahvi:

Itse kuulen eron jo parin sadan euron vehkeillä. Joissain albumeissa on omaan korvaani selkeä ero Tidalin ja Spotifyn välillä, toisissa puolestaan lähes mitätön. Ei siinä ole kuin ottaa testiin ja tehdä omat vertailut.
Nyt kun streamauspalveluista oli puhe, niin kysymys: joko Tidal osaa toistaa albumit aukottomasti?

Viimeksi kun tähän asiaan törmäsin (netissä, omissa ja kaverin testeissä) muutama kuukausi sitten (<12kk), niin edelleen Spotify oli ainoa suoratoistopalvelu joka ei lisää pientä pakotettua taukoa / crossfadea saman albumin eri kappaleiden väliin.
Itse olen käyttänyt Tidalia vuosikaudet, enkä koskaan ole huomannut tällaista taukoa? Kuitenkin useampi levy kuunneltu läpi, joissa biisit vaihtuvat saumattomasti toiseen. Testasin vielä nyt, eikä ainakaan nykyversiossa tämmöistä ole.

Edit: Testasin nopsaan lisää, johtuisiko tuo 'crossfade' jos asetuksissa on 'Loudness normalization' päällä? Koitin tuolla asetuksella, niin huomasi kyllä biisiin vaihtuessa pienen eron voluumissa. Tuosta kun nappaa täpän pois niin pysyy sama voluumi ja aivan saumaton siirtymä biisistä toiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun tarkemmin muistelen, niin saattaa olla että tauot tuli vain "Premium" -versiolla (joka käyttää AAC:tä, tukee vain selaimia esim. Linuxeissa). HiFi-versiota ei tullut tuolloin kokeiltua (sama selainrajoitus siinäkin). Normalisaatiosta en olisi yllättynyt, että se aiheuttaa tauon millään soittimella. Oikeastaan olisin yllättynyt jos se ei aiheuta taukoa; albumin sisällä toki siinä ei ole missään tilanteessa järkeä, sillä normalisointi on jo tehty masteroidessa =).

Eri suoratoistopalvelujen vertailu keskenään on hankalaa muuten sen vuoksi, ettei voi olla varma siitä että materiaali olisi peräisin samasta masteroinnista (CD:lläkin voi olla useampia eri julkaisuja jostain tietystä albumista). Suoratoistopalveluiden asetuksissa kannattaa myös olla tarkkana, että kaikki niiden omat prosessoinnit on pois päältä...
 
Tein testin jossa soitettiin häviöttömiä tiedostoja ja mp3 eri laaduilla satunnaisesti, ja erotin heti 5 kertaa kuudesta mikä on häviötön, ja vehkeet ei ole kuin zen dac ja porta prot tällä hetkellä. Joten kyllä ne eri laadut erottaa huonoillakin vehkeillä, jos ei ole ihan puukorva.
 
Tein testin jossa soitettiin häviöttömiä tiedostoja ja mp3 eri laaduilla satunnaisesti, ja erotin heti 5 kertaa kuudesta mikä on häviötön, ja vehkeet ei ole kuin zen dac ja porta prot tällä hetkellä. Joten kyllä ne eri laadut erottaa huonoillakin vehkeillä, jos ei ole ihan puukorva.

Siihen toki vaikuttaa myös formaatti ja enkoodaus. Itse en ole kauheasti vertailua tehnyt, mutta jollain testisaitilla missä oli eri tasoisia sämplejä niin niitä pystyin jonkun verran erottamaankin, sitten toisaalta tidalia ja spotifyä en oikein osannut erottaa.

Ämppäreitä joskus kauan sitten eri enkoodereilla kun tuli tehtyä niin niissä oli melkoisia eroja, vaikka kbps:t pysyi samoina.
 
Apua, tahtoo mennä aika off-topicksiksi! :lol:

Mutta, itse en ole MP3:sia tehtnyt omista CD:istä sitten 2000-luvun alun (hyppäsin jossain vaiheessa Ogg Vorbisin käyttäjäksi, myöhemmin FLAC:iin, tosin oikeastaan ihan vaan varmuuden vuoksi ja osin siitä syystä, että kovalevytila on käytännössä ilmaista nykyään, ainakin CD:iden kokoluokassa).

Jos verrataan <160kbps MP3:sia häviöttömään niin eron kuulee kohtuu helposti (kuulemma - en ole itse tehnyt sokkotestejä, tosin vielä surkeammalla laadulla eron kuulee kyllä vaikka markettikorvalapuilla). >192kbps -tasolla taasen ero on (kait?) jo hankalammin havaittavissa, pitää olla aika harjoittunut kuuntelija ja hyvät vehkeet. Ja tosiaan - MP3-enkoodereita on useita, osa on aivan surkeita. Aikoinaan silloin joskus (kun kovalevytila ei ollut halpaa) tämä tuli opittua kantapään kautta; myös silloin suosittu joint stereo teki aivan karseita artefaktoja joihinkin äänitteisiin. EDIT: vertailu ilman mainittua bitratea on aika merkityksettömiä, MP3:n kohdalla myös käytetty enkoodaaja ja asetukset tulee mainita.

