Kysymyksiä&Vastauksia (Pieniä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta)

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
615
Olikos läppäripuolen näytönohjaimiin tulossa mitään kehitystä lähiaikoina - jos täräyttää 2080 max q tulille, niin tuleeko itku ensivuoden ensimmäisellä neljänneksellä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 689
Olikos läppäripuolen näytönohjaimiin tulossa mitään kehitystä lähiaikoina - jos täräyttää 2080 max q tulille, niin tuleeko itku ensivuoden ensimmäisellä neljänneksellä?
”RTX 2080 Super Max-Q with 8GB GDDR6 (80W TDP)” ilmeisesti joskus maali-huhtikuussa.

Mutta niinhän sitä aina tulee jotain ja odottaa saa maailman tappiin...
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 682
Tuli hommattua kaapeliyhteys. Olenko ymmärtänyt oikein että operaattori vaan näpyttelee systeemiinsä modeemin ja mitään varsinaisiä kytkentöjä ei tehdä vaan itse laitan vehkeet kiinni?

Mulla on vain aikaisemmin ollut joskus 15 vuotta sitten ADSL parille kotipalvelimelle, joka vaati jonkun kytkennän talojakomossa.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Tuli hommattua kaapeliyhteys. Olenko ymmärtänyt oikein että operaattori vaan näpyttelee systeemiinsä modeemin ja mitään varsinaisiä kytkentöjä ei tehdä vaan itse laitan vehkeet kiinni?

.
Noin se ainakin mulla oli, kun kaapelin hankin operaattorin tarjoamalla kaapeliboksilla, kesti vaan jokunen minuutti, että tuli nettiyhteys. Operaattorina DNA
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 903
Tuli hommattua kaapeliyhteys. Olenko ymmärtänyt oikein että operaattori vaan näpyttelee systeemiinsä modeemin ja mitään varsinaisiä kytkentöjä ei tehdä vaan itse laitan vehkeet kiinni?

Mulla on vain aikaisemmin ollut joskus 15 vuotta sitten ADSL parille kotipalvelimelle, joka vaati jonkun kytkennän talojakomossa.
Operaattorin kanssa tehdään sopimus laajakaistasta, sen jälkeen kytketään sopiva kaapelimodeemi rasiaan ja kilautetaan operaattorin aspaan, jonka jälkeen yhteys aktivoituu 5-10 minuutin kuluessa. Modeemista kannattaa ottaa numerot esim. MAC-address ylös ennen soittoa.
 

ttppii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
567
Mulla taas on muistikuva että ei tarvi olla samassa vaiheessa, koska miten muutenkaan nuo omakotitaloissa toimisi niin että ovat vastakkaisilla puolilla taloa..
No eivät ne oikein toimikaan omakotitalossa eri päässä taloa. Vaatii oman kokemuksen mukaan samassa vaiheessa olemisen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
655
Olen linkediniin luomassa profiilia, mutta aloin tässä miettimään omaa työtitteliäni. Mikä on siis englanniksi tuotannonohjaaja? Onko se production management? Ei löydy täysin sopivaa vastinetta mielestäni..
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 553
Jos vaihdattaa akun iPhoneen vaikka iTapsalla, tuleeko mitään ongelmia softan kanssa? Jossain oli maininta, että puhelin ei päästä akun health-sivulle, vaikka akun olisi vaihdattanut edellä mainitun tapaisessa liikkeessä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 689
Jos vaihdattaa akun iPhoneen vaikka iTapsalla, tuleeko mitään ongelmia softan kanssa? Jossain oli maininta, että puhelin ei päästä akun health-sivulle, vaikka akun olisi vaihdattanut edellä mainitun tapaisessa liikkeessä?
iPhone XS, XR ja uudemmat pitää parittaa alkuperäiseen akkuun virallisessa huollossa tai oikein mitään tietoja ei näy ja puhelin ilmoittaa akkuvalikossa että akku on vaihtokunnossa. Edes itse ei voi vaihtaa alkuperäistä toisen tilalle (akussa on SHA-1 suojattu T-I:n piiri).

