Näitä ääniä etsittäessä usein kannattaa yrittää miettiä mikä ilmiö saa aikaan jonkinlaisen muutoksen äänessä.
Muuttuuko koputuksen taajuus tai voimakkuus moottorin kierrosluvun, valitun vaihteen, auton ajonopeuden, ilmastointipuhaltimen nopeuden tai jonkun muun asian seurauksena. Kuuluuko ääni enemmän kuskin vai repsikan puolella tai vain sisälle ja ajossa vai paikallaan ollessa konepellin ollessa auki moottoritilasta.
Koputtava ääni voi tulla ihan mistä tahansa osasta joka on vähän löysällä ja pääsee liikkumaan eli voi olla vaikea etsiä. Voi myös yrittää käpistellä kaikkia osasia konehuoneessa onko jotakin löysällä.
Jos koputuksen taajuus ei muutu moottorin kierrosluvun mukana niin se ehkä ei tule moottorista.
Löysällä oleva osa voi resonoida jollakin tietyllä moottorin kierrosluvulla ja jos ei olla näillä kierroksilla niin sitten ei koputusta kuulu.