Nuo Premium-tason (siis kalliimpi versio; esim. Tidalin vaihtoehdot on nimetty aika harhaanjohtavasti) streamaajat (jos käyttävät häviöllistä pakkausta) käyttävät yleensä 256-320kbps -tasoa (vähän eri formaatteja). Jos siitä mennään vielä parempaan, onkin hyvä kysymys, onko siinä enää järkeä vai kannattaako samantien hypätä johonkin häviöttömään formaattiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilin itsekin spotify freetä ja tidan hifiä keskenään äsken enkä selvää eroa kuullut. Ja senkin pienen eron jonka luulin kuulevani saatto johtua vain siitä et tiesin milloin kuuntwlin tidalista biisin
 
Menee jo vähän offtopiciksi, mutta jos haluatte noita eroja bongata mp3 vs flac. Niin mitä huonompi (mp3) enkoodaus, sitä selvemmin korostuu "puuromaisemmilla" korkeilla taajuuksilla (hi-hat/snaret yms.). Eli alkaa kuulua pakkauksesta johtuvia artefakteja, eikä ole ihan yhtä "ilmavat" soundit kuin pakkaamattomassa.
Jonkun 160kbps ja alle mp3 pitäisi kyllä erottaa jo melko selvästi, halvemmillakin vehkeillä. 256kbps ja korkeammat meneekin jo sitten hieman hankalemmaksi erottaa, mutta eiköhän noitakin joissain tapauksissa liene erottavan.
Ja noita mp3 enkoodereita on sitten jonkun verran eri laatuisia, esim Fraunhoferin kodekki oli(/on?) kyllä parhaimpia. Tuota ei oikein tuntunut löytyvän monesta softasta, mutta ainakin vanhassa Adobe Auditionissa oli.
Aikoinaan tullut samaa "raakaa" ääntä käsiteltyä/kuunneltua uudelleen ja uudelleen useita tunteja ja mp3:een pakattunahan se sama pätkä kuulostikin sitten kyllä aika paskalta.

Itsellä oli Tidalin Hifi käytössä kokeilumielessä. Kyllähän tuon äänenlaadun erotti Spotifyyn verrattuna, mutta omien mieltymysten johdosta tulee Spotifyä käytettyä, eikä tuo äänenlaadullinen erokaan ole niin merkittävä itselle.
 
Kokeilin itsekin spotify freetä ja tidan hifiä keskenään äsken enkä selvää eroa kuullut. Ja senkin pienen eron jonka luulin kuulevani saatto johtua vain siitä et tiesin milloin kuuntwlin tidalista biisin

Tidalissa oli aiemmin mahdollisuus testata eroa mutta testi joutui aika huonoon valoon, koska vaikutti siltä, että pakattua biisiä oli manuaalisesti heikennetty. Sen jälkeen joku harrastaja latasi flac -tiedostot, pakkasi ne itse eri tavoilla ja teki nettisivun, jossa voi ABX-testata eri pakkausmetodeja. Testimahdollisuus vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, koska se on todella helppo toteuttaa selaimessa, voit vaihtaa lennossa ilman viivettä näppikseltä A ja B näppäimillä pakkaamattomasta pakattuun ja valittavana on reilusti eri formaatteja. Jos haluaa testata huonoa pakkausta, se löytyy Lame 96kbps vertailusta. Spotify, jopa ilmainen, on nopealla kuuntelulla jo todella hankalan oloinen mutta en ehtinyt testailemaan vielä laajemmin. Testi löytyy täältä ABX High Fidelity Test list
 
Se vähä mitä Tidalia kokeilin niin tuntui, että siellä on yleensä kaikki levyt hyvälaatuisena hyvästä masterista. Spotifyssä sitten saattaa olla enemmän mitä sattuu osastoa mukana. Tulee kuitenkin Spotifya pidettyä soittolistojen ja GUIn takia. Ja muutenkin tuntuu musiikkivalikoima olevan enemmän omaan makuun vaikka molemmissa suhteellisen samat musiikit on.
 
Se vähä mitä Tidalia kokeilin niin tuntui, että siellä on yleensä kaikki levyt hyvälaatuisena hyvästä masterista. Spotifyssä sitten saattaa olla enemmän mitä sattuu osastoa mukana. Tulee kuitenkin Spotifya pidettyä soittolistojen ja GUIn takia. Ja muutenkin tuntuu musiikkivalikoima olevan enemmän omaan makuun vaikka molemmissa suhteellisen samat musiikit on.

Tänään tulikin ensimmäistä kertaa testattua kaverin luona uusia monitoreita, ja kuunneltiin samoja biisejä sekä Tidalin että Spotifyn kautta. Tidalin pakkaus oli huomattavasti parempi, vaikkei häviötön formaatti ollut edes käytössä. Testi yllätti.
 
