Laadukkaat kuulokkeet?

En nyt ymmärtänyt, miten patentit liittyy siihen, pidetäänkö identtisten kopioiden valmistamista ja myymistä yleisesti hyväksyttävänä.

Ei taida ihan sattumalta kiinalaisten tuotteet näyttää tältä:

Q-Bricks - Made in EU:​

1742391077693.png

Vielä näistä Sinae Closed -kuulokkeista. Niitä voi ilmeisesti tilata eri näköisillä kuulokekupeilla (14 vaihtoehtoa, joista alla pari esimerkkiä). Ymmärtääkseni Sinae sanana tarkoittaa Kiinaa(?), joten kuulokkeet eivät vaikuttaisi olevan nimetty harhaanjohtavasti. Kuulokekupeissa oleva logo ei myöskään vaikuttaisi viittaavan ZMF:ää.

1742395817325.png

Viimeksi muokattu:
Vielä näistä Sinae Closed -kuulokkeista. Niitä voi ilmeisesti tilata eri näköisillä kuulokekupeilla (14 vaihtoehtoa, joista alla pari esimerkkiä). Ymmärtääkseni Sinae sanana tarkoittaa Kiinaa(?), joten kuulokkeet eivät vaikuttaisi olevan nimetty harhaanjohtavasti. Kuulokekupeissa oleva logo ei myöskään vaikuttaisi viittaavan ZMF:ää.
Niinpäs näkyy. Nyt kun tiedän muotoilun eroavan prosentin verran, väitän, että ZMF:n sietäisi hävetä. Eivät ole muotoilleet omaperäisempiä puukuppeja tai ritilöitä, vaan kiinalaiset CNC-koneet tuottaa niitä oletusasetuksilla töpseli seinään kiinnittäessä ja play-nappia painaessa. Toi ritilä etenkin on niin basic, että voi ihan vahingossa tulla samanlaiset, kun metallia vähän leikkelee. Stabiloitu puu ja resiini on myös kuin nykyajan muovia, joten niitä saattaa tuolleen lurahtaa mukaan satunnaisissa väreissä valmistajalta kuin valmistajalta.

Niinpäs näkyy. Nyt kun tiedän muotoilun eroavan prosentin verran, väitän, että ZMF:n sietäisi hävetä. Eivät ole muotoilleet omaperäisempiä puukuppeja tai ritilöitä, vaan kiinalaiset CNC-koneet tuottaa niitä oletusasetuksilla töpseli seinään kiinnittäessä ja play-nappia painaessa. Toi ritilä etenkin on niin basic, että voi ihan vahingossa tulla samanlaiset, kun metallia vähän leikkelee. Stabiloitu puu ja resiini on myös kuin nykyajan muovia, joten niitä saattaa tuolleen lurahtaa mukaan satunnaisissa väreissä valmistajalta kuin valmistajalta.

Ihanko tyhjästä ZMF on nuo kuulokkeensa keksinyt ja mitään samanlaista ei kellään ole ollut koskaan aikaisemmin? Vai olisiko ihan vähän vaan lainannut sekä rakennetta että ulkonäköä muilta valmistajilta?

Tietokilpailukysymys: Kuka on muotoillut (lähes joka taloudesta löytyvän) Iittalan Mariskoolin?

Fostex ilmeisesti kopioinut ZMF:ää:

1742403836232.png

Viimeksi muokattu:
Pari AKG:tä olisi.
Ei ainakaan suoraan tule mieleen tekijää. Nykyään niin harvoissa kuulokkeissa on enää kiinteää kaapelia, ettei liittimien asentamisesta saa oikein ammattia Suomen kokoisessa maassa, vaikka samalla tekisikin kaikkea muuta siinä sivussa. Jos löytyy sopivat työkalut, itse tekeminen voisi olla ihan järkevä vaihtoehto.

Sepä se, kun ei ole niitä työkaluja. Niiden hankimiseen menee varmasti samat rahat tai enemmänkin, kuin jos toiselle työstä maksaisi. Toisaalta, varmaan sille kolville (ja dremelille) muutakin käyttöä sitten löytyisi.
Mä modasin aikoinaan mun DT770 Pro:n mini-XLR liittimen. En kyllä yhtään osaa sanoa että kuinka helppoa/vaikeaa se on verrattuna AKG:n kuppeihin sillä niistä mulla ei ole kokemusta. Enkä itse asiassa ole koskaan modannut liitintä mihinkään muihin kuulokkeisiin. Näihin mun vaan oli ihan "pakko" modata se koska mulla meni hermot alkuperäisen kaapelin kanssa :D

IMG20250319214156.jpg

Prosessi oli kuitenkin sen verran työläs, että jos haluat teetättää työn jossakin pajassa niin tulee varmaan halvemmaksi vain ostaa uudet kuulokkeet joissa on liitin ja irroitettava piuha heti valmiina...

Pariin AKG K550 tein piuha modin aikoinaan, niihin oli helpompaa kuin Beyerin DT770 modaus. Mutta vaihtelee siis varmaan malleittain aika paljon.
Ei tarvinnut kuin kökön kolvin ja sopivan 3,5mm jakin, 10-20€ yhteensä.

Statistiikka

Viestiketjuista
271 871
Jäsenet
76 813
Uusin jäsen
TRow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom