Sainpahan vihdoinkin oman HIFIMessut-videon valmiiksi, niin nyt ehdin kirjoittaa muutaman sanan itse tapahtumasta.
Yksi suurimmista kiinnostuksista oli päästä testaamaan Focal Clear MG:tä. Harmillisesti kuulokkeet olivat samassa huoneessa jossa Focalin bassotykit pitivät jatkuvaa "meteliä" ettei kuulokkeiden testaamisesta tullut yhtään mitään. Toinen ongelma oli laite johon kuulokkeet olivat kytkettynä. Laitteen käyttöliittymä oli jostain syystä puolaksi ja soitettavissa olevat listat olivat lähinnä Ray Charlesia ja muuta "kohisevaa". Pitää antaa järjestäjälle palautetta jos tulevina vuosina kuulokkeet olisivat omissa tiloissaan tai yhdessä erillisessä tilassa. Tapahtumapaikkana oli hotelli joten eri kaupolla ja merkeillä oli omat huoneet eri kerroksissa. Ei ehkä se kätevin messupaikka, mutta tyhjää parempi kuitenkin.
Sitten itse kuulokkeisiin:
Focal Clear MG (1499€)
- Sen verran mitä ehdin niitä käpistellä, ensimmäiseksi huomasin kuinka painavia ne ovat. Toinen miinus oli kuulokkeiden istuvuudessa jossa sanka tuntui jotenkin jäykältä tai muuten epämukavalta. Soundia on mahdotonta kommentoida koska ympäröivä meteli pilasi kuuntelukokemuksen. Pitää jossain vaiheessa ottaa ne testiin ja testata omassa rauhassa ja omilla laitteilla.
Focal Stellia (2999€)
- Sama ongelmat kuin Cleareissa mitä tulee painoon ja sankan jäykyyteen. Koska kyseessä ovat suljetut kuulokkeet niin näiden soundia sain jotenkuten testattua. Soundi on omaan makuun liian muovinen ja steriili. Jotenkin siittä puuttui luonnollisuus kokonaan. Suljetut kuulokkeet eivät koskaan olleet mun juttu ja ainakaan Stellia ei saanut minua muuttamaan käsitystäni.
Meze Empyrean ELITE (4000€)
- Messujen yhden kiinnostavimmista kuulokkeista jäivät kokonaan testaamatta kiitos saman huoneen kaiutinmelun. Pitää kysellä jos saisin nämä omaan testiin. (Pian ilmestyvät 109 Classicsitkin vaikuttavat testaamisen arvoisilta.)
HiFiMan Susvara (6999€)
- HiFiManin piste oli messujen aulassa ja tälläkään kertaa en pystynyt valitsemaan omia tuttuja testibiisejä hitaan verkkoyhteyden takia.
Parin minuutin latausajan odottelun jälkeen onnistuin saamaan Frank Zappan biisin soimaan
(artisti jota en ikinä ole kuunnellut vaikka nimi onkin tuttu) Focalien jälkeen Susvaran soundi tuntui taas "kodilta". Todella tasapainonen ja luonnollinen ääni. Käytännössä ainut ärsyke on kuulokkeiden posketon hinta. Tällä hetkellä tähtäimessä on saada Edition XS, Anandat ja Aryat testiin.
HiFiMan HE-R9 @Sword Of Damocles (kehotuksesta
)
- Aikamoiset bassojytkyt. En tiedä pystyisinkö näitä käyttämään missään tosissaan, mutta näiden basso tekee pilkkaa jopa Mezen 99 Classiceista.
Stax SR-X9000 (7250€)
- Näiden testaaminen on vaatinut 15-20min jonottelun kiitos stereotyyppisen hifistin, joka ehti eksyä "pilviin".
Näissä Staxeissa on yksi parhaimmista bassoista mitä olen tähän mennessä kuullut. STAX:n huoneessa sai sentään valita minkä tahansa biisin Tidalista (Samsungin tabletin avulla). Esim TOOL:n Pneuma biisissä basso oli äärimmäisen hyvin hallittu. Basso "repii korvat" eri suuntiin mutta kuulokkeet pitävät sen kuitenkin paikallaan. Tunnetta voisi kuvailla ikään kuin joku ravistelisi sua ja samalla pitäisi lujasti kiinni. Äärimmäisen kovasta hinnasta huolimatta SR-X9000:n keskialue oli lievä pettymys. Se oli ikään kuin V-muotoinen jossa keskialue ei erotu yhtä hyvin ja kaikki tuntui ikään kuin puristetulta yhteen pisteeseen. Ylätaajuudet olivat odotesti OK mutta niiden kohdalla en kokenut mitään ihmeellistä. Lieköhän DT 1990 Pro:t hemotteleet mua pialle.
Staxien toinen miinus tulee ihmeellisestä kaapeliratkaisusta, joka ilmeisesti saa omistajan olemaan pakkonamimisissa heidän vahvistimien kanssa(?) En ole jaksanut selvittää saisiko näihin adaptereita tai kokonaan uutta kaapelia perinteisillä liittimillä.
(Huonolaatuinen versio)
Dan Clark Stealth (4150€)
@Sword Of Damocles vinkistä kävin metsästämässä AudioScienceReviewin amirm:n hehkuttamat Dan Clark Stealthit. Ajanpuutteen vuoksi en ehtinyt testata muita kattauksessa olevia kuulokkeita, samoin Gradot jäivät kokoonaan väliin.
- Staxien jälkeen näiden basso oli lievä pettymys. Hintaansa nähden se ei tarjonnut mitään ihmeellistä mitä en ole tähän mennessä jo kuullut. Yleisesti soundi oli "OK" mutta ei todellakaan mitenkään ihmeellinen. Soudstage oli ikään kuin pehmustettuna. Kenties lievän bassoylikorostuman vuoksi(?). Ehkä koko kokemus johtuu siitä että kyseessä ovat suljetut kuulokkeet joista en pidä yleisesti. Vahvistimena on toiminut Violectric HPA V550 Pro ja volumen kuuntelutaso oli jossain noin klo 12 ja 1 välissä.
Yhteenvetona, ihan OK kattaus eri vaihtoehtoja. Harmillisesti en ehtinyt testaamaan Gradoja ja mm. ETHER 2:sia. HiFiManien kattauskin olisi voinut olla parempi. Toivottavasti seuraavat messut tarjoavat taas jotain uutta ja jännittävää. Kaiuttimien ja subbareiden osalta oikein mikään setti ei aiheuttanut minkälaisia tunteita. En tiedä onko oma kotisetti sen verran hyvä, vai pilasiko huono akustiikka ja huonekorjaamaton ääni jopa 200 000€ kaiutinjärjestelmän soundin. Toki saattaa olla että olen sen verran nirso soundista, etten ihan mistä tahansa setistä ilahtu ihan vain sen takia että hintalappu on luokkaa "järjetön".