Vanhemmissani puutui tuo akun terveys-% tieto.

akun vaihdon yhteydessä menee luonnollisesti vesitiiviys samalla (iPhone 7->).
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 237
Olen linkediniin luomassa profiilia, mutta aloin tässä miettimään omaa työtitteliäni. Mikä on siis englanniksi tuotannonohjaaja? Onko se production management? Ei löydy täysin sopivaa vastinetta mielestäni..
Production controller?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 274
Olen linkediniin luomassa profiilia, mutta aloin tässä miettimään omaa työtitteliäni. Mikä on siis englanniksi tuotannonohjaaja? Onko se production management? Ei löydy täysin sopivaa vastinetta mielestäni..
Eikös suora käännös ole production director ja ainakin sellainen ammattikin löytyy.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 212
Olen linkediniin luomassa profiilia, mutta aloin tässä miettimään omaa työtitteliäni. Mikä on siis englanniksi tuotannonohjaaja? Onko se production management? Ei löydy täysin sopivaa vastinetta mielestäni..
Oisko What is a Production Supervisor? | GetReskilled

Laitoin vaan googleen "tuotannonohjaaja englanniksi". Tuli aika paljon epämääräisiä käännöksiä mutta nakkelin niitä sitten googleen ja katsoin tuleeko sopivan oloista kuvausta
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
655
Production director ja production supervisor taas viittavat ehkä enempi päällikkö/esimiesasemaan? Senpä takia hieman hankalaa tämä.. ja googlesta tosiaan löytyy vaikka mitä vastineita itse tuotannonohjaajalle
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 553
iPhone XS, XR ja uudemmat pitää parittaa alkuperäiseen akkuun virallisessa huollossa tai oikein mitään tietoja ei näy ja puhelin ilmoittaa akkuvalikossa että akku on vaihtokunnossa. Edes itse ei voi vaihtaa alkuperäistä toisen tilalle (akussa on SHA-1 suojattu T-I:n piiri).

Vanhemmissani puutui tuo akun terveys-% tieto.

akun vaihdon yhteydessä menee luonnollisesti vesitiiviys samalla (iPhone 7->).

