Tuossa on hyvin monta muuttujaa, mitkä pitää selvittää. Paljonko lämmitykset vievätä sähköä, monikovaiheinen lataus autossa on, onko vaiheilla erilaiset kuormitukset lähtötilanteessa jne. Meillä on osittain varaava lämmitys ja autolle saa sen kanssa annettua 1x13 A ilman mitään arpomista. Uuni on samassa vaiheessa kuin auton lataus, joten jos tulee tilanne, että pitäisi autoa ladata samalla kun lämmitys ja uuni on päällä, niin sitten pitäisi priorisoida.Onko kellään kokemuksia sähköauton latauslaitteen asentamisesta sähkölämmitteiseen omakotitaloon?
Talossa on varaava sähkölämmitys ja sähkökiuas. Lämmitykseen käytetään yösähköä ja pääsulakkeet ovat kokoa 25A.
Riittääkö 3x25A liittymä latauslaitteelle talvella lämmityskauden aikaan? Autoa ladattaisiin pääasiassa yöaikaan kun myös lämmitys on päällä.
Oman tunnittaisen sähkönkäyttöprofiilin löydät jakeluverkkoyhtiösi sivuilta ja kodin kulutuslaitteiden jakauman näet sähkökeskuksestasi.
Meillä käyrä näyttää jokseenkin tällaiselta (minuuttiresoluutiolla). Lämminvesivaraaja menee päälle klo 01 ja auto aloittaa latauksen jokseenkin samaan aikaan. Tuon päivän ulkolämpötilalla lattialämmitysten varaus on mennyt päälle klo 05. Auton lataus on päättynyt 06:30 ja sen jälkeen tulee vielä muutama esilämmityksen latauspiikki. Ihan huippukuormitustilanne on vielä tarkistamatta, yhden huoneen lämmitys on vielä pois päältä, mutta se on vain 1 kW.