- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 366
DIN-KAIUTINLIITIN UROS RUUVATTAVA - PARTCO verkkokauppa
Millä nimellä tuollaista liitintä kannattaisi etsiä? Menee Led-valon virtalähteeseen. Tuo pienempi piikki noin millin, isomman leveys noin 4mm.
DIN-KAIUTINLIITIN UROS RUUVATTAVA - PARTCO verkkokauppa
Millä nimellä tuollaista liitintä kannattaisi etsiä? Menee Led-valon virtalähteeseen. Tuo pienempi piikki noin millin, isomman leveys noin 4mm.
En tiedä ymmärsinkö väärin mutta huvitti niin paljon että oli pakko tulla kommentoimaan.Minä taas en tiennyt että olisi olemassa sellaista liiketunnistinta jota EI voisi kytkeä rinnakkain muiden samanlaisten tai kytkimien tai hämärätunnistimien kanssa. Ketjutettava nyt ei ehkä ole oikea sana kuitenkaan, sen ketjuttamisenhan voi tehdä vaikka jakorasiassa.
Tai en oikeastaan tiedä vieläkään, mutta ehkä sellaisiakin on olemassa.
Väärällä henkilölle vittuilet kun minä sen ketjutettava-sanan sinne laitoin. Meisseli vaan jatkoi saman termin käyttöä. Eiköhän se kuitenkin ollut selvä mitä tässä tarkoitettiin.En tiedä ymmärsinkö väärin mutta huvitti niin paljon että oli pakko tulla kommentoimaan.
Ketjuttamalla tosiaan jokaisen liiketunnistimen on ensin aktivoiduttava ennen kuin ne valot syttyy. Mitäköhän siellä jakorasiassa olisi tarkoitus ketjutta?
Jos jaksoit lukea koko viestin, niin puhuin kuitenkin rinnankytkennästä joten oletin jokaisen ymmärtävän millaisesta "ketjuttamisesta" on kyse, vaikka termi ei täsmällinen ollutkaan, olisi pitänyt puhua vain kytkennästä jakorasiassa.Ketjuttamalla tosiaan jokaisen liiketunnistimen on ensin aktivoiduttava ennen kuin ne valot syttyy.
Kyllähän ne voi kytkeä niin että syöttö ensinmäiselle liiketunnistimelle josta kaapeli seuraavalle jne... jostain sitten välissä olevasta tai viimeisestä tai useammasta liiketunnistimesta lampulle (monikko?)Väärällä henkilölle vittuilet
Kyllä ja samalla joku ajattelee että niitä ei voi ketjuttaa. Ei nyt mene ihan yhteen.Ihan samalla tavoin puhutaan mm. pistorasioiden ketjutuksesta eikä kukaan oleta että ne olisivat sarjaan kytkettyjä.
No sinun ajatusvirheellesi ei kukaan muu voi mitään kuin sinä itse. En nyt pysy kärryillä mitä edes haet tällä?Kyllä ja samalla joku ajattelee että niitä ei voi ketjuttaa. Ei nyt mene ihan yhteen.
E: lukemisen ymmärtäminenVoiko valaisimen jossa on N ja L johdot, liittää sokeripalan ja pistotulpan kanssa suojamaadoitettuun pistorasiaan? Onko tämä laillista / turvallista jne?
Eli tälläinen KOPPLA Pistotulppa - maadoittamaton valkoinen - IKEA ja pistorasiassa on nuo kaksi reikää ja sitten se metalli/kupari "tikku"
Valaisin missä ei ole metallista runkoa ei oikein voi käyttää suojamaadoitusta niin sitä ei silloin ole. Saa kytkeä kaks napaisen valaisimen maadotettuun pistorasiaan. Sama kuin radioissa on vain kaksnapanen johto ja sen saa kytkeä maadoitettuun rasiaan.Voiko valaisimen jossa on N ja L johdot, liittää sokeripalan ja pistotulpan kanssa suojamaadoitettuun pistorasiaan? Onko tämä laillista / turvallista jne?
Eli tälläinen KOPPLA Pistotulppa - maadoittamaton valkoinen - IKEA ja pistorasiassa on nuo kaksi reikää ja sitten se metalli/kupari "tikku"
Okei, kiitoksia. Tämähän selvensi asiaa. Eli jos tuohon haluaisi esim. spottivalon niin vaatisi sitten erilaisen tulpan, koska siinä on metallinen runko ja näin ollen myös se kevi löytyy ?Valaisin missä ei ole metallista runkoa ei oikein voi käyttää suojamaadoitusta niin sitä ei silloin ole. Saa kytkeä kaks napaisen valaisimen maadotettuun pistorasiaan. Sama kuin radioissa on vain kaksnapanen johto ja sen saa kytkeä maadoitettuun rasiaan.
Juu, jos se maadoitus on molemmissa päissä niin se pitää kytkeäOkei, kiitoksia. Tämähän selvensi asiaa. Eli jos tuohon haluaisi esim. spottivalon niin vaatisi sitten erilaisen tulpan, koska siinä on metallinen runko ja näin ollen myös se kevi löytyy ?
Näin minä olen ymmärtänytEdit: Tai sit tajusin väärin ja valaisimessa itsessään oli kiinteä sokeripala ja toi tynkäjohto riittää siihen kytkettynä.
Juuri näin. Voi olla, että selitin vähän huonosti. Valaisimessa on itsessään kiinteä sokeripala johon on tarkoitus kiinnittää tuo tulppa.Maallikkona en tiedä onko sinänsä minkään säädöksen vastainen, mutta tuntuu jotenkin viritykseltä kytkeä tuollainen tynkäjohdolla varutstettu pistotulppa sokeripalaan ja sokeripalasta taas piuhat valaisimeen? Kai nyt jostain löytyy valaisinpistotulppa, jossa on valmiiksi tarpeeksi pitkä johto. Tai jos kyse oli siitä, että valaisimessa on jo valmiiksi johto, mutta siinä ei ole pistotulppaa, niin ostaa pistotulpan jonka voi kytkeä valmiiseen johtoon.
Edit: Tai sit tajusin väärin ja valaisimessa itsessään oli kiinteä sokeripala ja toi tynkäjohto riittää siihen kytkettynä.
Ja mistäs sen sitten tietää, että onko se suojaeristetty?Usein lampuissa on sokeripala valmiiksi ruuvattuna, jonka voi sitten asennuksen ajaksi vaikkapa ruuvata irti. Jos lamppu on suojaeristetty, eli vikatilanteessa jännite ei pääse laitteen runkoon, voi sen linkkaamallasi johdolla kytkeä. Tällöin myös sokeripalaan tulee vain kaksi johdinta ruskea/musta ja sininen. Jos esim. metallirunkoinen lamppu kyseessä, siihen sokeripalaan tulee myös maadoitusjohto(keltavihreä) lampun rungosta. Silloin tarvitset myös siihen kuuluvan johdon, jossa se kevi on mukana. Toki kattorasiasta on hyvä tarkistaa, että siellä on se metallinen maadoistusliuska/tappi olemassa.
Kaikki nykyaikaiset valaisimet (ja muutkin sähkölaitteet) lienevät joko suojamaadoitettuja (luokka I) tai suojaeristettyjä (luokka II). Joten kuten Dzeeta sanoi, jos valaisimessa on vain kaksi kytkettävää johtoa, niin se lienee suojaeristetty ja jos kolme eli kevi lisäksi, niin suojamaadoitettu... Yleensä (aina?) sähkölaitteisiin on myös merkitty jollain tavalla suojausluokka tarralla tms. (myös pakettiin), katso symbolit esim: Sähkölaitteiden suojausluokatJa mistäs sen sitten tietää, että onko se suojaeristetty?
SKURUP Kattovalaisin - musta - IKEA
Jos nyt haluaisi vaikka tuollaisen IKEAN lampun niin ainakaan ohjeen perusteella sokeripalaa ei saa irti?
Omaan silmään tuo lampun pääty näyttää ihan hyvältä. Itse vaihtaisin koko johdon kun se nyt on jo aika vanha ja eristysten kunnosta ei oikein ole varmuutta.Kun nyt kerran lampuista puhutaan ja eukko tommosen tänne raahasi niin kysytäämpä samalla.
Eli tossa olisi tollanen puinen jalkalamppu johon on perus lampunpidike (vai mikälie lampunkanta tjsp) laitettu päähän ja toki maadoittamattomalla pistokkeella.. Vaihdanko a: pelkän pistokkeen b: koko lampunpidikkeen ja johdot.