Oolrait, itsellä on iPhone 8, joten ei sikäli hätää. Vesitiiviyden menettäminen harmittaa, mutta eipä tätä muutenkaan uskalla vedelle altistaa.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 237
Production director ja production supervisor taas viittavat ehkä enempi päällikkö/esimiesasemaan? Senpä takia hieman hankalaa tämä.. ja googlesta tosiaan löytyy vaikka mitä vastineita itse tuotannonohjaajalle
Niin meidän firmassa supervisor production on kokoonpanon työnjohtaja. Ehkä helpointa olisi kysyä omasta työpaikasta mikä se titteli on enkuksi?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
655
Niin meidän firmassa supervisor production on kokoonpanon työnjohtaja. Ehkä helpointa olisi kysyä omasta työpaikasta mikä se titteli on enkuksi?
Meillä ei ole firmassa vastaavaa titteliä englanniksi. Ehkä toi production coordinator voisi siis olla kaikista lähimpänä tuota tuotannonohjaajan titteliä..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
515
Lakkoon/työnseisaukseen liittyvä kysymys. Jotenkin olen tyhmä tai sitten en vaan muuten tajua tätä tilannetta.
Jos oletetaan seuraavat asiat:
  1. Työnantajan suorittama nimilistojen kerääminen lakkoon osallistuvista henkilöistä on kiellettyä, sillä se voidaan tulkita painostamiseksi (ja olla täten laitonta) (lähde: Kysymyksiä ja vastauksia lakosta)
  2. Lakon ajalta ei saa palkkaa
  3. Yrityksessä ei ole käytössä työajanseurantajärjestelmää
  4. Lakkoon osallistuminen on vapaaehtoista, ja töissä saa olla jos siltä tuntuu
Miten työnantaja voi todeta työntekijän osallistumisen lakkoon/työnseisaukseen (ja täten pidättää lakon ajan palkan)?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
456
Lakkoon/työnseisaukseen liittyvä kysymys. Jotenkin olen tyhmä tai sitten en vaan muuten tajua tätä tilannetta.
Jos oletetaan seuraavat asiat:
  1. Työnantajan suorittama nimilistojen kerääminen lakkoon osallistuvista henkilöistä on kiellettyä, sillä se voidaan tulkita painostamiseksi (ja olla täten laitonta) (lähde: Kysymyksiä ja vastauksia lakosta)
  2. Lakon ajalta ei saa palkkaa
  3. Yrityksessä ei ole käytössä työajanseurantajärjestelmää
  4. Lakkoon osallistuminen on vapaaehtoista, ja töissä saa olla jos siltä tuntuu
Miten työnantaja voi todeta työntekijän osallistumisen lakkoon/työnseisaukseen (ja täten pidättää lakon ajan palkan)?
Sillä, ettei ole työpaikalla tai tee työtehtäviä? Kysymällä (henkilöltä/luottamusmieheltä)?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
515
Sillä, ettei ole työpaikalla tai tee työtehtäviä? Kysymällä (henkilöltä/luottamusmieheltä)?
Juu kiitos. Unohdin tuosta edellisestä vielä yhden kohdan, eli työtehtävien toteutumista (lakkopäivien osalta) ei pysty tarkkailemaan ulkopuolisesti. Mutta tuo kysyminen lakon _jälkeen_ on varmaankin sallittua? Luottamusmieskään ei käsittääkseni pysty tietämään, onko jokin henkilö lakossa vai ei.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 772
Kai moisessa firmassa jokunen pomokin sentään on..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
827
Lakkoon/työnseisaukseen liittyvä kysymys. Jotenkin olen tyhmä tai sitten en vaan muuten tajua tätä tilannetta.
Jos oletetaan seuraavat asiat:
  1. Työnantajan suorittama nimilistojen kerääminen lakkoon osallistuvista henkilöistä on kiellettyä, sillä se voidaan tulkita painostamiseksi (ja olla täten laitonta) (lähde: Kysymyksiä ja vastauksia lakosta)
  2. Lakon ajalta ei saa palkkaa
  3. Yrityksessä ei ole käytössä työajanseurantajärjestelmää
  4. Lakkoon osallistuminen on vapaaehtoista, ja töissä saa olla jos siltä tuntuu
Miten työnantaja voi todeta työntekijän osallistumisen lakkoon/työnseisaukseen (ja täten pidättää lakon ajan palkan)?
Keräämällä listaa ketkä tulivat töihin?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Lakkoon/työnseisaukseen liittyvä kysymys. Jotenkin olen tyhmä tai sitten en vaan muuten tajua tätä tilannetta.
Jos oletetaan seuraavat asiat:
  1. Työnantajan suorittama nimilistojen kerääminen lakkoon osallistuvista henkilöistä on kiellettyä, sillä se voidaan tulkita painostamiseksi (ja olla täten laitonta) (lähde: Kysymyksiä ja vastauksia lakosta)
  2. Lakon ajalta ei saa palkkaa
  3. Yrityksessä ei ole käytössä työajanseurantajärjestelmää
  4. Lakkoon osallistuminen on vapaaehtoista, ja töissä saa olla jos siltä tuntuu
Miten työnantaja voi todeta työntekijän osallistumisen lakkoon/työnseisaukseen (ja täten pidättää lakon ajan palkan)?
Pro:n sivuilla on seuraavanlaiset ohjeet. Eikähän nämä ole yleisluonteisia vaikka muulla alalla olisitkin.

Pitääkö minun ilmoittaa työnantajalle, että olen mukana?
Ei tarvitse. Ammattiliitto Pro on toimittanut tarvittavat ilmoitukset valtakunnansovittelijalle ja työnantajaliittoon.

Työnantajani kysyy, voisinko tehdä etätöitä työnseisauksen aikana. Mitä vastaan?
Myös etätyö on lakonalaista, joten sitäkään et tee työnseisauksen aikana.

Työnantaja uhkailee tai aikoo kerätä nimilistoja työnseisaukseen osallistuvista. Miten toimin?
Emme hyväksy tällaista toimintaa, ilmoita asiasta heti luottamusmiehellesi, joka on yhteydessä Pron aluetoimistoon.

Uhkaukset ovat perusteettomia ja nimilistoja ei saa kerätä. Laillisiin työtaistelutoimenpiteisiin osallistumisesta ei seuraa kenellekään mitään rangaistusta, koska työntekijällä on laillinen oikeus osallistua lakkoon.
 

hro

Liittynyt
04.05.2018
Viestejä
43
Työnantajallani on luonnollisesti henkilökohtaisia tietojani, kuten yksityinen puhelinnumeroni. Nyt työnantaja jakaa kuitenkin sisäjärjestelmissä puhelinnumeroani kaikille koko organisaatiossa (tuhansia työntekijöitä). Onko tämä ihan laillista? Minulla ei ole työpuhelinta.

Tälläiset perustelut sain (lontooksi): As we see it, the processing of mobile numbers are necessary to ensure a i) secure workplace, and ii) to ensure communication among colleagues. With the employment contract and legislation as legal basis for processing the personal data (mobile phone), ref the employee policy.

Itse en ole allekirjoittanut työsopimusta, jossa annan eksplisiittisesti luvan jakaa puhelinnumeroani.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Työnantajallani on luonnollisesti henkilökohtaisia tietojani, kuten yksityinen puhelinnumeroni. Nyt työnantaja jakaa kuitenkin sisäjärjestelmissä puhelinnumeroani kaikille koko organisaatiossa (tuhansia työntekijöitä). Onko tämä ihan laillista? Minulla ei ole työpuhelinta.
Pyydä työnumero tai rahaa oman käytöstä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 054
Kyse on oikeastaan enemmän periaatteesta. Tuntuu vittumaiselta että työnantaja jakaa henkilökohtaisia tietoja. Työnumeroa en halua, koska sitte mulle alettais soittaa työpuheluita.
Tä. Mulla työpuhelin. Puhelin auki 8-16, poikkeuksesta sovitaan erikseen. Jos antaisin oman puhelimen/nron työnantajan käyttöön, niin korvaus siitä+oma simmi siihen ja vastailut vain työaikana.
 

hro

Liittynyt
04.05.2018
Viestejä
43
Tä. Mulla työpuhelin. Puhelin auki 8-16, poikkeuksesta sovitaan erikseen. Jos antaisin oman puhelimen/nron työnantajan käyttöön, niin korvaus siitä+oma simmi siihen ja vastailut vain työaikana.
Kyse ei nyt ole siitä, että pitäisikö minun saada työluuri, vaan siitä, että työnantaja jakaa oletusarvoisesti ihmisten henkilökohtaiset numerot koko organisaatiolle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
827
Tä. Mulla työpuhelin. Puhelin auki 8-16, poikkeuksesta sovitaan erikseen. Jos antaisin oman puhelimen/nron työnantajan käyttöön, niin korvaus siitä+oma simmi siihen ja vastailut vain työaikana.
Samaa mieltä. Mullakin on enkä nää siinä mitään ongelmaa. Työaikana vastaan siihen, jos ei muuta sovita. Voin sen jättää myös työpaikalle, jos siltä tuntuu. Mutta omaa numeroa en kyllä käyttäisi mihinkään työhön liittyvään, jos siitä ei erikseen makseta.

Kyse ei nyt ole siitä, että pitäisikö minun saada työluuri, vaan siitä, että työnantaja jakaa oletusarvoisesti ihmisten henkilökohtaiset numerot koko organisaatiolle.
Ei niin, mutta minä vaatisin sen tai sitten poistamaan sen henkilökohtaisen numeron.
 

hro

Liittynyt
04.05.2018
Viestejä
43
Samaa mieltä. Mullakin on enkä nää siinä mitään ongelmaa. Työaikana vastaan siihen, jos ei muuta sovita. Voin sen jättää myös työpaikalle, jos siltä tuntuu. Mutta omaa numeroa en kyllä käyttäisi mihinkään työhön liittyvään, jos siitä ei erikseen makseta.



Ei niin, mutta minä vaatisin sen tai sitten poistamaan sen henkilökohtaisen numeron.
Joo, olen vaatinut poistamaan sen numeron, mutta työnantaja ei nää toimissaan mitään väärää. Tämä itseäni hämmentää, että onko kyseinen toimintamalli muka ihan ok.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
716
Kyse ei nyt ole siitä, että pitäisikö minun saada työluuri, vaan siitä, että työnantaja jakaa oletusarvoisesti ihmisten henkilökohtaiset numerot koko organisaatiolle.
Pyydä sen rekisterin henkilörekisteriseloste työnantajaltasi, jossa puhelinnumerosi on rekisteröitynä.
Siinä mainitaan keillä on oikeus numerosi saada tai nähdä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 054
Joo, olen vaatinut poistamaan sen numeron, mutta työnantaja ei nää toimissaan mitään väärää. Tämä itseäni hämmentää, että onko kyseinen toimintamalli muka ihan ok.
Mielestäni ilman lupaa ei sallittua mutta kannattanee kysyä vaikka liitolta tjsp jos haluaa asian pois mielestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
827
Joo, olen vaatinut poistamaan sen numeron, mutta työnantaja ei nää toimissaan mitään väärää. Tämä itseäni hämmentää, että onko kyseinen toimintamalli muka ihan ok.
Mielestäni kanssa ei saisi ilmanlupaa sitä levittää. Riippuen tietysti kuinka hyvä työnantaja on muuten, mutta ainahan voit blacklistata kaikki työnantajan numerot mistä soitetaan jos sellaisia selkeitä on etkä niihin vastaa. Toki ei poista ongelmaa että se numero on kaikkien firmassa olevien tiedossa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Ford Fiesta vuosimallia 2015, rengaskoko 195/55 R15.

Rengaspaineet eteen ja taakse?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Just vasta Googlettamisen jälkeen tajuttiin, että pitäisi lukea kun avaa oven, siinä listassa.

Kaveri meni tarkistamaan.

Laitettiin tänään talvirenkaat ja edessä nyt 2,3 ja takana 1,8.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 237
On myös hyvä huomioida talvi ja kylmät kelit. Kylmässä paineet laskevat. Voi laittaa esim. 0.3 baria suuremmat paineet talvella.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Pitäis saada XP pyörimään yhden softan vuoksi win10-läppärissä, onko tuo virtualbox helpoin vaihtoehto?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 884
Tehdäänkö tuossa oletus, että renkaat ovat mittaushetkellä lämpimät?
Taidetaan tarkoittaa että renkaat vaihdetaan/paineet mitataan lämpöisesssä hallissa,jos paineet mitataan 20 asteen pakkasessa niin korjausta ei tietenkään tarvita.Talvella kylläkin kannattaa pitää paineet jossain 2.5 kilon paikkeilla jos ei auto tai rengas välttämättä muuta vaadi.Suomessa taitaa suurin osa porukasta ajaa alipaineilla kun katselee miten renkaat on yleensä kuluneet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Pitäis saada XP pyörimään yhden softan vuoksi win10-läppärissä, onko tuo virtualbox helpoin vaihtoehto?
Joko VirtualBox tai VMware Player, molemmat itsellä käytössä erilaisten virtuaalikoneiden ajelemiseen. Vähän riippuu tuosta softasta kumpi on parempi. Esim jos tarvitsee GPU-kiihdytystä niin valinta on VMware koska siinä tuo toimii paljon paremmin. Loppupeleissä muuten on aika makuasia kumman käyttöliittymästä pitää enemmän.

