Kysymyksiä sähkömiehille

jml

Liittynyt
09.11.2021
Viestejä
85
Onkohan olemassa vikavirtasuojakytkintä viiveellä (esim. tunti) toimivalla takaisinkytkennällä? Mökillä välillä sähkö katkoo ja mm. pakasteet sais pysyä jäässä mikäli paikalla ei olla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Onkohan olemassa vikavirtasuojakytkintä viiveellä (esim. tunti) toimivalla takaisinkytkennällä? Mökillä välillä sähkö katkoo ja mm. pakasteet sais pysyä jäässä mikäli paikalla ei olla.
Miksi pakasteet vikavirtasuojan takana ja miksi et vaihda(ta) sitä elektronista vikavirtasuojaa toisenlaiseen? Ja ei, turvalaitteet ei kytkeydy automaattisesti takaisin, missään tilanteessa.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 876
Onkohan olemassa vikavirtasuojakytkintä viiveellä (esim. tunti) toimivalla takaisinkytkennällä? Mökillä välillä sähkö katkoo ja mm. pakasteet sais pysyä jäässä mikäli paikalla ei olla.
Esim. Gewissiltä löytyy ReStart -sarja jota käytetään lähinnä UPS-järjestelmissä.


Kylmälaitteen kohdalla voisi toki miettiä että onko vikavirtasuoja täysin välttämätön jos sen laukeamisesta aiheutuu kohtuutonta haittaa ja rahanmenetystä.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
826
Ja ei, turvalaitteet ei kytkeydy automaattisesti takaisin, missään tilanteessa.
Mm. ylikuumenemissuoja saattaa kuittaantua automaattisesti, kun lämpötila on jälleen sallituissa rajoissa. Verkon puolella taas pikajälleenkytkennät ja aikajälleenkytkennät on ihan perusjuttuja. Eli väitteesi on väärä, ettei "missään tilanteessa".
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
Esim. Gewissiltä löytyy ReStart -sarja jota käytetään lähinnä UPS-järjestelmissä.


Kylmälaitteen kohdalla voisi toki miettiä että onko vikavirtasuoja täysin välttämätön jos sen laukeamisesta aiheutuu kohtuutonta haittaa ja rahanmenetystä.
Laittattaisin kylmälaitteille tosiaan oman ryhmänsä ilman vikavirtasuojaa. On mielestäni väärä tapa korjata ongelmaa laittaa automaattisesti kuittaantuva suoja.

Myös sen vian voisi koittaa paikallistaa. Kunnossa olevassa asennuksessa kunnossa olevilla laitteilla ylimääräisiä laukaisuja ei kuitenkaan normaalisti ole.

Verkon puolella taas pikajälleenkytkennät ja aikajälleenkytkennät on ihan perusjuttuja.
Näin on ja ainakin jokaiselle verkon kanssa tavalla tai toisella toimivalle vähintään termeinä tutut. Toisaalta toki oletuksena tässä ketjussa puhutaan muusta joten sikäli tällaisista ei aina viitsi edes huomauttaa.
Kuvittelisin silti jokaisen sähkärin edes kuulleen mutta ehkäpä näin ei tosiaan ole.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 962
Näin on ja ainakin jokaiselle verkon kanssa tavalla tai toisella toimivalle vähintään termeinä tutut. Toisaalta toki oletuksena tässä ketjussa puhutaan muusta joten sikäli tällaisista ei aina viitsi edes huomauttaa.
Kuvittelisin silti jokaisen sähkärin edes kuulleen mutta ehkäpä näin ei tosiaan ole.
Sähköala on melko laaja. Kyllä jakeluverkot ovat sen verran oma lajinsa, että en ihmettele vaikka asia tulisi jollekin muita sähköhommia tehneelle asentajalle uutena.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 876
Laittattaisin kylmälaitteille tosiaan oman ryhmänsä ilman vikavirtasuojaa. On mielestäni väärä tapa korjata ongelmaa laittaa automaattisesti kuittaantuva suoja.