Nyt tarvitsisin kiireesti ehdotuksia isäinpäivälahjaksi. Bluetooth kuulokkeet 100e hintaluokasta. Menevät vanhemmalle mieshenkilölle joten kunhan äänimaailma on suht neutraali, löytyisi fyysiset painikkeet sivuista ja olisivat over earit niin kelpaisivat. Itselläni on salikuulokkeina AKGn Y50BT jotka ovat ajaneet asiansa ko. hommassa. Nuo ovat vaan on earit joten eivät mene sen takia tähän tarkoitukseen. Budjetti joustaa molempiin suuntiin. Ja ennen kuin joku kysyy, on oltava bluetooth, jotta liikkuminen onnistuu nuo päässä. :joy:
 
Se vähä mitä Tidalia kokeilin niin tuntui, että siellä on yleensä kaikki levyt hyvälaatuisena hyvästä masterista. Spotifyssä sitten saattaa olla enemmän mitä sattuu osastoa mukana.

En haluaisi jatkaa off-topicia, mutta... Periaatteessa ei ole olemassa "hyvää" tai "huonoa" masteria, masteri on masteri, yksittäisen artistin/yhtiön teettämä ja omistama. Ihan samat masterit siellä Spotifyssakin pohjimmiltaan on. Onhan sitten olemassa remasteroituja albumeita mutta ne ovat sitten asia erikseen eikä niillä ole mitään tekemistä Tidalin tai "MQA":n kanssa. Käytännössä leijonanosa albumin äänenlaadusta perustuu sen miksaukseen joka pysyy useimmissa tapauksissa samana vaikka masteri vahtuisi sataan kertaan. Kukaan ei varmastikaan tee albumeista erikseen ubersupermasterointeja- tai miksauksia pelkästään Tidalille. Ihan jo se että Tidal ei anna edes mitään lähteitä tai krediittejä näille "mastereilleen" misään joitakin mainosmaskotteina toimivia tähtituottajia/artisteja lukuun ottamatta luulisi kertovan tuostakin touhusta kaiken oleellisen.
 
Viimeksi muokattu:
En haluaisi jatkaa off-topicia, mutta... Periaatteessa ei ole olemassa "hyvää" tai "huonoa" masteria, masteri on masteri, yksittäisen artistin/yhtiön teettämä ja omistama. Ihan samat masterit siellä Spotifyssakin pohjimmiltaan on. Onhan sitten olemassa remasteroituja albumeita mutta ne ovat sitten asia erikseen eikä niillä ole mitään tekemistä Tidalin "MQA":n kanssa. Käytännössä leijonanosa albumin äänenlaadusta perustuu sen miksaukseen joka pysyy useimmissa tapauksissa samana vaikka masteri vahtuisi sataan kertaan. Kukaan ei varmastikaan tee albumeista erikseen ubersupermasterointeja- tai miksauksia pelkästään Tidalille. Ihan jo se että Tidal ei anna edes mitään lähteitä tai krediittejä näille "mastereilleen" misään joitakin mainosmaskotteina toimivia tähtituottajia/artisteja lukuun ottamatta luulisi kertovan tuostakin touhusta kaiken oleellisen.
Noh, offtopicia tai sitten ei niin en tuota tarkoittanut. Tarkoitin sitä, että esim. Blassics - Becoming Waves on ripattu vinyyliltä Spotifyyn. Sama juttu osassa Peshayn singleistä.

Kannattaa pitää myös mielessä, että analogisia masternauhoja on vain se yksi aito kopio., jokainen kopio joka siitä tai seuraavasta kopiosta on otettu ei ole saman tasoinen. Eli jos ei ole digimasteri josta kamat ripataan Spotifyyn, niin sillä voi hyvinkin olla eroa. Samoiten en ole aina niin vakuuttunut noista digilähteistäkään Spotifyssä, esim. Ozzyn uusi levy ja Lyytisen Another World. Kuulosti ainakin omalla setillä kohtalaisen heikolta esitykseltä.
 
Offtopic jatkuu... Tämä vertailu on maksun takana ja jo vanha ja tilanne on voinut muuttua tuosta, mutta vahvasti muistelisin, että vertailun suurin haaste oli löytää sama versio kappaleesta kaikista kolmesta palvelusta. Erot oli suurimmaksi osaksi semmosia mitkä ei mene pakkauksen piikkiin. Toki niitä samojakin sitten löyty ja kovasti samalle kuuluostivat kaikista palveluista. Jos muistan oikein...

