Kysymyksiä sähkömiehille

Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
26
Tallissa asennettuna (sanottakoon että ihan sähkärin toimesta) 400v & 16A voimavirtapistoke jossa kiinni Blaupunktin latauslaite. Toiminut täysin virheettä mutta nyt alkanut tekemään sellaista, että aina kun lataus auton puolelta loppuu (joko itsestään kun akku on täynnä tai sitten itse keskeyttämällä), laukeaa myös yhden vaiheen (automaatti)sulake. Sulakkeen kun kytkee takaisin päälle, onnistuu lataus taas normaalisti, mikään ei tunnu olevan rikki eikä missään leijaile savu. Latausvirran alentamisella ei tunnu olevan tähän vaikutusta. Mitään muutoksia ei ole tapahtunut autossa, latauslaitteesa tai muussakaan ympäristössä. Mistä kannattaisi lähteä diagnosoimaan vikaa? Toista sähköautoa ei valitettavasti ole jolla voisi paikallistaa ongelman siihen autoon..
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 524
Minulla 11kW voimavirtapistokeeseen kytlettävä latausasema, sähkäri kiskaisi 2.5 neliön kaapelilla (pintavetona) noin 10m matkan. Mittasi oikosulkuvirrat ja riitti jne.

Kaapeli lämpeää kuitenkin ihan reilusti kun 6h autoa lataa. Ongelmaksi tuli vain se, ettei 16A voimavirtapistokkeeseen saa 6 neliön kaapelia. Tuli vaan mieleen, että eikös 4 neliön kaapelia vielä ole olemassa ja sillä saisi häviöitä vähän pienennettyä? Tai no oishan tuon aseman kiinteästikin saanut kytkeä 6 neliön kaapelilla, halusin vain, että saa irti ilman sähkäriä ja kaksi kertaa se kävikin huollossa het kärkeen.

Ei sillä, että ei varmaan sinänsä toinna sähkäriä pelkän kaapelin vaihtoon kutsua, ei toi nyt niin lämpiämettä polttaisi tai mitään...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 103
Minulla 11kW voimavirtapistokeeseen kytlettävä latausasema, sähkäri kiskaisi 2.5 neliön kaapelilla (pintavetona) noin 10m matkan. Mittasi oikosulkuvirrat ja riitti jne.

Kaapeli lämpeää kuitenkin ihan reilusti kun 6h autoa lataa. Ongelmaksi tuli vain se, ettei 16A voimavirtapistokkeeseen saa 6 neliön kaapelia. Tuli vaan mieleen, että eikös 4 neliön kaapelia vielä ole olemassa ja sillä saisi häviöitä vähän pienennettyä? Tai no oishan tuon aseman kiinteästikin saanut kytkeä 6 neliön kaapelilla, halusin vain, että saa irti ilman sähkäriä ja kaksi kertaa se kävikin huollossa het kärkeen.

Ei sillä, että ei varmaan sinänsä toinna sähkäriä pelkän kaapelin vaihtoon kutsua, ei toi nyt niin lämpiämettä polttaisi tai mitään...
Taitaa sitä 4 neliön joillain valmistajilla olla mutta mikäänhän ei sinään estä käyttämästä 32A pistorasiaa vaikka sitä syöttäisikin vain 16A nallit. tai sitten käyttää sellaista "teollisuus" pistorasiaa jossa saa tehtyä johtimen pienennyksen jollain liittimillä rasian sisällä.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
85
Minulla 11kW voimavirtapistokeeseen kytlettävä latausasema, sähkäri kiskaisi 2.5 neliön kaapelilla (pintavetona) noin 10m matkan. Mittasi oikosulkuvirrat ja riitti jne.

Kaapeli lämpeää kuitenkin ihan reilusti kun 6h autoa lataa. Ongelmaksi tuli vain se, ettei 16A voimavirtapistokkeeseen saa 6 neliön kaapelia. Tuli vaan mieleen, että eikös 4 neliön kaapelia vielä ole olemassa ja sillä saisi häviöitä vähän pienennettyä? Tai no oishan tuon aseman kiinteästikin saanut kytkeä 6 neliön kaapelilla, halusin vain, että saa irti ilman sähkäriä ja kaksi kertaa se kävikin huollossa het kärkeen.

Ei sillä, että ei varmaan sinänsä toinna sähkäriä pelkän kaapelin vaihtoon kutsua, ei toi nyt niin lämpiämettä polttaisi tai mitään...
Et sattunut mittaamaan kaapelin lämpötilaa? Ihan perus mmj:n johtimen lämpötila jatkuvassa käytössä on speksattu 70c.. eli käteen lämpöiseltä (4-60c) ei pitäisi mitään vaaraa vielä aiheuttaa. Toki jos omaa mieltä rauhoittaa voi kaapelin vaihtaa 6mm2. Auton latauksessa kuorma on jatkuvaa/pitkäaikaista, jolloin kaapeli kyllä jonkin verran lämpiää
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 397
Tallissa asennettuna (sanottakoon että ihan sähkärin toimesta) 400v & 16A voimavirtapistoke jossa kiinni Blaupunktin latauslaite. Toiminut täysin virheettä mutta nyt alkanut tekemään sellaista, että aina kun lataus auton puolelta loppuu (joko itsestään kun akku on täynnä tai sitten itse keskeyttämällä), laukeaa myös yhden vaiheen (automaatti)sulake. Sulakkeen kun kytkee takaisin päälle, onnistuu lataus taas normaalisti, mikään ei tunnu olevan rikki eikä missään leijaile savu. Latausvirran alentamisella ei tunnu olevan tähän vaikutusta. Mitään muutoksia ei ole tapahtunut autossa, latauslaitteesa tai muussakaan ympäristössä. Mistä kannattaisi lähteä diagnosoimaan vikaa? Toista sähköautoa ei valitettavasti ole jolla voisi paikallistaa ongelman siihen autoon..
Mä epäilisin viallista johdonsuojaa.. Tietysti voi myös siirtää johtojärjestystä ja katsoa seuraako se vika toiseen sulakkeeseen, jolloin vika lienee auton päässä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 524
Et sattunut mittaamaan kaapelin lämpötilaa? Ihan perus mmj:n johtimen lämpötila jatkuvassa käytössä on speksattu 70c.. eli käteen lämpöiseltä (4-60c) ei pitäisi mitään vaaraa vielä aiheuttaa. Toki jos omaa mieltä rauhoittaa voi kaapelin vaihtaa 6mm2. Auton latauksessa kuorma on jatkuvaa/pitkäaikaista, jolloin kaapeli kyllä jonkin verran lämpiää
Ei ollut polttava eli alle 60 C varmastikin. Kesähelteellä pitää kyllä mitata mikä silloin on tilanne, mutta ei ole syytä varmastikaan uskoa, ettäkö ylikuumuisi, ei siinä mitään. Jäi vain mietityttämään, että onko 4 neliön kaapelia saatavilla suomesta (sähkärillä ei ollut mukana, kuulemma ei ole normaalisti käytettävää kokoa).

Toki latauslaitteen pistokkeen ja seinärasian olisi voinut laittaa 32A, mutta halusin mahdollisuuden käyttää muita voimavirtakoneita ko. seinärasiasta ilman adaptereita. Näin jälkikäteen arvostellen ois varmaan vaan kannattanut pistää 6 neliön kaapelilla, niin ois ollut kaapelin puolesta mahdollisuus 22kW lataukseen (mutta ei pääsulakkeiden) .
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 727
Tehtiin naapurille saunaremonttia. Vanha kiuas oli 7kW, minkä ohjausyksikkö oli pukuhuoneessa. No purettiin vanha ohjausyksikkö pois ja remontin valmistuttua laitettiin kiukaan tilalle 6kW aina valmis kiuas.

No tämä naapurini ei tietenkään älynnyt kertoa, että vanhan kiukaan ohjausyksikkö ohjasi lämminvesivaraajan vastuksia kontaktorin kautta, siten että kun kiukaan laittoi päälle, niin alavastukset menee pois päältä.
Niin siis ei älynnyt kertoa tuota eikä kertoa ollenkaan, että lämminvesivaraajaa ja kiuasta vuorotellaan.

Uudessa kiukaassa ei tietenkään ollut mitään erillistä ohjausyksikköä, vaan kiuasta ohjataan kiukaan päällä olevasta ohjaimesta, mutta kiukaassa on kuitenkin lämmityksen ohjauslähtö.