Myös sen vian voisi koittaa paikallistaa. Kunnossa olevassa asennuksessa kunnossa olevilla laitteilla ylimääräisiä laukaisuja ei kuitenkaan normaalisti ole.
Näinhän se menee, toimiva laite ei laukaise vikavirtasuojaa ja vikiksen vaihdolla laastaroidaan vian aiheuttamaa oiretta, ei itse vikaa.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
257
Näinhän se menee, toimiva laite ei laukaise vikavirtasuojaa ja vikiksen vaihdolla laastaroidaan vian aiheuttamaa oiretta, ei itse vikaa.
Liekkö mahdollista, että vikavirtasuojan laukaisuvirta on pieni (alle hyväksymisrajan) ja laitteen vuotovirta saa tuon laukeamisen aikaiseksi. Hyvin kaukaa haettu, mutta mahdollinen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Mm. ylikuumenemissuoja saattaa kuittaantua automaattisesti, kun lämpötila on jälleen sallituissa rajoissa. Verkon puolella taas pikajälleenkytkennät ja aikajälleenkytkennät on ihan perusjuttuja. Eli väitteesi on väärä, ettei "missään tilanteessa".
Kyllä, mm. perinteinen lämpörele on aseteltavissa automaattikuittauksella, mutta se ei kyllä ole mikään turvalaite. Juu kyllä jakelun suojareleet, niiden asettelut ja testaukset on tuttuja. Tiedät varmaan myös sen, että on olemassa myös turvareleitä, joita käytetään mm. hätäpysäytys- ja hätäseistoimintoihin ja niissäkin on automaattinen kuittaus/palautusmahdollisuus. Mikäänhän näistä ei varsinaisesti liittynyt millään tavalla kotitalouden vikavirtasuojaan ja sen mahdolliseen automaattiseen palautumiseen mahdollisesta viasta, sähköiskusta tai vastaavasta.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
826
Kyllä, mm. perinteinen lämpörele on aseteltavissa automaattikuittauksella, mutta se ei kyllä ole mikään turvalaite. Juu kyllä jakelun suojareleet, niiden asettelut ja testaukset on tuttuja. Tiedät varmaan myös sen, että on olemassa myös turvareleitä, joita käytetään mm. hätäpysäytys- ja hätäseistoimintoihin ja niissäkin on automaattinen kuittaus/palautusmahdollisuus. Mikäänhän näistä ei varsinaisesti liittynyt millään tavalla kotitalouden vikavirtasuojaan ja sen mahdolliseen automaattiseen palautumiseen mahdollisesta viasta, sähköiskusta tai vastaavasta.
Ei liity ei, eikä tarvitse liittyäkään. Kunhan piti päästä kumoamaan väite "ei missään tilanteessa", kun niitä tilanteita oli omassa tiedossasikin jo useita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
378
Myös sen vian voisi koittaa paikallistaa. Kunnossa olevassa asennuksessa kunnossa olevilla laitteilla ylimääräisiä laukaisuja ei kuitenkaan normaalisti ole.
Jos siirtolinjat räpsyvät niin miten vikavirtasuoja reagoi; pitääkö ne nollata manuaalisesti vai muistaako ne tilan jossa ne ovat olleet? Mun omat vanhan talon pistorasioissa olevat vikavirtasuojat eivät muista, vaan nollaantuvat aina. Ja mökkioloissa riittänee se että on ilmakaapeli jonka lähellä puiden oksia jotka ilmajohtoja kopeloivat.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 100
Jotain elektronisia vikavirtasuojia oli jotka sammuivat aina jos sähkö katkesi, mutta en mö noita tuon tyyppisiä ole nähnyt kuin sellaisia jatkojihdossa olevia. Normaali kiinteistösähkön vikavirtasuoja pysyy kyllä päällä vaikka sähköt kuinka katkeilisivat.

Vikis voi kyllä hajota niin että siitätulee ylettömän herkkä, niin että laukeaa jo pwlkästään normaalista laitteen läpi kulkevasta virrasta.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 182
Liekkö mahdollista, että vikavirtasuojan laukaisuvirta on pieni (alle hyväksymisrajan) ja laitteen vuotovirta saa tuon laukeamisen aikaiseksi. Hyvin kaukaa haettu, mutta mahdollinen.
Näitä on. Kerran yhdessä paikassa oli samoilla arvoilla olevat vikikset, mutta eri merkkiset. Ulkovaloilla toinen ei meinannut pysyä millään ylhäällä, mutta kun vaihtoi vikikset päikseen toisen ryhmän kanssa, niin molemmat toimi hienosti.
 
Liittynyt
24.02.2021
Viestejä
474
Minulla hajosi ikivanha loisteputkivalaisin kylppäristä ja ruuvasin sen pois peilin päältä tarkoituksena parkkeerata johdot sokerinpalaan odottamaan uuden led-valaisimen asennusta ja itse valaisimen laittamiseksi kierrätykseen. Valaisimen takaa paljastui neljä johtoa, jotka sitten innostuin mittaamaan: yksi jatkuva vaihe, yksi valokytkimen takana oleva vaihe, nolla ja maa. Itse valokytkimen takana on kaksi lamppua, saunan ja kylpyhuoneen valaisimet.

Mittarilla havaitsin, että kytkimen takana olevan kylpyhuoneen liitännän vaiheen jännite on 17-19 V silloinkin, kun kytkin on auki (pois päältä). Se langan otsikon mukainen kysymys sähkömiehille: kuinka paljon on "normaali määrä" jännitettä kytkimen takana olevassa vaihejohdossa virran ollessa kytkettynä pois päältä ja mistä jännite on peräisin?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 100
Minulla hajosi ikivanha loisteputkivalaisin kylppäristä ja ruuvasin sen pois peilin päältä tarkoituksena parkkeerata johdot sokerinpalaan odottamaan uuden led-valaisimen asennusta ja itse valaisimen laittamiseksi kierrätykseen. Valaisimen takaa paljastui neljä johtoa, jotka sitten innostuin mittaamaan: yksi jatkuva vaihe, yksi valokytkimen takana oleva vaihe, nolla ja maa. Itse valokytkimen takana on kaksi lamppua, saunan ja kylpyhuoneen valaisimet.

Mittarilla havaitsin, että kytkimen takana olevan kylpyhuoneen liitännän vaiheen jännite on 17-19 V silloinkin, kun kytkin on auki (pois päältä). Se langan otsikon mukainen kysymys sähkömiehille: kuinka paljon on "normaali määrä" jännitettä kytkimen takana olevassa vaihejohdossa virran ollessa kytkettynä pois päältä ja mistä jännite on peräisin?
"Haamujännite" indusoituu viereisestä johtimesta.

Se mikä on normaali taso riippuu mittarista, sopivalla mittarilla verkkojänniteen sieltä voi mitata.

Normaalia.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 962
Vaihtojännite synnyttää johtimen ympärille ajan funktiona muuttuvan magneettikentän ja muuttuva magneettikenttä sitten indusoi viereiseen johtimeen jännitteen.