 
  • Tykkää
Reactions: jkm
Onko kokemuksia meneekö myös peli / konfferenssikuulokkeina. Kun tuossa on kai sisäänrakennettu mikki.
Pelikuulokkeina olen käyttänyt vain johdon kanssa Switchillä ja xbox one-ohjaimeen kiinnitettynä. Mulla on edelleen käytössä "hinnat alkaen" -kiinantuonti BT 4.0 usb-tikku (ostettu näppistä varten) jossa ei ole aptX-ominaisuuksia, joten viive usbilla on liikaa pc-käyttöön. Mutta varsinkin Switchin kanssa se pelitti hyvin. XBox onen ohjainta vain testasin toimisiko, mutta pelaan koneen vieressä joten helpompi käyttää suoraan koneeseen liitettyjä kuulokkeita.

esit. Konferenssipuheluista ei kokemusta, yhden puhelun otin joskus vahingossa vastaan kun en vielä tiennyt ko. ominaisuudesta. En muista mitäään spesifiä siitä, en käytä tuohon tarkoitukseen itse ollenkaan.
 
Pelikuulokkeina olen käyttänyt vain johdon kanssa Switchillä ja xbox one-ohjaimeen kiinnitettynä. Mulla on edelleen käytössä "hinnat alkaen" -kiinantuonti BT 4.0 usb-tikku (ostettu näppistä varten) jossa ei ole aptX-ominaisuuksia, joten viive usbilla on liikaa pc-käyttöön. Mutta varsinkin Switchin kanssa se pelitti hyvin. XBox onen ohjainta vain testasin toimisiko, mutta pelaan koneen vieressä joten helpompi käyttää suoraan koneeseen liitettyjä kuulokkeita.

esit. Konferenssipuheluista ei kokemusta, yhden puhelun otin joskus vahingossa vastaan kun en vielä tiennyt ko. ominaisuudesta. En muista mitäään spesifiä siitä, en käytä tuohon tarkoitukseen itse ollenkaan.
Perus aptx on Windows 10 vakio-ominaisuus, sen pitäisi toimia lähes kaikilla tikuilla.
Windowsin vammaisuuden takia käytössä olevaa codeccia vaan ei pääse tarkastamaan ihan helpolla...
 
Perus aptx on Windows 10 vakio-ominaisuus, sen pitäisi toimia lähes kaikilla tikuilla.
Paljon mahdollista. Joka tapauksessa, ei toimi omistamallani tikulla, mutta toimii 6 vuotta vanhalla läppärillä jossa jälkiasennettu win10. Jos osaat vinkata miten tarkistaa aptX koodekin win10 sisällä, laita vaikka pikaviestinä, ettei mene off-topiciksi.
 
Onko joku sattunut vertailemaan Beyerin DT1990 Pro:ta Ollon S4(X):ien kanssa? Mietin pitäisikö jemmata Ollot ihan vain uteliaisuuden vuoksi. :think:
 
Paripäivää kuunnellut Philips Fidelio X3 kuulokkeita. Vaikuttavat tosi laadukkailta ja miellyttävä äänisiltä. Omaan makuun bassoa saisi olla himpunverran enemmän, mutta tuohon 250Eur hintaan hyvä ostos.
 
Onko joku sattunut vertailemaan Beyerin DT1990 Pro:ta Ollon S4(X):ien kanssa? Mietin pitäisikö jemmata Ollot ihan vain uteliaisuuden vuoksi. :think:
Tuli vertailtua dt1990 vs Ollo S4X vs Audeze LCD-1 vs Sennheiser HD6XX. Normaali S4 on sen verran erilainen ja halvempikin, että niiden vertailu ei ehkä oo kovin hedelmällistä. Palailen tänään tai huomenna asiaan kunhan saan nuo muistiinpanot jäsenneltyä vähän luettavampaan muotoon :)
IMG_20201002_104106.jpg
 
Kiitos @Roderick Sattuisiko sulla olemaan vielä Neumann NDH 20:sia? Nehän lienee aika täydellinen vastine DT 1990 Pro:lle.
 
Onko joku sattunut vertailemaan Beyerin DT1990 Pro:ta Ollon S4(X):ien kanssa? Mietin pitäisikö jemmata Ollot ihan vain uteliaisuuden vuoksi. :think:

Itse kerkesin nauttimaan noista perus S4:sta vain hetken. Onhan ne neutraalit, mutta korvalehti ei minulla(kaan) mahtunut kunnolla sisään joten lähti aika nopeasti kiertoon.
 
Itse kerkesin nauttimaan noista perus S4:sta vain hetken. Onhan ne neutraalit, mutta korvalehti ei minulla(kaan) mahtunut kunnolla sisään joten lähti aika nopeasti kiertoon.

Harmillisen pienet padit tosiaan noissa ja padeja vaihtamalla ääni muuttuu melko paljon - nahkaisilla tulee herkästi liikaa bassoa ja velourpadeilla liikaa trebleä.

@Roderick mahtuuko korvat paremmin S4X:ien hybridipadeihin? Voisi vielä kokeilla tuollaiset padit vanhemmissa S4:ssa, koska saattaisivat olla sellainen kultainen keskitie, eikä tarvitsisi EQ-korjauksia.
 
