Kysymyksiä sähkömiehille

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 519
Aika yksinkertainen kysymys, mutta lukion fysiikasta on reilusti aikaa.

Perin kämpän, jossa olohuoneen valaisinratkaisu ei ole tyypillisin. Seinällä on kaksi muuntajaa, jotka ulostavat 12 V (3×20VA) katon poikki kulkeville johtopareille, joista roikkuu 3x20W halogeenia kummastakin. Toinen muuntajista on lakannut toimimasta ja ajattelin väliaikaisesti purkkafiksinä kytkeä toimimattomaan muuntajaan kytketyt johdot myös toimivaan muuntajaan, eli tehdä toimivalle muuntajalle rinnakkaiskytkennän 2x3 lamppua. Kuorma ylittäisi muuntajan speksit, mutta jos korvaan halogeenit 5W ledeillä, onko viritys siinä tapauksessa turvallinen?
Toimii, kunhan irroitat sen risan muuntajan
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 042
Koska kämppään pitää joka tapauksessa tehdä perusteellinen remontti ja silloin koko hilavitkutin saa lähteä. :) Ennen sitä olisi kiva saada valot palamaan.

En tiedä minimikuormista. Liitteessä kuva virityksestä.
Ja se uusi halogeenimuuntaja maksaa ehkä jopa kokonaisen kympin?
Toki maallikko ei saa sitä itse vaihtaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
42
Toimii, kunhan irroitat sen risan muuntajan
Ok. Muuntajaa ei tosin tarvitse irrottaa vaan ainoastaan siirtää sen sokeripalasta lähtevät johdot toiseen sokeripalaan.

Ja se uusi halogeenimuuntaja maksaa ehkä jopa kokonaisen kympin?
Toki maallikko ei saa sitä itse vaihtaa.
Joo, en halua lähteä itse katkomaan tai juottamaan johtoja, kun sähkötyöt eivät kuulu ammattitaitooni. Ja sähkömies varmaan maksaisi sen 100 e.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 519
Ok. Muuntajaa ei tosin tarvitse irrottaa vaan ainoastaan siirtää sen sokeripalasta lähtevät johdot toiseen sokeripalaan.
Joo, lähinnä siis että et kytke niitä muuntajia rinnan.

Tosin käytännössä muuntajassa lienee vaan sulake palanut tuollainen perinteinen muuntaja on jokseenkin ikuinen. Niissä on yleensä pienet lasiputkisulakkeet, joka palaa herkästi samalla kun halogeenilamppu kuolee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 824
Toki maallikko ei saa sitä itse vaihtaa.
Tuohan riippuu ihan miten valaisimen käsitettä tulkitsee, käytännössä integroidussa valaisimessa on ihan sama muuntaja ja se kytketään ihan samalla joten mitään käytännön eroa ei ole.

Käytännössä tuossa on kyseessä vähintään omatekoinen valaisin eli polttimot/valonlähde ”roikkuu” muuntajan perässä. Itse en ainakaan miettisi hetkeäkään saako vaihtaa vai ei.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 176
Viestejä
4 372 307
Jäsenet
72 749
Uusin jäsen
tomtom11

Hinta.fi

Ylös Bottom