Itse tosin siirryn luultavasti jo tämän viikonlopun aikana Proxmox:iin kun sain virtualisointiin järkättyä oman hiljaisen koneen, eli siirrän about kaikki virtuaalikoneet pyörimään sillä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Lakkoon/työnseisaukseen liittyvä kysymys. Jotenkin olen tyhmä tai sitten en vaan muuten tajua tätä tilannetta.
Jos oletetaan seuraavat asiat:
  1. Työnantajan suorittama nimilistojen kerääminen lakkoon osallistuvista henkilöistä on kiellettyä, sillä se voidaan tulkita painostamiseksi (ja olla täten laitonta) (lähde: Kysymyksiä ja vastauksia lakosta)
  2. Lakon ajalta ei saa palkkaa
  3. Yrityksessä ei ole käytössä työajanseurantajärjestelmää
  4. Lakkoon osallistuminen on vapaaehtoista, ja töissä saa olla jos siltä tuntuu
Miten työnantaja voi todeta työntekijän osallistumisen lakkoon/työnseisaukseen (ja täten pidättää lakon ajan palkan)?
Jonkun työaikaseurantajärjestelmiä kauppaavan firman mainoksen mukaan työajanseuranta on lakisääteistä.

Taidetaan tarkoittaa että renkaat vaihdetaan/paineet mitataan lämpöisesssä hallissa,jos paineet mitataan 20 asteen pakkasessa niin korjausta ei tietenkään tarvita.Talvella kylläkin kannattaa pitää paineet jossain 2.5 kilon paikkeilla jos ei auto tai rengas välttämättä muuta vaadi.Suomessa taitaa suurin osa porukasta ajaa alipaineilla kun katselee miten renkaat on yleensä kuluneet.
Ihan tiedoksi, että nykyaikainen rengas kuluu liian pienillä paineilla keskeltä enemmän. Lisäksi tiedoksi, että desimaalierotin Suomessa on pilkku (,) ja "kilo" ei ole mikään paineen yksikkö. Itse asiassa kiinnostaisi tietää mikä tuo "kilo" tässä yhteydessä on. Ainakaan se ei ole kilobaareja, ei kilopascaleita, ei kiloelohopeamillimetrejä:confused:
 
Liittynyt
28.11.2018
Viestejä
107
CDON tilauksessa kestänyt kohta kuukausi. Kävin katsomassa tilausta verkkosivuilta ja status sanoo että toimitettu postilaatikkoon 2 viikkoa sitten. Tuotetta ei kyllä ole näkynyt, otin jo asiakaspalvelusysteemin kautta yhteyttä, voiko olla että ei oo vaan saapunut vielä postihässäkän takia vai onko jotain muuta luultavasti vialla?
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 682
CDON tilauksessa kestänyt kohta kuukausi. Kävin katsomassa tilausta verkkosivuilta ja status sanoo että toimitettu postilaatikkoon 2 viikkoa sitten. Tuotetta ei kyllä ole näkynyt, otin jo asiakaspalvelusysteemin kautta yhteyttä, voiko olla että ei oo vaan saapunut vielä postihässäkän takia vai onko jotain muuta luultavasti vialla?
Oliko kyse paketista? Ei noi kovin pitkään jää odottamaan noutoa vaan lähtee takaisin.

Jos kyse on varmasti pienestä kirjeestä jossa ei seurantaa, niin lakon takia se voisi vielä olla matkalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 325
Viestejä
4 157 283
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
maurichia

Hinta.fi

Ylös Bottom