Jeps, elikkäs lyhyitä mietelmiä Ollo S4X:stä ja pientä vertailua vs Dt1990/LCD-1/HD6XX.

Ihan ensimmäisenä se, miten S4X:stä eroaa täällä monelle tutusta S4:stä. Ilmeisin ero on tietysti nuo korvapehmusteet. @Sword Of Damocles tuossa kysyikin näistä, niin onhan nämä vieläkin pienen puoleiset vaikka näissä on tilaa paremmin sekä syvyys että leveys suunnassa. Isoimmilla korvilla voi vieläkin olla ongelmia mutta varmasti lähes kaikille nuo uudet padit korjaa aiemman version ongelmat. Mulla oli pieniä vaikeuksia saada silmälasin koukku asettumaan oikein pehmusteiden sisään mutta kun sai kohdalleen niin sitten pystyi kuuntelemaan pitkäänkin ilman mitään epämukavuuden tunteita. Jos S4:ään laittaa X sarjan pehmusteet niin ääni muuttuu melko lähelle S4X soundia. Äänestä tulee vähemmän paksu ja ilmavampi. En tiedä kuinka suljettu S4R malli toimii noiden uusien pehmusteiden kanssa. Hankin S4R:t taannoisesta alennuksesta ja yllätyksekseni huomasin, että en tykännyt yhtään. Nyt niissä onkin jo sen verran hc modaukset kesken, että jälkikäteen ei enää hyödytä X-padeja testata. Voi olla, että S4R ei toimi oikein X-padien kanssa ja siksi ei Olloltakaan tullut uutta suljettua mallia.

Pehmusteiden lisäksi ilmeinen muutos on tuo isompi, paksumpi sanka. Vanhan mallin "soiva" sanka oli ärsyttävä, mutta ei haitannut minua käytössä. Uutta pantaa ei voi enää rämpytellä kuin kitaraa mutta se ei kuitenkaan ole vielä hiljainen. Vähän ihmettelen, että miksi tuo homma on jätetty puolitiehen. Tämmönen teippimodi hiljentää tuon sangan lähes täysin. Ei olisi Ollolta suuria investointeja vaatinut jos olisi tuosta keskeltä laitettu tuo sanka yhdistymään.IMG_20200930_091730.jpg

Kuulokkeiden sisälle on tullut jotain matskua mutta niiden vaikutus ääneen on enemmänkin hienosäätävä. Toki niillä on vaikutusta mutta jos S4:ään laittaa X-padit ja ei tykkää äänestä, niin noiden sisäisten muutosten tekeminen ei tule mielipidettä muuttamaan.

Vaikka S4 on sinänsä melko neutraalin kuuloinen niin olettaisin, että Ollo on noiden tuunauksessa pyrkinyt kuromaan eroa kiinni kuulokkeiden ja monitorien värillä. Tuossa auttaa kun on bassossa vähän lisää "oomphia" ja tanakampi alempi keskialue. Käsittääkseni tuossa @escalibur mainitsemassa Neumann NDH 20:ssä on vähän samankaltaista ajatusta taustalla. Itse en valitettavasti ole koskaan kuullut noita Neumanneja. Tuon kaltaisessa tuunauksessa on varmasti oma ideansakin, se vaan jakaa mielipiteitä aika rankasti. Toisille se on neutraali, toisille synkkää muhjua. Audioquest Nighthawk lienee tunneituin tuon "tyylisuunnan" edustaja. Faneja löytyy paljon mutta vastaavasti "mitä v*ttua* reaktioita on kanssa poikkeuksellisen paljon :D

S4X ottaa sitten suunnan siihen perinteisempään kuulokeneutraaliin tyyliin HD600/HD650 eikä uudempaan nykyisin suosittuun Harmanin käsitykseen neutraalista. Tässä samassa käppyrässä S4/S4X ja HD650. Tuo 6khz kuoppa kannattaa jättää huomiotta. Yleinen ongelma, että minidsp näyttää omiaan tuossa 5kh-6khz alueella.
S4X vs HD650 vs S4.jpg

Yksi juttu mitä Ollo mainosti S4X:ssä oli se, että basson pitäisi pysyä tasaisen alimmille taajuuuksille asti. Värkkäsin noita tuohon mittalaitteeseen vaikka mihin asentoon ja ei vaan kyllä onnistunut. Poistin jopa ruuvit jotka pitävät silikoni osia paikallaan, ettei nekään vahingossa nostaisi pehmustetta ylöspäin. Kuunnellessa kyllä huomasin, että ei matalimmat bassot toistu samalla tavalla kuin kuulokkeilla jotka todistetusti menevät aivan alas asti. Onhan tuo parempi kun Sennheiserin suoritus, mutta ei mielestäni ihan sitä mitä luvattiin. En sitten tiedä onko vika kuulokkeissa, vai meikäläisen pään muodossa vaiko missä. Toki voi olla, että Ollo:lla on mitattu nuo vähän "luovasti". Johan se S4:n taajuusvaste graafi oli niiden mukaan viivasuora ja se vaatii pientä sävellystä kyllä jo. Tuossa kuvassa kannattaa huomata, että pistin tuon näköjään alkamaan 10hz alueelta. Normaalisti nuo esitetään alkaen 20hz.