Koska tuote on nykyaikainen niin tuoJa mistäs sen sitten tietää, että onko se suojaeristetty?
SKURUP Kattovalaisin - musta - IKEA
Jos nyt haluaisi vaikka tuollaisen IKEAN lampun niin ainakaan ohjeen perusteella sokeripalaa ei saa irti?
Vaihtaisin kaiken mahdollisen. Näyttää niin vanhalta että tiedä kuinka haperot kaikki osat sisällä on.Kun nyt kerran lampuista puhutaan ja eukko tommosen tänne raahasi niin kysytäämpä samalla.
Eli tossa olisi tollanen puinen jalkalamppu johon on perus lampunpidike (vai mikälie lampunkanta tjsp) laitettu päähän ja toki maadoittamattomalla pistokkeella.. Vaihdanko a: pelkän pistokkeen b: koko lampunpidikkeen ja johdot.
Onkos kukaan hommannut hiljattain SETI:n myöntämää kelpoisuuspätevyyttä, jolla saa itsenäisesti tehdä vähäisiä sähkötöitä kotonaan?
Vaatimuksissa mainitaan, että työkokemus tulisi olla kiinteistöjen sähkötöistä. Mulla on aika paljon kokemusta mm. merikonttimallisten järjestelmien ja ajoneuvoihin tehtyjen 230V sähköjärjestelmien huolto- ja korjaustöistä. Nuo eivät ole varsinaisesti kiinteistöjä, mutta samoja standardeja ja määräyksiä niiden kanssa noudatetaan, kun asennukset kuitenkin on kiinteitä.
Mahtaako olla turha laittaa hakemusta sisään? Tuo kelppari kun maksaa ~320€ vaikka sitä ei edes hyväksyttäisi, niin ei kiinnostaisi lähteä kokeilemaan onneakaan. Pelkästä työkokemuksen ja opintojen soveltuvuuden arvioinnistakin veloittavat yli 200€...
...epäilemättä joku fiksumpikin vastaa, mut eipä oo kyllä mitään väliä että ikkuna on (noin vähän) patteria leveempi. Ja yhtä lailla, "liian tehokas" patteri ei oo myöskään haitaks (kunhan vaan sulakkeet kestää...).Pitäisi valita sähköpatteri kahden väliltä. Toinen on 1500w ja 95cm leveä. Toinen on 2000w ja 125cm. Ikkunalasi n. 110cm. Onko haittaa jos patteri on liian tehokas tai vaihtoehtoisesti onko haittaa jos ikkuna on jokin verran patteria leveämpi?
Näköjään tuolla lukee, että lasku lähetetään vain hyväksytyistä päätöksistä ainakin sähköpätevyyksien osalta. Sähköpätevyyksiin vaaditaan tuo sähköturvallisuustutkinto, joka myös maksaa ja on siitä oma lisävaivansa. Vähän hämää, kun tuolla on erikseen hinta sille, että kokemus ja koulutus arvioidaan pätevyyksiä varten.Seti veloittaa S2:n arvioinnista tällä hetkellä nelisen sataa euroa, sähköpätevyyksien haussa hylkäävä päätös ei maksa käsitykseni mukaan mitään, aika outoa jos kelpoisuustodistukselle on eri linjaus.
Kelpoisuusluvilla tehdyt isommat asennukset vaativat joka tapauksessa kolmannen osapuolen varmennustarkastuksen eli onko koko hommassa hirveästi järkeä kun niitä vähäisiä sähkötöitä saa tehdä maallikkokin opastettuna. Jos kerta löytyy korjauskokemusta ja työtodistukset niin parempi hakea vaikka S3.
Työkokemuksessa tärkeintä on painottaa niitä verkkojännitteellä tehtyjä asennuksia, hituhommien mainitsemisesta ei ole kuin haittaa. Jos on tehnyt vuokrafirmojen kautta, niin työtodistus pitää saada siltä asiakasyrityksen sähkötöiden johtajalta.