Mittarin sisääntuloimpedanssi vaikuttaa lukemaan. Suuri tuloimpedanssi vaikuttaa mitattavaan piiriin mahdollisimman vähän, mutta mittari voi näyttää ns. haamujännitteitä. Joissakin mittareissa on pienen impedanssin alue, jolla mittari kuormittaa mitattavaa piiriä enemmän, mutta vaimentaa haamujännitteet.
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
541
Minulla hajosi ikivanha loisteputkivalaisin kylppäristä ja ruuvasin sen pois peilin päältä tarkoituksena parkkeerata johdot sokerinpalaan odottamaan uuden led-valaisimen asennusta ja itse valaisimen laittamiseksi kierrätykseen. Valaisimen takaa paljastui neljä johtoa, jotka sitten innostuin mittaamaan: yksi jatkuva vaihe, yksi valokytkimen takana oleva vaihe, nolla ja maa. Itse valokytkimen takana on kaksi lamppua, saunan ja kylpyhuoneen valaisimet.

Mittarilla havaitsin, että kytkimen takana olevan kylpyhuoneen liitännän vaiheen jännite on 17-19 V silloinkin, kun kytkin on auki (pois päältä). Se langan otsikon mukainen kysymys sähkömiehille: kuinka paljon on "normaali määrä" jännitettä kytkimen takana olevassa vaihejohdossa virran ollessa kytkettynä pois päältä ja mistä jännite on peräisin?
Olen mittaillut eri asiakkaiden luona kytkinten jännitteitä kun ne on pois päältä asennossa, joku kytkin päästää 70 volttia läpi, pahin mitä mitannut on 100v. Jos siellä johdon päässä onkin ollut led lamppu joka tarvii syttyäkseen matalan jännitteen niin on asiakkaat ollu vähä ihmeissään et heillä palaa tai välkkyy valot vaikka kytkin on pois päältä. Yleensä kytkimen vaihto uuteen on poistanut ongelman. Tai jos on ollut merkkivalollisia kytkimiä, ne vuotaa yleensä kans läpi, ongelma poistunut kun merkkivalosta on luovuttu
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 112
Pitäisi uusia X kohteen vanha 80-luvun tulpilla oleva ryhmäkeskus nykyaikaiseen versioon, mikä ei tule mahtumaan suoraan vanhan tilalle, jonka takia X määrä olemassa olevista piuhoista ei tule riittämään pituudeltaan uuteen keskukseen.

Voiko riittämättömiä piuhoja jatkaa suoraan keskuksen sisällä, jos ei niin miten ne pitää hoitaa?

Ilmeisesti ryhmäkeskuksen voi vaihtaa, ettei nykyisiä määräyksiä (KeVi, VVS jne) tarvitse noudattaa?

Edit: Tarkistuksen jälkeen uusi keskus mahtuisikin vanhan tilalle, jos/kun pääsulakkeet ja mittari siirretään.

Mistä tulee vielä lisäkysymys, kun nousujohtojakin joudutaan varmaankin jatkamaan, niin ei aiheuta ongelmia?

Kyllä. Sähkömiestä tarvitaan, kuten myös sähköyhtiötä tekemään mittarin siirron.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 100
Pitäisi uusia X kohteen vanha 80-luvun tulpilla oleva ryhmäkeskus nykyaikaiseen versioon, mikä ei tule mahtumaan suoraan vanhan tilalle, jonka takia X määrä olemassa olevista piuhoista ei tule riittämään pituudeltaan uuteen keskukseen.

Voiko riittämättömiä piuhoja jatkaa suoraan keskuksen sisällä, jos ei niin miten ne pitää hoitaa?

Ilmeisesti ryhmäkeskuksen voi vaihtaa, ettei nykyisiä määräyksiä (KeVi, VVS jne) tarvitse noudattaa?

Edit: Tarkistuksen jälkeen uusi keskus mahtuisikin vanhan tilalle, jos/kun pääsulakkeet ja mittari siirretään.

Mistä tulee vielä lisäkysymys, kun nousujohtojakin joudutaan varmaankin jatkamaan, niin ei aiheuta ongelmia?

Kyllä. Sähkömiestä tarvitaan, kuten myös sähköyhtiötä tekemään mittarin siirron.
Sinne laitetaan yleensä riviliittimet joilla lyhyet johdot jatketaan.

Kyllä tuohon keskuksenkin vaihtoon on olemassa omat määräyksensä ja suositukset, mutta keskuksen saa kyllä vaihtaa uusimatta koko talon sähköjä.

0-luokan ryhmien turvallisuuden parantamiseksi vikavirtasuoja on ihan hyvä, ei niitä vikiksiä kannata normaali ryhmissä vältellä, joissa ne selkeästi parantavat turvallisuutta olemattoman pienellä haitalla.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
861
Pitäisi uusia X kohteen vanha 80-luvun tulpilla oleva ryhmäkeskus nykyaikaiseen versioon, mikä ei tule mahtumaan suoraan vanhan tilalle, jonka takia X määrä olemassa olevista piuhoista ei tule riittämään pituudeltaan uuteen keskukseen.

Voiko riittämättömiä piuhoja jatkaa suoraan keskuksen sisällä, jos ei niin miten ne pitää hoitaa?

Ilmeisesti ryhmäkeskuksen voi vaihtaa, ettei nykyisiä määräyksiä (KeVi, VVS jne) tarvitse noudattaa?

Edit: Tarkistuksen jälkeen uusi keskus mahtuisikin vanhan tilalle, jos/kun pääsulakkeet ja mittari siirretään.

Mistä tulee vielä lisäkysymys, kun nousujohtojakin joudutaan varmaankin jatkamaan, niin ei aiheuta ongelmia?

Kyllä. Sähkömiestä tarvitaan, kuten myös sähköyhtiötä tekemään mittarin siirron.
Jos ja kun pääsulakkeita ja mittaria siirretään kannattaa selvittää paikalliselta sähkölaitokselta saako mittarin siirtää sisälle toiseen paikkaan vai vaativatko siirtoa ulos tai reittiavaimia sisälle.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 876
Ihan järjetöntä puuhaa vaihtaa ryhmäkeskus uuteen ihan vaan vaihtamisen ilosta jos kulutuspisteisiin ei tehdä muutoksia.
Jos kentälle tehdään muutoksia kuten esim. lisätään ryhmiä niin sitten vaihto voi tulla ajankohtaiseksi mutta se että päästään eroon "vanhan ajan sulakkeista" on ehkä turhin peruste ikinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 112
Sinne laitetaan yleensä riviliittimet joilla lyhyet johdot jatketaan.

Kyllä tuohon keskuksenkin vaihtoon on olemassa omat määräyksensä ja suositukset, mutta keskuksen saa kyllä vaihtaa uusimatta koko talon sähköjä.

0-luokan ryhmien turvallisuuden parantamiseksi vikavirtasuoja on ihan hyvä, ei niitä vikiksiä kannata normaali ryhmissä vältellä, joissa ne selkeästi parantavat turvallisuutta olemattoman pienellä haitalla.
Hyvä eli ei sitten ongelmia.
VVS:iä tulee kyllä. Pääpointti oli vain varmistaa, ettei kaikkia sähköjä tarvitse pistää nykyisiin standardeihin.

Jos ja kun pääsulakkeita ja mittaria siirretään kannattaa selvittää paikalliselta sähkölaitokselta saako mittarin siirtää sisälle toiseen paikkaan vai vaativatko siirtoa ulos tai reittiavaimia sisälle.
Tuokin vielä, mutta sinällään sillä nyt ei ole niiiiin väliä. En tietysti sitä kyllä ulos haluaisi, saatika avaimia antaa tai voihan sitä varmaan siirron jälkeen vaihtaa lukon.. :)

Ihan järjetöntä puuhaa vaihtaa ryhmäkeskus uuteen ihan vaan vaihtamisen ilosta jos kulutuspisteisiin ei tehdä muutoksia.
Jos kentälle tehdään muutoksia kuten esim. lisätään ryhmiä niin sitten vaihto voi tulla ajankohtaiseksi mutta se että päästään eroon "vanhan ajan sulakkeista" on ehkä turhin peruste ikinä.
Se olisi kyllä vähän hönttiä vaihtaa vaihtamisen ilosta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 174
Sfs-6000

Siis mitä viittauksia sä odotat?
Tässä päästään taas siihen samaan käsittämättömän typerään vääryyteen ja outouteen, että meillä on tällaisia pyhiä kirjoituksia jotka eivät ole vapaasti luettavissa.

Ei mahdu oikeustajuuni kun minulla on kuitenkin kiinteistön omistajana pahimmillaan aika paljon vastuuta, mitään papereita ei missään ole paitsi jostain tuoreesta muutostyöstä. Ihan kuluttajan ominaisuudessakin minun pitäisi voida varmistua ainakin siinä laajuudessa minkä näen, että asentaja on kulloinkin tehnyt kuten standardi sanoo. Tai onhan minulla tietysti mahdollisuus, mutta on absurdi ajatus että lähtisin ostelemaan jotain törkyhintaisia kirjoja saadakseni tiedon jonka kuuluu olla vapaasti webistä saatavilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 387
Tässä päästään taas siihen samaan käsittämättömän typerään vääryyteen ja outouteen, että meillä on tällaisia pyhiä kirjoituksia jotka eivät ole vapaasti luettavissa.

Ei mahdu oikeustajuuni kun minulla on kuitenkin kiinteistön omistajana pahimmillaan aika paljon vastuuta, mitään papereita ei missään ole paitsi jostain tuoreesta muutostyöstä. Ihan kuluttajan ominaisuudessakin minun pitäisi voida varmistua ainakin siinä laajuudessa minkä näen, että asentaja on kulloinkin tehnyt kuten standardi sanoo. Tai onhan minulla tietysti mahdollisuus, mutta on absurdi ajatus että lähtisin ostelemaan jotain törkyhintaisia kirjoja saadakseni tiedon jonka kuuluu olla vapaasti webistä saatavilla.
Jos nuo standardit olisivat edes inhimillisen hintaisia niin joku harrastajakin noita saattaisi jopa ostaa mutta tuossa SFS-6000:ssakin taitaa olla kymmeniä osia ja kaikki maksaa ainakin yksittäin 50e-200e luokkaa joten jos haluaa useamman osan niin joutuu kyllä maksamaan itsensä kipeäksi. Ja joissakin standardeissa käyttöoikeudetkin on ihan älyttömiä, esimeksiksi suojattuja PDF-tiedostoja jotka ei suostu kaikilla koneilla aukeamaan tms.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
257
Tässä päästään taas siihen samaan käsittämättömän typerään vääryyteen ja outouteen, että meillä on tällaisia pyhiä kirjoituksia jotka eivät ole vapaasti luettavissa.

Ei mahdu oikeustajuuni kun minulla on kuitenkin kiinteistön omistajana pahimmillaan aika paljon vastuuta, mitään papereita ei missään ole paitsi jostain tuoreesta muutostyöstä. Ihan kuluttajan ominaisuudessakin minun pitäisi voida varmistua ainakin siinä laajuudessa minkä näen, että asentaja on kulloinkin tehnyt kuten standardi sanoo. Tai onhan minulla tietysti mahdollisuus, mutta on absurdi ajatus että lähtisin ostelemaan jotain törkyhintaisia kirjoja saadakseni tiedon jonka kuuluu olla vapaasti webistä saatavilla.
Ymmärtääkseni standardit saa kyllä lainattua kirjastosta.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
257
Jos nuo standardit olisivat edes inhimillisen hintaisia niin joku harrastajakin noita saattaisi jopa ostaa mutta tuossa SFS-6000:ssakin taitaa olla kymmeniä osia ja kaikki maksaa ainakin yksittäin 50e-200e luokkaa joten jos haluaa useamman osan niin joutuu kyllä maksamaan itsensä kipeäksi. Ja joissakin standardeissa käyttöoikeudetkin on ihan älyttömiä, esimeksiksi suojattuja PDF-tiedostoja jotka ei suostu kaikilla koneilla aukeamaan tms.
Näinhän se on, vaatii jonkun ihme pluginin asentamisen, että edes aukeaa. Ainakaan omissa versioissa ei ole edes mahdollisuutta valita/kopioida tekstiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 352
Tässä päästään taas siihen samaan käsittämättömän typerään vääryyteen ja outouteen, että meillä on tällaisia pyhiä kirjoituksia jotka eivät ole vapaasti luettavissa.

Ei mahdu oikeustajuuni kun minulla on kuitenkin kiinteistön omistajana pahimmillaan aika paljon vastuuta, mitään papereita ei missään ole paitsi jostain tuoreesta muutostyöstä. Ihan kuluttajan ominaisuudessakin minun pitäisi voida varmistua ainakin siinä laajuudessa minkä näen, että asentaja on kulloinkin tehnyt kuten standardi sanoo. Tai onhan minulla tietysti mahdollisuus, mutta on absurdi ajatus että lähtisin ostelemaan jotain törkyhintaisia kirjoja saadakseni tiedon jonka kuuluu olla vapaasti webistä saatavilla.
Tukes/laki velvoittaa, että ne on urakoitsijalla. Jos mietityttää meneekö pykälien mukaan niin kysy. Pätevyyden omaava tekijä myös vastaa työstään.

Tukesilla löytyy myös ilmoitus, mikäli koet tehdyn työn jäljen vaaralliseksi: Ilmoitus

Lisäksi voidaan miettiä osaako maallikko oikeasti tulkita oikein kaiken mitä standardit sanoo. Kyllähän kuka vaan osaa katsoa lääkärinkin tietokantoja, mutta kenellä on se taito luotettavasti lukea ja tulkita asiaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 174
Lisäksi voidaan miettiä osaako maallikko oikeasti tulkita oikein kaiken mitä standardit sanoo. Kyllähän kuka vaan osaa katsoa lääkärinkin tietokantoja, mutta kenellä on se taito luotettavasti lukea ja tulkita asiaa.
Keskivertoihmisen ymmärryksen kyseenalaistamiseen yhdyn täysin. Kuitenkin kuvailemani ongelma on nähdäkseni ihan todellinen ja periaatteellisesti ihan selkeä. Meillä on materiaalia, joka painoarvoltaan rinnastuu lakiin, asetuksiin tai viranomaisohjeeseen, ja se on piilotettu eikä esteettömästi saatavilla.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 876
Keskivertoihmisen ymmärryksen kyseenalaistamiseen yhdyn täysin. Kuitenkin kuvailemani ongelma on nähdäkseni ihan todellinen ja periaatteellisesti ihan selkeä. Meillä on materiaalia, joka painoarvoltaan rinnastuu lakiin, asetuksiin tai viranomaisohjeeseen, ja se on piilotettu eikä esteettömästi saatavilla.
SFS-standardit ovat rahalla saatavissa kuin kaikki muutkin rakentamiseen liittyvät määräykset, eivät ne ole ilmaisia edes alalla työskenteleville. Sama koskee CENELECin ja IEC:n julkaisemia lähdestandardeja joten en näe miksi asiassa olisi mitään ongelmaa?

Tuote

Toki olisihan se nautinnollista kun asiakaskäynnillä haljennutta pistorasiaa vaihtaessa joku jokakodin sademies alkaisi tenttaamaan että tuleeko julkiseen parkkihalliin sijoitettavan valaisimen rakenteen kestää yli 5 joulen iskuenergia?
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
124
Meidän olisi tarkoitus tehdä remonttia ja samalla vaihtaa kellastuneet pistorasiat ja kytkimet. Kysymys kytkimistä. Onko kytkimissä jokin standardikiinnitys eli pystynkö ostamaan muutamalla eurolla uuden halvan kytkimen ja taustalevyn alla olevaan katkaisimeen? Vai pitääkö tohon olla jonkin tietyn valmistajan kytkin ja osaako kukaan sanoa mitä kytkimiä nämä nykyiset ovat?
 

Liitteet

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 876
Meidän olisi tarkoitus tehdä remonttia ja samalla vaihtaa kellastuneet pistorasiat ja kytkimet. Kysymys kytkimistä. Onko kytkimissä jokin standardikiinnitys eli pystynkö ostamaan muutamalla eurolla uuden halvan kytkimen ja taustalevyn alla olevaan katkaisimeen? Vai pitääkö tohon olla jonkin tietyn valmistajan kytkin ja osaako kukaan sanoa mitä kytkimiä nämä nykyiset ovat?
Kaikkien uppomallisten kytkinten pitäisi käydä tuohon myynnistä poistuneen Artic-mallisen tilalle. Suosittelen että vaihdat samalla myös peitelevyn samaan sarjaan.
Suosituimpia ovat Schneiderin Exxact -sarja sekä ABB:lta Jussi ja Impressivo -sarjat.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 001
Meidän olisi tarkoitus tehdä remonttia ja samalla vaihtaa kellastuneet pistorasiat ja kytkimet. Kysymys kytkimistä. Onko kytkimissä jokin standardikiinnitys eli pystynkö ostamaan muutamalla eurolla uuden halvan kytkimen ja taustalevyn alla olevaan katkaisimeen? Vai pitääkö tohon olla jonkin tietyn valmistajan kytkin ja osaako kukaan sanoa mitä kytkimiä nämä nykyiset ovat?
Sitten ne parin euron halpispaskat kannattaa jättää ostamatta, menee jo asennuksessa sen verran enemmän aikaa että tulee teettäessä tappiota.

Joskus itelle ostin jostain alelaarista muutaman halpiskytkimen ja pistorasian joutavaan varastoon. Kytkiessä jo päätin että ei enää ikinä, muovit niin paskaa että saa varoa asentaessa, pistorasiaan ei meinannut saada 2,5mm2 johtimia mahtumaan millään ja maadoitettu pistotulppa ei tuonne mennyt kuin väkivalloin jolloin pistorasia oli entinen.

Jos teettää, niin halvempi ostaa laatua. Vaikka siltä sähkäriltä, sillä on alennukset tukkuun...

Itse en ole sähkäri, joten olen puolueeton puhumaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 387
Sitten ne parin euron halpispaskat kannattaa jättää ostamatta, menee jo asennuksessa sen verran enemmän aikaa että tulee teettäessä tappiota.

Joskus itelle ostin jostain alelaarista muutaman halpiskytkimen ja pistorasian joutavaan varastoon. Kytkiessä jo päätin että ei enää ikinä, muovit niin paskaa että saa varoa asentaessa, pistorasiaan ei meinannut saada 2,5mm2 johtimia mahtumaan millään ja maadoitettu pistotulppa ei tuonne mennyt kuin väkivalloin jolloin pistorasia oli entinen.

Jos teettää, niin halvempi ostaa laatua. Vaikka siltä sähkäriltä, sillä on alennukset tukkuun...

Itse en ole sähkäri, joten olen puolueeton puhumaan.
Ja osa sähkäreistä ei edes suostu niitä halvimpia paskakytkimiä ja -pistorasioita asentamaan. Toki kaupoista saa nykyään ihan samoja kalusteita kuin sähkärit tukusta hakevat mutta eipä siinä mitään säästä kun sähkäri saa omilla alennuksillaan kalusteen tukusta yleensä halvemmalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 174
menee jo asennuksessa sen verran enemmän aikaa että tulee teettäessä tappiota
Ja osa sähkäreistä ei edes suostu niitä halvimpia paskakytkimiä ja -pistorasioita asentamaan.
Ja jos meinaa raneasentaa, niin sama juttu. Ei kannata sabotoida omaa työtään markan tarvikkeilla, joiden asentamisesta tulee paha mieli vaikka se onnistuisi.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 886
Eikö kysyjällä ollut tarkoituksena vaihtaa vain muoviosat? Tämänhän saa maallikkokin tehdä ihan itte. Vaan saako pelkkiä muovilirpakkeita ja käykö modernit Exxactit noiden tilalle...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 387
Eikö kysyjällä ollut tarkoituksena vaihtaa vain muoviosat? Tämänhän saa maallikkokin tehdä ihan itte. Vaan saako pelkkiä muovilirpakkeita ja käykö modernit Exxactit noiden tilalle...
Ei taida saada pelkkiä muoviosia erikseen eikä eri sarjojen osat oikein kovin hyvin sovi yleensä yhteen eli menee koko kalusteen vaihdoksi yleensä.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 962
Sfs-6000

Siis mitä viittauksia sä odotat?
Siihen osaan jota sovelletaan kysyjän tilanteessa eli keskuksen vaihdossa.

(Oon vaan laiska kun en itse juuri nyt jaksa standardeja kaivella esille. )

Ei niitä ymmärrä ammattilainenkaan, siksi on D1. :lol:
No "rivisähkäri" ei varmaan ymmärräkään, mutta sähköpätevyyden omaavien ammattilaisten pitäisi ainakin osata standardeja tulkita.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
SFS-standardit ovat rahalla saatavissa kuin kaikki muutkin rakentamiseen liittyvät määräykset, eivät ne ole ilmaisia edes alalla työskenteleville. Sama koskee CENELECin ja IEC:n julkaisemia lähdestandardeja joten en näe miksi asiassa olisi mitään ongelmaa?

Tuote

Toki olisihan se nautinnollista kun asiakaskäynnillä haljennutta pistorasiaa vaihtaessa joku jokakodin sademies alkaisi tenttaamaan että tuleeko julkiseen parkkihalliin sijoitettavan valaisimen rakenteen kestää yli 5 joulen iskuenergia?
Itse kuulun siihen porukkaan, joka ei ainakaan nykyistä hintatasoa ymmärrä ja yhtä vähän tuota edellä mainittua pdf-muotoisen paskomista ties millä älyttömyydellä. Et voi olla varma, toimiiko se rahalla ostettu oikeasti siinä laitteessa, missä pitäisi.

Jo se riittäisi todella pitkälle jos D1 olisi järkevän hintainen. Mutta näinhän ei ole. Ja kun hinnoittelu on muutoinkin järjetöntä, läheskään kaikilla ei ole tuoreita kirjoja hyllyssä vaikka näin virallisesti tulisikin olla. D1 auttaisi myös sitä ranea, joka tekee kuitenkin, oli osaamista tai ei. Virheitä tulisi vähemmän jos olisi tietoa. Toki toisaalta osaa kannustaa tekemään enemmän ja riski kasvaa mutta osa ymmärtäisi osaamattomuutensa ja jättäisi tekemättä tai tekisi oikein.

"Yritys maksaa, ihan sama". Totta, niin pääsääntöisesti tekee. Muttei läheskään jokainen osta joka ainoaa tarjolla olevaa opusta joten taas sovelletaan kun ei ole tietoa. Ja esim itse pidän mieluusti ainakin pj ja kj -kirjat kotonakin hyllyssä. Nyt pitäisi taas laittaa rahaa kiinni kun tuo pj-puoli happani. Ei kieltämättä suuresti kiinnosta ja ne viiden vuoden välein tulevat muutoksetkin voisi myydä erillisinä lisälehtinä mutta ei tietenkään.
Eikä pidä unohtaa opiskelijoita. Vaikka alea saavatkin niin huonossa tapauksessa tämänkin kevään tutkintoon osallistuvat ovat ostaneet aikaisemmin vanhat kirjat ja nyt vaaditaan uudet.

Kaiken pitämistä mahdollisimman hankalasti ja kalliisti saatavilla vaikeuttaa muutenkin turhaan montaa asiaa. Sähköpuoli nyt ei se paras esimerkki ole mutta RT-kortiston saatavilla olo säästäisi varmasti vuositasolla todella reilun summan rahaa. Ei niitä tee se itse -remppoja tehtäisi niin usein päin jotain jos tietoa olisi saatavilla. Samaten osattaisiin kyseenalaistaa muiden tekemisiä. Jos ammattilainen häiriintyy niistä kyselyistä niin vaihtakoot alaa.

Nämä kriittisimmät standardit voisi aivan mainiosti rahoittaa verovaroin. Hyötyjä olisi paljon.

No "rivisähkäri" ei varmaan ymmärräkään, mutta sähköpätevyyden omaavien ammattilaisten pitäisi ainakin osata standardeja tulkita.
Pitäisikö? Mallihan tuntuu olevan se, että ensin tulee standardi ja sitten seuraava taho keksii sen, miten mitäkin kohtaa tulisi tulikita. Näistä saadaan sitten jonkinlainen lopullinen tulkinta.

Olen jokseenkin vakuuttunut, että ainakin se S3-luvat omaava avaa D1:n ja katsoo siitä. Miksei laajemmat oikeudetkin omaava jos normisti ei kiinteistöpuolen kanssa ole tekemisissä. Käytän itsekin muistin virkistämiseksi välillä tuota ja vasta jatkona standandia jos on tarpeen. Mutta toki, viimeistään KJ-puolella on pakko lukea suoraan standardeja ja ymmärtää lukemansa.

Sitä en tiedä, käsittelläänkö jossain koulussa varsinaisesti standardien tulkintaa mahdollisen tutkintoon harjoittelun lisäksi. Oma kokemus sanoo turhan kevyelle jätetyn.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 174
SFS-standardit ovat rahalla saatavissa kuin kaikki muutkin rakentamiseen liittyvät määräykset, eivät ne ole ilmaisia edes alalla työskenteleville. Sama koskee CENELECin ja IEC:n julkaisemia lähdestandardeja joten en näe miksi asiassa olisi mitään ongelmaa?
Tietenkään ongelma ei rajoitu tai keskity sähköalaan, mutta ketjun aiheen puolesta tuli vaan mieleen huomauttaa juuri sähköalaa koskien. Tilanne on aika karmea yleisestikin.

Meillä saattaa tässä kohtaa olla perustavanlaatuinen yhteiskuntasopimuksesta lähtevä erimielisyys, joten turha siitä on väitellä. Tarkennan vielä, että sikäli kun on kysymys pakollisista lakisääteisistä asioista normaalissa elämässä, kaiken säännöstön tulee tietenkin olla vapaata tekijänoikeuksista ja vapaasti esteettömästi kenen tahansa milloin vain luettavissa ja eteenpäin julkaistavissa. Erilaiset rahantekoskeemat proprietarydokumentaatioilla voi sitten pitää siellä kaupallisella puolella b2b-tuotteissa ja vuolla kultaa ihan vapaasti. Minusta kenenkään ei pitäisi joutua hyväksymään sellaista fasismia(huomaa tämä termi kerrankin oikeassa yhteydessä ja merkityksessä sekä aiheesta käytettynä), että vaikkapa oman kodin rakenteita ja laitteistoja koskeva säännöstö on jokin maksullinen liikesalaisuus ja rentseekingfirman tuote. Jotkut ovat tietysti eri mieltä eivätkä näe asiain tilassa mitään ongelmaa.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 962
Pitäisikö? Mallihan tuntuu olevan se, että ensin tulee standardi ja sitten seuraava taho keksii sen, miten mitäkin kohtaa tulisi tulikita. Näistä saadaan sitten jonkinlainen lopullinen tulkinta.

Olen jokseenkin vakuuttunut, että ainakin se S3-luvat omaava avaa D1:n ja katsoo siitä. Miksei laajemmat oikeudetkin omaava jos normisti ei kiinteistöpuolen kanssa ole tekemisissä. Käytän itsekin muistin virkistämiseksi välillä tuota ja vasta jatkona standandia jos on tarpeen. Mutta toki, viimeistään KJ-puolella on pakko lukea suoraan standardeja ja ymmärtää lukemansa.

Sitä en tiedä, käsittelläänkö jossain koulussa varsinaisesti standardien tulkintaa mahdollisen tutkintoon harjoittelun lisäksi. Oma kokemus sanoo turhan kevyelle jätetyn.
Standardin uudistukset nyt ovatkin oma lukunsa, mutta pääsääntöisesti en pitäisi standardeja ylitsepääsemättömän vaikeina lukea tai tulkita, jos on sähköalan koulutus ja osaa sisäistää lukemansa. Toki sitä pitää osata myös soveltaa käytäntöön, mutta puhutaanko nyt muka liian kovista vaatimuksista?
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
558
Meillä on portaiden välitasanteella kaksi valaisinta, ihan siihen tasanteelle lattiaan asennettuna. Ne ovat kuitenkin jo 15v vanhat, toimivat todella huonosti joten uudet valaisimet pitää hommata. Nykyiset ovat asennettuna ihan kojerasiaan, eli olisiko ehdotuksia kojerasiaan asennettavista valaisimista? Tulee mieleen lähinnä etsiä jotain terassivalaisimia.
 
Liittynyt
01.05.2020
Viestejä
36

 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
257
Siihen osaan jota sovelletaan kysyjän tilanteessa eli keskuksen vaihdossa.

(Oon vaan laiska kun en itse juuri nyt jaksa standardeja kaivella esille. )

No "rivisähkäri" ei varmaan ymmärräkään, mutta sähköpätevyyden omaavien ammattilaisten pitäisi ainakin osata standardeja tulkita.
Oman kokemuksen mukaan SETI tulkitsee melko erikoisesti niiden henkilöiden työkokemuksen, jotka eivät ole olleet vetämässä MMJ:tä. Tiedän tapauksia, jossa esim. vuosien kokemus sähkökeskuksien suunnittelusta ei riittänyt SETI:lle. Olivat vailla esim. omakotitalojen sähkösuunnittelukokemusta. Toinen erikoinen tapaus oli telakalla työskennellyt sähköasentaja, joka veti laivasähköjä, sekään työkokemus ei kelvannut. Molemmat hakivat sähköpätevyyttä S2.
Sähköpätevyyden saa kohtalaisen helposti, kun on ollut "oikeanlaisissa" hommissa.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 962
Oman kokemuksen mukaan SETI tulkitsee melko erikoisesti niiden henkilöiden työkokemuksen, jotka eivät ole olleet vetämässä MMJ:tä. Tiedän tapauksia, jossa esim. vuosien kokemus sähkökeskuksien suunnittelusta ei riittänyt SETI:lle. Olivat vailla esim. omakotitalojen sähkösuunnittelukokemusta. Toinen erikoinen tapaus oli telakalla työskennellyt sähköasentaja, joka veti laivasähköjä, sekään työkokemus ei kelvannut. Molemmat hakivat sähköpätevyyttä S2.
Sähköpätevyyden saa kohtalaisen helposti, kun on ollut "oikeanlaisissa" hommissa.
Samanlaisen käsityksen olen saanut, mutta miten tuo näkökulma nyt liittyy asiaan?

Sähköpätevyyden saamiseksi pitää suorittaa Tukesin kirjallinen koe, jonka aineistona ovat juurikin standardit, lait ja asetukset. Tukesin tutkintoihin 1&2 pitää jo jotain osatakin, vaikka minusta se kaikista laajinkaan eli 1 ei kovin vaikea edes ollut läpäistä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 100
Siis sen pätevyyden saamiseksi pitää olla myös työkokemusta, kenen tahansa valmistuneen sähköpuolen inssin pitäisi pystyä se kirjallinen koe läpäistä ihan heittämällä, mutta halutaan että se hommista vastaava on myös jotenkin kärryillä käytännön asiosita, eikä olla pelkän teorian varassa.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
350
Itsellä on noiden lupien hakemisesta jo aikaa, mutta muistelisin että työkokemuksen ja hyväksytyn turvallisuustutkinnon lisäksi katsottiin myös koulutusta.

Itsellä ei ammattikoulupohjalta sähkövoimatekniikan puolelta ollut ongelmia, mutta samalla kurssilla ollut automaatioinsinööri ei saanut pätevyystodistusta ennen kuin oli käynyt joitain opintopisteitä hakemassa lisää.
Olimme kummatkin olleet teollisuuden sähköasennustöissä silloisen työuran ja kiinteistösähköistä ei ollut autotallia tjsp. kummempaa kokemusta.

Noita tutkintoja sähköalallakin on puhelinasentajasta verkkomestariin ja kaikissa varmasti toisistaan poikkeava opintosisältö.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 266
Viestejä
4 189 351
Jäsenet
70 716
Uusin jäsen
ileesu

Hinta.fi

Ylös Bottom