Postailen tämän homman nyt useammassa osassa. En kerkiä nyt kaikkea tähän laittamaan, enkä ole varma pystynkö illalla jatkamaan. Sillä välin jos on kysymyksiä niin huudelkaa, niin vastailen niihin parhaani mukaan sitten kunhan kirjoittelen jatko-osaa sepustukselleni :)
 
Ollot vaikuttaa Early Access-tuotteilta. Toisaalta ihan ymmärrettävää melko uudelta, pieneltä ja tuntemattomalta tulokkaalta. Toivottavasti jatkavat mallien parantamista, koska onhan noissa silti paljon potentiaalia.

Sattuisiko sulla olemaan Dekonin Elite Velour padeja DT1990 Prohon? Olisi mielenkiintoista nähdä senkin tuloksen etenkin kun padien pitäisi tasapainottaa kuulokkeiden treblea.

1603956101955.png


 
Itseasiassa vertailinkin noita Olloon nimenomaan noilla Elite Veloureilla. Tuntui reilummalta noin kun mulla on aina sen verran vahvat antipatiat tuota Beyerin trebleä kohtaan. Kyllä nuo Dekonin padit toimii. Vähentää trebleä sen verran että niistä tuli siedettävät. Liikaa mielestäni vieläkin mutta sen verran tasapainoissa kuitenkin, että tarvittaessa pystyisi semmosen diskantin kanssa elämään. Tätä mittausta ei kannata liikaa tuijottaa. Muutenkin nuo ylätaajuksien mittaukset on aina epätarkkoja ja en yrittänyt edes mitenkään hyvin vakioida kuulokkeiden asentoa yms. Omaan korvaan tuo oma mittaus on ehkä lähempänä totuttaa kuin tuo postaamasi kuva koska tuo antaa liiankin ruusuisen kuva diskantin tasapainosta Dekonin padeilla. Kyllä ne silti beyeriksi tunnistaa. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan :)

DT1990 A B D pads.jpg
 
Onko kokemuksia meneekö myös peli / konfferenssikuulokkeina. Kun tuossa on kai sisäänrakennettu mikki.
Meni ihan hyvin pelikäytössäkin, tosin mikkinä käytän erillistä usb mikkiä. bluetooth donglena on deltacon bt-118 jonka pitäisi aptx:ää tukea.
Testasin joskus kuulokkeiden omaa mikkiä ja aika huono oli laadultaan.
Toisena miinuspuolena oli padien päällisen rispautuminen täysin parissa vuodessa. eikä tuohon taida vaihtopadejä saada.
Tänään tuli avantree Audition Prot tilalle. illalla pääsee testailemaan mimmosta latenssia niissä on. aptx LL pitäis löytyä myös niistä.
 
Dropilta tullut taas uusi malli. Tällä kertaa Hifimanin mallistoon: HE5XX
Nuo olisi kyllä nannaa, mutta kun wanhat HE-400 luurit ovat edelleen täydessä iskussa niin tuntuu hölmöltä päivittää jos nuo eivät pärjääkkään alkuperäisille HE-500 luureille (eli olisivat paremmat kuin HE400).
Noh, olisivathan nuo 100 grammaa kevyemmät kuin nämä HE-400 järkäleet. Se jo olisi aika hyvä syy päivitykseen...

EDIT: pikaisella laskemisella hintaa tulisi veroineen 233€ ennen posteja.
 
Viimeksi muokattu:
Jatkoa Ollo S4X horinoilleni.

Aika paljon negatiivistakin sanottavaa on noista Olloista ja aiemmin jo päätinkin että en noista mitään kirjoita Head-Fi:hin. Ei siksi ettenkö voisi negatiivisiakin mietteitä esittää sillä vastustan kovasti head-fi:n "kaikki on parasta ikinä" fiilistä. Rupesin vaan miettimään, että en ole millään tavalla kohde yleisöä noille kuulokkeille. Ne on nimenomaan tehty musiikin käsittelyn ammattilaisille ja mitä ilmeisemmin kuulokkeita testanneet ammattilaiset ovat niihin olleet oikein tyytyväisiä. Juttelin Ollon markkinoinnista ei niin kovin kauan sitten Rok:n kanssa ja hän sanoi, että Ollo ei aktiivisesti tavoittele huomiota hifistien keskuudessa lähettämällä arvostelukappaleita jne. Kuulemma sekaannus ei ole heille hyväksi ja haluavat keskittyä vain pro-markkinoille. Sinänsä noiden arvostelu pelkästä musiikin kuuntelijan näkökulmasta on ehkä vähän kyseenalaista.

