Viime tiistaina subbarioston yhteydessä (kerrankin!) myyntihenkinen myyjä sai mut jäämään ja testaamaan muutamat kuulokkeet.
Focal Clear MG (1499€)
Annoin näille perusteellisemman mahdollisuuden, kiitos hiljaisen kuuntelutilan ja "oman rauhan".
- Tälläkin kertaa tuli sellainen fiilis että mä niin haluaisin tykätä näistä, mutta soundi ei vaan tunnu hyvältä.
- Kuulokkeet ovat todella jämäkät ja kenties liiankin jämäkät. Säätövara on lähes olematon joten ne istuvat päähän, jos istuvat.
- Clear MG:t painavat Focalien tapaan melko paljon, joten pidemmissä sessioissa tämä paino saattaa käydä rasitteeksi.
- Soundi oli jännä. Tarkkuutta löytyy, mutta luolamainen kaiku (elementtien kaukaisuus korvista?) saa basson laahaamaan häiritsevästi perässä. Etenkin bassopainotteisissa biiseissä aiemmin soinnut basso jää vielä kaikumaan seuraavan soinnunkin päälle. Hankalaa kuvailla sanallisesti mutta Staxien ja monien muiden kuulokkeiden jälkeen tämä jäi ihmetyttämään, sillä kyse on kuitenkin 1500€:n kuulokkeista.
- Keskialue oli sopivan tarkka, tosin ehkä hivenen V-muotoinen.
- Ylätaajuudet jäivät hieman ohuiksi, ehkä sen takia kun kaikki huomio meni basson puolelle, kiitos sen ylivoiman.
Pitää joskus ottaa nuo omaan testiin ja testata omilla laitteilla pidempien kuuntelusessioiden muodossa. Balansoitu vahvistin saattaa tuoda eroja, tai sitten ei.
HiFiMAN Edition XS (599€)
Olin pitkään toivonut pääseväni testaamaan näitä.
- Lähes välittömästi huomasin kuinka huomaamattomia kuulokkeet voivat olla päässä. Keveys on kuin paperia verrattuna edellä mainittuihin Clear MG:heihin.
- Istuvuus on varsin hyvä, tosin aletaan olemaan jo rajoilla että se alkaa tuntua löysältä. Tämä saattaa johtua myös itse mallikappaleestakin.
- Soundi oli huomattavasti Clear MG:ta tasapainosempi. Bassoa oli Sundaroja enemmän (tai ainakin muistelen niin), keskialue oli hyvin "HiFiMainen" eli tarkka ja hallitu ilman erityisiä ihmeellisyyksiä. Ylätaajuudet olivat "ok", tosin niissä olisin ehkä toivonut astetta parempaa erottelukykyä. Tämäkin voi jossain määrin johtua itse Moonin vahvistimesta.
Pitää ottaa nämäkin testiin kunhan saan purettua arvostelttavan tavaran määrää työjonosta.
Meze Empyrean ELITE (4000€)
Koska messuilla näitä sai lähinnä ihailla silmillä, tällä kertaa ne sai ihan päähänkin.
- Varsin jännä rakenne, jossa lähes kaikki osat liikkuvat kaikkiin suuntiin. Kuulokkeet suunnilleen tuntuvat nesteeltä kun sai jatkuvasti jännittää etteivät valu käsistä.
- Säädettävyys ja istuvuus on todella hyvä, eivätkä aiheuta rasitusta suuntaan eikä toiseen. Iso plussa siitä!
- Soundi oli hyvin HiFiMANin tyyppinen joka toimii ainakin omien korvien kohdalla. En ole ihan varma onko elämys ihan 4000€:n arvoinen mutta yleisesti varsin turvalliset kuulokkeet ilman räikeää yliampumista minkään taajuusalueen suhteen. Ylätaajuudetkin pysyivät hallinnassa.
Tarkoitus olisi tehdä näistäkin jonkinlaisen videoarvostelun, kunhan pääsen siihen asti.
Muutama käyttämäni testibiisi
(Tidal HiFi Padissa):
Tuoko kuulokevahvistin (epämiellyttävä, taas yksi lisähärveli pöydälle) tosiaan havaittavaa eroa ääneen?
Tuo on kysymys jota ulkopuolisten on lähes mahdotonta vastata. Asia kun riippuu kuulokkeista, kuuntelijan omasta kuulosta, musiikista (äänenlaatu + miksauksen laatu), sekä vahvistimen laadusta. Rehellisin vastaus mitä voisin antaa on, että testaat itse.