ELI: Jos olisi halunnut tuon homman tehdä fiksusti, niin olisi remontin yhteydessä vetänyt yhden MMJ:n enemmän sinne kiukaalle ja kytkeä tuohon lämmityksen ohjauslähtöön sen saman kontaktoriohjauksen, jota aiempi kiukaan ohjainyksikkö käytti. Onnistuuko tuo nyt, kun sauna on paneloitu ja lauteet asennetty jne.? Eipä onnistu.

Vaihtoehdot mitä olen miettinyt: Vanhan ohjausyksikön paikalle kytkin, jolla ohjataan kontaktoria eli kun mennään saunaan niin pudotetaan lämminvesivaraaja pois päältä. Tai kytkee tuon kontaktorin vaan vetämään koko ajan ja katsoo laukeaako sulakkeet vai ei.

Mielipiteitä?
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 254
Esitän jatkokysymyksen ja saa vastata jos haluaa. Kun vedon pituudella on mm. merkitystä, niin mikä skenaario casessani, eli 15m vedolla ja 11kw latausasemalla aiheuttaa 5x2,5:n riittämättömyyden?
@Satelite mainitsi asennustavan. Sen merkitys ei kaikissa tilanteissa ole suuri mutta asia on silti huomioitava. Esim pinta-asennuksessa kaapeli lämpiää vähemmän vs seinän sisällä putkessa. Nämä siis lasketaan sopivalla korjauskertoimella.

Emme myöskään tiedä jännitetasoa kaapelin lähtöpisteessä. Liian pitkä veto pienellä kaapelilla tuottaa liikaa jännitehäviötä. Mainitulla vedon mitalla ei toki merkittävästi.

Suurin ongelma on puuttuva tieto oikosulkuvirrasta. Jos tietäisimme tämän, voisimme laskea, riittääkö tuo kaapeli tuolla pituudella riippumatta asennustavasta.
Kun pääsulakkeiden sijoituksesta voidaan päätellä, kohteella on jo ikää. Talon sisäinen kaapelointi ei siis ole sitä tukevinta mahdollista. Ja kun esitetään arvauksena rintamamiestalo, on pihaa helposti aika paljon ja jos vielä maakaapeloimatta, on syöttö vanhalla ja pitkällä ilmajohdolla. Eli paljon kaapelia ennen keskusta. Oikosulkuvirta ei siis siellä keskuksella ole välttämättä kovinkaan suuri. jos jatkat vetoa liian ohuella kaapelilla, muodostuu lisää häviöitä (pienempi poikkipinta, enemmän vastusta) eikä oikosulkutilanteessa virta kasva riittäväksi polttamaan sulaketta / laukaisemaan johdonsuojaa riittävän lyhyessä ajassa.
Eli jos keskuksella olisi oikosulkuvirta vaikka 1000A niin voisit vetää pitkälti kaapelia ja johdonsuoja laukeaisi. Ja jos virta olisi vastaavasti 50A (kärjistetty esimerkki, on se suurempi) ei se johdonsuoja laukeaisi kunnolla edes siellä keskuksella, saati jos jatkat kaapelointia pitkällä ja ohuella kaapelilla. Lopputuloksena kaapeli lämpiää / palaa koska suojaus ei toimi oikein.

Avaisiko tuo asiaa eteenpäin?
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 254
Toki latauslaitteen pistokkeen ja seinärasian olisi voinut laittaa 32A, mutta halusin mahdollisuuden käyttää muita voimavirtakoneita ko. seinärasiasta ilman adaptereita. Näin jälkikäteen arvostellen ois varmaan vaan kannattanut pistää 6 neliön kaapelilla, niin ois ollut kaapelin puolesta mahdollisuus 22kW lataukseen (mutta ei pääsulakkeiden) .
Jos tuota nyt lähtee uudelleen muuttamaan niin en kyllä itse etsisi 4mm2 kaapelia vaan suosiolla kutosella. Väliin pieni, vaikka kuuden unitin rasia ja siihen 16A johdonsuojat. Sitten 16A rasia niiden perään ja 32A lataukselle.
Kustannus ei merkittävästi pelkkään kaapeliin verrattuna nouse, saat oman rasian muille laitteille (ja vaikka parit normaalit pistorasiat) ja jos pääsulakkeiden kasvattaminen tulee ajankohtaiseksi, pärjää ilman muutoksia tuon latauksen kaapeloinnin osalta. Siis olettaen toki oikosulkuvirtojen olevan riittävät.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 254
Tehtiin naapurille saunaremonttia. Vanha kiuas oli 7kW, minkä ohjausyksikkö oli pukuhuoneessa. No purettiin vanha ohjausyksikkö pois ja remontin valmistuttua laitettiin kiukaan tilalle 6kW aina valmis kiuas.

No tämä naapurini ei tietenkään älynnyt kertoa, että vanhan kiukaan ohjausyksikkö ohjasi lämminvesivaraajan vastuksia kontaktorin kautta, siten että kun kiukaan laittoi päälle, niin alavastukset menee pois päältä.
Niin siis ei älynnyt kertoa tuota eikä kertoa ollenkaan, että lämminvesivaraajaa ja kiuasta vuorotellaan.

Uudessa kiukaassa ei tietenkään ollut mitään erillistä ohjausyksikköä, vaan kiuasta ohjataan kiukaan päällä olevasta ohjaimesta, mutta kiukaassa on kuitenkin lämmityksen ohjauslähtö.

ELI: Jos olisi halunnut tuon homman tehdä fiksusti, niin olisi remontin yhteydessä vetänyt yhden MMJ:n enemmän sinne kiukaalle ja kytkeä tuohon lämmityksen ohjauslähtöön sen saman kontaktoriohjauksen, jota aiempi kiukaan ohjainyksikkö käytti. Onnistuuko tuo nyt, kun sauna on paneloitu ja lauteet asennetty jne.? Eipä onnistu.

Vaihtoehdot mitä olen miettinyt: Vanhan ohjausyksikön paikalle kytkin, jolla ohjataan kontaktoria eli kun mennään saunaan niin pudotetaan lämminvesivaraaja pois päältä. Tai kytkee tuon kontaktorin vaan vetämään koko ajan ja katsoo laukeaako sulakkeet vai ei.

Mielipiteitä?
Kun mielipidettä kysyt niin se on: seuraavalla kerralla älä tee ja tällä kerralla maksa naapurillesi sähkäri + uudet paneelit. Tässä on kyse niin perusasiasta, ettei vaan voi eikä saa olla outo kiinteistösähköjä tekevälle.

Älä nyt ainakaan jatka mitään "katsoo, laukeaako vai ei"-ranetusta. Muuta neuvoa ei tuolla kuvauksella oikein voi antaa.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 727
Älä nyt ainakaan jatka mitään "katsoo, laukeaako vai ei"-ranetusta. Muuta neuvoa ei tuolla kuvauksella oikein voi antaa.
Kiitos hienosta viestistäsi. Se varmasti auttaa asiaan. :lol:

Mutta asiaan. Pitää tarkastaa lämminvesivaraajan vastuksien teho ja toimia sen mukaan. Tuo kiuasristeily voi liittyä aivan yhtä hyvin sähkölaitosten sen aikaisiin ohjeisiin huipputehon rajoittamiseksi, eikä siihen etteivät pääsulakkeet kestäisi tuota yhtäaikaista kuormaa.
Tämähän pitäisi sinulle kiinteistösähköjä tekevälle ammattimiehelle olla ihan perusjuttu, jonka vaan jätit ajanpuutteen vuoksi kertomatta? :geek:
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 254
Kiitos hienosta viestistäsi. Se varmasti auttaa asiaan. :lol:

Mutta asiaan. Pitää tarkastaa lämminvesivaraajan vastuksien teho ja toimia sen mukaan. Tuo kiuasristeily voi liittyä aivan yhtä hyvin sähkölaitosten sen aikaisiin ohjeisiin huipputehon rajoittamiseksi, eikä siihen etteivät pääsulakkeet kestäisi tuota yhtäaikaista kuormaa.
Tämähän pitäisi sinulle kiinteistösähköjä tekevälle ammattimiehelle olla ihan perusjuttu, jonka vaan jätit ajanpuutteen vuoksi kertomatta? :geek:
Kertomasi viittasi todella vahvasti ranetukseen. Ohjaus kiukaalta on niin perusasia, ettei sinne kiukaan rasialle yksinkertaisesti jätetä vetämättä vähintääkin yhtä ylimääräistä karvaa.

Ja vaikka sen lukisi ranettamatta, on valitettavasti mahdoton vastata. Kun tarkennat pääsulakkeiden koon, lämmitysjärjestelmän, talon neliöt, huomioitavat muut suuremmat kuluttajat tms niin voidaan arvioida. Varaajan osalta jos käyttää laskemisessa 2kW per vaihe niin riittää käytännössä varmasti. Todellisuus voisi olla 1,5kW

Pakko lisäksi tuottaa pettymys, en ole mikään kiinteistösähköjä tekevä. Mutta odotellaan, jos joku sellainen on valmis arpomaan noilla tiedoilla paremmin.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
5 801
Mitä sähkömieheltä sitten täällä saa kysyä..
Esimerkiksi jonkin asian toteutusta noin geneerisesti että paljonko ottaa aikaa, onko ylipäätään mahdollista, onko kallista/halva toteuttaa.
Kysymykset joista selvästi voi havaita että kysyjä aikoo ranettaa, niin ainakin itte jätän vastaamatta.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 254
Kysymykset joista selvästi voi havaita että kysyjä aikoo ranettaa, niin ainakin itte jätän vastaamatta.
Pitkälti näin mutta joissakin tilanteissa on parempi silti neuvoa. Itse arvon ainakin tutumpien osalta sen mukaan, tekevätkö joka tapauksessa vai eivät. Jos tekevät, on valitettavasti pakko antaa ne pakolliset neuvot, ettei henki lähde. Syvällisempiä neuvoja saavat sitten hakea muualta tai avata lompakkoa riittävästi.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
5 801
Pitkälti näin mutta joissakin tilanteissa on parempi silti neuvoa. Itse arvon ainakin tutumpien osalta sen mukaan, tekevätkö joka tapauksessa vai eivät. Jos tekevät, on valitettavasti pakko antaa ne pakolliset neuvot, ettei henki lähde. Syvällisempiä neuvoja saavat sitten hakea muualta tai avata lompakkoa riittävästi.
Ja ittellä on koulutuksesta jo 20v aikaa ja alan töitä en ole tehnyt kuin koulutuksen jälkeen jonkin aikaa johtuen hermostoperäisestä sairaudesta, joten en edes itse ole kärryillä enää kuin ihan perus jutuista joten en ala senkään puoleen kovin tarkasti neuvomaan koska en nyky säännöksiä yksinkertaisesti tiedä ja kaikkea vanhaakaan muista.
Sukulaisillekkaan en kovin mielelläni rupea enää mitään pientä tekemään. Joskus jotakin ettei syty sota.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 397
@Satelite mainitsi asennustavan. Sen merkitys ei kaikissa tilanteissa ole suuri mutta asia on silti huomioitava. Esim pinta-asennuksessa kaapeli lämpiää vähemmän vs seinän sisällä putkessa. Nämä siis lasketaan sopivalla korjauskertoimella.

Emme myöskään tiedä jännitetasoa kaapelin lähtöpisteessä. Liian pitkä veto pienellä kaapelilla tuottaa liikaa jännitehäviötä. Mainitulla vedon mitalla ei toki merkittävästi.

Suurin ongelma on puuttuva tieto oikosulkuvirrasta. Jos tietäisimme tämän, voisimme laskea, riittääkö tuo kaapeli tuolla pituudella riippumatta asennustavasta.
Kun pääsulakkeiden sijoituksesta voidaan päätellä, kohteella on jo ikää. Talon sisäinen kaapelointi ei siis ole sitä tukevinta mahdollista. Ja kun esitetään arvauksena rintamamiestalo, on pihaa helposti aika paljon ja jos vielä maakaapeloimatta, on syöttö vanhalla ja pitkällä ilmajohdolla. Eli paljon kaapelia ennen keskusta. Oikosulkuvirta ei siis siellä keskuksella ole välttämättä kovinkaan suuri. jos jatkat vetoa liian ohuella kaapelilla, muodostuu lisää häviöitä (pienempi poikkipinta, enemmän vastusta) eikä oikosulkutilanteessa virta kasva riittäväksi polttamaan sulaketta / laukaisemaan johdonsuojaa riittävän lyhyessä ajassa.
Eli jos keskuksella olisi oikosulkuvirta vaikka 1000A niin voisit vetää pitkälti kaapelia ja johdonsuoja laukeaisi. Ja jos virta olisi vastaavasti 50A (kärjistetty esimerkki, on se suurempi) ei se johdonsuoja laukeaisi kunnolla edes siellä keskuksella, saati jos jatkat kaapelointia pitkällä ja ohuella kaapelilla. Lopputuloksena kaapeli lämpiää / palaa koska suojaus ei toimi oikein.

Avaisiko tuo asiaa eteenpäin?
Jos tuonne nyt kuitenkin sähkäri tulee tekemään sen kytkennän, niin eihän tuossa ongelmaa ole. Vaikka siellä olisikin pieni oikarivirta, niin kyllähän sen pistorasian sinne voi asentaa 5x2,5s kaapelilla ihan normaaliin tapaan, ja käytännössä ainoa todellinen ja vaarallinen virhe jonka kaapelinvedossa voi tehdä on asentaa se eristeeseen.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
570
Kysymykset joista selvästi voi havaita että kysyjä aikoo ranettaa, niin ainakin itte jätän vastaamatta.
Parempi se on, että tekee edes sinne päin oikein, kuin ihan päin helvettiä, kun kysyjä luultavasti aikoo sen joka tapauksessa tehdä itse ja säästää, tuli neuvoja tai ei. Jos neuvoja ei tule, niin silloin ainakin on tuloksena ranetus ja pahimmassa tapauksessa hengenvaarallinen sellainen.

Ainakin ennen tämän ketjun idea on ollut asiallisiin kysymyksiin asiallisia neuvoja antaa jättäen turha jeesustelu pois, kun kyllä kysyjä sen ilman jeesusteluakin tietää, ettei lain mukaan saisi itse sitä rikkinäistä pistorasiaa vaihtaa. Kyllä silloin ihan hyvin voi neuvoa, että kytke ruskea L:ään, sininen N:ään ja kevi joulukuuseen sen sijaan, että tokaisee "tilaa sähkäri".

Toki sitten jos yksinkertaisimpiinkin asioihin neuvojen jälkeenkin alkaa näyttää siltä ettei se homma onnistu, vaikka kuinka neuvoisi, voi olla asiallista kehottaa, että mitäpä jos jättäisit ammattilaiselle, kun ei tuosta tule mitään.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 254
Ja ittellä on koulutuksesta jo 20v aikaa ja alan töitä en ole tehnyt kuin koulutuksen jälkeen jonkin aikaa johtuen hermostoperäisestä sairaudesta, joten en edes itse ole kärryillä enää kuin ihan perus jutuista joten en ala senkään puoleen kovin tarkasti neuvomaan koska en nyky säännöksiä yksinkertaisesti tiedä ja kaikkea vanhaakaan muista.
Sukulaisillekkaan en kovin mielelläni rupea enää mitään pientä tekemään. Joskus jotakin ettei syty sota.
Tuossa on yksi hyvä esimerkki, miksi ei kaikkeen lähde. Ja jokaisen tavalla tai toisella ammattilaisen tuleekin osata myöntää omat rajansa.

Itse onneksi olen sukulaisista päässyt pitkälti eroon, ovat niitä pahimpia. Ja vaikka omassa hyllyssä onkin pakolliset pj ja kj -kirjat niin aina ei silti jaksa korvauksetta. Kirjat maksavat joten jos et saa senttiäkään, ei jaksa tarkistaa jotain oudompaa asiaa. Selkeät erikseen.

Jos tuonne nyt kuitenkin sähkäri tulee tekemään sen kytkennän, niin eihän tuossa ongelmaa ole. Vaikka siellä olisikin pieni oikarivirta, niin kyllähän sen pistorasian sinne voi asentaa 5x2,5s kaapelilla ihan normaaliin tapaan, ja käytännössä ainoa todellinen ja vaarallinen virhe jonka kaapelinvedossa voi tehdä on asentaa se eristeeseen.
Itse lähtisin ajatuksesta riittävän oikosulkuvirran toteutumisesta. Jos sinne keskuksen päähän ei asennetta vikavirtasuojaa (jätetään laturin vastuulle) niin menee kyseenalaiseksi.
Ja koska emme tosiaan tiedä asennusympäristöä niin siellä voi tehdä lähes mitä tahansa. Itse en lähtisi kyllä kytkemään tuollaisessa kohdassa mitään ihan jo varmuuden vuoksi.

Parempi se on, että tekee edes sinne päin oikein, kuin ihan päin helvettiä, kun kysyjä luultavasti aikoo sen joka tapauksessa tehdä itse ja säästää, tuli neuvoja tai ei. Jos neuvoja ei tule, niin silloin ainakin on tuloksena ranetus ja pahimmassa tapauksessa hengenvaarallinen sellainen.

Ainakin ennen tämän ketjun idea on ollut asiallisiin kysymyksiin asiallisia neuvoja antaa jättäen turha jeesustelu pois, kun kyllä kysyjä sen ilman jeesusteluakin tietää, ettei lain mukaan saisi itse sitä rikkinäistä pistorasiaa vaihtaa. Kyllä silloin ihan hyvin voi neuvoa, että kytke ruskea L:ään, sininen N:ään ja kevi joulukuuseen sen sijaan, että tokaisee "tilaa sähkäri".

Toki sitten jos yksinkertaisimpiinkin asioihin neuvojen jälkeenkin alkaa näyttää siltä ettei se homma onnistu, vaikka kuinka neuvoisi, voi olla asiallista kehottaa, että mitäpä jos jättäisit ammattilaiselle, kun ei tuosta tule mitään.
Paljon samaa ajatusta, mitä itselläni. Ja koska rahastus, järkevä materiaali on tavoittamattomissa. Se, jos joku lisää riskejä melkoisesti. Varmaan lähes jokainen täältä kysyväkin osaisi tarkistaa asioita, jos materiaalia olisi saatavilla.

Oma vastaaminen taas riippuu pitkälti kysyjästä. Kun sen lampun saa siihen sokeripalaan kytkeä kuka tahansa, olisi vastuutonta kertoa, mitä kevillä tulisi tehdä.

Oikeastaan paras kysymys olisi: "entä jos joku kuolee foorumineuvojen vuoksi?". Kovin syvällisiä neuvoja välttämättä jokaisessa tapauksessa ole edes järkevää jakaa vaikka nimimerkit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 264
Itsekin olen aika varovainen neuvojen kanssa. Koulutukseltaini olen tietotekniikan mekaanikko eli vastaa aikalailla entistä RTV-asentajaa. Toki olen harrastanut elektroniikkaa ikuisuuden ja tunnen tärkeimmät sähköturvallisuusmääräykset ja rakentelen itsellenikin 230V laitteita koska koulutuspohja ja harrastuneisuus sallii tehdä omaan käyttöön. Olen kuitenkin asennellut työkseni hituvirtahommia yli 10v ja myös 230V asennuksia valvojan alaisuudessa joten ainakin perushommat sanoisin tuntevani, mitoituksiin en ota kantaa kun niihin en ole saanut koulutusta.

Kieltämättä tuo "antaako neuvoja vai ei" on vähän kaksipiippuinen asia, toisaalta jos joku on päättänyt ranettaa niin ranettaa se silti vaikka ei saisi ohjeitakaan ja silloin yleensä tulee paljon pahaa. Toisaalta jos neuvoo ja joku ranettaa silti ja päin persettä niin ei sekään ole hyvä.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
5 801
Ainakin ennen tämän ketjun idea on ollut asiallisiin kysymyksiin asiallisia neuvoja antaa jättäen turha jeesustelu pois, kun kyllä kysyjä sen ilman jeesusteluakin tietää, ettei lain mukaan saisi itse sitä rikkinäistä pistorasiaa vaihtaa. Kyllä silloin ihan hyvin voi neuvoa, että kytke ruskea L:ään, sininen N:ään ja kevi joulukuuseen sen sijaan, että tokaisee "tilaa sähkäri".
Voiko ihan hyvin neuvoa? Tuossahan oletetaan silloin paljon. Oletetaan että nuo on johtojen värit, jossain vanhassa ne värit on jotain aivan muuta. Sitten tuossa oletetaan että johdot on toisessa päässä oikein kytketty. Entä jos siellä on jo ollut aiemmin joku rane hommissa ja tuo on vaikka ketjutettu ja kytketty väärin?

Sähköhommissa ei mielestäni tulisi koskaan olettaa että jokin on oikein kytketty. Siltä sähkäriltä kuitenkin pääsääntöisesti löytyy se shukotesteri jolla viimeistään selviää että onko se oikein kytketty vaiko ei. Siltä ranelta tuskin löytyy vaan se luottaa siihen sinun neuvoosi jonka täältä saanut ja sinä olet tehnyt olettamuksen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 264
Voiko ihan hyvin neuvoa? Tuossahan oletetaan silloin paljon. Oletetaan että nuo on johtojen värit, jossain vanhassa ne värit on jotain aivan muuta. Sitten tuossa oletetaan että johdot on toisessa päässä oikein kytketty. Entä jos siellä on jo ollut aiemmin joku rane hommissa ja tuo on vaikka ketjutettu ja kytketty väärin?

Sähköhommissa ei mielestäni tulisi koskaan olettaa että jokin on oikein kytketty. Siltä sähkäriltä kuitenkin pääsääntöisesti löytyy se shukotesteri jolla viimeistään selviää että onko se oikein kytketty vaiko ei. Siltä ranelta tuskin löytyy vaan se luottaa siihen sinun neuvoosi jonka täältä saanut ja sinä olet tehnyt olettamuksen.
Juu, ja hommansa osaava osaa myös kyseenalaistaa epämääräiset asiat. Tulee mieleen eräs rikkariasennuskeikka jonka yhteydessä asiakas olisi halunnut että teen vähän muutakin, tosin pimeänä. Ei siinä, nuorena ja nälkäisenä olisin voinut tehdäkin mutta olisi pitänyt 230V ovikello asentaa ja kaapelointina oli MHS. Totesin vaan että "No can do" ja lähdin kotiin. Alunperin tuohon olisi pitänyt tulla hituvirtaovikello mutta asiakas oli löytänyt jostain kiinakaupasta todella hyvän ja halvan mallin joka nyt sattui olemaan 230V. Ja tietenkään ei tuota vetoa ollut putkitettu niin ei edes olisi helposti voinut vetää emtsikaa tilalle keskukselta (ja ilman lupia olisin kytkenyt).

Kaikenlaisia muitakin älyttömyyksiä on työuran varrella sattunut mutta ehkä kerron niistä jos joku herkullinen tilaisuus tulee... Kuten rikkarilla ohjattu talon sähköpääkeskus-stoori :D
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
1 860
Tallissa asennettuna (sanottakoon että ihan sähkärin toimesta) 400v & 16A voimavirtapistoke jossa kiinni Blaupunktin latauslaite. Toiminut täysin virheettä mutta nyt alkanut tekemään sellaista, että aina kun lataus auton puolelta loppuu (joko itsestään kun akku on täynnä tai sitten itse keskeyttämällä), laukeaa myös yhden vaiheen (automaatti)sulake. Sulakkeen kun kytkee takaisin päälle, onnistuu lataus taas normaalisti, mikään ei tunnu olevan rikki eikä missään leijaile savu. Latausvirran alentamisella ei tunnu olevan tähän vaikutusta. Mitään muutoksia ei ole tapahtunut autossa, latauslaitteesa tai muussakaan ympäristössä. Mistä kannattaisi lähteä diagnosoimaan vikaa? Toista sähköautoa ei valitettavasti ole jolla voisi paikallistaa ongelman siihen autoon..
Voiko ihan hyvin neuvoa? Tuossahan oletetaan silloin paljon. Oletetaan että nuo on johtojen värit, jossain vanhassa ne värit on jotain aivan muuta. Sitten tuossa oletetaan että johdot on toisessa päässä oikein kytketty. Entä jos siellä on jo ollut aiemmin joku rane hommissa ja tuo on vaikka ketjutettu ja kytketty väärin?

Sähköhommissa ei mielestäni tulisi koskaan olettaa että jokin on oikein kytketty. Siltä sähkäriltä kuitenkin pääsääntöisesti löytyy se shukotesteri jolla viimeistään selviää että onko se oikein kytketty vaiko ei. Siltä ranelta tuskin löytyy vaan se luottaa siihen sinun neuvoosi jonka täältä saanut ja sinä olet tehnyt olettamuksen.
Schukotesteri ei silti aja samaa asiaa kuin käyttöönottotestaus
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
5 801
Schukotesteri ei silti aja samaa asiaa kuin käyttöönottotestaus
Se on kuitenkin se helpoin tapa testata että homma on ok ennenkuin aletaan lopullisia mittauksia tekemään. Näin ainakin meille koulussa opetettiin ja sama jatkui duunissa. Jos shukotesterillä rasia feilasi niin sitten alettiin tutkia että missä vika.
 

living_death

★ Still alive ™
Tukijäsen
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 161
Muutin pari kuukautta sitten 60-luvun talossa kerosta alemmaksi ja täällä on kaikki rasiat maadoittamattomia.

Aikaisemmassa oli ainakin rasiat maadoitettuja, mutta en tiedä oliko oikeasti.

Onko se uhka?

Vuokranantaja lupasi laittaa remontin yhteydessä maadoitetut pistorasiat, mutta olisiko se edes ollut mahdollista?

Pasi Viheraho varmaan osaisi ohittaa ne :cool:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 557
Voi hyvä isä sentään. Mä en edelleenkään ole sähkömies ja luulin, että täällä saa kysyä muutakin kun hinta-arviota tai työmääräarviota. Meillähän on tuolla kysy HSL bussinkuljetta ketjukin. Siellä sit vaan lipun hintaa kyselemään.

Mun pointti ei ole tehdä itsekseni mitään mitä ei saa sähkön suhteen tehdä. Tässä tulikin jo tilannetta hyvin avaavia kommentteja, eikä pelkästään "jos et tiedä niin soita sähkärille". Ehkä sellainen pieni vinkki epäilijöille, että ei tässä ketjussa kaikki tee sähköasennuksia itse. Minä kuulun juuri tuohon joukkoon enkä osannut aavistaa, että kysyvälle ei haluta vastaa tästä syystä. Elin tosiaan sellaisessa kuvitelmassa, missä tuon valmistelutyön voisin tehdä etukäteen ja nipistää asennusaikaa ja hintaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 103
Minusta kaikista paras neuvo näille jotka haluavat valmistelutöitä itse tehdä on että sopii niistä ensin valitsemansa sähköasentajan kanssa. Samalla voi katsoa oikeat tarvikkeet ja käytännöt. Oman kokemuksen mukaan sähkärin löytäminen työmaalle jossa joku muu on tehnyt osan hommista valmiiksi ilman sopimista voi olla hankalaa, koska vastuu kysymykset.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 524
Elin tosiaan sellaisessa kuvitelmassa, missä tuon valmistelutyön voisin tehdä etukäteen ja nipistää asennusaikaa ja hintaa.
Sähkärihän ei välttis ole myötämielinen tälle, ellei ole sovittu etukäteen. Ja jos on sovittu etukäteen, niin samalla saat varmaan ohjeet mitä tehdä ja mitä tuotteita käyttää. Eikä tää ole mitenkään sähköalaspesifinen homma, jos aiot tehdä etukäteen minkä tahansa alan ammattilaisen hommia rahaa säästääksesi, niin kantsii olla sovittu etukäteen mitä teet.

Itse olen koittanut säästää sillä, että järjestän esteettömät olosuhteet ammattilaiselle, paikat siivotuksi, huonekalut pois tieltä, kaapunovet irti jos on tiellä, kulkusillat yläpohjaan, tikkaat oikeaan paikkaan jne.

Edit: ja vaikka itseänikin maallikkona joskus ärsyttää, että vastaus on aina kysy sähkäriltä, niin kyllä tähän on syynsäkin usein. Asiaan voi liittyä niin paljon muuttujia, ettei sitä aina arvaa ja lopputulos voikin olla, että neuvottiin netissä laittaan 2.5mm2 kaapelia ja sähkäri haluskin 6mm2 kaapelin, neuvojan vika ylimääräiset kustannukset. Tai että sähkäri halus varmistaa että kaapeli on kokp matkalta kunnossa ja siihen meni aikaa enemmän mitä uuden vetoon ois mennyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 557
Juu tämä aiemminkin esitetty vinkki..varmista työn toteuttajalta voiko valmistella ja miten..on erittäin hyvä pointti. Sillä tässä aionkin edetä ja samalla viisastun. Se ei ole ikinä pahitteeksi :) Hyvää jussia kaikille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 264
Juu tämä aiemminkin esitetty vinkki..varmista työn toteuttajalta voiko valmistella ja miten..on erittäin hyvä pointti. Sillä tässä aionkin edetä ja samalla viisastun. Se ei ole ikinä pahitteeksi :) Hyvää jussia kaikille.
Vahvasti samaa mieltä, lukuisia kertoja omassa työssä olen törmännyt siihen että joku on vähän valmistellut kysymättä ja siitä on vain tullut enemmän työtä ja sitten asiakas manailee kun työhön meni enemmän aikaa kuin oli suunniteltu ja valmistellut materiaalit meni hukkaan. Tarinoita olisi paljonkin mutta yhtenä esimerkkinä rikkarin ilmaisimelle kaapeloitu MMJ.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 520
En ole juristi, mutta ainakin vastuu sähkölaitteiston turvallisuudesta on laitteiston haltijalla.
Ja epäilen että yksityishenkilö joutuisi oikeasti vastuuseen internetissä jakamistaan neuvoista, oli ne väärin tai ei. Ehkä jos oikeasti yrittäisi puskea systemaattisesti väärää tietoa tarkoituksella ja joku viranomainen kiinnostuisi...
Se on sitten eri asia ahdistaako vai nauttiiko kun kuulee omia asennuksiaan tehneen kuolleen :think:

Vastuukysymykset yleensäkin ovat hankalia. Kun myyt talon niin olet vastuussa "kaikesta" ostajalle, mutta monesta asiasta löytyy asian sinulle tehnyt firma, mutta onko firmaa enää tai onko asennuksesta niin paljon aikaa ettei enää auta. Ja sitten päästään "törkeään" etuliitteeseen teossa, joka voi vaikuttaa asiaan jne.
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
16
Vaikea kysymys (tai oikeastaan monta kysymystä) vanhan (sähkö)lattialämmityksen korjauksesta. 30v vanha rivitalo, yksi valuun upotettu lämmityspiuha kiertänyt saunan, kylppärin ja kodinhoitohuoneen. Sauna ja kylppäri rempattiin, samalla lähti kaikki pohjavaluun asti, eikä vanhaa lämmitysjohtoa saatu pidettyä ehjänä. Saunaan ja kylppäriin siis asennettiin uusi lämmityskaapeli pintaan. Rempan valvoja ajatteli, että kodinhoitohuoneessa olleen vanhan kaapelin voisi kytkeä uuteen termostaattiin, mutta homma ei toiminutkaan ihan odotetusti. Vanha kaapelinpätkä laukaisi aina uuden termostaatin vikavirtasuojan kun siihen yritettiin syöttää virtaa. Sitten sähkömies päätti kokeilla ohittaa vikavirtasuojan minkä seuraksena lämmityskaapeli paloi hetkessä puhki. Saako tuosta vanhasta kaapelista enää mitenkään toimivaa?

Ongelmat niin kuin minä ne näen:

1) Vanhan kaapelin paikkakorjaus. Onnistunee, koska näitä kuulemma tehdään jatkuvasta, jos ei kaapeli palanut samaan aikaan useammasta kohdasta.

2) Vanha kaapeli oli ilmeisesti suunniteltu toimimaan tietyn mittaisena, ja kun sitä lyhennettiin niin sen teho (pahoittelen jos teho on väärä termi tässä) kasvoi, eli se ei kestä ”normaalia” virtaa. Virransyöttöä siis modattava jotenkin, mutta miten? Vai onko tässä kyse jostain muusta?

3) Kaapeli laukaisi jo ennen poikki palamista vikavirtasuojan (johtuiko tämä siitä, että kaapeli sai liikaa virtaa ja korjaantuuko tämä jos virransyöttöä modataan, osaako joku sanoa?)

4) Kannattaako (ja täytyykö) kohtaa 1 tehdä (ensin) jos ei ole varmuutta saako tuota sähkönsyöttöä modattua jotenkin, eli mikä olisi oikea järjestys korjaamiselle?
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
706
Tuossa on yksi hyvä esimerkki, miksi ei kaikkeen lähde. Ja jokaisen tavalla tai toisella ammattilaisen tuleekin osata myöntää omat rajansa.

Itse onneksi olen sukulaisista päässyt pitkälti eroon, ovat niitä pahimpia. Ja vaikka omassa hyllyssä onkin pakolliset pj ja kj -kirjat niin aina ei silti jaksa korvauksetta. Kirjat maksavat joten jos et saa senttiäkään, ei jaksa tarkistaa jotain oudompaa asiaa. Selkeät erikseen.
Mielenkiinnosta näin internet ajan koulutuksen käyneenä mitä kirjoja hyllystä löytyy?
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 598
Mielenkiinnosta näin internet ajan koulutuksen käyneenä mitä kirjoja hyllystä löytyy?
En tiedä mitä kirjoja djmake: lla on hyllyssään, mutta tässä on tällainen kirjapaketti, josta uskoisin olevan kyse, koska viitattiin "pakollisiin pj ja kj -kirjoihin".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 254
Ja epäilen että yksityishenkilö joutuisi oikeasti vastuuseen internetissä jakamistaan neuvoista, oli ne väärin tai ei. Ehkä jos oikeasti yrittäisi puskea systemaattisesti väärää tietoa tarkoituksella ja joku viranomainen kiinnostuisi...
Se on sitten eri asia ahdistaako vai nauttiiko kun kuulee omia asennuksiaan tehneen kuolleen :think:
Vastuuseen joutumiseen on tottakai pitkä matka mutta lehdistöllä tuntuu olevan aikaa kaivella paljon ja kaikkea. Ihan jo lehtijuttu vahingosta nettineuvojen perusteella on sellainen, joka ei itseäni ainakaan kiinnosta.
Ja tuo on hyvä huomio. Suurinta osaa ahdistaa varmasti jo se, jos neuvoja antamalla on vähänkin kannustanut sitä itse tekemistä ja sattuu vaikka heti tekovaiheessa vahinkoa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 254
Muutin pari kuukautta sitten 60-luvun talossa kerosta alemmaksi ja täällä on kaikki rasiat maadoittamattomia.

Aikaisemmassa oli ainakin rasiat maadoitettuja, mutta en tiedä oliko oikeasti.

Onko se uhka?

Vuokranantaja lupasi laittaa remontin yhteydessä maadoitetut pistorasiat, mutta olisiko se edes ollut mahdollista?

Pasi Viheraho varmaan osaisi ohittaa ne :cool:
Haluat ohittaa pistorasiat? Pääkytkin auttaa...

Ja siis todellisuudessa maadoittamattomat eivät ole mikään uhka tai riski tai asia, jolle olisi pakko tehdä mitään jos tilaluokitus on sama kuin aikanaan. Eli kovin usein ei varsinaisia perusteluja ole vaihtaa jotain makuuhuoneen rasioita.
Jos taas vaihtamaan ryhdytään, on samasta tilasta vaihdettava kaikki.

Aikaisemmassa mitä luultavammin toki oikeasti maadoitettuja jos rasiat sellaisia olivat. Maajohtoa ei välttämättä ole erikseen ollut, vanhemmissa kun nollaaminen on ollut normaali ja aivan sallittu tapa. Nollaus siis tarkoittaa nollasta lenkitystä maahan mutta toki siihenkin on aikanaan ollut pykälät, missä sen saa tehdä.

Ja varsinkin, jos asennus on putkitettu, voi sen puuttuvan maajohdon vetää rasioille ja vaihtaa ne maadoitettuihin.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 254
Mielenkiinnosta näin internet ajan koulutuksen käyneenä mitä kirjoja hyllystä löytyy?
Sähköalalla on edelleen RAHASTUS. Osta kalliisti paperilla jotta varmuudella jokaisen on pakko ostaa etkä pääse kopioimaan. Plus toki vähintäänkin viiden vuoden syklillä pukkaa uutta.
Toki verkkolisenssejä on ainakin osaan olemassa muttei puhtaasti itselleen kyllä kannata kuukausimaksullisena, siksi paperisena.
En tiedä mitä kirjoja djmake: lla on hyllyssään, mutta tässä on tällainen kirjapaketti, josta uskoisin olevan kyse, koska viitattiin "pakollisiin pj ja kj -kirjoihin".
Tässähän se oikea vastaus tulikin. Eli juurikin kaikki nuo ja muutama muu vielä lisäksi. Kallista hyllyn täytettä mutta ovatpa himassa käsillä jos on tarve.

Ja samalla tosiaan yksi syy, miksi ei aina kiinnosta ilmaiseksi mitään neuvoa. Vaikka se normaali rane kyseleekin pääasiassa perusjuttuja niin välillä kyselee kokeneempikin "kun sulla kuitenkin on ne kirjat niin viitikkö vilkasta tällasen". Aikaakin palaa, vastuita miettii, kirjoja ei uusita ilmaiseksi jne joten helpoimmalla pääsee kun "en viiti ilmaiseksi" ja säästyy neuvomiselta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 397
Ei niitä pakollisia opuksisa ole kuin se sfs kirja 5 vuoden välein, mutta yleensä käytännössä ostetaan myös sen kirjan suomennus sähköinfolta ja muutama muu oman erikoisalan kirja, mutta niitä ei tarvii jatkuvasti päivittää.

Vaikea kysymys (tai oikeastaan monta kysymystä) vanhan (sähkö)lattialämmityksen korjauksesta. 30v vanha rivitalo, yksi valuun upotettu lämmityspiuha kiertänyt saunan, kylppärin ja kodinhoitohuoneen. Sauna ja kylppäri rempattiin, samalla lähti kaikki pohjavaluun asti, eikä vanhaa lämmitysjohtoa saatu pidettyä ehjänä. Saunaan ja kylppäriin siis asennettiin uusi lämmityskaapeli pintaan. Rempan valvoja ajatteli, että kodinhoitohuoneessa olleen vanhan kaapelin voisi kytkeä uuteen termostaattiin, mutta homma ei toiminutkaan ihan odotetusti. Vanha kaapelinpätkä laukaisi aina uuden termostaatin vikavirtasuojan kun siihen yritettiin syöttää virtaa. Sitten sähkömies päätti kokeilla ohittaa vikavirtasuojan minkä seuraksena lämmityskaapeli paloi hetkessä puhki. Saako tuosta vanhasta kaapelista enää mitenkään toimivaa?

Ongelmat niin kuin minä ne näen:

1) Vanhan kaapelin paikkakorjaus. Onnistunee, koska näitä kuulemma tehdään jatkuvasta, jos ei kaapeli palanut samaan aikaan useammasta kohdasta.

2) Vanha kaapeli oli ilmeisesti suunniteltu toimimaan tietyn mittaisena, ja kun sitä lyhennettiin niin sen teho (pahoittelen jos teho on väärä termi tässä) kasvoi, eli se ei kestä ”normaalia” virtaa. Virransyöttöä siis modattava jotenkin, mutta miten? Vai onko tässä kyse jostain muusta?

3) Kaapeli laukaisi jo ennen poikki palamista vikavirtasuojan (johtuiko tämä siitä, että kaapeli sai liikaa virtaa ja korjaantuuko tämä jos virransyöttöä modataan, osaako joku sanoa?)

4) Kannattaako (ja täytyykö) kohtaa 1 tehdä (ensin) jos ei ole varmuutta saako tuota sähkönsyöttöä modattua jotenkin, eli mikä olisi oikea järjestys korjaamiselle?
Normaalia lattialämmityskaapelia ei voi lyhentää.. Tai voi, mutta jos sen pituuden puolittaa, niin siitä tulee 115V lämmityskaapeli, jota nyt tietysti periaatteessa käyttää käyttää...

Jos kaapeliin on porattu, sen voi korjata jatkamalla se entiselleen, mutta jos se on palanut paskaksi, niin ei sitä kannata korjata, vaikka sen kohdan löytäisinin josta se on katkennut, sieltä voi seuraavan lämpösyklin myötä löytyä seuraava katkos. Käytännössä uuden ohuen lämmitysmaton asentaminen pintaan on paljon vaivattomampi ratkaisu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
565
En nyt muista ulkoa oliko jossain jopa määritelty sähköalan opukset, mitkä pitää löytyä, jos teet sähkötöitä ja luonnollisesti ne on oltava kaikkien sähkötyötä tekevien saatavilla. Mutta varmaan ihan riittävän kattavan minimin saavuttaa jos vaikka katsoo sähköturvallisuustutkinon materiaalilistauksen.

Itte kun saan/joudun noiden opuksien kanssa touhuamaan töissä, niin meillä siirryttiin joku aika sitten verkkolisenssiin. Tavallaan ihan pirun kätevä, mutta aina ne vanhat kirjat hävisi pöydän kulmalta kun päälle laittoi lapun saa ottaa. Olen 100% varma, että kukaan meidän sähkäreistä ei tällä hetkellä käytä verkkolisenssiä minkään asian omatoimiseen tarkastamiseen, koska minulla meidän toistaiseksi ainoat tunnukset. Mielestä todella hyvä jos esim. asentajia kiinnostaa noi kirjat edes sen verran, että kotiin kantavat, aina vähemmän tehtävää sähkötöiden/käytönjohtajalla.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 320
Tehtiin naapurille saunaremonttia. Vanha kiuas oli 7kW, minkä ohjausyksikkö oli pukuhuoneessa. No purettiin vanha ohjausyksikkö pois ja remontin valmistuttua laitettiin kiukaan tilalle 6kW aina valmis kiuas.

No tämä naapurini ei tietenkään älynnyt kertoa, että vanhan kiukaan ohjausyksikkö ohjasi lämminvesivaraajan vastuksia kontaktorin kautta, siten että kun kiukaan laittoi päälle, niin alavastukset menee pois päältä.
Niin siis ei älynnyt kertoa tuota eikä kertoa ollenkaan, että lämminvesivaraajaa ja kiuasta vuorotellaan.

Uudessa kiukaassa ei tietenkään ollut mitään erillistä ohjausyksikköä, vaan kiuasta ohjataan kiukaan päällä olevasta ohjaimesta, mutta kiukaassa on kuitenkin lämmityksen ohjauslähtö.

ELI: Jos olisi halunnut tuon homman tehdä fiksusti, niin olisi remontin yhteydessä vetänyt yhden MMJ:n enemmän sinne kiukaalle ja kytkeä tuohon lämmityksen ohjauslähtöön sen saman kontaktoriohjauksen, jota aiempi kiukaan ohjainyksikkö käytti. Onnistuuko tuo nyt, kun sauna on paneloitu ja lauteet asennetty jne.? Eipä onnistu.

Vaihtoehdot mitä olen miettinyt: Vanhan ohjausyksikön paikalle kytkin, jolla ohjataan kontaktoria eli kun mennään saunaan niin pudotetaan lämminvesivaraaja pois päältä. Tai kytkee tuon kontaktorin vaan vetämään koko ajan ja katsoo laukeaako sulakkeet vai ei.

Mielipiteitä?
Tuo ohjauskytkinhän on se, jolla homman helpoiten tekee. Vaihtoehto, jolla homman saa automatisoitua, on virranvalvontarele keskukseen kiukaan lähtöön ja releen apukoskettimen kautta lämminvesivaraajan kontaktorin ohjaus.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 254
Ei niitä pakollisia opuksisa ole kuin se sfs kirja 5 vuoden välein, mutta yleensä käytännössä ostetaan myös sen kirjan suomennus sähköinfolta ja muutama muu oman erikoisalan kirja, mutta niitä ei tarvii jatkuvasti päivittää.
Pakollinen on ehkä vähän väärä sanoa mutta sanotaan "pakollinen". Ala on laaja joten aina välillä ollaan sen omimman osaamisen ulkopuolella. Silloin on turvallisempaa tarkistaa, ei luulla.
Mutta jos olet rivisähkäri ja teet sitä perus asuinkiinteistöä vuodesta toiseen tms niin eipä siinä paljoa kirjoja tarvitse availla.

Itte kun saan/joudun noiden opuksien kanssa touhuamaan töissä, niin meillä siirryttiin joku aika sitten verkkolisenssiin. Tavallaan ihan pirun kätevä, mutta aina ne vanhat kirjat hävisi pöydän kulmalta kun päälle laittoi lapun saa ottaa. Olen 100% varma, että kukaan meidän sähkäreistä ei tällä hetkellä käytä verkkolisenssiä minkään asian omatoimiseen tarkastamiseen, koska minulla meidän toistaiseksi ainoat tunnukset. Mielestä todella hyvä jos esim. asentajia kiinnostaa noi kirjat edes sen verran, että kotiin kantavat, aina vähemmän tehtävää sähkötöiden/käytönjohtajalla.
Verkkolisenssi on paikassaan ok, varsinkin jos joutuu liikkumaan paljon. Kirjoja kun ei oikein tule mukana kannettua. Mutta ihan jo periaatteestakin ottaa tuo rahastuslisenssi päähän. Varsinkin, jos tilaa itselleen kotiin kirjasetin, ei luulisi olevan liikaa vaadittu saada vaikka vesileimattu pfd-versio samoista kirjoista.
No, turhaa haaveilua, ei tule tapahtumaan.

Ja oikeassa olet, kirjojen avaaminen on ehdottomasti hyvä asia. Varsinkin D1 on oikeasti pätevä opus ja jos sitä jaksaa lueskella, löytää kyllä moneen asiaan vastauksia. Valitettavasti vaan vanhemmalla polvella on "näin nää on aina tehty" ja nuoremmalla "osaan jo, en tarvitse kirjoja" -tyylin asennetta. Ei tietenkään kaikilla mutta sähköalalla ei saisi olla kenelläkään.
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
16
Normaalia lattialämmityskaapelia ei voi lyhentää.. Tai voi, mutta jos sen pituuden puolittaa, niin siitä tulee 115V lämmityskaapeli, jota nyt tietysti periaatteessa käyttää käyttää...

Jos kaapeliin on porattu, sen voi korjata jatkamalla se entiselleen, mutta jos se on palanut paskaksi, niin ei sitä kannata korjata, vaikka sen kohdan löytäisinin josta se on katkennut, sieltä voi seuraavan lämpösyklin myötä löytyä seuraava katkos. Käytännössä uuden ohuen lämmitysmaton asentaminen pintaan on paljon vaivattomampi ratkaisu.
Minkä sortin sähkäri osaisi asiasta jotain lausua taloyhtiölle? Taisi olla perussähkäri joka keksi kokeilla syöttää lämmityspiuhalle 230v, eli hän ei ilmeisesti ymmärtänyt (tai välittänyt) tuhoavansa mahdollisesti piuhan, vaikka tiesi että sitä oli jäljellä enää noin kolmannes alkuperäisestä pituudesta. Löysin googlaamalla termit tehonalennusdiodi ja tehonpuolitusdiodi, olisivatko ne osa mahdollista ratkaisua jos vanhaa piuhaa yritetään vielä saada toimimaan?
 

tavallinen viikari

Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 141
Minkä sortin sähkäri osaisi asiasta jotain lausua taloyhtiölle? Taisi olla perussähkäri joka keksi kokeilla syöttää lämmityspiuhalle 230v, eli hän ei ilmeisesti ymmärtänyt (tai välittänyt) tuhoavansa mahdollisesti piuhan, vaikka tiesi että sitä oli jäljellä enää noin kolmannes alkuperäisestä pituudesta. Löysin googlaamalla termit tehonalennusdiodi ja tehonpuolitusdiodi, olisivatko ne osa mahdollista ratkaisua jos vanhaa piuhaa yritetään vielä saada toimimaan?
Nyt kannattaa viheltää peli poikki ja piikata viallinen kaapeli kokonaan pois lattiasta ja laittaa ennakkoon suunniteltu oikeanlainen uusi kaapeli tilalle.