Otetaan heti kuvat avuksi. Tässä DT1990 - LCD1 ja Ollot.
DT1990 vs Ollo S4X vs Audeze LCD1.jpg



Valittelin tuossa aiemmin että tuo Ollon alabassojen toisto ei ole niin hyvä kun mainostettiin ja tuossakin se näkyy Beyeriin(Dekoni elite velour padeilla) verrattaessa. Beyerissä on itseasiassa yleensä aina tosi hyvä tuo matalien bassojen toisto mutta siihen ei vaan niin kiinnitä huomiota kun kuuntelu voluumi luontaisesti rajautuu tuon diskantin mukaan.


Beyerin basso iskee kovempaa ja ulottuu syvemmälle. Tuo on ihan selkeästi kuultava ero. Ollon bassotoistossa on semmoista pyöreyttä ja turhaa pehmeyttä. En missään nimessä sanoisi että Ollo on tuon suhteen jotenkin huono mutta Beyerit vaan on paremmat. Senkkujen basso ei tunnetusti ole niiden vahvimpia puolia. Audeze vaikka onkin planari, ei silti oikein vakuuttanut. Ei lcd-1:ssä ole isompiin Audezeihin verrattaessa muuta yhteistä kuin nimi. Hetkittäin tuntui että kaikesta basson pyöristymisestä huolimatta Ollot piti basson paremmin kontrollissa kuin HD650 Omaan korvaan arvottaisin bassoista suoriutumisen suhteen nämä näin: DT1990>>S4X>LCD-1>HD650

Beyerin keskiäänistä tykkään kyllä paljon, niissä on hyvästi runkoa mutta eivät kuulosta tukkoiselta. Ollo lyö tuon homman vähän yli ylemmän keskialueen suhteen, se on siinä rajalla etteikö jo mene "kailottavan" kuuloiseksi. Monille jo HD650(ja etenkin HD600) keskialue on liian päälle käyvän kuuloinen ja Ollot vie tuon vielä pykälän pidemmälle. Siinä mielessä aika täydellinen vastakohta S4 mallille. Yleensä tuo ei häiritse mutta etenkin jotkut saksofoni jutut on sellaisia, että niiden kuuntelu Olloilla oli hieman "pelottava" kokemus. Kun miettii niin ei se ihme että HD600/HD650 pitävät asemansa vuodesta toiseen. Se on hitonmoinen juttu vetää keskialue niin koholle ettei se kuitenkaan (enemmistön mielestä) mene yli mutta on niin esillä kuin vielä mahdollista. Olloihin verrattuna Audeze LCD-1 edustaa sitten toista ääripäätä. Se ei ole läheskään niin synkkä kuin isommat LCD sarjan kuulokkeet mutta samankaltaisuutta on havaittavissa. Jos Olloilla se saksofoni "pelotti" niin Audezella se ahdisti, koska sen verran munatonta oli meno. Jos keskiäänien läpinäkyvyyttä (ei fiilistä harsosta musiikin edessä) puhutaan niin Beyerit suoriutui parhaiten. Audeze soi puhtaamman kuuloisesti kuin Sennheiser ja Ollo mutta kuulostaa jotenkin ohuelta. Se että sama kuuloke onnistuu olemaan sekä ohuen kuuloinen ja tummaan kallellaan on kyllä melkoinen saavutus, negatiivisessa mielessä. Jos keskiäänen mukaan rankkaisin nuo sen mukaan mikä minua miellytti niin: HD650>DT1990>>S4X>>>LCD-1

Diskantti puolesta en osaa sanoa oikein mitään. Jos siinä ei ole jokin pielessä, niin useimmiten omaan korvaan erot etenkin näissä "halvemmissa" kuulokkeissa on aika pieniä. Vaikka Beyerit varustin noilla dekonin padeilla, on tuo 7-8khz alue aika hirvitys. Siedettävä kyllä mutta liikaa silti. Toki tuokin tuo ääneen mukavaa ilmavuutta mutta mielestäni hinta siitä on liian kova. Ollot taas kaipaisivat ehkä himppusen enemmän energiaa ylemmille taajuuksille. Lienevät toki neutraaliksi tuunatut mutta minun mielestäni kuulostaisivat paremmalta pienellä boostilla. Sennheiser ja Audeze eivät herätä tuntemuksia suuntaan tai toiseen. HD650=LCD1>S4X>>DT1990

Yksikään näistä kuulokkeista ei erityisemmin loista äänikuvan koon suhteen mutta Beyerdynamic on melko hyvä. DT1990>>S4X>HD650>LCD-1

Kun kokonaisuutena miettii niin on aika hankala valita suosikkia. Varmaa on ainoastaan se, että LCD-1 se ei ole. Beyerin diskantti häiritsee musiikkiin uppoutumista. Ollot on pirun tasapainoisen kuuloiset mutta hieman tylsät. Niitä ei vain huvita kuunnella. Osaltaan vaikuttaa tuo hieman liian vaimea diskantti mutta epäilen että noinkohan taustalla olisi ollut ongelmaa dynamiikan toistossa. Sitä on välillä vaikea huomata. Oma valintani kallistuisikin siis Sennheiseriin. Jos siis näistä neljästä pitäisi valita. Alle viiden sadan on monta kuuloketta jotka ottaisin ennemmin kuin senkut.

