Tämä nyt oli keskellä päivää kun oli muutakin asiaa sinne suuntaan, niin kävin vilkaisemassa onko se vielä siellä... Normisti mä vien kärryn vakikorjaamon omistajan pihalle tuonne 5min. kävelymatkan päähän josta hän menee aamulla sillä töihin ja toimittaa samaan paikkaan tai kotia kun on valmista. Helppoa kun kun tuntee kaverin. Nyt vähän oudommassa tilanteessa korjaamo vaihtui toiseen, kun auto ei ollut ajettavassa kunnossa + sain sijaisauton. Sikäli toinenkin korjaamo tuttu, muttei kenenkään tutun omistama.Vähän offtopic, mutta huvitti hieman tämä. Onkohan tuo kovinkin yleistä että iltaisin käydään stalkkaamassa korjaamoiden
pihoilla että "onko ne vieläkään ottaneet mun kärryä työn alle"..
5h piti paikallinen tuulilasifirma autoa. Eikä ole lasi ainakaan vielä pudonnut tai vuotanut.Pieni kysymys tuulilasin vaihdosta.
Kuinka pitkään tuulilasin vaihdon jälkeen voi autolla jälleen ajaa? Mitä tässä muistelen jostakin 20 vuoden takaa, kun edellisen kerran oli tuulilasin vaihto, niin tuolloin korjaamo ei antanut autoa ennen kuin vuorokauden "kuivumisen" jälkeen. Nyt mainostetaan, että auton saisi takaisin jo muutaman tunnin jälkeen. Ehtiikö liimat kuivua riittävästi tuossa ajassa.
Ehtii, nykyliimat on vikkeliä kuivuun.Pieni kysymys tuulilasin vaihdosta.
Kuinka pitkään tuulilasin vaihdon jälkeen voi autolla jälleen ajaa? Mitä tässä muistelen jostakin 20 vuoden takaa, kun edellisen kerran oli tuulilasin vaihto, niin tuolloin korjaamo ei antanut autoa ennen kuin vuorokauden "kuivumisen" jälkeen. Nyt mainostetaan, että auton saisi takaisin jo muutaman tunnin jälkeen. Ehtiikö liimat kuivua riittävästi tuossa ajassa.
Ëi merkitystä. "Opetetaan/oppii" renkaan koon itse ja mittaa sen perusteella. Ja ainakin VAG:ssä reagoi tarpeeksi nopeasti ettei päässyt vanne asfalttiin ja sain ajettua monen kilsan päähän huoltoasemalle ajettuani ruuviin.Passiivinen TPMS, eli se missä ei ole venttiileissä antureita, vaan rengaspaineiden mittaus tapahtuu vanteen pyörimishalkaisijan sekä pyörimisominaisuuksien mitttausten avulla.
Kuinka paljon kyseistä järjestelmää sekoittaa se, että etuakselilla on kuluneemmat renkaat ja taka-akselillä uudet? Eli kuinka paljon renkaiden kulutuspintojen ero mahdollisesti vaikuttaa mittaustuloksiin?
Passiivinen rengaspainemittaus ei ole koskaan antanut virheilmoitusta, aktiiviset sitten kyllä herjaa turhankin helposti.Passiivinen TPMS, eli se missä ei ole venttiileissä antureita, vaan rengaspaineiden mittaus tapahtuu vanteen pyörimishalkaisijan sekä pyörimisominaisuuksien mitttausten avulla.
Kuinka paljon kyseistä järjestelmää sekoittaa se, että etuakselilla on kuluneemmat renkaat ja taka-akselillä uudet? Eli kuinka paljon renkaiden kulutuspintojen ero mahdollisesti vaikuttaa mittaustuloksiin?
Kyllä tuo passiivinen herjaa kun tulee tarvetta. Toki ei varmasti ihan niin herkkä kuin oikea painemittaus ? Ihan hyvä että ei turhan pienestä valita.Passiivinen rengaspainemittaus ei ole koskaan antanut virheilmoitusta, aktiiviset sitten kyllä herjaa turhankin helposti.
No enkö mä juuri sanonut ettei passiivinen herjaa turhasta, kun aktiivinen taas herjaa?Kyllä tuo passiivinen herjaa kun tulee tarvetta. Toki ei varmasti ihan niin herkkä kuin oikea painemittaus ? Ihan hyvä että ei turhan pienestä valita.
Hieman väärin tulkitsin alkuperäistä viestiäsi. Mutta tarkemmin luettuna juuri näin sanoit.No enkö mä juuri sanonut ettei passiivinen herjaa turhasta, kun aktiivinen taas herjaa?
En tunne kiaa ja sen resetointia, mutta oletko varmasti laittanut kaikkiin renkaisiin samat paineet ja sen jälkeen opettanut uuden paineen.Auto on Kia Ceed vm. 2020.
Itsellä nyt siis tilanne, että yksi rengas piti uusia, koska paikkaaminen ei kannattanut. Päädyin sitten uusimaan samalle akselille molemmat renkaat. Tämän jälkeen kuitenkin tämä passiivinen rengaspainemittaus on hälyttänyt "jatkuvasti" eli n. 20 min ajon jälkeen vaikka olen siis sen aina resetoinut.
Mietin, että johtuuko tämä siitä, että tämä passiivinen järjestelmä on todella herkkä ja vertaa renkaita keskenään, jolloin ainakin teoriassa etu- ja takapään renkaissa olisi profiilin muodostamaa eroa sen sijaan, että järjestelmä vertaisi aina yhtä rengasta "itsenäisesti" samaan renkaaseen, jolloin luonnollisesti profiilien eroa ei ole. En haluiaisi ostaa uusia renkaita myös toiselle akselille, koska tarvetta sille varsinaisesti ei ole.
Itsellä aktiiviset ja ei ole ikinä herjannut. Hommasin netistä toyotan alkuperäis aktiiviventtiilit ja hyvin on toiminut.Passiivinen rengaspainemittaus ei ole koskaan antanut virheilmoitusta, aktiiviset sitten kyllä herjaa turhankin helposti.
Mulla on muutaman kerran herjannut eri autoilla kun paineet tarkistanut kesällä +20c ja syysaamuna ollutkin pakkasta.Itsellä aktiiviset ja ei ole ikinä herjannut.
Joo, kyllä renkaissa on samat paineet. Tosin, olivat laittaneet rengasliikkeessä kaikkiin 0,4 baria yli sen mitä auton ohjekirjassa neuvotaan ja mitä on aikaisemmin käytetty.En tunne kiaa ja sen resetointia, mutta oletko varmasti laittanut kaikkiin renkaisiin samat paineet ja sen jälkeen opettanut uuden paineen.
Omassa autossa ilmoituksen voi "kuitata" pois, mutta se ei vielä opeta sitä uutta oikeaa rengaspainetta ja virheilmoitus tulee joka startin jälkeen uudestaan, opetus tehdään erillisen huolto valikon kautta auto pysähdyksissä, jonka jälkeen pyytää ajamaan hetken ja jolloin se kuittaa että "ok".
Oletko katsonut ohjekirjaa?
Jostain syystä osa noista pajoista jättää nuo ohjelmoimatta. Kai olettavat sitten että kaveri menee ja laittaa mieleiset paineet ja resetoi. Ja tuo ylipaineen laitto johtuu monesti siitä että se on renkaalle parempi kuin alipaine ja etenkin kun renkaita lyö vanteelle, se joudutaan täyttämään aika rajuillekin paineille ennen kuin poksahtaa vanteelle. Ja vanteelle laiton jälkeen pieni ylipaine ei ole pahasta, estää ainakin teoriassa hiukan renkaan pyörimistä vanteella kun on saippuat/rasvat vielä liukkaina välissä.Joo, kyllä renkaissa on samat paineet. Tosin, olivat laittaneet rengasliikkeessä kaikkiin 0,4 baria yli sen mitä auton ohjekirjassa neuvotaan ja mitä on aikaisemmin käytetty.
Tuo ilmoituksen resetointi vs. paineiden opettaminen saattaa olla nyt se juttu. Ohjekirjassa ei äkkiseltään puhuttu mitään tuosta opettamisesta, mutta toisaalta jos paineet kaikissa renkaissa ovat nyt 0,4 baria erilaiset kuin aikaisemmin, niin kyllähän tuo osaltaan viitannee myös opettamiseen. Noh, pitää hinkkailla tässä viikonloppu tätä ja kertoa miten käy. Next step joka tapauksessa on laskea paineet tuohon auton ohjekirjassa mainittuun.
Kiitoksia jo tässä vaiheessa kaikille vastanneille!
Tässä tapauksessa rengasliikkeen kanssa meni jopa hitusen vaikeaksi, kun soittelin ja kysyin, että miksi tuo nyt ilmoittelee koko ajan ja miten nämä järjestelmät toimivat. Rengasliike väitti koko ajan, että mitään järjestelmää ei autossa ole, koska venttiilit olivat normaalit. Eivät maininneet sanallakaan, että tuollaisia toisenlaisiakin järjestelmiä on olemassa, vaikka jopa heidän omilla nettisivuillaan tästä on maininta.Jostain syystä osa noista pajoista jättää nuo ohjelmoimatta. Kai olettavat sitten että kaveri menee ja laittaa mieleiset paineet ja resetoi. Ja tuo ylipaineen laitto johtuu monesti siitä että se on renkaalle parempi kuin alipaine ja etenkin kun renkaita lyö vanteelle, se joudutaan täyttämään aika rajuillekin paineille ennen kuin poksahtaa vanteelle. Ja vanteelle laiton jälkeen pieni ylipaine ei ole pahasta, estää ainakin teoriassa hiukan renkaan pyörimistä vanteella kun on saippuat/rasvat vielä liukkaina välissä.
Kyllä rengasliikkeen pitää osata nuo resetoida POISLUKIEN jos auto vaatii erillisen ohjelmoinnin tai omaa esim uutta laitteistoa mitä heillä ei ole ja jos nollaus ei onnistu heiltä, heidän tulee sanoa siitä. Itse jouduin pariinkin kertaan käymään rengasliikkeessä Hyvinkäällä Helsingistä asti koska laittoivat ensin normi rengaspaineanturit kun autoon kuului uudenmalliset BT anturit, niiden vaihto ja ohjelmointi vaati sitten omat säätönsä jonkun muun puljun kanssa jne.Tässä tapauksessa rengasliikkeen kanssa meni jopa hitusen vaikeaksi, kun soittelin ja kysyin, että miksi tuo nyt ilmoittelee koko ajan ja miten nämä järjestelmät toimivat. Rengasliike väitti koko ajan, että mitään järjestelmää ei autossa ole, koska venttiilit olivat normaalit. Eivät maininneet sanallakaan, että tuollaisia toisenlaisiakin järjestelmiä on olemassa, vaikka jopa heidän omilla nettisivuillaan tästä on maininta.
Kävi myös selväksi se, että heillä laskulle tulee rivi "venttiilien irrotus/venttiilien kiinnitys", vaikka tosiasiallisesti eivät tehneet mitään tässä kohtaa. Jos ei muuta, niin huono laskutustapa ja jos tarvetta laskuttaa vielä erikseen 2,5 euroa / rengas, niin tämä kannattaisi leipoa johonkin muuhun sisälle.
Sinällään hauskaa näin autoista mitään tietämättömänä selvitellä tämmöistä. Mutta toisaalta tässä on kyllä sitten selvitellessä oppinut vaikka mitä.
Ymmärrän myöskin, että välttämättä rengasliikkeet eivät joka auton järjestelmiä tiedä ja tunne, mutta toisaalta luulisi, että he osaisivat mainita, että järjestelmiä on erilaisia ja miten ne ylätasolla toimivat joka tässä tapauksessa olisi helpottanut asian selvittelyä huomattavasti.
Autosta riippuen, rengaspaineet voi tyypillisesti pitääkin korkeammalla kuin ohjekirjassa neuvotut. Säästää sekä renkaita että polttoainetta.Tosin, olivat laittaneet rengasliikkeessä kaikkiin 0,4 baria yli sen mitä auton ohjekirjassa neuvotaan ja mitä on aikaisemmin käytetty.
Ei kannata paljon enemmän laittaa. Itselläni on 0.1 bar yli suosituksen ja ajossa nousee siitä vielä 0.2-0.3.Autosta riippuen, rengaspaineet voi tyypillisesti pitääkin korkeammalla kuin ohjekirjassa neuvotut. Säästää sekä renkaita että polttoainetta.
Juu yleensä sanoisin, että 0.2 luokkaa voi ylittää muttei nyt kuitenkaan 0.4. Uudemmissa alkaa olla jo aika kohdallaan, mutta vanhemmissa on aika alhaisia suosituksia.Ei kannata paljon enemmän laittaa. Itselläni on 0.1 bar yli suosituksen ja ajossa nousee siitä vielä 0.2-0.3.
Muihin asioihin sen enempi ottamatta kantaa, mut itselle on ainakin vaihdettu melkeinpä aina uudet venttiilit kun renkaita vaihdettu, siitä luulen ton 2.5€ per rengas tulevan laskulle, toki varmaksi uskalla sanoa. Mut muistaakseni itselle aina vaihdettu venttiilit uusiin, kun perus venttiileistä kyse.Tässä tapauksessa rengasliikkeen kanssa meni jopa hitusen vaikeaksi, kun soittelin ja kysyin, että miksi tuo nyt ilmoittelee koko ajan ja miten nämä järjestelmät toimivat. Rengasliike väitti koko ajan, että mitään järjestelmää ei autossa ole, koska venttiilit olivat normaalit. Eivät maininneet sanallakaan, että tuollaisia toisenlaisiakin järjestelmiä on olemassa, vaikka jopa heidän omilla nettisivuillaan tästä on maininta.
Kävi myös selväksi se, että heillä laskulle tulee rivi "venttiilien irrotus/venttiilien kiinnitys", vaikka tosiasiallisesti eivät tehneet mitään tässä kohtaa. Jos ei muuta, niin huono laskutustapa ja jos tarvetta laskuttaa vielä erikseen 2,5 euroa / rengas, niin tämä kannattaisi leipoa johonkin muuhun sisälle.