Suomessa on lähivuosina kuollut ihmisiä väärin asennetun/käyttöönotetun/viallisen lattialämmityskaapelin seurauksena. Laitan linkin tarvittaessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 264
Hituvirtapuolella alkaa pikkuhiljaa tulemaan sama juttu, pitää olla kaikenlaista kirjaa, opusta, standardia ja säännöstä koko ajan uusimassa ja päivittämässä ja aina rahastetaan törkeimmän kautta. Äänievakuoinnissa ja paloilmoittimissa on jo kaikenmaailman EN54 ja jotain muitakin standardeja ja kohta varmaan tulee jo rikkareihin, kulunvalvontaan, kameroihin sun muihinkin noita. Sitten jos tekee useampaa noista niin se standardien ja koulutusten määrä alkaa olla jo sellainen ettei paljon töitä enää kerkiäkään tehdä kun koittaa kaikki nuo sisäistää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 264
Nyt kannattaa viheltää peli poikki ja piikata viallinen kaapeli kokonaan pois lattiasta ja laittaa ennakkoon suunniteltu oikeanlainen uusi kaapeli tilalle.

Suomessa on lähivuosina kuollut ihmisiä väärin asennetun/käyttöönotetun/viallisen lattialämmityskaapelin seurauksena. Laitan linkin tarvittaessa.
Ja ilmeisesti noita lämmityskaapeleita aika moni asentaa ihan mututuntumalla. Itse olin aika tiukkana kylppäriremontin kohdalla ja vaadin kaikki vesikalusteiden asennus-, huolto ja käyttöohjelappuset itselleni, mittauspöytäkirjat manuaalien mukaan lattialämmityksestä jne ja remppamiehet kyllä kiroilivat ja manailivat että eihän tämmöisiä ole koskaan vaadittu. Silti olivat heittämässä puolet noista lapuista roskiin ja sain ihan itse sieltä kaivella esim suihkun huolto-ohjeet. Meinasivat luistaa kyllä kaikista mahdollisista paperitöistä mutta kun tajusivat että minä vaadin kaikki by the book niin varmaan totesivat että parempi tehdä kerralla kunnolla kun joku kerrankin valvoo työtä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 397
Minkä sortin sähkäri osaisi asiasta jotain lausua taloyhtiölle? Taisi olla perussähkäri joka keksi kokeilla syöttää lämmityspiuhalle 230v, eli hän ei ilmeisesti ymmärtänyt (tai välittänyt) tuhoavansa mahdollisesti piuhan, vaikka tiesi että sitä oli jäljellä enää noin kolmannes alkuperäisestä pituudesta. Löysin googlaamalla termit tehonalennusdiodi ja tehonpuolitusdiodi, olisivatko ne osa mahdollista ratkaisua jos vanhaa piuhaa yritetään vielä saada toimimaan?
Noita lämmityskaapeleita kyllä on myös sellaisia jonka voi katkaista, ja sitä myydään ihan metritavarana, mutta kyllä tuon olisi viimeistään kytkiessä pitänyt tajuta kun vastus pienenee.

Sitä vanhaa piuhaa älä yritä säästää, ei sitä pois ole tarve piikata, ei se siellä lattiassa haittaa, mutta uusi lämmitin sinne. Nuo katkenneen kaapelin korjauksetkin on vähän sellaisia virityksiä, mutta jos se on palanut poikki, niin se on ihan järjetöntä. Sitä lämmitysnauhaa on koko matkaltaan ajettu 3x teholla, poikki se on siitä heikoimmasta kohdasta, mutta missä ja kuinka pitkäikäisessä kunnossa se on siinä toiseksi heikoimmassa kohdassa?
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
16
Nyt kannattaa viheltää peli poikki ja piikata viallinen kaapeli kokonaan pois lattiasta ja laittaa ennakkoon suunniteltu oikeanlainen uusi kaapeli tilalle.

Suomessa on lähivuosina kuollut ihmisiä väärin asennetun/käyttöönotetun/viallisen lattialämmityskaapelin seurauksena. Laitan linkin tarvittaessa.
Tästä ei olla eri mieltä. Taloyhtiö haluaisi ensisijaisesti korjata vanhaa, koska uusi maksaisi enemmän, siksi kyselin kuka tuosta osaisi taloyhtiölle sanoa jotakin. Tyypit jotka korjaavat noita kaapeleita varmaan sanovat, että kaapelin voi paikkakorjata, mutta kuka sanoisi taloyhtiölle, että eipä tuo kaapelin korjaus vielä tässä tapauksessa auta. "Netissä sanottiin" ei taida vielä riittää taloyhtiölle :p
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
16
Noita lämmityskaapeleita kyllä on myös sellaisia jonka voi katkaista, ja sitä myydään ihan metritavarana, mutta kyllä tuon olisi viimeistään kytkiessä pitänyt tajuta kun vastus pienenee.

Sitä vanhaa piuhaa älä yritä säästää, ei sitä pois ole tarve piikata, ei se siellä lattiassa haittaa, mutta uusi lämmitin sinne. Nuo katkenneen kaapelin korjauksetkin on vähän sellaisia virityksiä, mutta jos se on palanut poikki, niin se on ihan järjetöntä. Sitä lämmitysnauhaa on koko matkaltaan ajettu 3x teholla, poikki se on siitä heikoimmasta kohdasta, mutta missä ja kuinka pitkäikäisessä kunnossa se on siinä toiseksi heikoimmassa kohdassa?
Kyseessä on lattiakaivollinen kodinhoitohuone jossa laattalattia, joten jos uutta täytyy asentaa niin taitaa tulla aika kalliiksi taloyhtiölle. Sen suuntaista olen ymmärtänyt, että jos oikein haluaa tehdä, niin vähintään vanha lattia pitää piikata pois, tehdä nykysääntöjen mukaiset kaadot (taitavat puuttua suurelta osin), ehkä helpoin piikata perusvaluun asti ja tehdä uusi kaatovalu kuten tehtiin kylppärissä, asentaa pintaan uusi lämmityskaapeli ja vesieristää ja laatoittaa ainakin lattia. Eli käytännössä melkein kylppäriremppa (ilman seinien remppaa). Siihen ei varmaankaan yhtiö suoraan ryhdy ilman jonkun asiantuntijan lausuntoa, että ei kannata yrittää korjata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 264
Tästä ei olla eri mieltä. Taloyhtiö haluaisi ensisijaisesti korjata vanhaa, koska uusi maksaisi enemmän, siksi kyselin kuka tuosta osaisi taloyhtiölle sanoa jotakin. Tyypit jotka korjaavat noita kaapeleita varmaan sanovat, että kaapelin voi paikkakorjata, mutta kuka sanoisi taloyhtiölle, että eipä tuo kaapelin korjaus vielä tässä tapauksessa auta. "Netissä sanottiin" ei taida vielä riittää taloyhtiölle :p
No, tuohon voi todeta että tuon risan korjaus luultavasti maksaa enemmän kuin uuden asentaminen koska siinä saattaa olla nyt useampikin ongelma ja joutuu kuitenkin piikkailemaan ja korjailemaan sitä sieltä sun täältä. Ja se että se on poltettu tuohon mainittuun tyyliin tarkoittaa että se on saattanut ottaa pidemmältäkin matkalta itseensä joten vaikka olisikin muuten korjattavissa niin ei se ainakaan enää ole järkevää. Ja toisaalta se että vikavirtasuojaa on laukonut viittaisi kyllä siihen että siellä olisi jossain maavuoto jonka paikallistaminen saattaa olla haastavaa joten senkin takia tuo kannattaa kokonaan vaihtaa.
 

V.R

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
17
Tästä ei olla eri mieltä. Taloyhtiö haluaisi ensisijaisesti korjata vanhaa, koska uusi maksaisi enemmän, siksi kyselin kuka tuosta osaisi taloyhtiölle sanoa jotakin. Tyypit jotka korjaavat noita kaapeleita varmaan sanovat, että kaapelin voi paikkakorjata, mutta kuka sanoisi taloyhtiölle, että eipä tuo kaapelin korjaus vielä tässä tapauksessa auta. "Netissä sanottiin" ei taida vielä riittää taloyhtiölle :p
Vikurihan ei pysynyt päällä ennen kaapelin polttoa, vaikka standardi sitä edellyttää. Vikakohta ei välttämättä ole sama. Kaapelin valmistaja voisi myös kertoa, että tuollaisen rajun ylikuormituksen jälkeen kaapelin paikkakorjaus ei riitä, vaan koko kaapeli on uusittava.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
179 190
Viestejä
3 300 788
Jäsenet
59 235
Uusin jäsen
robot boy

Hinta.fi

Ylös Bottom