Kaiken kaikkiaan Ollot oli korkeisiin odotuksiin nähden pettymys. Paljon on tapahtunut sitten vuoden 2018 kun S4 julkaistiin. Alunperin 270€ kieppeille hinnoiteltuna S4 oli mielestäni riittävän erilainen ollakseen hintansa arvoinen. Onhan nuo kaikki Ollon kuulokkeet upeita. 399€ on kuitenkin enemmän mitä joutuu pulittamaan Sundarasta, Verumista, Sash:sta tai HD650:stä. Puhumattakkaan HD6xx:stä joka taitaa maksaa drop:ssa vain $220. Postien ja tullienkin jälkeen hinta jäisi kilpailukykyiseksi. Pari kymppiä jos lyö rahaa lisää tiskiin saa nuo dt1990:t ja niissä tulee sentään mukana hyvä laukku, kahdet kaapelit ja pehmusteet. S4X:ssä ei ole muita lisävarusteita kuin pussukka kuulokkeiden kuljetukseen. Suomessa Denon D5200 maksaa vain 399€ ja sekin on mielestäni miellyttävämpi kuunneltava kuin S4X ja vähintään yhtä hienokin. Toki Ollolla on mainio viiden vuoden takuu mutta se ei vaan mielestäni vielä riitä näin vuonna 2020.

Ollollahan oli hyvä päivitys systeemi S4:n omistajille, maksoi muistaakseni 99€+ postit ja sitten muuttivat Sloveniassa kuulokkeet X-sarjalaiseksi. Joku S4 v2 tyylinen julkaisu olisi ylipäätään ehkä ollut helpommin nieltävissä. Jos Ollolta on tulossa uutta kuuloketta joskus niin toivoisin, että siirtyisivät isompaan kuppiin. Vaikka S4X on parannus, pitäisi padit saada vieläkin isommiksi. Sen pannan soinnin voisi kanssa vaimentaa ihan lopullisesti. Kun kuulokkeiden hinta kipuaa lähemmäksi viittä sataa voisi myös varustelutaso parantua, mikä koskee myös kaapelia (jossa ei sinänsä ole mitään vikaa) jollaisia saa kympillä aliexpressistä. Lisäksi kannattaisi myös miettiä, josko tuo rakenne jossa sanka on kuulokkeiden sisällä on ihan se fiksuin ratkaisu. IMG_20200925_003739.jpg
Mielestäni S4X:llä on ajoittain kuultavissa jotain omituisia resonansseja jotka hyvinkin mahdollisesti johtuvat tuosta kupin akustiikasta. S4:llä saattoi olla myös vastaavaa mutta tanakamman soundin takia tuommoisia juttuja on vaikeampi erottaa. Toki suotavaa olisi myös pyrkiä päivittämään elementtiä. Ei kai tuossa ollon käyttämässä sinänsä vikaa ole mutta kun laitoin S4R:n kuppiin Peerlesin elementin (mm. Kennerton Valissa käytetty) niin heti huomaa, että tuosta driverista on mahdollista repiä irti paljon enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Saitkos @Roderick ostettua nuo Utopia mitkä oli myynnissä?

Pitkään hamuillut käsi ostonapilla käytettyjen Clearien ja Elexien kanssa mutta ei ole toistaiseksi tullut napattua, Focal on vielä testaamatta miltään mallilta ja kiinnostaisi.
 
Noista Ollo S4 vielä. Heti alussa tuntui, että soundi on todella ohut, mutta kuitenkin jollain tavalla erotteleva. Muutamia kymmeniä tunteja kuunneltuani joko elementit tai korvat sisäänajautui tuohon soundiin ja se vaikuttaa nyt ihan hyvältä. Tuntuisi, että nopeutta ja erottelevuutta sekä botnea löytyy. Ei näissä sinänsä mitään vikaa ole, mutta:

Nämä eivät varmastikaan miellytä kaikkia. Tai ainakaan ei voisi sanoa, että nämä ovat ne ainoat kuulokkeet, jotka tulet tarvitsemaan. Hyvänä lisänä ja vaihteluna muille, mutta uskoisin, että suurin osa haluaa iskevyyttä joko sinne ylä, keski tai alapäähän.

Kupit sopii hyvin omiin korviin lyhemmissä sessioissa, mutta pidemmissä sitten saattaa painaa. Ja sama tuntuu sitten myös jopa seuraavana päivänä. Voisi ehkä tuota pävitystä kokeilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 165
Viestejä
4 862 991
Jäsenet
78 613
Uusin jäsen
zipi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom