Kysymyksiä & Vastauksia

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Sattuisko kellään oleen enemmän tietoo skodasta? Itellä 2014 octavia automaatti 1.6L koneella ja hyytyy eikä tapahdu mitään vaikka kuinka olis kaasu pohjassa.
Mitäs jos ihan alkuun ottaisi vikakoodit pihalle, niin tietäisi ainakin löytyykö sieltä jotain...
Suodatin tuhannen tukkeessa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 367
On mitään laskuria, jolla voisin verrata autojen kokonaiskustannusta vaikka 5 vuoden ajalta 20tkm ajolla vuodessa?

Tyyliin 15k käytetty perusauto, yhdistettu kulutus 5,5 l

vs

Uusi 30k hybridi, yhdistetty kulutus 3,5 l

Bensakulut on helppo laskea, mutta varmasti esimerkiksi uuden auton takuu tuo omat säästönsä jne.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
35
Mitäs jos ihan alkuun ottaisi vikakoodit pihalle, niin tietäisi ainakin löytyykö sieltä jotain...
Suodatin tuhannen tukkeessa?
Motomaatilla nollattiin vikakoodit, moottorin vikavalo sammui ja hehku rupesi vilkkumaan...
Vikakoodeja tuli sen verran paljon että korjaamolta suositeltiin odottamaan maanantaihin ja soittamaan autoliikkeeseen mistä hetki sitten ostin auton.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Motomaatilla nollattiin vikakoodit, moottorin vikavalo sammui ja hehku rupesi vilkkumaan...
Vikakoodeja tuli sen verran paljon että korjaamolta suositeltiin odottamaan maanantaihin ja soittamaan autoliikkeeseen mistä hetki sitten ostin auton.
Turhapa siinä sitten kovasti päätä vaivaamaan. Vie sen sinne takaisin ja kyselee niiltä mielipidettä asiaan.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
On mitään laskuria, jolla voisin verrata autojen kokonaiskustannusta vaikka 5 vuoden ajalta 20tkm ajolla vuodessa?
@SheikYerbouti

Kaikkia vastauksia tuo ei etsi puolestasi, osan joudut itse etsimään mutta aika hyvää tietoa antaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 367

$$$

Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
57
On mitään laskuria, jolla voisin verrata autojen kokonaiskustannusta vaikka 5 vuoden ajalta 20tkm ajolla vuodessa?

Tyyliin 15k käytetty perusauto, yhdistettu kulutus 5,5 l

vs

Uusi 30k hybridi, yhdistetty kulutus 3,5 l

Bensakulut on helppo laskea, mutta varmasti esimerkiksi uuden auton takuu tuo omat säästönsä jne.

Tuolla voi kanssa tehdä vertailua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
106
Keksiikö kukaan mikä voisi olla vikana kun autovavanhuksessa bensan määrän huvetessa (yleensä noin 1/4 kohdalle) niin sammuilee toistuvasti kesken ajon yleensä varsinkin piakkoin liikkeellelähdön jälkeen? Käynnistyy kyllä uudestaan avaimella, joskus ehkä hieman nikotelleen siihen nähden että normaalisti käynnistyy todella nätisti. Autona VW Golf IV (bcb). Aiemminkin oli ajoittaista käyntihäiriötä joista vikakoodia pukkasi mutta ne poistui / väheni kovasti kun talvella vaihdettiin uudet lambda anturit. Nyt sitten tässä kesällä alkoi tämä että selkeästi kun bensa vähänä niin sammuilee ilman mitään vikakoodia.
Onko siihen vaihdettu joku halpa bensapumppu?

Yhdessä borassa oli vaihdettu ja uusi pumppu ei saanut tarpeeksi bensaa kun tankki tyhjeni.

Korjaantui vaihtamalla alkuperäinen pumppu tilalle
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
381
Onko siihen vaihdettu joku halpa bensapumppu?

Yhdessä borassa oli vaihdettu ja uusi pumppu ei saanut tarpeeksi bensaa kun tankki tyhjeni.

Korjaantui vaihtamalla alkuperäinen pumppu tilalle
Itseasiassa bensapumppu hajosi useampi vuosi sitten ja joutui sen vaihdattamaan ns. lähimmällä korjaamolla mahdollisimman pian. Yksi ainoita osia mitä vaihdettu ilman että on itse tilattu laatuosa... Jännä vaan että nyt olisi alkanut oireilla tuolleen. Ainoat olat ajatukset ollu että voisiko olla bensasuodatin todella pahasti tukossa ja/tai tankissa sontaa, mutta ehkä se voi olla juuri tuo osa jolle on jo oman omistuksen aikana toimenpiteitäkin tehty...
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
737
Uudella autolla takuu 3v/100tkm. Jatkettu takuu maksaisi 590e jolla saa lisäksi 2v/50tkm noiden päälle. Onko kannattavaa? Ajoa tulee viidessä vuodessa varmaankin juuri tuo 150tkm.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
521
Uudella autolla takuu 3v/100tkm. Jatkettu takuu maksaisi 590e jolla saa lisäksi 2v/50tkm noiden päälle. Onko kannattavaa? Ajoa tulee viidessä vuodessa varmaankin juuri tuo 150tkm.
Lisätakuuhan on kannattava vain silloin kun sitä oikeasti tarvitsee, eli kun jotain hajoaa. Kannattaa varmistella tarkkaan mitä kaikkea tuo korvaa.

E: 590€ on kyllä pieni raha, jos jotain oikeasti joutuu alkaa takuun piiriin korjailemaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Uudella autolla takuu 3v/100tkm. Jatkettu takuu maksaisi 590e jolla saa lisäksi 2v/50tkm noiden päälle. Onko kannattavaa? Ajoa tulee viidessä vuodessa varmaankin juuri tuo 150tkm.
Riippuu täysin siitä meneekö auto rikki jatketun takuun aikana ts. kukaan ei tiedä. Takuun myyjä kuitenkin on laskenut tuon niin, että pitkässä juoksussa myyminen on kannattavaa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
737
Jotain tällaisia vastauksia odotinkin, olihan tuo minun kysymys jälkeenpäin todella tyhmä. :)

Ehkä paremmin muotoiltu kysymys olisi: Ostaako ihmiset noita jatkotakuita ja onko jouduttu käyttämään ja onnistunut ilman vääntöä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Jotain tällaisia vastauksia odotinkin, olihan tuo minun kysymys jälkeenpäin todella tyhmä. :)

Ehkä paremmin muotoiltu kysymys olisi: Ostaako ihmiset noita jatkotakuita ja onko jouduttu käyttämään ja onnistunut ilman vääntöä?
Lue sen ehdot ja tiedät paremmin. Jos sulle myydään kaiken kattava takuu, niin yllättäen vääntäminen voi olla vähäistä.
Jos ostat "turvan" mallia "kamux", niin vänkääminen on varmasti sellaista, ettet tule saaman puoliakaan ongelmista sen piikkiin.
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 299
IMG_20210801_151607.jpg

Saako 7 rekisteröityyn versoon laittaa peräkonttiin näin päin lastenistuinta? Tuntuisi poika mahtuvan hyvin ja selkä menosuuntaan on turvallisempi? En ainakaan itse näe syytä miksei saisi, takapenkki on istuimen alla kaadettuna. Istuin ei hievahdakkaan tuosta kun on selkänojasta kiinnitetty ankkureihin istuimeen kuuluvilla remmeillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
128
Audien moottorit ja eritoten noi 2001-2006 väliin. 1.8t ilmeisesti hyvä/paras kone. 2,4-2,7 susipaskoja, mutta miten on 3l koneet? vähän tekis audia quatrona mieli syssyn rientoihin
 
Liittynyt
12.06.2018
Viestejä
342
Jos kovin suhisee kun tankin korkin aukaisee niin voi olla huohotuskin. Toki silloinkin helppo testata, kun alkaa rykiä niin käyttää korkkia auki ja kattoo paraneeko
@Delirium Tremens .... ääni tälle vaihtoehdolle. Itsellä alkoi zafira tehdä tätä -tai paremminkin: ei lähtenyt enää käyntiin kun sammutti auton jonnekin parkkiin. Tankki ei saanut korvausilmaa. Korkin avaus piti melkosen suhinan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
Audien moottorit ja eritoten noi 2001-2006 väliin. 1.8t ilmeisesti hyvä/paras kone. 2,4-2,7 susipaskoja, mutta miten on 3l koneet? vähän tekis audia quatrona mieli syssyn rientoihin
"vanha" 1.8T toki oli se jumal-moottori, mutta ei niidenkään nuo 190/200+hv tehomallit mitenkään superkestäviä olleet (no, turbot on halpoja, ehkä :D).

Itsellä ei pahaa sanottavaa 3.0TDI:stä - toki vasta sisäänajettu 230tkm. Ainoa huoltojen ulkopuolinen vika omien 8 vuoden aikana ollut VNT-siipien ohjausyksikkö (~350eur, sen kun jakaa 8 vuodelle niin ei paha). quattro puolelta yksi tiiviste kardaanin etupäästä piti vaihtaa (uudet öljyt maksoi 3x tiivisteen hinnan, tosin).

Jos taas meinasit sitä 3.0 bensa V6:sta vanhemmissa A4:ssa, ym, niin sehän on parannettu versio vanhasta 2.8:sta joka sinänsä kestävä konstruktio (10 vuotta tuli Passatin nokalla ajettua), mutta helvetinmoinen bensasyöppö tehoihin nähden. Ja jos hihna-konstruktio edelleen sama niin vaihdot maksaa 90tkm/3v välein "tarpeeksi".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
128
"vanha" 1.8T toki oli se jumal-moottori, mutta ei niidenkään nuo 190/200+hv tehomallit mitenkään superkestäviä olleet (no, turbot on halpoja, ehkä :D).

Itsellä ei pahaa sanottavaa 3.0TDI:stä - toki vasta sisäänajettu 230tkm. Ainoa huoltojen ulkopuolinen vika omien 8 vuoden aikana ollut VNT-siipien ohjausyksikkö (~350eur, sen kun jakaa 8 vuodelle niin ei paha). quattro puolelta yksi tiiviste kardaanin etupäästä piti vaihtaa (uudet öljyt maksoi 3x tiivisteen hinnan, tosin).

Jos taas meinasit sitä 3.0 bensa V6:sta vanhemmissa A4:ssa, ym, niin sehän on parannettu versio vanhasta 2.8:sta joka sinänsä kestävä konstruktio (10 vuotta tuli Passatin nokalla ajettua), mutta helvetinmoinen bensasyöppö tehoihin nähden. Ja jos hihna-konstruktio edelleen sama niin vaihdot maksaa 90tkm/3v välein "tarpeeksi".
joo tuommonen 220hv malli toi 3l bensa mitä mietin, mutta en tiiä sit onko liian kallis pidettävä. jakopää olis just tehty. harmi kun ei uskalla noihin 2,4-2,7 koneisiin koskea sen perusteella mitä niistä kuullu
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356

Saako 7 rekisteröityyn versoon laittaa peräkonttiin näin päin lastenistuinta? Tuntuisi poika mahtuvan hyvin ja selkä menosuuntaan on turvallisempi? En ainakaan itse näe syytä miksei saisi, takapenkki on istuimen alla kaadettuna. Istuin ei hievahdakkaan tuosta kun on selkänojasta kiinnitetty ankkureihin istuimeen kuuluvilla remmeillä.
Mitään en asiasta tiedä, mutta vaikka käytännössä olisikin ok, voi virallisesti asia olla toisin.

Tuota voisi ehkä verrata tilanteeseen, jossa viisipaikkaisen takariviltä on kaadettu yksi istuin pitkän tavaran kuljettamisen vuoksi ja samaan aikaan sijoitettu lastenistuin takakonttiin. Henkilömäärä tai käytettävissä olevien istuinten lukumäärä on rekisteriotteen mukainen, mutta ei oikein toteutettu.

Onko istuin tarkoitettu käytettäväksi selkä menosuuntaan?
 
Liittynyt
17.09.2019
Viestejä
9
bensan määrän huvetessa (yleensä noin 1/4 kohdalle) sammuilee toistuvasti kesken ajon. VW Golf IV (bcb)
Identtisessä 1.6 bensa-Golfissa viime vuonna selviteltiin samaa. Bensapumpun (uusittiin 1. huoltoliikkeessä), releen, suuttimien, tankin, moottorille menevän letkun, huohotuksen ja sähköjen tarkistuksen (toinen kerta, VW merkkihuolto) jälkeen kolmannessa firmassa keksittiin tsekata pumpulta tankin kaulukseen menevä letku (tankin sisällä siis), josta löytyi murtuma. Tämä oli siis ekalla firmalla ollut jo kädessä ja se oli vaan asennettu sen tarkemmin katsomatta uuteen pumppuun... :poop: Täydellä tankilla bensa puristi letkua ja pienensi vuotoa sen verran että vika ilmeni aina vain lähes tyhjällä tankilla.
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 299
Mitään en asiasta tiedä, mutta vaikka käytännössä olisikin ok, voi virallisesti asia olla toisin.

Tuota voisi ehkä verrata tilanteeseen, jossa viisipaikkaisen takariviltä on kaadettu yksi istuin pitkän tavaran kuljettamisen vuoksi ja samaan aikaan sijoitettu lastenistuin takakonttiin. Henkilömäärä tai käytettävissä olevien istuinten lukumäärä on rekisteriotteen mukainen, mutta ei oikein toteutettu.

Onko istuin tarkoitettu käytettäväksi selkä menosuuntaan?
Istuin on käännettävä eli selkä ja naama menosuuntaan voi käyttää molempiin. Ajattelin että osaisikohan auton maahantuoja sanoa asiasta jotain? Asun käytännössä Oululaisen toyotan maahantuojan naapurissa niin voisi melkein pyörähtää siellä ja kysäistä. Yhdeltä poliisilta jo tiedustelin ja hän sanoi vain että ei osaa sanoa että miten nämä menee :D
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
328

Saako 7 rekisteröityyn versoon laittaa peräkonttiin näin päin lastenistuinta? Tuntuisi poika mahtuvan hyvin ja selkä menosuuntaan on turvallisempi? En ainakaan itse näe syytä miksei saisi, takapenkki on istuimen alla kaadettuna. Istuin ei hievahdakkaan tuosta kun on selkänojasta kiinnitetty ankkureihin istuimeen kuuluvilla remmeillä.
Ohjekirjassa taisi olla ohjeistus lastenistuimen asentamiseen ainoastaan etu- ja keskiriville, ei taakse. Peräänajossa tuo on vaarallinen. Takalasin sirpaleet naamassa ja äkkiäkös konttikin painuu sen puoli metriä kasaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Audien moottorit ja eritoten noi 2001-2006 väliin. 1.8t ilmeisesti hyvä/paras kone. 2,4-2,7 susipaskoja, mutta miten on 3l koneet? vähän tekis audia quatrona mieli syssyn rientoihin
1.8T on tosiaan se jumalmoottori, tokihan noista aina jotain pientä porsii, mutta kohtuu rahalla saa takaisin nippuun.
Noin 320 hv saa irti vakio sisukaluilla, sen jälkeen alkavat kananjalat ( veivit ) antautumaan.

2.4 on ihan ok kone, ainakin sen perusteella, mitä kavereilla on ollut noita C5-korisia, quattrolla ja ilman.
Toki se on janoinen ja tehoton, mutta kuitenkin aika perusvarma kone.

2.7T on hyvä kone, kunhan sitä huoltaa paljon ja useasti, eikä vedä ihan jatkuvasti lappu lattiassa.
Sopii hyvin harrasteautoon, mutta ei välttämättä käyttikseen.

3.0 V6 on ihan hyvä ja luotettava kone, mutta toki hankalampi ja kalliimpi huoltaa, kuin esimerkiksi 1,8T

Itselleni kun joskus aikoinaan ( 2012-2013 ) katselin tuollaista B6 A4:sta quattroa yhtenä vaihtoehtona, niin keskityin pääasiassa katselemaan noita 1.8T ja 3.0 malleja manuaalilla varustettuna.
Päädyin sitten kuitenkin lopulta ostamaan V70 D5 AWD Volvon :rofl2: .
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
128
Onko passateissa olevat 2.5dieselit ja 2,8 bensat samoja koneita kuin audeissa? vai mahdollisesti luotettavampia?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
366
Onko passateissa olevat 2.5dieselit ja 2,8 bensat samoja koneita kuin audeissa? vai mahdollisesti luotettavampia?
Samoja moottoreita ovat. 2.8 bensa on luotettava ja kestää kovasti kilometrejä. 2.5l V6 TDI kärsii nokka-akselivioista noin -03 vuoteen asti. Tällöin tuli uudemmat B alkuiset moottorikoodit, kuten esim bdh ja bdg. Näissä on rullanokat ja ovat pääsääntöisesti kestäneet hyvin. Lisäksi näissä V6 dieseleissä on herkästi hajoava jakapumppu ja sen remontti maksaa noin tonnin.

Moottorikoodit on helppo tarkistaa esim Biltemasta syöttämällä auton rekisterinumero.
 
Liittynyt
03.08.2021
Viestejä
3
Audin 3.0- bensamylly ryystää bensaa vähintään riittävästi verrattuna softattuun 1.8T:hen. Ja suorituskyky ei taida olla sen parempi, päinvastoin. Luotettavuudesta ei tietoa minulla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Samoja moottoreita ovat. 2.8 bensa on luotettava ja kestää kovasti kilometrejä. 2.5l V6 TDI kärsii nokka-akselivioista noin -03 vuoteen asti. Tällöin tuli uudemmat B alkuiset moottorikoodit, kuten esim bdh ja bdg. Näissä on rullanokat ja ovat pääsääntöisesti kestäneet hyvin. Lisäksi näissä V6 dieseleissä on herkästi hajoava jakapumppu ja sen remontti maksaa noin tonnin.

Moottorikoodit on helppo tarkistaa esim Biltemasta syöttämällä auton rekisterinumero.
Noihin vanhempiin 2.5 V6 TDI koneisiin on aikoinaan vaihdettu takuuseen tuota rullanokka konstruktiota, joka toimii hyvin.
Eli tuollaisen vanhemmalla koneellakin olevan auton voi ostaa, jos huoltokirja on vielä tallella ja sieltä löytyy merkintä nokan vaihdosta.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Tai sitten jos joku on nokkasorviin jo vaihdellut omaan rahaan, tiedän parikin yksilöä johon on näin tehty.
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
649
Focus 2.0TDCI PowerShift -automaatti 2009.

Kiihdyttäessä kuuluu kovaäänistä suhinaa konetilasta hanttarin puolelta. Tehot tallella ja kaikki pelaa muuten. Turbo menossa, vai mikä muu voisi olla?

Huomasin myös, että jäähdytysnesteen pinta on kylmällä koneella alle min-rajan, mutta lämpimänä on juuri maksimissa. Tämä normaalia vai voiko tällä olla vaikutus yllä olevaan?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
649
Mitenkäs tuo ajonvakautus toimii, lukeeko se vain renkaiden pyörimisnopeutta vai mistä saa arvonsa?

Pitää autosta (2009 focus) se aina sammuttaa, jos hiekkateillä ajelee. Kun jyrkemmissä tai kallistetuissa mutkissa lyö sisämutkan puoleista jarrua herkästi myös 40 nopeuksissa, ymmärtäisi jos leikittelisi ja ajelis 60/80 nopeuksia et ois pientä liukua.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Mitenkäs tuo ajonvakautus toimii, lukeeko se vain renkaiden pyörimisnopeutta vai mistä saa arvonsa?

Pitää autosta (2009 focus) se aina sammuttaa, jos hiekkateillä ajelee. Kun jyrkemmissä tai kallistetuissa mutkissa lyö sisämutkan puoleista jarrua herkästi myös 40 nopeuksissa, ymmärtäisi jos leikittelisi ja ajelis 60/80 nopeuksia et ois pientä liukua.
Riippuu toki toteutuksesta, mutta yleensä systeemissä on yksi tai useampi kiihtyvyysanturi ja renkaiden pyörimisnopeusanturit, joiden perusteella ohjainlaite päättelee meneekö auto hyvin vai pitääkö linjaa korjata jarrujen avulla.

Ilmeisesti Fordin ajonvakautus on sen verran herkkä, että se yrittää korjata ajolinjaa tuollaisessa jyrkemmässä/kallistetussa mutkassa, koska auto ei ole tietokoneen mielestä hyvässä asennossa, toki saman tekisi myös asfalttitiellä, mutta sitä kun ei huomaa, kun pyörä ei pääse luistamaan.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
627
Noissa järjestelmissä taitaa olla aika paljon muitakin antureita kuin kiihtyvyysanturit ja renkaiden pyörimisnopeusanturit. Esimerkiksi ratin asento- ja pyöritysnopeusanturit. Voisko olla niin, että hiekkatiellä ajellessa etupyörät "luistaa menosuuntaan", eli auto aliohjaa eli ei seuraa etupyörien ja ratin kääntöä yhtä nopeasti kuin asfaltilla, ja tämä aiheuttaa ajonvakautusjärjestelmän heräämisen?

edit: Niin ja tuon aliohjautumisen toteamiseksi tarvitaan varmaan myös auton kulmanopeusanturit, jotka yleensä löytyy samasta paikasta kuin kiihtyvyysanturit. Eli mun hypoteesi siis on, että rattiin liittyvien antureiden ja kulmanopeusantureiden välillä on ristiriita. Toki voi olla, että renkaiden pyörimisnopeusantureissakin on hiekkatiellä tarpeeksi suurta ristiriitaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Noissa järjestelmissä taitaa olla aika paljon muitakin antureita kuin kiihtyvyysanturit ja renkaiden pyörimisnopeusanturit. Esimerkiksi ratin asento- ja pyöritysnopeusanturit. Voisko olla niin, että hiekkatiellä ajellessa etupyörät "luistaa menosuuntaan", eli auto aliohjaa eli ei seuraa etupyörien ja ratin kääntöä yhtä nopeasti kuin asfaltilla, ja tämä aiheuttaa ajonvakautusjärjestelmän heräämisen?

edit: Niin ja tuon aliohjautumisen toteamiseksi tarvitaan varmaan myös auton kulmanopeusanturit, jotka yleensä löytyy samasta paikasta kuin kiihtyvyysanturit. Eli mun hypoteesi siis on, että rattiin liittyvien antureiden ja kulmanopeusantureiden välillä on ristiriita. Toki voi olla, että renkaiden pyörimisnopeusantureissakin on hiekkatiellä tarpeeksi suurta ristiriitaa.
Toki eri järjestelmissä on paljon muitakin antureita, sekä muuta dataa, jolla saadaan ajonvakautuksen toiminta sulavammaksi ja toimimaan oikein.
Lähinnä nuo kiihtyvyys- ja pyörimisnopeusanturit ovat ne, joilla saadaan aikaiseksi edes jonkinlainen perusta ajonvakautukselle.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
Pikakysymys noista tutkapohjaisista kameratolpista. Tuli tuossa kiihdytettyä valoista ja en tullut katsoneeksi oliko mittarissa juuri eikä melkein rajoitus vai menikö tolpan kohdalla jo huomautusrajan puolelle. Eihän tuosta nyt luonnollisesti laskua vaan korkeintaan lappu et aja hiljempaa tule mutta mielenkiinnosta. Miten myöhään nuo voidaan säätää ottamaan kuva (eli kuinka lähellä tolppaa), onko noissa aina salama päällä jos otetaan kuva vai miten nuo nykyään menevät? Tuli oltua melkein 1.5v ajamatta joten vähän unohtunut nuo tolppien ominaisuudet eikä ole tullut seurattua onko niihin tullut jotain päivityksiä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
AIna välähtää jos kuva otetaan.
Joo näin olin itsekin ymmärtänyt mutta duunikaveri vaan heitti että voi olla varsin heikko salama nykyään mikä kuulostaa varsin uhm... mielenkiintoiselta koska mikä hyöty moisesta sitten edes olisi. Ja jos itsellä tuo huomautusraja ylittyi niin ylittyi vasta ehkä metri ennen tolppaa niiin siksi mietin että miten lähelle ne voidaan säätää. Tietää jatkossa pitää mielessä juuri esim valoista kiihdyttäessä. Itsellä oli siis edessä hidasteleva kääntyjä jonka ohi pääsin vihdoin joten rivakkaa kiihdytys sallittuun ja himmaus mutta ampui silti sen km pari yli.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
649
Joo näin olin itsekin ymmärtänyt mutta duunikaveri vaan heitti että voi olla varsin heikko salama nykyään mikä kuulostaa varsin uhm... mielenkiintoiselta koska mikä hyöty moisesta sitten edes olisi. Ja jos itsellä tuo huomautusraja ylittyi niin ylittyi vasta ehkä metri ennen tolppaa niiin siksi mietin että miten lähelle ne voidaan säätää. Tietää jatkossa pitää mielessä juuri esim valoista kiihdyttäessä. Itsellä oli siis edessä hidasteleva kääntyjä jonka ohi pääsin vihdoin joten rivakkaa kiihdytys sallittuun ja himmaus mutta ampui silti sen km pari yli.
Nuo uudet tolpat seuraavat sinun nopeutta (alkaen 150m ennen tolppaa, ruotsissa tais olla vastaavat niin huhujen mukaan 300m ois seuranta, mut jotain tuollaisia matkoja taitaa olla). Kuvan ne nappaavat (mikäli ajoit seuranta-aikana ylinopeutta) about samalla etäisyydellä kuin vanhat telkänpöntöt eli metrejä ennen tolppaa. Sanoisin mututuntumalla et 10m ennen tolppaa, missä on vanhassa järjestelmässä ne anturit maassa.

Kai se etäisyys voidaan säätää, mutta eiköhän se ole suht vakio. Että myös seilua ylinopeutta ajava jää myös kuvaan.

Salama välähtää kyllä, huomaa edelleen keskellä päivää, ainakin 6-tien uusissa kameroissa. Lappua ei vaan koskaan kotiin tullut vaikka nopeutta olikin silloin et kortti ois lähten.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 834
Nuo uudet tolpat seuraavat sinun nopeutta (alkaen 150m ennen tolppaa, ruotsissa tais olla vastaavat niin huhujen mukaan 300m ois seuranta, mut jotain tuollaisia matkoja taitaa olla). Kuvan ne nappaavat (mikäli ajoit seuranta-aikana ylinopeutta) about samalla etäisyydellä kuin vanhat telkänpöntöt eli metrejä ennen tolppaa
Tässäpä virhekäsitys joka elää sitkeässä!

Teknisesti tolppa voisi mitata nopeutta noinkin kaukaa, jopa satojen metrien päästä, se on totta.

Mutta käytännössä se ei ole mahdollista, koska se kuva pitää ottaa siltä hetkeltä kun ylinopeus mitataan. Ja kuvaa ei voi ottaa noin kaukaa, koska kuljettaja ei ole tunnistettavissa.

Käytännössä siis uudet tolpat mittaa sen ylinopeuden vain just siitä kohtaa mistä kuva otetaan, aika lailla tasan samalta etäisyydeltä kuin ne vanhemmatkin. Mikään ei ole muuttunut, vaikka media ja poliisi kyllä halusi kovasti sellaista vaikutelmaa luoda silloin kun noita alkoi tulla.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
Tässäpä virhekäsitys joka elää sitkeässä!

Teknisesti tolppa voisi mitata nopeutta noinkin kaukaa, jopa satojen metrien päästä, se on totta.

Mutta käytännössä se ei ole mahdollista, koska se kuva pitää ottaa siltä hetkeltä kun ylinopeus mitataan. Ja kuvaa ei voi ottaa noin kaukaa, koska kuljettaja ei ole tunnistettavissa.

Käytännössä siis uudet tolpat mittaa sen ylinopeuden vain just siitä kohtaa mistä kuva otetaan, aika lailla tasan samalta etäisyydeltä kuin ne vanhemmatkin. Mikään ei ole muuttunut, vaikka media ja poliisi kyllä halusi kovasti sellaista vaikutelmaa luoda silloin kun noita alkoi tulla.
Näin sen itsekin muistelin menevän. Ainoa mistä en ollut yhtään varma oli tuo salaman osuus kun joskus oli puhe että otettaisiin nuo näkyvät salamat veke. Aka mikään ei ole muuttunut puolessatoista vuodessa :D. Taisi työkaverilla olla mennyt jokin sekaisin. Koska tietää kyllä liikennejutut hyvin mutta tässä kai joku aivopieru.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.09.2019
Viestejä
26
Ei nyt varsinaisesti autoiluun liittyvä kysymys, mutta onko kukaa postittanut auton renkaita? Pitäisi toimittaa 4kpl 17" renkaita toiselle puolelle Suomea ja mietityttää mikä palvelu olisi halvin? Kiitos!
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
450
Ei taida enää olla muita vaihtoehtoja, kuin MH (tai yksityiset kuljetusyeitykset). MH:lla rengassetti 59,90€. Olen käyttänyt useamman kerran.

 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Kannattaako autoon laittaa 0W-öljyt, jos tiedossa on paljon kylmäkäynnistyksiä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 832
Kannattaako autoon laittaa 0W-öljyt, jos tiedossa on paljon kylmäkäynnistyksiä?
Kyllä jos kylmäkäynnistykset ovat kovassa pakkasessa. Eipä muuten mitään hyötyä. 0W pyörii kevyemmin ja alkaa voitelemaan aikaisemmin kuin jäykemmät öljyt.

Aiheeseen liittyvä video:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Onko K-mallin (2015 ->) Opel Astrassa aina Apple Carplay?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Kyllä jos kylmäkäynnistykset ovat kovassa pakkasessa. Eipä muuten mitään hyötyä. 0W pyörii kevyemmin ja alkaa voitelemaan aikaisemmin kuin jäykemmät öljyt.

Aiheeseen liittyvä video:
Mitäs edellisessä autossa käytin suunnilleen joka öljynvaihdossa 0w-40 öljyjä, ikinä ei -25 asteen pakkasella ongelmia sekä kesällä. Ja itsellä oli juuri se taka-ajatus, että ei ainakaan käynnistykset jää kiinni öljyistä.

Tuosta videosta tulee aivan mieleen, että onko nuo jollain mineraaliöljyllä koitettu käyntiin?

En yhtään ihmettele, kun vieläkin puhutaan tästä, että talvella yksi kylmäkäynnistys vastaa moottorin kulumiselta samaa kuin 600km matkaa lämpimällä autolla. Tuo tieto vieläkin on siitä -80 luvun puolessa perustuvaan Norjalaistestiin ja silloin öljyt eivät todellakaan olleet niin hyviä kuin nykypäivänä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 445
Viestejä
4 199 709
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Deut

Hinta.fi

Ylös Bottom