Juu, SETIltä varmasti saa sen tarkimman tiedon kustannuksista.Näköjään tuolla lukee, että lasku lähetetään vain hyväksytyistä päätöksistä ainakin sähköpätevyyksien osalta. Sähköpätevyyksiin vaaditaan tuo sähköturvallisuustutkinto, joka myös maksaa ja on siitä oma lisävaivansa. Vähän hämää, kun tuolla on erikseen hinta sille, että kokemus ja koulutus arvioidaan pätevyyksiä varten.
Mulla olisi tarvetta laittaa lisää pistorasioita ja valaisimia, sekä katkaisijoita yms. Näitä ei taida maallikko saada tehdä opastettuna tai ainakin siihen vaadittaisiin lisäksi sähkärin hyväksyntä. Ne osaa kyllä veloittaa siitäkin, eikä mulla ole tuttua sähkäriä, jolla olisi pätevyys.
Kyllä mä noita vaihtoehtoja olen punninnut ja nuo kelpparit olisi ihan riittävät ja pienimmän vaivan tie. Pitää varmaan kysyä suoraan sieltä SETI:ltä noista veloituksista ja soveltuvuuksista.
Ovatko kaikki kolme valaisinta olleet samaa mallia? Jos kyllä, niin kannattaa vaihtaa merkkiäLäpiviennillä autotallin jakorasialta tuotu ulkopistorasia hajottaa ilmeisesti led -valaisimien liike/hämärätunnistimen. Tämä on nyt kolmas lamppu. Eka ja toinen toimivat jonkin aikaa, mutta nyt vain välähti, eikä toimi enää. Jos tunnistimen ohittaa, niin itse led -paneeli toimii kyllä. Avasin yhdestä tunnistimen, mutta ei siellä mitään näkyvää ollut vialla, en ehtinyt mittailla mitään. Mikähän lie vikana. Suko -testeri näyttää rasian olevan kunnossa, niin myös yleismittari antaa tasaisen 230v. Pistorasia on sähkärin asentama.
Muualla ei ole hajonneet, mutta tallin sähköt olivat jonkin verran kesken, kun sähkäri ne veti pakettiin(eri, kuin alkup asentaja). Piuhoja siellä täällä ja keskuskin kamalan näköinen viritys. Ne on olleet kaikki tuollaisia halpoja samanmallisia, mutta ei ihan saman merkkisiä. Esim harjun joku 30w paneeli, nyt en edes muista mitä merkkiä viimeisin oli, mutta samanmoisia ovat.Ovatko kaikki kolme valaisinta olleet samaa mallia? Jos kyllä, niin kannattaa vaihtaa merkkiä
Käytännössä ainoa kiinteisiin asennuksiin liittyvä ongelma mikä tunnistimen voisi hajottaa on kolmivaiheryhmän nollavika, mutta laitteiden/valaisimien hajoamisia olisi silloin muuallakin.
Ehjä puurunkoinen valaisin ja muovipintainen lampun kanta, jos kaapeli on siistin näköinen ja notkea, niin ei tuossa ole estettä vaihtaa pelkkää pistotulppaa.Kun nyt kerran lampuista puhutaan ja eukko tommosen tänne raahasi niin kysytäämpä samalla.
Eli tossa olisi tollanen puinen jalkalamppu johon on perus lampunpidike (vai mikälie lampunkanta tjsp) laitettu päähän ja toki maadoittamattomalla pistokkeella.. Vaihdanko a: pelkän pistokkeen b: koko lampunpidikkeen ja johdot.
Ettei se liiketunnistin olisi niitä vanhoja hehkulampun eteen taroitettuja transistorilla (tms) toimivia? Niitä oli aiemmin aika yleisesti käytössä kun liiketunnistimilla ohjattiin käytännössä vain hehkulankalamppuja. Vaihda uusi releellinen tunnistin niin pitäisi toimia taas.Läpiviennillä autotallin jakorasialta tuotu ulkopistorasia hajottaa ilmeisesti led -valaisimien liike/hämärätunnistimen. Tämä on nyt kolmas lamppu. Eka ja toinen toimivat jonkin aikaa, mutta nyt vain välähti, eikä toimi enää. Jos tunnistimen ohittaa, niin itse led -paneeli toimii kyllä. Avasin yhdestä tunnistimen, mutta ei siellä mitään näkyvää ollut vialla, en ehtinyt mittailla mitään. Mikähän lie vikana. Suko -testeri näyttää rasian olevan kunnossa, niin myös yleismittari antaa tasaisen 230v. Pistorasia on sähkärin asentama.
