Voi herranjestas. Yleensä varsin laatutietoisena ihmisenä menin tilaamaan jonkinlaisen psykopatologisen impulssin vallassa SteelSeriesin Siberia 840 -kuulokkeet, koska halusin päästä eroon minua suuresti harmittavasta nykyisen itse väsätyn headsetin (HD-681 EVO + ModMic) johtokombosta ja koska halusin kuulokkeet, joita voisin käyttää sekä pelikoneen, läppärin ja kännykän kanssa. Siberiat valikoituivat sinänsä harvalukuisesta langattomien BT-headsetien joukosta mediassa kehutun äänenlaatunsa (köyhä kultakorva, kun olen) ja kuulokkeisiin sisääntyönnettävän mikin ansiosta.
No, luurithan saapuivat kotipostiin nopeasti ja innosta pinkeänä kipitin luurit kainalossa kotiin. Järkytys olikin suuri, kun sain Bluetoothin konffattua ja laitettua Spotifystä ensimmäisen kappaleen soimaan. Äänimaailma kuulosti liioittelemalta siltä, kuin olisin laittanut noiden edellämainittujen Superluxien alle vanutupot korviin ja vääntänyt ekvalisaattorista basson puoleen entisestä. Siis tunkkainen soundi lyhyesti ja lievästi sanottuna. Seuraava järkytys tulikin heti seuraavaksi, kun selvisi, että valmistajan markkinointitiimi oli varsin ansiokkaasti keulinut ja peitellyt mm. sitä, että kuulokkeita kustomoiva ohjelmisto toimii vain niiden mukana toimitetun purkin välityksellä (ei siis standalonena) ja että tilaääni ei toimi langattomassa moodissa, vaikka kyseisiä kuulokkeita nimenomaan mainostetaan langattomina 7.1 -pelikuulokkeina.
Tässä vaiheessa jopa meikäläisellä syttyi valoja tauluun sen verran, että tajusin saman tien ilmoittaa palauttavani kyseisen tuotteen; kerroinpa vielä kernaasti sallivani firman välittää tulikivenkatkuiset terveiseni eteenpäin valmistajalle. Eniten ei kuitenkaan kiukuttanut, vaan ennen kaikkea hävetti, että kaltaiseni laatutietoinen kuluttaja haksahti ilmeisesti maksettuihin arvosteluihin (katson teitä,
PCGamer) ja markkinointimateriaaliin.
Noh, luurit takaisin laatikkoon ja wanhat kunnon Superluxit takaisin päähän - äskeisen kokemuksen jälkeen eivät johdot muuten enää haitanneet lainkaan. Ja ah, sitä 29 euron kuulokkeiden ja 30 euron äänikortin tarjoamaa kristallinkirkasta äänimaailmaa ja ihanan rikasta bassoa - ihan kuin olisi ottanut ne vanutupot pois korvista ja käynyt vielä korvahuuhtelussa. TeamSpeakissa väittivät, että äänenikin parani puolella vaihdettuani takaisin ModMiciin.
Ei enää ikinä brändättyä kiinarihkamaa.