Pari viestiä jotka heijastelee omia kokemuksia! Mukava huomata että muutkin ovat löytäneet IEM-maailman ihanuuden
Siitä tulikin mieleen itse tilasin kuukausi sitten 50 euroa maksavat Truthear Zero -nappikuulokkeet, jotka seuraa tarkasti tuota nappikuulokkeille tarkoitettua Harman-käyrää ja hyvältähän ne kuulostaa
Hommasin kesällä nuo samat IEM:t ja olen tykännyt. Tosin pieni IEM puraisu on käynyt, kun kuppiluurit ei toimi mulle (lähinnä silmälasien vuoksi, koen myös muuten epämukavaksi), pitkään tyydyin peruskauraan ja lähinnä kiinnitin huomiota ulkonäköön/väriin (vrt. Urbanears Bagis/Kransen jne.).
IEM matka alkoi halvoilla kokeiluun ostetuilla kuulokkeilla (KBear KS2 ~25€), sittemmin lueskelin vähän vertailuita ja päätin tutustua hinta/laatu -suhteeltaan hyviksi kokemani CCA C10:hin (<40€), jotka osoittautuivat hieman korviani väsyttäviksi vaikka KBeareja parempisoundiset olivatkin.
Tässä vaiheessa taisin löytää
Crinaclen rankingit ja etenkin mittaukset, kuolasin pitkään
Moondrop Blessing 2:en perään, jotka nyt viimein tilasin Black Friday:n aikoihin itselleni "joululahjaksi" (~250€). Ja tosiaan nuo Truthear x Crinacle Zero:t (<50€) hommasin Moondropeja aiemmin, joiden soundista edelleen tykkään.
Jossain välissä tuli myös tilattua
Fiio BTR5 mobiili DAC, jonka kanssa tuntuu että IEM:t heräävät kunnolla henkiin.
Tutustuin Chi-Fi IEM maailmaan hiljattain KZ ZS10 Pro X kautta, ja nopeasti tuli tykästyttyä näiden keveyteen ja äänimaisemaan.
...kaveriksi Moondropin Katot. On aika uskomatonta miten hyvältä ja tasapainoiselta voi 150e "nappikuulokkeet" kuulostaa.
Samat oli mullakin vaihtoehtona noiden Blessing 2:n ja ThieAudio Legacy 4:n ohella. Oli hämmentävää huomata että murto-osalla perinteisten kuulokkeiden hinnasta saa "lähes samantasoista ääntä". Toki varsin subjektiivinen kokemus, mutta itselleni nämä viidenkympin IEM:t ajavat helposti 200+ hintaisten kuppien ohi (joita en siis tykkää edes käyttää). En halua ANC:tä tms. lisäominaisuuksia, olen ollut audiohankinnoissani varsin "yksi laite yhteen tarpeeseen" ukkeli, monitoimilaitteet eivät ole makuuni eikä "helppous" ole myyntivaltti, etenkään jos se tarkoittaa äänen laadusta tinkimistä.
Efekti on samankaltainen kun ensimmäisen kerran osti "oikeat" kuulokkeet ja vahvistimen. Pääsi kuuntelemaan musiikkia uusilla korvilla, ja löytämään aivan uusia ääniä ja ulottuvuuksia musiikista.
Mulla oli vastaava pään räjäyttävä kokemus kun hommasin uudet kaiuttimet (Elac:in BS 243.3), seuraavan kerran kun kytkin HTPC:n perään kiinni DAC:in (CA DacmagicPlus) ja juurikin em. Fiio BTR5:n kanssa ekan kerran kuullut IEM:t.