Kyllä voi, kun vaihdat vastaavan tilalle. Eli esim uusikin on maadoittamaton.Mulla on mökillä muutama 2 osainen pinta-asennettu pistorasia. Nykypäivän mukaan pistorasioita on aivan liian vähän. Voiko noihin vain vaihtaa tilalle 4 osaiset rasiat, vai pitääkö samalla vaihtaa jotain muutakin?
Kyllä nykyään on. Jossain vaiheessa ne olivat kiellettyä ja kai sillä ajettiin takaa sitä, ettei vaihdella 0-luokan pistotulppaa europistotulppaan suojaeristämättä laitetta, mutta maadoitettuun pistotulppaan vaihtaminen ilman maadoittamista on ihan sama asia. Suojaeristetyn laitteen pistotulpan saa vaihtaa myös 1-luokan, eli maadoitettuun pistotulppaan. Maadoitus jätetään silloin kytkemättä.Oman tietämykseni mukaan vaihdettavia laillisia europistokkeita ei ole olemassa joten koko johto joudutaan vaihtamaan, olenko väärässä?
Tämä tuli nyt täysin persmuistista
Joten älkää pitäkö faktana, en nyt pääse itse asiaa ihan heti tarkistamaan. Jos joku muu muistaisi miten on. Myydään niitä kyllä.
Joo siis oma kiinteä tunnistin on. On kyllä erikoinen vika. Vein heti suivaantuneena lampun takaisin motonettiin, jossa myyjä testasi ja kas kummaa, kun toimi. Takaisin kotiin ja testiä toisessa rasiassa -> toimii. Vaihdoin piruuttani sen ulkorasian, ei vaikutusta. L1 ja N välillä 230v, L1 ja maa 230, N ja maa 0v. Eli pitäisi toimia, kuten pitää.. ei jaksa ymmärtää. Rasian vaihdon jälkeen lamppu paloi n. 5sek, jonka jälkeen millään säädöillä ei enää. Otin rasian vaihdon ajaksi johdonsuojat alas, testasin jännitteettömäksi ja silti laukaisi vvsk:n ulkokeskuksesta. Jotain häikkää nyt tuntuu olevan, mutta en keksi mitä...Ettei se liiketunnistin olisi niitä vanhoja hehkulampun eteen taroitettuja transistorilla (tms) toimivia? Niitä oli aiemmin aika yleisesti käytössä kun liiketunnistimilla ohjattiin käytännössä vain hehkulankalamppuja. Vaihda uusi releellinen tunnistin niin pitäisi toimia taas.
Jos tarkoitat että jossain ledheittimessä on oma kiinteä tunnistimensa, niin unohda tuo.
Ymmärtääkseni europistokkeen käyttöä rajoittaa myös virta. Standardissa mielestäni on myös jotain mainintaa vedonpoistosta ja itse rakenteesta. Joku voisi kirjasta tarkistaa, varmaan joltain löytyy?Kyllä nykyään on. Jossain vaiheessa ne olivat kiellettyä ja kai sillä ajettiin takaa sitä, ettei vaihdella 0-luokan pistotulppaa europistotulppaan suojaeristämättä laitetta, mutta maadoitettuun pistotulppaan vaihtaminen ilman maadoittamista on ihan sama asia. Suojaeristetyn laitteen pistotulpan saa vaihtaa myös 1-luokan, eli maadoitettuun pistotulppaan. Maadoitus jätetään silloin kytkemättä.
Monet vanhoista laitteista, joissa on 0-luokan pistotulppa, todennäköisesti täyttää sellaisenaan suojaeristyksen vaatimukset, jotka eivät kovin kummoiset ole. Ennen niihin vain lyötiin se 0-luokan tulppa, kun suurin osa pistorasioista oli maadoittamattomia, ja kun vikavirtasuojia ei ollut, niin samalla estettiin niiden käyttö vaarallisissa tiloissa, joissa oli maadoitetut pistorasiat.
Tuo on normaalia jos vikiksen takana muitakin laitteita.Jännitteettömäksi ja silti laukaisi vvsk:n ulkokeskuksesta.