Sinällään hauskaa näin autoista mitään tietämättömänä selvitellä tämmöistä. Mutta toisaalta tässä on kyllä sitten selvitellessä oppinut vaikka mitä.
Ymmärrän myöskin, että välttämättä rengasliikkeet eivät joka auton järjestelmiä tiedä ja tunne, mutta toisaalta luulisi, että he osaisivat mainita, että järjestelmiä on erilaisia ja miten ne ylätasolla toimivat joka tässä tapauksessa olisi helpottanut asian selvittelyä huomattavasti.
Todennäköisesti rajoittaa jousituksen adaptiivisen puolen. Vähän kuin moottori joka menee vikatilaan, sen toiminnot rajoitetaan ja osa sensoreista disabloidaan ja moottoria ajetaan tunnetuilla turvallisilla kiinteillä arvoilla jotka pitävät moottorin hengissä, mutta tehoa/kierroksia tms rajoitetaan. Veikkaan että tässä tapauksessa automaattinen korkeudensäätö/autoleveling ja muut adaptiiviset järjestelmät vedetään kiinteisiin vakioarvoihin.Onko kenelläkään mitään käsitystä mitä käytännössä tämänlainen viesti voisi tarkoittaa? (Autossa on ilmajousitus tai semmoset ”pussukat”, viittaisiko siihen?
x5 40e kyseessä, ajettu noin 110tkm
*edit tämä siis tulee satunnaisen ajon jälkeen, ei heti, ei välillä koskaan, joskus.
Vikakoodeja lukemaan vaan. Siitä se lähtee. Motonet, mikä tahansa paja tai harrastaja. Sitten googlettamaan foorumeita, varmasti löytyy vikakoodilla keskustelua. Sen jälkeen miettimään mitä asialle haluaa tehdä.Onko kenelläkään mitään käsitystä mitä käytännössä tämänlainen viesti voisi tarkoittaa? (Autossa on ilmajousitus tai semmoset ”pussukat”, viittaisiko siihen?
x5 40e kyseessä, ajettu noin 110tkm
*edit tämä siis tulee satunnaisen ajon jälkeen, ei heti, ei välillä koskaan, joskus.
Kiitos.Todennäköisesti rajoittaa jousituksen adaptiivisen puolen. Vähän kuin moottori joka menee vikatilaan, sen toiminnot rajoitetaan ja osa sensoreista disabloidaan ja moottoria ajetaan tunnetuilla turvallisilla kiinteillä arvoilla jotka pitävät moottorin hengissä, mutta tehoa/kierroksia tms rajoitetaan. Veikkaan että tässä tapauksessa automaattinen korkeudensäätö/autoleveling ja muut adaptiiviset järjestelmät vedetään kiinteisiin vakioarvoihin.
Jos olisin maallikko, niin kyllä mulla olisi mielestäni kaikki edellytykset olettaa ja odottaa, että nimenomaan rengasliike on ko. aihepiirin erityisosaaja ja -asiantuntija, jolla tulisi olla kaikki tarvittavat työkalut (=eli myös TPMS-työkalut momenttiavaimineen) sekä tietotaito nykyautojen pyöriin liittyen.Tässä tapauksessa rengasliikkeen kanssa meni jopa hitusen vaikeaksi, kun soittelin ja kysyin, että miksi tuo nyt ilmoittelee koko ajan ja miten nämä järjestelmät toimivat. Rengasliike väitti koko ajan, että mitään järjestelmää ei autossa ole, koska venttiilit olivat normaalit. Eivät maininneet sanallakaan, että tuollaisia toisenlaisiakin järjestelmiä on olemassa, vaikka jopa heidän omilla nettisivuillaan tästä on maininta.
Kävi myös selväksi se, että heillä laskulle tulee rivi "venttiilien irrotus/venttiilien kiinnitys", vaikka tosiasiallisesti eivät tehneet mitään tässä kohtaa. Jos ei muuta, niin huono laskutustapa ja jos tarvetta laskuttaa vielä erikseen 2,5 euroa / rengas, niin tämä kannattaisi leipoa johonkin muuhun sisälle.
Sinällään hauskaa näin autoista mitään tietämättömänä selvitellä tämmöistä. Mutta toisaalta tässä on kyllä sitten selvitellessä oppinut vaikka mitä.
Ymmärrän myöskin, että välttämättä rengasliikkeet eivät joka auton järjestelmiä tiedä ja tunne, mutta toisaalta luulisi, että he osaisivat mainita, että järjestelmiä on erilaisia ja miten ne ylätasolla toimivat joka tässä tapauksessa olisi helpottanut asian selvittelyä huomattavasti.